دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله وسلم
مغضوب ترين شما نزد خداوند، كساني هستند كه سخن چيني  مي كنند و ميان دوستان جدايي مي اندازند و درصدد معيوب جلوه دادن پاكان مي باشند.
جامع السعادات ج ۲ ص ۲۱۲
امروز با حافظ
هواداران كويش را چو جان خويشتن دارم
مرا عهديست با جانان كه تا جان در بدن دارم
چه فكر از خبث بدگويان ميان انجمن دارم
به كام و آرزوي دل چو دارم خلوتي حاصل
پايان همايش مدير مسئولان كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان تهران
شكوفايي فرهنگ در گرو فعاليت هنري مساجد است
گروه ادب و هنر _ سومين همايش مديرمسئولان كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان تهران كه در مشهد مقدس برپا بود روز گذشته به كار خود پايان داد.
در اين همايش دوروزه كه گروهي از صاحب نظران و دست اندركاران مسائل فرهنگي حضور داشتند سخنرانان طي سخناني با اشاره به امكانات و استعدادهاي موجود در كانون هاي فرهنگي هنري مساجد خواستار حمايت بيشتر شوراي اسلامي شهر تهران از اين نهادهاي مذهبي و قانونگذاري شدند.
حجت الاسلام علي پروانه مسئول دبيرخانه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد طي سخناني گفت كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد فعاليت هاي بسيار گسترده را با بهترين اثرگذاري و كيفيت مطلوب را با بودجه اندك انجام مي دهند. وي با اشاره به اين كه امكانات و استعدادهاي خوبي در كانون هاي فرهنگي و هنري وجود دارد، تأكيد كرد: براي به بار نشستن فعاليتهاي فرهنگي و هنري در مساجد، بايد اين نهادهاي مذهبي و تأثيرگذار را حمايت ويژه نمود.
دكتر «احمد توكلي» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز درجمع مديرمسئولان كانونهاي فرهنگي و هنري مساجد استان تهران گفت: حكومت به تأمين معيشت و امنيت به عنوان اهم امور اهتمام مي ورزد ولي اين به معناي كم اهميت بودن ساير امور همانند فرهنگ نيست. وي يادآور شد: «فرهنگ» ميوه و ثمره درختي است كه اقتصاد و معيشت نام دارد و اگر امنيت و معيشت برقرار شود، كار فرهنگي ثمربخش خواهد بود.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اين كه كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد مي توانند به عنوان مرجع در حل مشكلات مردم و انجام امور فرهنگي پيشقدم شوند، خاطرنشان ساخت: همدردي و پيگيري امور مردم، حداقل كمكي است كه از دست متوليان مسجد برمي آيد. وي وظيفه مسئولان كشور را در تسهيل شرايط و بستر كار براي مديران كانون هاي فرهنگي و هنري بسيار سنگين برشمرد و يادآور شد: مسئولاني كه مدعي سياست، اقتصاد و فرهنگ هستند بايد شرايط بسيار ويژه اي براي مديران مساجد ايجاد كنند تا پوشش كار آنان گسترده تر شود.
«حسن بيادي» نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران هم طي سخناني در اين همايش گفت: فعاليت در كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد از اثرگذاري و بهره وري بيشتري نسبت به ديگر مراكز فرهنگي در كشور برخوردار است. وي افزود: در مساجد، خرد جمعي بيش از مراكز دولتي است و علاوه بر عدم انجام كارهاي موازي مي توان با كمترين هزينه بيشترين تأثيرگذاري را حاصل نمود. حسن بيادي با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ساله توسعه كشور خاطرنشان كرد: بخش بزرگي از اين سند به مقوله فرهنگ اختصاص دارد و از كانو ن هاي مساجد انتظار مي رود كه طرحي را در جهت تقويت اين نهادهاي مذهبي و فرهنگي تدوين و ارائه نمايند.

فراست آمد تا از كارهايش بگويد
كتاب هاي آماده چاپ و طرحي معلق ميان زمين و آسمان
002229.jpg
گروه ادب و هنر _ كامران محمدي: مدت زيادي از «قاسمعلي فراست» خبري نرسيده بود، تا اين كه به طور كاملا اتفاقي، در تحريريه همشهري ملاقاتش كرديم.
معمولا وقتي نويسنده اي به حاشيه مي رود، درست به اين معني است كه در متن داستان هاي تازه اش حضور دارد و اين بار قاسمعلي فراست اين نظريه را تاييد كرد.
«آوازهاي ممنوع» رمان تازه اي از فراست است كه به مرحله چاپ رسيده و به زودي منتشر مي شود. اين رمان، مضموني اجتماعي دارد و مطابق رويه هميشگي آثار فراست، به جنگ مي پردازد. آن طور كه نويسنده مي گويد در اين رمان، دو نسل گذشته و امروز رودرروي هم قرار مي گيرند و ازمنظر خود به جامعه نگاه مي كنند. علاوه بر اين رمان، مجموعه داستان «هركس كامراني دارد» نيز كتاب آماده ديگري از فراست است كه ۹ داستان چاپ نشده نويسنده را دربر مي  گيرد. اما قاسمعلي فراست، علاوه بر داستان نويسي، تهيه كننده برنامه تلويزيوني «ديدار آشنا» هم بوده است كه در آن، زندگي، آثار و تجربيات پيش كسوتان هنر و ادبيات معرفي مي شد. اكنون سري تازه اين مجموعه فرهنگي درحال ضبط است كه اميدواريم از سطح كيفي بالاتري نيز برخوردار باشد.
گذشته از همه اين ها، اما كار ديگر قاسمعلي فراست، «فرهنگ هنرمندان معاصر ايران» است كه تا به حال پنج سال از آغاز اين پروژه مي گذرد و هنوز به مرحله انتشار نرسيده است. فراست درباره اين تاخير مي گويد: «اگر از اين پروژه ملي خوب حمايت شده بود تاكنون چاپ شده و دراختيار مردم قرار مي  گرفت. متاسفانه وزارت ارشاد از آن خوب حمايت نكرد و با مشكل روبه رو شد.» ظاهرا به همين علت، مدتي همكاري پروژه با ارشاد قطع شده و كار با حمايت جهاد دانشگاهي دنبال شد، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دوباره براي همكاري اعلام آمادگي كرد. فراست مي افزايد: «اين اقدام ارشاد باعث شد جهاد دانشگاهي كنار بكشد، اما وزارت ارشاد بعد از ارايه اين پيشنهاد، هيچ اقدامي نكرد و طرح همچنان بين زمين و آسمان رها شده است.»

تاريخ كتاب جهان در آمريكا به فروش مي رسد
ميراث خبر:مجموعه تاريخ كتاب جهان كه بيش از ۷۰۰ مدرك و سند از سراسر جهان در آن وجود دارد و شامل نسخه هاي خطي ايراني نيز مي شود در نيويورك به فروش مي رسد.
مجموعه تاريخ كتاب جهان (مجموعه كورنليوس جي. هاك) كه بخش عمده آن در سال هاي ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ گردآوري شده و بيش از ۷۰۰ مدرك و سند از سراسر جهان كه شامل نسخه هاي خطي ايراني نيز مي شود در آن وجود دارد، در روزهاي ۲۷ و ۲۸ ژوئيه (۶ و ۷ تيرماه) در نيويورك آمريكا به فروش مي رسد.
اين مجموعه ارزشمند كه در سال ۱۹۶۶ به كتابخانه انجمن تاريخي سينسيناتي اهدا شده و تا امروز براي جهانيان ناشناخته مانده بود، نمونه هاي مهم كتاب را به هر شكل و فرمي  به نمايش گذاشته كه از آن جمله است: الواح خط ميخي بابلي، پاپيروس هاي يوناني، نسخه هاي خطي ايراني و آسيايي، نسخه هاي خطي اروپاي قرون وسطي، نسخه هاي خطي به زبان عبري، مجلدهاي متعلق به تمام دوره ها و كتاب هاي جالب و ناياب.
قيمت فروش كل مجموعه تاريخ كتاب توسط اين موزه ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار تخمين زده شده است.

مزرعه رمان اشتاين بك ۲/۴ ميليون دلار خريداري شد
ميراث خبر:مزرعه رمان شرق بهشت جان اشتاين بك ۲/۴ ميليون دلار توسط سازمان حفاظت منابع طبيعي آمريكا از مالك خصوصي آن خريداري شد.
اين مزرعه ۱۱ هزار جريبي كه در رمان شرق بهشت اثر جان اشتاين بك، نويسنده معروف آمريكايي و برنده جايزه نوبل ادبيات به آن پرداخته شده است، به قيمت ۲/۴ ميليون دلار خريداري شده است. سازمان حفاظت منابع طبيعي آمريكا اعلام كرد كه مالكيت مزرعه گابيلان تحت قراردادي كه در ۳۱ مه ۲۰۰۶ (۱۰ خردادماه ۱۳۸۵) منعقد شد، به اين سازمان واگذار شده است.
اين مزرعه كه اشتاين بك در رمان شرق بهشت (۱۹۵۲) آن را با آغوش مادري محبوب مقايسه كرده، در سن بنيتو واقع شده و درختستانهاي بلوط، آشيانه شاهين ها و مرتع وسيعي از گلهاي وحشي را دربرمي گيرد. اين مزرعه زيبا به مدت ۷۷ سال تحت مالكيت يك خانواده بوده است. به موجب قرارداد سازمان حفاظت منابع طبيعي، عموم مردم اجازه ورود به اين مزرعه را نخواهند داشت اما بازديد از آن براي گياه شناسان آزاد خواهد بود.

بهارستان
ديدار
رابعه گفت: الهي دلم بگرفت. مرا تو مي بايد. حق تعالي بي واسطه به دلش خطاب كرد كه اي رابعه در خون هژده هزار عالم مي شوي! نديدي كه موسي- عليه السلام- ديدار خواستد چند ذره تجلي بر كوه افكندم. كوه چهل پاره شد.
تذكره الاوليا _ عطار نيشابوري

كوتاه از هفت هنر
يك داستان عاشقانه در تلويزيون: انيميشن خارجي «رنگ حقيقي» و فيلم كوتاه ايراني «يك داستان عاشقانه» امروز از برنامه سينماي ديگر پخش مي شود. «رنگ حقيقي» با مدت زمان هشت دقيقه توسط برتراندبي ساخته شده و موضوع آن دنياي فانتزي و تخيلي آدم هاي ماشيني است كه با رنگ هايي تلفيق مي شود. «يك داستان عاشقانه» با كارگرداني اميرحسين مجددوستي، روايتگر نگاه زني به يك حادثه در زندگي است. سينماي ديگر روزهاي دوشنبه ساعت ۳۰:۲۱ و تكرار آن سه شنبه ها ساعت ۵۰: ۱۲ از شبكه دوم سيما پخش مي شود.
طبس ميزبان جابربن حيان: تصويربرداري مجموعه تلويزيوني «جابر بن حيان» كه از حدود دو هفته قبل آغاز شده، هم چنان در بيابان هاي اطراف شهر طبس پيگيري مي شود. اين مجموعه به كارگرداني جواد افشار، بخشي از زندگي جابربن حيان شاگرد برجسته امام صادق (ع) و مبارزه وي عليه ظلم حكومت زمان را روايت مي كند. اكبر عبدي، حسن جوهرچي، كاظم افرندنيا، انوشيروان ارجمند، سارا سلطاني، عنايت  بخشي و عنايت شفيعي ايفاگر نقش هاي اصلي اين مجموعه هستند. تصويربرداري اين مجموعه سه ماه به طول مي انجامد.
كودكانه هاي شبكه تهران: فهرست فيلم هاي سينمايي و انيميشن تيرماه امسال شبكه تهران كه مخصوص مخاطب كودك و نوجوان است، اعلام شد. «والاس و گروميت» ، «شنگول و منگول» ، «تام و جري» ، «بليزاد» ، «مرغ دريايي و گربه» به ترتيب از سوم تا هفتم تير و «نهنگ آزاد» ، «دختر كوچولو سردرگم» ، «تاتيان» ، «تارزن و تارزان» ، «جزيره گنج» ، «خرس هاي قطبي كوچولو» ، «بچه هاي نابغه» ، «سياره گنج» ، «مينوش» ، «كاپرفيلد» ، «بن مهربان» ، «بامبي» ، «آدم كوچولو» به ترتيب از دهم تا بيست و چهارم تيرماه از شبكه تهران پخش مي شود.
شاعر هلند بر مزار حافظ: شاعر ملي هلند ديروز با حضور در حافظيه شيراز نسبت به روح شاعر بلند آوازه ايران، اداي احترام كرد. دريك فون ويسن در اين مراسم گفت حضور من در شهر شيراز و بازديدم از مقبره حافظ و اداي احترام به او، از اصلي ترين دلايل من براي سفر به ايران بود. ويسن علاقمندي به شعر فارسي و ميراث فرهنگي ايران زمين را در بين مردم هلند مايه مباهات خود دانست.
چاپ گزيده اشعار م . آزاد: گزينه كليه شعرهاي منتشر شده م . آزاد به چاپ رسيد. اين گزينه با مقدمه هايي به قلم خود شاعر و سيروس طاهباز منتشر شده و تا هفته آينده توزيع خواهد شد. «بهار زايي آهو» با حجم يكصدو پنجاه صفحه اي شامل ۶۰ و چند شعر است. «ديار شب» ، «آينه ها تهي است» ، «با من طلوع كن» ، «قصيده بلند باد» ، «تازه ها» و «گل باغ آشنايي» از جمله آثار شعري محمود مشرف آزاد تهراني است كه در اين گزينه مورد استفاده قرار گرفته است.
002232.jpg
شهريار تدوين مي شود: مجموعه تلويزيوني «شهريار» به كارگرداني كمال تبريزي مراحل تدوين و آماده سازي نهايي را پشت سر مي گذارد. متن اين مجموعه توسط مهدي سجاده چي نوشته شده كه در آن به زندگي خصوصي و هنري محمدحسين بهجت مشهور به استاد شهريار مي پردازد. در اين سريال شرايط خانوادگي استاد شهريار و رابطه وي با هنرمندان هم دوره خود هم چون ابوالحسن صبا، ايرج ميرزا، ميرزاده عشقي، ملك الشعراي بهار و عارف قزويني تصوير مي شود.اردشير رستمي كاريكاتوريست نام آشنا نقش شهريار را در اين فيلم بازي مي كند.
نمايشگاه نقاشي در آستان قدس رضوي: آثار قدرت الله عاقلي هنرمند مجسمه ساز آبان ماه سال جاري در مركز آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوي به نمايش گذاشته مي شود. اين آثار شامل نقش برجسته، حجم و نقاشي هاي دوره اسلامي است. در اين نمايشگاه ۲۰ اثر نقش برجسته كه تاكنون به نمايش در نيامده در كنار ۱۰ مجسمه و ۱۰ تابلو نقاشي با موضوعات مذهبي و نقوش دوره اسلامي به نمايش گذاشته مي شود.
افتتاح نهمين جشنواره فيلم شانگهاي: جشنواره شانگهاي روز جمعه با حضور بازيگراني چون «جكي چان» ، «نيكول كيدمن» ، «لوك بسون» و «ليام نيسون» افتتاح شد. در جشن افتتاحيه اين جشنواره فيلم «كنتس سفيد» كه داستان عشق يك ديپلمات كور آمريكايي به يك پناهنده روسي است، نمايش داده شد. در بخش مسابقه اين جشنواره امسال تنها ۱۰ فيلم به نمايش در مي آيد.
تالار هنر ميزبان شش پنگوئن كوچك: «شش پنگوئن كوچك» نوشته بروس آپريلوف با كارگرداني رضا عبد العلي زاده در تالار هنر روي صحنه مي رود. «شش پنگوئن كوچك» كه پيش از اين توسط گروه تئاتر رهاورد در تالار هنر روخواني شده بود اين بار با حضور اعضاي همين گروه به شكل تن پوش و زنده اجرا مي شود. اين نمايش مخصوص كودك و نوجوان است و يازده شخصيت (پرسوناژ) دارد.

برگي از تاريخ
امروز دوشنبه بيست و نهم خرداد سال ۱۳۸۵ هجري شمسي مقارن است با ۲۲ جمادي الاول سال ۱۴۲۷ هجري قمري و برابر است با نوزدهم ژوئن ۲۰۰۶ميلادي. در چنين روزي:
* دكتر علي شريعتي در دوم آذر ماه ۱۳۱۲ در كاهك خراسان ديده به جهان گشود. اجدادش از جمله ملا قربانعلي، شيخ محمد و پدر بزرگوارش استاد محمد تقي شريعتي همگي از عالمان دين بودند و علي، نزد چنين ارجمنداني پاي به هستي نهاد. علي چونان ديگران تحصيلات ابتدايي و دبيرستان خود را نزد معلمان مدارس دولتي سپري كرد. علي شريعتي در سال ۱۳۳۵ وارد دانشكده ادبيات، شد. نخستين مبارزات او عليه رژيم پهلوي در همين سالها شكل مي گيرد. وي در همين دوره با نگارش سلسله مقالاتي در روزنامه خراسان به نحوي خود را در نهضت ملي شدن نفت شريك كرد اما طي همين مبارزات در سال ،۱۳۳۶ زماني كه به همراه پدر و عده اي از ياران در تظاهراتي مردمي شركت كرده بود دستگير شد و به زندان قزل قلعه منتقل گرديد. علي شريعتي پس از هشت ماه حبس، از تهران به مشهد رفت و در دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه مشهد مشغول به تحصيل شد. وي با سعي و تلاشي كه از خود نشان داد، رتبه اول دانشكده را كسب كرد. پس از گذشت دو سال، شريعتي براي تحصيل در رشته هاي تاريخ و جامعه شناسي مذهبي به فرانسه رفت. استاد با حضور در حسينيه ارشاد تهران سلسله مباحث خود در حوزه تاريخ اديان و اسلام شناسي را آغاز كرد، اما پس از مدتي، رژيم پهلوي كه حسينيه ارشاد را مكان و منشايي براي نضج مفاهيم انقلابي عليه حكومت ستم شاهي يافت، در سال ۱۳۵۱ آن را تعطيل كرد و دكتر شريعتي را به مدت هجده ماه به زندان افكند. او در سال ۱۳۵۳ از زندان رها مي گردد اما تا سال ۱۳۵۶در تهران و مشهد تحت نظر ساواك قرار مي گيرد. اين نظارتها و اذيت و آزار ها تا بدانجا پيش مي رود كه استاد براي رهايي از اين گونه آزارها عزم سفر هميشگي به اروپا مي كند، اما در سال ۱۳۵۶ پس از ورود به لندن در صبح روز يكشنبه بيست و نهم خرداد ۱۳۵۵ در مرگي مشكوك به سوي ديار ابدي مي شتابد.
* در سال ۱۶۲۳ ميلادي بليز پاسكال رياضيدان مشهور انگليسي به دنيا آمد. وي علاوه بر رياضيات در حوزه هاي فيزيك و فلسفه نيز «صاحب رأي» و انديشه بود.
* در سال ۱۹۰۹ ميلادي اسامو دازايي نويسنده برجسته ژاپني ديده به جهان گشود. «زوگارو» و «بشر دراز دست» عناوين مهمترين آثار اويند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
كتابخواني پشت فرمان
منچستر: يكي از روزنامه هاي انگليس با انتشار يك تصوير جنجال آفريد. اين تصوير كه توسط يكي از مسافران يك اتوبوس بين شهري شكار شده راننده اتوبوس را در حين كتاب خواندن پشت فرمان نشان مي دهد. در واقع راننده با اين كار خود جان ۴۰ مسافر را به خطر انداخته بود. قرار است پليس در اين باره تحقيقات مفصلي انجام بدهد.
استاد تغيير شكل
002235.jpg
لندن: يك مرد در انگليس با تغيير شكل خود مردم را به وجد مي آورد. وي به حدي در اين كشور پر طرفدار است كه در حين اجراي برنامه هايش دهها هزار نفر در سالن ها و ورزشگاهها گرد هم مي آيند. در تصوير يكي از هنرنمايي هاي اخيرش مشخص است.
تعطيل رسمي بعد از فينال
سنگاپور: تعداد زيادي از شركت ها و كارخانجات بزرگ سنگاپوري خواهان اعلام تعطيل رسمي در روز بعد از برگزاري فينال جام جهاني شده اند. به اعتقاد روساي اين كارخانجات اغلب مردم سنگاپور به تماشاي فينال رقابتهاي جام جهاني خواهند پرداخت و به همين دليل صبح روز بعد قادر نخواهند بود در موعد مقرر بر سر كار خود حاضر شوند. البته بسياري از كارخانجات، ساعت آغاز بكار روز بعد از جام جهاني را ساعت ۱۲ اعلام كرده اند اما روساي اين مراكز توليدي و صنعتي خواهان اعلام تعطيل رسمي هستند.
غلط املايي
كاليفرنيا: چندي پيش يك دانش آموز آمريكايي با شركت در مسابقه كشوري «املاء صحيح كلمات» به مقام قهرماني دست يافت و قرار شد كه شهرداري محل سكونت او استقبال گسترده اي را برايش تدارك ببيند. به همين دليل روي چندين بيلبورد در شهر با خط درشت از اين دانش آموز تقدير شد اما نكته جالب اينكه در همين چند خط تبريك يك غلط املايي به چشم مي خورد كه باعث شرمندگي مسئولان شهرداري شد.
شهرداري كه خود را جريمه كرد
اوهايو: شهردار يكي از شهرهاي آمريكا به جرم استفاده شخصي از امكانات اداري، خود را جريمه كرد. اين شهردار پس از پايان وقت اداري با استفاده از كامپيوتر اداره اقدام به ارسال چندين نامه الكترونيكي كرد. البته وي صبح روز بعد دو روز حقوق جريمه براي خود نوشت و دستور داد اين رقم از حقوق ماهيانه اش كسر بشود. وي در هر سال ۶۶ هزار دلار حقوق دريافت مي كند.
پرداخت جريمه پس از ۵۲ سال
نيويورك: يك پيرمرد ۸۴ ساله كه هم اكنون در آسايشگاه سالمندان زندگي مي كند پس از ۵۲ سال قبض جريمه خود را پرداخت كرد. ۵۲ سال پيش اين مرد به دليل سرعت غير مجاز ۵ دلار جريمه شد اما فراموش كرد اين قبض را پرداخت كند تا اينكه سرانجام روز گذشته وي در آسايشگاه سالمندان اين قبض را پيدا كرد و با توجه به اينكه مبلغ جريمه به ۱۵ دلار افزايش پيدا كرده بود آنرا پرداخت كرد.
اسير در گودال خود ساخته
دالاس: يك مرد براي اينكه لوله آب خانه خود را تعمير كند اقدام به كندن باغچه خانه كرد. وي براي اينكه به لوله برسد مجبور شد به عمق يك متر حفاري انجام بدهد. با توجه به اينكه خاك باغچه ماسه اي بود ناگهان حفره ريزش كرد و مرد نگون بخت تا كمر داخل ماسه مدفون شد. با آنكه پسر ۷ ساله اش موضوع را به آتشنشاني اطلاع داد اما عمليات نجات وي دو ساعت به طول انجاميد. به گفته كارشناسان آتشنشاني، در صورتيكه وي كوچكترين حركت اضافي انجام مي داد زير ماسه ها مدفون مي شد.
عاقبت كلاهبرداري از بيمه
لندن: صاحب يك رستوران در انگليس كه دهها هزار پوند بدهي داشت تصميم گرفت با آتش زدن رستورانش و صحنه سازي مبلغ ۶۰ هزار پوند از شركت بيمه دريافت كند. به همين دليل وي مغازه خود را آتش زد كه بر اثر اين آتش سوزي يك انفجار قوي رخ داد و بيش از يك ميليون پوند خسارات به مغازه هاي جانبي وارد شد.

گل و گياه
سرئوس
002226.jpg
نام علمي:
Cereus Peruvianus
خانواده: CACTACEAE
نيازها: مكان آفتابي و گرم، در تابستان بهتر است در تراس يا حياط قرار داده شود. در فصل زمستان آبياري نگردد و دماي محيط از ۳ درجه سانتي گراد پايين تر نباشد. در تابستان در فاصله بين دو آبياري اجازه دهيد سطح خاك خشك شود و براي پاك  كردن غبار و باز كردن منافذ سطح برگها گاهگاهي از اسپري آب استفاده كنيد. به گياه مسن از خرداد تا شهريور ماه هفته اي يك بار مخلوطي از يك گرم فسفات و يك گرم سولفات پتاسيم بدهيد. خاك مناسب: قسمتهاي مساوي خاكبرگ و ماسه.
ازدياد: كاشت بذر در اواخر فروردين ماه در حرارت ۲۱ درجه و قلمه از ساقه هاي جانبي به طول ۲۰-۸ سانتي متر در بهار و تابستان.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |