شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۰ - Apr 15, 2006
بورس در انتظار معرفي هيأت مديره جديد
طرح تشكيلات سازمان بورس و اوراق بهادار نهايي شد
011646.jpg
گروه بورس: شوراي بورس در آخرين نشست خود با تصويب طرح تشكيلات سازمان بورس و اوراق بهادار گامي ديگر براي اجراي قانون جديد بازار اوراق بهادار برداشت.
به گزارش همشهري، پيش از اين در روزهاي پاياني سال ۸۴ اساسنامه سازمان بورس و اوراق بهادار به تاييد هيات وزيران رسيده بود.
طبق مصوبه شوراي بورس، سازمان جديد از چهار معاونت نظارت بر نهادهاي مالي، نظارت بر بورس ها و ناشران اوراق بهادار، اجرايي و توسعه و همچنين حقوقي تشكيل خواهد شد. با اين مصوبه شوراي بورس فقط دو هفته ديگر براي معرفي پنج عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار فرصت دارد. تاكنون اعضاي شوراي بورس در مورد تعيين هيچ يك از پنج عضو هيات مديره جديد به توافق اوليه دست نيافته  اند.
دبيركل بورس تهران درباره مصوبه اخير شوراي بورس توضيح داد: تشكيلات سازمان بورس و اوراق بهادار روز چهارشنبه با ۱۱ ماده از سوي شوراي بورس به تصويب رسيد.
علي صالح آبادي در گفتگو با ايسنا گفت: براساس اين مصوبه شوراي بورس در تشكيلات جديد سازمان بورس و اوراق بهادار چهار معاونت خواهيم داشت.
او به معاونت نظارت بازار بر نهادهاي مالي، معاونت ثبت و نظارت بر ناشران اوراق بهادار، معاونت اجرايي و معاونت حقوقي اشاره كرد و گفت: بحث اساسنامه و تشكيلات سازمان بورس و اوراق بهادار را در اجراي قانون داشتيم كه هر دو در شورا به تصويب رسيد. اساسنامه در هيات وزيران مصوب شده و تشكيلات هم بايد از سوي هيات وزيران مصوب شود كه اميدواريم كه اين كار سريع تر به اتمام برسد. با اين وجود مشكلي در راه اندازي سازمان جديد نخواهيم داشت.
فرصت ۴ ماهه
از سوي ديگر مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي گفت: به لحاظ اجرايي، سال ۸۵ سال سختي براي بدنه اجرايي و زير ساختهاي بورس خواهد بود.
حسين خزلي خرازي اظهار داشت:  در اوايل ارديبهشت فرصت چهارماهه اجراي قانون جديد بورس اوراق بهادار به پايان مي رسد و بايد هرچه سريعتر تكليف شركتهاي سهامي عام بورسهاي فلزات و كالاهاي كشاورزي و همچنين سهامداران آنها متناسب با قانون جديد مشخص شود. همچنين در سال ،۸۵ به سرعت بايد كانون هاي مختلف از جمله قانون كارگزاران، بازارگردانها، سرمايه گذاران و غيره منطبق با قانون مفيد جديد اجرايي شوند.
مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي در خصوص وضعيت فعلي بورس گفت: با توجه به نزديكي فصل مجامع و همچنين پايين بودن قيمت سهام، الان زمان خوبي براي خريد سهام است. با توجه به نامشخص بودن وضعيت بين المللي كشور، نمي توان تحليلي از آينده بورس داشت ولي در كل، خريد سهام را حداقل تا برگزاري مجامع و دريافت سود، به سهامداران توصيه مي كنم.
صبر تا مرداد
دبيركل انجمن حسابداري هم گفت: براي رونق مداوم در بورس پس از اعلام خبر دستيابي ايران به فناوري هسته اي بايد تا مردادماه جاري صبر كرد تا اعتماد از دست رفته نسبت به بازار سرمايه دوباره به اوج برسد. براي افزايش شاخص بورس بايد ثبات اقتصادي و سياسي در كشور حاكم شود كه اين مسئله در اختيار مسئولين است اما از هم اكنون بايد شاهد رشد شاخص بورس و ديگر بازارها بود.
ناصر پرتوي در خصوص قانون جديد بازار اوراق بهادار اظهار داشت: متاسفانه با وجود قانون جديد هنوز اعضاي هيات مديره سازمان بورس معرفي و انتخاب نشده اند. بايد هرچه سريعتر اعضاي هيات مديره بورس طي يك ماه آينده معرفي شوند افرادي كه به عنوان اعضاي هيات بورس معرفي مي شوند بايد افرادي اجرايي باشند و ضعفي كه متاسفانه در اظهارات مديران ديده مي شود همانا تئوريك بودن آنان است.

۲۹۸ هزار سهم خصوصي شد
گروه بورس: حجم خصوصي سازي در هفته گذشته به ۲۹۸ هزار و ۳۹۸ برگه سم به ارزش ۹۱۳ ميليون ريال رسيد.
به گزارش «همشهري» در هفته گذشته ۲۵ هزار سهم سيمان هرمزگان به ارزش ۵۰۰ ميليون ريال متعلق به سازمان توسعه، نوسازي، معادن از طريق بورس تهران به بخش خصوصي واگذار شد.شركت مخابرات ايران هم ۲۵۲ هزار و ۳۸۳ سهم صنايع مخابراتي راه دور به ارزش ۲۰ ميليون را در بازار عرضه كرد و شركت ملي صنايع پتروشيمي نيز ۲۰ هزار و ۴۰۰ سهم پتروشيمي اراك به ارزش ۵/۲۰۴ ميليون ريال را به بخش خصوصي واگذار كرد.
طي يك هفته گذشته سازمان خصوصي سازي ۶۱۵ سهم ايران خودرو را كه در مجموع ۹/۱ ميليون ريال ارزش داشت در بورس تهران عرضه كرد.

ادامه مذاكرات براي راه اندازي دومين بورس نفت ايران
فارس: مديرعامل منطقه آزاد اروند گفت: بورس نفت منطقه آزاد اروند هنوز راه  اندازي نشده ولي مذاكرات همچنان ادامه دارد.
مرتضي ممويي خاطرنشان كرد: براي راه اندازي بورس نفت در منطقه آزاد اروند در حال مذاكره هستيم. به لحاظ اهميت صنعت نفت در اين منطقه، اميدواريم دومين تالار بورس نفت در منطقه آزاد اروند راه اندازي شود اين فعاليتها كه با برداشت نفت از منطقه آزادگان و دارخوين صورت خواهد گرفت، قرار بود تا اسفند ماه سال گذشته عملي شود كه متاسفانه هنوز اين امر صورت نگرفته است.
ممويي تصريح كرد: مجري بورس نفت اعلام كرده بود دومين بورس نفت بعد از كيش را در منطقه آزاد اروند راه اندازي مي كنيم. و ما هم با توجه به سابقه نفت در آبادان پيگير تشكيل بورس نفت در اين منطقه هستيم.

ارزش معاملات سهام ۵۱ درصد كاهش يافت
گروه بورس: ارزش كل معاملات سهام در بورس تهران طي خريد و فروش هاي هفته گذشته ۵۱ درصد افت كرد و به ۵۶۱ ميليارد ريال رسيد.
به گزارش «همشهري» در اين هفته اگر چه تعداد خريداران با ۲۱۳ درجه رشد به ۲۱ هزار نفر نزديك شد اما حجم سهام معامله شده ۳۵ درصد كاهش يافت و به ۴/۱۹۴ ميليون برگه سهم رسيد.
اين هفته به تعداد خريداران تالار فرعي ۱۸۳ درصد اضافه شد و به ۳ هزار و ۹۵ نفر رسيد. اين افراد كل معاملات يك هفته پيش ۴/۲۰ ميليون سهم به ارزش ۴/۴۸ ميليارد ريال را دست به دست كردند. حجم معاملات تالار فرعي در اين هفته ۱۷۰ درصد افزايش يافت و ارزش معاملات نيز ۲۲۴ درصد رشد كرد.در مقابل در تالار اصلي با وجود افزايش ۲۱۹ درصدي تعداد خريداران حجم و ارزش معاملات به ترتيب ۴۰ و ۵۴ درصد افت كرد.
۱۷ هزار و ۸۳۱ خريدار در تالار اصلي هفته پيش ۱۷۴ ميليون برگه سهم به ارزش ۴/۵۱۲ ميليارد ريال را رد و بدل كردند.
براساس اين گزارش هفته گذشته در بورس تهران ۲۱ هزار و ۷۷۵ برگه اوراق مشاركت با نرخ پايه يك ميليون ريال و به ارزش ۶/۲۱ ميليارد ريال معامله شد.

تالار كرج اول شد
تالار بورس  كرج  در يك هفته  گذشته  با اختصاص  ۷ درصد از كل  معاملات  سهام كشور به  خود، رتبه  نخست  معاملات  تالارهاي  بورس  كشور را كسب  كرد. مدير تالار بورس  كرج  در گفتگو با خبرنگار ما ميزان  خريد و فروش  سهام  در اين  تالار رادر هفته  اخير ۲۶ ميليون  سهم  اعلام  كرد و گفت  ارزش ريال اين  معاملات  ۸۲ ميليارد و ۶۳۵ ميليون  ريال  بود سادات  حسين اضافه  كرد بيشترين  حجم  خريد سهام  در هفته  گذشته  مربوط  به شركت  هاي  سايپا با ۳ ميليون  و ۴۱۷ هزار و ۴۸۴ سهم ، ايران  خودرو با ۱ميليون  و ۷۲ هزار و ۹۷۱ سهم  و بانك  پارسيان  با ۷۴۷ هزار و ۲۸ سهم  وهمچنين  بيشترين  فروش  سهام  مربوط  به  شركت  هاي  سايپا با ۵ ميليون  و ۷.۳ هزار و ۷۴۷ سهم  / بانك  پارسيان  با ۳ ميليون  و ۳.۶ هزار و ۴۹۸ سهم  و پارس خودرو با ۹۶۵ هزار و ۱۱۶ سهم  بوده  است .

رشد ۳۴ واحدي شاخص كل
011643.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام كه در ابتداي هفته گذشته رقم ۹ هزار و ۴۸۲ واحد را نشان مي داد در پايان هفته به ۹ هزار و ۵۱۶ واحد رسيد.
به گزارش «همشهري» براين اساس شاخص كل طي معاملات يك هفته گذشته روندي صعودي در پيش گرفت و ۳۴ واحد افزايش يافت.
در اين هفته به رغم رشد ۶۵ واحدي شاخص عملكرد تالار اصلي، شاخص عملكرد تالار فرعي ۶۹ واحد افت را تجربه كرد و به ۹ هزار و ۷۷۶ واحد نزول كرد. شاخص عملكرد تالار اصلي در پايان هفته گذشته رقم ۹ هزار و ۲۳۰ واحد را براي خود به ثبت رساند.
در هفته گذشته خريد فروش هاي سهام بانك پارسيان بيشترين تاثير را بر شاخص مالي گذاشت به طوري كه اين شاخص ۲۵۷ واحد افت كرد و در ۲۰ هزار و ۹۰۲ واحد متوقف شد.
اما عملكرد خوب شركت هاي صنعتي موجب شد شاخص صنعت ۴۰ واحد افزايش يافته و به رقم ۷ هزار و ۴۷۸ واحد برسد و معاملات يك هفته گذشته بورس تهران رشد ۹۶ واحدي شاخص قيمت و بازده نقدي را به دنبال داشت و اين شاخص را به رقم ۲۷ هزار و ۱۲ واحد رساند. شاخص بازده نقدي هم هفته پيش با ۳ دهم واحد افزايش به ۴ هزار و ۶۹۲ واحد رسيد.
بنابراين گزارش در جريان معاملات هفته پيش بورس تهران شاخص ميانگين ساده ۵۰ شركت فعاتر بورس ۶۳ واحد افزايش يافت و شاخص ميانگين موزون اين شركت ها ۸ واحد مثبت خورد.

براي دو هفته آينده اعلام شد
ريسك سرمايه گذاري در بورس تهران
ريسك مالي شركت هاي بورس
در دو هفته آينده
اطمينان ۹۵ درصد
نام شركت
۶۱/۸
آلومتك
۳۲/۴
ايران خودرو
۳۱/۶
ايران خودرو ديزل
۱۷/۴
بانك اقتصاد نوين
۰۳/۱۴
بانك پارسيان
۵۶/۵
پارس خودرو
۸۹/۲
پارس دارو
۷۴/۵
پتروشيمي اراك
۰۴/۱۴
تراكتورسازي
۳۸/۱۵
تكنوتار
۴۸/۵
توسعه صنايع بهشهر
۲۹/۱۶
سموم علف كش
۵۵/۵
زامياد
۴۳/۱
سايپا
۵۳/۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۸۹/۱۳
توس گستر
۲۸/۱۱
معادن و فلزات
۰۹/۱۵
ساختمان ايران
۳۹/۷
سرمايه گذاري سپه
۰۷/۱
سرمايه گذاري بازنشستگي
۴۲/۴
صنعت بيمه
۳۷/۰
غدير
۶۴/۱۲
سرمايه گذاري بهشهر
۶۴/۲
سرمايه گذاري مسكن
۹۷/۱۲
صنعت نفت
۵۵/۹
توسعه صنعتي ايران
۷۵/۴
سرمايه گذاري ملي
۴۳/۷
سيمان تهران
۴۰/۲
صنعت و معدن
گروه بورس: محاسبه ريسك مالي شركت هاي فعال تر بورس تهران براي دو هفته آينده از كم مخاطره بودن سرمايه گذاري در سهام غدير، صندوق بازنشستگي و سايپا حكايت دارد.
«بنياد توسعه فردا» كه از چندي پيش محاسبه و اعلام ريسك سرمايه گذاري در بورس را بر عهده گرفته، در تازه ترين گزارش خود آورده است: اعداد داخل جدول در سطوح اطمينان مختلف، حداكثر كاهش ارزش هر سهم را در صورت خريداري، تا دو هفته آينده برحسب درصد نشان مي دهند. به عنوان مثال اگر آمادگي پذيرش زيان «احتمالي» تا سقف ۳۱/۶درصد سرمايه خود را در ظرف دو هفته آينده نداريد، به ازاي هر يك ميليون تومان، ۶۳ هزار تومان، خريداري سهم «ايران خودرو ديزل» را به شما توصيه نمي كنيم. اين ميزان با اطمينان ۹۵ درصد حداكثر زياني است كه بايد خود را براي آن آماده كنيد. البته احتمال ناچيزي وجود دارد كه زيان اين سهم از اين حد هم بيشتر شود كه عملا قابل صرف نظر كردن است. اگر اين احتمال ناچيز هم شما را نگران مي كند، شما سرمايه گذار ريسك گريزي هستيد كه به ارزيابي ريسك سهام در سطح اطمينان بالاتر مثلا ۹۹ درصد نياز داريد.
در ادامه تاكيد شده، بايد توجه داشت در يك بورس كارآمد، اولا همه سهام ريسك دارند و سهم بدون ريسك نداريم و ثانيا «سود» و زيان احتمالي يا «ريسك» مبادله هر سهم با يكديگر ارتباط دارند؛ يعني به طور طبيعي سهم كم ريسك، كم سود نيز هست و برعكس براي سود بيشتر بايد ريسك بيشتري را پذيرفت. بنابراين ريسك بالاي يك سهم به تنهايي دليل بر بد بودن آن سهم نيست و ريسك كم يك سهم نيز بدون در نظر گرفتن بازده آن سهم، نشانه خوب بودن آن نيست. بلكه سرمايه گذاران براي خريد يا فروش يك سهم، بايد علاوه بر بازده انتظاري سرمايه به ميزان خطرپذيري يا خطرگريزي خود نيز توجه كنند و با كمك اطلاعات مربوط به بازدهي و مخاطره آن سهم تصميم نهايي را بگيرند.

بررسي تاثيرات افزايش قيمت طلا بر بورس هاي فلزات و اوراق بهادار
طلا در برابر سهام
011649.jpg
گروه بورس: منابع و رسانه هاي خبري جهان از رونق گرفتن بازار طلا در بورس هاي فلزات بين المللي خبر مي دهند، در نتيجه افزايش اقبال سرمايه گذاران به اين فلز گرانبها بورس هاي اوراق بهادار واكنش هاي متفاوتي از خود بروز داده اند.
شبكه خبري «بي بي سي» در اين باره گزارش داد.بهاي طلا به بالاترين سطح از سال ۱۹۸۰رسيده است.افزايش بهاي طلا و بسياري از فلزات گران قيمت ديگر به دليل اين است كه سرمايه گذاران با توجه به افزايش نرخ تورم به خريد فلزات روي آورده اند.
سرمايه گذاران به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده خريد فلزات بيشتر ازخريد سهام و اوراق قرضه دولتي است و با توجه به نرخ تورم و بي ثباتي هاي سياسي، خريد فلزات كم خطرتر است.هر اونس طلا اكنون۶۰۴ دلار و ۳۰ سنت معامله مي شود.قيمت نقره به بالاترين حد در ۲۳ سال اخير رسيده و قيمت روي نيز بطور بي سابقه افزايش يافته است.توليد كنندگان طلا نتوانسته اند در مقابل تقاضا براي آن، طلاي كافي به بازار عرضه كنند.
اين كمبود عرضه به اين دليل شديدتر شده است كه شايعاتي انتشار يافته مبني بر اينكه شماري از بانك هاي مركزي با توجه به تضعيف ارزش دلار، به جاي ذخيره دلاري به خريد طلا روي آورده اند.قيمت طلا در سال جاري ميلادي ۱۶ درصد افزايش يافته و تنها در چهار ماه گذشته ۱۰۰ دلار به بهاي هر اونس طلا افزوده شده است. قيمت روي و مس نيز به بالاتر از هر تن ۶ هزار دلار رسيد.قيمتي كه تاكنون بي سابقه بوده است.البته اين تنها سرمايه گذاران نيستند كه از افزايش قيمت فلزات منتفع مي شوند.افزايش قيمت فلزات به افزايش درآمد كشورهاي توليد كننده فلزات نيز كمك مي كند.ودانتا، شركت هندي كه داراي چندين معدن است مي گويد به دليل گرانتر شدن روي و مس انتظار مي رود امسال عايدي اين شركت نيز افزايش يابد.تقاضاي روزافزون چين براي هرگونه مواد خام با توجه به رشد سريع اقتصادي اين كشور، يكي ديگر ازعلل افزايش بهاي فلزات است.يكي از موضوعاتي كه تاكنون كسي به آن توجه نكرده اين است كه ممكن است بهاي فلزات در آينده نزديك تا آن حد افزايش يايد كه پولي كه از ذوب يك سكه ساخته شده از مس و روي، و فروش فلز آن عايد شخص مي شود به مراتب از ارزش خود سكه بيشتر شود.
تاثير بر بورس هاي اوراق بهادار
از سوي ديگر خبرگزاري فارس نيز به نقل از خبرنگار خود در شرق آسيا گزارش داد: در حالي كه طي دو روز گذشته قيمت طلا در بورس هاي توكيو و كوالالامپورافزايش داشته، تقريبا كليه بورس هاي مطرح آسيايي با سقوط شاخص روبرو بوده اند. بيشترين كاهش شاخص طي ديروز شاخص نيكي بورس توكيو تعلق داشت كه با ۲۵۵ واحد كاهش به ۱۷ هزار و ۱۶۲ واحد رسيد.در همين روزشاخص بورس هنگ كنگ نيز با كاهشي ۱۶۵ واحدي روبرو شد.
اين در حالي است كه كارشناسان سقوط شاخص هاي بورسي آسيا را در نتيجه شوك ايجاد شده در قيمت نفت ارزيابي مي كنند.
روز گذشته همچنين بورس تايپه ۵۱ واحد و بورس سئول كره جنوبي نيز دو واحد نزول در شاخص هاي خود را شاهد بودند.در قاره اقيانوسيه نيز شاخص كل بورس سيدني ۴۶ واحد و شاخص اس اند پي اين بورس با حدود ۵۰ واحد سقوط مواجه بودند.كاهش شاخص بورس هاي آسيايي به دنبال سقوط شاخص ها در بورس هاي اروپايي و آمريكايي به وقوع پيوست.طي روز چهارشنبه شاخص بورس لندن بيش از ۵۰ واحد و شاخص داوجونز بورس نيويورك ۵۱ واحد سقوط داشتند.
در عين حال بهاي فلزات قيمتي نيز در بازارهاي شرق آسيا از نوسان فراواني برخوردار بود به طوري كه قيمت آتي طلا در بازار توكيو به بالاترين نرخ خود طي ۱۸ سال گذشته رسيد و اين در حالي است كه در روز چهارشنبه افزايش قيمت طلا در اين بازار به حدي بود كه ركورد ۲۵ ساله را از آن خود كرد.در بازار كوالالامپور نيز قيمت هر گرم طلا روز گذشته با ۷۷ سن افزايش به ۳۶/۷۳ رينگيت رسيد.
قيمت نقره د ر بازار نيويورك نيز ركورد ۲۳ سال پيش را شكسته و به قيمت ۱۲ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس معامله شده است.
نوسان بازار طلا
روزنامه فايننشال تايمز هم اعلام كرد: تداوم بحران هسته اي ايران كه موجب تشديد نوسانات بازار جهاني نفت و افزايش بيشتر بهاي نفت خام خواهد شد، افزايش نابساماني بازار طلا و رسيدن آن به ركورد هر اونس ۸۵۰ دلار را در پي خواهد داشت.
به دنبال تشديد تنش ميان ايران و آمريكا بر سر برنامه هسته اي ايران، بهاي طلا روز جمعه در بازار توكيو با يك دلار افزايش نسبت به پنجشنبه به هر اونس ۵۹۸.۸ دلار رسيد.بهاي طلا روز سه شنبه نيز به ۶۰۴ دلار رسيد كه بالاترين ركورد طي ۲۵ سال گذشته بود.
بر اساس اين گزارش، بهاي طلا از آغاز سال ۲۰۰۶ تاكنون ۱۶ درصد افزايش يافته است و هم اكنون نسبت به يك سال گذشته ۴۱ درصد رشد نشان مي دهد.افزون بر اين، قيمت طلا طي چهار سال گذشته چهار برابر شده است.به نوشته فايننشال تايمز، سرمايه گذاران و صندوق هاي سرمايه گذاري بين المللي فعال در بازار طلا همچنان به علت نگراني ها نسبت به افزايش شديد بهاي نفت در اثر تنش هسته اي ايران از فروش طلا خودداري مي كنند كه اين امر موجب تشديد فشار بر بازار طلا شده است.در همين حال، پيش بيني مي شود اشتهاي سرمايه گذاران براي خريد طلا بهاي آن را به ركورد ۸۵۰ دلاري سال ۱۹۸۰ برساند.تحليل گران بازار طلا معتقدند قيمت ۶۰۰ دلاري طلا قيمت طبيعي آن در شرايط فعلي بازار است و افزايش بيشتر آن طي يك تا دو سال آينده نيز محتمل است.
با توجه به تداوم نوسانات بازار نفت كه تاثيري مستقيم بر ارزش دلار و بهاي طلا دارد، ركوردشكني بهاي طلا در ماه ها و سال هاي آينده قابل پيش بيني است.براي رسيدن بهاي طلا به ركورد ۸۵۰ دلاري ۲۶ سال پيش، افزايش بيشتر جريانات سرمايه اي و عدم كاهش ارزش دلار مورد نياز است.اين گزارش حاكي است: سال گذشته بالغ بر ۱۱ ميليارد دلار در بازار جهاني طلا سرمايه گذاري شد كه نسبت به ديگر بازارهاي سرمايه اي رقم متوسطي بود.از اين رو، در صورت تشديد وخامت روابط ايران و آمريكا، افزايش سرمايه گذاري ها در بازار طلا به ۴۰ ميليارد دلار، غيرممكن نخواهد بود و رسيدن بهاي طلا به ركورد سال ۱۹۸۰ نيز دور از دسترس به نظر نمي رسد.بهاي طلا كه هم اكنون نسبت به آغاز سال ۲۰۰۵ رشدي ۳۶ درصدي و نسبت به پنج سال پيش رشدي ۱۴۰ درصدي يافته است، منتظر ركوردشكني هاي جديدي است.بر اساس عوامل عرضه و تقاضا، بهاي فعلي طلا پايدار نيست و رشد ۱۵۰ دلاري بهاي آن طي شش ماه گذشته موجب كاهش تقاضا در بازار جهاني جواهر آلات شده است.در صورت تداوم افزايش بهاي طلا، عرضه طلا نيز در سال جاري ميلادي رشد خواهد كرد و ظرفيت توليد مواد معدني و فلزي در سال ۲۰۰۶ افزايش خواهد يافت. انتظار مي رود در سال آينده به ركورد ۲ هزار و ۷۰۰ تن افزايش يابد.فروش رسمي طلا در بازارهاي جهاني در سال ۲۰۰۵ با ۴۰ درصد افزايش به ۶۵۶ تن رسيد.

تاكيد بر عرضه سهام شركت هاي مخابراتي در بورس
ايرنا:رئيس كميته مخابرات مجلس گفت: به مسئولان وزارت ارتباطات توصيه كرديم كه  سهام شركت هاي زيرمجموعه خود را از طريق  بورس  به  بخش  تعاوني  و خصوصي  واگذار كنند.
«رمضانعلي  صادق زاده» با بيان  نتايج  جلسه اي  كه  اعضاي  كميته  مخابرات  مجلس  باچهار مسوول  ارشد وزارت  ارتباطات  پيرامون  مسايل  مخابراتي  داشتند، افزود: از اين  مسوولان  پرسيديم  كه  چرا اين  شركت  اعلام  كرده  كه  مي خواهد سيم كارت  اعتباري  نيز واگذار كند ، در حالي  كه  شركت  مخابرات  بايد به  شركت  خصوصي متولي  اين  امر، كمك  كند.
به  گفته  رييس  كميته  مخابرات  مجلس  وابسته  به  كميسيون  صنايع  و معادن مجلس  ، در اين  جلسه  صمد مومن  بالله  معاون  پارلماني  وزير ارتباطات  ، وفا غفاريان  رييس  هيات  مديره  شركت  مخابرات  ، صابر فيضي  مدير عامل شركت  مخابرات  ايران  و رسول  سراييان  مدير عامل  شركت  ارتباطات  سيار حضورداشتند.
«در اين  جلسه  مطرح  شد ، با توجه  به  تاكيد برنامه  چهارم  توسعه  برسپردن  امور تصديگري  دولت  به بخش  خصوصي  ، شركت  ارتباطات  سيار كه  تاكنون هشت  ميليون  سيم كارت  واگذار كرده  و هشت  ميليون  سيم كارت  هم  پارسال  پيش  فروش كرده است  ، نبايد بيش  از اين  تصدي گري  خود را گسترش  دهد.»

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۹۱,۵۶۲
۰.۵۶-
۸۹۲
آبسال
۲۶۵,۴۹۴
۱.۶۸
۱,۳۷۳
آبگينه
۴۳۰
۰
۶,۵۹۹
آذريت
۲,۴۰۱,۰۴۷
۴.۰۳-
۸۴۳
آزمايش
۵۳,۰۳۶
۲.۵۹
۶,۴۲۰
آلومتك
۱۲,۰۲۸
۰
۱۱,۳۲۵
آلومراد
۹۴,۳۲۹
۲.۴۲
۳,۳۵۳
آهنگري تراكتورسازي ايران
۳,۴۵۷
۰.۱۷
۱۵,۴۳۷
افست
۳۱۰
۰
۶,۵۵۷
البرز دارو
۴۳۳,۹۱۷
۶.۵۹
۳,۳۸۲
الكتريك خودرو شرق
۳۳۴,۳۰۶
۱.۴۳
۳,۶۲۴
ايران ارقام
۱۱,۱۲۹,۴۵۳
۵.۲
۳,۱۹۰
ايران خودرو
۱,۶۰۹,۷۲۰
۲.۵۲
۳,۶۵۳
ايران خودروديزل
۱۱۰
۰
۵,۷۸۳
ايران دارو
۲۵,۲۲۶
۱.۷۸-
۲,۰۸۰
ايران مرينوس
۱۸,۸۶۰
۴.۳۹-
۹,۷۰۲
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۵۰۸
۰
۲,۴۱۷
بانك اقتصادنوين
۳۱,۸۵۸,۷۶۲
۴.۳۶-
۱,۵۳۵
بانك پارسيان
۱,۰۶۹,۷۳۱
۰.۴۲-
۲,۳۶۸
بانك كارآفرين
۱۴,۷۳۲
۰
۱,۲۲۴
بسته بندي ايران
۲۶۲,۹۶۲
۴.۱۹
۶۹۲
بهپاك
۱۶۱,۳۲۰
۰.۹۴
۴۲۷
پارس الكتريك
۶,۵۶۴,۸۹۹
۴.۲۷
۱,۵۲۳
پارس خودرو
۳۴,۱۲۹
۱.۰۱
۶,۲۱۱
پارس دارو
۸,۴۷۴
۰
۲۹۷
پارسيلون
۶۱,۶۹۹
۰.۷
۷,۸۶۱
پتروشيمي آبادان
۴۲۸,۰۴۶
۱.۴۷-
۱۰,۱۵۵
پتروشيمي اراك
۵۱,۳۷۹
۰.۴۲
۵,۵۰۳
پتروشيمي اصفهان
۵۶۹,۹۲۱
۰.۰۶
۱۱,۶۶۶
پتروشيمي خارك
۱۷,۹۱۸
۰.۲۴-
۱,۲۶۱
پتروشيمي شيراز
۴۷۰
۰.۰۱-
۷,۶۴۹
پتروشيمي فارابي
۲,۰۰۰
۰
۱,۱۳۰
پلاستيران
۱,۸۶۰,۳۸۹
۳.۸۸
۱,۱۸۷
پلي اكريل
۶۳,۴۸۴
۰
۱۳,۹۳۳
تامين ماسه ريخته گري
۲,۳۲۱,۷۸۹
۰.۹۴
۴,۰۳۹
تراكتورسازي ايران
۲,۷۴۰
۰
۸,۶۴۵
تهران شيمي
۹۲,۷۶۳
۰.۴۲-
۱,۶۸۳
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۶,۴۴۹
۰.۰۶
۶,۲۸۳
تولي پرس
۲۰۷,۳۲۶
۲.۲۹-
۹,۴۱۳
توليد سموم علف كش
۶۳,۸۹۲
۰.۲۱
۹۶۸
توليد محور خودرو
۹,۲۱۰
۳.۸۹
۲,۰۸۱
توليدالياف پلي پروپيلن
۵۰۰
۰
۲۵,۰۰۰
توليدمواداوليه داروپخش
۸,۰۳۰
۲.۵۵-
۱,۳۳۴
جوش و اكسيژن ايران
۱۲,۱۹۳,۶۳۲
۱.۴۳
۱,۴۷۳
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۲
۰
۴,۹۶۳
حق تقدم سيمان ايلام
۲۷۴,۵۲۰
۳.۹۴
۳,۸۰۴
حق تقدم سيمان سپاهان
۹۳,۲۴۷
۲.۵۹
۷,۳۶۹
حق تقدم سيمان شاهرود
۲,۰۰۰
۰
۸۰۰
حق تقدم موتورسازان تراكتورسازي ايران
۲,۴۳۰
۰
۷,۰۶۴
حمل و نقل پتروشيمي
۱۴۸,۳۱۹
۰.۶۷-
۳,۱۲۵
حمل و نقل توكا
۳۱۵,۷۰۵
۲.۶۷-
۷,۶۷۲
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱,۵۴۵,۸۱۲
۶.۱۳
۳,۷۵۴
داده پردازي ايران
۶۷۵
۰
۷,۶۱۳
داروپخش (هلدينگ )
۱۷,۳۳۱
۱.۹۱
۶,۶۸۶
داروسازي اسوه
۲۰,۶۲۷
۰
۶,۹۹۹
داروسازي روزدارو
۱,۹۰۸
۰
۹,۴۶۵
داروسازي زهراوي
۲,۰۲۵
۰
۹,۰۳۵
داروسازي فارابي
۴,۴۵۰
۰
۲,۹۴۴
داروسازي كوثر
۶,۹۹۰
۰.۲۸
۷,۷۸۸
دارويي رازك
۲۷,۳۴۵
۲.۲۳
۳,۴۵۷
دارويي لقمان
۲۴,۵۲۳
۰.۳۳-
۸۹۶
درخشان تهران
۲,۷۹۵
۱.۰۷
۱,۵۸۶
درين كاشان
۱۵۲,۶۵۱
۲.۱۹-
۲,۴۲۵
رايان سايپا
۹۶,۸۵۲
۱.۶۶-
۱,۳۲۷
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۱۲۳,۸۱۳
۱.۰۶-
۱,۱۳۰
رينگ سازي مشهد
۵۷۵,۷۳۶
۱.۸۶
۸,۹۸۷
زامياد
۸۳۳
۰.۰۴-
۲,۷۶۱
سامان گستراصفهان
۳۲,۴۴۵,۹۸۵
۴.۵۱
۴,۱۲۱
سايپا
۹,۷۷۰
۰.۱۷
۱,۸۱۲
سايپاآذين
۶۰۷,۸۶۳
۰.۲۹
۵,۰۹۷
سايپاديزل
۴۵,۸۰۹
۱.۵۴
۱,۴۳۱
سرما آفرين
۲۰۱,۱۷۲
۱.۱۶
۱,۳۸۴
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱,۱۸۱,۰۶۴
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۲,۷۳۰,۰۶۶
۰
۱,۱۱۷
سرمايه گذاري بهمن
۷۴۴,۴۷۰
۲.۶۲-
۹۵۴
سرمايه گذاري بوعلي
۱۴,۶۷۱
۰
۱,۹۷۴
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۶۳۸,۴۱۴
۰.۵۱-
۲,۵۶۶
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۲,۰۴۵
۰.۱۷-
۱,۱۵۳
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۶۹۰,۵۳۰
۲.۸۳-
۲,۵۷۹
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۳۸,۷۶۰
۰.۴۱-
۹۷۶
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۶۸۷,۱۲۲
۰.۶۷-
۱,۹۵۴
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۵۳۲,۶۴۴
۲.۱
۴,۱۹۹
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۱۲,۸۰۶
۰.۰۸-
۲,۵۱۹
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۱,۱۳۴,۹۴۹
۳.۸۴-
۱,۸۲۴
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۸۳۷,۲۴۷
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۷۳۷,۹۸۶
۰
۱,۸۹۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۵۳۸,۳۰۱
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۵,۶۶۹
۰.۰۹-
۲,۱۶۶
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۴,۵۸۳
۰.۰۵-
۲,۱۱۴
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۲,۷۱۶,۷۱۴
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۱۳۴,۲۱۱
۰.۴۴
۹۰۵
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۲۴۰,۱۷۳
۰
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۱۰,۰۹۰,۳۹۲
۰
۱,۰۸۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۶۰۵,۰۳۴
۳.۰۶-
۱,۲۴۰
سرمايه گذاري نيرو
۴۱,۲۱۰
۰
۱۱,۱۹۸
سنگ آهن گل گهر
۳۲,۳۹۴
۰.۹۵-
۱۲,۰۵۷
سيمان بهبهان
۸۴,۳۵۵
۰.۰۳
۷,۳۹۰
سيمان تهران
۶۶۹
۰.۰۷-
۵,۶۶۰
سيمان سپاهان
۱۰,۴۷۰
۰.۲۱
۸,۸۷۸
سيمان شاهرود
۱,۳۸۸
۰
۸,۹۴۱
سيمان شرق
۵۶۸
۰.۰۲-
۱۱,۱۲۳
سيمان صوفيان
۱۰۶,۹۶۲
۰.۱۲-
۴,۹۵۷
سيمان فارس و خوزستان
۱,۷۲۹
۰.۰۳-
۱۹,۹۳۰
سيمان كرمان
۴۱,۰۰۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۷۳,۶۰۱
۱
۵,۸۲۲
سينا دارو
۱,۵۴۱,۶۶۷
۰.۹۸-
۳,۴۶۹
شاهد
۷,۲۸۱
۰.۶-
۱,۵۰۸
شكر
۱,۱۱۶
۰
۸,۷۸۰
شهد
۱۶,۳۴۰
۰.۲۲
۱,۸۲۱
شهد ايران
۱۰۰,۰۸۴
۲.۷۳
۵,۲۴۰
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱۳۰,۵۰۰
۲.۰۲
۵,۸۳۹
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱,۳۱۰
۰
۳,۱۱۴
شيميايي سينا
۱۶۲,۲۴۷
۵.۶-
۶,۴۸۳
صنايع جوشكاب يزد
۳,۰۰۰
۰
۹,۱۶۵
صنايع ريخته گري ايران
۱۶
۰
۹,۳۲۴
صنايع شيميايي ايران
۳۱۱
۰
۳,۸۸۹
صنايع كاغذسازي كاوه
۵۵,۹۹۸
۰.۴۵
۸۸۲
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۲۴۰,۸۳۷
۰.۸۶
۸۱۳
صنايع مخابراتي راه دورايران
۶۰۳,۹۶۴
۰
۲,۶۱۶
صنايع مس شهيد باهنر
۱۴,۵۱۶
۰.۵۱
۱,۳۶۷
صنعتي آما
۲۱۹,۷۴۱
۲.۹۶-
۲,۶۷۳
صنعتي بهشهر
۷۹۲,۳۸۶
۰
۴,۲۹۹
صنعتي دريايي ايران
۵۵۸
۰
۴,۰۳۱
عمران و توسعه فارس
۳۸,۲۶۸
۰
۱,۵۹۵
فرآورده هاي نسوز آذر
۲۸
۰
۲,۸۱۹
فرآورده هاي نسوز پارس
۹۴۲,۴۹۵
۱.۷۴
۱۹,۶۱۰
فرآوري موادمعدني ايران
۴۴۷,۹۸۴
۳.۰۷
۱,۲۳۷
فنرسازي خاور
۴۵۸,۴۶۳
۵.۱۴
۱,۴۹۹
فولاد كاويان
۷,۵۵۵
۰.۰۲-
۸,۸۲۴
قند اصفهان
۴۳,۹۵۸
۱.۵۱
۱,۳۹۰
قند پارس
۳۹,۹۶۸
۰
۲,۰۵۲
قند ثابت خراسان
۱,۲۸۴
۰
۱,۱۶۰
قند شيروان قوچان وبجنورد
۶۶,۳۷۸
۰
۱,۴۳۳
قند شيرين خراسان
۱,۵۸۵
۰.۰۶-
۱,۵۹۱
قند مرودشت
۱۵۱,۰۰۶
۰
۲,۲۹۵
قندنقش جهان
۵۸,۸۲۸
۲.۹۴-
۶,۱۶۳
كابل باختر
۸,۰۹۲
۱.۰۴-
۴,۶۱۵
كارتن ايران
۳,۲۷۷
۰
۳,۰۴۷
كارخانجات توليدي شيشه دارويي رازي
۲,۱۴۵
۰
۵,۱۰۲
كارخانجات داروپخش
۱,۳۱۲,۸۹۲
۳.۰۴-
۱,۵۷۹
كارخانجات صنعتي پيام
۱۴,۸۵۴
۰
۱,۷۷۶
كارخانجات قند قزوين
۶۷۳,۳۲۲
۳.۸۷-
۱,۱۳۶
كارخانه فارسيت درود
۳۳,۷۳۶
۱.۵۷
۲,۵۴۰
كاشي اصفهان
۱,۱۳۳,۳۹۳
۱.۶۳
۱۸,۷۴۵
كالسيمين
۱,۲۹۷,۸۷۱
۷.۴۶-
۲,۰۱۲
كربن ايران
۱۰۵,۰۵۴
۱.۱۵-
۱,۳۰۹
كف
۶۱۵,۰۲۹
۱.۰۲
۲,۹۲۸
كمباين سازي ايران
۴,۲۹۵
۰
۲,۱۳۳
كمك فنر ايندامين
۴۲۹,۷۴۱
۰.۸۲
۳,۹۰۰
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱۷۰
۰.۱۴-
۶۹۹
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۷۳۶,۱۵۸
۱.۶۵-
۵,۰۹۸
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۲۹,۰۴۰
۰.۶۷
۲,۰۹۵
گلتاش
۱۱۰,۵۰۳
۲.۱۵
۳,۲۹۶
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۴۶۷,۱۸۸
۰
۱,۱۳۴
لاستيك البرز
۴۰,۸۴۰
۰.۱۳-
۵,۵۵۶
لبنيات پاك
۱,۷۲۰
۰
۳,۶۲۹
لبنيات كالبر
۳۵,۶۸۸
۱.۷۱-
۳,۰۳۴
لنت ترمز ايران
۱,۰۶۳
۰
۱,۰۰۰
لوازم خانگي پارس
۱۱,۷۴۸
۰.۰۹
۱,۱۶۲
لوله وماشين سازي ايران
۴۵,۲۳۰
۰.۰۹-
۲,۲۷۴
ليزينگ صنعت و معدن
۱۸۲,۰۸۵
۰.۲۲
۱,۳۵۷
ليفت تراك سازي سهند
۱۷۵,۶۹۴
۳.۱۵-
۲,۱۵۸
مارگارين
۳۸۸,۳۴۶
۵.۲۷
۱,۹۵۵
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۲,۹۶۰
۰.۲۲-
۱,۸۳۲
ماشين سازي نيرومحركه
۱۲۱,۶۸۲
۰.۴۵
۱,۵۴۹
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۴۵,۰۰۰
۱.۶۹
۱,۹۵۸
محورسازان ايران خودرو
۱۶۶,۴۹۹
۷.۵۹
۶,۱۵۶
معادن بافق
۴۷۱,۴۵۸
۰
۶,۱۱۴
معدني و صنعتي چادرملو
۹۵۰,۱۲۰
۴.۱۱-
۴,۱۸۸
ملي سرب و روي ايران
۲,۹۶۲,۰۹۰
۱.۲۶
۱,۱۸۷
مهركام پارس
۱۱۴,۱۹۴
۲.۵۸
۲,۰۵۴
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۱۲۴,۸۶۳
۰.۶
۱۳,۱۰۴
نفت بهران
۲,۲۹۸
۰.۰۴-
۱۴,۵۶۰
نفت پارس
۲۹۲,۵۲۸
۰.۵۴-
۴,۲۲۸
نورد آلومينيوم
۳۷۰,۸۲۹
۳.۵۹-
۶۱۳
نورد و لوله اهواز
۶۴,۴۲۳
۰
۱,۴۳۵
نوش مازندران

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |