سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۱۱ - Oct 17, 2006
بر اساس قانون جامع كنترل و مبارزه با دخانيات
مصرف دخانيات در اماكن و وسايل نقليه عمومي ممنوع شد
گروه اجتماعي - محمود احمدي نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات را براي اجرا ابلاغ كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، بر اساس اين مصوبه كه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ابلاغ شده است به منظور برنامه ريزي براي مبارزه با مصرف مواد دخاني و حفظ سلامت عمومي ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات به رياست وزير بهداشت و با عضويت وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، بازرگاني، فرمانده نيروي انتظامي، رييس سازمان صدا و سيما و دو نفر از كميسيون بهداشت و درمان مجلس و يك نماينده سازمانهاي غيردولتي تشكيل مي شود. بر اساس اين قانون هر نوع تبليغ، حمايت، تشويق مستقيم و غيرمستقيم و يا تحريك افراد به استعمال دخانيات اكيدا ممنوع بوده و سياستگزاري، نظارت و مجوز واردات انواع مواد دخاني صرفا توسط دولت انجام مي گيرد.
طبق ماده ??اين قانون، فروش يا عرضه مواد دخاني به افراد زير ??سال علاوه بر ضبط فرآورده هاي دخاني كشف شده نزد متخلف موجب جزاي نقدي از ??? هزار تا ??? هزار ريال و تكرار آن مستوجب ??ميليون ريال مجازات است. همچنين مصرف دخانيات در اماكن عمومي يا وسايل نقليه عمومي موجب جزاي نقدي از ?? هزار تا ???هزار ريال است كه حداقل و حداكثر اين جزاهاي نقدي نيز هر سه سال يكبار از سوي هيات دولت قابل تعديل است.
طبق ابلاغيه رييس جمهوري آيين نامه اجرايي اين قانون نيز ظرف سه ماه به وسيله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و با همكاري شركت دخانيات ايران تدوين و به تصويب هيات وزيران مي رسد. قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات در ??ماده و هفت تبصره در جلسه علني پانزدهم شهريور ماه ????مجلس شوراي اسلامي تصويب و پنجم مهرماه به تاييد شوراي نگهبان رسيده بود.

پيش نويس طرح ساماندهي حاشيه نشيني به دولت مي رود
عكس: گلناز بهشتي
003576.jpg
ايسنا: وزير كشور ضمن تأكيد بر آ موزش برخي مهارتها به افغانيان در ايران، اين امر را در ماندگاري آنها در كشورشان و به همراه داشتن بازخوردهاي اقتصادي مؤثر دانست.
مصطفي پورمحمدي در تشريح نتايج اجلاس بازگشت مهاجرين افغان در ژنو افزود: قراردادي در ارتباط با توانمندسازي افغانيان حاضر در ايران امضا كرديم تا اين اتباع در زمان بازگشت به كشورشان براي تأمين معيشت خود و خانواده، آموزش ديده باشند و براي جامعه افغانستان مفيد واقع شوند.
وي دوره هايي نظير آموزش پرستاري و حرفه وفن را از جمله اين آموزشها عنوان كرد و افزود: حدود 2ميليون دلار از اعتبارات اين طرح توسط كميسارياي عالي پرداخت مي شود؛ هر چند كه جمهوري اسلامي ايران، در گذشته هم، اين مسؤليت را انجام داده است.
پورمحمدي همچنين در مورد اختصاص بودجه ساماندهي حاشيه نشيني به شهرداريها نيز گفت: جلسات كميته مشترك بين وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازي چندين بار تشكيل شده و در حال آماده سازي پيش نويس اين طرح براي دولت هستيم.
وي خاطرنشان كرد: به دليل اين كه عمده كار اين پيش نويس انجام شده است، زمان زيادي براي تحويل آن به دولت، صرف نمي شود. پورمحمدي در ادامه آمار حاشيه نشينان فعلي كل كشور را تا 6 ميليون نفر اعلام كرد و افزود: اين آمار در تهران متفاوت است، اما برخي آمارها تا كمتر از 2ميليون نفر هم اعلام شده است. وي خاطرنشان كرد كه در حال حاضر، حاشيه نشيني كنترل مي شود؛ به گونه اي كه در برخي مناطق اين كنترل كامل است و با حجم بالاي مهاجرت روبه رو نيستيم؛ ولي اين به معناي صفر شدن روند رشد حاشيه نشيني نيست.

تمام ايرانيان سال آينده كارت ملي مي گيرند
فارس: معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور گفت: تا پايان سال 86 براي تمامي مردم ايران كارت شناسايي ملي صادر خواهد شد.
سعيد عبودي افزود: مردم 12 استان در كشور تا پايان سال 85، به طور كامل، كارت ملي خود را دريافت خواهند كرد.
وي ادامه داد: طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته، تا پايان سال 86 براي تمامي افراد در كشور كارت شناسايي ملي صادر خواهد شد.
به گفته عبودي بيش از 95 درصد هموطنان تا پايان سال 85، شماره ملي خود را دريافت خواهند كرد.
معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور با اشاره به اجراي طرح ضرب الاجل براي صدور شناسنامه و كارت ملي در برخي از مناطق محروم در كشور گفت: در استان هاي خوزستان، ايلام، چهار محال و بختياري، كرمان، هرمزگان، سيستان وبلوچستان و خراسان جنوبي طرح صدور شناسنامه به صورت ضرب الاجل اجرا مي شود.
عبودي بيان كرد: ماموران سيار سازمان ثبت احوال كل كشور به اين استان ها رفته و براي افراد مناطق مرزي و دور افتاده كه فاقد شناسنامه هستند، شناسنامه صادر مي كنند.

دبير كل سازمان ملل به مناسبت روز بين المللي محو فقر، خواستار شد؛
مشاركت كشورهاي توسعه يافته و
در حال توسعه براي كاهش فقر جهاني
گروه اجتماعي- دبير كل سازمان ملل در پيامي به مناسبت روز بين المللي محو فقر، ضمن اعلام اينكه فقر مطلق در جهان بين سال هاي 1990 تا 2002 كاهش پيدا كرده است، خواستار بسيج تلاش ها براي سپردن فقر به تاريخ شد.
وي در اين پيام گفته است: موضوع روز بين المللي محو فقر، امسال همكاري با يكديگر براي محو فقر است كه به نياز اتحاد واقعي ضد فقر جهاني تاكيد مي ورزد كه در آن، هم كشورهاي توسعه يافته و هم در حال توسعه مشاركت داشته باشند.جهان پيشرفتي جالب توجه اما نه به اندازه كافي به سوي دستيابي به اهداف توسعه هزاره داشته است. در حالي كه فقر مطلق بين 1990 تا 2002 كاهش داشته است يعني از 28درصد به 19درصد در ميان جوامع و جهان در حال توسعه رسيده، پيشرفت در ميان مناطق جهان و كشورها نابرابر بوده است. در بسياري از مناطق آسيا پيشرفت اجتماعي و اقتصادي موجب نجات 250ميليون نفر از فقر دائم شده، اما ميزان فقر در آسياي غربي و شمال آفريقا ثابت مانده، در حالي كه ميزان فقر در كشورهاي اروپاي شرقي و آسياي ميانه افزايش را نشان مي دهد. در اين پيام همچنين آمده است: ضروري است مذاكرات دور دوحه موجب تجارت آزادتر و منصفانه تر شود. ملت هاي توسعه يافته نياز دارند به تعهد خود در مورد كمك هاي رسمي توسعه و تعهدات كاهش بدهي ها عمل كنند.
۸۵۰ميليون گرسنه در جهان
دبير كل سازمان ملل همچنين در پيامي به مناسبت روز جهاني غذا(16 اكتبر) گفت: اين يك واقعيت است كه هنوز 850ميليون نفر در جهان از گرسنگي مزمن رنج مي برند. وي از تمامي مردم جهان خواست تا با همكاري يكديگر تلاش كنند تا روزي فرا رسد كه در آن هيچ مرد، زن و كودكي شب گرسنه نخوابد. در پيام كوفي عنان آمده است: جهان، دانش و منابع كافي براي اينكه گرسنگي را از بين ببرد و آن را به تاريخ بسپارد، در اختيار دارد، اما آنچه كه به آن نياز است، افزايش كميت محصولات كشاورزي است.وي گفت: يك دهه بعد از اينكه رهبران جهان در اجلاس جهاني غذا در سال 1996 تعهد كردند كه تعداد افرادي كه دچار سوءتغذيه مزمن هستند را تا سال 2015 كاهش دهند، هنوز كارهاي بسياري باقي مانده و ميليون ها انسان به دليل سوءتغذيه دچار كوري، عدم رشد مناسب و ساير امراض مربوط به كمبود تغذيه هستند.

درمان غير دارويي اعتياد، براي اولين بار در كشور
گروه اجتماعي- مديركل دفتر پيشگيري از اعتياد بهزيستي اعلام كرد: امسال براي اولين بار برنامه درمان غير دارويي اعتياد در سراسر كشور اجرا مي شود.
مهرداد احترامي افزود: درمان اعتياد بدون دارو يك روش جديد درمان اعتياد در جهان است كه ميزان موفقيت آن به مراتب بيش از روشهاي درمان اعتياد با داروست. در اين روش با روشهاي روانشناختي و آموزشهاي اجتماعي، روان درماني فردي، كار درماني، آموزش خانواده و اشتغال، فرد معتاد درمان مي شود. وي اضافه كرد: در روش درمان اعتياد با دارو كه با قرصهاي متادون يا داروهاي مشابه انجام مي شود، تقريباً 95 درصد معتادان تحت درمان، دوباره به اعتياد بازمي گردند و بيماري اعتياد آنها عود مي كند اما در روش درمان غير دارويي ميزان عود بيماري اعتياد به مراتب كمتر است و نتايج اجراي اين روش در ايران نيز طي يكي، دو سال اخير بسيار موفقيت آميز بوده است.
وي گفت: درمان هر فرد معتاد با روش غير دارويي به طور متوسط بين 100 تا 150 هزار تومان در سال در بخش دولتي و حدود 300 تا 450 هزار تومان در بخش خصوصي طي يك سال هزينه دارد كه بر اساس اعلام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار بر اين است هزينه درمان معتادان با اين روش نيز به طور كامل از سوي ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت شود و هيچ محدوديتي براي تامين هزينه درمان معتادان در كشور وجود ندارد؛ بنابراين هر چه قدر معتادان براي درمان اعتياد به مراكز تحت پوشش بهزيستي مراجعه كنند امكان پذيرش و خدمات دهي به آنان وجود دارد. احترامي افزود: درمان غير دارويي اعتياد برنامه اصلي بهزيستي براي درمان معتادان در سال جاري است و اين خدمات در كنار درمان دارويي اعتياد در 500 مركز خصوصي و دولتي درمان اعتياد تحت پوشش اين سازمان ارائه مي شود. احترامي افزود: به طور كلي اگر فرض كنيم، تعداد معتادان كشور دو ميليون نفر است، هر سال حدود 10درصد اين معتادان، تحت پوشش برنامه هاي ترك اعتياد قرار مي گيرند ولي متاسفانه در 95 درصد موارد روشهاي ترك اعتياد به وسيله دارو با عود بيماري اعتياد مواجه مي شود و فرد معتاد دوباره به اعتياد بازمي گردد.

مجلس منشور حقوق و مسئوليت هاي زنان را
بررسي مي كند
ايسنا: چگونگي اجراي منشور حقوق و مسئوليت هاي زنان در نظام جمهوري اسلامي ايران بزودي در قالب طرحي از سوي نمايندگان مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد.
منيره نوبخت، رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان با بيان اين كه مجلس طرحي را به منظور مشخص شدن نحوه اجراي منشور حقوق و مسئوليت هاي زنان در دستور كار دارد گفت: به اين ترتيب وظيفه قانوني براي اجرايي شدن منشور در داخل و خارج از كشور بر عهده دولت قرار مي گيرد.
وي با بيان اين كه قرار است اين طرح در دستور جلسه علني اين هفته مجلس قرار گيرد به ضرورت تهيه و تدوين اين منشور اشاره كرد و افزود: شوراي فرهنگي ـ اجتماعي زنان به دنبال تحولات وضعيت زنان بعد از پيروزي انقلاب و استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران، احساس كرد كه نياز به يك سند راهبردي و جامع به منظور تثبيت جايگاه زنان در كشور وجود دارد. نوبخت با اشاره به نگاه توأمان اين سند به مسئوليت و حقوق زن در كنار هم بيان كرد: در گذشته با كپي برداري از ساير كشورها، تنها به حقوق زن و مسائل مربوط به آن توجه مي شد ولي با استناد به اين منشور حقوق و مسئوليت ها در كنار هم قرار گرفته و بعنوان يك الگو در جامعه مي تواند مورد استناد قرار گيرد. رئيس شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان ادامه داد: استنباط مي كنم تصويب اين طرح در مجلس راه را باز مي كند تا تكليف دولت در عرصه هاي داخلي و بين المللي براي تعيين جايگاه زنان مشخص شود.
اين منشور در سه بخش حقوق فردي ، اجتماعي و خانوادگي ، پنج فصل و 148بند به تصويب رسيد و كليه دستگاههاي ذيربط مكلف شدند برحسب وظايف دستگاهي و سازماني براي سياستگذاري، اتخاذ تدابير قانوني، تصميمات و برنامه ريزي راجع به زنان، قواعد و اصول مندرج در اين منشور را رعايت كنند.

سازمان تامين اجتماعي استان تهران اعلام كرد:
۶۰۰ ميليون تومان هزينه مصدومان
جاده اي در نيمه اول امسال
گروه اجتماعي: سازمان تأمين اجتماعي استان تهران 600 ميليون تومان براي مصدومان جاده اي هزينه كرده است.
بر اساس گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي كشور اين سازمان هزينه فوق را در 6 ماهه نخست سال جاري براي درمان مصدومين حوادث جاده اي و تصادفات رانندگي در بيمارستان هاي تابعه صرف كرده است.
بهنام پرهيزگار مدير كل درمان سازمان تأمين اجتماعي استان تهران در اين باره گفت: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي مطابق قانون مؤظف است اين هزينه را از محل وجوه دريافتي از حق بيمه شخص ثالث پرداخت نمايد.
وي با اشاره به اين كه به دليل تأخير وزارت بهداشت در پرداخت اين هزينه بيمارستانهاي تابعه دچار مشكل شده اند افزود: با تعاملات انجام شده، تاكنون مطالبات سال 84 برخي بيمارستانهاي تابعه وصول شده است و اميدواريم مسئولان وزارت بهداشت نسبت به پرداخت مطالبات هر چه سريعتر اقدام كنند.

با مردم
تخلف رانندگي
@ عليرغم يكطرفه شدن خيابان شهيد عمراني از بيمارستان جواهري تا سه راهي حسن آباد زرگنده، همچنان بعضي از رانندگان با ارتكاب تخلف، در مسير ورود ممنوع مي رانند و باعث راهبندان و حوادث رانندگي مي شوند.
آقاي كريمي تهران
نياز به اتوبوس داريم
@ به علت كمبود اتوبوس در مسير متروي گلشهر كرج به باغستان، مسافران در اين مسير سرگردان مي مانند، تقاضا دارم نسبت به تكميل اتوبوس هاي مورد نياز اين مسير اقدام شود.
احمدرضا جلالي كرج
مشكل ارتباطي تلفن همراه
@ در بخشي از فرديس كرج محدوده فلكه دوم تا سوم تلفن هاي همراه آنتن نمي دهد.
آقاي قرباني فرديس
كمبودهاي خدماتي
بازار آهن شادآباد جزو منطقه 18 شهرداري تهران مي باشد اما قسمتي از خدمات شهري از قبيل جمع آوري زباله و نظافت معابر در اين بازار انجام نمي شود.
آقاي دادسرشت تهران
شير توزيع نمي شود
چند روز است در محدوده شرقي خيابان استخر تهرانپارس شير توزيع نمي شود و مغازه داران دلايل گوناگوني را ذكر مي كنند كه قابل توجيه نيست. اميدوارم در اين ماه مبارك رمضان نسبت به توزيع مجدد شير در اين محدوده اقدام شود.
خانم حيدرلو تهران
بي مهري به چاي ايران
در مورد چاي ايران كوتاهي شده است. اين ادعاي گزافي نيست. انواع چاي هاي خارجي حتي با تركيبات زيان آور بازار ايران را انباشته است اما چايكاران كشورمان و مشاغل وابسته به آن مورد حمايت قرار نمي گيرند!
سيما باغباني آستانه
نيازهاي فرهنگي چابهار
بندر چابهار در طول دو دهه اخير از لحاظ اقتصادي و فعاليت بازرگاني توسعه قابل توجهي داشته است، اما به نيازهاي فرهنگي آن كمتر توجه شده است. اميدوارم اين نيازها نيز مورد توجه واقع شود.
آقاي كاويان چهابهار
افزايش كارمزد بانكي
در رابطه با افزايش نرخ كارمزد تسهيلات وام مسكن نزد بانكهاي خصوصي، اين سئوال پيش مي آيد آيا بانك مركزي نظارتي بر كار بانكهاي خصوصي ندارد و اگر دارد علت افزايش نرخ كارمزد چيست؟
صالحي تهران

پاسخ مسئولان
روشنايي كوچه استاندارد است
ضمن تشكر از درج مشكلات شهروندان و در پاسخ به مطلب درج شده مورخ 17/7/85 (ستون با مردم) درخصوص كمبود روشنايي ده ونك- خيابان شهيد صابري در آن روزنامه وزين به استحضار مي رساند: خيابان شهيد صابري در ده ونك داراي چراغ 125 وات جيوه است كه با توجه به عرض كوچه ها ميزان روشنايي از لحاظ فني استاندارد است .
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق شمال غرب تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |