دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۳
موسلر MT900S 2006
خوش تيپ پرسر و صدا
005784.jpg
ساسان گلفر
حيف شد؛ 100هزار چوق همين طور مفت از چنگم پريد!
اگر سال 1991 اين رخش مدل 81 را داشتم كه الان زير پايم هست، 262 كيلومتر در ساعت كه سهل است، دستي به سر و گوش موتورش مي كشيدم كه 362 تا برود و صفر تا صدش 9/4 ثانيه كه هيچي۹،‎/۲ ثانيه بشود و آن وقت كنسولير GTP را راحت و مثل آب خوردن پشت سر مي گذاشتم كه برود جلو و بوق بزند و دماغ سازنده اش- وارن موسلر- بسوزد كه گفته بود هر كس از ماشين من جلو بزند، 100هزار چوق جايزه دارد. بعد جايزه اش را مي بردم كه از قرار هر چوق 916 تومان، مي شد 960 ميليون تومان... يا 69 ميليون تومان... خلاصه خيلي مي شد! حداقل پول عينك ري بن خودم را درمي آوردم!
تازه، اگر قرار بود مسابقه تيپ هم بگذارند، رخش من حتماً اول مي شد؛ مخصوصاً جلو آن ماشين كنسولير GTP كه دك و پوز بي ريختي هم داشت. اما انصافاً آقاي وارن موسلر بعداز 15 سال، سليقه پيدا كرده و امسال بالاخره موسلر MT900S 2006 را به بازار فرستاده كه تيپش بد نيست؛ تازه شده شبيه به ماشين من!
موارد شباهت فراوان است. موسلر MT900S دو در دارد، ماشين من چهار در. موسلر براي دو سرنشين جا دارد، ماشين من- الان كه بايد كمربند ايمني ببنديم- پنج سرنشين مي گيرد(البته قبلاً با خود راننده شش نفر بود و گاهي هم هفت، هشت...). موسلر 480 سانتيمتر طول دارد و 201 سانتيمتر عرض و 113 سانتيمتر ارتفاع و فاصله دو محور چرخ عقب و جلو آن 277 سانتيمتر و فاصله چرخ هاي چپ و راستش۱۶۸ سانتيمتر كه از هر طرف حداكثر يكي- دو متر از ماشين من بزرگتر است، در عوض چند سانتيمتر از رخش من كوتاه تر است كه اين به آن در!
يك مورد شباهت ديگر، البته اين است كه هر دو اتومبيل، ديفرانسيل عقب هستند، منتها موتور موسلر وسط قرار گرفته و موتور اين يكي جلو است.
مصرف سوخت موسلر 7/13ليتر در يكصد كيلومتر شهر و 3/9 ليتر در يكصد كيلومتر بزرگراه است؛ درست عين ماشين من! منتها آن يكي هشت سيلندر است و ماشين من چهار سيلندر؛ چهار سيلندر بيشتر يا كمتر هم كه فرقي نمي كند!
وقتي پاي مقايسه به ميان مي آيد، تازه پي مي بري كه قديمي ها چقدر عقلشان مي رسيده كه ضرب المثل به هر كجا كه روي آسمان همين رنگ است را اختراع كرده اند. مثلاً موتور موسلر MT900S 2006 را در نظر بگيريد: 8 سيلندر خورجيني سوپرشارژدار كه هواسردكن موتور هم دارد، با بدنه موتور آلومينيومي و سرسيلندر آلومينيومي و حجم 7/5 ليتر و 16سوپاپ و حداكثر فشار 0/6 پي.اس.آي و نسبت تراكم 5/10 به 1 و حداكثر دور موتور 6500 دور در دقيقه و آن همه اهن و تلپ، همه اش 600 اسب بخار در 6300 دور در دقيقه قدرت دارد و 557 پاوند- فوت گشتاور در دور موتور 4000 دور در دقيقه؛ آن وقت چشم عالم و آدم را كور كرده كه آي مردم، بياييد و ببينيد كه اين ماشين 2200 پاوندي ما (همان 998 كيلوگرم خودمان- وزني هم ندارد بيچاره لاجون!) از حالت ايستاده تا يكصد كيلومتر در ساعت را در 1/3 ثانيه مي رود و از 80 كيلومتر در ساعت تا 115 كيلومتر در ساعت 8/3 ثانيه طول مي كشد و حداكثر سرعتش 306 كيلومتر در ساعت است و چه و چه و چه!
آن وقت اين رخش نجيب مدل 81 ما با اين موتور و... اصلاً چه فايده؟ اين مقايسه ها حوصله آدم را سر مي برد. بي خود نبوده كه شاعر فرموده: از قياسش خنده آمد خلق را ! ما هم ديگر مقايسه نمي كنيم. اگر راست مي گويد، مسابقه بگذارد؛ آن وقت مسابقه مي دهيم!
اصلاً از اولش هم اين ماشين موسلر را براي مسابقه دادن ساخته اند. يك آقايي بوده به نام وارن موسلر كه از سال 85 شروع كرده به ساختن اتومبيل هاي سريعي كه بتوانند در ميدان هاي مسابقات سرعت ايالات متحده مثل رولكس و ديتونا شركت كنند و بعداً به فكر ميدان هاي مسابقه اروپا افتاده و آنجا را هم بي نصيب نگذاشته است. نمونه هاي اوليه MT900 سال 2001 به بازار آمد. M اسم آن را از نام بنيانگذار شركت و T را از نام طراح اين اتومبيل به نام راد ترن گرفته اند و عدد 900 را هم لابد همين طوري محض خوشگلي پرانده اند! اول از موتور هشت سيلندر 350 اسب بخار شورولت كوروت و سيستم انتقال قدرت پورشه 911 و اجزاي داخلي و سيستم تعليق كوروت استفاده كرده بودند تا آن مدل را بسازند. بعداً پيشرفت كردند و سر و شكلي به ماشين خودشان دادند تا رسيد به اين MT900S مدل 2006 كه الان در خدمت شماست.
سيستم انتقال قدرت اين اتومبيل 6 دنده دستي است كه با دنده 1 تا 64 كيلومتر در ساعت، با دنده 2 تا 114 كيلومتر در ساعت، با دنده 3 تا 157 كيلومتر در ساعت، با دنده 4 تا 202 كيلومتر در ساعت، با دنده 5 تا 243 كيلومتر در ساعت مي رود و.... من ديگر به دنده 6 نرفتم چون پليس در همان دنده 5 جريمه ام كرد!
اما انصافاً خوب كار كرده اين آقاي مهندس ترن ، چون ماشيني كه طراحي كرده خيلي راحت و سريع دنده عوض مي كند و مخصوصاً پدال كلاج آن زير دمپايي ابري خوب جواب مي دهد!
ترمزگيري آن هم بد نيست (البته كارشناسان خارجي مي گويند عالي است ولي ما با توجه به ترمز ماشين زيرپاي خودمان اظهار نظر مي كنيم). سيستم ترمز هيدروليك با ديسك ترمزهاي هوا خنك 14 اينچي جلو و عقب روي تايرهاي 18 اينچي جلو و 20 اينچي عقب ميشلن PS2 خوب عمل مي كند. نه، از سرعت 100 كيلومتر در ساعت تا ايستادن كامل در 5/30 متر، جداً بد نيست!
بدنه از جنس آلومينيوم و پلاستيك مسلح با فيبر كربن وزن چنداني ندارد و همان طور كه ديديم به 1000 كيلوگرم هم نمي رسد، اما عجب سر و صدايي دارد! اين را من نمي گويم كه فكر كنيد با موسلر چپ افتاده ام، انتقاد كارشناس مجله هاي Car and Driver و Classic Driver است. آن وقت نمي دانم چرا موقع معاينه فني به ماشين بيچاره من ايراد مي گيرند... بگذريم!
سيستم تعليق مستقل عقب و جلو با فنر كوئل و بازوهاي كنترل و ميل تعادل موسلر هم چندان فرقي با كمك فنرهاي ماشين من ندارد، فقط خيلي از آن راحت تر است!
جعبه فرمان ريلي موسلر MT900S هم با گردش فرمان 0/2 و نسبت گردش فرمان 12 به 1 و دايره گردش 9/11 متر كه ديگر ارزش گفتن ندارد! مي ماند يك مشت خرت و پرت مثل شيشه برقي و قفل برقي و تهويه مطبوع و فرمان خم شونده و راديوي سوني AM-FM و پخش CD با دو بلند گو و كيسه هواي ايمني جلو و كمربند ايمني 3نقطه اي و از اين قبيل چيزها كه داخل اتومبيل ريخته اند تا بگويند ماشين ما تجهيزات هم دارد!
اما فقط اين بار عهدم را مي شكنم و قيمت ها را مقايسه مي كنم تا بگوييد ماشين من بيشتر مي ارزد يا اين موسلر. من حدود 7 ميليون پول داده ام- البته قسطي- تا توانسته ام اين اسب راهوار زير پايم را بخرم، آن وقت اين موسلر MT900S با آن همه ادعا، 190هزار چوق بيشتر قيمت ندارد!

نمايشگاه
موتورسيكلت هاي بهاري
نمايشگاه بين المللي موتورسيكلت نيويورك سال 2006 مانند هر سال در فصل زمستان و در مركز اجتماعات جيكوب كي. ياويتز نيويورك برگزار شد و طبق معمول طرفداران موتورسيكلت را از تازه ترين پيشرفت هاي فناوري موتورسيكلت و جديدترين مدل هاي توليد كنندگان اصلي اين وسيله نقليه در چهار گوشه جهان آگاه كرد.
005745.jpg
تعدادي از موتورسيكلت هاي اين نمايشگاه شور و حرارت بسياري در ميان بازديدكنندگان نمايشگاه برانگيختند و هواداران پر و پاقرص اين وسيله نقليه دوچرخ را وسط زمستان در رؤياي بهاري يك سواري سريع و لذتبخش فرو بردند؛ از جمله، بي.ام .و K1200GT كه ارديبهشت ماه قرار است به بازار بيايد. اين موتورسيكلت اسپرت از همان موتور عرضي 4سيلندر مدل K1200S استفاده مي كند كه تغييراتي در آن صورت گرفته و البته قدرت آن نيز از 167 اسب بخار به 152 اسب بخار كاهش يافته است. قيمت اين مدل بي.ام.و 18هزار و 800 دلار است.
موتورسيكلت ديگري كه بسيار مورد توجه بازديدكنندگان نمايشگاه قرار گرفته و البته قرار نيست. به اين زودي به بازار بيايد، ويكتوري Vision800 است كه مدتي پيش (روزنامه همشهري شماره 3896- دوشنبه 19 دي 1384) گزارش مفصلي درباره آن نوشته ايم. اين موتورسيكلت مفهومي كه عناصري از موتورسيكلت هاي اسپرت، اسكوتر و كرويزر و همچنين اسنوموبيل را تركيب كرده و سيستم انتقال قدرت اتوماتيك پيوسته متغير دارد يكي از اميدهاي بزرگ شركت مادر ويكتوري- پولاريس- براي تسخير قلوب تعداد زيادي از مصرف كنندگان بالقوه بازار موتورسيكلت است.
005751.jpg
كاواساكي zx-14 كه به ادعاي اين شركت قدرتمندترين موتورسيكلتي است كه تاكنون به مرحله توليد رسيده و گفته شده كه 200 اسب بخار قدرت موتور آن است، در ماه فروردين به قيمت 11هزار و 500 دلار در اختيار خريداران قرار مي گيرد. ياماها YZF-R6 با گنجايش موتوري در حدود نصف كاواساكي فوق الذكر و قدرت موتور 127 اسب بخار يكي ديگر از جاذبه هاي نمايشگاه نيويورك بود. اين موتورسيكلت كه براي سال 2006طراحي مجدد شده است نشان از نوآوري هاي فني چشمگيري دارد، از جمله دريچه گاز با كنترل الكترونيك و دور موتور تا سقف 17 هزار و 500 دور در دقيقه. قيمت پايه هونداYZF-R6 حدود 9 هزار 200 دلار است.
005742.jpg
بازگشت به طرح هاي قديمي اخيراً در طراحي موتورسيكلت نيز همچون طراحي اتومبيل( كه نمونه اي از آن را چند هفته پيش در معرفي شورولت HHR ديديم) رايج شده است. يك نمونه آن دو كاتيPaul smart 1000 است كه مشابه موتورسيكلت مسابقه اي مشهور دهه 70 به نام 750ss است و موتور V-Twin هوا خنك آن 92 اسب بخار قدرت دارد و قيمتش در حدود 14هزار دلار است. تريومف scrambler نيز كه اوايل سال ميلادي در انگلستان فروخته شده و در ماه فروردين به ايالات متحده مي رسد و 8 هزار دلار قيمت دارد، طرحش را از موتورهاي مسابقه مخصوص زمين هاي طبيعي و ناهموار گرفته است. هارلي داويدسون مدل Dyna نيز كه براي سال 2006 به بدنه اي محكمتر، سيستم سوخت پاشي كاراتر و سيستم انتقال قدرت 6دنده مجهز شده نشاني از مدل خاطره برانگيز street Bob دارد.
هوندا Gold wing با تغييرات اندكي به سال 2006 رسيده اما امكانات جالب توجهي به آن افزوده شده است، از جمله كيسه هواي ايمني- كه تا چند سال پيش تصور به كارگيري آن در موتورسيكلت به ذهن كسي خطور نمي كرد- صندلي و فرمان گرمشو، سيستم جهت يابي ماهواره اي، و ترمز ضد قفل. انتظار مي رود كه قيمت مدل هاي داراي كيسه هواي ايمني هونداGold wing كه تابستاني امسال عرضه مي شود به 24هزار دلار برسد.
005739.jpg
سوزوكيBoulevard m109 كه با ظاهري عضلاني و آيروديناميك در ميان كرويزرها مي درخشد، از طراحي سنتي سوزوكي فاصله گرفته است. اين موتورسيكلت از اواخر زمستان با قيمت 12 هزار و 400 دلار به بازار آمده است. كاواساكيVulcan 900 classic يكي ديگر از كرويزرهاي نمايشگاه نيويورك با ظاهري قديمي و سنتي، همچنان جذاب و پرطرفدار است. قيمت پايه اين موتورسيكلت كاواساكي 7هزار و 300 دلار اعلام شده است.
و سرانجام، يكي از درازترين موتورسيكلت هاي نمايشگاه كه انگار از كارگاه طراحي كاديلاك بيرون آمده است، ياماها morphous با طراحي جسورانه و نوآورانه اش مجهز به موتوري با گنجايش 250 سانتيمتر مكعب، 5هزار و 200 دلار قيمت گذاري شده است.

SUV
مال بد و صاحبش
005733.jpg
بي دليل نيست كه جنرال موتورز و فورد دارند ورشكست مي شوند. يك نمونه از مشكلات آنها را ببينيد. جنرال موتورز مجبور شده است از دارندگان 900 هزار وانت پيك آپ در سراسر جهان درخواست كند كه خودروهايشان را براي رفع نقص به كارخانه برگردانند و فورد نيز ناچار است عيب 150 هزار دستگاه خودروي SUV را برطرف كند.
جنرال موتورز ماه گذشته در واكنش به گزارش هاي مربوط به وجود نقص در كابل در عقب تعدادي از توليداتش، از جمله وانت هاي شورولت سيلورادو و GMC سي يرا مدل 1999 و 2000 كه در 84 مورد به بروز جراحت هايي - اغلب سطحي- منجر شده و البته هيچگونه تصادف يا خسارت جاني در پي نداشته، ناچار شده بار مالي تعمير آنها را تحمل كند. اين نقص ناشي از نفوذ آب به زير پوشش پلاستيكي و خوردگي الياف فولادي بافته شده كابل فولادي نگه دارنده در عقب وانت به مرور زمان است.
شركت خودروسازي فورد نيز با توجه به اعلام خطرناك بودن خودروهاي SUV فورد Escape و مركوري مارينر از نظر امكان برخورد سر راننده در هنگام تصادف به كناره هاي سقف در نزديكي ستون جلو، اواخر ماه فروردين از دارندگان 150 هزار دستگاه از اين خودروها تقاضا كرده براي تجهيز خودروهايشان به كيسه هاي هواي برزنتي جانبي به كارخانه سازنده مراجعه كنند. فورد اعلام كرده است كه از اين مشكل ايمني آگاه نبوده و با توجه به آنكه موارد گزارش شده منجر به جراحت ناشي از اين نقص از تعداد مجاز طبق قوانين دولت فدرال بيشتر شده، بايد اين اصلاح را انجام دهد.
باز هم آفرين به اين خودروسازها كه آنقدر انصاف دارند كه مسئوليت خطاهاي خود را بپذيرند و مثل بعضي ديگر از توليد كنندگان وجود نقص هاي جدي ايمني در خودروهايشان را پشت گوش نمي اندازند يا از بيخ منكر نمي شوند.

بازار جهاني
005748.jpg
دو كروكي جديد بنتلي
اتومبيل كروكي تجملي چهار سرنشين جديد بنتلي به نام كانتيننتال GTC اين ماه در نمايشگاه بين المللي اتومبيل نيويورك به نمايش گذاشته خواهد شد. با ورود اين اتومبيل كروكي در چند ماه آينده به بازار فروش، مجموعه مدل هاي اين رده اتومبيل هاي بنتلي كه تشكيل شده است از بنتلي كانتيننتال GT كه در سال 2003 براي اولين بار وارد بازار شد- و بنتلي چهار در Flying Spur كه سال 2005 توليدش آغاز شد- تكميل مي گردد. بنتلي كانتيننتال GTC دومين اتومبيل كروكي جديد بنتلي است كه اخيراً خبر ورود آن به بازار اعلام شده است. چندي پيش بنتلي خبر داد كه نام Azure دوباره به ميان مدل هاي بنتلي باز خواهد گشت كه يك كروكي چهار سرنشين بسيار شيك و گران قيمت مشتق از بنتلي Arnage خواهد بود.
رولز رويس باز هم عريض تر شد
رولز رويس فانتوم جديد با فاصله محور دوچرخ عريض تر به اروپا رسيد. شركت خودروسازي رولزرويس برنامه فروش اين اتومبيل لوكس در اروپا را روز سه شنبه 11 آوريل (22فروردين) رسماً اعلام كرد. رولز رويس فانتوم 2006 كه نخستين بار در نمايشگاه بين المللي خودرو ژنو به نمايش گذاشته شد، پيش از اين به خاورميانه و خاور دور نيز صادر شده است. تعداد كل رولز رويس هاي فانتوم فروخته شده در سال 2005 كمتر از 800 دستگاه بود. افزوده شدن 25سانتيمتر به عرض استاندارد فانتوم در زير ستون وسط به منظور افزايش باز هم بيشتر فضاي اين اتومبيل بسيار راحت و تجملي و به اميد فروش بيشتر به ثروتمندان اروپايي صورت گرفته است.
005736.jpg
خرگوش زنده شد
فولكس واگن ربيت (خرگوش) كه دو دهه پيش مرده و جاي خود را به فولكس گلف داده بود، دوباره زنده شده و قرار است تابستان امسال در نمايشگاه خودروي آمريكاي شمالي 2006 به نمايش درآيد. اين خبر روز 12 آوريل (23 فروردين) در جريان نمايشگاه بين المللي خودروي نيويورك اعلام شد. فولكس واگن ربيت كه يك هاچ بك دو در است و 15 هزار دلار قيمت دارد، در بازار آمريكاي شمالي جانشين گلف خواهد شد، اما فولكس واگن گلف در ساير نقاط جهان به حيات خود ادامه خواهد داد.

آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
سلامت
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |