سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۸ - Mar 13, 2007
وزير رفاه و تامين اجتماعي:
هيچكس زير خط فقرمطلق نيست
مصري معتقد است كه در حال حاضر جمعيت فقير كشورمان با رشد معكوس روبرو شده است
016974.jpg
016971.jpg
گروه اجتماعي- وزير رفاه اعلام كرد در كشور ما هيچ كس زير خط فقر مطلق نيست.
عبدالرضا مصري با تاكيد بر اينكه بر اساس تعاريف بين المللي افراد داراي درآمد يك دلار زير خط فقر مطلقند افزود: با توجه به اينكه مستمري افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و بهزيستي در سال هاي گذشته افزايش داشته است ما در سال جاري هيچ فردي را با درآمد كمتر از يك دلار، خط فقر مطلق، در كشورمان نداريم.وزير رفاه و تامين اجتماعي با انتقاد از عدم افزايش مستمري مددجويان طي سالهاي 1381تا 1383 گفت: در سال آينده نيز مستمري مددجويان افزايشي ندارد اما سعي خواهد شد از راه هاي ديگري به آنان كمك شود.
مصري معتقد است كه در حال حاضر جمعيت فقير كشورمان با رشد معكوس روبرو شده است.دليل اين رخداد افزايش پلكاني مستمري افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي در 2سال اخير بوده است چون كساني مشمول قانون افزايش مستمري شدند كه زير پوشش بودند و در اين ميان افرادي كه از سوي هيچ نهاد حمايتي پشتيباني نشدند از دريافت هر نوع كمكي دور ماندند.
وي درباره تاثير اجراي اصل 44 بر سازمان تامين اجتماعي گفت: با اجراي اين اصل تعداد بيمه شدگان تامين اجتماعي بيشتر خواهد شد و همين افزايش سبب رونق بيشتر اين سازمان در آينده اي نه چندان دور خواهد شد.
مصري افزود: ما اعتقاد داريم هر چقدر چتر تامين اجتماعي را گسترش بدهيم از سرريز افراد به بخش حمايتي كاسته مي شود، با توجه به اينكه سعي در جلوگيري از گسترش بخش حمايتي داريم سياست وزارت رفاه بر اين است كه افراد تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي بيشتر شوند.
توزيع رايگان سبد كالاي اساسي كاركنان دولت
وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: از هفته آينده بين تمامي كاركنان دولت اعم از بازنشسته و شاغل، سبد كالاي سرانه 30 هزار تومان برنج و روغن، قند و شكر، گوشت و مرغ، به صورت رايگان توزيع خواهد شد.
عبدالرضا مصري در حاشيه همايش سراسري مديران سازمان تامين اجتماعي گفت: آماده توزيع سبد كالاي كاركنان دولت هستيم و 120ميليارد تومان اعتبار آن در دولت تعيين شده و به تمامي بازنشستگان دولتي و كاركنان مشمول تبصره 160 قانون برنامه چهارم، يعني نهادهاي انقلابي، سازمان ها و دستگاه ها تعلق مي گيرد.

سرباز معلمان جوابگوي نيازهاي آموزشي نيستند
گروه اجتماعي- سرباز معلم ها جوابگوي نيازهاي آموزشي و پرورشي كودكان نيستند.
رئيس اداره آموزش كميسيون ملي يونسكو در نخستين نشست كار گروه ملي آموزش براي همه با اعلام اين مطلب گفت: استفاده از سرباز معلمان با همه تلاش، تعهد و مسئوليتي كه در آنان وجود دارد كافي نيست چرا كه آنها طبيعتا نمي توانند با يك يا 2ماه آموزش به درك و شناخت دانش آموزان، تدريس و تامين نيازهاي متنوع رواني، اجتماعي و آموزشي آنان نائل شوند.
دكتر زهرا بازرگان افزود: در بسياري از موارد سرباز معلمان با زبان و فرهنگ و سنت هاي محل اشتغال خود آشنايي كافي ندارند، روان شناسي كودك و روش هاي فعال و سازنده يادگيري را نمي دانند، وظيفه آنان پس از پايان اين دوره به اتمام مي رسد و هرگز از نتيجه كار خود مطلع نخواهند شد.به گفته وي در بسياري از كشورها براي دوره ابتدايي و به ويژه در مناطق محروم از مجرب ترين معلمان استفاده مي شود و با تبعيض مثبت حداكثر كوشش به عمل مي آيد تا كمبودهاي كودكان در اين مناطق جبران شود، زيرا هرچه شدت محروميت بيشتر و نيازها متنوع تر باشد به معلمان حرفه اي و با صلاحيت، نياز بيشتري احساس مي شود.وي با اشاره به عواملي كه به افت تحصيلي و ترك تحصيل مي انجامد و كارآيي نظام آموزشي به خصوص در مقطع پيش دبستاني و ابتدايي را به وقفه مي اندازد گفت: فضاي آموزشي نامطلوب و نازيبا، بي توجهي به جنبه هاي اجتماعي و اخلاقي آموزش و پرورش در مدرسه، روابط غيرصميمانه، مقررات سختگيرانه و كمبود برنامه ها و فعاليت هاي تفريحي، ورزشي و خلاق در مدرسه از جمله اين عوامل است. وي افزود: اما مسئله افت تحصيلي كه خود را به صورت افت، مردودي و در نهايت ترك تحصيل نشان مي دهد، بخش قابل توجهي از دانش آموزان را حتي پيش از آنكه يك دوره آموزشي را به پايان برسانند، از چرخه نظام آموزشي خارج مي كند.

سال آينده؛ آغاز اخراج اتباع خارجي
گروه اجتماعي- مديركل اداره امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور تأسيس سازمان ملي مهاجرت و تعيين تكليف اتباع عراقي را از برنامه هاي سال آينده خواند و تأكيد كرد: برخورد جدي با خارجي هاي غيرقانوني در ايران در مرحله مقدماتي است؛ اما دستگيري و اخراج اتباع خارجي بدون مجوز از ارديبهشت سال آينده بطور جدي آغاز مي شود. به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور احمد حسيني درباره اشتغال به كار برخي از اتباع افغاني در مكانهاي دولتي خاطرنشان كرد: كارفرمايان ترجيح مي دهند از كارگرهاي با مزد كمتر استفاده كرده و ماليات هم به دولت نپردازند؛ لذا دولت بايد آنها را ملزم به عدم استفاده از اين كارگرها كند. حسيني در ادامه با اشاره به اين كه در بخش غيردولتي وزارت كار بازرسي هاي مربوطه را انجام مي دهد، اظهار كرد: در اين زمينه كارفرمايان جريمه و كارگران نيز اخراج شدند؛ در بخش دولتي نيز هيچ ارگاني حق ندارد كارگران خارجي را به كار گيرد، با توجه به طرحي كه براي سال آينده پيش بيني شده، برخوردها با اتباع غيرقانوني خارجي متفاوت خواهد شد.

افزايش 50 درصدي وام شهريه
دانشگاه آزاد
ايسنا: مدير تسهيلات اعتباري دانشگاه آزاد اسلامي از افزايش مبلغ وام شهريه دانشجويان تا سقف 50درصد و كاهش نرخ كارمزد خبر داد. محمدحسين سدهي نيا گفت:  مبلغ وام شهريه دانشجويان بر حسب ضريب نياز دانشجويان كم بضاعت مستعد، نوع رشته و عنوان شهريه حداكثر تا 50درصد كل شهريه افزايش يافته است. وي پايين بودن ضريب تعيين شده در بعضي از رشته هاي تحصيلي را از دلايل عدم تمايل دانشجويان در استفاده از اين تسهيلات عنوان كرد و افزود: بر اين اساس ميزان مبلغ وام افزايش يافت. مدير تسهيلات اعتباري دانشگاه آزاد اسلامي همچنين از كاهش نرخ كارمزد بازپرداخت وام از 4درصد به 5/2درصد خبر داد و افزود: براي يكسان شدن نرخ كارمزد و كمك در جذب هر چه سريعتر در جهت اعطاي تسهيلات به دانشجويان و كمك به خانواده هاي كم بضاعت براي تامين بخشي از شهريه نرخ كارمزد بازپرداخت وام كاهش يافت

رشد مصرف ترياك
در بين زنان
گروه اجتماعي - مشاور دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان گفت: بر اساس برآوردهاي موجود، ترياك شايع ژترين ماده مصرفي زنان معتاد است؛ اما به دليل نبود تحقيقات جامع در اين زمينه، نمي ژتوان با قاطعيت اعلام نظر كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مبارزه با مواد مخدر، روشنك وامقي، مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور بانوان، با اشاره به اينكه آمار دقيقي از زنان معتاد كشور وجود ندارد، گفت: آمار موجود از زنان معتاد بر اساس مراجعه اين افراد به مراكز ترك اعتياد تدوين شده است.وي افزود: مطابق با ميزان مراجعه زنان معتاد به مراكز ترك اعتياد، 6درصد كل معتادان را زنان تشكيل مي ژدهند. مشاور دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر يادآور شد: به نظر مي ژرسد با شيوع مواد صناعي جديد،ميزان سوء مصرف در زنان نسبت به گذشته افزايش يافته است.

با مردم
۹ تا 12 به استثناءروزهاي تعطيل
۲۳۰۲۳۳۳۷
درسي از گذشته
در حادثه انفجار ترقه چهارشنبه سوري سال 83 پسر جوان همسايه ما، از ناحيه چشم دچار آسيب شد و امسال متأسفانه بعد از صرف هزينه هاي سنگين و چند بار عمل جراحي، پزشكان ناچار شدند چشم آسيب ديده او را تخليه كنند.
آيا سزاوار است به علت بي احتياطي يك انسان چنين هزينه  سنگيني بپردازد؟!
اختر طاهري- تهران
جلوگيري از گراني دارو
@ از دولت محترم تقاضا دارم از گران شدن داروهاي وارداتي توسط بعضي سودجويان جداً جلوگيري كند.
ابدالي- اصفهان
در نوبت عمل جراحي ساده
براي يك عمل جراحي ساده اما ضروري مدت هاست در بيمارستان ميلاد تهران در صف نوبت قرار دارم، چرا براي رفاه حال بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي نسبت به تكميل كادر اين بيمارستان كه هزينه هاي سنگيني صرف ساخت و تجهيز آن شده، اقدام نمي كنند؟
حسن نظري- تهران
تشكر به خاطر پيشگيري از حادثه
از مسئولان آب چالوس كه به هنگام مرمت لوله اصلي آب خيابان نادري، از پيامدهاي زيانبار جلوگيري كردند، قدرداني مي كنيم.
عليزاده- چالوس
در انتظار مسكن
پروژه احداث مسكن براي اعضاي شركت تعاوني مسكن روغن نباتي پارس قو از سه سال پيش تاكنون معلق مانده است و اعضا حتي قادر به بازپس گيري پول هاي پرداخت شده خود نيستند. خواستار رسيدگي به اين مسئله هستيم.
فرهادي- تهران
ضرورت رسيدگي به زلزله زدگان بروجرد
در تأييد گفته هاي يكي از همشهريان بروجردي، من هم بر اين باورم كه در حق آسيب ديدگان زلزله بروجرد، هنوز آنچنان كه بايد رسيدگي نشده است. دستگاه هاي نظارتي مي توانند با اعزام نمايندگان خود، مسائل را از نزديك بررسي كنند.
حسيني- بروجرد
حقوق و عيدي نگرفته ام
از بازنشستگان سال 1375 هستم. هنوز حقوق و عيدي را دريافت نكرده ايم و به اين ترتيب، نمي توانيم هزينه هاي سنگين شب عيد را پاسخگو باشيم. اميدواريم به اين مسئله عنايت شود.
احمد صالحي زاده- تهران
روش بهتر
به وسايل ارتباط جمعي به خصوص صدا و سيما پيشنهاد مي كنم، براي آرام برگزار شدن چهارشنبه سوري، تنها به نمايش جنبه هاي منفي آن بسنده نكند، بلكه توصيه هايي مبني بر راه هاي آرام برگزار كردن اين آيين هم ارائه نمايد. اين روش به مراتب مؤثر تر است.
اميري- كرج

آماده باش براي امنيت چهارشنبه سوري
مينا شهني
عكس :گلناز بهشتي
016947.jpg
امنيت برگزاري چهارشنبه سوري مهم ترين چالشي است كه اين جشن ملي در پيش رو دارد، مسئله اي كه باعث شده تمامي نيروهاي پليس، آتش نشاني، اورژانس، شهرداري ها و حتي دادگاه ها در آماده باش كامل بسر برند.همه ساله با نزديك شدن به آخرين چهارشنبه سال چگونگي برقراري امنيت اين شب محل بحث و گفت وگو است.
برنامه هاي شاد نداريم
نداشتن فضاي خانوادگي شاد، افزايش انگيزه ارتباطات اجتماعي و زمينه هاي ابراز وجود از عمده ترين علل رفتارهاي پرخطر و آسيب زاي دانش آموزان در چهارشنبه سوري است.
معاون سازمان مركزي انجمن اولياء و مربيان صبح ديروز در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: جوانان و نوجوانان در مراسم و آيين هايي همچون چهارشنبه سوري پذيراي سرزنش نيستند و خانواده ها بايد با همراهي بچه هاي خود از بروز رفتارهاي پرخطر اجتماعي در اين شب جلوگيري كنند .
فرمانده نيروي انتظامي نيز با تاكيد بر اينكه پليس با شادي مردم مخالف نيست گفت: اوضاع كشور در چهارشنبه آخر سال رها نيست و ناجا با كساني كه بخواهند در اين روز مزاحمت ايجاد و سلب آسايش عمومي كنند به شدت برخورد خواهد كرد. سردار اسماعيل احمدي مقدم كه در حاشيه هشتمين همايش سراسري پليس مرزباني با خبرنگاران رسانه ها گفت وگو مي كرد، اظهار داشت: ناجا با افرادي كه در چهارشنبه آخر سال اقدام به مزاحمت، خسارت، راهبندان و سلب آسايش هموطنان كنند به شدت برخورد مي كند.وي افزود: با هماهنگي  اي كه با دستگاه قضائي شده است، متخلفين در ايام نوروز در بازداشت به سر برده و از تعطيلات نيز محروم خواهند بود.
فرمانده ناجا در ادامه خاطر نشان كرد: اگر بچه ها مراسم چهارشنبه آخر سال را با استفاده از مواد محترقه كم خطر، همراه خانواده ها و در مكان هاي خاصي كه براي اين منظور تهيه شده است، برگزار كنند، ناجا نه تنها برخوردي با آنان نخواهد داشت بلكه از اين كار استقبال نيز خواهد كرد.
در سال هاي اخير نوع مواد محترقه اي كه در چهارشنبه سوري استفاده مي شود بزرگترين معضل اجتماعي را رقم زده است.
گوناگوني مواد محترقه و توزيع اين مواد از سوي مراكز ناشناس و غير قانوني سبب شده است تا ترقه هاي آتش زاي زيادي در ميان مردم توزيع شود و مردم نيز بدون آگاهي به خريد اين اجناس اقدام كنند.انواع ترقه هاي تبليغ شده كه با عناوين آبشار، فشفشه و بمب به فروش مي رسد، بدون اطلاعات كافي از نحوه عملكرد توسط مردم خريداري شده و استفاده مي شود.
اين مواد آتش زا و منفجره در كارگاه هاي غيراستاندارد و زيرزميني تهيه مي شود و همين امر كنترل تهيه و توزيع اين مواد را از سوي پليس با سختي روبه رو مي كند.
در همين زمينه سخنگوي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهر تهران از استقرار 71 ايستگاه آتش نشاني موقت براي مقابله با خطرات مراسم آخرين چهارشنبه سال خبر داد.
فتح الله تيموري گفت: هم اكنون 80 ايستگاه ثابت آتش نشاني در شهر تهران داريم اما با توجه به حريق و حوادث بسياري كه ممكن است در مراسم چهارشنبه سوري به وقوع بپيوندد 71 ايستگاه موقت نيز در ميادين، خيابان ها و پارك هاي سطح شهر تهران مستقر خواهند شد.
تيموري با هشدار به شهروندان تهراني گفت: شهروندان با رعايت نكات و توصيه هاي ايمني و مراقبت از فرزندان خود مي توانند با شهري ايمن به استقبال سال جديد و تعطيلات نوروزي بروند.
قائم مقام سازمان آتش نشاني با بيان اينكه در سال گذشته تعداد حريق و حوادث مراسم چهارشنبه سوري با رشد چشمگيري مواجه بوده است، گفت: در مراسم سال گذشته در مجموع 139حريق و حادثه در سطح پايتخت اتفاق افتاد كه منجر به مجروح شدن 9 شهروند شد.
اورژانس نيز در اقدامي پيشگيرانه به مردم توصيه كرده است تا لوازم اطفاي حريق را از قبل تهيه كرده و در دسترس بگذارند تا در صورت بروز هر حادثه اي بتوانند به خاموش كردن آتش بپردازند.

خبر
داستان تكراري كمبود تخت هاي سوختگي
گروه سلامت در روزهاي پاياني هر سال، شادي نوروز با تراژدي چهارشنبه سوري آغاز و بهانه اي مي شود تا كمبود تخت هاي سوختگي و نداشتن بانك پوست و... را تكرار كنيم؛ شايد متوليان بهداشتي كشور اقدامي اساسي در خصوص رفع اين معضل كرده و اميد سوختگان را نااميد نكنند.به گفته دكتر لنكراني، وزير بهداشت، سوختگي ششمين علت از بين 150 علت مرگ و مير در كشور است و بيش از 70 درصد جمعيت آن را افراد زير 40 سال تشكيل مي دهند كه 50 درصد سوختگي ها مربوط به كودكان است. سالانه بيش از 47 هزار مورد سوختگي در كشور ايجاد شده كه در بيمارستانهاي مختلف كشور بستري مي شوند كه از اين تعداد حدود 7/0 نفر از هر 100 هزار مورد نيز دچار مرگ و مير مي شوند و علاوه بر مرگ و مير ناشي از سوختگي ها، حدود 50 درصد سوختگي ها منجر به ايجاد عوارض در بيماران مي شود. از اين روست كه كارشناسان، راه اندازي تخت هاي جديد سوختگي، تخت هاي آي سي يوي سوختگي يا BICU، بانك پيوند پوست و نحوه ارتباط مراكز با يكديگر را از جمله موارد ضروري براي ارتقاي كيفي خدمات درماني در كشور مي دانند.
خدمات سوختگي غير استانداردند
كميت و كيفيت خدمات سوختگي در ايران با معيارهاي سازمان بهداشت جهاني بسيار فاصله دارد. كمبود تخت ويژه سوختگي و نبود امكانات و تجهيزات جديد ترميم جراحات سوختگي در كشور، دليل منطبق نبودن اين نوع خدمات با معيارهاي سازمان بهداشت جهاني است.دكتر حميد كريمي رئيس بيمارستان سوانح و سوختگي شهيد مطهري در اين باره مي گويد: ما هم اكنون با داشتن 800 تخت ويژه سوختگي، با توجه به جمعيت 70 ميليوني در كشور، نه تنها در طول سال جوابگوي بيماران نيستيم بلكه در زمان وقوع سوانح و حوادثي همچون آتش سوزي مسجد ارگ با بحران جدي مواجه مي شويم. وي نبود امكانات و تجهيزات نوين سوختگي مانند مركز كشت و بانك پوست را از ديگر مشكلات مراكز درمان سوختگي كشور دانست و تصريح مي كند: با بهره گيري از اين روش مي توان، 20 تا 25 درصد از ضايعات پوستي بيماراني كه بيش از 50 درصد سوختگي دارند را برطرف كرد. از آنجا كه اغلب سانحه ديدگان سوختگي در محيط كار و از قشر جوان جامعه هستند، كاربرد اين نوع روش ها امري ضروري است و عدم به كار گيري روش هاي نوين ترميم ضايعات سوختگي در كشور،  اغلب نيروي كار سانحه ديده از ادامه فعاليت باز مي مانند و به اين ترتيب بر چرخه اقتصاد كشور تاثير منفي برجاي مي ماند.
خبر خوش وزير براي فرهنگيان
گروه اجتماعي- وزير آموزش و پرورش از پرداخت همه مطالبات فرهنگيان تا پايان اسفند خبر داد. محمود فرشيدي در گفت وگو با يكي از خبرگزاري ها در حالي از پرداخت همه مطالبات فرهنگيان تا پايان سال خبر داد كه هفته گذشته در حاشيه اختتاميه جشنواره علمي- پژوهشي بسيج فرهنگيان گفته بود پرداخت بخشي از عيدي معلمان احتمالا به سال آينده موكول خواهدشد.وي در ادامه از خبرنگاران خواسته بود كه دعا كنند كه اين اتفاق نيفتد. وزير آموزش و پرورش ديروز در اظهارات متفاوت با هفته گذشته در باره پرداخت عيدي و حقوق فرهنگيان گفت: پرداخت عيدي آن دسته از فرهنگيان كه عيدي دريافت نكرده اند آغاز شده است.وي اضافه كرد: پرداخت حقوق اسفند فرهنگيان نيز آغاز شده است و در اين هفته تمام فرهنگيان حقوق خود را دريافت خواهند كرد. اين كه وزير آموزش و پرورش به يك باره نويد پرداخت همه مطالبات را آن هم در حالي كه 5-4 روز كاري تا پايان سال نمانده مي دهد كمي عجيب و غير منتظره است.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |