پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۷ - Aug 24, 2006
بررسي پاسخ ايران به پيشنهادهاي ۱+۵ آغاز شد
نخستين واكنش ها به پاسخ ايران
گروه سياسي- پاسخ ۲۱ صفحه اي ايران تحويل كشورهاي پيشنهاد دهنده بسته ۱+ ۵ شد تا اين بار نوبت به آنها برسد و بررسي هاي خود را انجام داده و راه را برگزينند. پس از تحويل پاسخ ايران توسط علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي به سفرا و نمايندگان سياسي آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه، چين و نماينده سوئيس به عنوان حافظ منافع آمريكا، نخستين واكنش از سوي آمريكا، فرانسه و البته رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام شد. جان بولتون پس از دريافت پاسخ ايران گفت: ما به دقت پيشنهاد را بررسي مي كنيم تا مشخص شود ايران چه فازي را در پيش گرفته است. اگر قرار بر همكاري باشد براي آن آماده ايم و اگر قرار باشد خواسته هاي ما بدون جواب بماند، به سرعت با تحريم ايران كار را آغاز مي كنيم. فيليپ دوست بلازي وزير خارجه فرانسه پاسخ ايران را طولاني و پيچيده خواند اما خبر داد كه اروپا به سرعت به تصميم نهايي مي رسد و نظر خود را اعلام مي كند. خاوير سولانا پاسخ ايران را گامي مثبت ارزيابي كرد و ضمن اظهار اميدواري به پيشرفت گفت و گوها خبر داد كه به زودي نظر اتحاديه اروپا اعلام مي شود.
پس از اعلام پاسخ ايران، اين پرسش مطرح مي شود كه
حال نقش قطعنامه ۱۶۹۶ شوراي امنيت چه خواهد بود
و آيا ايران پاسخ آري و يا خير به پيشنهاد داده است. اگر نظر آري و يا خير را در تعليق غني سازي جستجو كنيم، پاسخ ايران يك «نه» قاطع است. اما يك ديپلمات اروپايي به رويترز گفت در پاسخ ايران جواب قاطع نيست اما پيشتر ايران گفته بود اهميتي به پيش شرط نمي دهد ولي در پاسخ فعلي، انعطاف  نيز ديده مي شود كه شايد بتوان در يك مقطع و به عنوان بخشي از مذاكرات به تعليق رسيد. وزارت خارجه چين در يك بيانيه پاسخ به موقع ايران را سازنده خواند اما تلويحي به ديگر طرف ها گفت صبور باشند و صبر پيشه كنند. روسيه در اين ميان فعالتر بوده و ميخائيل كامينين، سخنگوي وزارت خارجه اين كشور به خبرگزاري اينترفكس گفته روسيه كماكان به دنبال راه حل سياسي و مذاكره براي حل اين مسئله است. اما آمادگي گفت و گوهاي گسترده تر را دارد. روسيه با اين پيام آمادگي خود را براي هدايت گفت و گوهاي جامع اعلام مي كند.
سان فرانسيسكو كرونيكل در مقاله اي تحليلي و با گفت و گو با كارشناسان مختلف خبر داد كه پاسخ ايران يك پيام شفاف دارد: پيامي براي مذاكرات بيشتر و عميق تر. كن گاس، رئيس مركز تحقيقات روابط خارجي مركز سي ان آ به مقامات آمريكايي هشدار داد مراقب واكنش خود باشند چرا كه براي ايران نوع گويش و لحن زبان بسيار مهم است. در اين تحليل پيام ايران در پاسخ، پيام شفاف به آمريكا عنوان شده تا راه حل مناسب انتخاب كند. مركز مطالعات خارجي هوور نيز در تحليل خود گفته آمريكا در بخشي از سياست خارجي گير كرده كه نياز به همراهي ايران دارد. تمام دغدغه هاي بين المللي آمريكا از عراق گرفته تا وضعيت خاورميانه و حتي حفظ و حمايت از ان پي تي به شدت با مسئله ايران گره خورده و اين آمريكا است كه حالا بايد تصميم بگيرد.
شوراي عالي امنيت ملي ايران هم تأكيد كرده در پاسخ ايران فرصت هاي تازه اي به وجود آمده كه حل و فصل آن را مهيا مي كند. علي حسيني تاش معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي به ايرنا گفت: در اين پاسخ سعي شده به رغم اقداماتي كه در جهت تخريب مسير درست حل وفصل مسئله هسته اي ايران شده است فرصت هاي جديدي ايجاد شود. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه به تازگي به اروپا و آمريكا اخطار كرد مراقب رفتار خود باشند وگرنه ايران در همكاري با آژانس تجديد نظر مي كند هم به گروه ۱+ ۵ پيام داد كه با ديد مثبت به پاسخ ايران نگريسته و به پيشنهادهاي مطرح شده در آن پاسخ مثبت دهند.
علاء الدين بروجردي، تعهد را نخستين نكته مثبت پاسخ ايران به بسته پيشنهادي دانست و گفت: ايران طبق وعده قبلي پاسخ خود در زمان اعلام شده را ارائه كرد. نكته دوم نشانگر صداقت و گفتار و رفتار ايران است.
سخنگوي وزارت خارجه در اظهار نظري جامع گفت پاسخ ايران علائم بسيار مثبت و روشني دارد و اگر طرفهاي اروپايي و پيشنهاد دهندگان به هر كدام از اين علامت ها به درستي توجه كنند، به راحتي موضوع پرونده هسته اي ايران بدون تنش و از راه مذاكره حل خواهد شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: پاسخ ايران به بسته پيشنهادي بسيار جامع و كامل و همچنين حاوي ديدگاهها، نگرش و سئوالات جمهوري اسلامي  ايران براي چگونگي ادامه كار و مذاكره با طرفهاي پيشنهاددهنده است.آصفي تصريح كرد: پاسخ جمهوري اسلامي ايران حاصل تلاش و كار مستمر كميته هاي مختلف كارشناسي و نتيجه يك كار جمعي بوده و در يك روال مناسب و با سرعت و دقت ارايه شده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: به رغم وجود برخي ديدگاههاي تنگ نظرانه كه از سوي برخي محافل در خارج مطرح مي شد، پاسخ ارائه شده از سوي ايران به بسته پيشنهادي حاكي از حسن نيت ما بود.آصفي افزود: جمهوري اسلامي ايران در ارائه پاسخ خود در موعدي كه از قبل اعلام شده بود، نشان داد كه به تعهدات بين المللي پايبند است و در فعاليتهاي خود بسيار شفاف عمل مي كند و در پي اهداف كاملا صلح آميز است.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: با پاسخ جامع و كامل به بسته پيشنهادي بار ديگر اعلام كرديم كه مقاصد و اهداف جمهوري اسلامي ايران بسيار روشن و منطبق بر معيارهاي بين المللي است.آصفي همچنين اظهار داشت: طرف اروپايي و پيشنهاددهندگان اين بسته بايد پاسخ ايران را با دقت مطالعه و بررسي كنند و انتظار مي رود كه هر چه زودتر به پاي ميز مذاكره با ايران برگردند.
سفير ايران در مسكو نيز، مذاكره را تنها راه حل مسئله هسته اي دانسته است.اين خبر از مسكو در حالي ارسال شد كه هيأت ايراني در حال حاضر به سرپرستي محمود جنتيان، معاون سازمان انرژي اتمي در مسكو به سر مي برد و قرار است از نيروگاه اتمي كالينين بازديد كند.

گفت و گوي همشهري با وزير كشور
عكس : عليرضا بني علي
013212.jpg
گروه سياسي- وزير كشور با يادآوري اين نكته كه نمودار حوادث ضدامنيتي در ۴ سال گذشته به طور پيوسته رشد داشته است، تأكيد كرد: در ۵ ماه اول سال ۱۳۸۵ نمودار وقايع ضدامنيتي (غير از قتل) سير نزولي داشته است.
مصطفي پور محمدي در گفتگوي اختصاصي با روزنامه همشهري در آستانه هفته دولت با تأكيد بر جايگزيني معاون سياسي وزارت كشور طي چند روز آينده به فرآيند و دلايل انتخاب علي جنتي به معاون سياسي وزير كشور در سال گذشته اشاره و تصريح كرد: به نظر من معاون سياسي فعلي مردي با تجربه و سليم النفس در مديريت سياسي است كه با موضوعات پيراموني خود برخوردي منصفانه دارد. لكن پس از انتصاب ايشان برخي فشارها به منظور جايگزيني با فرد ديگري آغاز شد. البته به نظر من اكثر دلايل مطرح شده واقعي نبوده و تنها جنبه رواني داشت.
وزير كشور در ادامه با رد وجود اختلاف ميان خود و قائم مقام وزارت كشور و تأكيد بر اين نكته كه با وي روابط خوب و صميمي دارد افزود: كساني وجود اختلاف بين ما را دامن مي زنند كه در ابتدا مدعي مي شوند من مي خواهم استعفا بدهم. خوب وقتي مقدمه استعفاي من نادرست است، بالتبع آن ادعاها هم كاملاً نادرست و ساختگي است.
پور محمدي در پاسخ به سئوالي در خصوص ميزان توجه اين وزارتخانه به فعاليت احزاب و گروههاي سياسي و اينكه آيا تحركات سياسي در دوره جديد كاهش يافته يا خير تصريح كرد
دليل كم بودن فعاليت هاي سياسي شايد به اين علت بوده كه فصل تحركات سياسي مثل انتخابات نبوده است. وي ادامه داد: شما اين يك سال اخير را با يك سال پس از دوم خرداد ۱۳۷۶ مقايسه كنيد. پس از مقايسه مي بينيد كه نشاط سياسي از طرفين در اين دوره بسيار بيشتر است.
وزير كشور با تأكيد بر توجه ويژه وزارت كشور به فعاليت احزاب و گروههاي مختلف اظهار داشت: ما هنرمان اين بود كه عرصه را براي هيچ يك از احزاب و گروهها نبستيم. اما منتقدان امروز ما خود پس از پيروزي در دوم خرداد ادبيات نظامي را در تحليلها و ادبيات خود به كار مي بردند و امروز ما بايد تاوانش را بدهيم. در مجموع ارزيابي ما اين است كه آرامش در فضاي سياسي به كاسته شدن از آزردگي خاطرها افزايش يافته است.
وي با رد استفاده از نيروهاي نظامي، انتظامي و امنيتي در انتصاب و انتخاب استانداران تصريح كرد: ما تنها ۶ نفر از استانداران را از ميان مديراني كه سابقه نظامي و امنيتي داشتند انتخاب كرديم و البته به نظر من مديران شايسته و با ظرفيت بالا در اين مجموعه ها بسيار بيشتر از اين هستند.
وزير كشور از حمايت كشورهاي بيگانه از هسته هاي تروريستي در كشور خبر داد و افزود: ما اطلاعات و مداركي داريم كه بسياري از گروهكهاي تروريستي با حمايت و توسط آمريكا، انگليس و اسرائيل تحريك، آموزش، تجهيز و هدايت مي شوند و اين حمايتها همچنان نيز ادامه دارد.
پور محمدي با اشاره به كمبودهاي فراوان اين وزارتخانه در حوزه بودجه و امكانات گفت: ما از نظر نرم افزاري، برنامه ريزي و نيروي مجرب انساني در وضعيت كاملاً مطلوبي هستيم اما در مقابل در بخش سخت افزاري مشكلات فراواني داريم. وي بودجه پيشنهادي درخواستي براي نيروهاي انتظامي را سالانه بين ۲۴۰ تا ۲۵۰ ميليارد تومان عنوان كرد. وزير كشور با تكذيب مخالفت با سفرهاي استاني هيأت دولت تأكيد كرد: من بارها از اين سفرها حمايت كرده ام. البته ايده هايي براي روش بهتر برگزار شدن اين سفرها هم دارم.
مشروح گفتگوي همشهري با وزير كشور در روزهاي آينده به چاپ خواهد رسيد.

رئيس قوه قضاييه:
بايد از فرصت سوزي در كشور جلوگيري كرد
013230.jpg
ايسنا- رئيس قوه قضاييه اعلام كرد: جامعه سالم، جامعه اي است كه در آن جرم و تخلف و كشمكش كم باشد و اگر با افزايش جرم و تخلف به طور مداوم بر تعداد قضات و امكانات افزوده شود، سلامت به جامعه بازنمي گردد.
 هاشمي  شاهرودي ديروز در ارتباط زنده تلويزيوني (ويدئو كنفرانس) با اعضاي شوراي تأمين استان همدان تصريح كرد: با اصلاح قوانين و ريشه يابي علل بروز اختلافات و وقوع جرم در جامعه همچنين با تعامل بيشتر دستگاه هاي عمل كننده مي توان زمينه كاهش ورودي پرونده ها به محاكم قضايي را فراهم كرد.
وي با تأكيد بر ريشه يابي علل بروز اختلافات و دعواها و آسيب شناسي اين امر مهم يادآور شد: جامعه سالم، جامعه اي است كه در آن جرم و تخلف و كشمكش كم باشد و اگر با افزايش جرم و تخلف به طور مداوم بر تعداد قضات و امكانات افزوده شود، سلامت به جامعه بازنمي گردد.
هاشمي  شاهرودي در سخنان خود با تأكيد بر تقويت سرمايه گذاري سالم و مولد در كشور اظهار داشت: بايد با برنامه ريزي و كار كارشناسي دقيق از فرصت سوزي ها در كشور جلوگيري شود و علاوه بر آن ضمن ريشه يابي علل از دست دادن اين فرصت ها و منابع، در جهت بهره گيري صحيح از فرصت ها و منابع خوب و كم نظير كشور به درستي اقدام شود.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به امكانات خوب گردشگري در استان همدان خاطرنشان كرد: بايد از اين امكانات خوب در جهت اشتغال زايي و رفع بيكاري در استان بهره جست و در اين راستا با تشكيل ستادهايي به سرپرستي نماينده ولي فقيه و امام جمعه و مسئولان اجرايي و قضايي استان از فرصت ها به بهترين شيوه بهره گيري و براي افراد بيكار زمينه كار و تلاش را فراهم كرد.
وي با توجه دادن همه مسئولان اجرايي و قضايي به اجراي دقيق سياست هاي سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور كه ايران اسلامي  را به قدرت اول منطقه تبديل مي كند، اظهار داشت: با تعامل و همكاري بيشتر و آشنايي كامل به اين سياست ها و حمايت از سرمايه هاي مولد همچنين بهره مندي از فرصت ها  و نيز ريشه يابي علل كارهاي انجام نشده مي توان به اهداف عاليه نظام دست يافت.
رئيس قوه قضاييه گفت: كشورهاي همسايه با امكانات و سرمايه هاي كمتر و تنها با بهره گيري از فرصت ها در بسياري از بخش ها به خصوص در بخش هاي اقتصادي توفيقات خوبي پيدا كرده اند و اين زمينه ها براي كشور ما به مراتب بيشتر و بهتر است.
هاشمي  شاهرودي در زمينه مبارزه با مواد مخدر و قاچاق مشروبات الكلي يادآور شد: اخيراً در مجمع تشخيص مصلحت نظام بحث و سياست هاي خوبي در امر مبارزه با اين معضلات اجتماعي به تصويب رسيد كه ستادهاي مشترك استاني مي توانند با دنبال كردن اين سياست ها و اجراي آن جامعه را به سمت سلامت بيشتر رهنمون شوند.

پيام رهبر معظم انقلاب
به همايش سالانه مسئولان بسيج دانشگاهي كشور
013227.jpg
مهر: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي در پيامي خطاب به همايش سالانه مسئولين بسيج دانشگاهي كشور صادر كردند:
ايشان در پيام خود بسيجي بودن را به ميدان آوردن همه توانايي هاي خود در راه آرمان هاي نظام اسلامي دانستند.
متن پيام مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
دانشجويان بسيجي عزيز
به يكايك شما درود مي فرستم و توفيق و ثبات قدم و بالندگي شما را از خداوند متعال مسالت مي كنم. تشكل دانشجويان در زير نام بسيج، گستره پهناور و پيچيدگي و چندجانبگي اين نام پرافتخار و پرآوازه را به نمايش مي گذارد. بسيجي بودن، به ميدان آوردن همه توانايي هاي خود در راه آرمان هاي نظام اسلامي است. به تكاپوي اميدوارانه و هدفدار و سلوك مؤمنانه و رو به كمال است.
اين ويژگي ها آنگاه كه در دانشگاه و در قالب يك مجموعه دانشجويي ظهور مي كند، پيشگامي و نوآوري و دليري در ميدان علم و سياست و دينداري و خدمت را با خود به همراه مي آورد.
دانشجويان بسيجي بايد خود را با اين معيار بسنجند و تلاش مجاهدت آميز در راه هدف هاي والا را هر روز بيشتر كنند. گذر زمان، صحت اميدواري هاي گذشته را به اثبات رسانده است.
نظام اسلامي در عرصه هاي گوناگون، قابليت و ظرفيت عظيم خود را نشان داده و رويش و طراوت و بالندگي خود را به نمايش درآورده است. سخن نو و همت صادقانه و پيام اميدبخش ملت ايران، تا دوردست ها شناخته شده و افق هاي تازه اي را در برابر چشم ملت ها پديد آورده است.
در كانون اين اشعه تابناك، جوانان مؤمن و پر تلاش و پاك سيرت ما قرار دارند. اين كانون را روز به روز وسيع تر و درخشان تر كنيد. خداوند يار و مددكار شما باد.
والسلام عليكم و رحمة الله
سيد علي خامنه اي
۱/شهريور/۸۵

علي اكبر ولايتي:
مبادا پيروزي لبنان ما را از آينده غافل كند
013221.jpg
مهر: علي اكبر ولايتي گفت: خوشحالي ما از پيروزي لبنان نبايد موجب غفلت از آينده شود زيرا معلوم نيست آينده پيچيده تر از گذشته نباشد، ما به عنوان هدف طرح خاورميانه جديد بايد در همه حال آمادگي مقابله با اجراي اين طرح را داشته باشيم.
ولايتي روز گذشته در همايش زنان، مساجد و اجتماع كه در محل حسينيه ارشاد برگزار شد، با تشريح سابقه تاريخي اعلام طرح خاورميانه بزرگ يا جديد از سوي آمريكا اظهار داشت: اگر تحليل واقعي از اين نامگذاري نداشته باشيم، در ارزيابي اقدامات آمريكايي ها و متحدان آن در منطقه با مشكل مواجه خواهيم شد. وي خاطرنشان كرد: سيستم هاي بين المللي جديد به عنوان جايگزين سازمان ملل جاي گرفته است.
مشاور مقام معظم رهبري افزود: از جمله قصد دارند خاورميانه را براساس مذاهب و قوميت ها ترسيم كنند به عنوان مثال، تاسيس كردستان مستقل در شمال عراق يا جنگ تصنعي شيعه و سني در عراق از جمله اين برنامه هاست تا آن را به سه منطقه شيعه، سني و كردستان تقسيم كنند. وي گفت: چنين خوابي را براي ايران هم ديده اند از جمله ناآرامي هاي خوزستان و تحريكات آذربايجان در راستاي طرح مورد نظر آنان است.
وزير اسبق خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه پس از گذشت ۱۰ روز از جنگ، اسرائيلي ها به برقراري آتش بس تمايل داشتند و اين وزير خارجه آمريكا بود كه با برقراري آتش بس مخالفت كرد، اظهار داشت: رايس اعلام كرد اگر جنگ تمام شود خاور ميانه به همين شكل خواهد ماند در حالي كه ما طالب خاورميانه جديد هستيم و اين يعني انهدام حزب الله زيرا حزب الله نقطه مقاومت كشورهايي است كه در مقابل اسرائيل ايستاده اند.
وي گفت: آنان مي دانند تا زماني كه حزب الله در جنوب لبنان است، اسرائيل نمي تواند دست از پا خطا كند بنابر اين از همان ابتدا خواستند اين مانع را از ميان بردارند اما ما شكست اين طرح را شاهد بوديم.
ولايتي با اشاره به اشغال ايران در جنگ هاي اول و دوم جهاني با وجود اعلام بيطرفي ايران تصريح كرد: آثار و تبعات جنگ اول و دوم جهاني دامن ما را گرفت، ما در جنگ سرد نيز با بيان شعار نه شرقي نه غربي اعلام بي طرفي كرديم و حال كه جنگ سرد تمام شده در طرح خاورميانه جديد نيز قرار است طرح آمريكايي ها دامنگير ما شود. وي در پايان ابراز اميدواري كرد با بيداري جهان اسلام و ايستادگي در برابر زياده خواهي آمريكايي ها، نبايد گذاشت اين بار نيز خواب آنان تعبير شود.
ولايتي تصريح كرد: خوشحالي ما از پيروزي لبنان نبايد باعث غفلت ما نسبت به آينده شود. زيرا معلوم نيست آينده پيچيده تر از گذشته نباشد. ما به عنوان هدف هاي طرح خاورميانه جديد در همه حال بايد آمادگي مقابله با اين هدف را داشته باشيم.

اظهار تأسف آصفي از سقوط هواپيماي روسي
مهر: حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي از حادثه دردناك سقوط هواپيماي توپولوف۱۵۴ در حومه شهر دونتسك اوكراين كه باعث كشته شدن سرنشينان آن شد، ابراز تاسف كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن اعلام همدردي دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران با مردم، دولت و خانواده هاي قربانيان، اين حادثه ناگوار را به مردم و دولت روسيه تسليت گفت.
هواپيماي مزبور با ۱۶۰ مسافر و ۱۰ خدمه از شهر آناپا روسيه در ساحل درياي سياه عازم سنت پترزبورگ بود كه بر فراز كشور اوكراين سقوط كرد.

كارنامه اجمالي دولت در اولين سال فعاليت منتشر شد
فارس: دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، كارنامه مختصر دولت نهم را منتشر كرد.
بنا بر گزارش اين شورا دولت نهم در طول يكسال فعاليت خود كوشيده است با استعانت از خداوند متعال، بهره گيري از ديدگاهها و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و استفاده از ظرفيت ها و پتانسيل بدون انتهاي مجموعه مردم در سراسر كشور و همچنين فعال تر نمودن ظرفيت مجموعه كلان دولت زمينه خدمت رساني به مردم را در راستاي اهداف ۴گانه خود فراهم نمايد.
شوراي اطلاع رساني دولت افزوده است: هر چند سال سپري شده، سال اول دولت نهم بوده و بخش قابل اعتنايي از آن به تغييرات لازم در بدنه مديريتهاي اجرايي ستادي و استاني سپري گرديد و همچنين دولت در اين سال با موانع و مشكلات متعدد خارجي و داخلي روبرو بود، اما در همين مدت تلاش شد با سوق دادن جهت گيريها و رويكردها در بسترهاي تصميم گيري به سمت برنامه ها و شعارهاي انقلاب، و تلاش براي هدر ندادن حتي يك روز زمينه خدمات متعددي فراهم گردد.
در اين گزارش كه با محوريت ۸ موضوع نظير مردم محوري، بسترسازي براي عدالت، تمركززدايي اداري و رويكرد علمي - فرهنگي دولت گردآوري شده آمده است:
هر چند دولت در اين راه با نامهرباني هاي متعددي نيز روبرو گشته است، اما بر اين اعتقاد راسخ باورمند است كه آثار مبارك اين رويكرد در تصحيح برخي جهت گيري هاي پيشين اجرايي و نزديك تر كردن رابطه دولت ـ ملت در تداوم عزت مندي نظام ظهور و بروز مناسبي را پيدا خواهد نمود.
تلاش دولت جهت پايدار نمودن آرامش سياسي
دولت در اين دوره كوشيد در اين راستا با دوري از منازعات بدون حاصل اما فرصت سوز سياسي و حزبي، ضمن تلاش جهت پايدار نمودن آرامش سياسي در جامعه زمينه تسلط فضاي كار و خدمت را فراهم نمايد.
افزايش قابل توجه ساعات فعاليت بدنه مديريتي دولت، برنامه ريزي جهت دخيل شدن بدنه كارشناسي استاني و ملي دستگاه ها در فرآيند تصميم گيري ها، انجام منظم سفرهاي منطقه اي وزراء و معاونين رئيس جمهور و ديگر همكاران آنها بعلاوه سفرهاي منظم پايان هفته هيات وزيران ـ هر دو هفته يكبار ـ موجب شد بحمدالله فضاي عمومي جامعه و همچنين ساختار دولت به جاي فضاي ملتهب و غير كاري، فضايي آكنده از روحيه كار و تلاش و فرهنگ خدمت باشد.
تأمين عزت ملي همراه با مبارزه با نظام سلطه
اتخاذ رويكرد هاي فعال در عرصه ديپلماسي از ديگر گزينه هاي انتخاب شده در سال ابتدايي دولت نهم بود. دولت با باور به ضرورت تأمين عزت ملي در عرصه ديپلماسي و ضرورت مبارزه با نظام سلطه به عنوان انتخاب مقدس نظام جمهوري اسلامي در عرصه خارجي تلاش نمود با اتخاذ رويكرد ها زمينه تحقق اين اهداف و ضرورت ها را فراهم نمايد.
پيگيري قاطع مبارزه با فساد دستگاه اجرايي
علاوه بر موارد و موضوعات ذكر شده و رويكرد و جهت گيري هاي مورد اشاره دولت نهم در اولين سال فعاليت خود كوشيد در تمامي محورهاي فعاليت خود ضمن توجه به مباني و رويكردهاي نظام و رهبري معظم، با پيگيري قاطع مقوله مبارزه با فساد در بدنه دستگاههاي اجرايي و با تسهيل رابطه مردم با دولتمردان، تقويت رويكردهاي مردمي و تعاوني در عرصه اقتصاد و توجه خاص به مناطق محروم و روستايي و... نسبت به اجراي شعارها و برنامه هاي خود در حوزه هاي مختلف اقدام نمايد.

مؤسسه تحقيقاتي چتهم هاوس:
نفوذ ايران در عراق بيشتر از آمريكا ست
013218.jpg
گروه سياسي- مؤسسه تحقيقاتي چتهم هاوس انگليس روز گذشته در گزارشي تحليلي خبر داد آنچه آمريكا به عنوان جنگ عليه ترور در منطقه خاورميانه آغاز كرده، به تقويت و افزايش قدرت ايران در منطقه منتهي شده است.
در اين گزارش از نابودي رژيم صدام و درگيري اسرائيل در منطقه به عنوان عواملي يادشده كه باعث اين افزايش قدرت شده اند و اشاره شده تا ثبات در منطقه برقرار نشود، اين افزايش قدرت روند صعودي خواهد داشت.
اين گزارش مي افزايد: آمريكا و متحدانش دو خصم قوي ايران در منطقه يعني صدام و طالبان را در عراق و افغانستان از بين بردند و هنوز هم موفق نشده اند دولت مقتدر و مردمي و باثباتي را در اين دو كشور جايگزين كنند.در اين تحليل حركت ايران در پرونده هسته اي نقطه پيروزي عنوان شده و چنين نتيجه گيري كرده كه حتي با فشار شوراي امنيت سازمان ملل، ايران مطمئن است كه پيروزي به آنان تعلق دارد.
موسسه چتهم هاوس، ايران را كشوري بسيار مهمتر در زمينه سياسي، اقتصادي و فرهنگي دانسته كه بايد جدي تر از اين گرفته شود.چتهم هاوس از مهمترين اتاق فكرهاي اروپا است و در لندن واقع شده است.

نشست شوراي حكام ۳ هفته ديگر برگزار مي شود
فارس: نشست بعدي شوراي حكام۱۱ سپتامبر (۲۰ شهريور) برگزار مي شود و گزارش البرادعي درباره ايران نيز در اين نشست قرائت خواهد شد.
شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، در ماه سپتامبر دو بار تشكيل جلسه خواهد داد كه جلسه ۱۱ سپتامبر براي تدوين سياست هاي نهادهاي وابسته به آژانس به صورت محرمانه و تنها با شركت ۳۵ عضو شوراي حكام صورت خواهد گرفت.
گزارش البرادعي درباره موضوع ايران به صورت موازي به شوراي امنيت سازمان ملل و شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  ارائه خواهد شد. البرادعي قرار است گزارش خود را تا ۳۱ اوت( ۹ شهريور) براي شوراي امنيت آماده كند. دبيرخانه آژانس در حال طي مقدمات براي تهيه اين گزارش است كه به اعتقاد كارشناسان تغيير چنداني نسبت به گزارش قبلي نخواهد داشت.
جلسه بعدي اين شورا نيز پس از انتخاب اعضاي جديد در كنفرانس سالانه، در تاريخ ۲۵ سپتامبر برگزار خواهد شد.
بر اساس اين گزارش در سايت رسمي آژانس بين المللي انرژي اتمي با اعلام اين كه پنجاهمين نشست عمومي سالانه آژانس بين المللي انرژي اتمي از ۱۸ الي۲۲ سپتامبر(۲۷ الي ۳۱ شهريور) در مقر دايم اين آژانس در وين اتريش برگزار خواهد شد، آمده است كه تنها نمايندگان كشورهاي عضو آژانس و اعضا و سازمان هاي دعوت شده غيرعضو اين نهاد امكان شركت در نشست سالانه دارند.

خبر تصرف يك دكل حفاري نفتي
متعلق به روماني تكذيب شد
013224.jpg
ايرنا: سخنگوي وزارت خارجه در خصوص اخبار منتشره در زمينه تصرف يك دكل حفاري نفتي متعلق به روماني گفت: اين اخبار جوسازي رسانه اي و خلاف واقع بوده است.
وي افزود شركت رومانيايي در تداوم اقدام غيرقانوني اوليه (خارج كردن برخي از تجهيزات حفاري از منطقه فعاليت)، امروز درصدد راهزني دوم بود كه به موقع نيروهاي انتظامي  جمهوري اسلامي  ايران در منطقه وارد عمل شدند و اجازه ندادند چنين اقدامي  صورت بگيرد و اقدام غيرقانوني آنها را خنثي كردند.
حميدرضا آصفي اضافه كرد: همكاري شركتهاي خصوصي و تخصصي روماني و جمهوري اسلامي  ايران در حوزه نفتي به ويژه حفاري سابقه چندين ساله دارد.
اخيراً برخي اختلافات حقوقي بين طرفين از طريق مذاكره حل و فصل نشده است و طرفين براي احقاق حقوق خود به مراجع قضايي مراجعه كرده اند و اقدامات انجام شده صرفاً جنبه قضايي و حقوقي دارد و در راستاي تامين منافع هريك از دو طرف نزد مراجع قضايي در دست پيگيري است.
سخنگوي وزارت خارجه تصريح كرد: ادارات و سازمانهاي دولتي در اين مساله نقشي نداشته  و از نظر مقررات قانوني امكان تاثيرگذاري بر اختلافات طرفين را ندارند، لذا بهتر است از برخي خبرسازي ها كه در افكار عمومي ايجاد شبهه مي كند پرهيز شود و اجازه داده شود پرونده رويه قضايي خود را تا حل و فصل نهايي بر اساس مقررات قانوني و حقوقي طي كند.

انهدام اهداف شناور دريايي در پنجمين
مرحله از رزمايش ضربت ذوالفقار
013215.jpg
گروه سياسي - روز گذشته پنجمين مرحله رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار با انهدام اهداف شناور دريايي در منطقه عمومي چابهار آغاز شد.
به گزارش ستاد خبري رزمايش بزرگ ضربت ذوالفقار، در اين مرحله كه با نظارت امير سرتيپ سيد رحيم موسوي رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران انجام شد، اهداف دريايي دشمن از نقاط مختلف با استفاده از سامانه هاي خاص و شيوه هاي نوين ابتكاري متخصصان نيروي زميني ارتش هدف گيري و منهدم شد. انجام عمليات شناسايي و خرج گذاري شناورهاي دشمن توسط غواصان نيروي زميني ارتش از ويژگي هاي مهم اين مرحله از رزمايش بود.در اين مرحله بهره برداري تاكتيكي از مهمات و سلاح هايي با قابليت هاي متعدد و قدرت نفوذ و تخريب بالا كه توسط تيم هاي تحقيقاتي نيروي زميني ارتش و وزارت دفاع طراحي و توليد شده عليه اهداف دريايي با موفقيت انجام شد.گفتني است همزمان با اين مرحله از رزمايش، ۱۲ لشكر نيروي زميني ارتش با هدايت چهار قرارگاه ذوالفقار پس از استقرار در مناطق تعيين شده در اقصي نقاط ميهن اسلامي به انجام تاكتيك هاي نوين رزمي پرداختند.

مجلس خبرگان ماه جاري تشكيل جلسه مي دهد
ايرنا: دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري طي اطلاعيه اي اعلام كرد شانزدهمين اجلاس اين مجلس هفتم شهريورماه در تهران برگزار مي شود.
در اين اطلاعيه كه روز گذشته صادر شد، آمده است: مجلس خبرگان رهبري، دوره سوم، اجلاسيه رسمي خود را در ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار مي كند.
درادامه اين اطلاعيه آمده است: اين اجلاسيه به مدت دو روز با حضور كليه نمايندگان مجلس خبرگان رهبري برپا مي شود.
اطلاعيه بر حضور كليه نمايندگان مجلس خبرگان رهبري در اين اجلاس تأكيد كرده است.

باشگاه احزاب
ديدار ميردامادي با سيدحسن خميني
محسن ميردامادي، دبيركل جبهه ي مشاركت ايران اسلامي روز سه شنبه (گذشته) با حضور در جماران با حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني ديدار كرد.
به گزارش ايسنا،  در اين ديدار نوه امام ضمن تأكيد بر اهميت و ضرورت فعاليتهاي حزبي اظهار داشت: عليرغم مشكلات و پيچيدگي هاي فعاليتهاي حزبي در جوامعي همچون جامعه ي ما بايد به تحزب و تقويت فعاليتهاي روشن و شفاف حزبي توجه شود.
در اين ديدار، محسن ميردامادي، دبيركل جبهه  مشاركت ايران اسلامي ضمن ارائه  گزارش مختصري از فعاليتها و برنامه هاي تشكل متبوع خود و كنگره  اخير اين حزب اظهار داشت: ما هويت سياسي خود را از انقلاب اسلامي و حضرت امام گرفته ايم و اميدواريم بتوانيم پس از اين نيز تصوير و تفسير روزآمد و مردم سالارانه اي از اين انديشه شاهد باشيم.
شرايط براي مشاركت مردم در انتخابات شوراها و خبرگان فراهم شود
مصطفي كواكبيان رييس جبهه تحكيم دموكراسي بر فراهم شدن شرايط براي مشاركت بيشتر و فعالتر مردم در دو انتخابات مجلس خبرگان و شوراهاي اسلامي شهر و روستا تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا، كواكبيان كه همزمان با سالروز بعثت حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) در گردهمايي ساليانه كانون وليعصر(عج) در شهرستان كرج سخن مي گفت، گفت: اگر در انتخابات بخواهيم صرفا ميدان را براي عناصر حكومتي فراهم كنيم و آنان را صاحب صلاحيت بدانيم ، بطور يقين مردم يعني ولي نعمتان و صاحبان اصلي انقلاب با جدي نگرفتن مشاركت، به ما واكنش منفي نشان خواهند داد.
هفته دولت فرصت مناسبي براي نقد عملكرد دولت است
دبيركل حزب موتلفه اسلامي در پايان نشست دبيران اين حزب با اشاره به پاسخ ايران به بسته پيشنهادي ۱ + ۵ گفت: پاسخ جمهوري اسلامي ايران به بسته پيشنهادي علي القاعده اتمام حجت با قدرت هاي جهاني و نقطه پاياني براي بحران آفريني آن هاست و ان شاءالله ايران غني سازي را با قدرت كامل ادامه خواهد داد.
وي افزود:  ايران به دنبال ماجراجويي نيست اما قدرت كافي براي پاسخ به ماجراجويي هاي آمريكا و انگليس و رژيم صهيونيستي در مورد پرونده هسته اي ايران را دارد. هيچ كس در ايران محروم شدن از حق مسلم برخورداري از دانش هسته اي صلح آميز را بر نمي تابد و آنها كه چنين قصدي دارند بايد اين سياست كلي را پذيرفته باشند.
وي اضافه كرد: وقت آن رسيده است كه بيش از آن كه به فكر پيشرفت و ترقي يك گروه يا يك جناح باشيم به فكر پيشرفت و ترقي كشور باشيم.
حبيبي با اشاره به هفته دولت گفت: هفته دولت فرصتي براي نقد و ارزيابي عملكرد يكساله دولت است همه كساني كه علاقمند به كارآمدي دولت هستند، مي توانند نقد و ارزيابي خود را مطرح كنند، حتما مورد توجه دولتمردان قرار خواهد گرفت.

يادداشت
از جنگ نامتقارن تا جنگ نامتعادل
دكتر مهدي مطهرنيا
به ظاهر اين جمله از مونتسكيو است كه مي گويد: واي بر شاگردي كه از استادش عقب بماند؛چرا كه به نظر مي رسد امروز شاگرد مكتب ماكياوليسم؛ و محصول فرآيندهاي سلطه محور غرب در مهم ترين جغرافياي سياسي جهان از استادان خود عقب مانده است. اسرائيل در آستانه باز تعريف جغرافياي سياسي منطقه در ساحت اراده ابرقدرت امريكا براي مديريت زمان و مكان به هدف تبديل وضعيت از ابرقدرتي به قدرت بلامنازع در سطح نظام بين الملل در يك جنگ نيابتي «ضد مقاومت» عليه «مقاومت» وارد عمل شد و پس از سي و سه روز با پذيرش قطعنامه ۱۷۰۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد وارد مرحله «ترك خشونت ها» شد. يكي از پرسش هاي اساسي اين است كه چرا آمريكا عليرغم آنكه اسرائيل خواهان وارد شدن سريع تر به وضعيت  ترك مخاصمه يا آتش بس بود؛ به مديريت وضعيت جهت ادامه درگيري ها اقدام كرد؟ آمريكا بر آن است كه other يا دگر استراتژيك خود را در چارچوب «نبرد نامتقارن» و «جنگ نامتعادل» تعريف پذير نمايد. در چنين وضعيتي از منظر مكتب تفسيري امنيت در صورت فقدان اراده در قدرتهاي بزرگ در راستاي رقابت رودر رو با ابرقدرت؛ تلاش مي شود كه با بزرگ نمايي رقيب در رديف سوم رده بندي كشورها در جدول گونه شناسي توان استراتژيك آنها، با ايجاد فضاي مجازي قدرت براي قدرت هاي متوسط منطقه اي كه مدعي مديريت امنيتي منطقه جغرافيايي خود هستند؛ فضايي را براي «تعادل قدرت» در راستاي برخورد و تعارض و گسترش آن به نفع خود به وجود آورند.ايده «قدرت سازي مجازي» با ايجاد تصويري غيرواقعي از قدرت بازيگر رقيب، بر آن است تا «تعادل» مورد نياز براي استفاده از «زور» را در دفع تهديدات احتمالي براي بازيگر برتر فراهم سازد، و امروز منطقه شاهد درگيري اسرائيل افسانه اي و شكست ناپذير با جنبش مقاومت حزب الله است كه پرچم سرافرازي خود را بر قله رفيع اين كوه به اهتزاز درآورده است.
از سوي ديگر آمريكا بر آن است كه خط جنبش مقاومت حزب الله را در مسير جغرافيايي اي تعريف نمايد كه در يك سوي آن ايران اسلامي به عنوان «ستاد فكري و مركز فرماندهي» عمل مي كند؛ سوريه «لجستيك و پشتيباني» را به عهده دارد و حزب الله در «صف» اقدام مي نمايد. هر كس كه اندكي در رسانه هاي بيگانه وابسته به امريكا دقت كند، به راحتي درخواهد يافت كه امريكا در پي ارائه تصويري از مقاومت در منطقه است كه براي اميال و مطامع جهاني و منطقه اي قدرت هاي بزرگ خطرناك جلوه كند به گونه اي كه مجموعه اين قدرت ها در رده نخست «ابر قدرت» و در رده دوم «قدرت هاي بزرگ» بايد در يك وحدت همگاني ميان قدرت هاي بزرگ با ابرقدرتي جهاني مديريت امنيتي - نظامي مقاومت موجود را به طور جدي در دستور كار قرار دهند.با در نظر داشتن چنين فضايي است كه ايالات متحده آمريكا به موازات «بحران لبنان» قطعنامه ۱۶۶۹ را عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد به تصويب مي رساند آن را به فرجام مي رساند.
در اينجاست كه بايد به هوش بود كه ايالات متحده بر آن است كه بنا به نظريه «جنگ نامتعادل » عليه ايران عمل نمايد؛ اركان اين نظريه عبارتند از: ركن اول - اقدام رسانه اي: در اين مرحله بازيگر برتر با استفاده از رسانه هاي جمعي و مديريت آنها، سعي در قرار دادن بازيگر هدف در مركز فعاليت هاي رسانه اي نموده و از اين طريق تصويري مجازي از بازيگر مورد نظر توليد و عرضه مي دارد.
ركن دوم «جنگ رواني» است. اقدام رسانه اي زمينه مناسب براي شروع جنگ رواني را فراهم مي سازد. بدين صورت كه تلاش مي شود تا دستگاه تصميم ساز در كشور هدف دچار اختلال در سياستگذاري هدفمند شود.
ركن سوم «جنگ نظامي» است در حالي كه تعارض؛ در سطح «قدرت واقعي كشور مهاجم با تصوير مجازي قدرت» از كشور هدف تعريف مي شود. اقدام نظامي در فضايي متفاوت با دو بازيگر يعني «كشور مهاجم و كشور هدف»در سطح واقعي آن صورت مي پذيرد؛ نتيجه آنكه قدرت برتر در زماني كوتاه تر و با تلفات اندك نسبت به زمان قبل از اقدامات مذكور، مي تواند به اهداف نظامي خويش نايل آيد.
حال آيا به نظر نمي رسد: مطرح كردن مفهوم «جنگ نامتقارن» در حالي كه هيچ يك از بازيگران در معرض تهديد دولت آمريكا، اقدام به ايجاد تهديدي نامتقارن ننموده اند و «تهديدات نامتقارن» از «حيث عملياتي» وجود خارجي ندارد؛ چرا «تهديد نامتقارن» كه مفهومي مجازي است با تاكيد بر حوزه «عمليات رواني» در ساحت «جنگ نامتعادل» مديريت مي شود؟ سياست دنياي پيچيدگي هاي بسيار ساده و سادگي هاي بسيار پيچيده است و استراتژي در اين دنياي تودرتو؛ مفهومي چند لايه است كه هر لايه اش هزاران دهليز تودرتو دارد. آيا ضد واقعه ۱۱ سپتامبر و موج اول خاورميانه بزرگ در افغانستان؛ ضد پرونده هسته اي ايران و حمله به عراق؛ پرونده مهليس و بحران لبنان و... لايه اي از لايه هاي استراتژي امريكا نيست؟ مراقب باشيم دشمن باد در آستين مان نكند تا قدرت بازي خود را نشان دهد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
شهر تماشا
سلامت
شهري
دانش
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   دانش   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |