دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
اظهارات رئيس كل دادگستري تهران در باره روزنامه ايران
ايرنا:رئيس كل دادگستري استان تهران، اظهار اميدواري كرد، زمان زيادي براي رسيدگي به پرونده روزنامه ايران، صرف نشود و پس از روشن شدن تكليف، اين روزنامه از بلاتكليفي خارج شود.
عليرضا آوايي ديروز در جمع خبرنگاران درباره صلاحيت دادگاه انقلاب براي رسيدگي به پرونده دو متهم نشريه «ايران جمعه» تأكيد كرد كه پرونده هنوز به دادگاه وارد نشده است.
رئيس كل دادگستري استان تهران درخصوص رسيدگي به اتهام اين دو متهم در دادگاه انقلاب، گفت: دادگاه صلاحيت دار بايد به اين پرونده رسيدگي كند و اگر اين مساله صورت نپذيرد، راي نقض خواهد شد.
وي، همچنين در پاسخ به سئوالي در ارتباط با اعتراض دبيرخانه هيأت نظارت بر مطبوعات به قرار صادره براي روزنامه ايران گفت: در اين رابطه بايد تحقيق كنم، درحال حاضر نمي توانم جواب دهم.
آوايي، افزود: روز گذشته نيز جمعي از كاركنان روزنامه ايران وقت گرفتند و آمدند و در ارتباط با غيرقانوني بودن اعتراض دبيرخانه هيات نظارت به قرار صادره، قول دادم از طريق دادسرا دنبال كنم تا در رابطه با محمل قانوني براي آن، پيگيري هاي لازم را داشته باشيم.
دادستان عمومي و انقلاب اسلامي تهران، هفته گذشته در نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به صدور قرار منع تعقيب درباره بخشي از اتهامات وارده به مسئولان روزنامه ايران و همچنين ارسال بخش ديگري از پرونده به دادگاه، مقرر كرد كه از روزنامه رفع توقيف شود.
دبيرخانه هيات نظارت بر مطبوعات متعاقب اين دستور، به قرار منع تعقيب صادره از سوي دادسراي تهران اعتراض كرد. پيش از آن قرار بود به دنبال رفع توقيف روزنامه از سوي مقامات قضايي، اين روزنامه انتشار خود را از سربگيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
تهران در كميته  هاي ويژه پيشنهاد اروپا را بررسي مي كند
گروه سياسي- سخنگوي وزارت خارجه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران و در خصوص پاسخ ايران به بسته پيشنهادي ۱+ ۵ اعلام كرد كه هر گونه پاسخ ايران پس از كارشناسي خواهد بود كه توسط كميته هاي تخصصي بر روي پيشنهادات ارسال شده، انجام مي شود.
حميدرضا آصفي گفت كه كميته هايي از وزارت خارجه به شوراي عالي امينت ملي و سازمان انرژي اتمي بررسي مواد پيشنهادي را در دست دارند و پس از اعلام نظر آنها، مسئولان در وضعيتي خواهند بود كه مي توانند به بسته پيشنهادي پاسخ دهند. وي در همين حال به طرف هاي مذاكره كننده گفت كه با تعيين پيش شرط دايره مذاكرات را تنگ نكنند. ايران به مذاكرات بدون پيش شرط معتقد است.
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسش همشهري در خصوص اين كه وضعيت ايران در حال حاضر در آژانس بين المللي انرژي اتمي چگونه است و آيا با حضور پرونده ايران در شوراي امنيت، شوراي حكام كارآيي لازم را دارد، پاسخ داد كه متأسفانه معدود كشورهايي با عجله پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت، ارجاع دادند كه كاري نادرست و غيرقانوني بود. آصفي تأكيد كرد كه مسير مذاكرات بايد بازگشت پرونده ايران از سوي شوراي امنيت به شوراي حكام آژانس بين الملل انرژي اتمي باشد.
وي همچنين در پاسخ به ديگر پرسش همشهري در خصوص نتيجه شوراي حكام اخير گفت كه اين پرونده در دو جا پيگيري مي شود كه نظر ما مخالف اين است. اما شوراي حكام در اجلاس اخير خود با حمايت قاطع كشورهاي غيرمتعهد روبرو شد كه نشان مي دهد اجماع جهاني در دفاع از ايران است و آمريكا در تنگنا قرار گرفته است. وي در خصوص پاسخ ايران تأكيد كرد كه غرب اولتيماتومي به ايران نداده و ايران نيز وقتي كارشناسي خود را انجام داد، پاسخ مي دهد.

رايزني هاي گسترده حكيم در تهران
002166.jpg
002193.jpg
002199.jpg
گروه سياسي _ رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق،  ديروز با سه مقام عالي رتبه ايراني ديدار كرد.
رؤساي جمهور، مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در گفت وگوهايي جداگانه با عبدالعزيز حكيم، بر ضرورت افزايش امنيت در عراق تأكيد كردند.
يك اتفاق بزرگ
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با تأكيد بر ضرورت تداوم همدلي و وفاق ميان گروه هاي مختلف سياسي عراق براي پيشرفت اين كشور و ايجاد رفاه و امنيت پايدار براي مردم عراق گفت: تشكيل دولت مردمي در عراق كه حاصل درك متقابل و همدلي ميان نيروهاي سياسي اين كشور بود اتفاقي بسيار بزرگ با ابعادي تاريخي است.
رئيس جمهور ظهر ديروز در ديدار آقاي عبدالعزيز حكيم رئيس ائتلاف عراق يكپارچه افزود: دولت مردمي عراق با بهره گيري از ظرفيت هاي فراوان مردم متدين و فهيم اين كشور مي تواند با تأمين امنيت پايدار و رفع مشكلات، زمينه خروج اشغالگران را از عراق فراهم كند.
همچنين در اين ديدار عبدالعزيز حكيم با قدرداني از نقش جمهوري اسلامي ايران در حمايت از روند سياسي استقرار دولت مردمي در عراق، گزارشي از آخرين تحولات اين كشور بيان كرد و افزود: نيروهاي عراق به ويژه ائتلاف عراق يكپارچه با درك شرايط حساس و تاريخي مقطع كنوني حاكميت در عراق، بر ضرورت حفظ وفاق و همدلي تأكيد دارند.
هوشياري و هدايت مرجعيت
عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق پيش از ظهر ديروز با دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد. در اين ديدار حداد عادل ضمن ابراز خشنودي از تسريع حركت عراق به سوي ثبات و امنيت، استقرار ثبات و آرامش كامل در اين كشور را به  سود همه كشورهاي منطقه دانست و اظهار داشت: اگرچه ملت عراق هر روز شهدا و قربانياني را تقديم آزادي و استقلال كشورشان مي كند ولي ما اميدواريم با هوشياري ملت و هدايت مرجعيت شاهد يك عراق آباد، آزاد و باثبات باشيم.
وي همچنين با تأكيد بر آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي همكاري هاي گسترده با مجلس نمايندگان عراق، اظهارداشت: مجلس شوراي اسلامي با تشكيل گروه دوستي پارلماني با عراق اولين گام را براي همكاري هاي گسترده با مجلس عراق برداشته است و آمادگي كامل دارد در كليه زمينه هاي قانون گذاري و تبادل تجربيات پارلماني با مجلس نمايندگان عراق همكاري كند.
واگذاري امور به مردم عراق
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در ديدار عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق؛ افزود: حضور علما در صحنه سياست عراق، تقويت كننده نقش مردم و ضامن حفظ وحدت و يكپارچگي اين كشور است.حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني اتحاد مردم عراق در شرايط فعلي اين كشور را امري لازم و ضروري عنوان كرد و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران با هرگونه اقدامي كه امنيت عراق را با مشكل مواجه كند مخالف است.

ديدارهاي وزير خارجه مراكش در ايران
احمدي نژاد: كشورهاي اسلامي مكمل يكديگر باشند
002196.jpg
گروه سياسي _ محمود احمدي نژاد در ديدار با محمد بن عيسي، وزير خارجه مراكش گفت كه ايران آماده است ضمن همكاري در زمينه هاي مشترك، تجربيات خود را در زمينه هاي مختلف اقتصادي، عمراني و فرهنگي در اختيار ديگر كشورهاي اسلامي از جمله مراكش قرار دهد. به گزارش دفتر امور رسانه  هاي رياست جمهوري، احمدي نژاد در اين ديدار دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي را پيشرفت همه مسلمانان دانست و خواستار آن شد كه كشورهاي اسلامي مكمل يكديگر باشند و از مصالح و منافع دنياي اسلام دفاع كنند.
وزير خارجه مغرب با ابراز خرسندي از پيشرفت هاي ايران در عرصه هاي مختلف از جمله دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي تأكيد كرد كه مغرب از پيشرفت ايران استقبال مي كند. وي در اين ديدار پيام كتبي پادشاه مراكش را تقديم رئيس جمهور كرد. پيش از اين ديدار، وزير خارجه ايران با همتاي مراكشي خود ديدار داشت و در كنفرانس خبري نيز حاضر شد و نتايج گفت و گوهاي دو طرف را بازگو كرد. منوچهر متكي تأكيد كرد كه ايران و مراكش بر لزوم دستيابي به راه حل مبتني بر ديپلماسي و مذاكره براي رسيدن به توافق و تفاهم در خصوص فعاليت هسته اي ايران اتفاق نظر دارند. متكي گفت كه مناسبات دو كشور در حال حاضر ۵۰۰ ميليون دلار است كه بسيار كمتر از ظرفيت دو كشور است. وزير خارجه افزود: به عنوان كشور همسايه عراق، وزير خارجه مغرب را پيرامون اجلاسي كه قرار است از سوي همسايگان عراق بعلاوه مصر در تهران برگزار شود، مطلع كردم. وي از مواضع دولت پادشاهي مراكش در قبال فعاليت هسته اي ايران تشكر كرد. بن عيسي نيز گفت كه ما از حاميان راه هاي دستيابي به راه حل از طريق گفت و گو هستيم، هر چند كه طولاني باشد. متكي در پايان ديدار و در خصوص بررسي بسته پيشنهادي اروپا گفت كه فضا را مثبت مي داند و پيشنهادهاي ارائه شده در حال بررسي است و گفت و گوهاي دو طرفه مي تواند تا حد زيادي به پيشرفت امور كمك كند.

در جلسه ديروز مجلس رخ داد
اعتراض به يك نطق پيش از دستور
بررسي حوادث قم در مجلس
كاظم جلالي در جمع خبرنگاران پارلماني درخصوص جلسه ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين كه اين جلسه با حضور وزراي اطلاعات و كشور و استاندار قم مسئله اغتشاش در سخنراني آقاي  هاشمي در قم بررسي شد، گفت: در اين جلسه استاندار قم شرحي از مساله ارايه كرد و گفت كه شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و آيت الله مسعودي از آقاي  هاشمي رفسنجاني براي سخنراني در مراسم ۱۵ خرداد دعوت كردند كه چند روز قبل از آن تلفن هاي متعددي به استانداري و شوراي هماهنگي و دفتر آقاي مسعودي در اعتراض به دعوت از  هاشمي و تهديد به برهم ريختن جلسه مي شد.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به نقل از استاندار ادامه داد: اين تلفن ها عمدتا از طرف آنهايي بود كه جلسه را به هم ريختند و بعد از تلفن ها و تهديدات تلاش شد از ناحيه استانداري قم و اداره كل اطلاعات قم اعتراض به حداقل برسد و با كساني كه در اين خصوص تاثيرگذار بودند صحبت هايي شد كه حرمت آقاي  هاشمي و مراسم ۱۵ خرداد حفظ شود.
گروه سياسي _ نطق پيش از دستور نورالدين پيرموذن عضو فراكسيون اقليت مجلس كه از سياست هاي دولت احمدي نژاد انتقاد كرد اعتراض برخي نمايندگان اصولگراي مجلس از جمله شكرالله عطارزاده، رسولي نژاد و مرتضي تمدن را در پي داشت.نمايندگان با فريادهاي بلند دو _ دو كه نشان دهنده مخالفت نمايندگان است اعتراض خود به نطق نماينده اردبيل را نشان دادند.رئيس مجلس با به آرامش دعوت كردن معترضين افزود: بايد آزادي ناطقان پيش از دستور را تامين كنيم. حسن نطقهاي پيش از دستور اين است كه ديدگاههاي مختلف در مجلس مطرح مي شود تا ملت بدانند هر جريان و هر نماينده اي چه فكري دارد.
عطارزاده نيز با شعار هيهات من الذله نسبت به نطق پيرموذن مخالفت كرد كه حداد عادل او را به آرامش فراخواند.
تمدن نيز فرياد مرگ بر منافق سر مي داد اما پيرموذن بين همهمه و اعتراض نمايندگان نطق خود را پايان داد. از طرف ديگر احمد بزرگيان عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس كه اعتراض به نطق پيرموذن و مشاجره اي نيز با تابش دبير فراكسيون اقليت داشت گفت: به آقاي پيرموذن گفتم به دليل سهو لساني كه داشتيد انتظار اين است كه اظهارات خودتان مبني بر اينكه دولت چاپلوس پرور است را اصلاح كنيد. مجلس هفتم در طول يك سال و نيم همكاري خود با دولت خاتمي چنين اظهاراتي نداشته است.
آمادگي كميسيون اقتصادي براي مناظره
غلامرضا مصباحي مقدم، عضو كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به نامه ۵۰ تن از اساتيد اقتصاد دانشگاه ها به رئيس جمهور درباره وضعيت اقتصادي كشور گفت: دولت تمامي سعي خود را براي سامان دادن به اقتصاد كشور انجام داده و در اين زمينه جاي هيچگونه هياهو نيست.وي همچنين آمادگي كميسيون اقتصادي مجلس را براي گفت وگو و مباحث رودررو با صاحب نظران اقتصادي كشور اعلام كرد.
روزنامه ايران منتشر شود
حسن كامران عضو هيات نظارت بر مطبوعات در پاسخ به اين سئوال مبني بر اينكه آيا هيات نظارت بر مطبوعات به حكم قاضي مرتضوي مبني بر رفع توقيف از روزنامه ايران اعتراض كرده است گفت: هيات نظارت حق دخالت در حكم دادستان را ندارد. هر تصميمي كه در دستگاه قضايي گرفته شود هيات نظارت به آن تن مي دهد.
وي ابراز اميدواري كرد با اجراي حكم دادستان عمومي و انقلاب تهران روزنامه ايران مجددا منتشر شود.
انتقاد از رويه تذكرها
اسدالله تابع نماينده مياندوآب با انتقاد از رويه بيان تذكرها در صحن علني مجلس گفت: در هر جلسه يك ساعت وقت مجلس براي تذكرات شفاهي گرفته مي شود و اين در حالي است كه ۳۰ ميليون تومان هزينه هر جلسه علني است. حداد عادل با وارد دانستن اين تذكر گفت: بارها گفته ام كه به زودي ما يك راه جديد و منطبق بر آيين نامه درباره تذكرهاي شفاهي در پيش مي گيريم و به نمايندگان هم ابلاغ مي كنيم. اين روش از مجلس ششم شروع شده و گاهي به ۱۰ تا ۱۲ تذكر در روز هم مي رسيد اما به زودي در مسير انطباق با آيين نامه حركت مي كنيم.
حمايت از مصرف كنندگان
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بررسي جزئيات لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان كه سه ماده از لايحه ۲۳ ماده اي آن به تصويب رسيد مقرر كردند عرضه كنندگان كالا خسارات مادي و معنوي ناشي از عيوب كالا را جبران كنند.

باشگاه احزاب
تبارگرايي قبيله اي در دولت نهم جايي ندارد
دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در مدت زمان اندك فعاليت خود توانسته است نشاط و طراوت تازه اي به عرصه مديريت اجرايي كشور ببخشد.حسين فدايي افزود: احمدي نژاد توانست گفتمان خدمت رساني به مردم، آباداني كشور، جوانگرايي و گردش نخبگان را به عنوان گفتماني غيرقابل اغماض در قوه اجرايي كشور ساري و جاري نمايد.فدايي تصريح كرد: براساس آنچه رئيس جمهوري در شعارهاي خود اعلام كرده و اكنون آن را عملي مي كند براي تداوم نهضت خدمت رساني و كارآمدتر نمودن نظام، روابط حزبي و تبارگرايي هاي قبيله اي در دولت نهم جايي ندارد.
«سكوت فعال» اعتماد ملي
محمود زماني قمي رئيس كميته انتخابات حزب اعتماد ملي ايران از عدم شركت مهدي كروبي در انتخابات خبرگان خبر داد و گفت: حزب اعتماد ملي هم اكنون راهبرد «سكوت فعال» را براي خود برگزيده است.وي از اعلام اسامي نامزدهاي احتمالي اين حزب براي شركت در انتخابات خبرگان خودداري كرد.
معرفي جريان سوم
اين روزها بحث جريان سوم در محافل سياسي مطرح است. نزديك به انتخابات مجلس خبرگان و نقش اين جريان در انتخابات، علت اصلي طرح موضوع جريان سوم است، البته تحليل گران سياسي درخصوص مصداق عيني اين جريان با يكديگر اختلاف نظر دارند، عده اي هاشمي رفسنجاني و جريان حامي او را جريان سوم مي دانند درحالي كه عده اي هم مصباح يزدي و هوادارانش را جريان سوم مي نامند.

گزارش تحليلي
واشنگتن پست افشا كرد:
تناقض  هاي سياست خارجي آمريكا در قبال ايران
گروه سياسي _ كامبيز توانا: گزارش هاي رسمي اخير از كاخ سفيد حاكي از اين است كه آمريكا به گزينه هاي ديپلماتيك در قبال ايران به طور جدي فكر مي كند و آن را در دستور كار خود قرار داده است. گزارش سانفرانسيسكو كرونيكل نشان مي دهد كه فشار زيادي از سوي سياستمداران و نخبگان خارج از قدرت آمريكا بر كاخ سفيد وارد شده تا پاي ميز مذاكره با ايران بنشيند و مستقيم و رودررو گفت وگو كند. كاخ سفيد هر چند در مواضع خود به حمايت از گزينه ديپلماتيك اشاره مي كند، اما حاضر نيست اين موضوع را باز كند؛كما اين كه توني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد هفته گذشته به شدت به جيمي كارتر حمله كرده و به او كه خواستار گفت و گوي دولت بوش با ايران شده بود گفت اگر گفت و گو با ايران كار مناسبي بود، كارتر در زمان خود و در حالي كه در ايران انقلاب شده بود، اين كار را مي كرد و بهتر است او اين پيشنهادها را به كاخ سفيد ندهد. گزارشهاي اخير واشنگتن پست نيز به تناقض هاي آشكار سياست خارجي آمريكا بر ايران تاكيد دارد. روز گذشته، اين روزنامه دو خبر ويژه را با گزارشها و اسنادي كه به دست آورده بود، به چاپ رساند. گزارش نخست بر تنگ كردن حلقه محاصره بر ايران تاكيد دارد و اين كه آمريكا همزمان با رايزني  با اروپا در خصوص بسته پيشنهادي ۱+۵ مذاكرات گسترده اي را با ژاپن و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس آغاز كرده و در اين مذاكرات نه تنها طرف هاي مقابل را از فعاليت هسته اي ايران و خطر گسترش رژيم هاي سياسي شيعه مي  ترساند،با آنها به اين توافق مي رسد كه در صورت شكست مذاكرات ديپلماتيك، تحريم هاي اقتصادي سنگيني را بر ايران تحميل كنند؛ تحريم هايي با موافقت آمريكا حتي اگر از ناحيه شوراي امنيت سازمان ملل صادر نشود.
گزارشهاي كاخ سفيد نشان مي دهد كه تحريم اقتصادي ايران بجز تاثير بر اقتصاد آمريكا، ضربه اي سخت به دو شريك اقتصادي ديگر آمريكا يعني ژاپن و ايتاليا خواهد بود. آخرين گزارش كارشناسان كاخ سفيد به بوش توصيه مي كند كه با همراهي انگليس، فرانسه، آلمان، ايتاليا و ژاپن، آمريكا مي تواند تحريم مورد نظر خود را بر ايران اعمال كند.
اما تحليل كارشناسان كاخ سفيد نيز بر اين بررسي خواندني است: چنين تحريمي كه از سوي آمريكا و متحدان اعمال  شود، ايران را ضعيف مي كند و ايران به آن پاسخ مي دهد. تمام جهان رو به تضعيف مي رود و ايران نيز به هيچ وجه از فعاليت هسته اي خود دست نمي كشد.
ديگر گزارش واشنگتن پست، مبتني بر سندي است كه توسط چند ديپلمات و موسسه صلح كارنگي صحت آن تاييد شده است. در اين سند آمده كه ايران در سال ۲۰۰۳ و پس از جنگ عراق پيشنهاد مذاكره و گفت و گو در خصوص مسائل مهم منطقه را به آمريكا داده است اما آمريكايي ها آن زمان نظر نهايي داده اند كه دولت ايران در حال فروپاشي است و مذاكره با آنان ضرورت ندارد. اين سند ديروز و پس از گذشت سه سال فاش شد و در اختيار واشنگتن پست قرار گرفته است. هنوز منابع رسمي كاخ سفيد به اين دو گزارش هيچ واكنشي نشان نداده اند.

نشست كشورهاي همسايه خزر در تهران
ايسنا:روزنامه يديعوت آحارانوت گزارش داد، نماينده ايران در كنفرانس امنيتي «سي كا» در آلماتي هنگام سخنراني شيمون پرز جلسه را ترك كرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي نوشت، عراقچي از نشستي خبر داد كه قرار است با حضور پنج كشور ساحل درياي خزر در تهران برگزار شود.
معاون حقوقي وزير خارجه ابراز اميدواري كرد كه در اين نشست مشاجره بلند مدت بر سر درياي خزر ميان ايران، روسيه، قزاقستان، آذربايجان و تركمنستان حل شود.
عراقچي گفت كه زمان اين نشست به زودي اعلام خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |