پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
هر كه به دانش از ديگران پيش تر است، قيمتش بيشتر است.
(نهج الفصاحه، ص 83، ح 442)
امروز با حافظ
وين سوخته را محرم اسرار نهان باش
باز آي و دل تنگ مرا مونس جان باش
ما را دو سه ساغر بده و گو رمضان باش
زان باده كه در ميكده عشق فروشند
آب و هوا
013137.jpg

عكس روز
013158.jpg
عكس: رويترز‎/ اريك گايلارد
يك زن لبناني در حال فروش سمبل هاي حزب الله و تصوير سيد حسن نصرالله در حومه جنوبي بيروت.

در شهر چه خبر
دلرباي سرخ در همهمه عابران
محمد مطلق
013149.jpg
ويترين مدور مي چرخد، آرام آرام و در هر چرخش آن، آدمي عجيب زل مي زند به چشم هايت؛ پيرمردي چيني با چشم هاي كشيده و ريشي بلند كه در انتها دو شقه شده است، مردي ميانسال با فريم عينك روشنفكري با كراواتي باريك شبيه شاعران فرانسوي، آبراهام لينكن و مردي مغولي كه در ذهنت شاهيني نشسته بر شانه اش را مي تواني تصور كني.
اينجا ميدان فردوسي است. بريده اي از تاريخ جهان كه در همهمه عابران گم شده است. موزه اي بي نقص از سكه، اسكناس و عتيقه جاتي كه نمي دانيد به چه دردي مي خورند، چيزي شبيه يك تانك كوچك كه بعد مي فهميد فندك است و چيزي شبيه آويزه هاي قديمي اسپند با يك دلرباي سرخ در ميانه كه اگر بپرسيد: اين چيست؟ پاسختان را مي دهند: گوشواره . از تماشاي ويترين لوكس و مدور صرافي كه سير شويد رويتان را برمي گردانيد و در كنج خيابان نريمان را مي بينيد. پيرمردي آذري با موها و ابروهايي به رنگ ابريشم و دندان هاي يكي در ميان كه گويي با پير شدن نريمان تازه دارند قد مي كشند.
* كجايي هستي پدر؟
- اردبيل؟ هفت سالم بود كه در اين خراب شده روزنامه مي فروختم. قبل از ظهر آيندگان و رستاخير، بعد از ظهر هم كيهان و اطلاعات. 40 سال تمام توي خيابان قرني روزنامه فروشي كردم بعد تا ما جمع كرديم و مثلاً صراف شديم روزنامه فروشي رونق پيدا كرد.
نريمان حالا هم سكه ها و اسكناس هايش را كنار خيابان، روي روزنامه پهن مي كند، ليره هاي ترك، سكه هاي مسي موسي خان، درهم هاي عربي و پول هاي محلي. البته خبري نيست از سكه هاي غازان محمود، درهم اشكاني، درهم برنزهاي يوناني، سكه هاي ضرب نيشابور و سكه نادري.
آلبوم هاي اسكناس نريمان هم پر است از اسكناس هاي پهلوي و قجري با بسته هاي آكبند اسكناس رايج.
* اين اسكناس ها را از كجا مي خري؟
- از دلال هاي بانك، به آدم معمولي كه اسكناس آكبند نمي دهند. نريمان تمام سكه هايش را دانه اي صد تومان مي فروشد و هر بسته صدهزار توماني پول آكبند را يكصد و چهار هزار تومان. خودش مي گويد: خدا را شكر روزي 5-4 هزار تومان گوشه خيابان گيرم مي آيد.
نريمان تمام بچه هايش را سروسامان داده و حالا با همسرش تنهاست. تنهايي يعني فرصتي براي مرور كردن عشق ها و حسرت هاي ديرين. عشق نريمان هم چه چيزي مي تواند باشد جز جمع كردن اسكناس ها و سكه هاي قديمي ايران كه حالا به قول خوش دارد كامل مي شود.
روي پله مغازه اي كه كركره اش را پايين كشيده اند و در ميان بساط نريمان يك قطعه اسكناس بزرگ جلب توجه مي كند؛ اسكناس تقريباً به بزرگي يك چهارم روزنامه همشهري است، عكس شاه قجري اين اسكناس نه به ناصرالدين سبيل از بناگوش در رفته مي ماند نه به مظفرالدين شاه عليل و مريض. روي آن نوشته شده بانك شاهنشاهي ايران، فقط در تهران رايج است با دو امضا در چپ و راست؛ مديركل و دفتر اداره كل .
ظهر نزديك است و نريمان بايد با دوستش به قهوه خانه فردوسي بروند، براي خوردن آبگوشتي دونفره. او بي حوصله است و بي مشتري. آن اسكناس هاي هزاري را هم كه در دستش مي بينيد بايد درآمد چندروز پيش باشد.
از او خداحافظي مي كنم تا يك بار ديگر پشت ويترين شيك و مدور صرافي تاريخ جهان را مرور كنم. آقاي صراف وقت ندارد نام پيرمرد چيني با چشم هاي كشيده و ريش بلند دوشقه را معرفي كند. برمي گردم و از دور دستي براي فردوسي تكان مي دهم.

بازار
اتهام به مراكز فروش خودروهاي كاركرده
013191.jpg
پيرو درج خبر بازگشايي مركز همگاني شماره 4 خريد و فروش خودرو كار كرده در منطقه 4 تهران با استقبال خوانندگان و پرس وجو در مورد مكان اين مركز مواجه شديم. اما گويا اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو دل خوشي از مركز ياد شده ندارد. محمد يوسفي مدير روابط عمومي اين اتحاديه مي گويد: طي گفت وگوهايي كه با وزارت بازرگاني داشتيم اعتراض خود را نسبت به اين گونه مراكز تكرار كرديم. دست كم در ماده 12 قانون نظام صنفي به لزوم صدور پروانه براي مراكزي كه به صورت مستقيم با حرفه هر صنفي مرتبط هستند تاكيد شده است. در صورتي كه مراكز فروش خودروي كار كرده هيچ التزامي و تعهدي به اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو ندارند.

ببخشيد! الان چه كار مي كنيد؟
شادمهر راستين؛
يك فيلم نامه مشترك
013143.jpg
شادمهر راستين كه از سال 1370 فعاليت خود را در زمينه فيلم نامه نويسي با مجموعه تلويزيوني همسران آغاز كرده اين روزها با همكاري رضا ميركريمي مشغول نگارش يك فيلم نامه تازه است. فيلم نامه آفسايد به كارگرداني جعفر پناهي يكي از شاخص ترين فعاليت هاي راستين در كارنامه هنري اش است. او از فعاليت هاي اين روزهايش مي گويد: در حال حاضر مشغول نگارش فيلم نامه به همين سادگي هستم كه البته كار مشتركي با رضا ميركريمي است اما ترجيح مي دهم درمورد داستان آن فعلا چيزي نگويم، يك داستان خانوادگي، يك زن و مرد و... فعلا همين. راستين علاوه بر اين به تدريس نيز مشغول است. او تحصيل كرده رشته معماري است و اين روزها به طور همزمان فيلم نامه نويسي و معماري تدريس مي كند. فيلم نامه فيلم گريز به كارگرداني نيكي كريمي و زاگرس به كارگرداني محمدعلي نجفي از ديگر كارهاي اوست كه هنوز در سينماها به نمايش درنيامده است. راستين اخيرا در يكي از برنامه هاي سينما چهار نيز شركت كرده و درمورد فيلم پنهان به كارگرداني ميشائيل هانكه به گفت وگو نشسته است.


خسرو شكيبايي؛
جانشين عزت الله انتظامي
013146.jpg
درحالي كه بازي عزت الله انتظامي در رئيس قطعي به نظر مي رسيد درنهايت اين بازيگر باسابقه، حاضر نشد نقش كوتاهي در آخرين فيلم كيميايي بازي كند. گويا علت اين مسأله هم كوتاه بودن نقشي بود كه كيميايي براي انتظامي در نظر گرفته بود. با كناره گيري انتظامي، خسرو شكيبايي جايگزين او شد. شكيبايي چند روز پيش مقابل دوربين كيميايي رفت. او يكي از نقش هاي مكمل رئيس را بازي مي كند به همين خاطر فيلمبرداري سكانس مربوط به او فقط سه روز طول كشيد. او در تازه ترين فيلم كيميايي، نقش دكتري را بازي مي كند كه سيامك (پولاد كيميايي) با زخمي در پهلو، به سراغش مي آيد. شكيبايي سال ها پيش با خط قرمز كيميايي به سينما آمد. سال گذشته در حكم بازي كرد و تشويق منتقدان را برانگيخت. شكيبايي اين روزها پس از پايان بازي در رئيس به گروه سازنده اتوبوس شب پيوسته است. اتوبوس شب توسط كيومرث پوراحمد كارگرداني مي شود و شكيبايي در دومين همكاري اش با اين فيلم ساز، براي اولين بار با محمدرضا فروتن همبازي مي شود.


نسرين مقانلو؛
درگير ساعت شني
013155.jpg
نسرين مقانلو را آخرين بار در حس سوم ديديم. سريال پليسي مهدي فخيم زاده كه در آن مقانلو نقش زني را بازي مي كرد كه حس بويايي قوي داشت. اما او اين روزها مشغول بازي در يك مجموعه تلويزيوني ديگر است. سريال ساعت شني به كارگرداني بهرام بهراميان كار تازه اوست. مقانلو درباره ساعت شني مي گويد: در اين سريال در كنار رويا تيموريان، رويا نونهالي، داريوش ارجمند، بيژن امكانيان، كوروش تهامي، سام درخشاني و صدرالدين حجازي بازي مي كنم و خودم نقش مينا را دارم. اين روزها هنوز از بازي در مجموعه مختارنامه نيز فارغ نشده ام چون هنوز تصويربرداري آن به طور كامل به پايان نرسيده است. مقانلو پيش از اين قرار بود، بار ديگر در مجموعه ديگري به كارگرداني مهدي فخيم زاده به عنوان بازيگر حضور داشته باشد. او كه از همكاري با اين كارگردان در مجموعه هاي حس سوم ، خواب و بيدار و ولايت عشق راضي است درمورد عدم حضور در مجموعه بي صدا مي گويد: در يك مقطع ساخت اين مجموعه در ظاهر منتفي شده بود و من بعد از آن با پروژه ساعت شني قرارداد بستم وقتي ساخت بي صدا از سر گرفته شد، من قرارداد داشتم.


عليرضا داودنژاد؛
فيلمسازي در كلاردشت
013152.jpg
هوو آخرين ساخته به نمايش درآمده عليرضا داودنژاد، يك كمدي سرگرم كننده بود كه در جذب تماشاگر به موفقيت رسيد. داودنژاد كه با اين فيلم بار ديگر توانست دلزدگي را كه با سه فيلم آخرش در بين سينمادوستان ايجاد كرده بود، از بين ببرد، اين روزها مشغول پيش توليد يك فيلم سينمايي تازه است. داودنژاد قصد دارد تيغ زن را جلوي دوربين ببرد و در اين باره مي گويد: تيغ زن درباره مرد و زن ميانسالي است كه بعد از عشق هاي دوره جواني شان، همديگر را گم مي كنند اما در ميانسالي دوباره به هم مي رسند. اين درحالي است كه حالا اين دو، عشق به يكديگر را فراموش كرده اند و هريك عاشق چيزهاي ديگري هستند. تيغ زن همانند هوو باز هم يك كمدي رمانتيك است. و درآن لادن مستوفي، رضا عطاران، محمدرضا داودنژاد، رضا داودنژاد و علي صادقي ايفا نقش مي كنند. طرح اوليه تيغ زن توسط قربان محمدپور نوشته شده و بازنويسي نهايي آن را داودنژاد انجام داده است. او مي گويد: تيغ زن را اواخر تابستان در كلاردشت كليد مي زنم تا به حال حضور جمشيد الوندي به عنوان مدير فيلمبرداري در اين پروژه قطعي است علاوه بر اين كه خودم تهيه كننده فيلم هستم.

سينما
كافه ستاره
كارگردان: سامان مقدم
بازيگران: افسانه بايگان، هانيه توسلي، رويا تيموريان، حامد بهراد، پژمان بازغي
سينماهاي نمايش دهنده: آفريقا – فرهنگ – آسيا – المپيا – ايران – پيروزي
فردوسي-   شاهد – عصر جديد – سپيده – شقايق – گلريز – ناهيد – گلها
قيام پارس
خلاصه داستان: يك كافه در جنوب شهر و روايتهاي مختلف از زندگي 3 زن.

فرهنگسرا
جشنواره شفا
فرهنگسراي سلامت با هدف ارتقاء فرهنگ سلامت در تاريخ پنجم شهريورماه از ساعت 9 تا 11 صبح جشنواره فرهنگي شفا را با حضور پزشكان پيشكسوت برگزار مي كند.
در اين برنامه همچنين برنامه هاي هنري نيز اجرا شده و از پيشكسوتان عرصه پزشكي تقدير مي شود. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره هاي 2-77491491 تماس بگيرند.

نقد كتاب
كتابخانه فرهنگسراي خانواده جلسه نقد و بررسي كتاب را به طور هفتگي برگزار مي كند. در تاريخ 5 شهريورماه كتاب از توانمنديهاي خود براي كسب موفقيت استفاده كنيد نوشته برايان تريسي نقد مي شود. علاقه مندان براي شركت در اين جلسه مي توانند به نشاني نارمك – ميدان هلال احمر – خيابان گلستان مراجعه و يا با شماره 77827730 تماس بگيرند.

جشنواره پيام پيامبر
سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران جشنواره پيام پيامبر را از 31 مرداد تا 9 شهريور برگزار مي كند.
اين جشنواره در موزه ملي قرآن كريم از ساعت 10 تا 20 برگزار مي شود و حضور براي عموم شهروندان آزاد است. علاقه مندان مي توانند جهت بازديد به موزه قرآن كريم واقع در خيابان وليعصر – تقاطع خيابان امام خميني مراجعه كنند.

عضويت در باشگاه فلفل
فرهنگسراي تهران باشگاهي با عنوان باشگاه فلفل راه اندازي كرده كه اعضاي آن مي توانند در برنامه هاي باشگاه از نقاط ديدني و تفريح گاههاي تهران بازديد كنند و از تخفيفات ويژه بهره مند شوند. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره 80-44143778 تماس بگيرند.

ايستگاه نقاشي كودكان
خانه فرهنگ دولت آباد با هدف افزايش شادي و نشاط كودكان محله قلعه  دولت آباد ايستگاه طراحي و نقاشي برگزار مي كند.
علاقمندان براي استفاده رايگان از اين برنامه مي توانند روزهاي يكشنبه و پنج شنبه هر هفته از ساعت 12-9 و 19-16 به پارك استاد دهخدا واقع در فلكه اول دولت آباد، خيابان استاد دهخدا مراجعه كنند و يا با شماره 33747772  
تماس بگيرند.

سكه، طلا و ارز
013194.jpg

آلودگي هواي تهران
013140.jpg

تلويزيون
013197.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دوري از عزيزان
زيتا بعد از آن كه شوهرش مرد، تصميم گرفت پوست صورتش را بردارد. آرزويي كه همه عمر حسرتش را داشت. وسط عمل فشار خونش كاهش يافت و مجبور شدند عمل را متوقف كنند. وقتي سعي كرد در آن سفر اندوهبار به خانه كمربند ايمني اش را ببندد، شانه اش را از دست داد. او را كه به بيمارستان رساندند متوجه شدند كه سرطان تمام بازوي او را گرفته و به همه جا ريشه دوانده است. بعد پرتو درماني شروع شد. حالا زيتا توي آرايشگاه مي نشيند، موي سرش ريخته و گريه مي كند .
مادرم اين حرف ها را پشت تلفن مي گويد.
مي پرسم: مادر! زيتا كيه؟
مادرم مي گويد، زيتا منم. تمام زندگي ام زيتا بوده ام، طاس و گريان. آن وقت تو كه پسرم هستي و بايد مرا بهتر از هركسي بشناسي، خيال مي كني من فقط مادرت هستم.
گريه مي كنم و مي گويم، مادر من در حال مرگ هستم.
جيمز تيت / اسدالله امرايي

گشتي در دنياي خبرها
تعدد همسر و تحمل حبس
لندن: يك مرد 30 ساله در انگليس كه صاحب 7 همسر بود توسط پليس دستگير شد و بايد حداقل 15 سال را پشت ميله هاي زندان سپري كند. اين مرد هر بار كه قصد ازدواج داشت با لباس نيروي دريايي در مراسم خواستگاري حاضر مي شد و پس از اينكه خود را افسر نيروي دريايي معرفي مي كرد مدعي مي شد كه در حدود 4/1 ميليون پوند ثروت دارد. البته اين پايان ماجرا نبود چون وي از همسرانش سرقت مي كرد. به هر حال همسران وي به سارق بودنش پي بردند و موضوع را به پليس اطلاع دادند. وي در زمان دستگيري به طور همزمان 7 همسر داشت و با سه خانم ديگر قرار ازدواج گذاشته بود.
دريافت الكترونيكي جريمه
لندن: در آينده اي نزديك ماموران پليس در كشور انگليس به دستگاههايي مجهز خواهند شد كه از طريق اين دستگاهها مي توان جرايم نقدي از متخلفان دريافت كرد. از اين پس جريمه جرايم افراد مست، افرادي كه در خيابان زباله مي ريزند و همچنين جوانان و نوجواناني كه در مراكز عمومي از واژه هاي زشت استفاده مي كنند به صورت نقدي دريافت خواهد شد. مبلغ اين جريمه بين 50 تا 100 پوند متغير خواهد بود. متخلفان مي توانند براي پرداخت جريمه خود كارت اعتباري  شان را داخل اين دستگاه قرار بدهند و با وارد كردن رمز مبلغ جريمه از كارت آنها كسر خواهد شد. سپس پليس به آنها رسيد مي دهد.
پاركبان سختگير
كارديف: چندي پيش يك خانم 30 ساله در ولز خودرواش را در كنار خيابان متوقف كرد و براي يك ساعت توقف كارت پارك خريد. اما هنگامي كه در پايان اين مدت وي به همراه فرزند 21 ماهه اش به محل پارك خودرو بازمي گشت ناگهان فرزند وي استفراغ كرد و به همين دليل وي 10 دقيقه ديرتر از ساعت مقرر خودرواش را حركت داد. با آنكه پاركبان شاهد اين ماجرا بود اما وي را جريمه كرد. اين خانم كه بسيار عصباني شده بود عليه اين پاركبان به دادگاه شكايت و در نهايت قاضي پرونده جريمه وي را لغو كرد.
عروسي و عزا
ليدز: كلاهبرداري اينترنتي از يك زوج باعث شد تا روز عروسي آنها به ماتم تبديل شود. داستان از اين قرار بود كه آنها با پرداخت 1700 پوند به صورت اينترنتي يك سفر چند روزه به يونان رزرو كرده بودند. اما در روز عروسي متوجه شدند كه سايت اينترنتي مورد نظر تقلبي بوده و صاحب آن نه تنها سفر آنها را رزرو نكرده بلكه پولشان را نيز به جيب زده است.
سمبل اراده
واشنگتن: يك مرد 35 ساله انگليسي كه در آمريكا زندگي مي كند طي 4 سال موفق شده 140كيلو از وزن بدنش را كم كند. چهار سال قبل وي 216 كيلوگرم وزن داشت به همين دليل فرزندانش با التماس او را وادار كردند تا اينكه لاغر شود. تغذيه وي در آن زمان انواع كيك، بيسكويت، نوشابه هاي گاز دار، سيب زميني سرخ كرده، ماهي سرخ شده، تخم مرغ و گوشت بود اما تصميم گرفت در رژيم غذايي جديد خود تنها از سبزيجات بخار پز استفاده و ورزش كند. وي با اين شيوه توانست در اين مدت وزن خود را به حدود 76 كيلوگرم برساند.
بازسازي آلكاتراز
نيويورك: در حاليكه بيش از 43 سال از تعطيلي زندان آلكاتراز مي گذرد اما هنوز هم جهانگردان بسياري براي بازديد به اين زندان مخوف مراجعه مي كنند. يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد آن بسته شدن درهاي تمام 300 سلول اين زندان به طور همزمان پس از تاريك شدن هوا بود. به همين دليل بلافاصله پس از تاريك شدن هوا درهاي سلول ها با صداي بسيار وحشتناكي بسته مي شد كه يكي از عوامل جلب جهانگرد همين صدا بود. اما چند روزي است كه سيستم بسته شدن همزمان درهاي سلول ها به دليل فرسودگي از كار افتاده اما مسئولان زندان قول داده اند با صرف هزينه اي سنگين اين اشكال را برطرف كنند تا جهانگردان خود را از دست ندهند.
جلوگيري از نابينايي در كهنسالي
منچستر: بسياري از مردم در كشورهاي در حال توسعه در كهنسالي بينايي خود را از دست مي دهند. دانشمندان مي گويند با يك تغذيه صحيح مي توان از نابينا شدن و يا كم سو شدن چشمها در سنين 50 سال به بالا جلوگيري كرد. مصرف لوبيا، ذرت و كلم بروكلي باعث مي شود تا مواد شيميايي موجود در اين سبزيجات مانع از پيري چشم شود. البته مصرف زرده تخم مرغ و آبميوه طبيعي نيز در سالم ماندن چشمها نقش دارد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |