دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵
بررسي وضعيت بيوتكنولوژي در ايران
اولويت ملي
004158.jpg
دكتر عباس اخوان سپهي
زيست فناوري از جمله واژه هاي پرسروصداي سالهاي اخير است. زيست فناوري را در يك تعريف كلي به كارگيري فرآيندهاي زيستي در صنايع توليدي يا خدماتي دانسته اند. تعريف ساده اين پديده نوين عبارت است از دانشي كه كاربرد يكپارچه زيست شيمي ميكروب شناسي و فناوري هاي توليد را در سيستمهاي زيستي به دليل استفاده اي كه در سرشت بين رشته اي علوم دارند مطالعه مي كنند. در تعريف ديگر زيست فناوري را چنين تشريح كرده اند:
«فنوني كه از موجودات زنده براي ساخت يا تغيير محصولات، ارتقا كيفي گياهان يا حيوانات و تغيير صفات ميكرو ارگانيسم ها براي كاربردهاي ويژه استفاده مي كند.» زيست فناوري به لحاظ خصوصيات ذاتي خود دانشي بين رشته اي است. كاربرد اين گونه دانشها در مواردي است كه تركيب ايده هاي حاصل طي همكاري چند رشته به تبلور قلمرويي با نظام جديد مي انجامد و زمينه ها و روش شناسي خاص خود را دارد و در نهايت حاصل بر هم كنش بخشهاي گوناگون زيست شناسي و مهندسي است. زيست فناوري در اصل هسته اي مركزي و داراي دو جزء است: يك جزء آن در پس دستيابي به بهترين كاتاليزور براي يك فرآيند يا عملكرد ويژه است و جزء ديگر سيستم يا واكنش گري است كه كاتاليزورها در آن عمل مي كنند.
سابقه استفاده از ميكروارگانيسم ها براي توليد مواد خوراكي نظير سركه، ماست و پنير به بيش از ۸ هزار سال قبل برمي گردد. نقش ميكروارگانيسم ها در توليد الكل و سركه در قرن پيش زماني كشف شد كه گروهي از بازرگانان فرانسوي در جست  وجوي روشي بودند تا از ترش شدن شراب و آبجو ضمن حمل آنها با كشتي به نقاط دور جلوگيري كنند. آنان از لويي پاستور تقاضاي كمك كردند. لويي پاستور در پي تحقيقات خود متوجه مخمرها شد كه در خلاء قند را به الكل تبديل مي كنند. اين فرآيند بي هوازي تخمير نام دارد. او همچنين دريافت كه ترشيدگي و آلودگي آب ميوه ها بر اثر فعاليت دسته باكتري اسيد استيك كه الكل را به سركه تبديل مي كند روي مي دهد. لويي براي از بين بردن اين مشكل فرآيند پاستوريزه كردن را مؤثر دانست كه عبارت بود از گرمايش نوشيدنيها نظير شير يا غذاهاي جامد نظير پنير يا گوشت حيوانات وحشي به منظور از بين بردن ميكروارگانيسم هاي مضر. پاستور همچنين دريافت كه بسياري از ميكروارگانيسم ها اگر چه در انسان و ساير موجودات زنده ايجاد بيماري مي كنند يكي از مهمترين عوامل تغيير مواد در طبيعت هستند.
دستاوردها و پيشرفت هاي شگرف در زمينه زيست فناوري و ژنتيك سلولي و مولكولي و تغييرات اساسي در نوع فعاليت ها به خصوص طي نيمه دوم قرن بيستم، باعث شد كه زمينه ارائه دو واژه بيوتكنولوژي سنتي و بيوتكنولوژي نوين فراهم شود. تلاش براي توسعه اين مفهوم جديد از اوايل دهه ۱۹۷۰ ميلادي عمدتاً در آمريكا و در زمينه پزشكي آغاز گرديد. نتايج اين تلاش ها ظرف مدت  كوتاهي پس از پيدايش قانون مهندسي ژنتيك، در اواخر دهه ۷۰ ميلادي به ترتيب با توليد انسولين و هورمون رشد نوتركيب انساني به ثمر نشست. اولين واكسن نوتركيب دامي نيز در سال ۱۹۸۲ توليد شد. انسولين و واكسن هپاتيت B ، اينترفرون به ترتيب در سالهاي ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ توسط سازمان غذا و داروي آمريكا(FDA) مجوز فروش دريافت كردند.
فناوري نوتركيبي DNA، بيشتر در زمينه توليد پروتئين ها كاربرد تجاري داشته است. اين فناوري قادر است بسياري از پروتئين هايي را كه فرآورده هاي بي واسطه يك ژن هستند و اساساً اهميت درماني دارند توليد كند. امروزه قابليت اتصال ژنها، انقلابي در صنايع برپا كرده است و ثمره آن توسعه بي شمار فرآورده هاي جديد و بهبود فرآيندهاي شناخته شده فعلي است.
پيدايش تكنيك PCR و نشانگرهاي مولكولي DNA از اوايل دهه مذكور و تكامل تدريجي آنها به كمك ابداع ابزارهاي وسايل نوين پيشرفته باعث گرديد كه مفاهيم ژنوميكس، بيوانفورماتيكس و پروتئوميكس در اواسط دهه ۹۰ به عرصه بيولوژي مولكولي وارد شوند و باب هاي جديد از كاربردهاي بيوتكنولوژي نوين گشوده شود.
وضعيت بيوتكنولوژي در ايران
آموزش نيروي انساني متخصص بيوتكنولوژي در ايران از نيمه دوم دهه ۱۳۶۰ هجري شمسي با اعزام افراد معدود به خارج از كشور جهت تحصيل در مقطع دكتري آغاز شد. اولين قدم آموزش بيوتكنولوژي در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه هاي تربيت مدرس، صنعتي شريف و اميركبير شروع شد. در همين سال اولين دوره دكتري فرآورده هاي بيولوژيك به صورت مشترك توسط انستيتو پاستور، مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك، سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي، مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي و دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار شد. اولين دوره كارشناسي ارشد بيوتكنولوژي پزشكي نيز در سال ۱۳۷۸ در دانشكده تربيت مدرس آغاز به كار كرد و همچنين در همين سال اجراي دوره دكتري Ph.D مستقيم در دانشگاه تهران به تصويب رسيد.
توجه به پژوهش به عنوان زيربناي توسعه هر فناوري و تربيت نيروي انساني كارآمد به عنوان زيربناي پژوهش، راهگشاي مشكل توسعه نيافتگي است. در حالي كه بيوتكنولوژي برخلاف ساير صنايع، بيشتر به نيروي تفكر دانشمندان متكي است، در ايران هنوز از نظر تأمين نيروي انساني مورد نياز فناوري زيستي به نقطه اميدبخشي نرسيده ايم.
براساس گزارش كميسيون بيوتكنولوژي در سال ،۱۳۷۸ حدود ۳۳۹ نفر عضو هيأت علمي در زمينه بيوتكنولوژي فعاليت داشته اند، اما اكنون آمار دقيقي از تعداد نيروي انساني متخصص در اين زمينه وجود ندارد. برخي گزارش هاي غيررسمي حاكي از آن است كه در حال حاضر حدود ۲۰۰ نفر به عنوان عضو هيأت علمي در دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي و پژوهشي فعاليت دارند و حدود چهار هزار نفر نيز در زمينه بيوتكنولوژي شاغل هستند.
تلاش محققان در بخش دولتي، به توليد چند فرآورده  دارويي نوتركيب در سطح صنعتي و آزمايشگاهي، كيت تشخيص ايدز و ثبت چند ژن منجر گشته است. همچنين پروژه توليد واكسن هپاتيت B و ۳ داروي نوتركيب اريتروپوئيتين، اينتر فرون آلفا و استرپتوكيناز كه با همكاري كوبا انجام گرديده، آماده بهره برداري است. در بخش صنعت و توليد انبوه فرآورده هاي بيوتكنولوژي صنعتي نيز مي توان به توليد واكسن هاي دامي و انساني، برخي مواد اوليه دارويي و آنتي بيوتيك ها، مخمر نان، الكل صنعتي و پروتئين تك ياخته اشاره كرد.
همچنين در زمينه توليد تجهيزات و مواد مصرفي مورد نياز بيوتكنولوژي نيز بخش خصوصي توانسته است توفيقات مناسبي كسب كند. هم اكنون بيش از ۲۵ شركت خصوصي در زمينه توليد فرآورده هاي بيوتكنولوژي و تجهيزات مورد نياز اين فناوري فعال اند. برخي از شركتهاي فوق توانسته اند با حضور قدرتمند در نمايشگاه هاي بيوتكنولوژي در كشورهاي مختلف نظير مالزي و آلمان، بازار منطقه اي و بين المللي مناسبي براي عرضه محصولات خود فراهم كنند.
ضرورت تشكيل شوراي عالي بيوتكنولوژي
بيوتكنولوژي از جمله تكنولوژيهاي نوين است كه در جهان امروز به عنوان يك ابزار مناسب و قدرتمند براي دستيابي به توسعه پايدار به شمار مي آيد. بيوتكنولوژي، زاينده صنايع و توليدات جديد و لذا بسيار درآمدزاست؛ از اين رو در حال حاضر برخي از كشورهاي جهان، سرمايه گذاري ها و برنامه ريزي ها ي دراز مدتي را براي بهره گيري از پتانسيل هاي بي شمار آن انجام داده اند.
در شرايطي كه افزايش جمعيت، كمبود مواد غذايي، بروز و شيوع انواع بيماري ها و آسيب هاي وارد شده به محيط زيست، امنيت ملي كشورها را مورد تهديد و مخاطره قرار داده است، ابزار توانمند بيوتكنولوژي در پزشكي، صنعت، كشاورزي و محيط زيست انقلاب عظيمي را بوجود آورده و اميدي براي حل بسياري از مشكلات حاد بشر در سده بيست و يكم به شمار مي آيد.
در حال حاضر سرمايه گذاري و گسترش صنعت زيست فناوري، منافع زيادي را نصيب كشورهاي توسعه يافته كرده است و با ايجاد مشاغل جديد باعث رونق اقتصادي آنها مي شود و نكته مهم تر اين كه بيوتكنولوژي علمي است كه مي  تواند به پيشرفت و بهبود كيفيت زندگي بشر كمك كند. سرمايه گذاري و توجه ويژه به زيست فناوري در تعداد ي ا ز كشورهاي در حال توسعه نيز كه اهميت اين فناوري برتر قرن را دريافته اند، ديده مي شود. كشورهاي كوبا، هند، تايوان، برزيل، كره جنوبي، آفريقاي جنوبي و بسياري كشورهاي ديگر مانند نيجريه و ايران برنامه ريزي و سرمايه گذاري گسترده اي در زيست فناوري داشته اند و حركت روبه رشد در اين كشورها همچنان ادامه دارد.
كميسيون بيوتكنولوژي شوراي پژوهش هاي علمي كشور، در تاريخ ۱۱/۷/۱۳۷۵ براي تدوين برنامه ملي بيوتكنولوژي تشكيل شد. اين كميسيون شامل كميته هاي تخصصي پزشكي، كشاورزي، صنعتي و معدن، دام و آبزيان، محيط زيست، علوم پايه و ايمني زيستي بود. كميسيون بيوتكنولوژي اولويت هاي بيوتكنولوژي در ايران را تصويب و پروژه هاي وضعيت بيوتكنولوژي در ايران و جهان و نقش اقتصادي بيوتكنولوژي را به تصويب رساند.
بدون شك نيازي واقعي و فوري براي تقويت و پيشرفت زيست فناوري در ايران وجود دارد و آينده كشور ما به اين بستگي دارد كه ما چگونه صنايع متكي به اين علم را گسترش دهيم. به همين دليل «زيست فناوري» در كشور ما به عنوان يك اولويت ملي انتخاب و سند ملي زيست فناوري كه نتيجه تلاش نزديك به ۲۰۰ نفر از متخصصان و مديران مرتبط با موضوع است در تاريخ ۸/۵/۸۲ از سوي وزير وقت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در هيأت دولت مطرح شد و مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در تاريخ ۱۶/۲/۸۳ به تصويب هيأت وزيران رسيد.
اين شورا در تاريخ ۱۹/۲/۸۴ مصوبه جلسه ۴/۱۱/۸۳ هيأت وزيران، تشكيلات شوراي عالي زيست فناوري و شرح وظايف آن ابلاغ شد. اعضاي اين شورا عبارتند از: رئيس جمهور و در غياب ايشان معاون اول وي (رئيس شورا)، وزير علوم، تحقيقات و فناوري (نائب رئيس شورا)، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزير صنايع و معادن، وزير جهاد كشاورزي، وزير نفت، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و چهار نفر صاحب نظر به انتخاب شورا، دبيرخانه شورا در وزارت علوم مستقر بوده و دبير شورا با پيشنهاد وزير علوم و تصويب رئيس شورا انتخاب مي شود. قرار است ظرف يك ماه پس از ابلاغ تصويب نامه، ساختار تشكيلاتي و شرح وظايف دبير خانه شورا توسط وزارت علوم پيشنهاد شده و پس از تأييد مراجع ذي صلاح تصويب شود. شرح وظايف اين شورا به شرح زير اعلام شده است.
* تعيين سياست ها و راهبردهاي اجرايي، ترويجي، تحقيقاتي و منابع انساني
* هدف گذاري و تعيين خطوط كلي زيست فناوري
* بررسي و تصويب ساختار نظام مديريت زيست فناوري كشور
* نظارت بر پيشرفت و برنامه هاي اجرايي سند ملي زيست فناوري
در اين ابلاغيه به طور مشخصي سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف به تأمين اعتبارات لازم براي اجراي برنامه هاي پيش بيني شده در سند مزبور شده است كه توسط شوراي عالي تصويب مي شود.
همچنين به منظور بررسي، تهيه و اجراي برنامه هاي مربوط، تشكيل كار گروه هاي تخصصي در وزارتخانه هاي  نفت، دفاع، جهاد كشاورزي، علوم، بهداشت ،صنايع و معادن و سازمان حفاظت محيط زيست پيش بيني شده است. علاوه برآن ۵ گروه تخصصي شامل استاندارد و حقوق و اخلاق زيستي، توسعه سرمايه انساني و مديريت، توليد و بازاريابي، پژوهش و فناوري و منابع مالي و نظارت نيز در شوراي عالي تشكيل شده و در حال حاضر فعال است.
به عبارت ديگر مهمترين فعاليت شوراي عالي بيوتكنولوژي اجراي صحيح سند ملي زيست فناوري و راه هاي تحقق آن است.
خوشبختانه در اين مدت كوتاه فعاليت هاي قابل توجهي صورت گرفته به طوري كه در اولين قدم ،دبيرخانه شوراي عالي بيوتكنولوژي تشكيل و دبير شورا نيز كه يك چهره آشنا و مسلط بر عرصه هاي مديريت زيست فناوري است،  انتخاب شد.
در مراحل بعد ۴ عضو حقيقي اين شورا نيز از بين متخصصان عرصه زيست فناوري كشور انتخاب شدند و تركيب شورا نيز كامل گرديد.
برگزاري ۴ جلسه در سطح وزيران مرتبط، چندين جلسه كميسيون هماهنگي دبيرخانه و تشكيل كميته هاي تخصصي و شروع فعاليت براي انتشار مجله علمي ترويجي در زمينه زيست فناوري گوشه اي از اقدامات اين شورا در مدت كوتاه تشكيل آن است.
تشكيل شوراي عالي بيوتكنولوژي با توجه به آنكه رئيس جمهور يا معاون اول وي رياست آن را به عهده دارد و در عالي ترين سطح يعني سطح وزراي مرتبط با حوزه زيست فناوري برگزار مي شود، براي كشور ما يك موهبت الهي و منشاء خير و بركات زياد خواهد بود.
در كشورهاي توسعه يافته اي نظير كانادا، آلمان، ژاپن و ... كه برنامه هاي مدوني در زمينه تحقيق و توليد زيست فناوري دارند نيازي به چنين شوراهايي احساس نشده و دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي درون يك پازل بزرگ قرار گرفته و با انجام وظايف خود نتيجه مطلوب را براي كشورشان فراهم مي سازند.
اما براي كشورهاي جهان سوم كه وضعيت مدون و برنامه ريزي شده اي كه براي پژوهش وجود ندارد، لازم است تا شورايي متشكل از همه دستگاه هاي ذيربط و با اختيارات وسيع، زير نظر عالي ترين مقام اجرايي كشور تشكيل شود تا عهده دار پيگيري تحقق سند ملي زيست فناوري گردد.
با نگاهي به وضعيت بيوتكنولوژي در كشورهاي جهان سوم كه در عرصه زيست فناوري رشد قابل توجهي كرده اند به ويژه كوبا و هند، مي توان دريافت كه تشكيل چنين شورايي چقدر در اين عرصه مفيد بوده است به طوري كه اين كشورها پس از ۴ تا ۶ سال از شروع فعاليت در اين عرصه ها به محصولات نوتركيب و دستكاري شده ژنتيكي دست يافته اند و آن را نه تنها به بازار داخلي بلكه وارد بازارهاي بين المللي كرده اند. آيا واقعاً ما از آرژانتين و برزيل كه سهم بزرگي از بازارگياهان دست ورزي شده ژنتيكي را در اختيار دارند، چقدر فاصله گرفته ايم؟ آيا محققان ما از متخصصان زيست فناوري كوبايي و هندي علم و دانش كمتري دارند، البته كه اينطور نيست بايد به درستي موانع توسعه و زيست فناوري را در كشور شناسايي كرد، اولويت هاي كشور در زمينه هاي مختلف مهندسي ژنتيك و بيوتكنولوژي را تدوين كرده و به دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي ابلاغ كنيم.
روشن است كه اگر بخواهيم جهت به كارگيري فناوري هاي نوين به خصوص زيست فناوري ظرفيت سازي كرده و توانمندي لازم براي برخورداري از آنها ايجاد كنيم همكاري بين دستگاهي در قالب شوراي عالي زيست فناوري امري اجتناب ناپذير است. به خوبي قابل تصور است هر حركتي در جهت ايجاد زيرساختارها تا توليد فناوري هاي زيستي مستلزم همكاري تنگاتنگ بين وزارتخانه هاي مختلف در ابعاد مختلف است و تصميمات مشترك و اجراي هماهنگ آنها نيازمند ستادهاي مشترك است كه از آن جمله شوراي عالي زيست فناوري، كميسيون هماهنگي دبيرخانه، كار گروه هاي وابسته و ... هستند.
براي پيشرفت در اين زمينه بايد قوانين راهگشا براي متخصصان تدوين كرد و بودجه مناسب در اختيار آنان قرار داده و از امكانات موجود حداكثر بهره برداري را كرد.
آري تشكيل شوراي فوق در راستاي تحقق برنامه هاي زيست فناوري در كشور لبخند مسرت را بر چهره خسته همه افرادي نشاند كه سال ها تلاش كرده بودند تا اين فناوري جايگاه مناسبي براي رشد و به كارگيري در كشور بيايد. اين شورا با تركيب بلند پايه اجرايي و شرح وظايف وسيع و كلان مي تواند با اقتدار بيشتري خطوط كلي زيست فناوري را جهت داده و تلاش هاي پراكنده كنوني را همگرا و هم افزا كند.
تعيين سياست ها و راهبردها، تعيين ساختار مديريتي و نظارت بر پيشرفت برنامه هاي اجرايي سند ملي زيست فناوري، همگي گوياي وظيفه سنگين هدايت و نظارت بر اين امر مهم هستند. در همين راستا تصويب بودجه هاي مورد نياز توسط اين شورا و موظف كردن سازمان مديريت و برنامه ريزي به تأمين آن قدرت دو چندان را به شوراي مذكور براي بهره گيري از اهرم بودجه در هدايت برنامه هاي اجرايي سند و نظارت بر آن مي دهد.
اميد آن است كه دولت جديد نيز اين جريان را شدت بخشيده و با رفع و رجوع موانع احتمالي، بستر لازم براي اجرايي شدن سند و مصوبات شوراي عالي را هموار سازد. براساس اين ابلاغيه بخش عمده اي از وظايف فوق برعهده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان متولي فناوري در كشور به طور عام و دبيرخانه اين شورا به طور خاص گذارده شده است. با تغييرات اخير رئيس پژوهشگاه ملي ژنتيك و فناوري زيستي ، دبيري شوراي عالي زيست فناوري را عهده دار شده است. اميد است متصديان امر در اين وزارتخانه با درايت و وسعت نظركافي، زمينه را براي تحقق خواسته هاي زيست فناوران كشور كه همانا برخورداري ايران و مردم شريف آن از مواهب اين فناوري برتر و سبز است فراهم آورند.

تازه ها
004161.jpg
پنج گام تا رسيدن به مريخ
دنياي دانش و تكنولوژي در حال پيشرفت به سوي آينده است و همواره دانشمندان و پژوهشگران مي گويند كه بازگشت به گذشته اي در كار نيست، اما گويا اين چنين نيست. نمونه بارز آن، عمليات سازمان فضايي ايالات متحده (ناسا) است. البته ناسا اعلام كرده كه عمليات آن سازمان در پايان ۵ مرحله با پيشرفتي شگرف مصادف خواهد بود. ماه مي سال ۱۹۶۱ بود كه رئيس جمهور وقت ايالات متحده جان اف كندي در يك سخنراني از فرستادن انسان به فضا تا قبل از دهه ۶۰ سخن به ميان آورده بود و ژوئن سال ۱۹۶۹ بود كه نيل آرمسترانگ اولين انساني بود كه پاي بر خاك كره ماه يا به نوعي گام بر خاك كره اي به غير از زمين گذاشت؛ گامي كوچك كه جهشي بزرگ را براي نوع بشر رقم زد.
۲۵ سال بعد از آن رويداد عظيم، در ژانويه سال ۲۰۰۴ رئيس جمهور فعلي ايالات متحده- جورج دبليوبوش- خواهان اكتشافات جديد فضايي و سفر نوع بشر به ماوراء زمين شد.با وجود آنكه طرح بوش با جنگ عراق و جنگ تروريسم همراه شد و در واقع در سايه آن دو جنگ قرار گرفت، اما به هر جهت نيرويي پيش برنده براي بازسازي برنامه هاي فضايي ناسا به حساب مي آيد.
پروفسور پالس پالديس -سياره شناس دانشگاه «جانز هاپكينز» - كه در كميسيون سياستگذاري اكتشافات فضايي رياست جمهوري كار مي كند، عقيده جالبي دارد؛ وي مي گويد: «بازگشت به ماه در كانون اين طرح جديد قرار دارد. او اعتقاد دارد هر زمان كه بتوان ملزومات خود را از كره ماه به دست آورد، مي توان نخستين گام يعني رهاشدن از زمين را برداشت. پروژه ناسا تا سال ۲۰۲۰ پنج مرحله دارد؛ نخست تعمير شاتل هاي فضايي از نظر امنيت  پروازي، مرحله دوم تكميل ايستگاه بين المللي فضايي جهت استفاده از شاتل ها و انتقال تجهيزات به فضا» .
پروفسور پالديس مي افزايد: «مهم ترين گام، گام سوم است و آن ساختن وسيله نقليه فضايي جديد براي انسان موسوم به (Crew Exploration Vehicle ( CEY است. فضاپيمايي كه نه تنها انسان ها را به مدار زمين و ماه ببرد بلكه وسيله اي جهت بردن انسان ها به كره مريخ باشد» .
آقاي پالديس در ادامه سخنان خود مي گويد: «گام چهارم، بازگشت به كره ماه براي اكتشافات و استخراج مواد لازم از ماه مي باشد و گام مهم و پاياني كه در مرحله پنجم قرار دارد سفر به مريخ و ديگر سيارات است» .
تحقق اين طرح، كار سازمان ملي هوا و فضاي ايالات متحده موسوم به ناساست.
دكتر مايكل گريفين- مديركل ناسا- معتقد است كه هر پنج مرحله فوق، كاملاً قابل اجرا مي باشد اما آقاي «مارك دودال» - نماينده دمكرات از ايالت كلرادو- اعتقاد ديگري دارد. وي مي گويد: «انتظار ما از ناسا با توجه به امكانات و بودجه محدودش(سالانه شانزده ميليارد دلار) منطقي نيست» .
دكتر گريفين معتقد است در صورت قطع ديگر برنامه هاي فضايي مي توان فضاپيماي سرنشين دار يا مسافربر به فضا را ساخت.در همين حال آقاي «برت گوردون» -  نماينده دمكرات از ايالت تنسي- در مورد تحقق اين طرح ۵ مرحله اي ترديد دارد اما برخلاف وي آقاي پالديس بسيار خوش بين است. آقاي پالديس مي افزايد: «ناسا در سال، شانزده ميليارد دلار بودجه دارد و با كمي تفكرات هوشمندانه مي توان اين پروژه را عملي نمود» .
اگر ناسا نتواند طرح ۵مرحله اي خود را به انجام برساند، آينده اي براي برنامه هاي فضايي وجود ندارد، چرا كه بودجه ناسا تحت هيچ عنواني افزايش نخواهد يافت.
۴۵ سال پيش، كندي بشر را به سمت كره ماه سوق داد و حال پس از گذشت اين سال ها، بوش اميد به بازگشت به ماه در سال ۲۰۲۰ را در سر مي پروراند.
منبع: ناسا
مترجم: مرتضي اسلام زاده
004164.jpg
نانو تكنولوژي و شناسايي ويروس ها
دانشمندان دانشگاه هاروارد به يك نوع سيم سيليكوني خيلي ظريف در مقياس نانو دست يافته اند كه مي توان از آن در شناسايي ويروس ها به روش الكتريكي (در زمان كوتاه و با حساسيت بالا) استفاده كرد كه اين كار با روشن و خاموش شدن آن در حضور ويروس انجام مي شود.
اين محققان مي گويند اين توانايي نانوسيم هاي سيليكوني، باعث شناسايي هزاران ويروس مختلف شده و بنابراين مي توان از آن در تشخيص ها و نيز اپيدمي هاي ويروسي استفاده كرد.
اساس شناسايي در نانوسيم هاي سيليكوني به وسيله آنتي بادي هايي است كه در نانوسيم قرار داده شده اند و به عنوان گيرنده نقاط كليدي از ساختمان ويروس عمل مي كنند.وقتي يك ويروس در تماس با اين گيرنده اختصاصي در نانوسيم قرار مي گيرد، در ناحيه تماس جرقه اي زده شده و در نتيجه، تغييري در ضريب هدايت سيم ايجاد مي شود كه نشان دهنده حضور آن ويروس خاص است. حال اگر چند نوع آنتي بادي جهت چند نوع ويروس در اين نانوسيم قرار گيرد، مي توان حضور چند نوع ويروس را مشخص كرد.
با استفاده از اين روش شناسايي، مي توان زمان شناسايي ويروس ها را بدون استفاده از روش هاي بيوشيميايي، بسيار كوتاه تر كرد. از امتيازات ديگر اين روش هم اين است كه مي توان ويروس را در مراحل اوليه عفونت كه سيستم ايمني هنوز قادر به شناسايي و مهار آن نيست، تشخيص داد كه در روش هاي بيوشيميايي امكان پذير نيست.
همچنين با اين روش مي توان سويه هايي از ويروس ها را نيز كه با روش مهندسي ژنتيك جهت بيوتروريسم دستكاري شده اند، شناسايي نمود.
منبع: Science daily
مترجم: طوبي منصوري

همايش ها
همايش بين المللي گرافيك تصويربرداري و شيوه  هاي تصويربرداري مدرن (GVIP06)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۹ دسامبر ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: مصر/ قاهره
۳- آخرين مهلت ارسال مقاله: ۱۵ ژوئن ۲۰۰۶
۴- پست الكترونيكي:
editot@icgst.com
۵- صفحه الكترونيكي:
www.icgst.com/con06/gvip06/dates.htm1
۶- نيم نگاه: همايش با هدف بحث و گفت وگو درباره «بررسي و تجزيه و تحليل تصاوير وشيوه هاي درك صحيح از تصويربرداري» ، «تصاوير سينمايي، طراحي و آشنايي با روش هاي اين شيوه تصويربرداري»، «تركيب تصاوير، شامل تصاوير سه بعدي و تصاوير خام»، «استفاده از قوانين رياضي براي تصويربرداري دقيق» ، «مدل هاي مختلف تصويربرداري و تغيير در شيوه سنتي تصويربرداري» ، «طراحي و شناسايي ميدان ديد و تأثير آن در تصويربرداري» ، «طرح هاي نو و بدعت گذاري در گرافيك و تصويربرداري» ، «شناسايي مدل هاي مختلف گرافيك سه بعدي براي تصويربرداري چند بعدي» ، «اشعه مادون قرمز، ليزر و ساير اشعه ها در تصويربرداري» ، «اطلاعات و يافته هاي جديد در زمينه هندسه كامپيوتري و كاربرد آن در تصويربرداري و گرافيك» ، «كامپيوتر دستياري در طراحي گرافيك» ، «هنر و پويانمايي» ، «طراحي سايت ها به صورت سه بعدي و... برگزار مي شود.
همايش غذا، جايگزين دارو
۱- تاريخ برگزاري: ۱۵-۱۰ ژوئن ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ بالتيمور
۳- پست الكترونيكي:
nwexell@cmbm.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.Cmbm.org/fam
۵- مسئولان برگزاري: دانشكده پزشكي دانشگاه جرج تاون و دانشگاه مينه سوتا
۶- نيم نگاه: متخصصان تغذيه معتقدند تغذيه مناسب، مانع از ابتلا به بيماري هاي مختلف شده و به اين ترتيب، مصرف دارو مرتفع مي شود. اين نشست با هدف بحث و گفت وگو درباره« تغذيه؛ شيوه اي براي درمان و از بين بردن بسياري از بيماري ها چون ديابت»،«انتخاب رژيم غذايي مناسب براي بيماران و قطع تدريجي داروها با رژيم غذايي مناسب »، «مديريت تغذيه و جلوگيري از بروز مشكلاتي چون انواع حساسيت ها، بيماري هاي قلبي، انواع سرطان ها، ديابت، مشكلات گوارشي »،« تغذيه كودكان، تضمين كننده سلامت حال و آينده كودكان»،«چاقي و كنترل وزن افرادخانواده »،« تغذيه مناسب و ارتباط آن با استرس»،« محيط زيست سالم، عاملي جهت حفظ سلامتي محصولات كشاورزي و سلامتي آدمي»و... برگزار خواهد شد.
مهتاب خسروشاهي

علم
اقتصاد
اجتماعي
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |