دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
زمان و مكان توزيع كارت آزمون
سراسري امروز اعلام مي شود
مهر: زمان، مكان و نحوه توزيع كارت ورود به جلسه آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ امروز از سوي سازمان سنجش آموزش كشور اعلام مي شود.
به گزارش مهر، جزئيات كامل زمان، مكان و نحوه توزيع كارت ورود به جلسه آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ دوشنبه ۲۹ خرداد ماه جاري از طريق نشريه پيك سنجش اعلام مي شود. همچنين معاون اجرايي سازمان سنجش در گفت و گويي اطلاعات بيشتري را در اين باره اعلام كرد.
در همين حال دكتر حسين توكلي با تشريح جزئيات توزيع كارت ورود به جلسه آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ گفت: تعداد يك ميليون و ۳۴۳ هزار و ۸۴۲ نفر نسبت به تكميل و ارسال فرم تقاضانامه خود اقدام كرده اند و سازمان سنجش براي تمامي داوطلبان شركت كننده و همچنين داوطلباني كه در دو رشته شركت كرده اند يك ميليون و ۶۴۷ هزار و ۶۲۷ كارت ورود به جلسه صادر كرده است.
دكتر حسين توكلي در گفت و گو با مهر افزود: هر يك از داوطلبان بر اساس ضوابط مندرج در دفترچه مي توانند متقاضي يكي از گروه هاي آزمايشي علوم انساني، رياضي و فني، علوم تجربي، هنر و زبان هاي خارجي باشند و در آزمون شركت كنند.
زمان بندي توزيع كارت ورود به جلسه
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور اظهار داشت: كارت هاي ورود به جلسه داوطلبان روزهاي ۲ شنبه ۵ تيرماه و سه شنبه ۶ تيرماه بر اساس اطلاعيه پيك سنجش كه در ۲۹ خرداد منتشر مي شود، توزيع مي شود.
وي ادامه داد: محل توزيع كارت داوطلبان محل اقامت آنها در شهرستان فعلي و به شرح جدول شماره ۱ اطلاعيه پيك سنجش خواهد بود. داوطلبان بايد با مراجعه به اين اطلاعيه و جدول شماره يك، شهرستان توزيع كارت خود را شناسايي كنند.
توكلي گفت: خواهران و برادران تمامي شهرستان ها به جز تهران و شميرانات كه متولد سال هاي ۱۳۶۷ و بعد از آن هستند مي توانند ۷ صبح تا ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۵تيرماه، متولدين ۱۳۶۶ از ساعت ۱۴ تا ۱۹ روز دوشنبه ۵ تيرماه، كليه داوطلبان متولد سال هاي ۱۳۶۴ و ۱۳۶۵ از ساعت ۷ تا ۱۲ روز سه شنبه ۶ تيرماه و متولدين ۱۳۶۳و قبل از آن نيز ۲ بعد از ظهر تا ۱۹روز سه شنبه ۶ تيرماه بايد براي دريافت كارت هاي ورود به جلسه اقدام كنند.
وي اظهار داشت: همچنين داوطلباني كه محل اقامت آنها تهران است بايد بر اساس سال تولد و شماره شناسنامه و جدول شماره ۳ اطلاعيه براي دريافت كارت هاي خود به حوزه هاي مربوطه مراجعه كنند.
معاون اجرايي سازمان سنجش آموزش كشور اضافه كرد: كارت ورود به جلسه داوطلبان با ارائه شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر عكس دار تنها به خود داوطلب ارائه مي شود.
وي خاطر نشان كرد: به همراه كارت ورود به جلسه به تمامي داوطلبان دفترچه راهنماي شركت در آزمون و برگه راهنماي حوزه نيز داده مي شود. از اين رو به داوطلبان توصيه مي شود دفترچه را دقيقا مطالعه كنند تا از چگونگي برگزاري آزمون مطلع شوند.
برگزاري همزمان آزمون سراسري سال ۱۳۸۵ در ۱۵ كشور دنيا
توكلي ادامه داد: آزمون سال جاري دانشگاه ها همزمان در ۱۵ كشور برگزار مي شود و نوع چيدمان سوال ها نيز با رعايت يكسان بودن محتواي سئوالات براي داوطلبان متفاوت است. داوطلب بايد كد دفترچه مخصوص به گروه آزمايشي خود را نيز در پاسخنامه ثبت كند.
وي افزود: سازمان سنجش براي كليه داوطلباني كه فرم تقاضانامه را ارسال كرده اند كارت صادر كرده است و در صورتي كه مدارك ناقص بوده باشد با برقراري تماس با داوطلب مدارك تكميل شده و يا در صورت لزوم سازمان سنجش اطلاعات تكميلي داوطلب را اضافه كرده است و داوطلبين نبايد نگران صادر نشدن كارت ورود به جلسه باشند.

توريسم درماني در ايران براساس روابط فاميلي است
گروه اجتماعي- مريم غفاري: پايين بودن هزينه هاي خدمات دندانپزشكي، جراحي هاي زيبايي و همچنين موفقيت در جراحي هاي قلب، چشم و درمان نازايي از مهم ترين دلايل جذب توريسم درماني را در كشور تشكيل مي دهند.
به گزارش همشهري، شوراي سياستگذاري گردشگري سلامت كه با هدف سياستگذاري هاي كلان و استفاده از ظرفيت هاي بالقوه درماني كشور ايجاد شده است،اهدافي چون، شركت در نمايشگاه هاي درماني، ساماندهي و تقويت امكانات پزشكي در داخل كشور و فراهم كردن زمينه بهره برداري از آنها براي توريست هاي خارجي، تدوين و ايجاد پوشش كامل بيمه اي براي گردشگران درماني را دنبال مي كند و از جمله برنامه هاي شوراي گردشگري سلامت است.
اين گزارش مي افزايد: بيشترين مسافران توريسم درماني به ايران را كشورهاي حوزه خليج فارس و آسياي ميانه تشكيل مي دهند و تجهيزات بيمارستاني و كادر پزشكي مجرب همچنين نزديكي مناسبات فرهنگي و مذهبي در استقبال كشورهاي فوق مؤثر هستند.
سهم جهاني ايران در توريسم درماني هنوز مشخص نيست. بيشترين مسافران توريسم درماني در ايران به شهر تهران اختصاص دارد و پس از آن مشهد و شيراز را نيز شامل مي شود.
در حال حاضر ۱۰ تا ۱۲ بيمارستان در كشور جزو مراكز جذب توريست هايي هستند كه براي درمان مراجعه مي كنند و در اين راستا بيمارستان هاي مجهز به خصوص بيمارستان هاي خصوصي كه ظرفيت تخت خالي هم دارند مي توانند روي اين مسأله سرمايه گذاري كنند.
بنابر اعلام كارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت، مهم ترين شاخصه هاي جذب بيمار خارجي عبارتند از: نيروهاي انساني مجرب، محل استقرار بيمارستان، امكانات و تجهيزات پزشكي، امكانات فيزيكي، وضعيت فرودگاه و ويزا كه به صورت زنجيره در اين امر عمل مي كنند و دست كم ۵۰ بيمارستان مي توانند با رسيدن به اين استانداردها بيمار خارجي پذيرش كنند. در سال ۸۴ حدود ۱۷ هزار و پانصد بيمار خارجي پذيرش شده اند كه به ازاي هر نفر توريست درماني بين ۴ تا ۵ هزار دلار درآمد عايد كشورمان مي شود.
براساس اين گزارش، حسن فضلي مشاور امور بين الملل دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي كه پيرامون گسترش توريسم درماني در ايران مطالعاتي را انجام داده است در گفت وگو با ايسنا با بيان اين كه ايران تاكنون در زمينه توريسم درماني نتوانسته به درستي از ظرفيت هاي خود استفاده كند، گفت: توريسم درماني يك مقوله چند فاكتوري است كه متأسفانه در برابر هزينه هاي صورت گرفته تعداد معدودي بيمار جهت درمان وارد كشور شده است.
مشاور امور بين الملل دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي افزود: كشور اردن سالانه ۵۰۰ ميليون دلار و مصر ۴۰۰ ميليون دلار درآمد ارزي از محل توريسم درماني دارند حال آن كه درآمد ناشي از توريسم درماني در ايران ناچيز است و صرفاً به علت وجود روابط خانوادگي از كشورهاي حاشيه خليج فارس جهت درمان به مراكز درماني شيراز مراجعه مي كنند.

نان  بدون افزايش قيمت غني سازي مي شود
ايسنا: مدير كل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت از تجهيز همه كارخانجات آرد كشور به ميكروفيدروپرميكس تا پايان سال خبر داد و گفت: بدين ترتيب همه نان هاي مصرفي كشور با هدف دفع كم خوني، فقر آهن و بدون افزايش قيمت، با آهن و اسيدفوليك غني مي شوند.
دكتر صفوي با بيان اينكه در راستاي اجراي طرح غني سازي آرد با آهن و اسيدفوليك هيچ هزينه اضافي بر مردم تحميل نمي شود، اظهاركرد: اين هزينه از سوي دولت در هزينه آسياباني كارخانجات آرد كشور منظور شده است. وي با اشاره به اينكه  ۲ميليارد نفر از مردم دنيا از كمبود ريزمغذي هايي مثل آهن، ويتامين A و اختلالات ناشي از كمبود يد رنج مي برند، افزود: يك سوم جمعيت جهان به كمبود ريزمغذي ها مبتلا هستند و  ۳۵۰ميليون زن و  ۵۰درصد از كودكان خردسال در كشورهاي در حال توسعه، كم خون به شمار مي روند.
مدير كل دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد:  ۵۵ تا  ۶۰درصد از زنان كشورهاي در حال توسعه كم خون و  ۷۵درصد زنان باردار از كم خوني رنج مي برند و اين عارضه، علت مرگ  ۵۰۰هزار مادر است كه در سال، جان خود را در اثر عوارض، هنگام و بعد از زايمان از دست مي دهند.
دكتر صفوي يادآور شد:  ۳۸درصد كودكان  ۱۵ تا  ۲۳ماهه،  ۱۸درصد از كودكان  ۶ساله و  ۴/۲۱درصد از زنان باردار، به كم خوني مبتلا هستند. دكتر صفوي با اشاره به وجود  ۴ استراتژي استفاده از مكمل ياري، افزايش دانش تغذيه اي، غني سازي و انگل زدايي در جهت رفع كم خوني ناشي از فقر آهن، بيان كرد: غني سازي، بهترين استراتژي است كه در طولاني مدت، آثار مفيدي را بر جاي مي گذارد. مدير كل دفتر بهبود تغذيه جامعه ادامه داد: در اين طرح، آهن از دست رفته، در پروسه تبديل به آرد، جايگزين مي شود و هيچ آثار سويي بر مزه، طعم، بو و رنگ نان نخواهد داشت.
وي افزود: از وام بانك جهاني در جهت اجراي طرح غني سازي آرد با آهن و اسيدفوليك در كشور استفاده شده است كه كارشناسان بين المللي(بانك جهاني و سازمان بهداشت جهاني) طي بازديدي، اين طرح را موفق و الگويي مناسب براي استفاده در ساير كشورها دانسته اند.

با هدف پيش بيني چشم انداز برنامه چهارساله آينده
شاخص هاي مهم شوراي عالي جوانان تدوين مي شوند
گروه اجتماعي- با هدف پيش بيني چشم انداز برنامه چهارساله آينده، شاخص هاي مهم در «۶ موضوع مصوب شوراي عالي جوانان» ، هفته جاري، در دفتر فرهنگي، اجتماعي و ساماندهي اوقات فراغت تدوين مي شوند.
به گزارش همشهري و بنا بر اعلام روابط عمومي سازمان ملي جوانان، مفاهيم و شاخص هاي بااهميت و قابل بررسي در ۶ موضوع مصوب شوراي عالي جوانان كه شامل «ورزش» ، «كتابخواني» ، «اردوهاي جهادي» ، «اردوهاي زيارتي و گردشگري»، «آموزش فني و حرفه اي» و «اطلاع رساني در حوزه اوقات فراغت» است، در دستور كار «دفتر فرهنگي، اجتماعي و ساماندهي اوقات فراغت» قرار دارد.
بازشناسي مجموع مفاهيم و شاخص هاي مورد بررسي در سه حوزه اوقات فراغت، ازدواج و هويت، در دستور كار اين دفتر قرار دارد. در اين راستا تعيين و تدوين شاخص حوزه هاي «ازدواج و هويت» با نگاه ويژه به هويت «دين و مليت»، از جمله مسائل مورد بررسي در دفتر فرهنگي، اجتماعي و ساماندهي اوقات فراغت خواهد بود.
توزيع اعتبارات بر مبناي جمعيت و محروميت استان ها
اعتبارات اوقات فراغت سال ۸۵ بر مبناي دو شاخص« درصد جمعيت جوان» و« ميزان محروميت استان» در ۳۰ استان توزيع مي شود.
به گزارش سازمان ملي جوانان، با جمع اعتبارات در بخش ثابت استاني و با درنظرگرفتن شاخص هاي درصد جمعيت جوان و ميزان محروميت استان ها، اعتبارات اوقات فراغت در سال ۸۵ نهايي شد.
جمعيت جوان هر استان در سال ۸۴ به عنوان مبنايي براي شاخص درصد جمعيت هر استان قرار گرفته و همچنين تعداد مناطق محروم هر استان بر اساس جداول مصوب هيأت وزيران مربوط به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در سال ،۸۰ مبنايي براي شاخص درصد محروميت استان هاست.

واكنش سازمان قضايي نيروهاي مسلح :
ايكائو ، صالح براي بررسي سوانح هوايي نظامي نيست
002133.jpg
گروه اجتماعي- در پي چاپ اظهارات دبير كل جامعه متخصصين مراقبت پرواز در خصوص سقوط هواپيماي سي -،۱۳۰ سازمان قضايي نيروهاي مسلح با ارسال اطلاعيه اي اعلام كرد: بر اساس قوانين و مقررات سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري (ايكائو) سازمان هاي هواپيمايي كشورهاي مختلف صالح براي بررسي سوانح هوايي غيرنظامي هستند و بر اين مبنا بررسي سوانح هواپيماهاي نظامي جزو وظايف و اختيارات سازمان هواپيمايي كشوري جمهوري اسلامي ايران نمي باشد.
در اين اعلاميه آمده است: قرار نهايي دادسراي نظامي تهران با توجه به مجموعه تحقيقات و بررسي هاي فني انجام شده و با در نظر گرفتن نظريات و گزارش هاي كارشناسي مراجع مختلف صادر گرديده و نظرات كارشناسي متخصصين سازمان هواپيمايي كشوري نيز مورد توجه قرار گرفته است.
در اطلاعيه سازمان قضايي نيروهاي مسلح با اشاره به ماده ۸۷ قانون آيين  دادرسي كيفري آمده است: هر گاه در عقايد اهل خبره اختلاف حاصل شود يا عقيده آنان به نظر قاضي مشكوك باشد، قاضي مي تواند از خبرگان ديگري دعوت نمايد و يا نظريه آنان را نزد متخصصين علم يا فن  مربوط ارسال و عقيده آنان را استعلام نمايد. بديهي است مطابق قانون، تشخيص اين امر و تعيين كارشناسان بي طرف بر عهده قاضي پرونده مي باشد.
در اطلاعيه آمده است: هيأت دعوت شده از كشور پاكستان، از كارشناسان با تجربه و داراي مدارج علمي و فني هواپيمايي كشوري پاكستان بوده اند، نه از سازمان هاي نظامي اين كشور و برابر مدارك و مستندات موجود، سابقه بررسي بسياري از سوانح هوايي در كشورهاي مختلف را در پرونده خود دارند.

چگونگي دريافت كارت المثني معافيت اعلام شد
ايسنا:مشمولاني كه در سالهاي گذشته كارت معافيت آنها مفقود شده و با طي كردن مراحل اداري موفق به دريافت گواهي معافيت عكس دار شده اند، مي تواند كارت معافيت المثني دريافت كنند.معاونت وظيفه عمومي ناجا اعلام كرد:اين افراد با توجه به شرايط ذكر شده در دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي و دارا بودن گواهي معافيت عكس دار و مدارك اعلام شده از سوي معاونت وظيفه عمومي مي توانند به مراكز اين معاونت مراجعه كنند. اين اطلاعيه مي افزايد: مشمولاني كه قبلاً مدارك خود را ارسال و گواهي الصاق به عكس دريافت كرده اند، بدون نياز به موارد خواسته شده در بند الف صفحه ۳۸ دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي چاپ آذرماه ۸۴ مي بايد مدارك لازم را تكميل كنند. اين مدارك شامل برگ تكميل شده استشهاد و استعلام درخواست كارت المثني كه توسط دفتر اسناد رسمي گواهي شده باشد، تصوير تمام صفحات شناسنامه مشمول يك نسخه، گواهي معافيت عكس دار، تصوير كارت ملي و يا كارت موقت ملي ، ۵ قطعه عكس رنگي ۲ در۳مشمول ، اصل فيش هاي بانكي شامل مبلغ ۲۰۰ هزار ريال به حساب شماره ۹۴۰۱۲ و مبلغ ۱۰ هزار ريال به حساب شماره ۹۰۰۲۶ وزارت دارايي، بانك ملي ايران شعبه ناصر خسرو، تهيه برگ اول قبض ۲۲۰۰۰ ريالي ناجي پاس و يك عدد پاكت ارسال كارت از دفاتر پستي است.

صد هزار فرصت شغلي براي مددجويان كميته امداد
گروه اجتماعي - با امضاي تفاهم نامه ميان كميته امداد امام خميني(ره) و وزارت كار و امور اجتماعي ،كميته امداد تا پايان سال يكصد هزار فرصت شغلي براي خانواده هاي تحت حمايت و جوانان جوياي كار ايجاد مي كند.براساس اين تفاهم نامه در سال جاري ۱۰ هزار ميليارد ريال اعتبار در اختيار كميته امداد قرار مي گيرد تا اين نهاد به صورت وام و با كارمزد ۵ درصد در اختيار خانواده هاي تحت حمايت قرار دهد.وزير كار و امور اجتماعي تصريح كرد :در اين طرح به هر فرد بيكار ۱۰ ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي شود. وي افزود: به پيوست اين تفاهم نامه سهميه اشتغال هر استان مشخص شده است و استانداران، شوراهاي اشتغال و سرمايه گذاري يا سازمانهاي كار استان افراد واجد شرايط را به كميته امداد معرفي مي كنند.وام گيرندگان تا پنج سال بعد از دريافت وام تحت حمايت اين نهاد باقي خواهند ماند.

با مردم
تلفن پيام گير: ۲۲۰۲۱۱۳۰ - ۹ تا ۱۱ صبح به استثناي جمعه ها
متشكريم، حتي اگر نبرديم...
از صميم قلب به بازيكنان پرتلاش تيم ملي فوتبال كشورمان خسته نباشيد مي گويم. بازي آنها در برابر تيم پرتغال، يك بازي پرتلاش و فداكارانه بود؛ اگر به برد دست نيافتيم به اين واقعيت هم فكر كنيم كه تيم پرتغال يكي از ۴ تيم بزرگ فوتبال جهان است.
۱۴ مورد تلفن به همشهري
همشهري: درميان پيام هاي تلفني خوانندگان روزنامه همشهري و در واكنش به نتيجه مسابقه ميان تيم هاي ايران و پرتغال، ديدگاه هاي گوناگوني وجود داشت اما جهت گيري اصلي در غالب اظهارنظرها، قدرداني از زحمات تيم بود كه به شرح فوق جمع بندي  كرديم.
هشدار در مورد اردوهاي دانش آموزي
بار ديگر در آستانه فصل تابستان، تدارك براي برگزاري اردوهاي دانش آموزي آغاز شده است: نكته مهم يادآوري و يا در واقع هشدار به برگزاركنندگان اين اردوهاست كه با توجه به تجارب گذشته، از وسايل نقليه مطمئن استفاده كنند و با تدبير، دقت و هماهنگي از وقوع حوادث ناگوار پيشگيري به عمل بياورند.
كارشناس بازنشسته آموزش و پرورش
نقش صنايع دستي در حفظ روستاها
تقويت صنايع دستي و صنايع روستايي سازگار با محيط زيست يكي از راه هاي مهم ايجاد شغل و پشتوانه اقتصادي در روستاها و جلوگيري از مهاجرت بي رويه روستاييان به شهرهاست. سازمان صنايع دستي، متأسفانه خيلي جدي گرفته نمي شود و حتي بر سر جايگاه سازماني آن، پس از سالها هنوز اختلاف نظر وجود دارد. قدم اول، تقويت سازمان صنايع دستي است.
طلوعي- تهران
مقدم بر زلزله مصنوعي
خبر استفاده از زمين لرزه مصنوعي براي شناسايي گسل هاي پنهان و شناخته نشده زلزله در تهران كه در همشهري چاپ شده، نشان دهنده پيشرفت هاي جديد علمي براي مقابله با زلزله است، اما مقدم بر آن بايد براي جلوگيري از گسترش بي رويه شهر و به تبع آن افزايش بي رويه جمعيت چاره انديشي شود.
يعقوبي- شهرري
براي پيشگيري از حوادث تابستاني
هر سال در فصل تابستان، عده زيادي از هموطنان ما قرباني حوادث رانندگي مي شوند. پيشنهاد مي كنم در كنار اقدامات بازدارنده پليس راه براي جلوگيري از اين حوادث، پيام هاي هشداردهنده از طريق راديو و تلويزيون، در تمام طول تابستان پخش شود تا آگاهي عمومي در اين زمينه افزايش يابد.
كرماني نژاد
ميوه هاي لوكس
وفور ميوه هاي لوكس در كنار كمبود ميوه هاي فصل، تضادي است كه در برخي از ميادين ميوه و تره بار به چشم مي خورد. بايد نياز اقشار كم  درآمد كه بيشترين مشتريان اين مراكز هستند، در نظر گرفته شود.
مراد يوسفي
مسئوليت خانواده ها و مربيان
افزايش جرم و جنايت در ميان جوانان، مسئوليت سنگين تري را متوجه مربيان، به ويژه خانواده ها و آموزش و پرورش مي كند. در شهر ما، حادثه تكان دهنده اي نظير قتل يك زن كهنسال به دست يك دختر جوان، كمتر رخ داده است. اين حادثه و مشابه آن بايد ريشه يابي شود.
عفت- س. تهران
كيفيت پايين خودروها
كيفيت تعدادي از خودروهاي ساخت داخل روز به روز كاهش پيدا مي كند. در حالي كه بايد پس از اين همه تجربه، حالا خودروهايي توليد مي كرديم كه در بازارهاي جهاني قابل رقابت باشند. در كنار افزايش توليد، به كيفيت هم فكر كنيد.
شمس الدين- تهران

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |