سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۸ - Mar 13, 2007
اخبار كوتاه
اكران مرد عنكبوتي 3 در چين قسمت سوم فيلم مرد عنكبوتي براي اولين بار در چين به نمايش درخواهد آمد. فيلم اسپايدرمن 3 پيش از آن كه در سينماهاي آمريكا نمايش داده شود، ابتدا در چين اكران خواهد شد.
همايش هنر شهري و هنر فراگير به مناسبت برپايي نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران، همايش هنر شهري و هنر فراگير از نگاه داوران سمپوزيوم روز 23 اسفند ساعت 15 در موزه هنرهاي ديني امام علي ع برگزار مي شود.
تشييع پيكر خسرو شايگان-پيكر هنرمند فقيد خسرو شايگان امروز از ساعت 9 صبح از مقابل مسجد بلال صداوسيما تشييع مي شود. خسرو شايگان به علت بيماري سرطان مدتي در بستر بيماري بود و 20 اسفند ماه دار فاني را وداع گفت. اين هنرمند متولد 1317 تهران بود و در رشته ادبيات فارسي كارشناسي داشت.
پسران پائيز در بلگراد- فيلم مستند پسران پائيز ساخته مهدي رحماني در بخش مسابقه اصلي پنجاه و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم بلگراد به نمايش درمي آيد. اين فيلم تنها نماينده سينماي ايران در جشنواره فيلم بلگراد است.
مولوي ميزبان دانشجويان- مدير تئاتر مولوي اعلام كرد،شروع كار تئاتر مولوي در سال 86 با آثار برگزيده دانشگاهي خواهد بود. قرار است اولويت اجرايي تالار مولوي در سال 86 با آثار دانشجويي باشد، به طوري كه هر دو تالار ميزبان آثار دانشجويي باشند.
پرفروش ترين فيلم سينماي جهان-عنوان پرفروش ترين فيلم سينماي جهان در هفته گذشته به فيلم كمدي و رمانتيك موسيقي و ترانه ها رسيد. اين فيلم به كارگرداني مارك لاورنس و نقش آفريني درو باري مور ، هاگ گرانت و براد گرت در  ۲۸ كشور جهان مجموع فروش  ۱‎/۱۰ ميليون دلار را در هفته گذشته به دست آورد.

دنياي كتاب
چاپ 206 ميليون كتاب در سال 85
گروه ادب و هنر-47 هزار و 315 عنوان كتاب از اول فروردين ماه تا 15 اسفند ماه 1385 در كشور منتشر شده است.
به گزارش روابط عمومي خانه كتاب، اين كتابها در شمارگان 205 ميليون و 975 هزار و 813 جلد منتشر شده و شمارگان متوسط هر عنوان 3353 جلد بوده و هر كتاب به طور متوسط در 209 صفحه انتشار يافت.
از ابتداي سال 1385 تا نيمه اسفند ماه، 21 هزار و 373 عنوان (45درصد ) چاپ نخست و 25 هزار و 942 عنوان (56 درصد) چاپ مجدد، 37 هزار و 255 عنوان (79 درصد) تأليف و 10 هزار و 60 عنوان (21 درصد) ترجمه بوده است.همچنين، 5207 عنوان (11 درصد) براي كودكان و نوجوانان و 9489 عنوان (20 درصد) كتاب كمك درسي و آموزشي منتشر شده است.


نامزدهاي عجيب ترين عنوان كتاب سال
ايسنا: فهرست كتاب هاي نامزد جايزه عجيب ترين عنوان كتاب در سال 2006 اعلام شد.
مجله بوك سلر انگليس همانند سال هاي گذشته، فهرست شش كتابي را كه عجيب ترين عنوان ها را دارند، منتشر كرد، تا رقابت آن ها براي بيست ونهمين جايزه سالانه دياگرام آغاز شود.
بر اساس اين فهرست، كتاب نازي ها چقدر دوست دار محيط  زيست بودند؟ در رتبه اول ايستاده است. رتبه دوم متعلق به كتاب پيشرفت هاي هجدهمين سمپوزيوم بين المللي جلبك هاي دريايي است.


حميدزاده: مميزي فعلي كتاب ابهام ندارد
ايسنا: مدير كل امور كتاب و كتاب خواني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هم اكنون در كل كشور، با تصويب مصوباتي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، مميزي هاي كتاب داراي ابهام نيستند.
مجيد حميدزاده در نشستي در قم افزود: در اين زمينه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ضوابط كاملا روشن و مشخص ايفاي نقش مي كند، كه در صورت بروز ابهام، با برپايي جلسه هاي مكرر و مطرح كردن مسائلي در اين زمينه، رفع ابهام مي شود. او همچنين متذكر شد: تعامل علما با مراكز فرهنگي و علمي بستري مناسب براي رشد و ارتقاي فعاليت ها است.

نتيجه بازديد و مذاكره نمايندگان مجلس درباره نمايشگاه كتاب
اعضاي كميسيون فرهنگي توجيه نشدند
گروه ادب و هنر همان طوركه پرويز سروري وعده داده بود، او و سه عضو سرشناس كميسيون فرهنگي مجلس روز گذشته از مصلاي تهران بازديد كرده و درباره امكان برگزاري نمايشگاه كتاب در اين محل، نظر نهايي كميسيون فرهنگي را اعلام كردند.
عماد افروغ، پرويز سروري، اميررضا خادم و سعيد ابوطالب، پس از بازديد، در جلسه مشتركي با اعضاي هيأت مديره اتحاديه ناشران و معاون فرهنگي وزارت ارشاد، به بررسي شرايط مصلا و امكان برگزاري نمايشگاه كتاب در آن پرداختند.
خادم : ارشاد مهربان باشد
اميررضا خادم درباره نتيجه بحث و نظر كميسيون فرهنگي، به خبرگزاري مهر گفت: در مصلاي تهران پنجاه هزار متر فضاي مسقف وجود دارد كه مي تواند براي برگزاري نمايشگاه مورد استفاده قرار گيرد و اين محل در مقايسه با محل مؤسسه نمايشگاه بين المللي تهران كه با مشكلات عديده اي روبروست ، وضعيت به مراتب بهتري دارد.
نماينده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: ولي نكته اي كه در اين بين مطرح است اين است كه در هيچ كجاي دنيا سابقه ندارد كه يك نمايشگاه بين المللي در هر بخشي دو پاره شود و در دو منطقه برگزار شود و اين براي موقعيت و پرستيژ كشور ما مناسب نيست.
وي اضافه كرد: كساني كه از بخش خارجي نمايشگاه ديدن مي كنند مي خواهند از بخش داخلي هم بازديد كنند و حداقل نيمي از مراجعه كنندگان به بخش خارجي مايل هستند كه از بخش داخلي هم ديدن كنند و يا به عكس. لذا با توجه به وضعيت ترافيكي كه منطقه خيابان مطهري و مصلاي تهران دارد طبيعتا بر حجم ترافيك افزوده مي شود، در حالي كه ترافيك منطقه نمايشگاه بين المللي هم وجود خواهد داشت.
اميررضا خادم يادآور شد: من به عنوان عضوي از كميسيون فرهنگي كه وظيفه وكالت مردم در بخش تخصصي در حوزه فرهنگ را دارم ، اين توصيه را به وزير ارشاد دارم كه در حالي كه معاونيني مانند معاونت سينمايي در مجموعه ايشان وجود دارد كه اهالي فعال در حيطه سينما را كه نسبت به بسياري از مسائل هميشه معترض هستند، توانسته با رفتار معقولانه و قابل دفاع خود همراه كند و تا حد قابل توجهي ارتباط منطقي با آنها برقرار كند ، متاسفانه همكاران ديگر در بخش هاي ديگر وزارت ارشاد وجود دارند كه به رغم حوزه هاي آرام تر، كم توقع تر و بي سروصداتري كه در اختيار دارند، آنها را با نوع رفتار نامناسبشان دچار موضع گيري كرده است.
نماينده مردم تهران در پايان خاطرنشان كرد: به نظر من در اين بخش از وزارت ارشاد با مشكلات جدي روبرو هستيم و مي بايست در اين مورد حساسيت جدي به خرج دهيم؛ بخصوص در دولت نهم كه شعار رياست محترم جمهور در كنار عدالت خواهي و انجام قانوني امور بحث مهرورزي هم مطرح شده تا اين مسئله در تمامي بخش ها مورد توجه قرار بگيرد.
ابوطالب: توجيه نشديم
علاوه بر خادم، سعيد ابوطالب، يكي ديگر از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز به خبرگزاري ايسنا گفت: انتقال نمايشگاه كتاب از محل فعلي به مصلي يكسري مشكلات اساسي ايجاد خواهد كرد. يكي اين كه نمايشگاه را دو پاره مي كند چون نمايشگاه بخش خارجي در محل فعلي نمايشگاه باقي مي ماند و بخش داخلي به مصلي مي آيد كه به اعتقاد دوستان نمايشگاه كتاب، استاني مي شود و شأن نمايشگاه بين المللي را ندارد.
وي با بيان اين كه دو پاره شدن نمايشگاه هم به ضرر ناشرين و كتاب فروشان است و هم به ضرر مراجعه كنندگان، گفت: دلايل آقاي محسن پرويز براي چنين اقدامي قانع كننده نبود.
نماينده تهران با بيان اين كه مشكل اساسي انتقال نمايشگاه مشكل ترافيك است، افزود: معتقديم كه انتقال نمايشگاه به مصلي ممكن است نه تنها مسئله  ترافيك را حل نكند بلكه آن را افزايش دهد، چون بخش بين المللي نمايشگاه در محل قبلي مانده و بار ترافيكي آنجا ايجاد مي شود و بار ترافيك جديدي نيز در محل مصلي ايجاد مي شود.
ابوطالب گفت: مصلي هر چند از نظر فضاي وسيع ممكن است مشكلي نداشته باشد ولي براي نمايشگاه طراحي و ساخته نشده است و هزينه  زيادي براي پارتيشن بندي مي برد.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس، ادامه داد: اعضاي شوراي شهر در جريان چنين اقدامي نيستند و با آنها مشورتي نشده است و به نظر من مخالف اين كار هستند. ابوطالب گفت: آرزو داريم كه نمايشگاه منتقل شود و مشكل ترافيكي نداشته باشيم و مردم اذيت نشوند ولي اين فقط آرزو است يعني انتقال نمايشگاه نه تنها مشكل ترافيك را حل نمي كند بلكه آن را افزايش مي دهد. عضو كميسيون فرهنگي مجلس، اظهار داشت: اعضاي كميسيون فرهنگي دلايل انتقال نمايشگاه را نپذيرفتند و توجيه نشدند.

گردهمايي هنرمندان در آخرين پنج شنبه سال
فارس: هنرمندان، انجمن ها و تشكل هاي هنري و مسئولان
فرهنگي - هنري در آخرين پنج شنبه سال ياد هنرمندان زنده ياد را در قطعه هنرمندان گرامي مي دارند.
بر اساس سنت ايراني- اسلامي، هنرمندان رشته هاي مختلف موسيقي، هنرهاي تجسمي، تئاتر و سينما و مسئولان و تشكل هاي هنري در استانها درسال نو و در آخرين پنج شنبه سال 1385 با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س)، ياد و خاطره هنرمندان ماندگار سرزمين ايران را گرامي مي دارند.
اين برنامه روز پنج شنبه از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار مي شود. جامعه هنري ايران در سال 1385 هنرمنداني ارزشمند و شايسته را از دست داد كه از جمله آنها مي توان به استاد علي اكبر صنعتي، بابك بيات، ناصر عبداللهي، حسن اسماعيل زاده چليپا، ايرج زنده، رسول ملاقي پور، محمد  بهارلو (مدرس موسيقي)، پرويز ياحقي، احمد قدكچيان و منصور سينكي اشاره كرد.

پايان فيلمبرداري حس پنهان
عكس:مجيدصباغ
017019.jpg
گروه ادب و هنر- با به پايان رسيدن فيلمبرداري حس پنهان ، ساخت موسيقي اين فيلم توسط محمد رضا عليقلي آغاز شد.
فيلمبرداري حس پنهان نخستين ساخته مصطفي رزاق كريمي كه از 5 بهمن ماه در تهران آغاز شده بود روز گذشته در همين شهر به پايان رسيد و البته لوكيشن هاي اين فيلم همگي در تهران بود.تدوين اين فيلم با به نيمه رسيدن فيلمبرداري توسط عباس گنجوي آغاز شده بود و حالا عليقلي دست به كار ساخت موسيقي براي اين فيلم مي شود.
حس پنهان كه اولين ساخته بلند سينمايي كارگردانش است، اثري اجتماعي راجع به غفلت در زمانه ماست. امير و سيمين زوجي جوان در بحراني ناخواسته گرفتار شده اند. آيا تقدير برگ تازه اي در زندگي آنها مي گشايد؟
محمدرضا فروتن، مهتاب كرامتي، آتيلا پسياني، شهره سلطاني، نيوشا ضيغمي و حامد بهداد بازيگران اصلي اين فيلم هستند. فريدون فرهودي و مصطفي رزاق كريمي نويسندگان فيلمنامه، ابراهيم حاتمي كيا مشاور فيلمنامه، فرشاد محمدي مدير فيلمبرداري، عباس رستگارپور صدابردار، فرهاد ويليكجي طراح صحنه و لباس، محمد قومي طراح گريم، محمد سعيد وزيري مجري طرح و مرتضي رزاق كريمي تهيه كننده حس پنهان هستند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |