شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۰ - Apr 15, 2006
مقام معظم رهبري:
فلسطين در كانون بيداري اسلامي قرار گرفته است
011733.jpg
011739.jpg
ايرنا: رهبر معظم  انقلاب  اسلامي از اشغال  فلسطين  و قدس  شريف  به  عنوان  بزرگترين مصيبتي  كه  در تاريخ  معاصر با دسيسه هاي  استعمار بر امت  اسلامي وارد شده است ، ياد كردند و فرمودند: دوران  كنوني ، دوران  بيداري  اسلامي است  و فلسطين  در كانون  اين  بيداري  قرار گرفته  است .
متن  كامل  بيانات  مقام  معظم  رهبري  در مراسم  افتتاحيه  سومين  كنفرانس بين المللي  قدس  و حمايت  از حقوق  مردم  فلسطين  كه  در ساختمان  اجلاس  سران  درتهران  برگزار شده  است ، به  شرح  ذيل  است :
بسم  الله  الرحمن  الرحيم
 الحمد لله  رب  العالمين  والصلاة  و السلام  علي  الرسول  الاعظم  الامين  و علي آله  الطاهرين  و صحبة  المنتجبين.
به  شما ميهمانان  عزيز، علماء، متفكران ، سياستمداران ، مجاهدان و سنگرداران  مرزهاي  اعتقادي  و جهادي  اسلام  خوشامد مي گويم .
شما براي همفكري  و چاره  جويي  درباره ي  بزرگترين  مصيبتي  كه  در تاريخ  معاصر با دسيسه هاي  استعمار بر امت  اسلامي وارد شده  يعني  اشغال  فلسطين  و قدس  شريف ، گردهم  آمده ايد.
همزماني  اين  اجلاس  با سالروز ولادت  رسول  اعظم  صلي الله  عليه  و آله  و سلم  در سالي  كه  ملت  ايران  آن را به  نام  مبارك  آن حضرت  مزين  كرده  است ، بايد براي  همه ي  ما الهام  بخش  مجاهدت  و اتحاد و عزم  راسخ  و اعتماد به  وعده  ي  الهي  باشد و زمينه  ساز رحمت  و نصرت  خداوند گردد، انشاءالله . دوران  كنوني ، دوران  بيداري  اسلامي است  و فلسطين  در كانون  اين  بيداري قرار گرفته  است .
اكنون  نزديك  به  ۶۰ سال  از اشغال  فلسطين  مي گذرد و ملت  مظلوم  فلسطين  دورانهاي  پرمحنتي  را با آزمونهاي  گوناگون  گذرانيده اند. از مقاومت هاي  مظلومانه  و مايوسانه  ي  آغاز ماجرا و آوارگي  و غربت  و مشاهده ي  نابودي خانه  و كاشانه  و قتل  عام  عزيزان  و كسانشان ، تا پناه  بردن  به  مجامع  بين المللي  و روي  آوردن  به  معامله هاي  بي فرجام  سياسي  و قمار سراسر باخت مذاكره  با اشغالگر و واسطه  كردن  قدرتهايي  كه  خود مجرم  اصلي  در بروز و تداوم  اين  محنت  بوده  اند. محصول  اين  تجارب  تاريخي ، نسل  نو و بالنده ي  آن ملت  رشيد و شجاع  را به قله ي  بيداري  و آزادگي  رسانيد و آتشفشان  انتفاضه  را پديد آورد.
در جبهه ي  مقابل  نيز مسيري  با مراحل  متفاوت  طي  شد: از سبعيت  بي رحمانه  و عنان  گسيخته  و نسل  كشي ها و ويرانگري هاي  خشم  آلود و تجاوزهاي نظامي  به  همسايگان  و داعيه ي  از نيل  تا فرات ، تا دست اندازي  سياسي  و اقتصادي  به  منطقه  با استفاده  از ضعف  و خيانت  برخي  سياستمداران  جهان  اسلام ... و ناگهان  مواجهه  با بيداري  شير آرميده  فلسطين  و انتفاضه ي  پرخروش  ملتي  به  جان  آمده  و به  پا خاسته .
محصول  اين  فرايند پرماجرا كه  در همه  حال  متكي  به  پول  و زور دو دولت انگليس  و آمريكا و حمايت  شرم  آور آنان  از جنايتكاران  صهيونيست  بود، امروز تزلزل  و ترديد و يأس  سردمداران  رژيم  غاصب  و مواجهه ي  آنان  با موج پرخروش  و فزاينده ي  بيداري  اسلامي است .
درست  است  كه  امروز هم  فلسطين  عرصه ي  قساوت  آميزترين  جنايات بشري  از سوي  صهيونيست هاي  بيگانه  و غاصب ، بر صاحبان  مظلوم  آن است  و بصورتي  استثنايي ، فجيع ترين  ستمها بطور علني  و با افتخار از سوي  دولت صهيونيستي  انجام  مي گيرد و اعلام  مي شود، ولي  يك  نگاه  به  عرض  و طول  اين ماجراي  ۶۰ ساله  آشكارا از حقيقت  تكان دهنده  و عبرت  آموزي  خبر مي دهد و آن  چيزي  نيست  جز دگرگون  شدن  صحنه  و جابجا شدن  جايگاه  اقتدار دو جبهه ، هم  در خود فلسطين  و هم  در خاورميانه  و دنياي  اسلام  كه  اساسا فاجعه ي  غصب فلسطين  براي  در قبضه  گرفتن  و سيطره  بلندمدت  و تضمين  شده  بر آن ، از سوي سياستمداران  غربي  طراحي  و اجراء شده  بود.
فلسطين  دهه ي  ۱۹۴۰ را در نظر بياوريد، سرزميني  در قلب  دنياي  عرب ، كشوري  فقير، حكومتي  ضعيف ، مردمي بي خبر و همسايگاني  دست  نشانده ي  استعمار.ثروتمندترين  و مسلح ترين  و شريرترين  دولت  غربي  به  تحريك صهيونيستها آن را از دست  مسلمانان  بيرون  مي آورد و به  يك  حزب  نژادپرست  و جرار و تروريست  مي سپارد.همه دولتهاي  غربي  و هر دو قطب  سياسي  متخاصم  عالم  به  آن كمك  مي كنند، دولتهاي  دست  نشانده ي  منطقه  از قبيل  ايران  پهلوي  و بعضي  ديگر، به  اسلام و عربيت  پشت  كرده  در خدمت  آن قرار مي گيرند، پول  و سلاح  و علم  و صنعت  از سوي  همه  در اختيارش  گذاشته  مي شود. آمريكا مانند قيم  و وكيل  مدافع  و كارپرداز او عمل  مي كند و شوروي  هم تنها در اين  مساله  با آمريكا هيچ  مخالفتي  نمي كند.
قطعنامه هاي  سازمان ملل  در همان  حد ضعيف  و محافظه كارانه اش  هم  از سوي  دولتي  جعلي  و ياغي صهيونيست ، مورد بي اعتنايي  كامل  قرار مي گيرد. با پشت  گرمي آمريكا و اروپا به  مصر، به  سوريه ، به  اردن ، به  لبنان  حمله ي  نظامي مي كند و بخشهايي  را به  قصد تصرف  دائم  اشغال  مي كند. بي مهابا از ترور و قتل  و غارت  حرف  مي زند و تهديد مي كند و تروريست هاي  معروف  يكي  پس  از ديگري  در آن به  حكومت  مي رسند كه  آخرين  آنها جنايتكار معروف  صبرا و شتيلاست و او ده ها سال  در صحنه  فلسطين ، دولت  غاصب ، با چهره اي  خشن ، بي انعطاف ، طلبكار و شكست  ناپذير باقي  مي ماند.
در جبهه  مقابل  پس  از آن ضعف  و انكسار نخستين  و ناكامي تلاشهاي  نيمه كاره  سال هاي  اول ، تجربه ها يك يك  خود را مي آزمايند و دستاويزهاي  فكري  و عملي  از قوميت  و ناسيوناليزم  تا چپ  گرايي  ماركسيستي  و امثال  آن از بوته آزمايش  ناموفق  بيرون  مي آيند. ايمان  ديني  كه  ملت  به  آن سخت  پايبند است  به  همت  مجاهدان  صبور و مقاوم ، بتدريج  نقطه هاي  روشني  در افق  بسته  و غم  آلود پديد مي آورد و اميدهايي مي آفريند و در اين  هنگام  ناگهان  خورشيد انقلاب  اسلامي از مشرق  طلوع  مي كند. بر روي  پرچم  بلند اين  انقلاب  الهي  همراه  با نام  خدا و شريعت  اسلامي ، نام فلسطين  نقش  بسته  است .
از اين  مقطع ، مسير حوادث  دگرگون  مي شود و روند زوال  دولت  غاصب  و زوال  سيطره  مطلق  آمريكا كه  در طول  سالهاي  دراز شريك  جرم  دولت  غاصب  بوده ، در منطقه  آغاز مي گردد. گروه هاي  جهادي  مومن  به  اسلام  در فلسطين  و لبنان سر برمي آورند و نسل  مبارزان  صادق  و سرسخت  را متشكل  مي كنند. جهاد و شهادت  زنده  مي شود و قدرت  حقيقي  يعني  قدرت  ملتي  كه  عزم ايستادگي  و فداكاري  در او راسخ  است ، جايگاه  خود را در معادلات  فلسطين  و منطقه  بازمي يابد. خون  مطهر جوانان  شهادت  طلب  و حضور ميداني  مبارزان  از جان  گذشته ، همه محاسبات  دنياداران  ماده  پرست  و لذت  جو را درهم  مي ريزد و ميدان  تازه اي  را مي گشايد كه  در آن ، خون  بر شمشير پيروز است .
و امروز، پس  از ۶۰ سال  از آن آغاز محنت  بار، جبهه  حق  با اميدهاي تازه  و با انگيزه  ايمان  كه  نسل هاي  جديد را پي  در پي  مجذوب  خود كرده ، تازه  نفس  و جازم ، در ميدان  فلسطين  روزبه روز خود را نيرومند تر مي سازد و شكست هاي  نظامي و سياسي  را يكي  پس  از ديگري  در لبنان  و فلسطين  بر دشمن تحميل  مي كند، و با حماسه  جهاد خود به  سوي  فتح  مبين  مي رود، گويا كلام صادق  خدا خطاب  به  آنهاست :وعدكم  الله  مغانم  كثيره  تاخذونها فجعل  لكم  هذه  و كف  ايدي  الناس  عنكم  و لتكون  آيه  للمومنين  و يهديكم  صراطا مستقيما (فتح  - ۲۰) و اخري  لم  تقدروا عليها قد احاط الله  بها و كان  الله  علي  كل  شي  قديرا(فتح  ۲۱).
و متقابلا جبهه  باطل ، پس  از عقب  نشيني هاي  پي  در پي ، و از دست  دادن اميدهاي  كاذب  آغازين ، دچار تفرقه  و ترديد و سردرگمي است . حامي  اصلي اش يعني  آمريكا خود در خاورميانه  با مشكلات  لاينحل  روبرو و با نفرت  روز افزون ملت هاي  اين  منطقه  بلكه  همه  جهان  مواجه  است .
شعار از نيل  تا فرات  به  شعار امنيت  آن هم  در داخل  ديواري  كه  خود به دور خويش  مي كشد، تنزل  يافته  و براي  مقابله  با فلسطين  به پاخاسته ، راهي جز تانك  و بمب  و ترور و زندان  و بولدوزر نمي شناسد يعني  همان  ابزاري  كه به  كار بردن  آن در ده ها سال  گذشته ، ملت  فلسطين  را به  فولاد آبديده  كنوني مبدل  كرده  و از اين  پس  هم  اثر آن جز مقاوم  تر شدن  آنان  نخواهد بود.
برادران  و خواهران  من !
امروز ملت  فلسطين  در وسط ميدان  يك  جهاد دشوار و بلند مدت  است  و اين نه  تنها جهاد فلسطين ، كه  بخش  برجسته اي  است  از جبهه  گسترده  جهاد دنياي اسلام  با مستكبرين  متجاوز و سفاك  و غارتگر.
دنياي  اسلام  بيدار شده ، شعار حاكميت  اسلام  در همه  كشورهاي  اسلامي ، جايگاه  نخست  را در ميان  جوانان  و دانشگاهيان  و روشنفكران  اين  كشورها يافته ، ايران  اسلامي كه  پروراننده  و به  عمل  آورنده  انديشه  مردمسالاري  ديني است ، روزبه روز قوي  تر و پيشرفته تر شده ، اسلام  ناب  كه  امام  خميني  آن را پيراسته  از التقاط و انحراف  و جمود و تحجر معرفي  كرد، در عرصه  سياسي بسياري  از كشورها امتداد يافته  و در شرق  و غرب  دنياي  اسلام ، ريشه  دوانيده  است .
طعم  تلخ  و زهرآگين  ليبرال  دموكراسي  غرب  كه  تبليغات  آمريكايي ، مزورانه مي خواست  آن را داروي  شفابخش  معرفي  كند، جان  و تن  امت  اسلامي را آزرده است  و دل  آنان  را گداخته  است . عراق  و افغانستان  و لبنان ، گوانتانامو و ابوغريب  و سياه  چالهاي  پنهان  ديگر، و پيش  از همه  شهرهاي  غزه  و ساحل غربي ، واژه  آزادي  و حقوق  بشر غربي  را كه  رژيم  آمريكا بي شرم ترين  و وقيح ترين  مبلغ  آن است ، براي  ملت هاي  ما ترجمه  كرده  است . امروز ليبرال  دمكراسي  غرب  به  همان  اندازه  در دنياي  اسلام  رسوا و منفور است  كه  سوسياليزم  و كمونيزم  ديروز شرق . ملت هاي  مسلمان  مي خواهند آزادي و كرامت  و پيشرفت  و عزت  را در سايه  اسلام  بدست  آورند.
ملتهاي  مسلمان  از سلطه  دويست  ساله  بيگانگان  و استعمارگران  به  ستوه  آمده  و از فقر و ذلت  و عقب  ماندگي  تحميلي  خسته  شده اند. ما حق  داريم  و مي توانيم  تحقير و تكبر دولت هاي  سلطه گر را به  خودشان برگردانيم : اين  احساس  صادق  ملت هاي  ما و نسل  كنوني  دنياي  اسلام  از شرق آسيا تا قلب  آفريقا است  و اين  ميدان  جهادي  پيچيده  و متنوع  و دشوار و بلند مدت  است  و اگر فلسطين  را پرچم  اين  جهاد بناميم  سخني  به  گزاف نگفته ايم . امروز همه  دنياي  اسلام  بايد قضيه  فلسطين  را قضيه  خود بدانند، اين كليد رمز آلودي  است  كه  درهاي  فرج  را به  روي  امت  اسلامي مي گشايد.
فلسطين بايد به  ملت  فلسطين  برگردد و دولت  واحد فلسطيني  به  انتخاب  همه  فلسطينيان سراسر كشور خود را اداره  كند. كوشش  پنجاه ساله  انگليس  و آمريكا و صهيونيستها براي  حذف  نام  فلسطين از نقشه  جهان  و هضم  ملت  فلسطين  در ملت هاي  ديگر به  جايي  نرسيد و فشار و ستم  و قساوت  به  عكس  نتيجه  داد.
امروز ملت  فلسطين  از اسلاف  ۶۰ سال  قبل  خود زنده  تر و شجاع  تر و كارآمدتر است ، اين  روند كه  در سايه  ايمان  و جهاد و انتفاضه  افتخارآفرين  پديد آمده  بايد ادامه  يابد و وعده  خداوند تحقق  يابد كه  فرمود:
وعد الله  الذين  آمنوا منكم  و عملوا الصالحات  ليستخلفنهم  في الارض  كمااستخلف  الذين  من  قبلهم  و ليمكنن  لهم  دينهم  الذي  ارتضي  لهم  و ليبدلنهم  من بعد خوفهم  امنا يعبدونني  لايشركون  بي شيئا و من  كفر بعد ذلك  فاولئك  هم الفاسقون  (نور- ۵۵ ).
در دايره ي  وسيعتر يعني  جهان  اسلام  نيز دست  يافتن  به  اين  هدف  والا يعني  رهايي  از سلطه  و زورگويي  و دخالت  استعمارگران  و زندگي  در سايه  اسلام ، ممكن  و شدني  و البته  متوقف  بر جهادي  از نوع  ديگر است .
اين  جهادي  علمي ، سياسي  و اخلاقي  است . ملت  ايران  در ۲۷ سال  گذشته  آن را آزموده  و ميوه هاي  شيرين  آن را چيده  است .
پايه  اين  جهاد مقدس ، ايمان -گرايي  و علم  گرايي  است  و خصوصيت  آن اين  است  كه  هرگام  استوار در آن ، گام بعدي  را استوارتر و طي  هر مرحله اش ، مرحله  بعدي  را ممكن  تر مي سازد.
در جهاد فلسطين  و در جهاد دنياي  اسلام ، شرط اصلي  موفقيت ، پاي  فشردن  بر اصول  است .
دشمن  همواره  ربودن  اصول  را هدف  مي گيرد و با خدعه  و وعده و تهديد، بر چشم  پوشيدن  از آن اصرار مي ورزد.
با حذف  يا كمرنگ  شدن  اصول  و دنياي  اسلام  شاخص هاي  راهنما را گم  مي كند و...
... محكوم  قواعدي  مي شود كه  دشمن ، آن را تعيين  كرده  است ... و نتيجه  معلوم است .
غالبا بعضي  در ميان  خود ملت هاي  ما و از خود ما، به  پيروي  از دشمن ، ما را به  رها كردن  اصولمان  توصيه  مي كنند و آن را تاكتيك  و تدبير مي نامند.
انگيزه  آنان  هرچه  باشد، ضعف  و غفلت  يا طمع  و خيانت ، آن را مصداق  اين  كلام  خداوند مي سازد كه:
فتري  الذين  في  قلوبهم  مرض  يسارعون  فيهم  يقولون  نخشي  ان تصيبنا دائره  فعسي  الله  ان ياتي  بالفتح  او امر من  عنده  فيصبحوا علي  ما اسروا في  انفسهم  نادمين  (مائده  - ۵۲ ).
آنان  از كمك  به  دشمن  هيچ  سودي  نمي برند.
آمريكا و غرب  بارها نشان  داده اند كه  حتي  به  تسليم شدگان  هم  رحم  نمي كنند و چون  تاريخ  مصرف  همكاري كنندگان  به  پايان  برسد به  آساني  آنان  را به  دور مي افكنند.
برخي  ديگر قدرت  دشمن  را به  رخ  مي كشند و حق  طلبان  را از اصطكاك  با آن بيم  مي دهند. در اين  سخن  مغالطه  خطرناكي  نهفته  است .
اولا: دشمني  كه  انسان  خردمند از اصطكاك  با او پرهيز مي كند، دشمني  نيست كه  هويت  او و منافع  حياتي  او، و اصل  وجود او را هدف  گرفته  است . مقاومت  در برابر چنين  دشمني ، حكم  قاطع  خرد انساني  است ، زيرا بديهي  است  كه  خسارت قطعي  ناشي  از تسليم  در برابر او، همان  خسارت  احتمالي  ناشي  از مقابله  با اوست ، به  اضافه  ذلت  و تحقير.
امروز استكبار جهاني  كه  رئيس  جمهور كنوني  آمريكا سخنگوي  آن است  دنياي اسلام  را صريحا تهديد مي كند و سخن  از جنگ  صليبي  مي گويد، شبكه  استكباري  صهيونيزم  و سازمان هاي  جاسوسي  آمريكا و انگليس  در همه  دنياي  اسلام  سرگرم فتنه  انگيزي  اند، با پول  و تشويق  آنان  به  مقدسات  اسلامي در رسانه ها علنا اهانت  مي شود و حتي  سيماي  ملكوتي  پيامبر اعظم  از جسارت  سخيف  آنان  مصون نمي ماند. هزارها فيلم  سينمايي  و بازي  رايانه اي  و امثال  آن با هدف  زشت نماياندن  چهره  اسلام  و مسلمين ، توليد و روانه  بازارها مي شود، و اينها همه علاوه  بر جنايات  آنان  در تعرض  به  كشورهاي  اسلامي و كشتارهاي  فلسطين  و عراق و افغانستان  و دخالت  طلبكارانه  آنان  در كشورهاي  اسلامي براي  تامين  منافع نامشروع  سياسي  و اقتصادي  است .
تسليم  در مقابل  چنين  دشمني  كاملا در نقطه  مقابل  حكم  خرد، و مقاومت ، تنها راه  توصيه  شده  عقل  و شرع  است .
ثانيا: مبالغه  در قدرت  دشمن ، خود يكي  از ترفندهاي  اوست .
پول  و زور سياسي  و نظامي و جنگ  افزار مدرن  و انبوه ، دولت هايي  را مي ترساند كه  از پشتوانه  ملت  خود محرومند.
غلبه  نظامي بر رژيمي مانند رژيم  صدام  كه  نه  خود از پشتيباني  ملتش  برخوردار بود و نه  ارتشش  بويي  از ايمان  و جهاد برده بود، دليل  قدرت  نيست . آمريكا نتوانسته  بر ملت  عراق  پيروز شود.
عراق  به  همان  اندازه  كه توانست  داعيه  دمكراسي  خواهي  آمريكا را به  محك  بكشد و رسوا كند، توانست دعوي  قدرت  مطلق  و شكست  ناپذير بودن  آن را نيز به  چالش  بكشد و مسخره  كند.
ملت ها و دولت هاي  متكي  به  ملت ، اگر از سرمايه  ايمان  به  خدا و ايمان به  خود برخوردار باشند و مقاومت  را پيشه  سازند هرگز شكست  نخواهند خورد و تحمل  سختي هاي  جهاد، پيروزي  را به  آنان  هديه  خواهد كرد و افسانه  دروغين شكست  ناپذيري  دشمن  متجاوز را باطل  خواهد ساخت .
حال  و گذشته  نه  چندان  دور اين  را به  اثبات  رسانده  و از اين  پس  نيز آن را ثابت  خواهد كرد انشاءالله .
حلقه هاي  به  هم  پيوسته  توطئه  آمريكايي  درباره  ايران  و عراق  و سوريه  و لبنان  كه  با هدف  حاكميت  بر خاورميانه  با سردمداري  رژيم  صهيونيستي  است ، هرگز كامياب  نخواهد شد و جز خسارت  مهلك  براي  سردمداران  آمريكا به  بار نخواهدآورد.
اگر دولت  آمريكا تصادفا از خرد و وجدان  پيروي  كند بايد از لجاجت  در برابر ملت  عراق  دست  بردارد و به  راي  آن ملت  درباره  دولت  برگزيده اش  تمكين كند، دولت  منتخب  ملت  فلسطين  را محترم  بشمارد و هم  پيمان  ياغي  و شرير خود يعني  دولت  غاصب  صهيونيست  را مهار كند، زندانيان  مظلوم  در گوانتانامو و ابوغريب  و ديگر زندان هاي  پنهان  خود را بي درنگ  آزاد سازد، توطئه  عليه سوريه  و لبنان  و جمهوري  اسلامي ايران  را متوقف  كند و با ناداني  خود منطقه حساس  خاورميانه  و خليج  فارس  را ملتهب  نسازد.
در پايان  به  ملت  شجاع  و مقاوم  فلسطين  عرض  مي كنم : شما با جهاد و صبر و مقاومت  درخشان  خود دنياي  اسلام  را سرافراز كرديد و ملتي  نمونه  شديد.
بار سنگين  اين  محنت  بزرگ ، پشت  شما را خم  نكرد و خون  مطهر شهيدانتان  عزم  و استقامتتان  را ريشه دار تر ساخت .
دشمن  شما با سفاكي  و بي رحمي  خود، با كشتار و تخريب  و آدم  ربايي  و وحشي گري  خود، نتوانست  شما را عقب  براند و امروز شما از هميشه  قويتريد.
خون  شهداي  بزرگي  چون  شيخ  احمد ياسين  و فتحي  شقاقي  و رنتيسي  و جوانان شهادت  طلب  و ديگر شهداي  مظلوم  شما تاكنون  بر شمشير دشمن  پيروز شده  و از اين  پس  به  حول  و قوه  الهي  بيشتر پيروز خواهد شد.
ما در جمهوري  اسلامي  ايران و يقينا انبوه  مسلمانان  و آزاديخواهان  در سراسر جهان ، در غم  و محنت  شما خود را شريك  مي دانيم ، شهيدان  شما، شهيدان ما، رنج  و اندوه  شما، رنج  و اندوه  ما و پيروزي  شما، پيروزي  ما است .
امت  بزرگ  اسلامي نمي تواند همچون  غرب  مزور، در برابر ظلمي كه  بر شما مي رود بي تفاوت  و ساكت  بماند و با دشمن  شما دست  دوستي  بدهد.
هر كه  چنين  كند با شما دشمني  كرده  است  و مطمئنا ملت هاي  مسلمان  از اين  گناه  بزرگ مبرايند.
امت  اسلامي موظف  است  به  هر گونه  ممكن  به  شما ياري  برساند و شما را در ادامه  اين  راه  مبارك  كمك  كند.
به  وعده  الهي  اعتماد كنيد.
رنج ها و دردهاي  جانكاه  خود را كه  خون هاي  به  ناحق  ريخته  و سختي هاي  هر روزه  بر شما وارد مي سازد به  حساب  خدا بنويسيد و همچون  سرور شهيدان  عالم  حسين  بن  علي  عليهماالسلام  در لحظه اي  كه كودك  شيرخوارش  را در آغوشش  با تير زهرآلود شهيد كردند، بگوييد: انمايهون  الخطب  علي  انه  بعين  الله ... و بدانيد كه  خداوند پيروزي  نهايي  مومنان و مجاهدان  صابر را تضمين  كرده  است  و تمت  كلمه  ربك  صدقا و عدلا لامبدل  لكلماته .
والسلام  عليكم  و رحمه  الله

لاريجاني در ديدار با البرادعي:
پيشنهاد تعليق قابل قبول نيست
011730.jpg
ايسنا: محمد البرادعي جمعه (گذشته) به سفر ۲۴ ساعته  خود به تهران پايان داد و پس از انجام گفت وگو و رايزني با دو تن از مقامات ارشد هسته اي ايران به سوي وين روانه شد. محمد البرادعي در اين سفر از ايران درخواست كرد كه براي اعتمادسازي به تعليق غني سازي اورانيوم بپردازد، اما علي لاريجاني تصريح كرد كه چنين پيشنهادي جنبه عقلاني ندارد و قابل قبول نيست.
درخواست براي تعليق غني سازي
پس از اين ديدار دو طرف در كنفرانس خبري حاضر شدند. البرادعي گفت: همان طور كه در بدو ورودم به تهران اعلام كردم، ماموريت من بحث درباره سرعت بخشيدن به همكاري ايران با آژانس است تا مسايل باقي ماند ه مربوط به ماهيت برنامه هسته اي ايران حل شود.
البرادعي ادامه داد: موضوع ديگر، درخواست شوراي حكام بود كه مورد حمايت شوراي امنيت نيز قرار گرفته است و آن اين كه ايران اقدامات اعتمادساز را از جمله تعليق غني سازي و فعاليت هاي مرتبط با آن انجام دهد.
وي گفت: تعليق غني سازي تا زماني خواهد بود كه اعتماد ايجاد شده و موضوعات باقي مانده حل شده باشد.
مديركل آژانس گفت: در خصوص موضوع همكاري براي مسايل باقي مانده، آقاي لاريجاني تعهد خود را در اين باره تجديد كرد؛ مبني بر اين كه جمهوري اسلامي ايران تلاش هايش براي همكاري با آژانس را ظرف چند هفته آينده سرعت بخشد تا شفافيت موضوعاتي را كه لازم است پيش از تهيه گزارش خود براي شوراي حكام در پايان اين ماه آماده  كنم، حاصل شود.
گفت وگوهاي فشرده پيش روي ايران و آژانس
البرادعي ادامه داد: در خصوص موضوع اعتماد سازي و چگونگي هماهنگي ايران با درخواست جامعه جهاني بحث و تبادل نظر كرديم. همچنين توافق كرديم كه گفت وگوي فشرده اي در ظرف چند هفته آينده با هدف پيشروي در اين موضوع مهم و سخت داشته باشيم.
مديركل آژانس ابراز داشت: خوشحالم كه بتوانيم شفافيت كامل را در خصوص برنامه ايران ايجاد كنيم. همان طور كه در گزارش آژانس هم آمده است، ايران به اين شفافيت كامل نياز دارد چرا كه برنامه هسته اي اش براي دو دهه بدون هيچ گزارشي با فعاليت هاي بسيار در جريان بوده است.
وي اظهار كرد: براي ما بازسازي برنامه هسته اي ايران نياز به شفافيت و همكاري كامل ايران داريم. ما بسياري از مسايل باقي مانده را در گذشته حل كرده ايم و اين دليلي است براي آن كه اميدوار باشيم در موضعي قرار خواهيم گرفت كه موضوعات باقي مانده نيز حل شود.
هيچ انحرافي در برنامه هسته اي ايران نبوده است
البرادعي گفت: من بارها گفته ام كه هيچ انحرافي در مواد هسته اي ايران وجود نداشته است، اما تصوير فعاليت هاي هسته اي ايران هنوز مخدوش است و واضح نيست. من كسي هستم كه پس از سه سال مي گويم بايد در موضعي باشيم كه موضوعات باقي مانده حل شوند.
مدير كل آژانس تصريح كرد: من منتظر همكاران ايراني هستم تا همكاري نزديكي را براي حل مسايل باقي مانده داشته باشند.
لاريجاني: پيشنهاد تعليق
غيرقابل قبول است
علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي نيز در اين كنفرانس خبري در پاسخ به اين سوال كه آيا با وجود خودكفايي ايران در امر انجام غني سازي، امكان تعليق محدود اين فعاليت براي رسيدن به مصالحه اي وجود دارد؟ گفت: هر اقدامي بايد جنبه عقلاني داشته باشد. وقتي ما با آژانس همكاري صميمانه و نزديك داريم و آقاي البرادعي از ايران بازديد مي كند، دوربين هاي آژانس نيز به طور مستمر تاسيسات هسته اي را نظارت مي كنند، اين پيشنهاد قابل قبول نيست.
وي افزود: بايد پيشنهادي طرح شود كه بتواند مساله هسته اي ايران را حل كند. قاعدتا بايد اين پيشنهاد به طور جامع ارايه شود تا از مسير آن بتوان به راه حلي برسيم.
ديپلماسي تنها راه حل است
البرادعي در ادامه اظهارات لاريجاني گفت: بايد اين مطلب را اضافه كنم كه اين موضوعات احساسي نيستند و بايد راه حلي سياسي پيدا كرد. از سويي بايد حق كامل ايران براي توسعه انرژي هسته اي با اهداف مسالمت آميز رعايت شود و از سوي ديگر بايد به جامعه جهاني در خصوص ماهيت صلح آميز هسته اي ايران تضمين داده شود.
مديركل آژانس ابراز كرد: رسيدن به اين نقطه سخت نيست. چيزي كه نياز داريم ادامه دادن به گفت وگو و مباحثه است. همانطور كه بارها گفته ام هيچ راه ديگري براي حل اين مساله جز با ديپلماسي وجود ندارد.
وي در ادامه درباره اين كه آژانس چگونه مي تواند از خروج پرونده هسته اي ايران از اين نهاد بين المللي جلوگيري كند؟ گفت: آژانس در اختيار اراده اعضايش است. فكر مي كنم آژانس جايگاه خوبي را در اختيار دارد.
غني سازي ۵ / ۳ درصدي
مديركل آژانس در اين باره كه آيا مي تواند تاييد كند ايران غني سازي ۵/۳ درصدي داشته است؟ گفت: در حال حاضر نمي توانم اين امر را تاييد كنم. بازرسان ما اخيرا نمونه برداري كرده اند و در زمان مقتضي اين مساله به شوراي حكام گزارش خواهد شد.
البرادعي در اين باره كه آژانس چگونه مي تواند به ايران براي ارتقاي دانش غني سازي كمك كند؟ گفت: ايران مي خواهد راكتور بوشهر را سال جاري راه اندازي كند، تامين سوخت براي اين نيروگاه نيز تضمين شده است، فكر نمي كنم موضوع غني سازي به گونه اي كه اكنون با احساسات پيوند خورده است، فوريت داشته باشد.
البرادعي همچنين تاكيد كرد: نهايت تلاش خود را خواهم كرد كه مساله هسته اي ايران از طريق مسالمت آميز حل و فصل شود.
لاريجاني مباحث مطرح شده سازنده بود
علي لاريجاني پس از كنفرانس مطبوعاتي با محمد البرادعي گفت: مذاكرات درباره نوع همكاري هاي مان با آژانس بود و اين كه چگونه مي شود به همكاري هاي تنگاتنگ با اين نهاد بين المللي ادامه داد.
وي افزود: اگر چند موردي كه در بحث هسته اي ايران در آژانس باقي مانده است، حل شود اين همكاري هاي تنگاتنگ ادامه خواهد يافت. همچنين اين موضوع كه چه راه حل هايي را مي توان بعد از اقدامي كه شوراي امنيت در تصويب بيانيه عليه ايران، كرده است انجام داد، مطرح شد. روي هم رفته مباحث مطرح شده، سازنده بود.
لاريجاني همچنين گفت: دبيركل آژانس درخواست تعليق را طبق نظر شخصي خود بيان نكرده اند. ايشان به عنوان كسي كه مدير آژانس است، طبق مصوبات شوراي امنيت وظايفي را به عهده دارد و به دنبال نحوه تحقق آن است.
دبير شورا ادامه داد: به هر حال ملاحظات ما را در نظر مي گيرد. من معتقدم كه نبايد عجله كرد. بايد اجازه داد بحث ها در روندهاي ديپلماتيك خود قدري پخته تر شود تا بتوان نتيجه گرفت.
لاريجاني برنده نهايي در بحث هسته اي ايران را مردم دانست و گفت: برنده نهايي مردم هستند.

رفسنجاني در دمشق
با سيد حسن نصرالله و خالد مشعل ديدار كرد
011736.jpg
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در سفري كه به سوريه انجام داده، ديدارهاي متعددي را با مقامات اين كشور و رهبران گروه هاي فلسطيني و لبناني داشت.
به گزارش خبرگزاري سوريه (سانا)، همكاري هاي مشترك دمشق و تهران در زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي و توسعه،  محور مذاكرات ناجي العطري، نخست وزير سوريه  با علي اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بود.در اين ديدار اوضاع منطقه، اعمال فشارها بر سوريه و ايران و چالش هايي كه طرفين به دليل موضع گيري هاي خود و منافع ملي شان با آن مواجه هستند، نيز بررسي شد.
رفسنجاني همچنين در ديدار با نخبگان فرهنگي، انديشمندان و سياستمداران سوريه در دفتر بشار اسد، رئيس جمهور اين كشور گفت:  اعمال فشارها بر سوريه به دليل موضع گيري هاي مخالف اين كشور در قبال پروژه هايي است كه تضعيف جهان عرب و اسلام و تسلط بر ثروت هاي طبيعي آنها را مدنظر قرار داده است، اما مردم سوريه همچنان پايداري خواهند كرد.وي افزود: سوريه به خاطر مساله فلسطين مبارزات زيادي داشته است و اين كشور يكي از دژهايي است كه از حقوق ملت فلسطين حمايت مي كند و تضعيف آن به منزله از بين بردن اين دژ مستحكم و قوي است.
وي همچنين در ديدار با وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه به بررسي راه هاي تحكيم همكاري هاي دو جانبه دو كشور و اوضاع كشورهاي منطقه و جهان پرداخت.
وليد معلم بعد از اين ديدار اعلام كرد كه سفر هاشمي به دمشق بيانگر روابط ممتاز دو كشور در تمامي زمينه هاست و طرفين به اين نتيجه رسيده اند كه آنچه در عرصه هاي منطقه يي و جهاني به وقوع مي پيوندد، بر صحت شيوه و موضع گيري هاي سوريه تأكيد دارد. معلم با اشاره به سياست هاي دوگانه يي كه عليه سوريه و ايران اعمال مي شود، تصريح كرد: اين دوگانگي دليل اصلي آشوب هاي موجود در عرصه هاي بين المللي است و آنهايي كه سعي در اعمال اين سياست دارند، مسئول تمامي حوادث منطقه هستند.
رفسنجاني در ديدار با رهبران جنبش حماس در سوريه و سيد حسن نصرا...، دبيركل حزب ا... لبنان در سفارت ايران در دمشق نيز اظهار داشت: مقاومت فلسطين امروز وارد مرحله جديدي شده كه به حمايت تمامي كشورهاي مسلمان براي رسيدن به پيروزي نياز دارد.رفسنجاني در ديدار با نصرا... گفت: توانايي ايران در دستيابي به غني سازي اورانيوم يك تقويت معنوي بزرگ براي مقاومت است.يك ديپلمات ايراني نيز اظهار داشت كه رفسنجاني شب چهارشنبه با خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي حماس و رمضان شلح، دبيركل جهاد اسلامي نيز ديدار داشته است.
در اين ديدار، مشعل بيان داشت كه جهان اسلام از دستيابي ايران به توان هسته يي مغرور است و غني سازي اورانيوم حمايت معنوي براي مردم فلسطين و قهرمانان مقاومت را به وجود مي آورد.رفسنجاني نيز بر تداوم حمايت ايران از مقاومت فلسطين تأكيد كرد و كشورهاي غربي را به دليل تعليق كمك به مقامات فلسطيني مورد سرزنش قرار داد. وي در طول سفرش به دمشق با بشار اسد نيز ديدار داشت و همچنين به مزار حافظ اسد، رئيس جمهور فقيد سوريه نيز رفت.

پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت و آلمان سه شنبه
در مسكو در باره ايران مذاكره مي كنند
گروه سياسي: پس از خبر اعلام موفقيت ايران در دستيابي به غني سازي براي مصارف صلح آميز هسته اي، اخبار ايران و اين دستاورد درصدر اخبار هسته اي جهان جاگرفت. پنج شنبه گذشته نيز محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي طي سفري يك روزه از ايران با دبير شورايعالي امنيت ملي ايران گفت وگو كرد. از آنجايي كه طبق بيانيه اخير شوراي امنيت، دبيركل ۳۰ روز فرصت داشته كه به اعضاي شوراي حكام گزارش دهد، سفر البرادعي مهم بود. وي در اين ديدار با اين خواست به ايران وارد شد كه ايران به تعليق بازگردد تا تمامي نكات مبهم پرونده ايران روشن شود. اين درخواست با جواب رئيس جمهوري ايران همراه بود كه در سفر خود به استان خراسان رضوي اعلام كرد كه تهران يك قدم عقب نمي نشيند.
آمريكا به عنوان اصلي ترين مخالف فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران اعلام كرده كه شوراي امنيت بايد از ظرفيت هاي خود براي توقف ايران استفاده كند. كاندوليزا رايس اعلام كرد كه شوراي امنيت براي مجبور كردن ايران به همكاري بايد از بند هفتم منشور سازمان ملل استفاده كند.پس از اعلام نظر البرادعي در بازگشت از تهران و اين كه ايران به تعليق بازنمي گردد، رايس به خبرگزاري فرانسه گفت: «ما مجموعه اي كامل از گزينه هاي لازم در سازمان ملل و شوراي امنيت را در اختيار داريم كه از آن استفاده خواهيم كرد.
بند هفتم منشور سازمان ملل اين اجازه را مي دهد كه عليه دولت هاي خطرناك و مخل نظم جهاني، اقدام به تحريم و يا حمله نظامي شود.اين صحبت رايس در حالي عنوان شد كه حتي در وزارت خارجه آمريكا نيز اجماعي درخصوص واكنش آمريكا به موفقيت در روند پرونده هسته اي وجود ندارد. استيون ريدميكر، معاون وزير خارجه آمريكا در مركز صلح كارنگي ايراد سخنراني كرده و اعلام كرد كه جامعه جهاني ابزار لازم را در اختيار دارد اما وظيفه آمريكا اين نيست عليه ايران اعمال تحريم كند بلكه بررسي راه هايي است كه ايران از برنامه هسته اي خود عقب نشيني كند. هرچند ريدميكر از اتهامات قبلي آمريكا عقب نشيني نكرد و باز ادعا كرد كه دولت ايران اميد به ساخت سلاح هسته اي دارد، اما هنوز واكنش همگرا و يكسان از سوي مخالفان فعاليت هسته اي صلح آميز ايران ديده نشده است. اظهارنظرها نيز در اين ميان در تمامي زمينه ها به چشم مي خورد. هفته نامه تايم در گزارشي نوشت درحالي كه برخي ادعا مي كنند كه ايران را ديگر نمي توان به ميز مذاكره بازگرداند، اما ممكن است دستاورد هسته اي ايران فضاي بيشتري را به مصالحه داده و كمك كند كه اختلافات حل شود. در اين گزارش تأكيد شده كه موفقيت هسته اي ايران مانعي در حل اين پرونده نيست. تايم در نظريه اي چنين ادعا كرده كه شايد ايران به دنبال توافقي باشد كه طي آن ايران بپذيرد كه هم سوخت خود را از روسيه تأمين كند و هم عمليات غني سازي مشترك با اين كشور داشته باشد اما در كنار آن تأسيسات تحقيقاتي غني سازي خود را حفظ كند. اين فرصت در اختيار آمريكا است كه دست از مخالفت گذشته خود بردارد و در مقياسي تعيين شده، با فعاليت هاي هسته اي ايران موافقت كند.ديويد آلبرايت از ناظران سابق آژانس نيز در گفت وگويي با يك روزنامه ايتاليايي كه خبر آن به نقل از ايرنا آورده شده، عنوان كرده كه ترس آمريكا بي مورد است و هنوز فرصت مذاكره با ايران وجود دارد چراكه با فرضيه ما، ايران تا سال ۲۰۰۹ قدرت دستيابي به بمب اتم را ندارد.وي با ابراز تعجب از واكنش سازمان سيا و آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد هركس كه از تسريع نگران كننده در فعاليت هسته اي ايران صحبت مي كند، دروغ مي گويد چراكه آنها مي دانند كه حقيقتي پشت آن نيست و بيشتر جوسازي سياسي است.
آژانس و گزارش دبيركل
البرادعي درحالي به ايران آمد كه ايران در سرور و شادماني موفقيت هسته اي بود. ايرنا گزارش داد كه البرادعي پس از ديدار با لاريجاني گفته كه از ايران تقاضا كرده كه مسائل باقي مانده را در يك مدت زماني حل كند و ايران تا زمان ارائه گزارش برنامه هاي هسته اي خود را متوقف كند.لاريجاني نيز در اين ديدار اعلام كرد كه ايران به تعهدات خود پاي بند است و در دو هفته باقي مانده مواضع خود را اعلام مي كند.
دبيركل آژانس به هيچ يك از جزئيات مذاكرات خود با دبير شورايعالي امنيت ملي ايران اشاره نكرد، اما افزود كه زمان براي مذاكره هست و ايران هم تلاش كند كه نگراني جامعه جهاني را كاهش دهد. دبيركل سازمان ملل متحد نيز كه در لاهه حاضر بود در گفت وگويي با خبرنگاران اعلام كرد كه تقاضاي همكاري از طرف هاي درگير در پرونده هسته اي ايران را دارد و درخواست كرد كه از لفاظي و درگيري دست بردارند و به راه حلي ديپلماتيك بيانديشند.در هفته جاري نمايندگان فرانسه، انگليس، آلمان، آمريكا و چين در روسيه به گفت وگو مي نشينند تا به اجماع درباره پرونده هسته اي ايران برسند. صحبت هاي رايس كه پيشتر به آن اشاره شد در آمريكا نيز با واكنش همراه بود و سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد كه صحبت هاي رايس فقط پيشنهاد براي استفاده از راهكارهاي شوراي امنيت بوده و در حال حاضر هنوز مذاكرات ادامه دارد. روسيه، نزديك ترين متحد هسته اي ايران نيز اعلام كرد كه در مرز ميان فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ايران و نگراني هاي جامعه جهاني حركت مي كند و هنوز معتقد است راه حل ميانه وجود دارد. خبرگزاري ريا نووستي از مسكو گزارش داد كه رئيس سازمان انرژي اتمي اين كشور اعلام كرد كه ايران مي تواند صنايع هسته اي داشته باشد اما جهان نيز نگران ان پي تي است و روسيه معتقد است كه اين دو حق را بايد با هم تلفيق كرد.

حداد عادل: مسلمانان از دستيابي يك كشور اسلامي
به دانش هسته اي خوشحال بودند
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: همه ملت هاي اسلامي از اين كه يك كشور اسلامي به دانش چرخه كامل سوخت هسته اي دست يافته خوشحال بودند و تاثير اين موفقيت بسيار افتخارآميز بود.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي پنج شنبه شب پس از ورود به تهران از اجلاس رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي در استانبول در گفت وگو با خبرنگاران، در پاسخ به سؤالي در خصوص بازتاب دستيابي ايران به چرخه كامل سوخت هسته اي در بين رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي گفت: ما شاهد بوديم كه فضاي اجلاس رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي تحت تاثير اين خبر قرار گرفت و بنده در ملاقات هايي كه با ديگر رؤساي مجالس اسلامي داشتم، اين امر را احساس كردم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي بيان داشت: همه ملت هاي اسلامي از اين كه يك كشور اسلامي به چنين دانشي دست يافته خوشحال بودند و تاثير اين موفقيت بسيار افتخارآميز بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در باره نتايج اجلاس رؤساي مجالس كشورهاي اسلامي گفت: قطعنامه خوبي با پيشنهاد هايي كه مطرح شد،  به تصويب رسيد كه در آن به مسائل جهان اسلام، فلسطين، رفتار دوگانه غرب با عالم اسلام و هتك حرمت به مقدسات اسلام و حق استفاده كشورهاي اسلامي از فناوري نوين اشاره شده است.
حدادعادل روز پنج شنبه در چهارمين اجلاس رؤساي مجالس كشو ر هاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي كه در تركيه برگزار  شد، گفت: هشت سال پيش، هنگامي كه اساسنامه اين اتحاديه در تهران به تصويب رسيد نياز به وحدت و همبستگي در جهان اسلام، اگرچه به خوبي احساس مي شد، اما به اندازه امروز ضروري و حياتي نبود. اوضاع خطيري كه امروزه در جاي جاي جهان اسلام مشاهده مي شود، اهميت و حساسيت بيشتري به نقش جايگاه اتحاد بخشيده است.
وي گفت: با تاسف بسيار بايد گفت كه ما رؤسا و نمايندگان مجالس كشورهاي اسلامي در شرايطي گرد  هم آمده ايم كه جهان اسلام از مصيبت هاي بزرگي رنج مي برد و ملت هاي مظلوم و بي پناهي كه به مجالس خود چشم اميد دوخته اند گرفتار انواع مشكلاتند؛  از همه اين مشكلات مهم تر، حضور اشغال گران به بهانه هاي مختلف نظير تامين صلح و آزادي و مردم سالاري در كشور عراق و نيز پشتيباني كشور هاي غربي و به ويژه آمريكا از اسراييل در اشغال فلسطين و ادامه كشتار و ترور و ناامني در اين كشور است و البته اين همه واقعيت تلخ مشكلات جهان اسلام نيست و در كنار اشغال گري ها و دخالت هاي ديگران در عالم اسلام، مي بايد فقر اقتصادي و عقب ماندگي علمي و صنعتي را نيز به فهرست مصائب و مسايل اين كشورها بيفزاييم.
رييس مجلس گفت: ما بايد به صورتي جدي از خود بپرسيم كه راه حل اين مشكلات و اوضاع فاجعه آميز كنوني چيست؟ جمهوري اسلامي ايران كه خود نتيجه پيروزي ملت ايران در بيست و هفت سال پيش در انقلاب اسلامي مردم اين كشور است، معتقد است كه تنها راه نجات جهان اسلام، بازگشت به هويت اسلامي و تكيه بر جهان بيني الهي و ديني است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |