دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵
نگاهي به قرارداد توسعه پالايشگاه آبادان
اولين قرارداد
004167.jpg
محمدعلي توحيد
تامين بنزين مورد نياز فارغ از نحوه مصرف آن در كشور از مشكلاتي است كه با توجه به رشد روزافزون واردات سالانه بنزين، در دستور كار شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي است.
حضور محمدرضا نعمت زاده در سمت مديريت عامل اين شركت از ابتدا نشان مي داد كه با اين انتصاب مديريت كلان كشور قصد دارد تا از معضل واردات بنزين رهايي يابد، چرا كه وي از مديراني است كه در هر شرايط با مديريت سختگيرانه و منضبط كارهاي اجرايي را پيش خواهد برد و زمان برايش معنا و مفهوم واقعي و ارزشمندي دارد.
از زمان آغاز كار وي در نخستين اقدام قرارداد توسعه پالايشگاه آبادان به امضاء رسيد و با اجراي اين طرح ظرف مدت سه سال واردات بنزين كشور بر اساس آمارهاي سال ۸۴ تا ۲۰ درصد كاهش مي  يابد و روزانه با توليد نزديك به ۶ ميليون ليتر بنزين پانزده درصد به توليد كشور افزوده مي شود.
محمدرضا نعمت زاده در مراسم امضاي قرارداد اين طرح كه نمايندگان شركت هاي داخلي و خارجي مجري آن شركت داشتند، چند ويژگي براي اين طرح و توسعه پالايشگاه آبادان و اهميت آن بيان كرد.
نخستين پالايشگاه
پالايشگاه آبادان نخستين پالايشگاه در ايران است و ۸۰ سال از آغاز به كار آن مي گذرد. با اجراي اين طرح اين پالايشگاه نوسازي و مجهز به تجهيزات و فناوري هاي روز مي  شود. به گفته نعمت زاده اين اقدام به نوعي حفظ دست آورد هاي پيشينيان است كه تاريخ صنعت نفت كشور محسوب مي شود. اجراي اين طرح اين ميراث را براي آيندگان به خوبي محفوظ نگاه مي دارد و آيندگان نيز از آن به خوبي بهره خواهند برد.
وي تاكيد كرد در آينده طرح هاي ديگري نيز براي توليد ديگر محصولات نفتي با احداث واحدهاي جديد در پالايشگاه آبادان به اجرا درخواهد آمد.
هدف اصلي نخستين طرح توسعه پالايشگاه آبادان توليد بنزين است. با اجراي اين طرح مجموعه اي از محصولات پست نفتي به محصول ارزشمند بنزين و ديگر فرآورده هاي مورد نياز تبديل مي شود. همچنين معادل۵ميليون و ۹۰۰هزار ليتر بنزين توليد مي شود كه نياز مبرم امروز كشور است.
در اين مورد و بر اساس سياست هاي اعلام شده، طرح توسعه و نوسازي همه پالايشگاه هاي كشور در دست تهيه است و قرارداد توسعه پالايشگاه آبادان نخستين مورد است كه اجرايي مي شود.
نعمت زاده در اين مراسم تاكيد كرد قول داده ايم كه در هشت پالايشگاه ديگر نيز طرح هاي توسعه و نوسازي را اجرا كنيم و اين قرارداد نمونه و الگوي نخست اين برنامه است.
نخستين قرارداد به گفته نعمت زاده در يك تلاش شبانه روزي و بدون تعطيلات به مرحله امضاء رسيده است و قرارداد هاي بعدي نيز در شرايط مشابهي به مرحله امضاء مي رسد.
پيشنهادات فني و مالي طرح توسعه پالايشگاه آبادان به گفته مهندس مهربان، مجري طرح، در تاريخ اول اسفند سال ۸۴ از شركت هاي پيمانكار دريافت شد و هشتم فروردين سال ۸۵ در حضور شركت هاي ارايه دهنده پيشنهاد پاكت ها باز شد تا برنده اين مناقصه مشخص شود. نتيجه اين جلسه در تاريخ چهاردهم فروردين در هيأت مديره پالايشگاه آبادان و در سوم ارديبهشت در مجمع عمومي  شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي به تصويب رسيد و با امضاء قرارداد مراحل اجرايي آن با انجام پيش پرداخت به زودي آغاز مي شود.
با اجراي اين طرح ظرفيت توليد بنزين پالايشگاه افزايش مي  يابد و توليد نفت كوره كاسته مي شود. اين طرح شرايط محيط زيستي پالايشگاه را نيز ارتقاء مي بخشد. به جز توليد ۳۷ هزار و۵۰۰ بشكه بنزين در روز كه معادل ۵ ميليون و ۹۰۰هزار ليتر مي شود اين طرح امكان توليد ۲۰۰ تن گاز هاي سبك، ۴هزار بشكه پروپان و پروپيلن كه هريك معادل ۳۳۰ تن در روز مي شود و ۸۰تن گوگرد و۱۰هزار بشكه نفت گاز سنگين در روز را نيز فراهم مي كند.
توان شركت هاي ايراني
در اين مراسم پيمانكار ايراني برنده مناقصه و شركاي ايراني و خارجي وي نيز حضور داشتند كه در سخناني ديدگاه هاي خود را در زمينه حضور در اين طرح ابراز داشتند. دكتر كديور، مديرعامل شركت طراحي و مهندسي صنايع پتروشيمي  كه پيمانكار اصلي اين طرح است در سخنان خود به كار مداوم بدون تعطيلي در اجراي مراحل مناقصه اشاره كرد و ابراز اميدواري كرد كه اين روند به اجراي به موقع و دقيق طرح منجر شود. اكهارد گروينگ مدير توسعه تجاري شركت آ  ب ب آلمان نيز در اين مراسم از حضور مجدد شركت متبوع خود در مراحل اجراي طرحي در ايران ابراز خوشوقتي كرد و در گفت وگويي افزود:شركت هاي ايراني از توان اجرايي بالايي برخوردار شده اند و ديگر نيازي نيست تا ديگران به آنان بگويند چه بايد انجام دهند. اين بدان معناست كه حضور شركت هاي خارجي بنا به ضرورت هاي فني و اجرايي و يا تأمين مجوزهاي لازم براي استفاده از تكنولوژي هاي فرآوري محصولات نفتي به فرآورده هاي مورد نياز است.
وي تاثير مسائل سياسي در اجراي اين طرح را نيز رد كرد و خاطرنشان ساخت كه اين قرارداد خارج از چارچوب هاي سياسي است و هدف ما اجراي دقيق فني و منطبق با زمان بندي تعيين شده است.
وي در مورد احتمال تحريم ايران و تأثير آن بر مراحل اجرايي طرح نيز گفت تلاش ما اجراي به موقع طرح است و همه پيش بيني هاي لازم را خواهيم كرد ولي در صورت وقوع حوادث خارج از اراده مجريان و پيمانكاران نمي  توان اقدامي  انجام داد و به همين دليل در همه قراردادها چنين مسئله اي پيش بيني مي شود.
وي تاكيد كرد با امضاي قرارداد، كار براي تدارك سريع اجراي آن آغاز مي شود و مركز اصلي شركت براي اجراي اين طرح در شهر شيراز مستقر مي شود و با انجام مقدمات لازم كار آغاز خواهد شد.
004170.jpg
توليد بنزين
شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي با اجراي اين طرح كه سه سال به طول مي  انجامد از محل منابع داخلي خود با هزينه ۲۸۰ ميليون و ۴۹۰ هزار يورو و ۹۳۸ ميليارد ريال۲۰ درصد از واردات بنزين كشور خواهد كاست. اجراي طرح هاي مشابهي نيز در پالايشگاه هاي ديگر كشور در دست بررسي و اجرا است و با هزينه هاي مشابهي هشت پالايشگاه ديگر كشور نيز با افزايش توليد مي  توانند به همين ميزان از واردات كشور بكاهند و در صورت اجراي همه اين طرح ها شايد تا سه سال ديگر واردات ۴ ميليارد دلاري بنزين از اقتصاد كشور حذف شود. ولي در صورت عدم كنترل مصرف كه با رشد حدود ۱۱درصد در سال، منابع كشور را به هدر مي دهد طرح هاي توسعه پالايشگاه ها تاثير قابل قبولي در اقتصاد كشور نخواهد داشت. بي شك توجه همزمان به افزايش توليد و بهينه سازي مصرف راه حلي غيرقابل انكار است و مسئولان مربوطه در اين زمينه بايد به صورت موازي و همزمان عمل كنند. در غير اين صورت افزايش توليد بنزين در كشور تنها به مصرف لجام گسيخته و هدر دادن منابع كشور مي انجامد. در عين حال اگر طرح توسعه و ارتقاي توليد در پالايشگاه آبادان نيز اجرا نشود اين پالايشگاه ديگر توجيه اقتصادي نخواهد داشت و از نظر تداوم فعاليت با موانع جدي مواجه خواهد شد.
در مجموع اجراي طرح توسعه هريك از پالايشگاه هاي كشور مي  تواند آثار مثبتي داشته باشد ولي تاثير آن در كاهش مصرف بدون كنترل مصرف در كشور ناممكن است.

مديريت صنايع دستي
004173.jpg
فريد قديري
دولت نهم سرنوشت يكي از صنايع را به دست سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سپرد. صنايع دستي با تصويب شوراي عالي اداري در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادغام شد و از اين پس وزارت صنايع و معادن هيچ گونه مسئوليت قانوني در اين صنعت ندارد.
سكان امور توليدي و حاكميتي صنايع دستي كه تا پيش از ادغام توسط يكي از معاونين وزير صنايع كنترل مي شد از حالا به بعد در اختيار يكي از معاونان رئيس جمهور قرار مي گيرد.
اگرچه هدف از اين نقل و انتقال هنوز توسط مراجع رسمي اعلام نشده اما به نظر مي رسد مسئوليت جديد رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، رواج فرهنگ ايراني در گردشگران خارجي و آشنايي آنان با صنايع دستي مردم ايران زمين باشد. صنايع دستي طي يكي دو سال گذشته تغيير و تحولات عمده اي را به خود ديد.
اسفند ماه دو سال پيش قانون تأسيس سازمان صنايع دستي ايران پس از تهيه و تدوين به تصويب شوراي نگهبان رسيد و به موجب اين قانون تمام امور مربوط به سياستگذاري، ترويج، حفظ و احياي صنايع دستي كشور به سازمان صنايع دستي محول شد.
در حقيقت با تصويب قانون جديد، اين سازمان از حالت بنگاه داري به يك ساختار حاكميتي تبديل شد. وزير صنايع و معادن وقت در آن زمان تأكيد كرد با انحلال شركت سهامي صنايع دستي و ايجاد سازمان صنايع دستي ايران اين سازمان حق انجام هيچ گونه فعاليت اقتصادي را ندارد.
احياي تصدي گري
اما با روي كار آمدن دولت نهم و تغيير در مديريت سازمان صنايع دستي، مدير جديد سازمان اعلام كرد؛ برخلاف رويه دولت قبلي، سازمان صنايع دستي علاوه بر فعاليت هاي سياستگذاري و برنامه ريزي، انجام فعاليت هاي تصدي گري را نيز از سر مي گيرد.
حسين رضاخواه كه فعلاً مديريت سازمان صنايع دستي را بر عهده دارد پيش از اين اعلام كرده بود: از زمان روي كار آمدن دولت جديد به اين نتيجه رسيديم كه با توجه به اين كه يكي از دغدغه هاي دولت جديد ايجاد اشتغال است، بايد مجدداً قانوني در مجلس به تصويب برسد كه دامنه فعاليت هاي سازمان صنايع دستي را گسترش دهد.
از سوي ديگر، از آنجا كه صنايع دستي، صنعتي ديرپا در كشور است، براي تحقق اهدافي نظير ايجاد اشتغال و صادرات بايد مورد توجه جدي قرار بگيرد.
هرچند سال گذشته بالغ بر يكصد ميليون دلار ارزش صادرات مصنوعات دستي بود، اما اهداف برنامه چهارم توسعه بيش از اين رقم را براي سال گذشته پيش بيني كرده است.
هم اينك ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر صنعتگر هنرمند در ۲۵۷ رشته صنايع دستي فعاليت دارند؛ در حالي كه سهم اين صنعت در توليد ناخالص ملي حدود ۳ درصد است.
پراكندگي صنعتگران، فقدان حمايت هاي لازم، نبود مواد اوليه مرغوب و عدم تبليغات و بسته بندي مناسب از جمله مشكلات پيش روي صنايع دستي كشور است كه طي يك سال گذشته قرار بود به آنها رسيدگي شود.
علاوه بر مسايل فوق به نظر مي رسد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در بدو پذيرش مسئوليت صنايع دستي با يك چالش عمده روبرو مي شود و آن بيمه فعالان صنايع دستي است.
مدت زيادي است كه مديران تغيير كرده سازمان صنايع دستي صحبت از برقراري بيمه فعالان اين عرصه مي كنند اما تاكنون هيچ يك از صنعتگران هنرمند بيمه نشده اند. گويا تامين منابع لازم براي اجراي اين پروژه به تصويب مجلس شوراي اسلامي نرسيده است.
همچنين بحث حقوق و مالكيت معنوي نيز از جمله دغدغه اساسي در صنايع دستي به شمار مي رود و بايد حقوق و مالكيت معنوي مصنوعات دستي ايراني در بازارهاي بين المللي شناخته شود تا ديگر چين و برخي كشورهاي آسيا، توليدات تقلبي شان را با نام ايراني روانه بازارهاي اروپا نكنند.
در برخي رشته هاي صنايع دستي ديده مي شود تعداد هنرمندان آن رشته كمتر از انگشتان دست است كه تازه سن اين هنرمندان نيز بسيار بالا است. پس آموزش آكادميك در اين صنعت با برنامه ريزي جامع و كامل، مسئوليت ديگري است كه از اين به بعد نه وزارت صنايع، كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد براي تحقق آن تلاش كند. سازمان ميراث فرهنگي همچنين مي تواند با توجه به اين كه در كشور سالانه تعداد قابل توجهي گردشگر خارجي سفر مي كند، بسترهاي لازم براي خريد مصنوعات دستي از سوي گردشگران خارجي را فراهم و در امر بازاريابي و فروش اين محصولات كمك شايسته اي كند.
اين در شرايطي است كه در ماده ۸ مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص سياست هاي كلي نظام در بخش صنعت با اشاره به ارتقاي كيفيت كالاها بر گسترش صنايع دستي به ويژه صنايع اداري محتواي فرهنگي و هنري و بهره گيري از صنعت گردشگري، ايجاد خوشه هاي صنعتي از طريق تقويت صنايع كوچك و متوسط و برقراري پيوند آنها با صنايع بزرگ به منظور هم افزايي صنعت و ارتقاي توان رقابتي تاكيد فراوان شده است، كه با مصوبه اخير شوراي عالي اداري اين وظيفه سنگين نيز بر روي دوش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گذاشته شده است.

سايه روشن اقتصاد
انصاري در يك قدمي رياست كل بانك مركزي ايران
مهر- منابع خبري از منتفي شدن انتخاب طهماسب مظاهري (معاون كل وزير اقتصاد) و علي طيب نيا (معاون اقتصادي سازمان مديريت) به عنوان رياست كل بانك مركزي ايران خبر دادند و در عين حال تصريح كردند، عبدالحميد انصاري مديرعامل فعلي بانك ملي ايران در يك قدمي تصاحب اين پست مهم پولي و بانكي كشور قرار گرفته است.
هم اكنون عبدالحميد انصاري در جلسات مستمر دولت درباره تصميمات اقتصادي كشور نيز حضور مي يابد و در كنار ابراهيم شيباني رئيس كل فعلي بانك مركزي و داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار نظر مي كند. از ناصر شرافت رئيس دانشكده اقتصاد و علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي نيز در كنار انصاري، گزينه احتمالي بعدي تصدي رئيس كلي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران نام برده مي شود. در همين حال، برخي مقامات ارشد فعلي وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي نسبت به انتخاب احتمالي انصاري به عنوان جانشين شيباني در بانك مركزي ايران مخالفت كرده اند.
گفتني است، شيباني قصد دارد در خردادماه سال جاري از پست رياست كل بانك مركزي كناره گيري كند تا سكان هدايت اين پست مهم پولي و بانكي كشور به فرد ديگري توسط رئيس جمهوري واگذار شود.
بر اساس برنامه چهارم توسعه، رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به پيشنهاد رئيس جمهوري و بعد از تائيد مجمع عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با حكم رئيس جمهوري منصوب مي  شود.
عبدالحميد انصاري كه سابقه حضور در اداره اعتبارات بانك مركزي را دارد، پيش از انتصابش به عنوان مديرعامل بانك ملي در آبان ماه سال گذشته، مديريت بخش بازرگاني و تيزرهاي تبليغاتي سازمان صدا و سيما را برعهده داشت. انصاري معتقد است نگاهي كه به صورت بخش منابع بانكي وجود دارد كارها را مي كند.
وي اين مطلب را در نشست مشترك دولتمردان اقتصادي دولت نهم و استانداران سراسر كشور در آذر ماه سال گذشته اعلام كرده و گفته است: بازپرداخت تسهيلات بايد به موقع و بدون تاخير باشد كه در اين صورت، بانك ها تسهيلات ديگري را به خود استان ها اختصاص خواهند داد.
به عقيده انصاري، اگر از متقاضيان براي اعطاي تسهيلات، وثيقه گرفته نشود هيچ معوقي بازپرداخت نمي شود. وي خاطرنشان كرده است، بانك ها براي اعطاي تسهيلات به متقاضيان قطعاً بايد وثيقه دريافت كنند.
دومين همايش سراسري مهندسي صنايع برگزار مي شود
گروه اقتصادي : دومين همايش سراسري هفته مهندسي صنايع۱۸، تا ۲۱ ارديبهشت ماه امسال به همت انجمن علمي مهندسي صنايع دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب برگزار مي شود.هدف از برگزاري اين همايش، ارائه پركاربرد ترين مباحث مهندسي صنايع و تجربه پياده سازي آنها در صنعت و همچنين فراهم آوردن فضايي براي تبادل دانش و تجربه ميان دو گروه مشاركت كننده صنعت و دانشگاه است.
دومين همايش سراسري هفته مهندسي صنايع در چهار محور، فناوري اطلاعات، مديرت پروژه «ارزيابي مالي پروژه ها» ، رويكردهاي كيفيت جامع و تفكر ناب و در قالب سخنراني ها، ارائه مطالعه هاي موردي موفق
(case stady) ميزگردهاي تخصصي و كارگاه ها و سمينارهاي آموزشي برگزار مي شود.نخستين همايش هفته مهندسي صنايع اواخر آذر ماه سال ۸۳ برگزار شد.
قيمت نفت موجب كاهش رشد اقتصادي هند مي شود
فارس: بانك توسعه آسيا در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد، اگر قيمت جهاني نفت بيش از ۷۰ دلار در هر بشكه ثابت باقي بماند، رشد اقتصادي هند تا پايان امسال به رقم پيشين ۶/۷ درصدي نخواهد رسيد.
افضل علي كارشناس ارشد بانك توسعه آسيا در اين باره، افزود: رشد اقتصادي هند طي سال ۲۰۰۶ ميلادي با قيمت هر بشكه نفت ۶۲ دلار، حدود ۶/۷ درصد
پيش بيني شده بود و افزايش ۱۰ دلاري قيمت جهاني نفت، موجب كاهش ۲/۱ درصدي رشد اقتصادي اين كشور خواهد شد.
وي تصريح كرد: افزايش قيمت انرژي، همچنين آثار نامطلوبي را بر نرخ تورم و قدرت خريد مردم هند خواهد داشت.
بانك توسعه آسيا پيش از اين، رشد اقتصادي هند طي سال ۲۰۰۶ ميلادي را ۶/۷ درصد و طي سال ۲۰۰۷ ميلادي نيز بيش از ۸/۷ درصد پيش بيني كرده بود.
رشد اقتصادي اين كشور طي سه سال گذشته بيش از
۸درصد برآورد شده است.
هند هم اكنون بيش از ۷۰ درصد نفت مورد نياز خود را از طريق واردات تامين مي كند.
كشورهاي فقير زير بار قراردادهاي سازمان تجارت جهاني نخواهند رفت
فارس: موسسه تحقيقاتي اكسفام انگليس در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد ، تا زماني كه قراردادهاي سازمان تجارت جهاني در برگيرنده منافع كشورهاي فقير و در حال توسعه نباشد، اين كشورها زير بار پذيرش اين قراردادها نخواهند رفت.
اين موسسه تحقيقاتي در ادامه تصريح كرد: در حالي كه مذاكرات سازمان تجارت جهاني با بن بست جدي
روبه رو شده است، كشورهاي ثروتمند و توسعه يافته به هيچ وجه حاضر نيستند از مواضع تجاري خود عقب نشيني كنند و با كاهش موانع تعرفه اي براي واردات محصولات كشاورزي به شدت مخالفت مي كنند و از كشورهاي در حال توسعه مي خواهند شرايط جديد براي كاهش تعرفه واردات محصولات صنعتي را بپذيرند.
جرمي هابز، مدير موسسه تحقيقاتي اكسفام در اين باره تاكيد كرد: مذاكرات تجاري دور دوحه در آستانه مرگ قطعي قرارگرفته است و اين در حالي است كه كشورهاي توسعه يافته حاضر نيستند حتي يك قدم از مواضع تجاري خود عقب نشيني نمايند. كشورهاي توسعه يافته چگونه انتظار دارند در حالي كه به هيچ يك از پيشنهادات كشورهاي در حال توسعه عمل نكرده اند ، كشورهاي فقير درخواستهاي آنها را بدون هيچ گونه مخالفتي بپذيرند ؟
وي افزود: اگر در طول سه ماه باقي مانده از فرصت تعيين شده براي پايان مذاكرات تجاري دور دوحه، كشورهاي صنعتي به درخواستهاي كشورهاي در حال توسعه پاسخ مناسب دهند، مي توان به ادامه حيات اين مذاكرات خوش بين بود. ادعاي كشورهاي توسعه يافته مبني بر اينكه پيشنهادات مطرح شده كنوني كاملا به نفع كشورهاي در حال توسعه و فقير جهان است ، كاملا كذب است و هيچ نفعي به حال اين كشورها نخواهد داشت.

اقتصاد انرژي
اظهارات متناقض مقامات ارمني در خصوص واگذاري خط لوله گاز ايران _ ارمنستان به روسيه
ايسنا: نخست وزير ارمنستان در خصوص واگذاري خط لوله گاز ايران -ارمنستان به روسيه گفت: اين خط لوله به گازپروم روسيه واگذار نشده است.
آندرانيك ماركاريان در خصوص علت تكذيب  نكردن خبر فروش خط لوله گاز ايران ارمنستان به اين شركت گفت: اين كار ما نيست؛ مي خواهند بنويسند، مي خواهند تكذيب كنند. شايد در زيمبابوه چيزي بنويسند، حالا ما از دولت اين كشور بايد درخواست كنيم تا اين مطالب را تكذيب كند؟ وي همچنين در خصوص فروش بلوك پنجم هرازدان به روسيه و واريز ۶۰ ميليون دلار به حساب وزارت دفاع اين كشور در قبال اين معامله گفت: بر اساس زمان بندي مشخصي اين مبلغ به حساب وزارت دفاع ارمنستان واريز خواهد شد. وي افزود: اين اقدام براي خصوصي سازي در ارمنستان صورت مي گيرد.
از سوي ديگر آرمن موسسيان وزير انرژي ارمنستان در خصوص واريز ۶۰ ميليون دلار به حساب وزارت دفاع اين كشور در مقابل فروش نيروگاه حرارتي هرازدان گفت: از مبلغ فروش نيروگاه حرارتي چيزي به وزارت دفاع واريز نمي شود.وي تاكيد كرد من چنين چيزي از نخست وزير ارمنستان نشنيده ام.
موسسيان در خصوص علت تكذيب نكردن خبر فروش خط لوله گاز ايران- ارمنستان توسط دولت اين كشور گفت: چه كسي گفته است كه ما رسماً به گازپروم براي تكذيب اين خبر مراجعه نكرده ايم! اگر مراجعه نداشته ايم، چطور گازپروم اين بخش را از پايگاه اينترنتي خود حذف كرده است؟ وي تاكيد كرد: قرارداد ميان ارمنستان و روسيه تنها در برابر فروش بلوك پنجم نيروگاه حرارتي هرازدان به گازپروم منعقد شده است.
اين اظهارات مقامات ارمني در حالي صورت مي گيرد كه مانوك گاسپاريان، نماينده مجلس ارمنستان، در اين خصوص اظهار داشت: تا پايان امسال قرارداد فروش خط لوله گاز ايران _ ارمنستان ميان دو كشور روسيه و ارمنستان امضا خواهد شد.وي تاكيد كرد: اين قرارداد اكنون نزد من است و به طور واضح نوشته شده است كه ۴۰ كيلومتر خط لوله گاز ايران- ارمنستان به روسيه واگذار مي شود و كارفرما نيز خط لوله گاز جديدي به طول ۱۳۷ كيلومتر احداث خواهد كرد.
صنعت نفت ايران سالانه به ۱۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد
مهر : معاون وزير نفت گفت: ايران سالانه به ۱۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد كه ۳ ميليارد دلار آن صرف خريد تجهيزات مي شود.
منصور معظمي گفت: سالانه ۳۰ درصد از حجم كلي
سرمايه گذاري كه در بخش صنعت نفت انجام مي شود به خريد تجهيزات اختصاص مي يابد به گونه اي كه از هر ۱۰ ميليارد دلار در سال ۳، ميليارد دلار آن به خريد تجهيزات اختصاص مي يابد.
وي با تاكيد بر افزايش ظرفيت ها در توليد تجهيزات نفتي گفت: به رغم اينكه همچنان بر استفاده از تجهيزات داخلي و توان تاكيد مي شود اما متاسفانه در بعضي از طرح ها مشاهده
مي شود كه بعضي از سازندگان و پيمانكاران به دليل كمبود
ظرفيت ها نمي توانند به موقع به تعهدات خود عمل كنند و اين چنين است كه جايگاه ايران در اين بخش متزلزل مي شود.
وي تصريح كرد: صنعت نفت يك صنعت برون زا است كه از جنبه هاي مختلف با دنياي بيرون خود ارتباط دارد؛ در نتيجه ايران براي اداره اين صنعت چاره اي جز همسان و همقدم شدن با دنياي خارج ندارد.
برهمين اساس، تاكيد مي شود كه ايران براي افزايش جايگاه خود در اين بخش توانمندي خود را افزايش دهد.
وي درباره تامين سرمايه مورد نياز براي صنعت نفت گفت: با توجه به رشد قيمت نفت و با صرفه شدن اين صنعت، وزارت نفت از سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در صنعت نفت ايران استقبال مي كند چرا كه بازار نفت ايران بسيار گسترده بوده و از ظرفيت هاي بالقوه زيادي برخوردار است.
قيمت بالاي نفت به سود شركتهاي نفتي
فارس: شركت اگزون موبيل آمريكا -بزرگترين شركت نفتي جهان - در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد، ميزان سود خالص اين شركت طي سه ماه نخست امسال و در پي افزايش بي سابقه قيمت نفت،بيش از ۹/۶ درصد افزايش داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، خبرگزاري بلومبرگ گزارش داد: ميزان درآمدهاي خالص اين شركت به بيش از ۴/۸ ميليارد دلار رسيده است، در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل كمتر از ۸۶/۷ ميليارد دلار بوده است. بر اين اساس، ميزان توليد نفت و گاز اين شركت در اين مدت نيز بيش از ۱/۵ درصد رشد داشته است. ركس تيلرسون معاون شركت اگزون موبيل آمريكا گفت: گسترش تنشهاي سياسي بين المللي به خصوص پرونده هسته اي ايران و شرايط نيجريه، موجب رشد فزاينده قيمت نفت شده است.
ايوان اسميت، كارشناس ارشد موسسه گلوبال اينوستورز نيز در اين باره گفت: با ادامه افزايش قيمت جهاني نفت، شركتهاي نفتي آمريكا ميزان توليد خود را افزايش خواهند داد و اين مسئله موجب رشد سود خالص آنها خواهد شد. با افزايش تقاضاي جهاني نفت، سطح قيمتها نيز طي ۱۰سال آينده رشد خواهد داشت. شركت كنكوفيليپس آمريكا نيز اعلام كرد، طي سه ماه نخست امسال با رشد ۱۳ درصدي سود خالص خود روبه ظرو شده است. اين شركت در اين مدت بيش از ۲۹/۳ ميليارد دلار سود خالص داشته است. اين در حالي است كه نمايندگان دموكرات كنگره آمريكا ضمن ابراز نگراني شديد نسبت به افزايش قيمت انرژي در اين كشور و رشد فزاينده سود شركتهاي نفتي، خواستار افزايش ماليات بر درآمد اين شركتها شده اند. نمايندگان
جمهوري خواه كنگره آمريكا نيز با اين پيشنهاد به شدت مخالفند.
صنعت نفت ايران سالانه به ۱۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد
مهر : معاون وزير نفت گفت: ايران سالانه به ۱۰ ميليارد دلار سرمايه گذاري نياز دارد كه ۳ ميليارد دلار آن صرف خريد تجهيزات مي شود.
منصور معظمي گفت: سالانه ۳۰ درصد از حجم كلي سرمايه گذاري كه در بخش صنعت نفت انجام مي شود به خريد تجهيزات اختصاص مي يابد به گونه اي كه از هر ۱۰ ميليارد دلار در سال ۳، ميليارد دلار آن به خريد تجهيزات اختصاص مي يابد.
وي با تاكيد بر افزايش ظرفيت هاي در توليد تجهيزات نفتي گفت: علي رغم اينكه همچنان بر استفاده از تجهيزات داخلي و توان تاكيد مي شود اما متاسفانه در بعضي از طرح ها مشاهده مي شود كه بعضي از سازندگان و پيمانكاران به دليل كمبود ظرفيت هايي نمي توانند به موقع به تعهدات خود عمل كنند و اين چنين است كه جايگاه ايران در اين بخش متزلزل مي شود.
وي تصريح كرد: صنعت نفت يك صنعت برون زا است كه از جنبه هاي مختلف با دنياي بيرون خود ارتباط دارد؛ در نتيجه ايران براي اداره اين صنعت چاره اي جز همسان و همقدم شدن با دنياي خارج ندارد.برهمين اساس، تاكيد مي شود كه ايران براي افزايش جايگاه خود در اين بخش توانمندي خود را افزايش دهد.
وي درباره تامين سرمايه مورد نياز براي صنعت نفت گفت: با توجه به رشد قيمت نفت و با صرفه شدن اين صنعت وزارت نفت از سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در صنعت نفت ايران استقبال مي كند چرا كه بازار نفت ايران بسيار گسترده بوده و از ظرفيت هاي بالقوه زيادي برخوردار است.

اقتصاد
اجتماعي
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |