دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۳
گزارش
Front Page

ارتقاي امنيت اجتماعي و نسخه هاي شفابخش
چتري براي چند نفر
005700.jpg
عكس:ساتيار امامي / فارس
بنيامين صدر
همين چند روز پيش بود كه مرتضي طلايي، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ، گفت كه به رغم برخوردها و دستگيري ها، جرايم مسلحانه در تهران رو به افزايش است به طوري كه شرايط فعلي جامعه ما را بسيار خطرناك كرده و بايد تدبيري براي آن انديشيد.
واقعيت آن است كه معلول ها ما را تنها وادار به گلايه مي كنند و برخورد با آنها هر چند كه به تعبيري به كاهش تقاضا مي انجامد ولي حجم عرضه را بي وقفه افزايش مي دهد.
پديده هاي مختلف اجتماعي را نمي توان تنها با تكيه بر اهرم هاي پليسي و امنيتي به چالش كشيد. چنان كه در جامعه شناسي سياسي، همواره بين تظاهر نيروهاي پليس و آرايش آنها در خيابان ها و كاهش مشروعيت نظام سياسي رابطه نزديك و تنگاتنگي وجود دارد.
در كشورهايي كه پايه هاي اعتماد و مناسبات اجتماعي و سياسي از منظر مشروعيت بين مردم و حاكميت دچار نقص شود، نيروهاي نظامي و انتظامي آشكارتر با حضور در صحنه، خودنمايي مي كنند.
در مقابل هرگاه حاكميت اضطراب چنداني از نوع تغييرات اجتماعي و دگرگوني هاي مدني به شكل انفجاري و ناگهاني ندارد، هيچ تلاشي هم براي قدرت نمايي از خود نشان نمي دهد.
به عنوان نمونه در انگليس نيروهاي پليس به طور كامل در پس زمينه امنيت اجتماعي حضور دارند. آمارها نشان مي دهد پس از هر حادثه نيروهاي پليس لندن چه اسكاتلند يارد و چه نيروهاي ويژه مي توانند در كمتر از چند دقيقه در صحنه حاضر شوند، اما هيچ شهروندي هيچ گاه نيروهاي عادي پليس لندن را با اسلحه گرم نمي بيند!
پليس انگليس در اين رفتار، شهره جهانيان است كه تنها با خود سوت و گاهي باتوم حمل مي كند. هر چند زماني كه شرايط فوق العاده ايجاد مي شود نوع استقرار و آرايش نيروهاي امنيتي و پليس هم در كمترين زمان تغيير مي كند.
* * *
ما در ايران زندگي مي كنيم، كشوري كه نيروهاي جوان فراواني دارد. اين نيروي جوان تركيب جمعيت را تغيير داده است. از سوي ديگرمسايل مختلف امكان تحريك و تهييج احساسات اين نسل را گسترش داده .از سوي ديگر نبود يا كمبود امكانات مناسب براي فرونشاندن احساسات و هيجانات دوران جواني، باعث بروز انواع مشكلات فردي و اجتماعي شده است.
علاوه بر اين از تمام جرائمي كه در كشور اتفاق مي افتد، 33 درصد آن در تهران است. در حالي كه تهران يك هفتم جمعيت كشور را به خود اختصاص مي دهد، بيش از يك سوم جرم ها در آن اتفاق مي افتد كه نشان دهنده حجم روزافزون ارتكاب جرم در اين شهر است. بعد از تهران، در استان هاي كرمان 30 درصد، خراسان رضوي 9 درصد، استان اصفهان 7 درصد، فارس 5 درصد و خوزستان 5/4 درصد جرايم اتفاق مي افتد.
نكته جالب توجه اين كه 80 درصد جرايم رخ داده در كشور، در مراكز استانها انجام مي شود.
چتري براي همه
حقوق اجتماعي به حق طبيعي هر فرد براي بهره مند شدن از حداقل رفاه اقتصادي و امنيت مربوط مي شود كه هر دولتي با توجه به شيوه هاي قانوني و اجرايي خود مكلف به تأمين اين حقوق براي شهروندان است.
قانون اساسي ايران نيز، حريم اشخاص را از هرگونه تعرض مصون مي دارد و يادآور مي شود كه اصل بر برائت است و هيچ كس از نظر قانون قبل از اثبات جرم در دادگاه صالح مجرم شناخته نمي شود. (اصل 37 قانون اساسي) طرح قوانين از اين دست، جنبه سمبليك ندارد و تأييد قانون اساسي از سوي مردم، ضمانت اجرايي آن را از سوي مسئولان حكومتي مي طلبد. چنانچه قرار باشد صراحت اين قوانين در كنار اظهار نظرهاي برخي، ناديده گرفته شود، چگونه مي توان از امنيت اجتماعي سخن گفت.
مردم از هر طبقه، گروه و مذهب كه باشند در زندگي خصوصي خود آزادند و اين احساس را بايد به طور عميق درك كنند كه زندگي شخصي آنان مورد تعرض هيچ كس قرار نخواهد گرفت.
نسخه اي شفابخش!
طرح امنيت اجتماعي را نبايد به عنوان طرحي مقطعي قلمداد كرد، اين ادامه سخنان مرتضي طلايي، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ است. طلايي گفت كه بايد اين طرح را به صورت هميشگي و به عنوان يك روش در جامعه دنبال كنيم!
به اعتقاد او، بايد در تمام نواحي، شعبه هاي ويژه و بخش هاي مخصوص طرح امنيت اجتماعي را فعال كرد و با ايجاد گروه هاي ضربت در نيروي انتظامي، دوشادوش دستگاه قضايي، طرح امنيت اجتماعي را با استمرار دنبال نمود.
طلايي همچنين گفت كه به رغم دستگيري ها، جرايم مسلحانه در تهران رو به افزايش است و شرايط فعلي جامعه بسيار خطرناك!
در همين حال ابراهيم رضواني، مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران مي گويد كه اجراي طرح امنيت اخلاقي و سلامت اجتماعي را نبايد تنها در موضوع مقابله با بدحجابي خلاصه كنيم، بلكه اين طرح داراي حوزه اي بسيار وسيع است و مي توان هر موضوع اجتماعي را در آن لحاظ كرد جمع آوري افراد متكدي سطح شهر، جمع آوري كارتن خواب  ها، رفع مزاحمت هاي خياباني، مقابله با اخلال در نظم عمومي، جمع آوري كودكان فراري و زنان خياباني از جمله مصاديق اين طرح است.
مقابله مشكوك
به گفته اين مقام مسئول در استانداري تهران، امروز در جامعه ما نه تنها خانم هايي كه از حجاب مناسب برخوردار نيستند، بلكه ساير خانم هاي محجبه نيز از دست مزاحمان خياباني در عذابند!؟
او با تأكيد بر اين كه پليس به دنبال ايجاد امنيت براي خانم هاست، معتقد است كه تأمين امنيت براي بانوان امري ضروري است، اما بايد توجه داشته باشيم كه عوامل تحريك به جرم نيز بايد كالبد شكافي  شوند.
رضواني مي گويد: افرادي كه با پوشش نامناسب در انظار عمومي ظاهر مي شوند، در وقوع جرايم تأثير گذار خواهند بود.
او مقوله برخورد با مسائل منافي عفت و آنچه با نظم عمومي در تضاد است را ابتكار نيروي انتظامي نمي داند.
رضواني اضافه مي كند، براي ارتقاي امنيت اجتماعي، نهي از منكر وظيفه عموم مردم است و دستگاه انتظامي نيز وظيفه دارد با هر جرم مشكوك مقابله و برخورد كند.
اكسير امنيت
براساس آمارهاي موجود، روزانه 12 معتاد در خيابان هاي تهران جان خود را از دست مي دهند. مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران به طرح جمع آوري معتادان از سطح خيابان ها اشاره مي كند و مي گويد: در اين طرح به ويژه معتادان ولگرد و پرخطر جمع آوري شده اند و برخي از آنان به اردوگاه و تعدادي نيز كه داراي خانواده هستند و بيماري خاص ندارند، به خانواده هايشان بازگردانده مي شوند.
در طرح اخير 60 درصد معتادان به خانواده هايشان بازگردانده شدند.
اين مقام مسئول همچنين تعداد زنان خياباني در استان تهران را بسيار كم و محدود مي داند و معتقد است كه موضوع زنان خياباني را نبايد بزرگ نمايي كرد.
او از ارائه آمار دقيق در اين خصوص خودداري مي كند و مي افزايد: همه زناني را كه با پوشش و آرايش خاص در خيابان مي بينيم، نبايد به عنوان زنان خياباني تلقي كنيم.
كميته ارتقاي امنيت اخلاقي و سلامت اجتماعي از مديران استانداري، نيروي انتظامي، دستگاه قضايي، صدا و سيما، ستاد احيا امر به معروف و نهي از منكر، مشاور امور بانوان استانداري، استادان دانشگاه، نمايندگان مجلس و وزارت علوم تشكيل يافته و سرگرم  فعاليت است.
* * *
امروز اگر پليس ايران مي خواهد براي ارتقاي امنيت اجتماعي با مظاهر تهديد كننده آن برخورد كند، هيچ ضرورتي به استقرار غيرضروري و حساسيت برانگيز نيروي پليس با امكانات و وسايل نظامي در انظار عمومي نيست. اين شيوه مواجهه تنها به غير عادي كردن شرايط مي انجامد. بي گمان بروز هرگونه رفتار نسنجيده و نامناسب مي تواند آثار تخريبي فراواني از خود بر جاي گذارد.
برخورد با جرايمي كه يا فصلي هستند و يا علل ايجادي آنها بيشتر نرم افزاري است تا سخت افزاري طبيعتا نيازمند تدابير متفاوتي است.
نيروي انتظامي در سال هاي اخير اين تفاوت ها را درك كرده و مواجهه مناسب تري با جواناني داشته كه به هر دليل و علت برخي از هنجارهاي اجتماعي را زير پا مي گذارند. اكنون نيز به نظر مي رسد ادامه اين روش مي تواند كارسازتر از روش هاي قهري و سخت افزاري باشد. حتي اگر زمان نتيجه دهي اندكي طولاني تر شود.

جغرافياي جرم
طرح امنيت اجتماعي، سال گذشته در 3سطح جرائم سازمان يافته باندي (قداره كشي، حمل  و خريد و فروش سلاح)، نزاع، شرب خمر، آدم ربايي، توزيع و حمل قرص هاي روان گردان، مزاحمت براي نواميس مردم، تهيه و توزيع تجهيزات غيرمجاز ماهواره اي، بدحجابي و برگزاري مجالس لهو و لعب، اجرا شد.
در اجراي اين طرح، 11هزار و 619 نفر در تهران دستگير شدند كه 8هزار و 458تن از آنان مزاحمان خياباني بودند.
با اجراي طرح امنيت اجتماعي، مشخص شد كه جنوب شرق تهران بيشترين آلودگي را داشته و پس از آن به ترتيب جنوب غرب تهران، شرق، مركز، غرب، شهرري، شميرانات و منطقه بين شمال و مركز بيشترين تا كمترين آلودگي ها را داشته اند.

يادداشت
امنيت رواني
سياوش بختياري - نيازهاي اوليه يك زندگي چيست؟ البته منظور از زندگي، زنده بودن نيست؛ زندگي كردن در يك جامعه به همراه ديگر انسان هاست.
طبيعتاً اگر بخواهيم به پرسش فوق پاسخ گوييم، پيش فرض هاي زيادي را بايد قبول داشته باشيم وگرنه بحث بر سر هر كدام از آن پيش فرض ها خود به تنهايي يك مسئله بزرگ است. يكي از اين پيش فرض ها و سئوالات پيشين، در مورد مدرن يا سنتي بودن جامعه است. با اين حال اگر بحث بر سر امنيت باشد، چندان تفاوتي نمي كند كه جامعه مدرن باشد يا سنتي. افراد چگونه فكرمي كنند و چه روشي در زندگي دارند و... .
امنيت يكي از نيازهاي اوليه هر زندگي است. امنيت را مانند هر مقوله ديگري مي توان با استفاده از مدل هاي گوناگون تقسيم بندي كرد. با استفاده از يكي از اين مدل ها مي توان گفت كه امنيت به دو بخش فيزيكي و رواني تقسيم مي شود. امنيت فيزيكي يعني شكل عيني امنيت؛ اينكه يك نفر بتواند به راحتي در خيابان راه برود، شب در آرامش سر بر بالين بگذارد، كسي به حقوقش تجاوز نكند و... همگي جزو امنيت فيزيكي هستند.
تأمين امنيت فيزيكي، كار چندان پيچيده اي نيست ولي در كنار آن تأمين امنيت رواني جامعه و فرد، آنچنان ساده نيست. گاهي يك فرد واقعاً از جانب كسي يا چيزي تهديد نمي شود، ولي هميشه در هراس است. مثلاً برخي از محله ها در تهران به خطرناك و ناامن بودن، شهره شده اند در صورتي كه واقعاً زندگي در آن مناطق چندان هم خطرناك نيست. اين امنيت رواني تهديد شده است. خدشه دارشدن امنيت رواني جامعه معمولاً از سوي عوامل سخت افزاري صورت نمي گيرد. به همين خاطر حل مشكل نيز بايد نرم افزاري باشد. اين روزها تأمين امنيت و بحث هاي پيرامون آن دوباره در جامعه مورد توجه قرار گرفته است. در اين زمينه سخنان فراواني ابراز و طرح هاي گوناگوني مطرح مي شود،با اين حال هنوز چيزي از ميزان ناامني رواني جامعه كاسته نشده است. شايد بتوان گفت كه با طرح هاي جديد امنيت فيزيكي، جامعه بهتر شده باشد ولي مسلماً امنيت رواني در همان وضعيتي است كه در گذشته بوده و حتي اگر بخواهيم نگاه بدبينانه داشته باشيم، وضعيت بدتر شده است. تأمين امنيت رواني جامعه را بيش از پيش، رسانه ها در اختيار دارند. از آنجا كه بخش عظيمي از كار رسانه ها بازتاب سخنان مسئولان است، دست اندركاران مسائل انتظامي و امنيتي بايد هرچه بيشتر به سخنان خود توجه داشته باشند.

جدول كاكورو
جدول شماره۱۸
005781.jpg
كاكورو مانند سودوكو، يك بازي جهاني است. اين بازي در سال 2005 مطرح شد و مدت كوتاهي طول كشيد تا توجه عامه مردم را به خود جلب كند. اين جدول، قبل از اينكه در روزنامه هاي ديگر مطرح شود، اولين بار در روزنامه گاردين به چاپ رسيد. ساختار كاكورو خيلي شبيه جدول كلمات است و مي توان آن را در هر سايزي طرح كرد و تنها تفاوت آن، اين است كه اعداد مورد نظر مرجع ندارند و با جمع اعداد احتمالي در هر ستون و سطر مي توان اعداد مورد نظر را پيدا كرد. اين جدول در بسياري از نقاط دنيا شناخته شده است و علاقه مندان آن معتقدند به زودي زود- مانند سودوكو- در همه جاي دنيا فراگير خواهد شد.
005790.jpg
روش حل جدول كاكورو
راه حل هاي زيادي براي حل اين جدول موجود است و همچنين تكنيك هايي كه به شما كمك مي كنند تا بتوانيد به راه حل دست پيدا كنيد. در اينجا مي خواهيم يك نمونه از حل جدول كاكورو را به شما نشان داده و نكته هايي را به شما گوشزد كنيم.
نكته اول: تركيب حداقلي اعداد- اين جدول اعدادي را در انتها و ابتداي هر سطر و ستون مشخص كرده است كه بايد با جمع اعداد احتمالي از 1 تا۹ بدون تكرار به عدد مورد نظر رسيد. بهترين روش براي حل جدول، جست وجوي خانه هايي است كه حداقل از جمع دو عدد حاصل مي شوند. معمولاً اين اعداد از دو خانه در جدول تشكيل شده است. به اعداد۳و 4 در جدول زير دقت كنيد. به طور مثال براي عدد 3، دو احتمال وجود دارد(2و۱)،(1و۲) (در ضمن مانند جدول سودوكو، از عدد صفر نمي توانيم استفاده كنيم).و براي عدد 4 سه احتمال(1و۳) و(3و۱)و(2و۲) وجود دارد كه احتمال(2و۲) پذيرفته نيست چون در حل جدول از عدد تكراري نمي توانيم استفاده كنيم.
به جدول زير دقت كنيد: احتمالات عدد۳ و احتمالات عدد۴ به شما كمك مي كند تا جدول را حل كنيد و احتمالات جدول، شما را محدودتر مي كند. براي عدد 7 در جدول پايين به طور نرمال مي توان احتمالات:
(5و۲)،(6و۱)يا(2و۵)،(1و۶) در نظر گرفت. از طرفي مي دانيم كه جمع عدد 3 (2و۱) يا (1و۲) است؛ پس قراردادن جمع اعداد(3و۴) و(4و۳) منتفي است.
نكته دوم: اعداد مشترك- متوجه شديم براي جمع اعداد۳ و۴ احتمالات(1و۲) و(2و۱) براي عدد۳ و احتمالات(1و۳) و(3و۱) براي عدد۴وجود دارد.عددي كه بين اين احتمالات مشترك است، عدد يك است.نكته: اعداد بالاي مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون افقي و اعداد پايين مربع نشان دهنده مجموع اعداد ستون عمودي است.
حل جدول شماره۱۷
005703.jpg


|  آرمانشهر  |   شهر تماشا  |   گزارش  |   جهانشهر  |   دخل و خرج  |   نمايشگاه  |
|  سلامت  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |