دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - - ۳۹۷۳
ورزش واستفاده ازداروهاي دوپينگ
برنده شدن به هر قيمت؟
005718.jpg
ترجمه: علي ملائكه
اغلب ورزشكاران جوان، اين حقيقت را تصديق مي كنند كه فشار زيادي در دنياي ورزش براي بردن مسابقات به هر قيمت وجود دارد. ورزشكاران جوان علاوه بر افتخار شخصي، اغلب به دنبال رؤياهاي بزرگتري هم هستند؛ كسب مدال براي كشورشان، كسب بورس هاي دانشگاهي يا يافتن جايگاهي در تيم هاي حرفه اي.
براي تعداد فزاينده اي از ورزشكاران، بردن مسابقات به هر قيمت به مصرف داروهاي تقويت كننده كاركرد جسمي منتهي مي شود.
به نظر مي رسد كه برخي با چنين داروهايي مي توانند به قدرت جسمي بيشتري دست يابند، اما به چه قيمتي؟ حقيقت آن است كه بي خطربودن مصرف درازمدت اين داروها ثابت نشده است و منافع ظاهري كوتاه مدت آنها نيز در برابر مضرات آنها رنگ مي بازد .
فيزيولوژي ورزش
در اغلب ورزش هاي حرفه اي و آماتور، ورزشكاراني كه بيشترين قدرت، سرعت يا استقامت را دارند برنده مسابقه مي شوند. هر ورزشي به مهارت هاي خاصي نياز دارد؛ مثل توانايي پرتاب كردن يك توپ در مسيري خاص. انجام دادن اين مهارت ها با قدرت، سرعت و استقامت فوق العاده اين است كه، يك بازيكن نخبه را مشخص مي كند.ميزان قدرت يك ورزشكار را دو عامل تعيين مي كند؛ ميزان عضلات او و توانايي اعصاب در تحريك كردن انقباض عضلاني. برخي از ورزشكاران نخبه تمرينات خاصي را انجام مي دهند تا تحريك عصبي عضلاتشان را بهبود بخشند و بسياري از آنها با تمرين با وزنه سعي مي كنند بر حجم عضلاتشان بيفزايند.
اما برخي ها به خصوص ورزشكاران حرفه اي به مصرف هورمون ها، مكمل هاي غذايي و داروهاي ديگر روي مي آورند تا بدنشان را وادار كنند كه هر چه بيشتر عضله بسازد.
حجم عضلات بدن و توانايي اعصاب در تحريك انقباض عضلاني نيز نقش مهمي در تعيين سرعت ورزشكار دارد. توده عضلاني بزرگتر به شما امكان توليد قدرت بيشتري را مي دهد و اين امر به نوبه خود امكان انجام دوره هاي انفجاري فعاليت شديد را فراهم مي كند. به اين ترتيب شما مثلاً مي توانيد فاصله صد متر را در مدت كوتاه تري بدويد.
اما آيا داروها و مكمل هاي تقويت كننده عملكرد جسمي واقعاً مي توانند كاركرد ورزشي يك ورزشكار را بهبود بخشند؟
استروئيدهاي آنابوليك
هورمون هاي استروئيدي از جمله مواد طبيعي موجود در بدن هستند كه امروزه اشكال مصنوعي آنها نيز به صورت داروهاي مختلف ساخته شده اند. گروهي از اين هورمون هاي استروئيدي كه استروئيدهاي آنابوليك خوانده مي شوند، توسط ورزشكاران براي افزايش حجم و قدرت عضلات مورد استفاده قرار مي گيرد. هورمون  استروئيدي آنابوليك عمده توليدشده در بدن، تستوسترون است كه هورمون اصلي جنسي مردانه هم به حساب مي آيد.
تستوسترون دو اثر اصلي در بدن دارد:
۱ - اثرات آنابوليك: يعني تحريك كردن ساخته شدن عضلات
۲ - اثرات آندروژنيك: يعني به وجودآوردن صفات جنسي مردانه مثل رويش موي صورت يا كلفت شدن صدا
استروئيدهاي آنابوليكي كه ورزشكاران استفاده مي كنند، اشكال مصنوعي تستوسترون هستند. اين داروها طوري ساخته  شده اند تا در آنها اثرات آنابوليك به حداكثر و اثرات آندروژنيك به حداقل برسد. در هر حال اين دو اثر تستوسترون را نمي توان هيچ گاه از هم جدا كرد.
اين هورمون ها به صورت قرص، تزريقي يا پماد و كرم  موضعي، مصارف پزشكي متعددي دارند. برخي از اين كاربردها شامل درمان جايگزين براي مردان دچار كمبود تستوسترون، كمك به حفظ توده عضلاني در مبتلايان به بيماري هاي تحليل برنده مثل ايدز و درمان انواع نادر كم خوني است.
اما چرا اين داروها اين قدر براي ورزشكاران جذاب هستند؟
استروئيدهاي آنابوليك علاوه بر افزايش دادن حجم عضلات، با كاهش دادن ميزان آسيب عضلاني كه حين فعاليت ورزشي پيش مي آيد، به بازيابي سريع تر توان ورزشكار پس از انجام فعاليت هاي سنگين كمك مي كند. از طرف ديگر برخي از ورزشكاران ممكن است به كسب احساسات تهاجمي و پرخاشگرانه اي كه پس از مصرف اين داروها پيدا مي كنند علاقه داشته باشند.
اما متأسفانه بسياري از ورزشكاران، استروئيدهاي آنابوليك را در مقاديري بسيار بالاتر از ميزان تجويزشده به دلايل پزشكي، مصرف مي كنند.
استروئيدهاي آنابوليك ممكن است اثرات جانبي وخيمي را به بار آورند. مرداني كه از اين داروها استفاده مي كنند ممكن است دچار بزرگ شدن سينه ها، طاسي، تحليل رفتن بيضه ها، كلفت شدن صدا و ناباروري شوند و زناني كه اين داروها را به كار مي برند نيز دچار كلفتي صدا، تغييرات دستگاه تناسلي خارجي، افزايش موهاي بدن، طاسي و پراشتهايي مي شوند.
و بالاخره اينكه هم زنان و هم مردان ممكن است در نتيجه مصرف اين داروها دچار آكنه شديد، ناهنجاري هاي كبد و سرطان كبد، افزايش ميزان كلسترول بد(LDL)، كاهش ميزان كلسترول خوب(HDL)، رفتارهاي تهاجمي و پرخاشگرانه و خشونت آميز، اختلالات رواني مثل افسردگي و وابستگي به دارو شوند.
مصرف اشكال تزريقي اين داروها فرد را در معرض خطر عفونت ها و بيماري هايي كه از طريق خون منتقل مي شوند مثل ايدز و هپاتيت قرار مي دهد.استروئيدها در نوجوانان، الگوي طبيعي رشد و نمو را متوقف مي كند و آنها را در معرض خطر مشكلات بهداشتي آينده قرار مي دهد.استروئيدهاي آنابوليك تنها با نسخه پزشك قابل تهيه هستند. مصرف اين داروها براي تقويت كاركرد ورزشي علاوه بر اينكه توسط سازمان هاي ورزشي تحريم شده اند، غيرقانوني محسوب مي شود.
از جمله اين استروئيدهاي آنابوليك مي توان به داروهايي مثل ناندرولون، متيل تستوسترون، اكسي متولون و... اشاره كرد.
هورمون  آندرستن ديون
آندرستن ديون، هورموني است كه به وسيله غده هاي فوق كليوي، تخمدان و بيضه ها توليد مي شود. اين ماده در واقع يك پيش ساز هورموني است و به طور طبيعي، هم در مردان و هم در زنان به هورمون مردانه تستوسترون و هورمون زنانه استراديول تبديل مي شود.
توليدكنندگان آندرستن ديون مصنوعي تبليغ مي كنند كه اين فرآورده ها توليد تستوسترون را افزايش مي دهند اما بررسي هاي علمي، اين ادعا را تأييد نمي كند.
مصرف آندروستن ديون به عنوان مكمل ميزان تستوسترون را افزايش نمي دهد و عضلات با مصرف آن قوي تر نمي شود.
از طرف ديگر آندرستن ديون اثرات جانبي فراواني در مردان و زنان ايجاد مي كند. آندرستن ديون در مردان در واقع باعث كاهش توليد تستوسترون مي شود؛ در همان حال كه توليد استروژن را افزايش مي دهد. اثرات جانبي اين دارو در مردان شامل آكنه، كاهش توليد اسپرم، تحليل رفتن بيضه ها و بزرگي سينه هاست. در زنان اثرات جانبي شامل پيدا شدن صفات مردانه مثل كلفت شدن صدا و طاسي به شكل مردانه است.همچنين اين دارو ميزان كلسترول خوب (HDL) را كم مي كند و به اين ترتيب خطر سكته قلبي و مغزي افزوده مي شود.
منبع:WWW. Mayadinic.com

درمانگاه
شكم خالي و طعم عالي
005727.jpg
بي بي سي- يك مطالعه تازه نشان داده است كه وقتي انسان گرسنه است، غذاها براي او لذيذ تر مي شوند.
پروفسور يپ زورو از دانشگاه مالاوي، در جنوب غربي آفريقا، آزمايش هاي خود را به روي 16 مرد كه صبحانه را از برنامه غذاي روزانه خود حذف كردند انجام داد.
او دريافت كه داوطلبان به هنگام گرسنگي حساسيت بيشتري نسبت به شيريني و شوري نشان مي دهند، درحالي كه حساسيت آنها نسبت به تلخي پيش و پس از صرف غذا ثابت ماند.
پروفسور زورو گفت: ثابت ماندن حساسيت قوه چشايي نسبت به تلخي، نشان مي دهد كه بدن در هر شرايط قادر به شناسايي مواد سمي است.
به گفته وي اين ساز و كار طبيعي بدن براي طرد غذاهايي است كه براي خوردن مناسب نيستند. وي گفت: فرد به هنگام گرسنگي به شيريني و شوري حساس تر است، زيرا بدن سعي دارد به فرد بگويد كه نياز به تغذيه دارد.
آزمايش هاي وي نشان داد كه حساسيت فرد به شيريني و شوري پس از تغذيه به طور چشمگيري كاهش پيدا مي كند.
هيچ يك از داوطلبان اين مطالعه الكلي يا سيگاري نبودند و هيچ يك از آنها بيش از اندازه چاق يا دچار ضعف بهداشتي نبودند. اين عوامل معمولاً قوه چشايي انسان را مختل مي كند.

همايش
استفاده از عينك هاي آفتابي استاندارد
براي جلوگيري از آسيب هاي جدي به چشم، عينك هاي آفتابي استاندارد را از مراكز معتبر تهيه كنيد. دكتر عباس عظيمي خراساني- دبير پنجمين همايش اپتومتري خراسان- در جريان برگزاري اين همايش دو روزه كه در شهر مقدس مشهد برگزار شد با بيان اين مطلب اظهار داشت: مهم ترين راه محافظت از چشم در برابر تشعشعات مضر خورشيد، استفاده از عينك آفتابي استاندارد است و نشانه هاي استفاده از عينك آفتابي نامناسب، سوزش، خستگي، اشك ريزش، سردرد و قرمزي چشم مي باشد.وي استفاده از عينك آفتابي را در فصل تابستان و بخصوص در ساعات اوج نور خورشيد ضروري دانست و تأكيد كرد: كودكان زير 5سال نسبت به تشعشات ماوراء بنفش، مادون قرمز و نور خيره كننده خورشيد، آسيب پذيري بيشتري داشته و والدين مي بايست آنها را در برابر اين خطرات محافظت كنند.

تازه ها
شيوه تازه درمان چاقي
005724.jpg
بي بي سي- مطالعه اي تازه كه در بريتانيا انجام شده است مي گويد بالا بردن ميزان آكسينتومودولين اشتها را مهار و همزمان باعث افزايش ميزان فعاليت مي شود كه كاهش آمار چاقي، بدون ضررهاي جانبي را نويد مي دهد.اين هورمون كه سطح آن در بدن افراد چاق پايين تر است پس از صرف غذا به بدن مي گويد كه معده پر است.اين مطالعه كه نتايج آن در مجله بين المللي چاقي مفرط چاپ شده است مي گويد اين مساله كه رژيم گرفتن معمولاً به كاهش فعاليت منجر مي شود اغلب تلاش براي كاهش وزن را دشوار مي سازد.پروفسور استيو بلوم، رئيس بخش علوم تحقيقي در امپريال كالج لندن و سرپرست اين مطالعه گفت: مطالعات قبلي نشان داده بود كه آكسينتومودولين اشتها را كم مي كند.اما اين نخستين بار است كه نشان داده شده اين هورمون بر تحرك جسمي مي افزايد.وي افزود: اين واقعيت كه آكسينتومودولين به طور طبيعي در بدن پيدا مي شود نيز نكته اي مثبت است زيرا در اين صورت بعيد است عوارض جانبي داشته باشد.وي گفت: اين مثل آن داروهاي مضرّي نيست كه شامل مواد وحشتناك شيميايي باشد و مجبور باشيد ساليان سال بخوريد؛ اين هورموني است كه به طور طبيعي در بدن توليد مي شود. ما از ترفند خود بدن براي مهار كردن اشتها استفاده مي كنيم.وي گفت: به نظر نمي رسد هيچ نوع عارضه زيانباري در اثر مصرف آكسينتومودولين به وجود بيايد.او مي گويد: تنها عارضه جانبي آن ظاهراً كاهش وزن است.افراد چاق تر معمولاً ميزان كمتري از اين هورمون در بدن دارند بنابراين نمي توانند تشخيص دهند چه موقع به  اندازه نياز بدن خورده اند.

دريچه
بارداري و مصرف كم ويتامين- د
005721.jpg
مديكال نيوز تودي- نتايج يك تحقيق جديد روي زنان باردار در كانادا نشان مي دهد زناني كه در دوران بارداري كمتر ويتامينD مصرف مي كنند، نوزادان با وزن كمتري به دنيا مي آورند. به گفته پژوهشگران، محدود كردن مصرف شير در زمان بارداري مي تواند باعث كاهش دريافت پروتئين، كلسيم، ريبوفلاوين و ويتامين D شود. در بررسي روي زنان باردار كانادايي زناني كه كمتر از 250سي سي (يك ليوان معمولي) شير در روز مصرف مي كردند، نسبت به زنان بارداري كه بيشتر از اين ميزان شير مي نوشيدند، نوزادان با وزن كمتري به دنيا مي آوردند.

سلامت
آرمانشهر
شهر تماشا
گزارش
جهانشهر
دخل و خرج
نمايشگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  شهر تماشا  |  گزارش  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  نمايشگاه  |  سلامت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |