سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۸ - Mar 13, 2007
رهبر معظم انقلاب:
مجمع تشخيص مصلحت
مظهر اتحاد و انسجام نظام است
017001.jpg
گروه سياسي- حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار رئيس و اعضاي دوره جديد مجمع تشخيص مصلحت نظام، تشكيل مجمع و لحاظ آن را در قانون اساسي ، حكمت ماندگار امام خميني (ره) دانستند و تأكيد كردند: مجمع تشخيص مصلحت نظام، نهادي مهم، تعيين كننده، راهگشا و داراي جايگاهي رفيع، با حضور زبدگان از سلايق و گرايش هاي مختلف است كه شأن آن مشورتي و وظيفه آن تشخيص مصلحت در چارچوب اصول نظام و ارزشهاي اسلامي و زمينه سازي براي تحرك و پويايي بيش از پيش قواي سه گانه و دستگاههاي نظام است.
ايشان با قدرداني از زحمات و تلاشهاي اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به ويژه از مديريت آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع خاطرنشان كردند: لازمه تحرك و پيشرفت اين است كه دوره جديد مجمع برتر از دوره قبل باشد، بنابراين بايد در دوره جديد حتماً تصحيح و تكميل روشها و كارها، و ارائه ابتكارات جديد مدنظر قرار گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ويژگيهاي كشور از جمله تحرك و پويايي جامعه و حركت جهش وار براي جبران عقب ماندگي ها و همچنين اصول و ارزشهاي ديني مورد اعتقاد مردم افزودند: در چنين جامعه اي، نهادي مانند مجمع تشخيص مصلحت نظام كه بر قوانين و مسائل كشور و چارچوبها اِشراف دارد بايد در مواقع لزوم، با ظرافت و دقت، مصلحت ها را به گونه اي تشخيص دهد كه به اصول و ارزشها خدشه وارد نشود و همچنين موانع خودساخته در مسير حركت پرشتاب جامعه به وجود نيايد.
حضرت آيت الله خامنه اي، تشخيص مصلحت و فهم صحيح اهمّ و مهمّ و ترجيح اهمّ را وظيفه اي بسيار سنگين و مهم براي مجمع و نشان دهنده جايگاه والاي اين نهاد دانستند و تصريح كردند: بر همين اساس تركيب مجمع تشخيص مصلحت نظام مجموعه اي از نخبگان با گرايش هاي مختلف و پايبند به نظام اسلامي، و مسئولان سه قوه است كه مجمع را مظهر انسجام و اتحاد نظام قرار داده است.
رهبر انقلاب اسلامي يكي از نقاط قوت نظام اسلامي را انسجام دروني آن دانستند و با تأكيد بر لزوم حفظ مظهريت انسجام نظام در قول و عمل اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام افزودند: حضور افراد مجرّب و كارآزموده در طول سالهاي انقلاب در كنار افراد تازه نفس و پايبند به مباني، تركيب بسيار خوب و جامعي در مجمع به وجود آورده است.
ايشان ضمن توصيه به مقدم بودن مصلحت ها بر گرايش ها در مجمع، فعال و به روز بودن اعضا، و بازنگري برخي اولويتها در سياستها با توجه به شرايط و مسائل روز، خاطرنشان كردند: مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد ارتباط بيشتري با نخبگان و صاحبان فكر در دانشگاهها و حوزه ها برقرار و از ديدگاههاي كارشناسانه آنان در مسائل مختلف استفاده كند.
حضرت آيت الله خامنه اي همچنين افزودند: يكي از نكات مهمي كه بايد مورد توجه مجمع تشخيص مصلحت نظام قرار گيرد، تدوين مستندات
نتيجه گيريها و سياستهاي تصويبي است تا در آينده به عنوان مرجع حقوقي از آنها استفاده شود.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم توجه جدي دستگاهها به سياستها به عنوان مبنا و پايه براي برنامه ريزيها، خاطرنشان كردند: كشور در شرايط بسيار خوب و در مسير تحركي فوق العاده در زمينه هاي مختلف علمي، اجتماعي و فرهنگي قرار دارد و نشانه هاي تأثير حركت ملت ايران در جهان نيز مشهود است بنابراين در چنين شرايطي همه دستگاهها بايد با توكل بر خدا، تلاش و حركت خود را مضاعف كنند.
در آغاز اين ديدار هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن تشكر از رهبر انقلاب اسلامي به دليل انتخاب تركيب دوره جديد مجمع تأكيد كرد: حضور افراد صاحب نظر و علاقه مند به نظام در مجمع، فضايي كارشناسانه و مناسب و به دور از
گرايش هاي سياسي در اين نهاد مهم به وجود آورده است.
وي افزود: كميسيونهاي دبيرخانه و اصلي مجمع با بررسي دقيق و كارشناسانه موضوعات مختلف، زمينه بحث ها و تصميم گيريهاي مفيد را در مجمع تشخيص مصلحت نظام فراهم مي كنند و با چنين پشتوانه اي مصلحت نسبي مسائل كشور سنجيده مي شود. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين از همكاري خوب دولت و مجلس شوراي اسلامي با مجمع تشكر كرد.

رئيس جمهوري:
ايران
آماده همكاري
باكشورهاي اروپايي است
گروه سياسي- رئيس جمهوري گفت: جمهوري اسلامي  ايران آماده همكاري با كشورهاي اروپايي به  منظور برقراري صلح، عدالت و انسان دوستي است.
محمود احمدي نژاد در ديدار سفيران و رؤساي نمايندگي هاي جمهوري  اسلامي  ايران در كشورهاي غرب اروپا تأكيد كرد: توسعه روابط دوستانه با همه كشورها و ملتها در چارچوب اعتقادات و آرمانهاي مكتبي، از اصول قطعي سياست خارجي جمهوري اسلامي  است.
وي در ادامه تصريح كرد: اقتدار، عزت، رحمت و دوستي شاخصه اصلي رفتار سفراي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف است.
رئيس جمهوري با تأكيد بر ضرورت شناخت دقيق سفرا از شرايط و ظرفيت هاي گوناگون محل مأموريت خود در جهت توسعه روابط در همه زمينه ها، گفت: سفراي ايران بايد با ايجاد ارتباط با گروههاي مختلف كشور محل مأموريت به ويژه دانشگاهيان، فرهيختگان و بازرگانان زمينه تعامل بيشتر براي توسعه روابط ايران با كشورهاي مختلف را فراهم كنند.
احمدي نژاد همچنين در ديدار وزير ارشد كابينه سنگاپور تصريح كرد: بر خلاف نگاه برخي قدرت هاي زورگو در غرب كه همه امور را در معادلات قدرت، ثروت و برتري جويي تفسير مي كنند، نگاه ايران به مسايل جهاني، انساني و بر اساس احترام به حقوق همه انسانها و مخالفت با سلطه جويي است. گوچوك تونگ وزير ارشد كابينه سنگاپور نيز با اشاره به  اين كه به رغم تبليغات رسانه هاي غربي، جمهوري اسلامي  ايران از موقعيت مناسبي براي توسعه برخوردار است، گفت: در سفر به ايران قصد داريم با شناسايي راه هاي گسترش روابط دوجانبه، از تجربيات ايران نيز در بخش هاي ديگر استفاده كنيم.

آفريقا، حياط خلوت راهبردي چين
كورش فخرطاولي
016935.jpg
اگر بدانيم از 53 كشور آفريقايي تنها 15 كشور هستند كه با بحران هاي سياسي يا نظامي مواجه بوده اند، اگر توجه كنيم آنچه امروز از آفريقا به عنوان قاره تهيدست، بيمار، درگير در جنگ و بي ثباتي ، در اذهان مردم و مسئولان ايراني نقش بسته، تصاوير گزينشي رسانه هاي غربي از عمدتا همين پانزده كشور است، و اگر موفقيت و بهره مندي چين در روابط با آفريقا را به شهادت آنچه اتفاق افتاده است در نظر بگيريم، آن وقت شايد ضرورت نگاه جدي تر و راهبردي تر ايران به قاره آفريقا بهتر و بيشتر درك شود. قاره اي كه هم مي تواند بازار مطلوبي براي تمام محصولات توليدي ايران و خدمات فني و مهندسي باشد، و هم در بعد سياسي و در چارچوب روابط جنوب جنوب، ياور ايران در مجامع بين المللي باشد. توجه دولت فعلي ايران در مقايسه با دولت هاي قبلي به آفريقا كه نمود آن سفر احمدي نژاد در همان سال اول رياست جمهوري به قاره آفريقاست، مي تواند طليعه بخش اين خواسته باشد، به شرط آن كه مسئولان اجرايي، با همان اعتقاد رئيس جمهوري اسلامي ايران به آفريقا دست به كار شوند.
هو جينتائو، رئيس جمهوري چين، بهمن گذشته سفري دوره اي به هشت كشور آفريقايي انجام داد كه دومين سفر دوره اي وي به آفريقا در دوره رياست جمهوري اش محسوب مي شود. نخست وزير، وزير امور خارجه و ديگر مقامات چيني نيز در سال ها و ماه هاي اخير، در كشورهاي مختلف آفريقايي حضور يافته اند و روند تحكيم و توسعه روابط چين با قاره آفريقا به فرايندي مستمر تبديل شده است. اوج روابط چين و آفريقا در آبان گذشته در اجلاس سران چين و آفريقا در پكن هويدا شد كه در آن سران 44 كشور آفريقايي و مسئولان هفت كشور ديگر اين قاره حضور داشتند. حتي كشورهايي كه فاقد روابط ديپلماتيك با پكن هستند، در اجلاس آبان گذشته نمايندگاني داشتند. انتظار مي رود ميزان مبادلات چين با آفريقا در سال 2010 به بالاتر از 100 ميليارد دلار بالغ شود.
اين درحالي است كه اين رقم در اوايل قرن جاري اندكي بيش از 10 ميليون دلار و در حال حاضر بالغ بر 50 ميليارد دلار است اگر بدانيم شكاف فرهنگي ميان چين و آفريقا آنچنان زياد است كه به عنوان مثال در كشوري مثل سودان، مردم از اجاره دادن طبقات بالاي منازل شان به چيني ها امتناع مي كنند به اين دليل كه به زعم سوداني ها حضور چيني ها در طبقات بالا مانع از رسيدن دعا و نيايش ساكنان طبقات پايين به آسمان مي شود دلايل توسعه فوق العاده روابط سياسي و اقتصادي چين و آفريقا براي ما جالب تر مي شود.
واقعيت اين است كه روابط چين و آفريقا قبل از هر چيز روابط اقتصادي است و تأمين مواد اوليه بالاخص نفت اصلي ترين هدف چين در آفريقا محسوب مي شود. چين كه خودكفايي نفتي خود را در سال 1993 از دست رفته ديده است، با استفاده از فضاي بعد از جنگ سرد و البته با وداع با سياست هاي آرمان گرايانه دهه هاي 1950 و 1960 حمايت از نهضت هاي آزادي بخش در آفريقا به تدريج درهاي بازار مصرف و مواد اوليه آفريقا را به روي خود گشود و بدون توجه به تبليغات ابررسانه هاي غربي كه عملا فقط تصاوير جنگ و بدبختي را به كشورهاي ديگر نشان داده و مي دهند، به تحكيم و توسعه پيوندهاي خود با آفريقا پرداخت، آنچنانكه امروز به عنوان سومين شريك تجاري قاره آفريقا بعد از آمريكا و فرانسه ترس و نگراني غربي ها را به شدت برانگيخته است.
سياست عملگرايانه پكن در قبال آفريقا
پكن براي دستيابي به موقعيت فعلي در رابطه با آفريقا، سياست ساده و عملگرايانه اي را در روابط با كشورهاي قاره در پيش گرفت. براساس اين سياست، چين براي برقراري روابط در تمامي سطوح با هر كشوري در آفريقا كه فقط و فقط شرط عدم رابطه سياسي با تايپه را تأمين كند، پيشگام شد. درحالي كه غربي ها با اهرم هاي شكلي مثل بانك جهاني و صندوق بين المللي پول و اهرم هاي ديگري مثل حقوق بشر، همكاري خود با آفريقا را در چارچوب هاي تنگي قرار داده اند، چين بدون توجه به اين مسائل، دست همكاري به سوي آفريقا دراز كرده تا همچنانكه در سند رسمي روابط آفريقايي چين منتشر شده در آغاز سال جاري ميلادي آمده است، رابطه اي مبتني بر اصل برنده برنده با آفريقا داشته باشد. اعتمادسازي چين در رابطه با آفريقا كه ثمره چند دهه تلاش مستمر است، امروز آن چنان رنگ واقعيت به خود گرفته است كه آخرين دوستان تايوان در آفريقا نيز، به تدريج رابطه با چين را به رابطه با تايپه ترجيح مي دهند. چاد و سنگال آخرين نمونه هاي كشورهاي آفريقايي هستند كه با قطع روابط ديپلماتيك با تايپه، به دامان چين ملحق شدند.
چين به جز نفت، از قاره آفريقا مس و كبالت (زامبيا و جمهوري دموكراتيك كنگو)، زغال سنگ و فروكروم (زيمبابوه)، بوكسيت (گينه)، چوب و منگنز (گابن و ساحل عاج)، و به زودي اورانيوم (آفريقاي مركزي) وارد مي كند و در اين قاره نيروگاه هاي برق (سودان و زيمبابوه)، نيروگاه هاي آبي (سودان و اتيوپي)، ورزشگاه و ساختمان مجلس (اغلب كشورهاي آفريقايي) مي سازد و در بخش هايي مثل مخابرات (ماداگاسكار، موزامبيك و جيبوتي) و حتي هواپيمايي (زيمبابوه) نيز حاضر است. علاوه بر اين بازار مصرف هشتصد ميليون نفري آفريقا نيز كه اعضاي آن داراي قدرت خريد پايين هستند، پذيراي محصولات ارزان و كم كيفيت چيني است.
واقعيت اين است كه حضور كالاهاي چيني ارزان قيمت، زندگي را براي آفريقايي ها نيز كه تاكنون مجبور بوده اند فقط مصرف كننده محصولات غرب باشند، آسان تر كرده است. در اين مورد به عنوان يك نمونه مثال زدني مي توان به موتوسيكلت و دوچرخه اشاره كرد كه انواع چيني ارزان قيمت آن در سال هاي اخير به رايج ترين وسايل حمل ونقل در بسياري از كشورهاي آفريقايي تبديل شده است.
چين به موازات توسعه روابط خود با كشورهاي آفريقايي، با حمايت از تشكيل جمعيت هاي چيني در گوشه و كنار آفريقا، جايگاه خود را بيش از پيش تقويت مي كند. در حال حاضر شمار چيني ها در آفريقا به 130 هزار نفر بالغ مي گردد كه پيش بيني مي شود در پنج سال آينده دو برابر شود. اين افراد عمدتا در بخش تجارت فعاليت دارند.
پكن در سايه روابط اقتصادي گسترده با آفريقا، پيوند سياسي مستحكمي را نيز با اين قاره برقرار كرده است و با حمايت كشورهاي آفريقايي 54 كشور عضو اتحاديه آفريقا با احتساب صحراي غربي_جايگاه بين المللي كم نظيري را به ويژه در رقابت ديرينه اش باژاپن كه يكي از كرسي هاي شوراي امنيت آينده را هدف قرار داده، به خود اختصاص داده است.

كوتاه از خانه ملت
براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي، دولت اجازه يافت تا مبلغ 1200 ميليارد ريال براي مطالعه و احداث نيروگاه هاي هسته اي پرداخت كند. با تصويب بند هـ تبصره 11 لايحه بودجه 86 در بخش هزينه اي به دولت اجازه داده شد تا معادل 1200 ميليارد ريال براي مطالعه و احداث نيروگاه هاي هسته اي كشور پرداخت نمايد. 10 درصد از اعتبارات اين بند براي تربيت نيروي انساني متخصص و ارتقاي كيفيت آموزش در زمينه علوم و مهندسي هسته اي از طريق عقد قرارداد با دانشگاه هاي كشور هزينه خواهد شد.
44 نماينده مجلس در تذكري مكتوب، از وزيران جهادكشاورزي و اقتصاد خواستند قانون و حقوق مردم توسط مدير عامل بانك كشاورزي رعايت شود. بررسي ورود غير قانوني حدود 700 نفر متكديان اتباع پاكستان به اهواز،برخورد قاطع نيروي انتظامي با وارد كنندگان، سازندگان و توزيع كنندگان و به كار برندگان مواد منفجره و ترقه، صدور دستور بررسي جدي اجراي قرار داد
هسته اي ايران و روسيه ( نيروگاه بوشهر )،وضع نامناسب توزيع و خلاف قانون فلزات در بازار بورس فلزات ازديگر موضوعات مهم مورد تذكرنمايندگان بود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخنان پيش از دستور خود به درگذشت خادم القرآن استاد علي اربابي اشاره كرد و ضمن گفتن تسليت به خانواده ايشان و قاريان كشور و قرآن دوستان، گفت: آقاي اربابي از پيشكسوتان قرائت قرآن در كشور بودند كه با زحمت بسيار، شاگردان بسياري را تربيت كرد.
با تصويب نمايندگان مجلس براي حمايت از توليدات داخلي، دولت موظف به تشديد مبارزه با قاچاق كالا و ارز شد. براساس مصوبه مجلس دولت موظف شد به منظور حمايت از توليدات داخلي و كمك به روان سازي تجارت قانوني و مبارزه با قاچاق كالا و ارز از حداكثر اختيارات قانوني دستگاه هاي اجرايي عليه محكومان قاچاق كالا و ارز استفاده كرده و با بكارگيري توان اجرايي دستگاه هاي ذيربط نسبت به تشديد مبارزه با قاچاق و پيشگيري از آن اقدام نمايد.

آخرين وضعيت معاون سابق وزارت دفاع
گروه سياسي - روز گذشته همسر، دو تن از فرزندان و برادر عليرضا عسگري معاون پشتيباني وزارت دفاع در دوره علي شمخاني كه در تركيه مفقود شده است با سفير تركيه در ايران ديدار كرده و در جريان اقدامات اين كشور براي اطلاع از سرنوشت وي قرار گرفتند. آنها پس از يك ساعت و نيم حضور در سفارت تركيه در جمع خبرنگاران كه در بيرون سفارت بودند حاضر شده و به پرسش هاي آنان پاسخ دادند. خانم زيبا احمدي همسر عسگري كليه شايعات مطرح شده در رسانه هاي خارجي در مورد فرار و يا پناهندگي وي به كشورهاي خارجي را رد كرد و گفت: شخصي كه فرار مي كند برنامه اي مي ريزد كه خانواده اش را هم با خود ببرد. برادر عليرضا عسگري نيز كه با سفير تركيه ديدار كرده بود از قول مساعد سفير براي پيگيري موضوع خبر داد. از سوي ديگر عبدالله گل وزير امور خارجه جمهوري تركيه در خصوص مفقود شدن عليرضا عسگري معاون سابق وزير دفاع جمهوري اسلامي  ايران گفت: وزارت كشور، دستگاه اطلاعاتي و وزارت امور خارجه تركيه اين موضوع را با جديت دنبال مي كنند.

اجلاس مسئولان قضائي كشورهاي اسلامي
گروه سياسي - آيت الله  هاشمي  شاهرودي در جلسه مسئولان عالي قضائي با اشاره به نتايج سفر اخير خود به دو كشور مالزي و اندونزي از تفاهم در زمينه  تشكيل نشست هاي مشترك حقوقي و قضائي بين ايران و اين دو كشور خبر داد و گفت: تشكيل كميته هاي مشترك حقوقي و قضائي بين كشورهاي اسلامي مي تواند در پاسخگويي به بسياري از تبليغات كاذب عليه جهان اسلام مؤثر واقع شود. رئيس قوه قضائيه در اين جلسه همچنين از تشكيل نخستين اجلاس مسئولان قضائي كشورهاي اسلامي در سال آينده در ايران خبر داد.

واكنش   ها به حضور احتمالي احمدي نژاد در شوراي امنيت
گروه سياسي- اعلام روزگذشته سخنگويان دولت و وزارت خارجه مبني برسفر رئيس جمهور به نيويورك براي حضوردرنشست احتمالي شوراي امنيت درباره برنامه هسته اي ايران واكنش هاي گوناگوني رابدنبال داشته است.
سفيرچين درسازمان ملل با اشاره به اعلام تمايل محمود احمدي نژاد براي حضور درجلسه شوراي امنيت گفت: هرعضوي حق حضوردرشوراي امنيت را دارد. همچنين به گزارش خبرگزاري مهر، دوميساني كومالو، نماينده آفريقاي جنوبي درسازمان ملل كه كشورش رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده دارداعلام كرد: رئيس جمهوري ايران درخواست رسمي خود را براي سخنراني در شوراي امنيت ارائه نداده است. وي افزود: اگررئيس جمهورايران چنين درخواستي را ارائه دهد بسياردشوارخواهد بود كه چنين فرصتي را دراختيار وي قرارندهيم. ويتالي چوركين نماينده روسيه در سازمان ملل نيزخواسته رئيس جمهور ايران براي سخنراني درشوراي امنيت را يك ايده جالب خواند.
ادامه اختلافات 1+5
درچنين شرايطي با پايان يافتن بدون نتيجه هفتمين دورمذاكرات نمايندگان 5 عضودائم شوراي امنيت وآلمان ، نمايندگان اين كشورها ازوجود اختلاف برسراعمال تحريم هاي مالي ، توقف اعتبارات اسنادي، اعمال
تحريم هاي جديد درمقابل سفرهاي خارجي مقامات ايراني مرتبط با برنامه هاي هسته اي وموشكي، تحريم صدورتسليحات و تجهيزات نظامي ومحدود كردن اعطاي وام به ايران خبرمي دهند.
به نوشته فايننشال تايمز، چين و روسيه با فراتررفتن از تحريمها درزمينه برنامه هسته اي و موشكي ايران كه در قطعنامه پيشين گنجانده شده بود، مخالفت كرده اند. همچنين گفته مي شود كه آلمان نيز ازپيشنهادها براي توقف اعتبارهاي مالي و ضمانتهاي صادراتي ناراضي است.
تحولات مربوط به نيروگاه بوشهر
درحالي كه هيأتي متشكل ازنمايندگان شركت روسي طرف قرارداد براي تكميل نيروگاه بوشهردرتهران به سرمي برد ودرحال مذاكره با معاون سازمان انرژي اتمي است ، پايگاه اينترنتي ميدل ايست نيوزلاين نوشت: رئيس جمهورروسيه انتقال محموله هاي هسته اي بوشهر راتا زماني كه ايران با پايان دادن به برنامه  غني سازي اورانيوم موافقت كند به تعويق انداخته است.

خبر
گروه سياسي- رئيس جمهوري آمريكا در اولين اظهار نظر رسمي درباره كنفرانس بغداد ، با ادعاي اينكه ايران و سوريه بايد تعهدات خود را براي كمك به عراق به انجام برسانند، باب تماسهاي بيشتر واشنگتن با آنها را باز دانست.
جرج بوش در جريان سفر به كلمبيا در جمع خبرنگاران كه مهر خبر آن را منتشر كرد با تكرار اتهامات بي اساس عليه ايران و سوريه مبني بر حمايت از گروههاي مسلح و شورشيان مدعي شد: اگر آنها واقعاً مي خواهند براي برقراري ثبات در عراق كمك كنند، مواردي همچون توقف انتقال سلاح و يا انتقال بمبگذاران انتحاري به عراق وجود دارد كه بايد انجام دهند.
بوش نشست بغداد را سازنده ارزيابي و ابراز اميدواري كرد كه انگيزه و حركت آن به جلسه آتي كه انتظار مي رود ماه آينده در تركيه برگزار شود، منتقل گردد.وي گفت : كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا در جلسه بعدي به عنوان نماينده واشنگتن شركت خواهد كرد.بوش خاطر نشان كرد: هم اكنون افراد به طور علني براي كمك به عراق متعهد هستند و اين امري است كه بسيار مثبت است.
نشست آتي ايران و آمريكا
دفتر رياست جمهوري عراق با صدور بيانيه اي به نقل از خليل زاد، سفير آمريكا در عراق از نشست آينده  آمريكا و ايران جهت بررسي امنيت و ثبات عراق خبرداد. در بيانيه  دفتر رياست جمهوري عراق آمده است: پس از عيادت زلماي خليل زاد از جلال طالباني رئيس جمهور عراق در بيمارستاني در امان، خليل زاد تاكيد كرد: نتايج نشست با نمايندگان ايران در جريان كنفرانس بغداد مثبت بوده و طرفين تصميم گرفتند تا با هدف تحكيم امنيت و ثبات در عراق و منطقه نشست ديگري را برگزار كنند. درادامه بيانيه دفتررياست جمهوري عراق آمده است: طالباني از تلاشهاي سفير آمريكا جهت برگزاري نشست مشترك ايران و آمريكا تقدير كرده و ابراز اميدواري نمود كه اين نشست ها در ايجاد امنيت و ثبات در عراق و منطقه تأثيرات مثبتي را برجاي گذارد.
در اين بيانيه به زمان و يا مكان برگزاري اين نشست اشاره اي نشده است.
انتقاد القاعده
در همين حال به گزارش ايرنا گروههاي مسلح عراقي وابسته به القاعده شاخه عراق از نشست امنيتي بغداد كه روز شنبه هفته جاري برگزار شد انتقاد كردند.
سخنگوي گروهي موسوم به دولت اسلامي عراق گفت: نشست بغداد در جهت ايجاد ديواري امنيتي براي اسرائيل بوده است.
ادعاي دبيركل ناتو درباره ايران
ايسنا: دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) مدعي شد كه حملات موشكي از سوي  كره شمالي و ايران ناتو را تهديد مي كند.
ياپ دوهوپ شفر گفت: با توجه به آزمايشات موشكي كره شمالي و توانايي هاي ايران در زمينه فناوري هاي موشكي و همچنين اعلاميه هاي ايران دلايل زيادي براي اطمينان به اين موضوع وجود دارد. وي مدعي شد: استقرار تجهيزات سيستم ضد موشكي در اروپا موجب كاهش آسيب پذيري اين قاره خواهد شد. دبيركل ناتو گفت: مطالعه  فني اجراي طرح نشان مي دهد كه از لحاظ تئوري امكان استفاده از سيستم ضد موشكي براي دفاع از كل اروپا كاملاً امكان پذير است، اما اين موضوع به بررسي در سطح سياسي نياز دارد. لازم است كه بررسي شود چه كسي و بابت چه چيزي هزينه خواهد كرد.
شفر در عين حال خاطر نشان كرد: استقرار سيستم ضد موشكي در اروپا امنيت روسيه را تهديد نمي كند.

گزيده ها
وزارت دفاع: بشار اسد رئيس جمهور سوريه به پاس تلاش هاي سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در راه خدمت به روابط تهران و دمشق نشان عالي دوستي سوريه به وي اعطا كرد. سپهبد حسن تركماني وزير دفاع سوريه پس از امضاء پروتكل همكاري دفاعي ميان وزارتخانه هاي دفاع ايران و سوريه به نيابت از رئيس جمهوري نشان مذكور را كه نشان دوستي و همكاري با ملت سوريه است به وزير دفاع ايران اهداء نمود.
وزارت خارجه: منوچهر متكي ديروز با سفر به ژنو، در اجلاس چهارم شوراي حقوق بشر سازمان ملل شركت كرد. وزير امور خارجه ايران همچنين امروز در كنفرانس خلع سلاح كه در ژنو برگزار مي شود، شركت مي كند. وي طي حضور خود در سوييس همچنين با ميشلينه كالمي ري رئيس جمهوري و وزير خارجه اين كشور ديدار و گفت وگو خواهد داشت.
احزاب: سيد محمد خاتمي رئيس مؤسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها گفت: اقتصاد، بخش حساس، مهم، محسوس و ملموس جامعه است. اگر بخواهيم تحولات جامعه را دقيق مورد توجه قرار دهيم، طبعاً نمي توان بخش هاي فرهنگ، سياست، اجتماع و اقتصاد را از هم جدا كرد، يعني وضعيت اقتصادي با وضعيت فرهنگي و سياسي تناسب دارد.

يادداشت
نيلوفر قديري
انتصابات جديد در دولت روسيه
ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه، طي حكمي سرگئي ايوانف معاون نخست وزير و وزير دفاع اين كشور را به سمت معاون اول نخست وزير منصوب كرد. پوتين همچنين آناتولي سرديوكوف رئيس سازمان فدرال ماليات روسيه وابسته به وزارت دارايي را به جانشيني ايوانف برگزيد. رئيس جمهوري روسيه با صدور احكام جداگانه اي سرگئي ناريشكين رئيس دفتر دولت را به سمت معاون نخست وزير و آلو لاخانف، رئيس جمهوري چچن را به عنوان معاون دادگستري فدراسيون روسيه منصوب كرد تا زمينه را براي رئيس جمهورشدن رمضان قديراف نخست وزير چچن كه پسر احمد قديراف است (رئيس جمهور قبلي چچن كه سال گذشته ترور شد) فراهم كند. قديراف به عنوان كفيل رياست جمهوري چچن فعاليت مي كند تا زمان برگزاري انتخابات چچن فرابرسد.
در ميان اين انتصاب ها، مسئوليت جديد سرگئي ايوانف حائز اهميت است. پوتين سال گذشته نيز ايوانف را با حفظ سمت در وزارت دفاع به عنوان معاون نخست وزير در كنار ديميتر مدودوف معاون اول نخست وزير روسيه منصوب كرده بود. در حكم جديد پوتين به سرگئي ايوانف آمده است كه مسئوليت وي به عنوان معاون اول نخست وزير روسيه ارتقا مي يابد. ايوانف در اين سمت، مسئول نظارت بر صنايع نظامي در عرصه اقتصاد از طريق تمركز بر توليد تجهيزات نظامي و هواپيماسازي و همچنين توسعه فناوري هاي مدرن در بخش اقتصاد غيرنظامي است.
اختيارات ايوانف تاكنون در سمت معاون نخست وزير روسيه مشخص نبود، اما در مقام جديد به عنوان معاون اول، مسئوليت وي مشخص و همچنين متنوع شده است. از سوي ديگر، وظايف سرگئي ايوانف و ديميتر مدودوف معاونان اول نخست وزير روسيه تقسيم شده است و هر يك مسئوليت مشخص برعهده گرفته اند. ايوانف مسئوليت مدرنيزه سازي اقتصاد در بخش نظامي و غيرنظامي را برعهده گرفته و مدودوف نيز طرح ارتقاي اقتصاد در بخش اجتماعي و اصلاحات در آن را دنبال خواهد كرد.
اما وزير دفاع جديد روسيه كه يك شخصيت غير نظامي اما مانند ايوانف با سابقه كار امنيتي و اطلاعاتي است، در واقع تغيير عمده اي را در وزارت دفاع ايجاد نخواهد كرد همچنان كه خود در مصاحبه اي گفته است قصد ندارد تغييرات عمده اي را در وزارت دفاع روسيه ايجاد كند
با آنكه قرار است انتخابات در مارس سال 2008 برگزار شود اما بايد گفت رقابت به شكلي جديد بر سر جانشيني ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه شروع شده است. پوتين، خود نيز در اواخر سال 1999 از سمت نخست وزيري به كفيل رئيس جمهوري روسيه ارتقا يافت و در سال 2000 در انتخابات رياست جمهوري نيز به پيروزي رسيد. از آنجا كه بر طبق قانون اساسي روسيه پوتين نمي تواند براي بار سوم در انتخابات نامزد شود، از هم اكنون مي كوشد زمينه سازي را براي تحكيم قدرت و موقعيت همفكران خود در كرملين فراهم سازد تا همچنان در سرنوشت آينده روسيه نقش ايفا كند. پوتين اخيراً ابراز اميدواري كرد كه رئيس جمهوري آينده روسيه سياست هاي وي را ادامه دهد. در چنين شرايطي پوتين براي دو تن از نزديكان خود يعني ايوانف و مدودوف موقعيت مساوي ايجاد كرده است تا آنها از اين فرصت براي مطرح كردن خود به عنوان رئيس جمهوري آينده روسيه استفاده كنند. تا آن زمان عملكرد اين سياستمداران در معرض قضاوت مردم روسيه قرار خواهد داشت.

حضور ايران در نشست بغداد
برگي از دفتر عملگرايي
ايران چه در زمينه داخلي و چه خارجي توانسته است با حفظ اصول انقلاب در عمل با درك واقعيت ها و محدوديت هاي موجود، توازن و انعطاف لازم را به وجود آورد
محسن پيريايي
016977.jpg
016980.jpg
برخي تحليلگران سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر اين باورند كه ايران پس از انقلاب، عملگرايي (پراگماتيسم) را مبناي تصميم گيري هاي خود در حوزه روابط خارجي قرار داده است. به اعتقاد اين صاحبنظران مواضع و عملكرد ايران در برهه هاي مختلف تاريخ سياست خارجي آن حكايت از رويكرد پراگماتيك تصميم گيران ايراني به مسائل مختلف بين المللي دارد.
تحليلگران مذكور غلبه افكار عملگرايانه در حوزه سياست خارجي پس از انقلاب را به دوراني خاص محدود نمي كنند و معتقدند حتي در دهه اول انقلاب كه سمت گيري سياست خارجي نوعي سمت گيري تقابل گرايانه بود، محدوديت محوري اين سياست خارجي باعث شد تا مسئولان سياست خارجي نگاهي عملگرايانه به روابط خود با جهان خارج داشته باشند.
رويكرد واقع گرايانه در روابط بين الملل، جهان را مجموعه اي از دولت ها به عنوان بازيگران نظام بين المللي در نظر مي گيرد كه به منظور بيشينه سازي قدرت خويش در يك جهان بدون قدرت فائقه تلاش مي كنند.
به اعتقاد رئاليست ها، نظام بين المللي فضايي هرج و مرج گونه(آنارشيك) است كه دولت ها به عنوان اصلي ترين بازيگران آن براي ياري رساندن به خود يكه و تنها هستند و براي آنكه بتوانند اين خودياري را به عرصه عمل وارد كنند بايد نسبت به بيشينه سازي قدرت خود به هر طريق اقدام كنند.
رويكرد رئاليستي در سياستگذاري خارجي، مبتني بر تجربه (امپريكال) و مبتني بر نتايج عمل (پراگماتيك) است. تجربه گرايي مكتبي فلسفي است كه معتقد است تمام آگاهي ها و دانش ها مبتني بر تجربه اند و از طريق تجربه به دست مي آيند.
پراگماتيسم كه به عملگرايي، عمل باوري، مكتب اصالت عمل و مصلحت گرايي ترجمه شده، مكتبي است كه ارزش افكار و اعمال را مبتني بر فوايد و نتايج عملي آنها مي داند. پراگماتيسم، شناخت يا ارزش حقيقت را بنا بر نتايج عملي يا سودمندي عمل تعريف مي كند و بر اين باور است كه در حوزه سياستگذاري خارجي كشورها، بازيگران عرصه بين الملل در مقام اتخاذ تصميماتي برمي آيند كه به بهترين شكل نيازهاي آنها را برآورده ساخته، منافع ملي آنها را تامين كرده و ناظر به مصلحت آنان در شرايط زماني و مكاني خاص باشد.
عملگرايي ايراني
قائلين به عملگرايانه بودن تصميم گيري ها در عرصه سياست خارجي ايران، براي اثبات ادعاي خود به مواضع دولتمردان ايراني در قبال مسائل مختلف مرتبط با روابط خارجي ايران در طول دوران پس از پيروزي انقلاب اشاره مي كنند.
آنان بر اين باورند كه سياست خارجي ايران با وجود تاكيد بر آرمان هاي زيربنايي جمهوري اسلامي و بنيان نهادن سياست هاي كلي براساس اين آرمان ها، در مقاطع مختلف سمت گيري هايي را از خود نشان داده كه حكايت از توجه تصميم گيران سياست خارجي ايران به نتيجه عمل دارد. البته همانگونه كه اشاره شد تحليلگران مذكور شواهدي را نيز به منظور اثبات اين ادعا مطرح مي كنند كه كم و بيش از جانب ديگر نظريه پردازان نيز پذيرفته شده و البته مناقشاتي نيز درباره آنها وجود دارد.
گروهي از نظريه پردازان حوزه روابط خارجي تاكيد مي كنند اصولاً يكي از موفقيت هاي مقامات ايران چه در زمينه داخلي و چه خارجي اين بوده كه توانسته اند با حفظ اصول انقلاب كه از ديد عموم افراطي هم به نظر مي رسيد، در عمل با درك واقعيت ها و محدوديت هاي موجود، توازن و انعطاف لازم را به وجود آورند.
به باور آنان، ايران در حالي كه در ارتباط با اهداف بلندمدت سياست خارجي خود در شرايطي منحصر به فرد به سر مي برد، به برقراري روابط حسنه و فعال در صحنه ديپلماسي نظر داشته و حتي با وجود آنكه آمريكا را خصم خود دانسته، اما به خاطر حفظ منافع ملي و مصالح نظام از تعامل با اين كشور نيز در شرايط مقتضي دريغ نورزيده است، چرا كه تصميم گيران عرصه سياست خارجي در برخورد با واقعيت هاي پيچيده جهان امروز به اين نتيجه رسيده اند كه نيل به اهداف و آرمان هاي انقلاب در كوتاه مدت و با توجه به محدوديت هاي موجود، واقع بينانه نيست و بنابراين در عين ايستادگي بر اصول، با واقعيت هاي موجود نيز كنار آمده و تلاش كرده اند از اين عملگرايي مثبت خود حتي در تعامل با ايالات متحده نيز در جهت دستيابي به اهداف كشور استفاده نمايند.
گذشته از وقايع پيش آمده در روابط ايران و آمريكا در سال هاي جنگ تحميلي، پس از حملات نظامي آمريكا به افغانستان و عراق روند تعامل ايران با اين كشور در جهت مقابله با تاثيرات منفي اشغالگري هاي ايالات متحده در منطقه در ارتباط با افغانستان و اكنون درباره عراق، نمونه اي از اتخاذ رويكردهاي پراگماتيك در سمت گيري سياست خارجي ايران است.
طرح پيشنهاد تشكيل اجلاسي با حضور همسايگان عراق از سوي جمهوري اسلامي ايران و سپس حضور هيأت ايراني با بيشترين تعداد شركت كننده در اجلاس بغداد كه روز شنبه با حضور نمايندگاني از كشورهاي همسايه عراق و اعضاي دائم شوراي امنيت از جمله ايالات متحده آمريكا برگزار شد، نمونه خوبي از غلبه مصلحت گرايي در سياست خارجي ايران است، چرا كه در اين برهه زماني با توجه به تاثيرات بسيار منفي حضور آمريكا در عراق و همچنين افزايش قدرت منطقه اي ايران، اين نكته از جانب دولتمردان به خوبي احساس شد كه اكنون برگي ديگر از دفتر عملگرايي در سياست خارجي ايران بايد در مسير حضور در نشست بغداد در جهت پايان دادن به بحران عراق و نيل به اهداف بلندمدت جمهوري اسلامي ايران در منطقه ورق بخورد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |