پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۹۰ - Sep 21, 2006
آخرين سخنراني عنان در مجمع عمومي سازمان ملل
ايسنا: كوفي عنان در آخرين سخنراني خود در مقام دبير كلي سازمان ملل در نشست ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد از كشورهاي جهان خواست تا براي مقابله با نقض موازين حقوق بشر، اختلافات مذهبي و درگيري هاي خشونت بار و نيز ايجاد سيستم اقتصادي منصفانه در جهان با يكديگر متحد شوند.
سخنراني افتتاحيه شصت ويكمين نشست مجمع عمومي سازمان ملل كه توسط كوفي عنان، دبير كل اين سازمان ايراد شد طيف وسيعي از مناقشات بين المللي را در بر داشت. مناقشاتي كه در دستور برنامه هاي رهبران ۱۹۲ كشور عضو سازمان ملل قرار دارد.
كوفي عنان هشدار داد تا زماني كه فلسطينيان تحت اشغال هستند و مورد تعرض، تحقير و آزار قرار مي گيرند احساسات در هر كجاي جهان بر افروخته خواهد شد.
عنان در آخرين سخنراني اش به عنوان دبيركل سازمان ملل هم چنين هشدار داد كه ناكامي در رفع بحران ميان فلسطين و اسراييل و پايان دادن به ۴۰ سال اشغال اراضي فلسطيني به اعتبار و منزلت سازمان ملل لطمه وارد خواهد آورد و بي طرفي اين سازمان را نيز زير سوال خواهد برد. شكست در اين مسير بهترين تلاش هاي سازمان ملل را براي پايان دادن به ساير كشمكش هاي جهان ناكام خواهد گذاشت.
عنان كه دوره ۵ ساله تصدي اش در تاريخ ۳۱ دسامبر به پايان مي رسد، گفت كه جهان طي دهه گذشته شاهد پيشرفت هايي در زمينه توسعه، امنيت و حاكميت قانون بوده است.
عنان در نخستين سخنراني اش در مقام دبير كلي سازمان ملل در سال ۱۹۹۷ گفته بود كه دستيابي به توسعه، برقراري امنيت و حاكميت قانون سه چالش بزرگي است كه بشريت با آن روبه روست. وي هم چنين از تداوم كشمكش ها در منطقه دارفور سودان انتقاد كرد.
وي اظهار داشت: وجود صحنه هاي آوارگي مردان، زنان و كودكاني كه از بيم تجاوز جنسي،كشته شدن و سوخته شدن روستاهايشان از خانه و كاشانه خود فراري مي شوند ادعاي ما را مبني بر اينكه از مردم جهان در برابر بدترين فجايع محافظت مي كنيم، به سخره خواهد گرفت.

ادامه ناآرامي ها در مجارستان
006981.jpg
ايسنا: در حالي كه مجارستان به دليل افشاي يك نوار صوتي كه در آن نخست وزير اين كشور اعتراف كرده كه دولت بارها درباره  اقتصاد به مردم دروغ گفته، شب ديگري از خشونت ها را گذراند، پليس اين كشور اوايل ديروز در اطراف مقر حزب سوسياليست (حزب حاكم) به تظاهرات كنندگان بطري به دست حمله ور شد.
اين خبرگزاري افزود: در اين درگيري ها حدود ۵۰ تن از جمله يك پليس زخمي شدند و چندين خودروي پليس به آتش كشيده شد و تظاهركنندگان به سوي نيروهاي پليس سنگ پرتاب كردند.
تظاهرات صبح ديروز درست يك روز پس از اينكه صدها تن از تظاهركنندگان به بخشي از ساختمان تلويزيون مجارستان حمله كرده و آن را تخريب كردند، صورت گرفت.
درگيري هاي ديروز نيز پس از اينكه تظاهركنندگان تهديد كردند كه وارد ساختمان حزب سوسياليست مي شوند و به اخطارهاي پليس مبني بر متفرق شدن توجه نكردند، رخ داد.
برخي تظاهركنندگان تأكيد كردند كه تا زماني كه گئور چساني، نخست وزير مجارستان استعفا ندهد به تظاهرات ادامه مي دهند.
تظاهركنندگان ائتلاف حاكم را به دروغ گويي براي پيروزي در انتخابات ماه آوريل متهم كردند. تظاهركنندگان هم چنين از افزايش ماليات ها و ديگر لوايح سخت گيرانه اقتصادي كه گئور چساني طي سه ماه گذشته اعلام كرده، ناراحت بودند.

فرمانده ناتو: طالبان شكست سختي را متحمل شد
گروه بين الملل- ژنرال ديويد ريچاردز فرمانده انگليسي ارشد نيروهاي ناتو در افغانستان اعلام كرد، عمليات ماه جاري اين سازمان در افغانستان بزرگترين شكست را به نيروهاي طالبان تحميل كرده است. به گفته اين فرمانده ناتو نيروهاي اين سازمان همزمان در دو عمليات جديد در حال پيشروي هستند. ژنرال ريچاردز ديروز در ديدار از منطقه پنجوي در استان قندهار كه مركز عمليات مدوسا است به خبرنگاران گفت: نيروهاي طالبان را به طور كامل شكست داده ايم و اين بزرگترين شكست طالبان در پنج سال گذشته است.

نخست وزير جديد ژاپن مشخص شد
گروه بين الملل - ديروز در ژاپن انتخابات درون حزبي برگزار شد كه نتيجه آن چهره نخست وزير آينده اين كشور را نشان داد. در انتخابات درون حزبي حزب حاكم ليبرال دمكرات ژاپن، همانطور كه پيش بيني مي شد شينزو آبه دبير كابينه ژاپن با اكثريت قاطع آرا پيروز شد و در يك قدمي نخست وزيري قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها، «آبه» كه محبوبيت زيادي در ژاپن دارد در نشست بعدي پارلمان ژاپن در صورت كسب آرا كه معمولاً به راحتي به دست مي آيد، جانشين جونيشيرو كوايزومي خواهد شد. منتقدان «آبه» مي گويند اين سياستمدار ۵۲ ساله ژاپني تجربه سياسي چنداني براي نخست وزيري ندارد. طبق استانداردهاي ژاپن، آبه از نظر سني براي نخست وزيري جوان است. دبيري كابينه ژاپن اولين پست دولتي و رسمي اوست. اما پدربزرگ و عموي او از نخست وزير قبلي ژاپن بوده اند.
«آبه» ازحمايت كوايزومي برخوردار است. «آبه» اولين نخست وزير ژاپن بعد از جنگ جهاني دوم خواهد بود كه متعهد شده قانون اساسي اين كشور را بازبيني و روابط امنيتي محكم تري را با واشنگتن برقرار كند و «ميهن پرستي» را به كلاس هاي درس ژاپن بازگرداند.
او همچنين متعهد شد رابطه دوستانه تري با چين و كره جنوبي داشته باشد و البته اظهارنظر شديداللحنش در واكنش به آزمايش موشكي كره شمالي موضع او را در قبال اين همسايه دردسرساز نشان داد.
«آبه» بعد از انتخاب به عنوان رهبر حزب حاكم در كنفرانس خبري گفت، مي خواهد مسئوليت انجام اصلاحات بيشتر در حزب حاكم را به عهده بگيرد. حزب ليبرال دمكرات از سال ۱۹۵۵ تاكنون بي وقفه در ژاپن حكومت كرده است.

كوتاه از جهان سياست
اخراج صدام از دادگاه
گروه بين الملل- در پي اعتراض صدام و وكلايش به تعويض قاضي مسئول رسيدگي به پرونده جنايت هاي صدام در مناطق كردنشين، دادگاه صدام ديروز بدون حضور وي برگزار شد. قاضي قبلي در يكي از جلسات دادگاه چندين بار گفته بود كه صدام ديكتاتور نبوده است و اطرافيانش از او يك ديكتاتور ساخته اند كه اين موضوع خشم بازماندگان جنايت هاي صدام را برانگيخته بود. قاضي دادگاه براساس اختيارهاي قانوني به دستور نوري مالكي نخست وزير عراق عوض شد.
در همين حال گشتي هاي پليس عراق از كشف سي وچهار جسد ناشناس و زخمي شدن چهار مامور پليس در حمله خمپاره اي ديروز در بغداد خبر دادند.
گفتني است گشتي هاي پليس عراق در هفته جاري بيش از دويست جسد را در مناطق مختلف بغداد كشف كرده اند.
تصويب اعزام نيروي دريايي آلمان به لبنان
ايرنا: نمايندگان  مجلس  آلمان  ديروز پس  از دو روز بحث ، ماموريت  صلح باني  نيروي  دريايي  اين  كشور در سواحل  لبنان ، مبتني بر قطعنامه  ۱۷۰۱ سازمان  ملل متحد، را با اكثريت  آرا تصويب  كردند.
در حاليكه  آنگلا مركل  صدراعظم ، فرانك  والتر اشتاين ماير و فرانس يوزف  يونگ  وزراي  امور خارجه  و دفاع  آلمان  و همچنين  ديگر نمايندگان  احزاب حاكم  مسيحي ، حزب  سوسيال  دمكرات  و سبزها در سخنان  خود در مجلس  از ماموريت نيروي  دريايي  آلمان  در سواحل  لبنان  حمايت كرده  و خواستار تصويب اين  ماموريت شدند.اين  درحالي  است  كه  نمايندگان  فراكسيون  حزب  دمكراتيك  آزاد و اتحاد چپ  در مجلس  آلمان  با اين  ماموريت  به شدت  مخالفت  كردند.
حمله آمريكا به عراق احمقانه بود
ايرنا: بنيانگذار شبكه سي ان ان حمله نظامي آمريكا به عراق را يكي از احمقانه ترين شيوه برخورد در تاريخ توصيف كرد و گفت: اين اقدام مشابه بمباران پرل هاربر توسط ژاپن و حمله آلمان نازيسم به روسيه در جنگ جهاني دوم بود.
به گزارش خبرگزاري رويترز، تد ترنر در سميناري كه در نيويورك برگزار شد، با اشاره به خسارت هاي ناشي از حمله نظامي آمريكا به عراق گفت: چنانچه روش عاقلانه اي هم در پيش گرفته شود، جبران اين خسارت ها حداقل به ۲۰ سال زمان نياز خواهد داشت.
پاپ: مي خواستم از اسلام دعوت به گفتگو كنم
ايرنا: پاپ  بنديكت  شانزدهم  رهبر مذهبي  كاتوليك هاي  جهان  در سخناني  در واتيكان  گفت : در دانشگاه  آلمان  مي خواستم  اسلام  را به  گفت وگو دعوت  كنم .
خبرگزاري  آنسا به  نقل  از اظهارات  روز چهارشنبه  پاپ  نوشت : اميدوارم  كه  در مناسبت هاي مختلف  اين  ديدار مانند ديدار از «موناكو» كه  در آنجا بر اهميت  احترام  به  آنچه  براي  ديگران  مقدس  است  تأكيد داشتم ، به  روشني مشاهده  شده  باشد كه  عميقاً به  ساير مذاهب  بخصوص  مسلمانان  كه  با آنها خداي  واحد را براي  دفاع  از حقوق ، صلح ، آزادي  مي پرستيم ، احترام  گذاشته ام .
وي  افزود: براي  آنهايي  كه  متن  سخنراني  مرا به دقت  خوانده اند روشن  است  كه به  هيچ  وجهي  نمي خواستم  جملات  منفي  امپراطور قرون  وسطا  را در اين  گفت وگو از طرف  خود بيان  كنم  و مطالب  مشاجره اي  آن نيز عقيده  شخصي  من  نيست .
پيشتر نيز واتيكان اعلام كرده بود كه اظهارات پاپ بر ضد دين اسلام نبوده است. تظاهرات در اعتراض به سخنان پاپ در چند روز گذشته تمام جهان اسلام را فرا گرفته بود.
سخنراني وزير كشور انگليس مختل شد
ايرنا: سخنراني  «جان  ريد» وزير كشور انگليس  در يك  مركز اسلامي در شرق  لندن  ديروز در پي  اعتراض  يكي  از شركت كنندگان  در جلسه  براي  مدتي  متوقف  شد.
هنگامي كه  ريد درباره  ارزشهاي  مشترك  ميان  مسلمانان  و جامعه  انگليس  و ضرورت  مبارزه  با افراط گرايي  صحبت  مي كرد، فردي  كه  به  نظر مي رسيد اهل  جامائيكا باشد، سخنراني  وي  را قطع  كرد.

لبنان آماده جشن پيروزي
گروه بين الملل -بنا به دعوت سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان و با وجود تهديدهاي رژيم صهيونيستي آماده سازي براي برگزاري جشن پيروزي در روز جمعه در حومه جنوبي بيروت ادامه دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، در حومه جنوبي بيروت منطقه وسيعي كه هدف بمباران هاي شديد رژيم صهيونيستي بود، براي تجمع صدها هزار نفري در مراسم روز جمعه آماده شده است.
در چارچوب آمادگي براي مراسم جشن پيروزي تدابير امنيتي در اين منطقه به اجرا درآمده است و اين در حالي است كه حزب الله در پاسخ به تهديدهاي رژيم صهيونيستي درباره احتمال حمله به مراسم روز جمعه تاكيد كرده است هرگونه اقدام جنون آميز رژيم صهيونيستي اشتباهي مرگ بار خواهد بود كه درهاي جهنم را بر روي اين رژيم باز خواهد كرد و همه منطقه را به آتش خواهد كشاند.

نگاه
كودتاي تايلند، يك روز بعد
گروه بين الملل -نيلوفر قديري: يك روز بعد از كودتاي آرام و بدون خونريزي تايلند كه در غياب نخست وزير و طي چند ساعت انجام شد، رهبر كودتا كه فرمانده كل نيروهاي مسلح است قانون اساسي را باطل و خود را نخست وزير موقت خواند.
به گزارش خبرگزاري ها، بونيا راتگلين در يك كنفرانس خبري گفت، دولت موقت جديد بيشتر از يك سال در قدرت نخواهد ماند.فرمانده كودتاچيان با اشاره به اخبار گزارش هاي منتشر شده درباره حمايت پادشاه از كودتا گفت: من به تنهايي درباره اقدام به كودتا تصميم گرفتم و هيچ كس از من حمايت نكرد.اين كودتا اولين كودتاي نظامي تايلند در ۱۵ سال گذشته است. ديروز تانك هاي ارتش همچنان در خيابان هاي پايتخت ديده مي شدند كه با حمل پرچم هاي زرد رنگ وفاداري خود را به پادشاه نشان مي دادند. با اين حال بانكوك ديروز در ظاهر تقريبا به شهري با شرايط معمولي شبيه بود. اما بانك ها مدارس و ادارات دولتي تعطيل بود و سكوت شهر را فرا گرفته بود.
تاكسين شيناواتر كه براي شركت در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورك رفته است، درپي كودتا در كشورش سخنراني برنامه ريزي شده اش را در اين مجمع لغو كرد و به لندن رفت. گفته مي شود او براي پيوستن به خانواده اش به لندن رفته است.
بحران سياسي كنوني تايلند در وقايع ماه ژانويه گذشته ريشه دارد، وقتي تاكسين شيناواترا نخست وزير سهام خانوادگي خود را در شركت مخابراتي شين به فروش رساند، اين اقدام نخست وزير خشم بسياري از تايلندي ها به ويژه در شهرهاي بزرگ را برانگيخت و اعتراضات چندساله به فساد مالي و گريز از پرداخت ماليات توسط نخست وزير، ناگهان سر باز كرد. اعتراض تايلندي ها به اين بود كه نخست وزير دارايي ملي ارزشمندي را به سرمايه گذاران سنگاپوري فروخته بود.تظاهرات مردمي و درخواست براي استعفاي نخست وزير شروع شد.
پيش از اين اتفاق شيناواترا به خاطر سركوب ناآرامي هاي مسلمانان در جنوب كشور تحت فشار قرار داشت و اين رويداد شرايط را براي او وخيم تر كرد. شيناواترا در اقدامي براي نشان دادن اينكه هنوز كنترل اوضاع را به دست دارد، پارلمان را منحل كرد و براي ماه آوريل انتخابات زودرس اعلام كرد. در آن انتخابات حزب حاكم ۵۷ درصد آرا را به دست آورد اما ميليون ها تايلندي در آن انتخابات به نشانه اعتراض شركت نكردند و احزاب مخالف هم انتخابات را تحريم كردند.بعد از هفته ها بلاتكليفي پادشاه تايلند شرايط را «آشفته» توصيف كرد و به دادگاه ها دستور داد كه اين انتخابات را مخدوش اعلام كنند.
دادگاه قانون اساسي هم اين انتخابات را مخدوش خواند و تاريخ ديگري براي برگزاري انتخابات مشخص شد.ارتش تايلند به طور سنتي به پادشاه وفادار است و اتفاقات ماه هاي گذشته به ناخشنودي پادشاه از نخست وزير دامن زده بود.
رهبر كودتاي تايلند كيست
رهبر كودتاي تايلند ژنرال «سونتي بونيا راتگلين» در ماه هاي اخير به دليل مخالفت آشكار با تاكسين شيناواترا نخست وزير به چهره اي شناخته شده تبديل شده است. او كه فرمانده كل ارتش است به دليل نزديكي به پادشاه در محافل رسمي تايلند سخنگوي پادشاهي خوانده مي شود.اين ژنرال ۵۹ ساله مسلمان سال گذشته به فرماندهي كل نيروهاي مسلح تايلند منصوب شد و اولين مسلمان تايلندي است كه به اين جايگاه مي رسد.تحليل گران مستقل مي گويند اين اقدام دولت تلاشي بوده براي آرام كردن ناآرامي هاي مسلمانان در جنوب تايلند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |