پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۰ - Sep 21, 2006
نگارش هشتم آكروبات
006873.jpg
گروه علمي فرهنگي- آدوبي سيستمز نگارش هشتم نرم افزار مشهور آكروبات(Acrobat )را در ماه نوامبر به بازار مي دهد.
به گزارش نيوزفكتور، نگارش جديد نرم افزار پركاربر آكروبات (ويژه كار با فايل هاي رايانه اي با فرمت .pdf) به چند كاربر اجازه مي دهد به صورت مشترك يك فايل پي دي اف را ايجاد و ويرايش كنند. اين نرم افزار علاوه بر فايل هاي پي دي اف، قابليت كاركردن با انواع مختلف فايل هاي رايانه اي از جمله فايل هاي ايجاد شده با نرم افزار واژه پرداز ورد و همچنين انواع فايل هاي عكس هاي ديجيتالي را نيز دارد.
علاوه بر نرم افزار آكروبات، شركت آدوبي در ماه نوامبر محصول ديگري را نيز با نام آكروبات كانكت (AcrobatConnect) عرضه خواهد كرد كه تا پانزده كاربر در نقاط مختلف مي توانند از آن براي ايجاد كنفرانس اينترنتي و ارتباط صوتي تصويري همزمان با يكديگر استفاده كنند.
نگارش هشتم نرم افزار آكروبات و همچنين نرم افزار جديد آكروبات كانكت با يكديگر مرتبط بوده و كاربران آكروبات مي توانند تنها با يك كليك، نرم افزار آكروبات كانكت را فعال كرده و از آن استفاده كنند.
آدوبي سيستمز به عنوان ابداع كننده فايلهاي اسناد رايانه با فرمت پي دي اف هم اكنون با نرم افزارهاي قدرتمندي نظير فوتوشاپ و آكروبات بخش بزرگي از بازار نرم افزارهاي گرافيكي را در اختيار خود گرفته است. آدوب در ماه نوامبر نسخه استاندارد نگارش هشتم نرم افزار آكروبات را با قيمت ???دلار و نسخه حرفه اي آن را با قيمت ???دلار عرضه خواهد كرد.

كشف سياره اي ديگر در فراسوي خورشيد
عظيم، ولي سبك
006870.jpg
گروه علمي فرهنگي- اخترشناسان رصدخانه اسميت سانيون آريزونا با بهره گيري از شبكه اي از تلسكوپ هاي خودكار مرتبط، سياره اي عظيم را در فاصله چهارصد و پنجاه سال نوري از زمين كشف كرده اند. ساختار شگفت انگيز اين سياره براي دانشمندان هنوز هم در پرده اي از ابهام قرار دارد.
جرم تازه كشف شده كه HAT-P-1 نام دارد به دور ستاره مادر خود در صورت فلكي سوسمار در گردش است. به اين ترتيب اخترشناسان با گونه جديدي از سيارات روبرو هستند. در حالي كه HAT-P-1 با شعاعي در حدود 38/1برابر شعاع سياره مشتري، سياره اي عظيم است اما جرم آن نصف جرم مشتري است.
گاسپر باكس از موسسه تلسكوپ فضايي هابل و همچنين مركز اختر فيزيك هاروارد –اسميت سانيون درباره كشف جديد مي گويد كه سياره مورد نظر تنها يك چهارم چگالي آب را دارد، به عبارت ديگر از يك توپ چوب پنبه اي عظيم هم سبك تر است. همانند سياره زحل اگر اندازه آن مطرح نبود به راحتي در وان حمام جاي مي گرفت.
سياره HAT-P-1 در فاصله دوازده و نيم ميليون كيلومتري(يك دوازدهم فاصله زمين تا خورشيد) از ستاره مادر، هر چهار روز و نيم يك بار به دور آن مي گردد. هر بار كه سياره از مقابل ستاره عبور مي كند به مدت دو ساعت به اندازه 5/1 درصد از درخشش ستاره مادر كاسته مي شود و پس از آن دوباره به درخشندگي سابق باز مي گردد.
ستاره مادر نيز خود عضوي از يك مجموعه ستاره اي دوتايي ADS 16402 است كه با دوربين دو چشمي قابل مشاهده هستند. فاصله دو ستاره اين مجموعه هزار و پانصد بار از فاصله زمين تا خورشيد بيشتر است. اين ستارگان با سني در حدود 6/3 ميليارد سال شباهت بسياري به خورشيد دارند. اگر چه سياره تازه كشف شده داراي ساختاري متفاوت(چگالي اندك) در مقايسه با سيارات فراخورشيدي مي باشد، اما سياره اي يگانه نيست. در حالي كه نخستين سياره كشف شده كهHD 209458b نام دارد بنابر تئوري هاي فعلي از لحاظ اندازه 20 نسبت به آن چيزي كه مي بايست باشد بزرگتر است، سياره HAT-P-1 بيست و چهار درصد از محاسبات فراتر است.
رابرت نيوز از مركز اختر فيزيك هاروارد –اسميت سانيون در اين باره مي گويد: از يازده سياره اي كه تاكنون از مقابل ستاره مادر عبور كرده اند، اين دو سياره بسيار عظيم هستند و در عين حال داراي چگالي اندكي مي باشند چيزي كه با پيش بيني هاي نظريات فعلي مغايرت دارد. در حقيقت اين كشف به ما مي گويد در نظرياتي كه هم اكنون پيرامون شكل گيري سيارات مطرح شده است، نكته اي گم شده وجود دارد.
نظريه پردازان، تئوري هاي گوناگوني را براي توجيه ساختار متفاوت اين سيارات بيان نموده اند، اما تاكنون هيچ يك از آنها موفقيتي در بر نداشته است. احتمالا يكي از دلايلي كه مي تواند باعث افزايش اندازه سياره گردد وجود گرماي دروني اضافي است. البته گرماي سطحي كه از مجاورت سياره به ستاره مادر حاصل مي آيد نمي تواند باعث بروز چنين فرايندي شود. اگر اين طور بود تمامي سياراتي كه از نزديكي ستاره مادر خود عبور مي كردند، در حين گذر مي بايست از لحاظ اندازه گسترش مي يافتند. يكي از راه هاي هدايت انرژي به مركز سيارت، ايجاد انحراف در محور دوران سياره نسبت به صفحه چرخش آن به دور ستاره مادر است. همانند سياره اورانوس در منظومه شمسي اين انحراف مي تواند به 90 درجه و يا بيشتر هم برسد. اگر سياره اي كه به ستاره مادر خود نيز نزديك مي باشد، در چنين حالتي قرار بگيرد حرارتي كشنده در درون آن بوجود مي آيد. اما با توجه به گفته هاي متيو هولمن اخترشناس رصدخانه اسميت سانيون، عاملي كه بتواند باعث ايجاد چنين انحرافي در محور دوران سياره گردد چنان غيرعادي مي نمايد كه شايد نتواند نحوه شكل گيري سيارات عظيم كشف شده را توجيه نمايد.
ديميتر ساسيلو از مركز اختر فيزيك هاروارد –اسميت سانيون در اين باره افزود: بر طبق نظريه ديگري كه پيرامون ابعاد عظيم سياره HD 209458b وجود دارد، ناشي از مدار غير عادي سياره به دور ستاره همدم خود مي باشد كه باعث ايجاد گرماي كشندي مي شود. اما با توجه به مشاهدات كنوني اين نظريه بسيار غير محتمل مي نمايد. دانشمندان كماكان به مشاهده و بررسي سياره HAT-P-1 خواهند پرداخت تا دليلي قانع كننده براي اندازه عظيم و در عين حال چگالي اندك آن بيابند. ديميتر ساسيلو در پايان افزود: تا زماني كه به ماهيت واقعي اين سيارات دست نيابيم، آنها همچون معما در پرده اي از ابهام قرار خواهند داشت.
شبكه HAT از شش تلسكوپ مرتبط در نقاط مختلف تشكيل شده است كه چهار عدد از آنها متعلق به رصدخانه اختر فيزيك اسميت سانيون در آريزونا است و دو تلسكوپ ديگر در ايالت هاوايي واقع شده اند. طراحي اين شبكه نيز بر عهده گاسپر باكس بوده است. تلسكوپ هاي مرتبط به طريق روبوتيك در شب هاي صاف هدايت مي شوند و هر كدام از آنها در هر نور دهي۱۵۰ درجه از آسمان را پوشش مي دهند. گروه تحقيقاتي HAT براي جستجوي سيارات فراخورشيدي، ستارگاني كه در دوره هاي خاصي به يك باره از درخشش شان كاسته مي شود را مورد بررسي قرار مي دهند. در هنگام گذر سياره از مقابل ستاره مادر، در واقع براي ناظر زميني يك خسوف جزئي روي مي دهد. داده هايي كه در هر گذر بدست مي آيد براي دانشمندان و اخترشناسان بسيار ارزشمند است، به بيان ديگر آنها مي توانند با توجه به ميزان كاسته شدن درخشش ستاره، اندازه واقعي سياره را تعيين كنند و يا با بررسي ميزان تاثير گرانش سياره بر ستاره، جرم و در نتيجه چگالي آن را محاسبه نمايند. تعيين ميزان تاثير گرانش سياره HAT-P-1’s بر ستاره ADS 16402 توسط دبرا فيشر از دانشگاه ايالتي فلوريدا انجام شد. دانشمندان مركز اختر فيزيك هاروارد –اسميت سانيون متشكل از شش گروه به بررسي منشأ تكامل و سرنوشت نهايي كيهان مي پردازند.
منبع: سايت پارس اسكاي

 IT به دنبال راه حل موقتي در بحران مهارت ها
006867.jpg
گروه علمي فرهنگي- طبق تحقيق دفتر استخدام Hays، بيش از نيمي از كارفرمايان IT  استراليا در بحران  مهارت هاي IT فعلي، كارمندان موقتي استخدام مي كنند. بررسي انجام شده نشان مي دهد كه وقتي 53 درصد كارفرمايان، كارمندان قراردادي را استخدام مي كنند، 49 درصد ايشان بعد از گذشت 12 ماه آنان را ابقا خواهند كرد و بيش از 35 درصد به تعداد فعلي اضافه مي شوند.بررسي كه بر اساس 1700 پرسش در استراليا و نيوزيلند انجام شده نيز نشان مي دهد كه 69 درصد كارفرمايان تكنولوژي اطلاعات، سطوح استخدام دائمي را افزايش مي دهند و 23 درصد بيش از ميانگين هاي تحقيق (46 درصد) هستند.
پيتر نابلت مدير منطقه اي IT شركت Hays گفت: بازار استخدام از اعتماد به كارمندان موقت توسط كارفرمايان در طول بحران مهارت هاي IT استفاده مي برد. نابلت افزود:اين يافته ها ثابت مي كند كه بازار استخدام بسيار سالم باقي مانده است، كارفرمايان به دنبال افزايش سطوح استخدامي دائمي هستند و استفاده از پيمانكاران بسيار زياد شده است. با گذشت زمان، استخدام كارمندان موقتي، از پوشش منحصرا كوتاه مدت به جز مكمل نيروي كار تبديل مي شود.كمبود مهارت ها با اشكال در منبع تخصصي و داوطلبين متخصص با تجربه، نشانه اي از تنزل را نشان نمي دهد، اما كارفرمايان و نمايندگان استخدام با اين رقابت روبرو مي شوند و استراتژي هاي جديد و نويي را در منبع مهارت هايي كه نياز دارند، گسترش مي دهند.

با حضور متخصصان فناوري اطلاعات و ارتباطات
كنفرانس بين المللي مديريت فناوري
اطلاعات و توسعه در تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي- كنفرانس بين المللي مديريت فناوري اطلاعات و توسعه دي ماه امسال با حضور چهره هاي برجسته داخل و خارج كشور در تهران برگزار مي شود.
سيدسهيل قريشي دبير اين كنفرانس با اعلام اين خبر افزود: در اين كنفرانس مباحثي در زمينه هاي مديريت امنيت اطلاعات، سازمان هاي مجازي، استراتژيك فناوري اطلاعات و ارتباطات، جامعه اطلاعاتي و معماري سازماني مطرح خواهد شد.
وي با اشاره به اين كه مديريت ارتباط با مشتري (CRM)، برنامه ريزي منابع سازماني (ERP)، مديريت زنجيره تامين (SCM)، مديريت دانش (KM) دولت الكترونيك، بانكداري الكترونيك، تجارت الكترونيك،  مديريت استراتژيك و فناوري اطلاعات، آموزش الكترونيك و شهر الكترونيك از عمده محورها و موضوعات برگزاري اين كنفرانس به شمار مي رود.
دبير كنفرانس بين المللي مديريت فناوري اطلاعات و توسعه برپايي كارگاه هاي تخصصي آموزشي در كنار كارگاه هاي دستاوردهاي علمي، پژوهشي سازمان ها و دانشگاه ها در زمينه مديريت و فناوري اطلاعات، بررسي چالش ها، تهديدات و فرصت هاي فراروي سازمان ها را از ديگر برنامه هاي اين كنفرانس برشمرد.
علاقه مندان به كسب اطلاعات بيشتر مي توانند، به پايگاه اينترنتي اين كنفرانس به نشاني WWW.itmcenter.ir مراجعه كنند.

دومين نشست تبادل فناوري كشور
006882.jpg
گروه علمي فرهنگي- دومين نشست تبادل فناوري كشور با موضوع زيست فناوري پزشكي و با محوريت شاخه هاي تخصصي تشخيص، پيشگيري و درمان طي روزهاي 17 و 18 آبان ماه سال جاري تهران برگزار مي شود.
سيد مجيد معنوي، معاون علوم زيستي دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري و دبير نشست با اعلام اين خبر به خبرنگار ما افزود: هدف از برگزاري اين نشست توسط دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري، شوراي عالي زيست فناوري و پارك فناوري پرديس، ايجاد مكاني براي مذاكره رودررو و تعامل صاحبان فناوري هاي زيستي و همچنين سرمايه گذاران و ارائه دهندگان خدمات فناوري است.
وي افزود: مهم ترين تفاوت اين نشست با سمينارها و كنفرانس هاي علمي معمول كشور، برگزاري آن با محوريت ارائه فناوري و كمك به صاحبان فناوري در جهت تجاري سازي آن است و در اين راستا از كليه مراكز پژوهشي، دانشگاه هاي علوم پزشكي، دانشكده ها و شركت هاي داروسازي كشور و نيز سازمان ها و مراكز مرتبط، دعوت به عمل آمده است.
وي با اشاره به دعوت از مراكز مرتبط با زيست فناوري پزشكي در خارج از كشور گفت: در راستاي افزايش همكاري هاي بين المللي شركت ها و مراكز پژوهشي داخلي، از مراكز خارجي فعال در زمينه تحقيق و توسعه نيز دعوت شده است تا با حضور در نشست و ارائه دستاوردهاي خود، زمينه براي همكاري و تبادل اطلاعات و دستاوردها با مراكز داخلي مهيا گردد.
وي همچنين مشاركت مالي و سرمايه گذاري بر روي طرح ها و نيز ارائه خدماتي مانند حمايت دولت از ثبت بين المللي پتنت به صاحبان فناوري را از مزيت هاي اين نشست دانست.
صاحبان فناوري بايد طرح هاي خود را به دبيرخانه نشست واقع در تهران- خيابان ستارخان- خيابان حبيب الله- تقاطع سروش يكم- پلاك 72 دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري- فن بازار ملي ايران ارسال كنند و يا با شماره تلفن 66506969 تماس بگيرند.دومين نشست تبادل فناوري كشور
گروه علمي فرهنگي- دومين نشست تبادل فناوري كشور با موضوع زيست فناوري پزشكي و با محوريت شاخه هاي تخصصي تشخيص، پيشگيري و درمان طي روزهاي 17 و 18 آبان ماه سال جاري تهران برگزار مي شود.
سيد مجيد معنوي، معاون علوم زيستي دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري و دبير نشست با اعلام اين خبر به خبرنگار ما افزود: هدف از برگزاري اين نشست توسط دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري، شوراي عالي زيست فناوري و پارك فناوري پرديس، ايجاد مكاني براي مذاكره رودررو و تعامل صاحبان فناوري هاي زيستي و همچنين سرمايه گذاران و ارائه دهندگان خدمات فناوري است.
وي افزود: مهم ترين تفاوت اين نشست با سمينارها و كنفرانس هاي علمي معمول كشور، برگزاري آن با محوريت ارائه فناوري و كمك به صاحبان فناوري در جهت تجاري سازي آن است و در اين راستا از كليه مراكز پژوهشي، دانشگاه هاي علوم پزشكي، دانشكده ها و شركت هاي داروسازي كشور و نيز سازمان ها و مراكز مرتبط، دعوت به عمل آمده است.
وي با اشاره به دعوت از مراكز مرتبط با زيست فناوري پزشكي در خارج از كشور گفت: در راستاي افزايش همكاري هاي بين المللي شركت ها و مراكز پژوهشي داخلي، از مراكز خارجي فعال در زمينه تحقيق و توسعه نيز دعوت شده است تا با حضور در نشست و ارائه دستاوردهاي خود، زمينه براي همكاري و تبادل اطلاعات و دستاوردها با مراكز داخلي مهيا گردد.
وي همچنين مشاركت مالي و سرمايه گذاري بر روي طرح ها و نيز ارائه خدماتي مانند حمايت دولت از ثبت بين المللي پتنت به صاحبان فناوري را از مزيت هاي اين نشست دانست.
صاحبان فناوري بايد طرح هاي خود را به دبيرخانه نشست واقع در تهران- خيابان ستارخان- خيابان حبيب الله- تقاطع سروش يكم- پلاك 72 دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري- فن بازار ملي ايران ارسال كنند و يا با شماره تلفن 66506969 تماس بگيرند.

تجليل از برگزيدگان آزمون سراسري
و المپيادي ها در دانشگاه شريف
گروه علمي فرهنگي از رتبه هاي برتر آزمون سراسري و دانش آموزان المپيادي ، در دانشگاه صنعتي شريف تقدير شد.
در مراسم جشني كه صبح ديروز با حضور بيش از دو هزار دانشجوي جديدالورود سال تحصيلي 86-85 در دانشگاه صنعتي شريف برگزار  شد، دكتر سهراب پور رئيس اين دانشگاه، با اعطاي لوح سپاس از تلاش هاي شايسته نفرات برتر آزمون سراسري در گروه فني مهندسي و علوم پايه و همچنين 49 نفر از 51 نفر دانش آموزان المپيادهاي علمي جهاني كه اين دانشگاه را براي تحصيل خود انتخاب كرده اند، تقدير كرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي شريف، از 100 نفر اول آزمون سراسري سال جاري 90 نفر اين دانشگاه را براي تحصيل خود برگزيده اند كه به ترتيب 72 نفر در رشته مهندسي برق، 15 نفر در رشته مهندسي مكانيك، 2 نفر در رشته نرم افزار و IT و يك نفر در رشته مهندسي صنايع هستند.
از 200 نفر دارنده رتبه برتر آزمون سال جاري نيز 179 نفر در دانشگاه صنعتي شريف به تحصيل خواهند پرداخت.

رئيس صندوق رفاه دانشجويان :
اعتبار وام شهريه دانشجويان ابلاغ نشده است
فارس: رييس صندوق رفاه دانشجويان گفت: به رغم اين كه ثبت نام دانشگاه ها آغاز شده است، هنوز هيچ اعتباري براي وام شهريه دانشجويان در اختيار صندوق رفاه دانشجويان قرار نگرفته است.
مهرداد فولادي نژاد با اشاره به اين كه اعتبار 58 ميليارد توماني وام شهريه دانشجويان ابلاغ شده است، افزود: هرچند كه مدتي است اعتبار وام شهريه دانشجويان ابلاغ شده، اما هنوز هيچ پولي در اختيار صندوق رفاه دانشجويان قرار داده نشده است.
وي با بيان اين كه ميزان وام شهريه دانشجويان در سال جاري از 60 ميليارد تومان به 120 ميليارد تومان افزايش يافته است، گفت: هرچند كه اقداماتي براي كمتر كردن مشكل دانشجوياني كه روي وام شهريه حساب باز كرده بودند در نظر گرفته شده، اما اگر هرچه سريع تر اين اعتبار پرداخت نشود، دانشجويان و دانشگاه ها دچار مشكل مي شوند.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان اظهار كرد: ميزان وام هاي دانشجويي اختصاص يافته به وزارت علوم با آمار سالهاي قبل در نظر گرفته شده است، در حالي كه در سال جاري آمار دانشجويان 25 درصد افزايش مي يابد كه اين افزايش در ميزان اعتبار وام لحاظ نشده است.

اعلام اسامي پذيرفته شدگان دوره كارداني
بدون آزمون دانشگاه آزاد
ايسنا: اسامي پذيرفته شدگان دوره كارداني پيوسته بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامي امروز از طريق ويژه نامه فرهيختگان و سايت مركز آزمون اعلام مي شود.
رئيس مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي با اعلام اين خبر گفت: ثبت نام پذيرفته شدگان از روز شنبه هشتم مهر در محلهاي دانشگاهي پذيرفته شده آغاز مي شود و تا روز دوشنبه دهم مهر در دو نوبت صبح و عصر ادامه دارد.
وي گفت:  جابجايي و نقل و انتقال پذيرفته شدگان براساس مقررات دانشگاه ممنوع و غيرمجاز است.

ساخت نيمه  رساناهاي مغناطيسي
006804.jpg
گروه علمي فرهنگي- گروهي از محققان دانشگاه Lowa، دانشگاه ايلي نويز و دانشگاه پريستون، با استفاده از ميكروسكوپ STM ، اتم هاي منگنز را در نقاط دلخواه از نيمه  رساناي گاليم آرسنيد (GaAs) قرار دادند. ماده نيمه  رسانايي كه به اين ترتيب به دست مي آيد در دستگاههاي اسپينترونيك و ايجاد تراشه هايي با قابليت ذخيره سازي و دستكاري داده ها كاربرد دارد.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، علي  يزداني از محققان دانشگاه پرينستون مي گويد: توانايي ساخت نيمه رسانه اي در مقياس اتمي از جمله آرزوهاي ديرين متخصصان الكترونيك به شمار مي آمد كه استفاده از اين روش مي تواند راهي براي رسيدن به آن باشد. تاكنون اما راهي براي كنترل چگونگي قرار گرفتن اتم هاي منگنز در زير لايه گاليم آرسنيد وجود نداشت و به عنوان مثال امكان تعيين بزرگي بيت هاي منگنز و يا اين كه اين اتم ها به چه فاصله اي از هم قرار مي گيرند وجود نداشت.
سابقاً دماي گذار فرومغناطيسي GaAs داراي آلاينده منگنز C–88ْ بود. اما اگر قرار باشد از اين ماده در كاربردهاي الكترونيكي استفاده شود، اين ماده در دماي اتاق نيز بايد همچنان خاصيت مغناطيسي خود را حفظ كند. اين دانشمندان با بررسي اثر قرار دادن اتم هاي منگنز در نقاط خاص، اميدوارند بتوانند خواص اين ماده را بهينه سازي كنند. به نظر محققان، نكته فني مهم قرار دادن منگنز در شبكه بلوري زيرين است. براي بررسي طرز كار اين نيمه  رسانا، رسوب دادن منگنز به تنهايي براي اين كار كافي نيست و لازم است اين نيمه  رساناها را به صورت يك ماده يكپارچه منفرد درآورد.
يزداني و همكارانش در اين تحقيق از يك ميكروسكوپ STM براي بررسي برهم كنش هاي بين اتم هاي منگنزي كه درون اين شبكه قرار داده بودند با حالت هاي الكتروني اتم هاي GaAs اطراف آن استفاده نمود. آنها دريافتند اين برهم كنش فرومغناطيسي به شدت به جهت گيري بلورشناختي بستگي دارد. محققان اميدوارند بتوانند از اين يافته ها در رشد بلورهاي GaAs جهتي با آلاينده هاي منگنز استفاده نموده و به اين ترتيب دماي گذار فرومغناطيسي را افزايش دهند.
به نظر اين محققان استفاده از روش STM، راهي منطقي براي ايجاد آرايه هاي دقيقي از اسپين هاي منفرد، به صورت بيت هاي كوانتومي جفت شده به منظور پردازش حافظه يا اطلاعات هستند.

اطلاعيه شوراي مركز تقويم دانشگاه تهران
006876.jpg
گروه علمي فرهنگي- شوراي مركز تقويم مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران با صدور اطلاعيه اي از احتمال تغيير در تقويم رسمي كشور و رؤيت هلال اول ماه مبارك رمضان، يك روز زودتر از زمان اعلام شده در تقويم رسمي كشور خبر داد.
در اين اطلاعيه آمده است: با توجه به چند رصد قابل توجه از هلال كه به وسيله رصدگران باتجربه ايراني در ماه هاي گذشته انجام گرفت و تغيير ملاك شورا در استخراج تقويم قمري، اين شورا كه استخراج تقويم رسمي كشور را به عهده دارد اعلام مي دارد كه احتمال رؤيت هلال اول ماه مبارك رمضان و همچنين اول ماه شوال جاري يك روز زودتر از آنچه در تقويم آمده است وجود دارد.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه چنين آمده است: همچون گذشته، ابتداي ماه مبارك رمضان و عيد سعيد فطر با استهلال گسترده گروه هاي تخصصي در سراسر كشور و اعلام نظر شرعي، تعيين خواهد شد.

براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه صورت مي گيرد
تشكيل دوره متوسطه استثنايي
006879.jpg
گروه علمي فرهنگي- دوره متوسطه استثنايي از سال آينده براي دانش آموزان با نيازهاي ويژه تشكيل مي شود.
به گفته رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي، اين دانش آموزان، 6 گروه را شامل مي شوند؛ گروه LD(كودكاني كه داراي اختلال در يادگيري هستند)، گروه كم توان ذهني، كساني كه اختلال در رفتار دارند، نابينا، ناشنوا و گروهي كه مشكلات جسمي و حركتي دارند.
به گزار ش خبرنگار همشهري مجيد قدمي، از عدم شناسايي بيش از 60درصد از كودكان استثنايي در كشور خبر داد و افزود: در ايران، تنها 48هزار دانش آموز كم توان ذهني شناسايي شده اند و به دليل عدم فرهنگسازي درست در خانواده هايي كه فرزند استثنايي دارند، باقي اين كودكان هنوز مورد آزمون واقع نشده اند.
وي با اشاره به تصويب آيين نامه آموزش فراگير از سوي شوراي عالي آموزش و پرورش گفت: بر اساس اين آيين نامه، قرار است 120 مدرسه در 30 استان كشور براي دانش آموزان استثنايي دائر شود.وي، همچنين تعداد دانش آموزان تحت پوشش اين سازمان را در سال تحصيلي گذشته 80هزار و 420 نفر اعلام كرد كه در 2هزار و 630 مدرسه مشغول به تحصيل بوده اند.
بر اساس اظهارات قدمي، مجوز تأسيس مدارس استثنايي، تنها در صورتي كه تعداد دانش آموزان به 25 نفر برسد، صادر مي شود كه در اين صورت، كلاس هاي ضميمه، مسئوليت تعليم اين دانش آموزان را برعهده مي گيرند.وي تأكيد كرد سيستم آموزشسي اين كلاس ها مطابق با نظام استثنايي اداره مي شود و مدرسان، آموزش هاي تخصصي ديده اند.برگزاري طرح سنجش، چاپ كتاب هاي خاص اين معلولين، آموزش معلمان متخصص، تأمين هزينه هاي درمان و برطرف كردن مشكلات رفت وآمد دانش آموزان استثنايي و همچنين استخدام 150 نفر از معلولان (كه اين كار به دليل نرسيدن متقاضيان به حد نصاب، تاكنون بي نتيجه مانده است)، از ديگر اقداماتي بود كه به گفته قدمي در سال گذشته توسط سازمان آموزش و پرورش استثنايي انجام شده است.
وي اعتبارات جاري و عمراني سازمان آموزش و پرورش استثنايي در سال جاري را 105ميليارد تومان عنوان كرد و گفت نسبت به سال گذشته 27درصد افزايش داشته است.
قدمي در پايان به اين نكته اشاره كرد كه به دليل واردشدن به سيستم آموزش فراگير و نداشتن خروجي، در سال هاي بعدي، تعداد دانش آموزان استثنايي بيشتر از گذشته خواهد شد.

موتور جستجوي جديد مايكروسافت
از نسخه بتا خارج مي شود
006864.jpg
گروه علمي فرهنگي- شركت مايكروسافت، تگ بتا يا آزمايشي Live Search را از نسل بعدي موتور جستجوي خود حذف كرده و به صورت ابزار جستجوي اساسي در پورتال MSN.Com ارائه مي دهد.
اين حركت به دليل تلاش هاي مايكروسافت براي جذب بخشي از بازار موتور جستجو است و در فاصله اي بسيار دورتر از گوگل و ياهو در مقام سوم است. از آنجا كه موتور جستجو مبتني بر تبليغات، داراي رشد سريع و درآمد چندين ميليارد دلاري است، مايكروسافت به سختي سعي دارد ابزارهاي جستجو و شبكه تبليغاتي خود را توسعه دهد، اما نتوانسته است همانند گوگل تسلطي پيدا كند. طبق اعلام comScore Networks Inc در ماه ژوئن، گوگل 45 درصد تمام ايرادات موتور جستجو را در ايالات متحده كشف كرد. در همان زمان ياهو 29 درصد و مايكروسافت 13 درصد از اين ايرادات موتور جستجو را پيدا كردند. اين نشان مي دهد كه بازار مايكروسافت با كاهش تقريبا 3 درصدي مواجه است.
گرگ استرلينگ تحليلگر Sterling Market intelligence گفت، توسعه ها در Live Search برجسته هستند اما تعدادي از آنها از طرف ساير سرويس دهندگان هم عرضه مي شوند، بنابراين اينها نمي توانند باعث افزايش سهم مايكروسافت در بازار شوند.
استرلينگ افزود: مايكروسافت بايد از قابليت هاي گوگل فراتر رود، نه اينكه فقط حريف آنها باشد، هم اكنون كاربرد موتور جستجو كاملا عادي است و مايكروسافت بايد با بدعت گذاري هاي برجسته مطرح شود و آشكارا تجربه جستجوي بهتري را ايجاد كند كه اين مشكل، رقابت سختي را باعث مي شود.
اين تغيير تدريجا در سرورهاي ميزبان MSN مختلف جاي خواهند گرفت. وي افزود: وقتي كاربران جستجو را در MSN.com اجرا نمايند، به صفحه نتايج جستجوي Live Search در دامنه Live.com تمايل پيدا خواهند كرد. اما لينك هايي هستند كه كاربران را به بازگشت به پورتال MSN.com هدايت مي كنند.
نسخه بتاي Live Search جهت آزمايش عموم در ماه مارس در Live.com قرار گرفت. Live.com نيز اين هفته از نسخه بتا خارج مي شود. در بين توسعه هاي Live Search، گزينه هاي جديدي به منظور تماشاي عكس هايي با اندازه كامل در نتايج جستجو تصوير و تعداد بيشتري عكس هاي هوايي را در جستجوي محلي وجود دارند. Live.com برچسب بتاي خود را در سرويس هاي ايالات متحده و بريتانياي خود حذف مي كند.
همچنين Live Search سرويس جستجوي اجتماعي جديدي را به نام QnA طرح ريزي مي كند كه كاربران مي توانند سوالات را مطرح نمايند و با ساير پاسخ ها هماهنگ شوند. ياهو و گوگل و سايرين داراي سرويس هاي جستجوي پرسش و پاسخ مشابه هستند.

آسانسورها هم
SMS مي زنند!
006861.jpg
ايسنا: گروهي از پژوهشگران كشورمان موفق به طراحي نرم افزاري جهت اعلام هوشمند خرابي آسانسور با ارسال SMS به سرويس كار شدند.
مهندس مجيد پار- مدير عامل شركت طراحان سيستم- اظهار كرد: با نصب اين سيستم در تابلو فرمان آسانسور، اشكالات ايجادشده در آسانسور، از طريق خط تلفن داخلي يا مستقيم به سرويس كار آسانسور اطلاع داده مي شود. اين سيستم در ابتداي خرابي شامل قطع برق،  باز و بسته نشدن درب،  ماندن مسافر در آسانسور و... طي 10 تا 15 ثانيه، پيام كوتاهي به شركت فرستاده و نرم افزار طراحي شده، پيام كوتاه ديگري را شامل تاريخ و زمان و نوع خرابي به تلفن همراه سرويس كار آسانسور كه در ساختمان يا هر مكان ديگري است ارسال مي كند.
وي در ادامه اظهار كرد: تمامي مراحل عملكرد سيستم بدون دخالت انسان و به طور خودكار انجام مي شود و با درج آن در بانك اطلاعاتي شركت كه از طريق اينترنت نيز قابل دسترسي است، در اختيار ساكنان هر ساختمان قرار مي گيرد. سيستم هاي خارجي اعلام خرابي آسانسور نياز به اپراتور داشته و گران قيمت است اما قيمت اين سيستم كه در داخل تابلو كنترل آسانسور تعبيه شده، 30هزار تومان به ازاي هر آسانسور است.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |