دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
گزارشي از نشست خبري انجمن آلزايمر ايران
فرصتي براي از دست دادن نيست
سميه شرافتي
عكس:جواد گلزار
002148.jpg
رهر 7 ثانيه يك نفر به آلزايمر مبتلا مي شود
گزارش مجله لانست حاكي از آن است كه هر 7 ثانيه يك نفر به دمانس مبتلا مي شود و هر 20 سال تعداد افراد مبتلابه دمانس دو برابر مي شود.اين گزارش براي انجمن جهاني آلزايمر ADI تهيه شده است و اين خبر 100 سال بعد از اينكه اولين مورد بيماري آلزايمر تعريف شده است انتشار مي يابد. تخمين زده مي شود كه در حال حاضر 3/24 ميليون نفر به بيماري آلزايمر مبتلا هستند و هر سال 6/4 ميليون نفر به اين تعداد اضافه مي شوند و تا سال 2040 اين رقم به 1/81 ميليون نفر مي رسد.اين تحقيق نشان مي دهد كه بيشتر افراد مبتلا به دمانس در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند، در سال 2005 حدوداً 60درصد مبتلا خواهند شد و تا 2040 اين نسبت به 71درصد خواهد رسيد. پيش بيني مي شود كه روند اين افزايش در كشورهاي در حال توسعه سه تا چهار برابر بيش از كشورهاي توسعه يافته خواهد بود. هم اكنون در منطقه چين و همسايگان تعداد افراد مبتلا به دمانس به 6 ميليون مي رسد كه بيش از تعداد مبتلايان در اروپا كه 8/4 ميليون يا آمريكاي شمالي 4/3 ميليون است. تا سال 2040 شمار افراد مبتلا به دمانس در چين به تنهايي به اندازه تمام كشورهاي توسعه يافته خواهد بود.اين شاخص جديد هشداري است به تمام دولت هاي دنيا، همان طور كه رئيس هيأت مديره ADI خانم اورين گفت: ما با يك بمب ساعتي مواجه هستيم . دولت ها بايد سياست خود را برنامه ريزي كنند و براي آينده منابع مالي به بهداشت و رفاه تخصيص دهند.
هم اكنون نياز بيشتري به خدمات عمومي، رفاهي و حمايتي وجود دارد و اين ارقام انتشار يافته در سال هاي آينده فشار بيشتري بر روي دولت ها خواهد گذاشت تا خدمات مربوط به دمانس را افزايش دهند. امروز بايد توجه ها را به اين مسأله معطوف داشت .آقاي پرفسور پرينتس كه با خانم دكتر كلوسا فري اين تحقيقات را انجام داده است، ابراز داشت:اين تحقيقات نتيجه گيري مي كند كه براي ايجاد تحول لازم است كه شرايط تغيير نمايد و اين برنامه با اصلاح يك اصل كه آن نبود آگاهي لازم بين سياستگذاران، پزشكان و جامعه مي باشد بايد شروع شود. به همين جهت اطلاع رساني در مورد بيماري در سطح بين المللي بايد انجام گيرد و در سال 2006 با برگزاري مجموعه برنامه هايي كه اوج آن صعود به قله كليمانجارو در روز 21 سپتامبر، روز جهاني آلزايمر، خواهد بود توجه دنيا را به اولين تعريفي كه از بيماري آلزايمر شد، جلب خواهيم كرد.

به مناسبت صدمين سال شناخت بيماري آلزايمر كه مصادف با 31 شهريور ماه است، ديروز توسط انجمن آلزايمر ايران نشست خبري با شعار زماني براي از دست دادن نداريم ، برگزار شد.
انجمن آلزايمر يك تشكل غيردولتي است كه در سال 1380 به همت جمعي از نيكوكاران شهرك اكباتان راه اندازي شد.
در اين جلسه مديرعامل انجمن آلزايمر ايران ضمن اشاره به فعاليت ها و خدمات ارائه شده به بيماران مبتلا به آلزايمر گفت: با توجه به اينكه صد سال از كشف بيماري آلزايمر مي گذرد و همچنين به مناسبت روز جهاني آلزايمر، اين انجمن فعاليت هايي را از قبيل راه اندازي بازارچه خيريه در جهت كمك رساني به بيماران آلزايمري، برگزاري همايش هاي علمي و چاپ پوسترهاي مختلف در ارتباط با روز جهاني آلزايمر، دادن آموزش به كودكان در مورد شناخت اين بيماري در بزرگسالان ارائه مي دهد.
معصومه صالحي با اعلام وضعيت اين بيماري در كشورمان گفت: در حال حاضر آمار دقيقي از بيماران مبتلا به آلزايمر در ايران نداريم ولي طبق تخمين ها، برآورد مي شود كه حدود 250 الي 300 هزار بيمار آلزايمري در ايران باشد. در حال حاضر نيز ما تحقيقاتي را در دست اجرا داريم كه با كمك يافته هاي اين تحقيقات آمار دقيق بيماران آلزايمري و همچنين خطرات آن را خواهيم شناخت.
صالحي با اشاره به سن شروع اين بيماري و همچنين ميزان شيوع آن اعلام كرد: اين بيماري در زنان بيشتر از مردان شيوع دارد (4 تا 5 درصد) يعني مردان در حدود 46 درصد و زنان در حدود 54 درصد احتمال ابتلا به آلزايمر را دارند و سن ابتلا به اين بيماري 65 سال است و 15 درصد مراجعان به اين انجمن زير 65 سال سن دارند و حتي بيمار 48 ساله هم در ميان آنها وجود داشته است.
صالحي با برشمردن عوامل ايجاد و تشديدكننده بيماري آلزايمر ادامه داد: وراثت، ميزان تحصيلات، جنسيت، انزوا و دور بودن از اجتماع همگي عوامل تشديدكننده آلزايمر هستند، همچنين شوك هاي رواني شديد، مواد سمي كه روي سيستم بدن و سلول ها از جمله سلول هاي مغز تأثير مي گذارند، انجام دادن فعاليت هاي يكنواخت، نوع شغل، بيكاري و در نتيجه افسردگي نيز در ايجاد اين بيماري دخيلند.
در حالي كه مطالعات مستمر و يادگيري هاي جديد نقش پيشگيري كننده را در اين بيماري دارند.
با توجه به مشكلات بيماري كه براي آلزايمري ها و خانواده هاي آنها وجود دارد همچنين با توجه به اينكه در مورد بيماري آلزايمر در ايران اطلاعات كافي وجود ندارد، همين موضوع تشخيص آن را به تأخير مي اندازد. صالحي يكي از اهداف انجمن را حساس كردن جامعه نسبت به اين بيماري دانست و با اشاره به مشكلات دارويي اين بيماران گفت: متأسفانه فقط يكي از داروهاي مربوط به بيماري آلزايمر در ايران بيمه شده است و عليرغم پيشنهادهاي مكرر انجمن آلزايمر مبني  بر خاص شمردن اين بيماري، آلزايمر هنوز در رده بيماري هاي خاص قرار نگرفته است.البته پيشنهاد انجمن آلزايمر به وزارت بهداشت اين بود كه كارت هاي هوشمند در اختيار اين بيماران قرار گيرد چون اين كارت ها از نظر اقتصادي براي بيماران ارزشمند هستند. همچنين با توجه به اينكه يك بيمار مبتلا به آلزايمر ماهانه بين 600 تا 650 هزار تومان هزينه درمان دارد و چون خانواده نمي تواند اين هزينه را پرداخت كند، مشكلات روحي و رواني زيادي براي خانواده به  وجود خواهد آمد، پس توجه به بهداشت رواني خانواده فرد آلزايمري نيز بسيار مهم است. صالحي ضمن اشاره به رژيم غذايي مناسب براي اين بيماران گفت: ميوه جات و مواد آنتي اكسيدان دار، كلسيم و ويتامين هاي A، B، C و E براي اين بيماران سودمند است در حاليكه بايد از استفاده بيش از حد از برنج و هيدرو كربنات ها پرهيز شود.
گفتني است انجمن آلزايمر ايران با توجه به نبود بودجه كافي و مشكلات فراوان تاكنون 600 بيمار را تحت پوشش قرار داده و خدماتي را شامل تشكيل پرونده، ويزيت، مشاوره روانشناسي و تغذيه، برگزاري تور همراه با متخصصان، كلاس هاي ويژه آموزشي ارائه كند. از فعاليت هاي ديگر انجمن قرار دادن وسايل كمكي از قبيل كپسول اكسيژن، تشك مواج، تخت، ويلچر، ساكشن بصورت اماني در اختيار بيماران، تهيه فصلنامه ها و فرستادن آنها به منازل بيماران و فراهم كردن داروهاي گران قيمت براي آلزايمري ها است.

خواب سفيد
صدف كوهكن- آلزايمر يكي از مهمترين عوامل نگراني در ميان افراد بالاي 60 سال است. اين بيماري يكي از شايع ترين انواع دمانس (زوال عقل) است كه 58 درصد از افراد بالاي سنين 65 سال را تهديد مي كند. در اين بيماري استيل كولين كاهش مي يابد (استيل كولين ماده اي است كه انتقال پيام هاي عصبي را تسريع مي كند).در دوران سالمندي مشكلات اختلال در فهم زمان و مكان و تماميت فرد و كندي عملكرد عصبي در اثر تغييرات بيوشيميايي و ساختماني منجر به تغييراتي در فعاليت  مغزي مي شود، به عنوان مثال نروترانستيرها يا ناقلين عصبي مثل دوپامين، استيل كرلين و سروتونين كاهش مي يابند كه تمام اين موارد براي هويت تريكات عصبي لازم است و كمبود عوامل تغذيه اي مي تواند سبب كندي عملكرد سيستم عصبي شود به عنوان مثال كمبود ويتامين B6 و B1 مشكلاتي در سيستم عصبي مركزي (CNS) ايجاد مي كند.در زير به مواردي كه در بهبود اين بيماري مؤثرند اشاره مي كنيم:
۱ – پژوهشگران معتقدند مصرف كالري كمتر مي  تواند از بروز علايم بيماري آلزايمر جلوگيري كند، در واقع كاهش كالري پروتئيني به نام SIRT (پروتئين ضد پيري) را در مغز توليد مي كند كه اين پروتئين جلوي توليد پلاك در مغز را كه مشخصه بيماري آلزايمر است مي گيرد.
۲ – طبق تحقيقي مشخص شده است كه نرخ ابتلا به آلزايمر در هند به ميزان چشمگيري كمتر از آمريكاست و دليل آن استفاده از زردچوبه در غذاهاست، بنابراين با افزودن زردچوبه به غذاها از آلزايمر پيشگيري كنيد.
۳ – ورزش و تحرك بدني به ميزان 3 بار در هفته هر بار حداقل 20 دقيقه (پياده روي) از ابتلا به آلزايمر جلوگيري مي كند.
۴ – سعي كنيد حداقل 8 – 7 ليوان آب در روز بنوشيد.
۵ – سعي كنيد از مصرف مواد حاوي آلومينيوم بپرهيزيد. البته در غذا، خاك و حتي هوايي كه تنفس مي كنيم وجود دارد و ميزان بروز بيماري آلزايمر با ميزان آلومينيومي كه در آب آشاميدني يافت مي شود، ارتباط دارد. با مصرف مرتب چاي غيرگياهي، آنتي اسيدها براي درمان ناراحتي معده و آسپرين ها براي درمان سردرد، كافي ميت، ترشي يا پنيرهاي پرورده ، بيكينگ پودر كه در تهيه شيريني ها ، رولت ها، كرم ها استفاده مي شود حاوي آلومينيوم است.
۶ – محققين دريافته اند كه چاي سبز مي تواند فعاليت آنزيمي كه انتقال پيام عصبي را تخريب مي كند، از بين ببرد، بنابراين از دم كرده آن در طول روز مصرف كنيد.
۷ – مصرف ماهي حداقل 3 بار در هفته براي جلوگيري و بهبود علايم آلزايمر بسيار كارآمد است بنابراين سعي كنيد تا گوشتهاي مصرفي خود را از نظر گوشتهاي قرمز حاوي چربي هاي اشباع بسيار كاهش داده و آن را با ماهي جايگزين كنيد.

دريچه
چهارديواري، اختياري نيست!
مترجم: راحله زندوكيلي
002151.jpg
سرطان ريه در بزرگسالاني كه در كودكي دود سيگار استنشاق كرده اند، بيشتر اتفاق مي افتد.
تحقيقات جديدي انجام شده است كه نشان مي دهد سيگار نه تنها براي شخص سيگاري بلكه براي اطرافيان آنها نيز بسيار مضر است به خصوص براي كودكاني كه دائماً دود سيگار والدينشان را استنشاق مي كنند.
مجله پزشكي بريتيش  مديكال ژورنال با چاپ يك مقاله تحقيقي اعلام داشت با توجه به تحقيقات به عمل آمده، كودكاني كه مجبور به تنفس دود سيگار والدين خود در طول روز هستند، سه برابر بيشتر از ديگران در سنين بزرگسالي در معرض خطر ابتلا به سرطان ريه و ديگر مشكلات دستگاه تنفسي هستند. اين تحقيق از معدود تحقيقاتي است كه با در نظر گرفتن تمام جوانب و روي بيش از 12 هزار و 300 نفر از 10 كشور مختلف اروپايي انجام شد و در مدت اين تحقيق مشخص شد كه 97نفر از افرادي كه مورد تحقيق قرار گرفتند، به تازگي به سرطان ريه مبتلا شده اند، 20نفر سرطان هاي بدخيم داشتند و بدتر شدند، 14 نفر هم در اثر بيماري هاي حاد ريوي و بزرگي ريه فوت كردند. اين آمار در كساني كه والدين آنها سيگار مي كشيدند، وحشتناك تر بود يعني تا 6/3 درصد بيشتر از بقيه.
وينس مي گويد: بيشتر اين افراد خودشان سيگاري نبودند و كساني كه قبلاً سيگار مي كشيدند 30 درصد بيشتر از آنهايي كه خودشان سيگاري نبودند به سرطان ريه مبتلا شدند. آژانس مقابله با عوامل محيطي آمريكا گزارش كرده است كه استنشاق دود سيگار بين 1500 تا 3 هزار كودك را در هر سال به عفونت هاي ريوي مبتلا مي سازد، 7هزار و۵۰۰ تا 15هزار نفر از اين افراد در بيمارستان ها بستري مي گردند و سالانه بيش از يك ميليون كودك، به آسم و حمله هاي آسمي مبتلا مي شوند. يكي از مهمترين عوامل مرگ در كودكان نيز در طول اين تحقيقات، تنفس دود سيگار مشخص شد. وينس مي گويد: بسياري از كشورها براي جلوگيري از تنفس اجباري دود سيگار و عواقب آن، سيگار كشيدن در اماكن عمومي را ممنوع كرده اند. اخيراً ايتاليا سيگار كشيدن در اماكن عمومي حتي ترياها و رستوران ها را نيز اكيداً ممنوع ساخته، ولي در نيويورك هيچ تدبيري در اين مورد انديشيده نشده است.براي سيگار كشيدن در چهارديواري اختياري نمي توان محدوديت و جريمه اي قائل شد، اما بهتر نيست والدين براي حفظ سلامتي و طول عمر كودكانشان لااقل در حضور آنها سيگار نكشند؟
منبع:msn.com

سلامت
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |