شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۰ - Apr 15, 2006
تلسكوپ فضايي سوئيفت
اميد منجمان براي كشف افق هاي تازه
011544.jpg
بي بي سي- جاناتان آموس:دانشمند ارشد پروژه تلسكوپ فضايي سوئيفت مي گويد: اين رصدخانه به زودي افق هاي ديد بشر از اعماق كيهان را خواهد شكست و دوردست ترين اجرام موجود در آن را آشكار خواهد كرد. اين رصدخانه فضايي ناسا قبلا موفق به ثبت نور يك انفجار خارق العاده عظيم ستاره اي در فاصله تقريبا ۱۳ميليارد سال نوري از زمين در كرانه هاي دوردست كيهان شده است.
اما دكتر نيل گرلز انتظار دارد كه سوئيفت حتي شاهد رويدادهايي در فاصله هاي دورتر باشد. اين منجم مي گويد كه تلسكوپ مزبور قابليت مشاهده احتمالا نخستين ستارگاني كه در كيهان به تابش درآمده اند را دارد. وي در نشست ملي نجوم بريتانيا كه امسال در دانشگاه ليستر برگزار مي شود، گفت: «اين اميد بزرگ ماست.»
دانشگاه ليستر از شركاي عمده ماموريت سوئيفت است و به ساخت يكي از ابزارهاي اصلي آن كمك كرده است. دكتر گرلز براي مرور يك سال رصدهاي اين تلسكوپ به بريتانيا آمده بود.
خيلي جوان
اين فضاپيما براي ضبط فوران هاي اشعه گاما (gamma-ray bursts) يا جي آر بي - تابش بسيار شديد اما گذراي تشعشعات پرانرژي كه نشانگر يكي از خشن ترين رويدادهاي كيهان است - طراحي شده است. سوئيفت پس از رديابي اين پديده، به سوي منبع جي آربي مي چرخد تا با كمك تلسكوپ هاي خود، آن را در طيف اشعه ايكس، مافوق بنفش و همچنين نور قابل رؤيت بررسي كند. سوئيفت همچنين ساير رصدخانه هاي زميني و فضايي را براي پيوستن به اين عمليات آگاه مي كند.
در روز ۱۲سپتامبر سال گذشته، سوئيفت يك جي آربي را كه احتمالاً از يك ستاره عظيم در حال مرگ و تولد يك سياهچاله نشات مي گرفت ثبت كرد كه درجه سرخ گرايي (redshift) آن ۳/۶ بود. سرخ گرايي، ميزان افزايش طول موج اشعه ساطع شده از يك جرم آسماني در نتيجه پديده اي موسوم به داپلر است و از آن براي اندازه گيري ميزان كشيده شدن نور در اثر انبساط كيهان استفاده مي شود. هرچه ميزان سرخ گرايي بيشتر باشد، جرم آسماني دورتر است و در تاريخ كيهان زودتر پديدار شده است.
سرخ گرايي ۳/۶ درجه اي به معني آن است كه انفجار مورد نظر در فاصله ۸/۱۲ ميليارد سال نوري در كرانه هاي كيهان روي داده است كه نشان مي دهد ستاره، تنها كمي كمتر از يك ميليارد سال پس از انفجار بزرگ (Big Bang) پا به هستي گذاشته است.
دكتر گرلز گفت: «اين يك فوران انفجاري با سرخ گرايي خيلي بالا بود (از نوعي كه تقريبا هر سه سال يك بار مشابهش را مي بينيم). آن حادثه به مراحل خيلي اوليه دوران شكل گيري ستارگان در جهان مربوط مي شود و من خيلي اميدوارم كه اگر بتوانيم براي چند سال به اين مطالعات ادامه دهيم، مي توانيم آن را عقب بزنيم. وقتي به سرخ گرايي ۸ يا ۱۰ رسيديم، آنوقت است كه واقعا به اولين ستارگان جهان نگريسته ايم.»
اين يكي از بزرگ ترين آرزوهاي اختر فيزيك است: تعيين زمان دقيق رويدادهاي مهم در مراحل اوليه كيهان. دانشمندان دوست دارند شواهد نخستين نسل ستارگان جهان را مشاهده كنند. اين ستارگان عظيم داغ و آبي، از گازهاي سرد خنثي كه در جواني كيهان يعني تنها چند صد ميليون سال پس از انفجار بزرگ در آن موج مي زد به وجود آمده اند.
تصور مي شود كه وقتي اين ستارگان روشن شدند، يك دوره ظلماني در تاريخ كيهان پايان يافت و همچنين گاز خنثي موجود در كيهان را «سرخ» كرد كه حاصل آن پيدايش پلاسماي پراكنده ميان كهكشاني كه امروز ميان ستارگان مشاهده مي كنيم بود.تنها مايه حسرت كار كردن با سوئيفت اين است كه اين رصدخانه، ستارگان را در پايان عمرشان مي بيند و اين مسئله كه آيا اجرامي با درجه سرخ گرايي ۸ تا ۱۰ به اندازه كافي پخته شده اند كه جي آربي توليد كنند يا خير، همچنان يك معماست.

طرفداران پادكاست كمتر از تصور عمومي است
بي بي سي- جاناتان فيلدز:بنابر تحقيقي در آمريكا، به رغم جنجال هاي اخير در مورد محبوبيت گسترده پادكاست، شمار كمتري از كاربران اينترنت از اين روش براي ذخيره سازي(دانلود) برنامه هاي صوتي در رايانه هاي خود استفاده مي كنند. انستيتو مطالعاتي فارستر، در گزارش تازه خود پيش بيني مي كند كه تا سال ۲۰۱۰ فقط ۱۲ ميليون خانوار آمريكايي از برنامه هاي صوتي پادكاست استفاده خواهند كرد. اما طبق يك نظرسنجي كه توسط شركت بي ام آر بي صورت گرفته، تا شش ماه آينده نزديك به ۸ ميليون بريتانيايي براي دانلود برنامه هاي صوتي از اينترنت به روش پادكاست مراجعه خواهند كرد.
تفاوت آمار ميان استفاده كنندگان پادكاست در آمريكا و بريتانيا، احتمالا يا به اين دليل است كه كاربران بريتانيايي اصولا شيفته تكنولوژي هستند و در مقايسه با آمريكائيان بيشتر حاضر به آزمايش يافته هاي جديد در اين ارتباط هستند يا اين كه اين گونه آمارها پايه علمي ندارند و قابل اعتماد نيستند. پادكاست ها قبلا فقط از سوي شمار محدودي از افراد كه در حيطه فناوري سررشته داشتند مورد استفاده بودند، اما به طور برق آسايي متقاضيان آنها افزايش يافت و اكنون شركت هايي كه درصدد بازاريابي در عرصه ديجيتال هستند به پادكاست روي آورده اند.
پادكاست يك نوع برنامه راديويي است، اما مي توان آن را با كيفيت بهتر از راه اينترنت پيدا كرد و با استفاده از نرم افزارها به دستگاه پخش منتقل و آن را در هر كجا همراه برد. به اين ترتيب مي توان همواره به تازه ترين برنامه هاي صوتي اينترنت دسترسي داشت. پادكاست در واقع همان فايل هاي صوتي اند كه به صورت فايل هاي mp3 قابل دسترسي هستند كه مي توان آنها را از طريق دستگاه آي پاد (iPod)، دستگاه پخش ۳ mp و همچنين با رايانه شنيد.
فناوري پادكاست شبكه هاي راديويي را هم به وجد آورده و هم نگران كرده است. از يك سو پادكاست به اين شبكه ها فرصت مي دهد تا شنوندگان بيشتري براي برنامه هاي خود پيدا كنند. اما از سوي ديگر استفاده از اين روش براي برنامه سازي ارزان است. (براي ساختن يك برنامه صوتي در اينترنت فقط به يك رايانه، يك ميكروفون و علاقه به فناوري نياز است.) شبكه هاي راديويي نگران هستند كه ممكن است يك شبه هجوم برنامه سازان آماتور بازار برنامه هاي صوتي اينترنتي را از آنها بربايد.

در ماموريتي تاريخي دون كيشوت
اروپا به جنگ يك دنباله دار مي رود
ايسنا: آژانس فضانوردي اروپا (اسا)  در سال ۲۰۱۱ ميلادي ماموريت جديدي تحت عنوان دون كيشوت (Don Quijote) خواهد داشت كه طي آن كاوشگر برخوردكننده اي به شدت به دنباله داري برخورد كرده و طي آن تغييرات و حوادث به وجود آمده را بررسي  خواهد كرد. ستاره شناسان معتقدند كه دنباله دارها غالبا به زمين برخورد نمي كنند اما در صورت وقوع چنين حادثه اي يك فاجعه بزرگ روي خواهد داد. از اين رو آژانس فضانوردي اروپا (اسا)  شديدا در حال تحقيق و بررسي پيامدهاي وقوع احتمالي چنين حادثه اي است.
در اين راستا، كاوشگر برخوردگري در سال ۲۰۱۱ ميلادي در قالب مأموريت فضايي دون كيشوت به دنباله داري برخورد خواهد كرد و در همين حال فضاپيماي حامل آن در مدار باقي  خواهد ماند تا پيامدهاي چنين برخوردي با جزئيات كامل آن بررسي شود. در حال حاضر سه تيم از دانشمندان آژانس فضانوردي اروپا در حال بررسي دقيق روي مطالعات مربوط به اين مأموريت هستند.

لوگوي گوگل روي ماه
ايرنا: بر اساس گزارش هاي اعلام شده، شركت گوگل قصد دارد لوگوي خود را بر روي سطح ماه حك كند. بر اساس گزارش kataweb براي اين اقدام شركت گوگل حدود يك ميليارد دلار به دولت ايالات متحده پرداخت خواهد كرد.
در حال حاضر مقامات دولت ايالات متحده در حال بررسي اين اقدام،گوگل هستند و هنوز جوابي به اين شركت ارائه نكرده اند. اما برخي از كارشناسان معتقدند كه به نظر نمي رسد دولت آمريكا موج اعتراضات قابل پيش بيني براي حك لوگوي گوگل در كره ماه را ناديده بگيرد و بپذيرد. ايالات متحده نخستين كشوري بود كه فردي را به سطح ماه فرستاد و همواره از اين اقدام و نخستين قدم هاي آرمسترانگ به عنوان ژست بين المللي استفاده مي كند. اما براي نخستين بار است كه موضوع به گونه ديگري عنوان شده و شركت گوگل براي افزايش محبوبيت خود در بين كاربران در صدد انجام چنين اقدامي است. گوگل در حال حاضر به عنوان پيشتازترين سايت كاربران شناخته شده است به طوري كه ۴۸‎/۵درصد از كل جست وجوها از طريق موتور اين شركت انجام مي شود. به طوري كه استفاده از موتور جست وجوهاي گوگل در ماه ژانويه سال جاري نسبت به سال گذشته حدود ۴۶ درصد رشد داشته است.

ونوس اكسپرس در مدار زهره قرار گرفت
011550.jpg
بي بي سي- پل رينكون: فضاپيماي اروپايي ونوس اكسپرس بالاخره پس از سفري پنج ماهه در مدار همسايه زمين در منظومه شمسي جاي گرفته است. هفته گذشته، مأموران كنترل اين كاوشگر، موتور اصلي آن را آتش كردند تا از سرعت آن كاسته شود و در ميدان جاذبه زهره به دام افتد.
ونوس اكسپرس براي مطالعه اتمسفر زهره براي مدتي در حدود ۵۰۰ روز (روز زميني) دور اين سياره خواهد گشت. دانشمندان انتظار دارند كه اين مأموريت به درك بهتر مكانيسم تغييرات جوي در زمين كمك كند.
دان مك كوي، مدير اين پروژه، پس از استقرار كاوشگر در مدار گفت: «اين مأموريتي مهم براي ماست. بالاخره به زهره رسيديم.» كالين ويلسون از دانشگاه آكسفورد و از دانشمندان اين مأموريت گفت :او و همكارانش از مدت ها قبل منتظر چنين لحظه اي بودند. وي گفت: «از لحاظ فني آنچه امروز انجام داديم كمي ساده تر از مرحله پرتاب بود، اما از آنجا كه در فاصله اي بسيار دورتر انجام مي شد، دلهره خيلي بيشتري داشتيم. اين آخرين مرحله پرخطر در مأموريت بود كه خوشبختانه به خوبي تكميل شد.»
مدار تنگ
در هفته هاي آتي، ونوس اكسپرس به مداري تنگ و بيضوي كه آن را در فاصله ۴۰۰ كيلومتري از سطح قطب شمالي قرار مي دهد نزول خواهد كرد. اين مأموريت ۱۴۰ ميليون پوندي با هدف تحقيق درباره اين مسأله انجام مي شود كه كره اي كه از لحاظ ابعاد، جرم و تركيبات تا اين اندازه به زمين شبيه است، چگونه ظرف ۶/۴ ميليارد سال (قدمت منظومه شمسي) روند تكاملي كاملا متفاوتي را پيموده است.
هرچند زهره به خورشيد نزديك تر است، اما وجود يك ابر ضخيم و غليظ با خاصيت بازتابندگي شديد در اطراف آن بدان معني است كه كمتر از زمين تشعشعات خورشيد را جذب مي كند. بنابراين شايد اين انتظار پديد آيد كه شرايط سطحي دو كره به يكديگر نزديك است. اما اتمسفر غليظ زهره كه عمدتا متشكل از دي اكسيد كربن است، مانند روكشي كه تشعشعات خورشيد را به تله مي اندازد عمل مي كند و باعث بالا رفتن دماي آن به ميانگين ۴۶۷ درجه سانتيگراد مي شود؛ حرارتي كه براي ذوب سرب كافي است. هرچند بعيد است زمين هرگز به اين اندازه داغ شود اما انباشت تدريجي گازهاي گلخانه اي در اتمسفر ممكن است باعث شود كره ما نيز گام هاي ناخوشايندي در جهت پيدايش وضعيتي كه بر زهره حاكم است بردارد. بررسي اتمسفر زهره همچنين مي تواند پاسخ هايي در مورد چگونگي عواقب پديده گرمايش زمين در دهه هاي آينده فراهم كند.
گرهارد شوئهم، سرپرست مأموريت هاي سياره اي آژانس فضايي اروپا (اسا) گفت: «هدف اوليه ما مطالعه فرآيندهايي است كه در داخل اتمسفر زهره جريان دارد. وظيفه تقريبا تمامي ابزارهاي ونوس اكسپرس جمع آوري اطلاعاتي درباره عناصر تشكيل دهنده اتمسفر، دماي آن يا گردش جريان ها در آن است. مي خواهيم بدانيم اين سيستم آنجا چگونه كار مي كند چون هنوز معماهاي زيادي در مورد زهره وجود دارد.»
دانشمندان اين مأموريت اميدوارند دريابند كه علت گردش بسيار سريعتر اتمسفر زهره نسبت به خود سياره چيست. ونوس اكسپرس روز ۹ نوامبر ۲۰۰۵ سوار بر راكت روسي سويوز از سكوي بايكنور در قزاقستان راهي فضا شده بود.

ايجاد تغييرات در ساختار ژنتيكي سويا
011547.jpg
گروه دانش و فناوري _ مهتاب خسروشاهي: شايد يكي از مهم ترين دلايل مصرف نكردن مواد غذايي مفيدي چون سويا، شلغم، كلم و... يا عطر و طعم نامطبوع اين مواد غذايي باشد.
اما پژوهشگران دانشگاه كشاورزي و محيط زيست جورجياي آمريكا موفق شدند مواد غذايي جديدي را از سوياي l-Star، توليد كنند كه از لحاظ طعم و مزه با انواع مواد غذايي تهيه شده از سوياي معمولي بسيار متفاوت است.
سويايStar - Lاولين بار توسط پژوهشگران مركز بين المللي كشاورزي و تحقيقات ژاپن توليد شد. تفاوت سوياي Star- Lبا سوياي معمولي، عدم وجود آنزيم ليپواكسيژناز (Lipoxyginese) ، عامل ايجاد طعم بي مزه و گس مانند سويا است. در واقع پژوهشگران ژاپني با ايجاد تغيير ژنتيكي در ساختار سويا، عامل مولد آنزيم ليپواكسيژناز را حذف كردند تا طعم بي مزه و گس مانند سويا از بين برود.
حذف آنزيم بي مزگي
دكتر «ديك فيليپ» يكي از پژوهشگران علوم تغذيه دانشگاه جورجيا مي گويد: «گونه جديد سويا، فاقد آنزيم ليپواكسيژناز» عامل مؤثر در طعم نامطلوب سويا است؛ طعمي كه شايد بسياري به همين دليل از مصرف سويا طفره مي رفتند اما با توليد سوياي Star-Lو تغيير طعم آن بسياري از مصرف كنندگان از مصرف سويا استقبال كرده و در نتيجه اسيدهاي چرب غيراشباع (polyunsaturated fattyacid) موجود در اين ماده غذايي را دريافت مي كنند.وي در ادامه مي افزايد: «اين يافته جديد را مي توان نتيجه همكاري پژوهشگران آمريكايي و ژاپني دانست.» دكتر هونگ از مركز تحقيقات كشاورزي ژاپن مي گويد: «پژوهش ها نشان داد استقبال از مصرف سويا زماني محقق خواهد شد كه طعم بي مزه و نامطلوب آن تغيير كرده و متناسب با ذائقه مصرف كننده شود. از اين رو با ايجاد تغييراتي در ساختار ژنتيكي سوياي معمولي، سوياي Star -Lتوليد شد؛ سويايي كه به جهت نداشتن آنزيم ليپواكسيژناز طعمي به مراتب مطلوب تر از سوياي معمولي دارد.»
پس از اين يافته، پژوهشگران، پژوهش هاي خود را روي شير سويا (Soyamilk) متمركز كردند، چرا كه اين محصول، يكي از محصولات تجاري بسيار مهم و پرطرفدار است.
پيش از اين شير سويا از خرد كردن دانه كامل سويا و خيس كردن آنها در آب و در نهايت فيلتر كردن مايع خارج شده از دانه ها، همراه با دانه هاي خرد شده به دست مي آمد؛ اما اكنون شير سوياي تهيه شده از سوياي Star -Lاز خرد كردن دانه ها و خيساندن آنها در آب و بدون فيلتر كردن توليد مي شود.اولين توليدات حاصل از اين روش، پاييز سال گذشته روانه بازار مصرف شد كه خوشبختانه با استقبال بسيار خوبي نيز مواجه شد. شير سوياي جديد نه تنها از جهت تجاري با موفقيت روبه رو شد بلكه از جهت علمي نيز گامي مهم جهت مصرف شير سويا، يكي از بهترين تركيبات گياهي محسوب مي شود.
Star -L گامي جهت سلامتي
تغيير طعم و مزه سويا با توليد سوياي Star -L، گامي جهت حفظ سلامت بشر است. دكتر فيليپ در اين باره مي گويد: «سويا ماده غذايي بسيار مفيدي است كه تاكنون مصرف كنندگان محدودي داشت و اين مسئله نگران كننده بود چرا كه سويا داروي طبيعي جهت حفظ سلامت همه به ويژه زنان است.»
وي مي افزايد: «پيش از توليد Star -L، دانه هاي سويا بدون توجه به نوع آن توسط كارخانه هاي صنايع غذايي خريداري مي شد؛ اما با توليد سوياي Star -Lو استقبال مصرف كنندگان از آن، صاحبان صنايع نيز پيش از خريد سويا از نوع آن مطمئن شده و سپس آن را خريداري مي كنند چرا كه چيزي به نام كيفيت طعم و مزه به عنوان شاخص جديدي براي خريد سويا مطرح شده است.»
براي شناسايي نوع سويا مي توان با استفاده از شناساگر، از نوع سويا مطمئن شد. به اين ترتيب كه اگر با افزودن شناساگر به نمونه، رنگ شناساگر از بين رفته و بي رنگ شود، سويا از نوع Star- Lنبوده و حاوي آنزيم ليپواكسيژناز است؛ اما اگر با افزودن شناساگر به نمونه، رنگ شناساگر ثابت بماند، سويا از نوع Star -Lبوده و فاقد آنزيم ليپواكسيژناز است. اكنون اين شيوه، يكي از ساده ترين و سريع ترين شيوه هاي تشخيص نوع سويا در كارخانه هاي صنايع غذايي است.
دكتر فيليپ در پايان مي افزايد: «گرچه مصرف كننده وسيله اي براي آزمايش نوع سويا در هنگام خريد سويا يا شير سويا ندارد اما طعم سويا Star - Lبا سوياي معمولي چنان متفاوت است كه به راحتي مي توان اين دو را از هم باز شناخت.»
منبع: www.Seedquesnt.com

خوردگي در جهان نانو
ايسنا: خوردگي۳، درصد درآمد ناخالص ملي محصولات جهان را تحت تأثير قرار مي دهد. از نگاه مثبت، خوردگي شيميايي سطوح فلزي ممكن است به ايجاد نانوساختارهاي سطحي منجر شود كه مي تواند كاربردهاي فني جالب توجهي مانند كاتاليزور و حسگرها را به همراه داشته باشد؛ بنابراين، درك بهتر از فرآيندهاي خوردگي هم در پيشگيري و هم در بهره گيري از آن لازم است.
دانشمندان آلماني به يك فرآيند خودساماني روي سطح آلياژ فلزي پي برده اند كه در تعيين پاسخ اين فلز به خوردگي اهميتي حياتي دارد. در واقع، در اين بررسي، با استفاده از پرتوهاي X حاصل از سينكروترون ESRF ، توصيفي ساختاري با دقت مقياس اتمي به دست مي آيد كه در آن تركيب شيميايي و ساختار يك لايه سطحي محافظ كه از خوردگي بيشتر جلوگيري مي كند، روشن مي شود.
محققان مؤسسه ماكس پلانك، دانشگاه ULM آلمان و از چشمه نور سينكروترون براي توليد مجدد شروع فرآيند ناگهاني خوردگي در آلياژ مس - طلا استفاده كردند. طلا از فلزات نجيب است كه دچار خوردگي نمي شود، اما مس اگر چه از عناصر واسطه به شمار مي آيد، نسبت به طلا در رده پايين تري قرار داشته و لذا بيشتر در معرض خوردگي شيميايي قرار دارد؛ لذا آلياژ طلا - مس با دارا بودن لايه بسيار نازك غني از طلا مكانيسمي پيدا مي كند كه مي تواند خود را در برابر خوردگي محافظت كند.
اين لايه نازك ساختار بلوري غير عادي و بسيار منظمي دارد. با پيشرفت فرآيند خوردگي، اين لايه به صورت نانوجزيره هايي از طلا به ابعاد  ۲۰ تا ۱‎/۵ نانومتر در مي آيند و نهايتاً اين جزيره ها لايه فلزي متخلخلي از طلا تشكيل مي دهند كه مي تواند داراي كاربردهاي فني مختلفي باشد.
به گفته تورگ زيگن هاگن يكي از محققان اين طرح درك و كنترل شكل گير اولين لايه اين نانوجزيره ها مي تواند به توليد نانوموادي با خواص ويژه كمك كند.
به منظور انجام چنين آزمايش هايي، محققان نمونه را در يك پيل الكتروشيميايي محتوي اسيد سولفوريك قرار دادند به طوري كه پس از اعمال ولتاژ بتوانند فرآيند خوردگي اوليه را مشاهده كنند.
فرانك دينر يكي ديگر از محققان اين طرح مي گويد: ما از تركيب تحليل هاي سه بعدي دقيق ساختار با آزمايش هاي پراكندگي نامنظم و قبل از آنكه خوردگي هاي شديدتري اتفاق بيفتد، به جزئيات زيادي از ارزيابي ساختاري و اطلاعات شيميايي مربوط به آن دست يافتيم. از اين ديدگاه جديد مي توان در آلياژهاي مختلف كه در محيط هاي خورنده به كار مي روند و نيز در موادي كه بتواند از چنين ويژگي  در تشكيل فلزات متخلخل مطابق با نيازهاي فني بهره برند، استفاده كرد.

پردازنده هاي رمزنگار آي بي ام
011559.jpg
ايرنا: آي بي ام به فناوري جديدي براي رمزنگاري داده ها درون پردازنده هاي مورد استفاده در لپ تاپ ها، گوشي هاي موبايل و همچنين رايانه هاي جيبي دست يافته است. به گزارش آسوشيتدپرس، هم اكنون روش هاي نرم افزاري و سخت افزاري مختلفي براي رمزنگاري داده هاي رايانه اي وجود دارد اما شركت آي بي ام در تحقيقات جديد خود از قلب محاسبات رايانه، يعني پردازنده براي رمزنگاري اطلاعات بهره گرفته است.
كارشناسان آي بي ام عقيده دارند هرچند استفاده از تراشه هاي ويژه رمزنگاري اطلاعات نيز از امنيت نسبتا بالايي برخوردار است اما هكرهاي رايانه اي زبده ممكن است اطلاعات را در مسير ميان تراشه رمزنگار و پردازنده بربايند. اين درحالي است كه رمزنگاري اطلاعات در خود پردازنده هر نوع نفوذي را براي هكرها غيرممكن مي كند. آي بي ام هم اكنون مدار الكترونيكي رمزكننده جديدي را موسوم به سكيوربلو (secureblue) ابداع كرده كه مي توان آن را درون پردازنده تعبيه كرده و مورد استفاده قرار داد.
اينتل نيز پيش از اين به نوعي در فناوري موسوم به لاگرند خود از رمزنگاري اطلاعات درون پردازنده هاي رايانه اي استفاده كرده بود با اين تفاوت كه در آن فناوري براي رمزنگاري اطلاعات درون پردازنده، از يك تراشه رمزنگار ديگر نيز كمك گرفته مي شود اما در فن آوري جديد آي بي ام تمامي فرايند كدگذاري اطلاعات درون خود پردازنده صورت گرفته كه اين امر امنيت را به ميزان بسيار زيادي بالا مي برد.
تراشه هاي مجهز به فناوري جديد كدگذاري اطلاعات شركت آي بي ام در رايانه هاي لپ تاپ، رايانه هاي جيبي، گوشي هاي موبايل و حتي دستگاه هاي ام پي تري پلير نيز قابل استفاده است. آي بي ام اعلام كرده است فناوري جديد اين شركت به گونه اي است كه نمي توان به سادگي آن را در هر پردازنده با هر نوع معماري استفاده كرد و تنها پردازنده هاي منطبق با معماري هاي الكترونيكي شركت آي بي ام قادر به هماهنگي با آن هستند.
لازم به ذكر است هم اكنون سه شركت مايكروسافت، سوني و نينتندو به ترتيب در نسل جديد كنسول هاي بازي هاي رايانه اي خود به نام هاي اكس باكس ،۳۶۰ پلي استيشن ۳و روولوشن از پردازنده هاي آي بي ام استفاده كرده و به همين علت مي توانند فناوري رمزنگاري جديد اين شركت را در محصولات خود به كار بگيرند.

سامسونگ رايانه جديد به بازار عرضه مي كند
011556.jpg
ايرنا: شركت الكترونيكي سامسونگ كره جنوبي بزرگترين سازنده وسايل الكترونيكي اين كشور به زودي رايانه جديدي به بازار عرضه خواهد كرد.به نوشته روزنامه كوريا تايمز، اين رايانه از ماه آينده ميلادي وارد بازار خواهدشد و از نوع رايانه هاي سيار است.
اين رايانه محصول جديدي از سامسونگ مي باشد كه با همكاري شركت مايكروسافت و اينتل ساخته شده است.
اين رايانه روي ميزي داراي قابليت هاي بسياري چون سيار بودن و عملكردهاي محاسباتي مختلف مي باشد و وزن آن ۷۷۷ گرم بوده و تنها ۲۴‎/۵ميليمتر ضخامت دارد. اين رايانه به يك صفحه مانيتور هفت اينچي كريستالي مجهز است كه معادل يك سوم اندازه رايانه هاي لپ تاپ معمولي است.
سامسونگ پيش بيني كرده است در يك سال آينده ۱۰۰هزاردستگاه  از اين رايانه در كره جنوبي و ۳۰۰ هزار دستگاه در آمريكا و اروپا به فروش خواهد رسيد.

آخرين پردازنده تك هسته اي اي  ام  دي
011553.jpg
ايرنا: شركت اي ام دي در اقدامي كه تاييدكننده پايان دوران پردازنده هاي تك هسته اي است، آخرين نمونه از تراشه تك هسته اي خود از خانواده پردازنده هاي «اوپترون» را به بازار داد.
به گزارش سايت اينترنتي پي سي مگزين، پردازنده هاي تك هسته اي اوپترون يكي از موفق ترين محصولات اي ام دي در سال هاي اخير محسوب مي شوند و هم اكنون نيز شركت هاي آي بي ام، هيولت پكارد و سان مايكروسيستمز اعلام كرده اند كه اين آخرين نمونه هاي تراشه هاي تك هسته اي اوپترون را در جديدترين رايانه هاي سرور خود مورد استفاده قرار خواهند داد. به گفته كارشناسان رايانه اي، هر چند پردازنده هاي چندهسته اي در زمان اجراي چندين برنامه مختلف در رايانه از افت كارايي رايانه جلوگيري مي كنند، اما بالاترين سرعت براي اجراي تنها يك نرم افزار در هر لحظه هنوز توسط تراشه هاي تك هسته اي ارائه مي شود و به همين علت تراشه تك هسته اي اوپترون جديد به ويژه براي كاربراني مفيد است كه خواهان اجراي تنها يك برنامه اما با سرعت بالا در رايانه هاي سرور خود هستند.
اي ام دي مدتهاست كه عرضه مدل هاي مختلف از پردازنده هاي دو هسته اي خود را نيز آغاز كرده است اما تراشه تك هسته اوپترون براي اين شركت داراي اهميت زيادي است زيرا اي ام دي موفق شد با معرفي همين محصول كارآمد و قدرتمند در سال۲۰۰۴رقابت خود با شركت اينتل را در زمينه ارائه تراشه هاي مورد استفاده در سرورها وارد مرحله تازه اي كرده و سهم بازار خود را در اين زمينه از حدود ۵درصد در اواخر همان سال به حدود ۱۲درصد در اواخر سال ۲۰۰۵ افزايش دهد.
هم اكنون اينتل و اي ام دي بزرگ ترين شركت هاي توليدكننده پردازنده هاي مورد استفاده در رايانه هاي شخصي، لپ تاپ ها و همچنين رايانه هاي سرور محسوب مي شوند كه اي ام دي موفق شده با معرفي محصولات كارآمد در سال هاي اخير، از برتري بي چون و چراي اينتل كاسته و نظر بسياري از شركت هاي توليدكننده رايانه را به سوي محصولات خود جلب كند.
شركت اي ام دي فروش نمونه هاي دو هسته اي از پردازنده هاي اوپترون را نيز كه در واقع نسل جديد اين محصول محسوب مي شوند، از ماه گذشته آغاز كرده است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |