دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۱۳ - Jun 19, 2006
خودروهاي با سه سرنشين و بيشتر حق تقدم دارند
مسير ويژه جديد در بزرگراه ها
002163.jpg
گروه شهري_ اختصاص مسير ويژه در بزرگراه ها براي تردد خودروهاي سه سرنشين به بالا از برنامه هاي آينده سازمان حمل و نقل و ترافيك است.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهرداد تقي زاده با اعلام اين مطلب گفت: اجراي طرح تردد خودروهاي ۳ سرنشين به بالا در يكي از خطوط بزرگراهي در كشورهاي مختلف تجربه شده و نتايج خوبي از آن به دست آمده است كه به زودي در ايران نيز اجرا خواهد شد.
وي تصريح كرد: تردد خودروهاي سه سرنشين به بالا با نام اختصاري HOV در يكي از خطوط بزرگراهي با علامت لوزي مشخص مي شود.اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: تردد خودروهاي سه سرنشين به بالا در يكي از خطوط بزرگراهي نسبت به ساير خودروها از سرعت متوسط بيشتري برخوردار خواهد بود.
وي همچنين گفت: اين طرح علاوه بر اشاعه فرهنگ ترافيك در روان سازي تردد خودروها نيز نقش بسزايي خواهد داشت.
يك كارشناس ترافيك در اين باره به خبرنگار ما گفت: حمايت از خودروهاي چندسرنشين در همه شهرهاي بزرگ جهان ازجمله سياست هاي معمول مديريت ترافيك به شمار مي رود اما با توجه به محدود بودن معابر بزرگراهي در تهران، ممكن است در مراحل اوليه اجراي چنين طرحي به جاي اختصاص يك باند ويژه به خودروهاي سه سرنشين به بالا، امكان بهره مندي آنها از مسير ويژه كنوني كه اختصاص به اتوبوس ها دارد فراهم شود.

مسابقات جهاني آتش نشانان و امدادگران
آتش نشانان جهان آبان ماه به تهران مي آيند
گروه شهري ـ زمان برگزاري مسابقات جهاني آتش نشانان و امدادگران كه با شركت ۲۵ كشور آسيايي و اروپايي قرار بود در شهريورماه امسال به ميزباني شهرداري تهران برپا شود با دو ماه تاخير به آبان ماه امسال موكول شد.
احمد ضيايي - مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني در اين باره به همشهري گفت: فدراسيون مسابقات جهاني آتش نشاني و امدادرساني به دليل گرماي هوا خواستار تغيير زمان برگزاري مسابقات از شهريورماه به مهرماه شد كه اين درخواست نيز به دليل همزماني با ايام ماه مبارك رمضان با مخالفت ميزبان مسابقات يعني شهرداري تهران مواجه شد و درنهايت دو طرف بر روي برگزاري مراسم در فاصله روزهاي دهم تا پانزدهم آبان ماه به توافق رسيدند.
وي اظهار داشت: قرار است ۲۵ تيم از ۲۵ كشور جهان با حدود ۴۰۰ نفر (از هر تيم ۸ بازيكن اصلي، ۲ ذخيره، پزشك، مربي، سرمربي و سرپرست) در اين مسابقات حاضر شوند. علاوه بر اين امسال در نظر داريم به غير از كشورهاي شركت كننده در اين مسابقات از ساير كشورهاي غيرعضو جهان نيز دعوت به عمل آوريم به اين اميد كه آشنايي آنها با نحوه برگزاري، نوع و كيفيت مسابقات از نزديك منجر به ترغيب اين كشورها به شركت فعال در دوره هاي بعدي مسابقات جهاني امدادرساني و آتش نشاني شود.ضيايي ادامه داد: امروز آندره كالي نين معاون وزير اضطراري روسيه و مدير اجرايي فدراسيون مسابقات جهاني آتش نشانان و امدادگران با دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران به عنوان ميزبان اصلي اين مسابقات جلسه مشتركي خواهند داشت تا درمورد شرايط مسابقات، نحوه نظارت و برگزاري مراسم،  امكانات، تجهيزات موردنياز و محل برگزاري مسابقات به توافقات نهايي دست يابند.
مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران بر ضرورت برگزاري مسابقات دوستانه به منظور آمادگي نيروهاي امدادگر و آتش نشان كشورمان تاكيد كرد و گفت: در اوايل خردادماه آتش نشانان ما با حضور در شهر «كي يف» در مسابقات مقدماتي بين المللي چرنويل كه از ۶ سال پيش به منظور بزرگداشت يادواره كشته شدگان حادثه چرنويل برگزار مي شود شركت كردند و از ميان ۱۶ كشور شركت كننده به مقام ششم دست يافتند.در اين مسابقات آتش نشان جهان با شركت در ۴ رشته دوي ۱۰۰ متر،
دوي ۱۰۰* ۴ متر با موانع مرتبط با تجهيزات آتش نشاني، عمليات آب درماني و برج نجات با يكديگر به رقابت پرداخته و ميزان توانمندي خود را در مهار حوادث به محك مي گذارند.

ستون نامه ها
يك خبر معمولي
يك مقام مسئول يك سازمان كاملاً مرتبط با موضوع (نام آن مقام و آن سازمان خيلي مهم نيست) ديروز در گفت و گو با يكي از خبرگزاري ها خبر از اين داده است كه تهران تابستان امسال مشكل وارونگي دما نخواهد داشت.
او افزوده است كه طي ۲ تا ۳ ساعت اوليه صبح در هنگام بالا آمدن خورشيد احتمال ايجاد پديده وارونگي دما وجود دارد. همچنين اضافه كرده است كه در فصل سرد سال به جهت طولاني بودن شبها و كوتاه بودن روزها احتمال تشديد ايجاد پديده وارونگي دما بيشتر است، به طوري كه گاه ممكن است اين پديده تا چند روز طول بكشد. كل خبري كه خبرگزاري مذكور به نقل از ايشان اعلام كرده، همين است.
در اين خبر كوتاه چند گزاره اندكي اشتباه هستند، كه عبارتند از: نخست آنكه عدم بروز وارونگي دما در تابستان امسال چندان خبر تازه اي نيست. حدود دويست ميليون سال است كه در اين منطقه از كره زمين تابستانها وارونگي دما رخ نمي دهد.
بعد اينكه، بالا آمدن خورشيد باعث ايجاد وارونگي دما نمي شود، دقيقاً موجب محو آن مي شود. و ديگر اين كه بروز وارونگي دما ماهيتاً ربطي به طول روز و شب ندارد و عوامل اقليمي و توپوگرافيك پيچيده تري در شكل گيري آن نقش اصلي را دارد. همچنين اصولاً امكان ندارد كه وارونگي دما چند روز طول بكشد، البته تكرار وقوع آن در روزهاي متمادي كاملاً محتمل است.
اين كه چرا مقام مذكور خبري با چنين محتوايي را به يك خبرگزاري معتبر ارائه كرده موضوع غريبي نيست. يك آدم پرحوصله با تورق روزانه روزنامه ها مي تواند چندين خبر مشابه پيدا كند.
بخشي از مشكل ممكن است ناشي از ميزان تخصص اطلاعات مديران باشد، بخش ديگر هم قطعاً ناشي از سواد و مهارت خبرنگاران جواني است كه ظاهرا ً تنها  چيزي كه نمي آموزند اهميت تنظيم دقيق داده هاي موجود در متن خبر است. بخش ديگر را نيز البته مي توان منتسب كرد به اشتياق وافر اغلب مديران به انجام مصاحبه و مطرح بودن در مطبوعات.
شهرت طلبي البته از غرايز اجتناب ناپذير بشر است، اما آنچه كه در فضاي عمومي جامعه مشاهده مي شود، اغلب شلوغ بازي و سر و صدا براي پنهان كردن كم كاري و سردرگمي است.
البته اطمينان داريم كه اشتباهات خبر فوق الذكر عمدتاً ناشي از تنظيم ناشيانه خبر است، اما با اين وجود، قابل تأمل است كه يك مدير هواشناسي چرا اصرار دارد در آستانه تابستان به مردم مژده بدهد براي عدم بروز يك پديده طبيعي كه به طور معمول زمان وقوع آن زمستان است؟

طي يك ماه آينده به شوراي شهر ارائه مي شود:
گزارش عملكرد مالي شركت هاي وابسته به شهرداري
گروه شهري_ رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از ارائه گزارش عملكرد مالي سال ۸۴ شركت هاي تحت پوشش شهرداري ظرف يك ماه آينده به شوراي شهر خبر داد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان دويست وچهل ويكمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر در جمع خبرنگاران گفت: در اين جلسه برخي اعضاي شوراي شهر خواستار ارائه گزارش مالي تعدادي از شركت هاي شهرداري بودند كه با توجه به برگزاري مجامع اين شركت ها طي يك ماه آينده، مقرر شد گزارش عملكرد مالي همه شركت ها در بخش درآمدها و هزينه ها به شوراي شهر ارائه شود.
وي در عين حال گفت: برخي شركت هاي تحت پوشش شهرداري پيش از اين گزارش مالي خود را به شوراي شهر ارائه داده بودند.
چمران افزود: از آنجا كه سيستم مالي شهرداري در سال ۸۵ به صورت تعهدي درآمده است هم اكنون، گزارش عملكرد شهرداري به صورت ماهانه به شوراي شهر ارائه مي شود و در همين راستا در حال حاضر گزارش عملكرد ارديبهشت ماه شهرداري به شوراي شهر ارائه شده است.
وي گفت: هرچند شوراي شهر هر سه ماه يك بار بايد گزارش دهد ولي شهرداري در حال حاضر باتوجه به سيستم تعهدي خود هر ماه گزارش درآمدها و هزينه ها را ارائه مي دهد.
رئيس شوراي شهر همچنين با اشاره به موضوع تفريغ بودجه شهرداري گفت: براي تفريغ بودجه دنبال تعيين حسابرس هستيم كه طي هفته آينده تصميم گيري انجام خواهد شد.
چمران افزود: در ارتباط با تعيين حسابرسي، توانايي و تجربه افراد بسيار مهم است.
به گفته وي، عده اي معتقدند كه حسابرسي به يك نفر واگذار و عده اي نيز مي گويند گروهي اين كار را انجام دهند و اين موضوع هم اكنون در كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در حال بررسي است.
چمران همچنين با اشاره به بررسي لايحه مجوز تملك يكي از املاك واقع در طرح عمراني منطقه ۲ شهرداري گفت: از آنجا كه پروسه تملك اين ملك طولاني و در اين مدت آراي مختلفي از سوي مراجع قانوني براي آن صادر شده است از اين رو مقرر شد تصميم گيري به گونه اي باشد كه بتوان احكام صادره دادگستري را اجرايي كرد.
رئيس شوراي شهر همچنين افزود: چون رقم پيشنهادي براي تملك اين ملك بالاتر از اختيارات شهردار بوده است شهرداري طي لايحه اي آن را براي بررسي و تصويب نهايي به شوراي شهر ارائه داده است.

انتقال ترمينال جنوب منتفي است
ايسنا: انتقال پايانه مسافربري جنوب شهر تهران، به خارج از شهر فعلاً منتفي اعلام شد.
سعيد صبري شهردار منطقه ۱۶ در اين خصوص گفت: با توجه به مشكلات موجود، شهرداري فعلاً برنامه اي براي انتقال پايانه ندارد.
به گفته وي براي رفع مشكلات موجود در پايانه اتوبوسراني جنوب (ترمينال بعثت) برنامه ساماندهي موقت پايانه در دست بررسي است و فعاليتهاي عمراني نيز در اطراف ترمينال آغاز شده است تا با همكاري سازمان ترمينالهاي شهرداري تهران و شهرداري منطقه عمليات نوسازي و ساماندهي پايانه جنوب اجرايي شود. شهردار منطقه ،۱۶ ساماندهي پايانه اتوبوسها، خطوط تاكسيراني، رسيدگي به وضعيت متكديان و دستفروشان، اصلاحات هندسي، جدول گذاري و سنگ فرش معابر پايانه جنوب را از جمله برنامه هاي در دست اجرا و بررسي براي رفع مشكلات موجود در پايانه جنوب عنوان و خاطرنشان كرد: انتقال پايانه جنوب به خارج شهر به عنوان يك گزينه
درازمدت مطرح و اجراي آن نيازمند اعتبارات لازم و نيز جانمايي مناسب براي انتقال پايانه است. شهردار منطقه ۱۶ تأكيد كرد: رفع مشكلات پايانه مسافربري جنوب به عنوان يكي از اولويت هاي كاري شهرداري تهران مطرح بوده و تاكنون اقدامات مناسبي نيز صورت گرفته است. وي اظهار داشت: وجود پايانه مسافربري جنوب در ميان بافت مسكوني اين منطقه مشكلاتي نظير آلودگي صوتي، آلودگي هوا، ترافيك و برخي مشكلات اجتماعي و فرهنگي را در پي دارد كه درصدد رفع آنها هستيم.

نگاه
002238.jpg
كيارش زندي

تسهيلات شهرداري براي پرداخت به موقع عوارض نوسازي
شهروندان با پرداخت به موقع عوارض نوسازي ضمن برخورداري از جايزه خوش حسابي در صورت داشتن ديركرد نيز در پرداخت جريمه مشمول تخفيف مي شوند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، معاون مالي اداري شهرداري تهران گفت: تسهيلاتي براي شهرونداني كه تا پايان خرداد ۸۵ اقدام به پرداخت عوارض نوسازي و كسب و پيش خدمات شهري خود كنند در نظر گرفته شده است.
وي گفت: كساني كه در مهلت تعيين شده، عوارض نوسازي سال ۸۴ را پرداخت كنند مشمول ۱۰ درصد جايزه خوش حسابي خواهند شد. پورزرندي گفت: شهرونداني هم كه تاكنون عوارض نوسازي سال هاي گذشته خود را پرداخت نكرده اند اگر تا پايان خرداد نسبت به پرداخت عوارض اقدام كنند در پرداخت جريمه ديركرد مشمول تخفيف مي شوند.
وي جريمه ديركرد پرداخت عوارض را بر اساس قانون تجميع عوارض ساليانه ۳۰ درصد اعلام و اظهار كرد: تا پايان خرداد اين جريمه ساليانه ۱۰ درصد محاسبه مي شود.وي آخرين مهلت پرداخت عوارض سال ۸۴ را ۲۹ اسفند گذشته عنوان كرد و گفت: مديريت شهري براي رفاه حال شهروندان اين مهلت را تا پايان خرداد در نظر گرفت و از نظر قانوني امكان تمديد آن وجود ندارد.معاون مالي و اداري شهرداري از شهروندان خواست، براي جلوگيري از تحمل جريمه هاي سنگين و همچنين اختلال در روند پروژه هاي شهري در مهلت تعيين شده عوارض نوسازي خود را پرداخت كنند. وي ادامه داد: پرداخت به موقع عوارض اين امكان را به مديريت شهري مي دهد علاوه بر بهره برداري از پروژه شهري در زمان هاي تعيين شده نسبت به تعريف پروژه هاي جديد اقدام كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
شهر تماشا
سلامت
دانش
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |