سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۸ - Mar 13, 2007
تخريب چشم انداز مقدس ترين مكان مذهبي جهان
016995.jpg
گروه شهري در جوار كعبه مجتمع مرتفعي در دست ساخت است كه به منظر مقدسترين مكان مذهبي جهان لطمه مي زند.
به گزارش نيويورك تايمز، اين برج ها قسمتي از پروژه ابرج البيت ، يكي از بزرگترين پروژه هاي ساختماني عربستان است و با پايان يافتن آن در سال 2009، هفتمين برج بلند جهان به همراه يك بيمارستان، هتل ها و نمازخانه هايي در اين مجتمع ساخته خواهد شد.
ابرج البيت پروژه اي 13 ميليارد دلاري است كه در فاصله اي كوتاه از كعبه قرار دارد و چهره مذهبي و باستاني مكه را دگرگون خواهد كرد.
مجتمع مسكوني ابرج البيت، طرحي با 5/1 ميليون يارد مربع مساحت و شامل هتلي بلندمرتبه است.
ادامه از صفحه اول
هتلي غول آسا نيز به همراه يك مجتمع مسكوني بزرگ در منطقه جبال عمر در حال ساخت است. براي اجراي اين پروژه يك كوه بايد به طور كامل تسطيح شود. به گفته كارشناسان اجراي چنين پروژه هايي موجب از ميان رفتن جاذبه هاي مذهبي شهر خواهد شد.برخي افراد از گروه هاي اپوزيسيون عربستان اجراي چنين پروژه هايي را توهين به مقدسات تلقي مي كنند.برخي ديگر نيز انگيزه ساخت و سازها را مذهبي دانسته و معتقدند شهر به آن نياز دارد. اين در حالي است كه قيمت يك آپارتمان سه خوابه در محدوده كعبه به 3 ميليون دلار و در صورتي كه مستقيماً مشرف به مسجدالنبي باشد به 5 ميليون دلار نيز مي رسد.
عده اي با انتقاد به اين وضعيت مي گويند اين مسئله باعث تبعيض و جدايي عده اي خاص از مسلمين مي شود در حالي كه همه در پيشگاه خداوند برابر هستند.از سوي ديگر، عده اي سلفي  هاي بنيادگرا را كه عواملي بسيار بانفوذ در عربستان سعودي هستند، از ترس آن كه مبادا مكان هاي تاريخي تبديل به پرستشگاه شوند، متهم به نابود كردن اين مناطق مي كنند.
دكتر عرفان احمد مؤسس بنياد ميراث فرهنگي اسلامي با هدف حفظ ميراث مناطق مهم مذهبي عربستان، در فهرستي بيش از 300 سايت تاريخي مختلف شامل قبرستان ها و مساجد را نام مي برد كه تاكنون تخريب شده اند.
وي مي افزايد: خانه اي كه پيامبر در آن زندگي مي كرد كاملاً تخريب شده است و جايش را كتابخانه اي مخروبه با درها و پنجره هاي بسته گرفته است.

افزايش پروازهاي شركت هاي خارجي و ناتواني ناوگان هواپيمايي كشور
سهم اندك ايران در جابه جايي مسافران هوايي
گروه شهري- ايران روز به روز سهم خود را در جابه جايي مسافران در بخش هوايي جهان از دست مي دهد و اين سهم نصيب شركت هاي خارجي مي شود.
مديرعامل هواپيمايي كشور هما در دومين همايش تخصصي مديران و دانشوران صنعت هوانوردي كه ديروز برگزار شد با اعلام اين خبر افزود: امروز حمل و نقل هوايي چهره جهان را تغيير داده و به طور مستقيم و غيرمستقيم در تمامي شئون اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي اثرات قابل ملاحظه اي دارد.سعيد حسامي با اشاره به اين كه صنعت حمل و نقل به خصوص در بخش هوايي با رشد و توسعه اقتصادي تعامل متقابل دارد گفت: با توجه به رشد بيش از پيش حمل و نقل در جهان، ايران روز به روز سهم خود را در جابه جايي مسافران جهان از دست مي دهد و اين سهم نصيب شركت هاي خارجي مي شود.
حسامي در پايان افزود: ايران در بخش باربري هوايي طي سال هاي اخير غفلت كرده و اين غفلت موجب دور شدن كشور از اين بخش شده است.مصطفي شفيعي كارشناس گردشگري نيز با اشاره به پير بودن ناوگان هواپيمايي كشور گفت: شايد بتوان با استفاده از اين ناوگان كه عمدتاً نامناسب است به سفرهاي نزديك مانند تركيه يا امارات رفت،  اما قطعاً اين ناوگان توانايي حمل مسافر به اروپا را ندارد.اين كارشناس با اشاره به سوانح هوايي متعدد در طول سال هاي گذشته گفت: البته شايد اين مقدار سوانح بر اساس استانداردهاي جهاني زياد نباشد، اما بايد بگويم كه با اين هواپيماهاي از كار افتاده و قديمي، امكان مسافرت راحت كمتر وجود دارد.

راننده ها با خبر باشند
سخت گيري پليس راه
در ايام نوروز
عكس:گلناز بهشتي
017016.jpg
گروه شهري- سرعت، سبقت و نبستن كمربند تخلفاتي اعلام شد كه پليس راهنمايي و رانندگي در ايام نوروز بدون استثنا براي آنها جريمه صادر خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، سردار محمد رويانيان در جلسه مطبوعاتي روز گذشته به تشريح طرح نوروزي راهنمايي و رانندگي در جاده ها پرداخت و گفت: تمام نيروهاي مستقر در جاده ها دستور دارند در مورد تخلفات حادثه ساز با رانندگان متخلف برخورد جاده اي كنند و برخلاف سال گذشته براي رانندگاني كه سرعت يا سبقت غيرمجاز بگيرند و يا كمربند ايمني خود را نبسته باشند بلافاصله و بدون تذكر جريمه صادر مي شود.
وي با بيان اين كه اقدامات پليس براي نوروز و در سال جديد با رويكرد جديدي انجام مي شود، افزود: پليس راهنمايي و رانندگي با يك رويكرد تركيبي به مراقبت از جاده ها پرداخته و اقدامات فرهنگي_انتظامي را در صدر برنامه هاي نوروز قرار داده است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي همكاري 6 ميليون دانش آموز به عنوان هميار پليس را از جمله اين موارد برشمرد و ادامه داد: علاوه بر اين 300 هزار كارت پيام آور ترافيك از سوي راهنمايي و رانندگي منتشر شده است كه ميان رانندگان اتوبوس، ميني بوس، كاميون و سواري هاي مسافربر توزيع خواهد شد و در صورت تخلف از سوي اين رانندگان در مرحله اول اين كارت توقيف خواهد شد .
به گفته سردار رويانيان تيم هاي ويژه كنترل سلامت در جاده ها و مبادي عبوري 16 استان مستقر شده اند كه با حضور يك پزشك، يك تكنسين و يك پليس سلامت رانندگان را كنترل مي كنند، تا از اتفاقاتي كه به دليل بي توجهي به اين نكته اتفاق مي افتد جلوگيري شود.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي همچنين گفت: موتورسيكلت ها در ايام نوروز حق حضور در جاده هاي اصلي و ترانزيتي را ندارند و در ساير معابر نيز در صورتي كه بدون كلاه ايمني مشاهده شوند، قطعاً جريمه خواهند شد. همچنين در روزهاي 28 و 29 اسفند ماه 85 و 12 و 13 فروردين 86 ممنوعيت تردد براي كاميون ها در تمام  جاده هاي كشور وجود دارد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در مورد تمهيدات ويژه براي كنترل جاده ها گفت: 400 دستگاه دوربين ليزرگان از قبل از تعطيلات در جاده هاي پرتردد به كار گرفته مي شود و آزادراه تهران- اصفهان از 25 اسفند ماه سال جاري به دوربين هاي كنترل سرعت تجهيز مي شود كه بر اين اساس با خودروهايي كه بيش از 120 كيلومتر در ساعت در اين محور تردد كنند برخورد شده و عكس آنها به صورت خودكار به در منازل رانندگان ارسال مي شود.
در ايام نوروز علاوه بر 180 ايستگاه پليس، 90 ايستگاه جديد در جاده ها مستقر خواهند شد كه به گفته رويانيان مجموعاً 270 ايستگاه پليس؛ به همراه 217 پاسگاه؛ 500 تيم گشتي و 1800 دستگاه موتورسيكلت در جاده هاي اصلي حضور دارند.
وي در ادامه گفت: امسال از سهميه 5/2 ميليون پلاكي كه قرار بود تخصيص يابد، 300 هزار پلاك نيز اضافه تر داده ايم، اين در حالي است كه نارضايتي شهروندان 40 درصد كاهش يافته است.
سردار رويانيان افزود: در سال 86 نيز پيشنهاد شده است 3 ميليون پلاك قديمي باقي مانده يك جا تعويض شود كه بدين ترتيب پلا ك هاي جديد در منازل شهروندان به آنها تحويل مي شود.
به گفته وي در سال 86 جريمه الكترونيكي اجرايي شده و با به كارگيري يك هزار و 600 دستگاه PDA در سال آينده در تهران و جاده هاي منتهي به آن قبوض جريمه به صورت الكترونيكي صادر مي شود.

دستفروش هاي تهران
ساماندهي مي شوند
گروه شهري- مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران از آغاز طرح ساماندهي دسفروش هاي تهران در سال آينده خبر داد.
احمد نصري گفت: براي اين كه در شب عيد دستفروش ها هم اجناس خود را بفروشند، قرار است مكان هايي را در مناطق مختلف شهر تهران ايجاد كنيم تا در اين ايام در اين مكان ها دستفروش ها اجناس خود را عرضه كنند.
وي ادامه داد: تعداد اين مكان ها در مناطق مختلف شهرداري تهران متفاوت است و در هر منطقه بسته به نياز آن منطقه مكان هايي ايجاد خواهد شد.
به گفته مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران، سد معبري ها در شهر بايد توسط شهرداري هاي مناطق جمع آوري شوند.
وي درباره طرح جمع آوري لوازم مازاد شهروندان كه 14 اسفند در تهران آغاز شده است، گفت: مرحله اول اين طرح به اتمام رسيده و مرحله دوم آن از 20 اسفندماه آغاز شده است.
نصري ادامه داد: در مرحله اول اين طرح شهروندان يخچال، كولر، اجاق گاز، تلويزيون، لوازم چوبي و غيره اهدا كردند.
مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران افزود: كالاهاي اهدا شده در اين طرح در 27 و 28 اسفند به محرومان اعطا مي شود.

نگاه
017013.jpg
ابوالفضل محترمي

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |