شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۰ - Apr 15, 2006
از ترمينال شرق تا ترمينال غرب و از ميدان بهارستان تا ميدان جمهوري
تاكسي هاي ون از پس فردا به خيابانهاي تهران مي آيند
گروه شهري: نسل جديد تاكسي هاي تهران از پس فردا، شهروندان را از نقطه اي به نقطه ديگر شهر جابه جا مي كنند.
مديريت شهر تهران در راستاي نوسازي و تقويت ناوگان حمل و نقل عمومي درون شهري، ۳۰ دستگاه تاكسي مدل ون را به طور آزمايشي روانه خيابانهاي شهر مي كند.
خودروهاي ون كه از يك شركت خصوصي خريداري شده است، ظرفيت حمل ۱۲ نفر را دارد. مشخصه اين خودروها، رنگ سفيد آنها و برچسب هايي كه موقتاً بر شيشه آنها براي شناسايي نصب شده است، خواهد بود.
حسين تيموري كرماني، مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران، در اين باره مي گويد: مسيرهاي حركت تاكسي هاي ون از ترمينال شرق به ترمينال غرب و بالعكس و نيز از ميدان بهارستان به ميدان جمهوري خواهد بود.
مديريت تاكسيراني تهران در نظر دارد براي مسيرهاي حركت خودروهاي ون، خطوط ويژه اي اختصاص و تعيين كند كه البته اين موضوع بعد از گذراندن مراحل آزمايشي آن اعمال خواهد شد.
بدين ترتيب شهروندان تهراني از پس فردا شاهد تردد و جابه جايي نسل جديدي از تاكسي ها خواهند بود.
در اين باره مهندس علي اكبر گلرخي، متخصص حمل و نقل و ترافيك مي گويد: با توجه به اين كه هسته مركزي شهر به دلايلي همچنان از نقاط پر جاذبه سفر تلقي مي شوند و از سويي امكان تعريض معابر و يا ساخت خيابانهاي جديد در آن وجود ندارد، استفاده از خودروهاي پر ظرفيت نظير «ون» مي تواند به عنوان يك ابزار و راهكار اثرگذار و كارآمد در مديريت ترافيك و حمل و نقل مورد توجه قرار گيرد.
وي مي افزايد: با توجه به مختصات فيزيكي خودروهاي «ون» مي توان گفت كه اين مدل تاكسي ها ۳ برابر تاكسي هاي معمولي توان جابه جايي مسافران را دارند. از سويي ديگر چون اكثر سفرها با مقصد مركز شهر همراه با كالا صورت مي گيرد، نياز به برخورداري از خودروهايي كه كالا به همراه مسافر جابه جا شود، احساس مي شود كه خودروهاي ون مي توانند به اين نياز پاسخ دهند.
گلرخي در ادامه به مزيت هاي ديگر خودروهاي ون در ناوگان حمل و نقل عمومي اشاره مي كند و مي افزايد: با توجه به تكنولوژي اين مدل خودروها، افزون بر كاهش مصرف سوخت، مي توان شاهد كاهش سهم آلايندگي هوا توسط ناوگان تاكسي بود.
وي همچنين خاطرنشان مي كند با به كارگيري خودروهاي ون در شبكه حمل و نقل مسافر، سهم ناوگان تاكسي در جابه جايي مسافر از ۵۰/۱۶ درصد فراتر خواهد رفت.
اين متخصص ترافيك و حمل و نقل همچنين فرم فيزيكي خودروي ون را مورد اشاره قرار مي دهد و مي افزايد: خودروي ون به دليل كوچك بودن حجم كلي اش، از قدرت مانور بيشتري برخوردار است و مي تواند به راحتي از گره هاي ترافيكي رها شده و مسافرين را با صرف زماني اندك به مقصد برساند.
گلرخي در ادامه گفت: با توجه به مختصات و توانمنديهاي خودروهاي ون، اين قبيل تاكسي ها را مي توان در مناطق و خطوط پر مسافر نظير مراكز خريد و ترمينالها و فرودگاهها و امور خدماتي نظير گردشگري به كار گرفت.گفتني است هم اينك حدود ۴۲ هزار دستگاه انواع تاكسي در تهران فعال هستند كه حدود ۲۳ هزار دستگاه آن (۵/۵۵ درصد) نارنجي گردشي، ۴۰۰۴ دستگاه (۴/۹ درصد) تاكسي خطي، ۹۵۵ دستگاه (۲/۲ درصد) تاكسي ويژه پايانه ها، راه آهن و فرودگاه، ۱۳۱۷۵ دستگاه (۸/۳۰ درصد) تاكسي پلاك موقت و ۹۱۷ دستگاه (۱/۲ درصد) تاكسي تلفني است. سهم تاكسي و مسافربر در ميان وسايل نقليه در جابه جايي سفرهاي سواره ۲۴ ساعته ساكنين تهران بر اساس تعميم اوليه آمارگيري نمونه سال ۱۳۸۳ حدود ۳۰/۲۰ درصد و سهم تاكسي و مسافربر در ميان وسايل نقليه در سفرهاي يك ساعت اوج صبح بر اساس مدل تخصيصي ترافيك در سال ۸۴ حدود ۵۰/۱۶ درصد مي باشد.

افزايش نرخ كرايه تاكسي هاي تهران قانوني است
011715.jpg
واحد مركزي خبر: نرخ تاكسي هاي شهر تهران براساس مصوبه شوراي اسلامي اين شهر افزايش يافته و قانوني است.
معاون حمل و نقل شهرداري تهران افزود: مصوبه شوراي شهر به شهرداري ابلاغ شده است.
تقي زاده گفت: مصوبه شوراي شهر براي اجرا از اول فروردين ماه ۸۵ به سازمان تاكسيراني ابلاغ شد.
گفتني است شوراي اسلامي شهر تهران لايحه اين افزايش را ۲۳ اسفند ۸۴ تصويب و ابلاغ كرد اما استانداري معتقد است براساس قانون ۱۵ روز براي اعتراض به اين مصوبه فرصت داشته است.

اختصاص ۲۵۰ ميليارد ريال
به امور فرهنگي و ورزشي تهران
011712.jpg
شهرداري تهران، ۲۵۰ ميليارد ريال به امور فرهنگي، هنري و ورزشي اختصاص مي دهد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، بر اساس بودجه ۸۵ شهرداري ۲۵۰ ميليارد ريال در اختيار سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران قرار مي گيرد تا بر اساس برنامه مصوب شهرداري در اين امور سرمايه گذاري كند.
شهرداري تهران از سال گذشته نيز ساخت بيش از صد زمين چمن مصنوعي در مناطق محروم تهران را آغاز كرده است.اين سياست شهرداري در راستاي تأكيد شهردار تهران براي توجه به امور فراغتي جوانان است.

كنترل خريد و فروش پرندگان زنده
011721.jpg
ايسنا: عبدالله روشن معاون سياسي امنيتي استاندار تهران از كنترل خريد و فروش پرندگان زنده تزئيني و شكاري در برخي نقاط استان همچون خيابان مولوي تهران خبر داد و گفت: با توجه به اين كه آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان از حيوانات زنده منتقل مي شود، بايد از فروش پرندگان زنده توسط دوره گردان جلوگيري شود.
عبدالله روشن با اشاره به ممنوعيت ورود دام زنده از كشورهاي همسايه كه آلوده به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان هستند، ياد آور شد: از سوي ديگر برابر ابلاغيه وزارت كشور در شعاع ۱۰ كيلومتري مرز كشور با كشورهاي آلوده، كليه پرندگان بومي در روستا خريداري و معدوم شده اند.

مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران:
جشنواره بزرگ « تهران و بچه هاي سبز» برگزار مي شود
011718.jpg
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران از برگزاري جشنواره بزرگ تهران و بچه هاي سبز در روزهاي اخير با حضور شهردار تهران در پايتخت خبر داد.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي با اعلام اين مطلب افزود: در اين جشنواره ۲۰ هزار دانش آموز به عنوان پيام آوران و سفراي حامي محيط زيست ويژه كودكان و نوجوانان شركت مي كنند و با مراحل مختلف كاهش توليد زباله، جمع آوري، حمل و دفن آن و مباحث تفكيك از مبدأ آشنا خواهند شد.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران گفت: همچنين برگزاري مسابقه كاريكاتور، پخش مجموعه تلويزيوني، نمايشنامه و بازديد از فرايند توليد زباله و مراكز بازيافت از ديگر برنامه هاي قابل اجرا در اين جشنواره براي كودكان و نوجوانان است.
ابراهيمي با بيان اين كه مسائل زيست محيطي به عنوان يكي از شاخصه هاي مهم توسعه محسوب مي شود افزود: چگونگي رفتار و شيوه زندگي شهري در اين جشنواره به كودكان و نوجوانان آموزش داده مي شود تا همگام با ديگر آموزش هاي درسي در زندگي آينده خود به عنوان آينده سازان اين مرز و بوم استفاده كنند.
وي گفت: به منظور اطلاع رساني و فعال كردن بيشتر دانش آموزان مقاطع مختلف تحصيلي و افزايش تعامل آينده سازان كشور و اين سازمان، اقدام به دريافت نقطه نظرهاي آنان در قالب انشا، مقاله، كاريكاتور و نقاشي با مضامين زيست محيطي و بازيافت كرده ايم كه اين آثار بايد حداكثر تا ۳۱/۱/۸۵ به دبيرخانه همايش به نشاني خيابان شهيد بهشتي، خيابان انديشه، انديشه ۶ غربي، پلاك ۵۲ ارسال شود.ابراهيمي افزود: همچنين براي برگزيدگان مقاطع مختلف تحصيلي با نظر هيأت داوران براي هر انشاء از هر پايه تحصيلي جوايز نفيسي در نظر گرفته شده است كه در مراسم اختتاميه همايش به دانش آموزان اعطاء مي شود.اين جشنواره به مدت يك هفته در ارديبهشت ماه با همكاري سازمان فرهنگ هنري، اداره كل روابط عمومي و شهرداري، سازمان محيط زيست، شهرداري تهران و سازمانهاي غيردولتي در تهران برگزار خواهد شد.

نگاه
دماوند خروشيد
011709.jpg
فريد مرتضوي

احداث گورستان در غرب تهران منتفي شد
فارس: شهردار تهران با بيان اينكه احداث گورستان در غرب تهران امكان پذير نيست، تصريح كرد: به دليل مشكل حريم در شهر تهران، شهرداري گرمدره از پذيرفتن متوفيات تهراني امتناع مي كند.
محمد باقر قاليباف افزود: شهرداري كرج از پذيرفتن اموات تهراني ها خودداري مي كند چرا كه معتقد است مرده هاي تهراني ها نبايد در گرمدره دفن شوند: اين در صورتي است كه مجوز احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره در سال ۷۳ توسط شوراي اسلامي شهر تهران صادر شده است و در آن زمان اصلا گرمدره تبديل به شهر نشده بود.
شهردار تهران در ادامه بيان كرد: همچنين تعدادي از كارشناسان معتقد هستند، به دليل وزش باد غرب به شرق هم نبايد گورستاني در اين منطقه ايجاد شود چرا كه با وزش باد از شرق به غرب مشكلات بهداشتي براي مردم ايجاد مي شود.
قاليباف اظهار داشت: يكي از برنامه هاي اصلي شهرداري تهران در سال ،۸۵ توسعه گورستان هاي تهران است چرا كه تا چند سال آينده ديگر نمي توان مرده اي در بهشت زهرا دفن كرد.
وي در خصوص احداث گورستان در شرق تهران گفت: مقدمات كار فراهم شده است، در آن منطقه نيز مشكل تصرف زمين را با برخي دستگاههاي دولتي داريم ولي اميدواريم بعد از مصوبه شوراي عالي شهر سازي بتوانيم در نيمه اول سال ۸۵ گورستاني در شرق تهران احداث كنيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |