دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۵
صحبت هاي رونالدينيو درباره جام جهاني، خانواده و نژاد پرستي
جادوي ساقها
004179.jpg
علي راد
مهد فوتبال جهان كجاست؟ انگليسي ها خود را در اين رشته پر هياهو بنيانگذار و مهد فوتبال نوين مي دانند، اما امروز فوتبال به عنوان يك پديده اجتماعي عامه و خاص پسند در تمام كشورهاي جهان داراي جايگاه وپايگاه ويژه اي است. از قلب اروپا گرفته تا دورترين نقطه قاره اقيانوسيه، تا انتهاي قاره گرسنه آفريقا تا مركزي ترين كشور قاره آمريكا و مكزيك كه با فوتبال حيات دوباره يافته است. اما در آمريكاي جنوبي فوتبال به معناي تازه اي دست يافته است. به تعريف اجتماعي و فرهنگي تازه به نوعي آئين گرايي و عقيده و نوعي تبسم كه گاه عقده گشاست و گاهي غرورانگيز و ملي گرا. در آرژانتين، اروگوئه، اكوادور، بوليوي، پرو، كلمبيا، فوتبال يك حادثه تاريخي يا اتفاق اجتماعي نيست، تماميت غرور ملي اين كشورها به فوتبال وابسته شده است و در مقاطعي از تاريخ اين فوتبال گره گشا و حلال سخت ترين مشكلات سياسي و تاريخي است. آرژانتين سال ۱۹۷۸ را بخاطر بياوريد، دوران سخت حكومت نظامي، قهرماني آرژانتين، زندانيان سياسي فراوان و جوانان كه در هياهوي قهرماني آرژانتين و حضور ژنرال ويدلا به فراموشي سپرده شدند و كلمبيا كه همه چيزش در زمينه مواد مخدر خلاصه مي شود و با حضور در جام جهاني دوراني را به دور از اين مسأله عظيم خانمان برانداز زندگي مي كند و سرانجام برزيل زندگي را در سه چيز خلاصه كرده است كه سومي آن فوتبال يا به زبان برزيلي ها فوتيبول  در بين مردم علاقه اي پايدار برانگيخت و بيانگر احساس پرشور و پرطراوت هويت فردي و ملي آنان شده است. پس از يك دوران كوتاه مدت فوتبال يعني مشغوليتي كه عنصر رقابت را با ابراز وجود آزادانه و بلامانع جسمي تركيب كرده است، به ورزش مورد علاقه مردم تبديل شد. دليل توفيق فوتبال شايد آن باشد كه آن بازي گروهي و بيانگر مفهوم يك جامعه به همه پيوسته و تنگاتنگ نظير يك خانواده است كه فرد با پيوندهاي ناگسستني دلبستگي، همدلي و عشق بدان مربوط شده است. دليل ديگر شيفتگي مقاومت ناپذير برزيلي ها به فوتبال اين است كه اين بازي با پا و نه با دست انجام مي گيرد، اين ويژگي عنصر شانس را به فوتبال اضافه مي كند و از بازيكنان مهارتي فراوان مي طلبد و حتي ميان تيمهاي نابرابر، مفهوم «توپ گرد» را حاكم مي كند.
در برزيل هر سياستمدار مقاوم و هر بازيكن فوتبالي كه بتواند در شرايط سخت تاريخي باقي بماند مي گويند «روپا» است.
در برزيل يك نوع ورزش وجود داشت و دارد كه آن را «كاپوييرا» مي نامند. اين بازي تنها با پا انجام مي شود كساني كه به آن مي پردازند بايد داراي ران ها و ساق هاي قوي باشند و هركس مهارت بيشتر در بازي با پا داشته باشد در آن موفق تر است. شايد دليل موفقيت برزيلي ها در فوتبال و ظهور پديده هاي استثنايي ،ريشه همين ورزش باشد. از سوي ديگر برزيل به دليل شرايط سخت سياسي در تمام دوران قرن بيستم به نيروي قدرتمندي براي يكپارچگي نياز داشت و فوتبال اين قالب مناسب را براي برجسته ساختن بسياري از جنبه هاي زندگي مردم برزيل به وجود آورد. آنها در زمين فوتبال مي توانند به شيوه اي هماهنگ دست در دست يكديگر حركاتي را تنظيم كنند كه براي مردمان امروزي جهان جالب و تماشايي باشد. فوتبال همچنين به تقويت يكپارچگي كمك مي كند و در اين حالت است كه با پيروزي تيم خود غم ها و دردها را فراموش مي كنند. از طريق فوتبال است كه برزيلي ها به نمادهايي از قبيل سنن، سرود و پرچم ملي به عنوان يك ملت -دولت شناخته مي شوند و از طريق فوتبال است كه برزيل به عنوان يك جامعه و يك ملت هستي يافته است و اعتماد به نفس لازم در روح خلاق و پرمايه مردم برزيل دميده است. در برزيل كافي است در يك ساحل ماسه اي توپ را پرتاب كني و عده اي پس از يارگيري در دو سوي آن بايستند و سپس شاهد هنرهايي خواهيد بود كه در نهايت به اعجوبه هايي ختم مي شود كه نمونه هاي تاريخي بسياري را به جهان معرفي كرده است. از آدميراس تا پله، آماريلدو، گارنيشا، روماريو، رونالدو تا رونالدينيو كه امروز سمبل و الگوي فوتبال و بازيكنان جهان است. مرد زشت و لاغر اندام برزيلي، با هنر فوتبال همگان را مسحور كرده و پس از يك دهه بچه هاي كاتالوني را به شور و شوق و وجد آورده است. رونالدينيو نمونه اي است از بچه هاي فقير محله ريودوژانيرو و سائوپولو و يا بارگاس كه همه با پاي برهنه در آنجا به دنبال توپ روانند. رونالدينيو با بارسلون به فينال جام قهرمانان باشگا ه هاي اروپا رفته است و جهان در خردادماه مي خواهد از اين جادوگر سياه كه فوتبال  را چون سحركنندگان برزيلي بازي مي كند، يك اسطوره ديگر بسازد.
حرف هاي رونالدينيو با وجود اينكه دوست ندارد چندان درباره خودش حرف بزند، خواندني است.
* تب جام جهاني در برزيل و آلمان بالا گرفته است. آيا شما نيز چنين احساسي داريد؟
- فكر مي كنم در سراسر دنيا اين احساس وجود داشته باشد. همه هيجان زده هستند و من نيز كاملاً  هيجان حضور در جام جهاني را دارم. صحبت هاي زيادي در مورد جام جهاني و حواشي آن به گوش مي رسد و غيرممكن است كه كسي به آن فكر نكند.
* چه انتظاراتي از جام جهاني آلمان داريد؟
- به دليل اين كه سابقه حضور در يك جام جهاني دارم، تقريباً  با تمامي ابعاد جام جهاني آشنا هستم. با توجه به نظم هميشگي آلمانها، رقابتها در سطح كيفي بالايي برگزار خواهد شد. در تابستان گذشته كه آلمان ميزبان جام كنفدراسيون ها بود همه چيز به طرز مطلوبي انجام شد كه در حقيقت يك آزمايش قابل قبول براي جام جهاني محسوب مي شود.
* كارلوس آلبرتو پريه را، سرمربي تيم ملي فوتبال برزيل اعتقاد دارد كه تمامي حريفان براي مبارزه با برزيل به ميدان مي آيند، زيرا برزيل بخت نخست قهرماني است. به نظر شما كدام تيم در جام جهاني دشوارترين حريف است؟
- فكر مي كنم تمام بازيها سخت باشد. از آغاز تا پايان و در كل مراحل جام جهاني بالاترين سطح فوتبال در جهان است پس همه بازيها دشوار هستند. براي برزيل صعود به مرحله دوم از گذشته مشكل تر است چون نگاه همه تيمها به ماست و اين انگيزه آنها را براي رويارويي با برزيل بيشتر مي كند. به نظر من بايد تمامي حريفان را جدي گرفت.
* كدام يك از تيمهايي كه با برزيل همگروه هستند (استراليا، ژاپن، كرواسي) از ديگري دشوارترند؟
- هر سه آنها حريفان قدرتمندي هستند و بايد به آنها احترام گذاشت.
* آيا آلمان اين شانس را دارد كه بازي باخته برابر برزيل در جام جهاني گذشته را جبران كند؟
- هر چيزي ممكن است. هيچ كس نمي داند چه اتفاقي مي افتد، اما من اصلاً  نگران حريفاني كه برابر آنها بازي مي كنم نيستم. مهمترين مسأله راهيابي برزيل به فينال و قهرماني است. اين هدف ماست. تمركز برزيل بيشتر متوجه خودش است تا تيمهاي ديگر.
* چه چيزهايي در تيم ملي برزيل نسبت به جام گذشته، به جز مربي و برخي بازيكنان فرق كرده است؟
- تفاوت ميان انگيزه هاست. بازيكناني كه جام جهاني ۲۰۰۲ را فتح كردند مي دانند كه كسب مقام قهرماني چقدر خوشايند است و انگيزه بالايي دارند اما آنهايي كه تا به حال در جام جهاني حضور نداشته اند و فقط صحبتهاي ديگران را درباره جام جهاني شنيده اند دوست دارند در اين رقابتها حضور پيدا كرده و جام را بالاي سر ببرند. زماني كه دو گروه از بازيكنان در يك تيم باشند، تجربه و جواني توأمان وجود دارد و اين درست تفاوت ميان تيم برزيل در جام گذشته و رقابتي است كه پيش رو داريم.
* در دو سال گذشته به عنوان برترين بازيكن جهان انتخاب شدي.اخيراً  اعلام كرديد كه توپ را مانند يك دوست بسيار صميمي دوست داريد و هيچ چيز در دنيا به جز بازي كردن با آن نمي تواند خوشحالت كند!
آيا بازي فوتبال واقعاً  اين قدر براي شما لذت بخش است؟ براي مثال زماني كه بازي را با شكست پشت سر مي گذاريد چه احساسي داري؟
- باخت واقعاً  روحيه را تضعيف مي كند و باعث تحليل رفتن انرژي مي شود. وقتي بازيكني تمام هفته را تمرين مي كند و خود را وقف فوتبال مي كند اما در نهايت وقتي تيم بازنده مي شود مشخص مي شود كه تمرينات كافي نبوده است. من هميشه گفتم كه توپ هميشه بهترين دوست من است و در تمامي مدتي كه فوتبال بازي كنم نيز خواهد بود. البته چيزهاي مهم ديگري هم در زندگي وجود دارند اما هر چيزي در زمان خودش اهميت دارد يعني زماني كه توپ در اختيار من است درست مثل يك دوست با او رفتار مي كنم، آرام و لطيف.
* هواداران بارسلونا اعتقاد دارند كه دوران باشكوه بارسا را به ورزشگاه بازگرداندي. چه طور اين رابطه نزديك را با هواداران ايجاد كردي؟
- خيلي ساده است چون بارسا درست مثل خانه من است. در اينجا درست مثل حياط خانه فوتبال بازي مي كنم، درست مثل اين كه تمام خانواده ام بازي را تماشا مي كنند. خانواده من از يك صد هزار نفر تشكيل شده است. هيچ چيزي بهتر از اين نيست كه اين جمعيت كسي را دوست داشته باشند و هر بازي بتوان آنها را خوشحال كرد. در اين ميان كسي چيزي را از دست نمي دهد و من تمام تلاشم را براي رضايت آنها به كار مي گيرم و از اين كه مردم زيادي را خوشحال مي كنم خيلي راضي هستم.
* لحظات بد بسياري در فوتبال وجود دارد. در جريان بازي بارسا با ساراگوسا، ساموئل اتوئو، به دليل رفتار نژادپرستانه تماشاگران ميزبان، زمين مسابقه را ترك كرد. نظر شما راجع به مشكل نژادپرستي در فوتبال چيست؟
- واقعاً بسيار زشت است. بازيكنان هميشه تلاش مي كنند كه فوتبال و حواشي آن به سمت درستي هدايت شود. ما اميدواريم كه اين مشكل به زودي از بين برود. اتفاقي كه براي اتوئو افتاد همه اعضاي بارسلونا را ناراحت كرد. مسأله اصلي اين است كه تماشاگران براي لذت و سرگرمي به تماشاي بازي مي آيند پس بايد خوشحال ورزشگاه را ترك كنند و باعث ناراحتي ديگران نشوند. تمامي مردم يكسان هستند و هيچ كس با توجه به رنگ پوست، نژاد و موارد ديگر نسبت به ديگري برتري ندارد. همه بايد تلاش كنند تا يكديگر را شاد كنند و به كسي توهين نشود.
* با وجود بيست و شش سال سن به هر آنچه كه يك بازيكن آرزو دارد ،  دست پيدا كردي. قهرمان جهان شدي، در يكي از بزرگترين باشگاه هاي جهان بازي مي كني و دو بار پياپي عنوان بهترين بازيكن جهان را بدست آوردي. دليل موفقيت خودت را چه مي داني، شانس، تلاش و يا هدف؟
- كمي از همه چيز، يك بازيكن بايد مقداري شانس و تلاش زياد داشته باشد و اگر واقعاً   بخواهد هر چيزي ممكن است اتفاق بيفتد. بعد از اينها انسان بايد تمام كوشش و اراده را به كار بگيرد تا هر آنچه كه برايش رؤياست به واقعيت تبديل شود.
* جام قهرمانان اروپا و آرسنال؟
- بارسا را قهرمان بدانيد. همين.

ركورد افسانه اي شوماخر
004176.jpg
فاطمه ابوطالبي
ميشائيل شوماخر، راننده معروف تيم فراري ايتاليا در مرحله انتخابي مسابقات جايزه بزرگ سن مارينو با پيروزي اي كه كسب كرد توانست ركورد بي سابقه «آيرتون سنا» را بشكند. او كه داراي ۷عنوان قهرماني مسابقات فرمول يك در جهان است با پيروزي در سن مارينو توانست شصت وششمين عنوان اولي در مراحل تعيين خط مسابقات جايزه بزرگ را به دست آورد. سناي برزيلي نيز يك روز قبل از كشته شدن در اثر تصادف در رقابت هاي سال ۱۹۹۴ايمولا- در همين پستي كه شوماخر توانست پيروز شود- ركوردش را به ثبت رسانده بود.
در اين مسابقات، شوماخر آلماني با زمان يك دقيقه و ۲۲ثانيه و ۷۹۵هزارم ثانيه در يك دور در اين مرحله از رقابت ها به برتري رسيد و جنسون پاتون انگليسي و روبئزباريچلوي برزيلي هر دو از تيم هوندا در مكان هاي بعدي جاي گرفتند و فيليپ ماساي برزيلي هم تيمي شوماخر در تيم فراري نيز در رده چهارم قرار گرفت.
فرناندوآلونسو راننده تيم رنو تنها توانست مكان پنجم اين مسابقات را به خود اختصاص دهد. مسابقات جايزه بزرگ سن مارينو، دويست و سي و سومين حضور شوماخر در رقابت هاي فرمول يك را رقم زد. رقابت هايي كه ريكاردوپاتريش ايتاليايي با ۲۵۶بار حضور ركورددار آن است.
در مسابقات سال
۱۹۹۴سن مارينو، شوماخر تلاش زيادي كرد تا بتواند از سنا پيش افتد، اما موفق نشد، شومي در مسابقات امسال توانست اين مقام را كسب كند. او پس از پيروزي در اين رقابت ها با بيان اين مطلب كه آمادگي بالاي فراري كاملاً مشخص بود، گفت: «با اين آمادگي معلوم بود كه ما بتوانيم مكان اول خط شروع اين رقابت ها را به دست آوريم و در واقع كسب اين مقام براي من بسيار حائز اهميت بود.»
شومي قبل از كسب اين عنوان در پايان دو مرحله تمرين آزاد جايزه بزرگ سن مارينو بهترين ركورد را ثبت كرده بود و پس از مراحل تمريني از عملكردش رضايت داشت و نسبت به ثبت نتايج ايده آل در اين مسابقات خوش بين بود و عنوان مي كرد: «دليلي ندارد كه به آينده بدبين باشم، چرا كه از همه نظر پيشرفت كرده ام. ضمن اينكه تمام اجزاي فراري بهتر از قبل كار مي كند و سريع تر از قبل نيز پيش خواهد رفت.» او قبل از انجام مرحله پاياني خود را براي جشن پيروزي ششمين در خانه خود آماده مي كرد.
قرار داد شوماخر با تيم فراري در پايان فصل جاري به پايان خواهدرسيد و او بايد تا قبل از پايان فصل تصميمش را براي اينكه در فراري بماند يا از اين تيم برود بگيرد. اين هشدار از سوي مسئولان فراري نيز به او داده شده كه هرچه زودتر تصميم گيري كند و نظر نهايي اش را اعلام نمايد.
«روس براون» مدير فني تيم فراري در اين رابطه مي گويد: «به شوماخر اخطار داده ايم كه زودتر تصميم بگيرد. اما مطمئنيم كه او شرايط را درك مي كند و بر اين نكته كه بايد تا قبل از ماه ژوئن و يا حتي زودتر تصميم نهايي خود را به مسئولان تيم اعلام كند آگاهي كامل دارد.»
شواهد و قرائن اينگونه نشان مي دهد كه شوماخر قصد تمديد قرارداد با فراري را دارد. اما پايان قراردادش با اين تيم باعث شده كه «فلاويوبرياتوره» مدير تيم رنو پس از اينكه قرار شده راننده معروفش يعني فرناندو آلونسوي اسپانيايي به تيم مك لارن بپيوندد در انديشه جذب شوماخر در تيم رنو باشد.
برياتوره اعلام كرده با توجه به پايان مدت قرارداد شوماخر با تيم فراري در سال ،۲۰۰۶ او را در ليست رانندگان رنو براي جانشيني آلونسو قرار داده ايم. او مي گويد: «ما دنبال راننده اي هستيم كه در سال ۲۰۰۷ بتواند مقام قهرماني را براي تيم رنو كسب كند، در ميان رانندگان فرمول يك تنها ۳ يا۴ نفر هستند كه مي توانند رنو را به اين هدف برسانند. شوماخر نيز يكي از اين رانندگان است كه در ليست ما جاي دارد.»
مدير تيم رنو كه در سالهاي ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵با شوماخر در تيم بنتون همكاري داشت، همان سالهايي كه ميشائيل توانست اولين مقام جهاني خود را كسب كند، ادامه مي دهد: «اگرچه شوماخر در ۳۷سالگي مسن ترين راننده در فرمول يك به شمار مي آيد، اما سن بالاي او نمي تواند ارزش هاي او را بپوشاند و باعث شود كه عملكرد او كم ارزش گردد. او در اين سن هنوز بهترين راننده فرمول يك است.» شوماخر نيز پيش از اين در گفت وگو با روزنامه اشپيگل آلمان اعلام كرده بود چنانچه قصد داشته باشد مجدداً پس از پايان قراردادش با فراري در رقابت هاي اتومبيلراني حضور يابد به احتمال ۹۹ درصد در تيم فراري مي ماند و تنها يك درصد از فراري مي رود و اخيراً اعلام كرده به احتمال زياد در تيم فراري باقي خواهد ماند.
حال بايد به پايان فصل جاري چشم دوخت تا مشخص گردد شوماخر در فراري مي ماند، به رنو مي رود يا تيم ديگري را برمي گزيند.
به نظر مي رسد اين اسطوره اتومبيلراني در فصل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نيز در ايتاليا باشد و براي تيم فراري در مسابقات مقام هاي ديگري را كسب كند. اين روزها خبرهايي مبني بر انعقاد قرارداد ۶۰ميليون پوندي شومي براي اين دو سال به گوش مي رسد كه البته هيچكس از مسئولان تيم فراري تاكنون اين خبر را تأييد نكرده اند. يك روزنامه انگليسي نيز عقد اين قرارداد را مشروط عنوان كرده و نوشته كه شوماخر اين قرارداد را به شرطي امضا كرده كه چنانچه بخواهد زودتر از پايان زمان قرارداد فراري را ترك كند، اين اجازه را داشته باشد، اما اين خبر هم تأييد نشده است.
قرارداد فعلي شوماخر با تيم فراري به مبلغ ۲۵ميليون پوند در سال است. پيش از بحث و گفت وگو در خصوص تمديد قرارداد شوماخر با فراري اعلام شد كه كيمي رايكونن، راننده تيم مك لارن مرسدس بنز براي سال ۲۰۰۷ و حضور در تيم فراري با اين تيم به توافق رسيده اما به نظر مي رسد شايعه تمديد قرارداد شوماخر با فراري كيمي را در بلاتكليفي قرار دهد. چنانچه شوماخر در فراري باقي بماند و رايكونن نيز كه راننده شماره يك مرسدس بنز است به اين تيم بيايد بعيد به نظر مي رسد كه بتواند در كنار شوماخر راننده شماره يك فراري باشد و شايد اين باعث شود كه رايكونن تيمش را ترك نكند و باز هم با مرسدس بنز در رقابت هاي فرمول يك حضور يابد و فيليپ ماسا نيز كه هم اكنون در تيم فراري به عنوان راننده دوم حضور دارد همچنان در اين تيم نقش راننده دوم را ايفا كند ، ضمن اينكه احتمال پيوستن والنتينو روسي، قهرمان مسابقات MOTOGP به فراري نيز وجود دارد.
با نزديك شدن به پايان مدت قرارداد شوماخر با فراري مسئولان اين تيم درصدد برآوردن خواسته هاي اين قهرمان تيمشان هستند تا شايد بتوانند او را در فراري نگه دارند. روس براون، مدير فني فراري مي گويد: شوماخر خواهان خودرويي است كه بتواند با هدايت آن به قهرماني دست پيدا كند. وظيفه ما نيز تأمين خواسته هاي اوست. فكر مي كنم در حال حاضر ما راه حل مناسبي براي رفع بيشتر نارسايي اين خودرو پيدا كرده ايم و او مي تواند با اطمينان كامل به پيست برود.
اما فوق ستاره تيم فرمول يك فراري تأكيد دارد چنانچه در اين فصل به پيروزي هاي پي درپي دست پيدا نكند قراردادش را با فراري تمديد نخواهد كرد. قهرمان ۷دوره مسابقات فرمول يك جهان در فصل گذشته تنها توانست جايزه بزرگ آمريكا را كسب كند. او در گفت وگو با اشپيگل عملكرد سال ۲۰۰۵اش را فاجعه آميزترين زمان دوران ورزشي اش عنوان كرد و گفت: اگر از شانس خوبي براي پيروزي در مسابقات و رقابت بر سر تصاحب عنوان قهرماني امسال برخوردار نباشم فكر نمي كنم پس از پايان مدت قراردادم با فراري در پايان سال ۲۰۰۶ علاقه به ادامه دادن دوران حرفه اي داشته باشم.
شوماخر همچنين از جين تودت، رئيس تيم فراري خواسته براي اينكه اين تيم به جايگاه قبلي اش برگردد تعداد كارمندانش را افزايش دهد.
شومي تيمش را يكي از ۴تيم مدعي كسب عنوان قهرماني جهان در رقابت هاي فرمول يك مي داند و معتقد است تيم رنو كه در فصل قبل قهرمان شد براي حفظ اين مقام خود با تيم هاي فراري، هوندا و مك لارن مرسدس بنز رقابت سخت و فشرده اي خواهد داشت.
004194.jpg
روزنامه ولت آم زنتاگ، چاپ آلمان نيز از حضور شوماخر در تيم فراري پس از پايان مدت قراردادش خبر داد و نوشت: احتمالاً شوماخر پس از قرارداد فعلي خود بازهم قصد دارد يك سال ديگر در عرصه اين رقابت ها و با تيم فراري حضور داشته باشد. يكي از نزديكان شوماخر نيز مي گويد: شومي هنوز تصميم خود را براي حضور در رقابت هاي ۲۰۰۷ نگرفته است، اما هيچگاه نمي توانم او را بدون رانندگي تصور كنم. ميشائيل هر روز ۴ساعت تمرين مي كند و در آمادگي بسيار بالايي قراردارد و فكر نمي كنم او از عرصه رقابت هاي فرمول يك خداحافظي كند.
اسطوره اتومبيلراني جهان، خود نيز شايعات ترك فراري را رد كرده و همه آنها را دروغ دانسته است. ميشائيل در اين رابطه مي گويد: من با مسئولان تيم فراري رابطه صميمي و گرمي دارم و شايعات ترك اين تيم را تكذيب مي كنم. اين تكذيب شوماخر در پاسخ به نوشته خبر روزنامه بيلدآلمان است كه از دو ديدار محرمانه شوماخر و نوربرت هوگ، رئيس تيم مك لارن مرسدس بنز خبر داده بود. شوماخر مي گويد: قصد ندارم مردم را فريب دهم. اگر همچنان به فعاليت هاي حرفه اي خود در مسابقات فرمول يك ادامه دهم۹۹درصد امكان دارد كه در تيم فعلي ام باقي بمانم. اما يك درصد هم ممكن است كه به تيم ديگري نيز فكر كنم. اما در شرايط فعلي تمام تمركزم روي تيم فراري است و كسي از آينده خبر ندارد.
اما« لوكا كوردرو منتزمولو» مدير تيم فراري همچنان انتظار قهرماني جهان را از شوماخر دارد. او هدف امسال تيمش را قهرماني همراه با شوماخر مي داند و مي گويد:«فكر مي كنم شومي در پايان دوران كاري اش نيست. بلكه در آغاز قراردارد و سعي كرده همه توان و قدرتش را به كار گيرد تا بتواند قهرماني هايش را ادامه دهد و ناكامي هاي فصل پيش را فراموش كند. البته بايد گذشته را فراموش كنيم و با انگيزه و توان بيشتري به مسابقات فكر كنيم. فراري هنوز مي خواهد در ميان مدعيان حضور داشته باشد.
هميشه گفته ام و بازهم مي گويم،  بايد پيروز شويم. بايد با بالاترين سطح در مسابقات حضور يابيم و به نظر مي رسد كه امسال بهتر از قبل هستيم. »پس از اظهارات مدير فراري و قبل از شروع مسابقات جايزه بزرگ سن مارينو، شوماخر نيز از آمادگي بالاي خود و تيمش خبر داد و گفت كه براي جبران فصل ضعيف ۲۰۰۵ و برگشتن به جايگاه قبلي از آمادگي خوبي برخوردار است و مشكل حادي در تيمش وجود ندارد. همه اعضاي تيم از روحيه بالايي برخوردارند و به پيروزي و تصاحب عنوان قهرماني فكر مي كنند.
شومي معتقد است؛ اولين مرحله از مسابقات فرمول يك قهرماني جهان دور اروپا مقارن با جلو افتادن تيم فراري از ديگر رقبايش براي كسب عنوان نخست امسال مي باشد. او مي گويد: اگرچه مي دانم فرمول يك دنياي عجيبي دارد، اما تلاش مي كنم كه مجذوب اين خصوصيت فريبنده دنياي ورزش نشوم. به نظر من، برخورداري از حمايت كافي، اغلب تمامي موانع و مشكلات را برطرف مي كند. كه در اين رابطه هيچ چيز بهتر و مفيدتر از سخنان دلگرم كننده هواداران نمي باشد.
در ميان حرف و حديث هاي مختلف در مورد خداحافظي شوماخر از فرمول يك يا پيوستن او به تيم ديگري پس از پايان قراردادش با فراري، ادجردن كه در سال ۱۹۹۱ براي اولين بار شرايط حضور شوماخر را در مسابقات فرمول يك فراهم كرد از تشكيل يك تيم براي حضور در مسابقات فرمول يك از سوي شوماخر خبر مي دهد و مي گويد:شوماخر در تدارك تجزيه و تحليل ادامه حضورش در عرصه مسابقات فرمول يك است و فكر مي كنم در آينده اي نزديك شاهد شكل گيري تيم فرمول يك شوماخر خواهيم بود.
جردن در ادامه مي گويد:شوماخر درهايي را بازخواهد كرد كه ديگران موفق به شكستن قفل هاي آن نشده اند.
شوماخر كه قول داده بود در اين فصل شكست هاي فصل قبل را جبران كند به قولش عمل كرد و با قهرماني در پيست ۴۹۳۳ متري انزو و دينوفراري توانست اولين قهرماني اين فصل خود را كسب كند. او توانست مسافت ۶۰۹/۳۰۵كيلومتري مسابقه را در زمان يك دقيقه و ۲۲ثانيه و ۷۹۵هزارم ثانيه طي كند و مقام اولي اين مسابقات را به دست آورد.
شوماخر پس از قهرماني در ايمولا با پايگاه اينترنتي Rennsport گفت و گويي داشته است:
*آقاي شوماخر پس از كسب مقام نخست در مسابقات جايزه بزرگ سن مارينو چه احساسي داريد؟
- البته اين پيروزي براي ما خيلي مهم بود و از اين برد خوشحالم. قبل از برگزاري اين مسابقات همه چيز در تيم ما خوب پيش مي رفت. پس از ناكامي در فصل گذشته البته اين پيروزي مهم و زيبا هم براي من و هم براي فراري مهم بود.
*از اين پيروزي شگفت زده شديد؟
- مسابقات آساني نبود. اما ما براي اين مسابقه كار كرده بوديم و اشتباهاتمان را برطرف كرده و در اتومبيلمان هم تغييراتي ايجاد نموده بوديم تايرهايمان را عوض كرديم كه اين تغييرات در مراحل تمرين در بارسلونا به ما خوب جواب داد.
*مبارزه با فرناندو آلونسو را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
-براي من خاطرات گذشته كه از فرناندو عقب ماندم خاطرات خوبي نيست. در آن مسابقات من در دور اول و دوم مشكلي نمي ديدم، اما نمي دانم چرا اينطور شد. اما اميدوار بودم كه در اين مسابقات بتوانم جبران كنم و از او پيش افتم كه اينچنين هم شد.

نگاه
004182.jpg
كمتر بازيكني در دنياي فوتبال، مثل رونالدينيو، ستاره تيم ملي برزيل و بارسلونا مي تواند همه را مجذوب و شيفته خود كند.
در حال حاضر او آقاي فوتبال جهان است. در سن بيست و دو سالگي موفق شد به همراه تيم ملي برزيل پنجمين جام جهاني را براي كشورش به ارمغان بياورد تا اين تيم كماكان دست نيافتني باشد.
در فصل تابستان طلايي پوشان سرزمين قهوه باز هم مانند گذشته يكي از بخت هاي مسلم قهرماني هستند و چشم  اميد يكصد و هفتاد ميليون برزيلي به ساق هاي ملي پوشان اين كشور بويژه جادوگر بيست و شش ساله بارسلونا يعني رونالدينيو دوخته شده است تا ششمين جام را براي آنها به همراه بياورد.
شناسنامه
نام كامل: رونالدو دآسيس موريرا
تاريخ و محل تولد: ۲۱ مارس ۱۹۸۰ در پورتو آلگره برزيل
قد: ۱۸۰ سانتي متر
وزن: ۷۶ كيلوگرم
باشگاهها: گرميو، پاريس سن ژرمن، بارسلونا
نخستين بازي ملي: ژوئن ۱۹۹۹ برابر لتوني
بازي ملي: ۶۰ بازي و ۲۷ گل
افتخارات: قهرمان جام جهاني زير هفده سال (۱۹۹۷)، قهرمان كوپا آمريكا (۱۹۹۹)،قهرمان جام جهاني (۲۰۰۰۲)، قهرمان جام كنفدراسيونها(۲۰۰۵) ،قهرمان لاليگا(۲۰۰۵) ،سوپر جام اسپانيا (۲۰۰۵) ،بهترين گلزن جام كنفدراسيونها (۱۹۹۹) ،بهترين بازيكن لاليگاي اسپانيا(۲۰۰۴) ،بهترين بازيكن جهان به انتخاب مجله وردساكر(۲۰۰۴)، بازيكن سال فوتبال جهان (۲۰۰۵ و ۲۰۰۴) ،بهترين مهاجم جام قهرمانان اروپا (۲۰۰۵) ،مرد سال فوتبال اروپا(۲۰۰۵)
004197.jpg


ورزش
اقتصاد
اجتماعي
علم
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |