پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
طي يك ماه سرپرست پليس راه ناجا:
چشم هاي نامريي پليس ۶۰ هزار
تخلف حادثه ساز را رصد كرد
عكس: مسعود خامسي پور
012981.jpg
سايت پليس- تيم هاي كنترل نامحسوس پليس راه از ۲۳ تير تا ۲۳ مرداد با ۶۰ هزار و ۲۰۰ فقره تخلف حادثه ساز رانندگان برخورد كرده اند.
سرهنگ سيدهادي هاشمي، سرپرست فرماندهي پليس راه نيروي انتظامي ضمن اعلام اين مطلب، اظهار داشت: ماموران پليس راه با لباس شخصي و در قالب مسافر، تخلفات رانندگان ناوگان عمومي مسافربري را ثبت و در آخرين پاسگاه پليس راه با راننده خاطي برخورد مي كنند. وي تصريح كرد: همچنين رانندگاني كه در طول سفر مرتكب تخلف رانندگي نشوند شناسايي و از آنها تقدير به عمل مي آيد.
سرهنگ هاشمي استفاده از «پليس ياران افتخاري» در طرح كنترل نامحسوس ترافيك جاده اي كشور را يادآور شد و گفت: با هماهنگي و همكاري سازمان حمل و نقل جاده اي رانندگاني كه تا كنون مرتكب تخلف رانندگي نشده اند و داراي حسن شهرت هستند شناسايي و از آنها در طرح كنترل نامحسوس جاده اي استفاده مي شود. سرپرست فرماندهي پليس راه ناجا با اشاره به اين كه طرح كنترل نامحسوس جاده اي فعلا در ۱۳ استان كشور اجرا مي شود، افزود: در اين طرح فارغ التحصيلان دانشگاه ها كه علاقه مند به همكاري با پليس هستند، در قالب «بازرسان كنترل نامحسوس» با ماموران ما همكاري مي كنند.
سرهنگ هاشمي با اشاره به اين كه تخلفات حادثه ساز رانندگان عمدتاً سرعت و سبقت غير مجاز مي باشد،خاطرنشان كرد: ماموران پليس راه در طرح كنترل نامحسوس جاده اي روزانه بطور ميانگين با دو هزار و ۴۰۰ تا دو هزار ۵۰۰ تخلف رانندگي حادثه ساز برخورد مي كنند.
سرپرست فرماندهي پليس راه ناجا با بيان اين كه حداكثر سرعت مجاز در آزاد راه هاي كشور ۱۲۰ كيلومتر است، افزود: بخش قابل ملاحظه اي از تخلفاتي كه در اين مدت پليس با آنها برخورد كرده،مربوط به كاركنان دولت است كه با سرعت بيش از ۱۸۰ كيلومتر در جاده ها رانندگي مي كردند. وي عدم نظارت موسسات و شركت ها و تعاوني هاي مسافربري ناوگان حمل و نقل عمومي بر نحوه رانندگي رانندگان اين شركت ها را ياد آور شد و گفت: طبق تبصره يك ماده ۵ آئين نامه حمل و نقل بار و مسافر شركت هاي مذكور موظفند مدير فني داشته باشند.
سرهنگ هاشمي با اشاره به اين كه استان فارس رتبه اول را در چند ماه اخير در ناهنجاري هاي ترافيكي به خود اختصاص داده است، خاطر نشان كرد: براي برخورد با رانندگان متخلف در اين استان تيم هاي ويژه كنترل تشكيل شده كه در كمال قاطعيت با تخلفات رانندگان برخورد مي كنند.

اولويت نيروهاي بومي در طرح هاي محروميت زدايي
گروه اجتماعي- استفاده از نيروهاي بومي اولويت طرح هاي محروميت زدايي سازمان بسيج سازندگي است.
به گزارش همشهري، سياوش اصغري مدير منابع طبيعي و كشاورزي سازمان بسيج سازندگي ضمن اعلام اين مطلب گفت: استفاده از اين نيروها در طرح هايي از اين دست كه مشخصه آنها كوچك، زودبازده و انجام در مناطق دورافتاده است، هزينه هاي اجرايي طرح به ويژه در بخش نيروي انساني را به ميزان زيادي كاهش مي دهند. وي تصريح كرد: اجراي اين پروژه ها در مناطق كم برخوردار و بهره گيري از نيروهاي داوطلب بومي، علاوه بر محروميت زدايي، اشتغال هر چند موقتي را در اينگونه مناطق كه با مشكل بيكاري مواجهند، ايجاد خواهند كرد.
اصغري تأكيد كرد: كيفيت بالاتر كار و حفظ و نگهداري محصول تلاش هاي انجام شده از ديگر مزيت هاي اين روش كاري به دليل دلسوزي بيشتر نيروهاي كار بومي هر منطقه در اين پروژه هاست. همچنين «سرهنگ سيد حمزه ميراحمدي» رئيس بسيج سازندگي استان گلستان از مرمت و بهسازي ۵۱۶ مدرسه اين استان از مجموع ۸۰۰مدرسه در دست مرمت و بهسازي خبر داد و گفت: در ادامه كار ۱۸۴ مدرسه ديگر نيز تا زمان بازگشايي مدارس تحويل داده خواهد شد. وي افزود: در پنجاه روز نخست طرح بيش از ۷۰۰دانش آموز گلستاني براي بهسازي و زيباسازي مدارس خود در قالب اردوهاي هجرت تلاش كرده اند. ميراحمدي، با اشاره به نيازهاي مبرم و ضروري مدارس و واحدهاي آموزشي اين استان براي بازسازي و بهسازي، از تقاضاي هزار و ۱۷۸ واحد آموزشي براي تحت پوشش قرار گرفتن در عرصه بهسازي مدارس اردوهاي هجرت خبرداد و گفت: با توجه به اولويت عمراني مراكز آموزشي استان و محدوديت هاي نفر روز كار و بودجه اردوها، پس از بررسي هاي لازم، بهسازي ۸۰۰ واحد آموزشي در برنامه اردوهاي هجرت بسيج سازندگي قرار گرفت.

در حالي كه ۵ ماه از شروع سال مي گذرد
تشكيل شوراي عالي رفاه همچنان در پرده ابهام
گروه اجتماعي- با گذشت ۵ ماه از سال جاري جلسه شوراي عالي رفاه هنوز تشكيل نشده است.
اين درحالي است كه وزير رفاه و تامين اجتماعي يكشنبه شب گذشته در كرمان خبر از تشكيل اين جلسه داده بود. به گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به استان كرمان كاظمي تاكيد كرد: «درجلسه شوراي عالي رفاه صبح دوشنبه، در تهران برگزار خواهد شد.»
تاكيد وزير رفاه بر تشكيل حتمي و پس از آن عدم برگزاري اين جلسه سبب شده است تا احتمالات زيادي پيرامون دلايل عدم تشكيل جلسه شكل گيرد. ازجمله اين احتمالات مي توان به سوالات مطرح شده از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از وزير رفاه و تامين اجتماعي در خصوص ناهماهنگي ميان وزير رفاه و تامين اجتماعي با رئيس جمهوري و اعضاي شورا اشاره كرد. اما هنوز هيچ دليل مشخصي از سوي وزارت رفاه و تامين اجتماعي و يا دفتر رياست جمهوري به طور رسمي اعلام نشده است. گفتني است خط فقر، اصلاح اساسنامه هاي سازمان تامين اجتماعي و صندوق بيمه روستاييان، يارانه دارو و شير خشك ودستورالعمل ملي حمايت مسكن گروههاي آسيب پذير كشور ازجمله موضوعات در دست طرح در اين شورا است.
چندي پيش وزارت رفاه پس از اعلام خط فقر، از سوي برخي كارشناسان مورد انتقاد قرار گرفت.خط فقرشديد از سوي اين وزارتخانه براي يك خانوار شهري با بعد خانوار ۶/۴ نفري ۶۵۰ هزار ريال و براي خانوار روستايي ۵۱۴هزار ريال تعيين شد.بر اساس همين اطلاعات خط فقر مطلق براي هر خانوار شهري با بعد ۶/۴نفر ۱ ميليون و۶۲۵ هزار ريال و براي خانوار روستايي با همان بعد خانوار ۱ ميليون و۱۳۰ هزار ريال عنوان شد.
پس از انتشار اين ارقام محمد عباسپور عضو هيات رئيسه كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: «ا توجه به وضعيت جامعه و تورم رو به فزوني به نظر مي رسد كه وزارت رفاه خط فقر را در عالم رويا و خواب تعيين كرده است.» وي، با اشاره به مبلغ خط فقر در سال گذشته كه حدودا ۲۴۰ هزار تومان بوده است، گفت:« با توجه به تورمي كه طي سال گذشته در جامعه داشته ايم، به طوري كه در برخي موارد حتي شاهد تورم ۱۰۰ درصدي بوده ايم، كاهش ميزان خط فقر تعجب آور و تاسف انگيز است.
علاوه براين بسياري از كارشناسان مسايل اقتصادي و اجتماعي نيز ترسيم اين خط را كاملا غير واقعي عنوان كردند.»

دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر امنيت عمومي
منوط به  ايجاد ناامني براي اشرار است
گروه اجتماعي- دبيركل ستاد مبارزه  با مواد مخدر كشور ايجاد امنيت عمومي در جامعه را منوط به ناامن كردن منطقه براي اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر دانست.
«فداحسين مالكي» در جلسه شوراي هماهنگي مواد مخدر شهرستان نايين افزود: احساس امنيت و آرامش براي مردم از اهميت ويژه اي برخوردار است. وي با اشاره به موقعيت شهرستان نايين كه در شاهراه ترانزيت مواد مخدر قرار دارد، گفت: سياست هاي كلي نظام در خصوص مبارزه با مواد مخدر به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام رسيده است.
مالكي در ادامه عملكرد دستگاههاي امنيتي و نظارتي را در اين خصوص مهم و دقيق برشمرد و افزود: سعي خواهيم كرد براي تقويت امكانات و تجهيزات مورد نياز دستگاههاي انتظامي شهرستان اقدام شود. همچنين در اين جلسه فرماندار شهرستان نايين گفت : وجود دو هزار كيلومتر راه مواصلاتي در شهرستان و قرار گرفتن در چهارراه ترانزيتي كشور، مشكلاتي را درخصوص مواد مخدر و مسائل امنيتي آشكار و پنهان براي اين شهرستان به وجود آورده است. «مجتبي ايزدي» آمار كشفيات مواد مخدر سال گذشته شهرستان را سه هزار و ۵۰۰ كيلوگرم اعلام كرد و گفت : در پنج ماهه امسال نيز سه هزارو ۸۰۰كيلوگرم مواد مخدر در اين منطقه كشف شده است. وي گفت: در اين  ارتباط ۷۰دستگاه خودرو سبك و سنگين توقيف و بيش از ۱۴۰نفر نيز دستگير شده اند. همچنين امام جمعه نائين مهمترين عامل تهديدكننده و خانمانسوز براي جامعه و خانواده ها را اعتياد عنوان كرد. حجت الاسلام   ميرزابيگي  افزود: ما بايد از لحاظ روحي و رواني و فكري و بهداشت رواني جوانان را از ناداني و جهل درخصوص مواد مخدر نجات دهيم.

با مردم
درج نمي شود
حدود يك ماه است كه قيمت و تاريخ مصرف، روي اغلب فرآورده هاي غذايي و صنعتي درج نمي شود. اين غفلت به هر علتي كه باشد براي گراني و گرانفروشي زمينه فراهم مي كند. وقتي اعلام شده كليه اجناس بايد برچسب قيمت داشته باشند، بايد اين قبيل موارد هم كنترل شود.
آقاي مقصودلو - تهران
مشكلات اتباع بيگانه
مشكلات مربوط به اتباع خارجي در ايران در مقايسه با دهه هاي قبل بيشتر شده است. اميد است با تلاش مسئولان محترم، ساماندهي اتباع خارجي در ايران با دقت و سرعت بيشتري انجام شود تا در آينده به پيامدهاي زيانبار منجر نگرد. منظورم رشد تخلفات و جرايمي است كه خارجيان در ايران مرتكب مي شوند.
آقاي فراهاني - تهران
تقاضاي ساكنان يك محله
خيابان بهبودي - خيابان شهيد زينليان از لحاظ بهداشتي و جمع آوري زباله وضعيت مناسبي ندارد. ما ساكنان اين محله خواستار توجه بيشتري هستيم.
آقاي مهاجران - تهران
آنها پرستار نيستند
در اغلب مطبوعات و رسانه ها، از افراد و خدمه اي كه براي نگهداري بچه و خدمات مشابه، درخانه ها كار مي كنند به عنوان «پرستار» نام برده مي شود. در حاليكه عنوان «پرستار» دربرگيرنده حرفه حساس و مهمي است كه پشتوانه سالها تحصيل و تجربه را با خود دارد. به همين ترتيب بعضي از تخلفات و بزهكاري افراد خدمتكار و امثالهم با عنوان «پرستار» درج مي شود كه اميدواريم، براي حفظ حرمت پرستاران، اين موارد رعايت شود.
آقاي بيدگلي - كاشان
يازده سال در انتظار دانشنامه
فارغ التحصيل سال ۱۳۷۴ دانشگاه پيام نور هستم اما هنوز موفق به دريافت دانشنامه خود نشده ام. اعتبار يك دانشگاه اقتضاء مي كند كه با دادن دانشنامه به دانش آموختگان خود، آن را قوت بخشد. سرگرداني فارغ التحصيلان، نتايج معكوس به همراه خواهد داشت.
آقاي ميرزايي تهران
پيشنهاد عادلانه
در آموزش و پرورش، مزايايي تحت عنوان حق مسكن، دو ماه پاداش و... هم وجود دارد اما شامل همه كاركنان نمي شود. روش عادلانه تر آن است كه عموم كاركنان از اين قبيل مزايا كه طبق مقررات پرداخت مي شود، برخوردار شوند.
آقاي همتي - تبريز
با تشكر از ۱۳۷
شبكه ۱۳۷ به علت مراجعان بسيار و ترافيكي كه از اين لحاظ به وجود مي آيد، شاكياني هم دارد كه بعضي از آنها هم در همشهري درج شده است. يادآوري مي كنم كه در مراجعه به ۱۳۷ مبني بر تقاضاي نصب نيمكت در پارك صبا واقع در منطقه ۳ تهران خيلي سريع به نتيجه رسيدم و كساني كه شبانه روز از اين پارك استفاده مي كنند، به ويژه سالمندان هم خشنود شدند.
كيومرث پروانه - تهران
مشكل فني را برطرف كنيد
برق خيابان گلها واقع در بلوار آسيا - منطقه ۵ تهران به تناوب قطع مي شود، با مراجعه به اداره برق اعلام شده كه مشكل فني وجود دارد. اميدواريم اين مسئله هر چه زودتر برطرف شود و بيش از اين شاهد قطع برق نباشيم.
آقاي نظامي - تهران
معادل يك سرپناه
خانه ما در طرح اتوبان نور - واقع در كيلومتر ۴ جاده ساوه قرار دارد. چون اعلام شده بود كه بايد براي دريافت خسارت سند ارائه كنيم، پس از مدتها دوندگي موفق به تهيه سند شديم، اما قيمتي كه براي خانه در نظر گرفته شده بود تغييري نيافته است. تقاضا داريم بهايي پرداخت شود كه بتوانيم براي خود سرپناه ديگري تهيه كنيم. آقاي ياقوت - تهران

اجراي آزمايشي سيستم ارجاع و پزشك خانواده
ايسنا: وزير رفاه و تأمين اجتماعي اعلام كرد: سيستم نظام ارجاع و پزشك خانواده در دو استان كشور به صورت آزمايشي اجرا مي شود.
پرويز كاظمي افزود: هم اكنون سيستم ارجاع در قالب بيمه درمان روستاييان و عشاير اجرايي مي شود كه اين سيستم در كاهش هزينه هاي درماني بسيار مؤثر است. كاظمي خاطرنشان كرد: تعميم اين سيستم براي ساير بيمه شدگان سازمانهاي بيمه گر نيازمند اصلاح منطقه بندي پزشكان است. پس از ايجاد زيرساخت هاي مناسب براي اجراي سيستم ارجاع و فرهنگسازي مناسب اين طرح براي تصويب نهايي به شوراي عالي بيمه ارائه مي شود.

اعلام آمادگي ايران براي انتقال خون به ساير كشورها
گروه اجتماعي- سازمان انتقال خون ايران آمادگي خود را به سازمان بهداشت جهاني براي ارسال خون به ساير كشورها در مواقع اضطراري اعلام كرده است.
مدير عامل سازمان انتقال خون با اعلام اين مطلب گفت: ايران از لحاظ ميزان اهداي خون در منطقه خاورميانه موقعيت مناسبي دارد.وي در ادامه وضعيت كشور را از نظر ذخاير خون، غني دانست و افزود: ميزان اهداي خون در كشور طي سال ۸۴يك ميليون و  ۶۰۳ واحد بوده كه در مقايسه با سال ۸۳ ،  ۵/۷درصد رشد نشان مي دهد.

نشست چيستي حقوق بشر
گروه اجتماعي- نشست چيستي حقوق بشر امروز در مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري برگزار مي شود.
در اين نشست كه از ساعت ۱۰ الي ۱۲ برگزار مي شود، نبي اله احمدلو دبير جمعيت حقوقدانان ايران مدافع حقوق بشر پيرامون چيستي حقوق بشر، تغيير مفاد اعلاميه جهان حقوق بشر، تاريخچه آن و ارتباط حقوق مدني با حقوق بشر سخنراني مي كند. مركز سازمانهاي غيردولتي در خيابان استاد نجات الهي تقاطع ورشو واقع است و ورود عموم به اين سخنراني آزاد است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |