نظام
:پرورش و آموزش وزير
نيازمند كشور پرورش و آموزش
است مردم جدي مشاركت
و سيگار ترك روشهاي بررسي
عدم آنهابراي اثربخشي امكان
دخانيات مصرف
اميدي و آغاز براي جرقهاي
...حركت براي
نظام
:پرورش و آموزش وزير
نيازمند كشور پرورش و آموزش
است مردم جدي مشاركت
و آموزش نظام:گفت پرورش و آموزش وزير:علميفرهنگي سرويس
.است مردم جدي مشاركت نيازمند كشور پرورش
معاونان گردهمايي برپايي از روز اولين در ديروز كه وي ،
سخن كشور استانهاي پرورش و آموزش كل ادارات مالي و اداري
و بلند اهداف محدود ، امكانات با نميتوان:افزود ميگفت ،
مردم همكاري و مشاركت بدون را كشور آموزشي نظام آرمانهاي
.كرد محقق
ركن دو اعتبارات توزيع و بودجهبندي: كرد تاكيد مظفر
و صميمانه مستمر ، ارتباط كه است وپرورش درآموزش اساسي
رسيدن ثمر به در وتسريع سهولت موجب دو اين ميان ستادي
به وعشق ايمان وي ، .ميشود آموزشي سياستهاي و برنامهريزيها
اولويتبندي آگاهي ، و علم افزايش مردم ، و خدا راه در خدمت
از مطلوب حد در بهرهوري و اقتصادي انضباط امور ، رعايت در
.كرد اعلام آموزشي موفق ويژگيهايمديريت از را كم امكانات
آموزش كل بهادارات اجرايي امور تفويض پرورش و آموزش وزير
در 28استان آموزشي شوراهاي كردن فعال استانها ، در پرورش و
را آموزشي ساختار اصلاح و مدرسهمحوري سياست اتخاذ كشور ،
.كرد ذكر وزارتخانه اين ازجملهبرنامههاي
و سيگار ترك روشهاي بررسي
عدم آنهابراي اثربخشي امكان
دخانيات مصرف
كرد؟ اعتماد سيگار ترك روشهاي به ميتوان آيا
كه ندارد وجود ترديد جاي -نيز سيگاريها براي حتي -امروز
.دارد ارتباط وبيماريها مخاطرات انواع با دخانيات مصرف
رسمي طور به اولينبار براي مصرفسيگار ، بواسطه سلامتي تهديد
مري و حنجره ريه ، سرطان.شد اعلام امريكا سال 1964در در
به كه خطراتيهستند جمله از -عروقي -قلبي بيماريهاي وبرخي
و كربن منواكسيد نيكوتين ، .ميشوند معرفي سيگار مضرات عنوان
.ميباشند تنباكو سوزاندن از ناشي اصليخطرناك اجزاء قطران ،
دادناطلاعات و ويژه قوانين ايجاد با كه ميرسد نظر به
.است يافته چشمگيريكاهش طرز به دخانيات مصرف علمي ،
دخانيات به اعتياد شيوع بهداريامريكا ، مركز گزارش بنابه
كاهش سال 1990 در درصد به 25 درصد از 40 سال 1965 در
بردوش سيگاريها كه گزافي هزينههاي به توجه با.است يافته
متحده ايالات در) ميگذارند جامعه درماني و بهداشتي نظام
سيگاريها بهداشتي هزينههاي دلار ميليون از 30 بيش سالانه
برنامههاي بودن موفقيتآميز و دخانيات مصرف كاهش ،(شد اعلام
دخانيات مصرف آمار حال ، اين با.است خوشحالكننده آن كاهش
است ، كننده نگران و بالا هنوز جوانان ، و نوجوانان ميان در
منع براي كشورهاقوانين از بسياري در حتي كه اين وجود با
!وضعشده نوجوانان به سيگار فروش
و سوپرماركتها مثل عمومي اماكن در سيگار كشيدن منع
مصرف كاهش در غيره و رستورانها و بيمارستانها اتوبوسها ،
ترك براي حرفهاي و منظم روشهاي اما.است بوده موثر آن
سيگاريها از دسته آن به ميتواند كه شده طراحي نيز سيگار
كنند ، كمك قطع را سيگار مصرف نميتوانند تنهايي خود ، به كه
.كند
مشاورهبراي مراكز و كلينيكها به سيگاريها از برخي
يك تنها ولي سيگارروميآورند ، كاهش برنامههاي از استفاده
به موفق كردهاند ، استفاده اينبرنامهها از كه افرادي سوم
.سيگارشدهاند ترك
شناختي ورفتار رفتاري برنامههاي چهارچوب در روشها برخي
دلگرم نتايج دركوتاهمدت ، گرچه كه آمدهاند وجود به
چندان نتايج بلندمدت در اما نشاندادهاند ، را كنندهاي
ناخوشايند به روشها اين اصلي محور.است رضايتبخشنبوده
.داشت تاكيد سيگار مصرف دادن جلوه تنفرآور يا و ساختن
آدامس از يكاستفاده سيگار ، ترك براي شناختي زيست روش دو
(Nicotine Patches)چسبنيكوتين ديگري و نيكوتين
ثانيه عرض 7 در ميكند استعمال فرد سيگاركه نخ هر.ميباشد
پزشكانبه سال 1984 ، از.ميرساند مغز به را مقدارينيكوتين
سيگار ترك آنهادر تحمل تا پرداختند نيكوتين آدامس تجويز
جذب آرامتر خيلي آدامس ، موجوددر نيكوتين.دهند افزايش را
است اين نهايي ، هدف.نيست سيگار آن ، همانند اثر و ميشود
گزارشها اينحال ، با.بگذارد كنار نيز را آدامس مصرف كهشخص
وابسته نيز آدامس مصرف به اشخاص برخي كه ميدهد نشان
.شدهاند
طريق از را نيكوتين كه روشي شد ، عرضه در 1991 نيكوتين چسب
نسبت آن مزيت.مغزميرساند به سپس و خون به آرامي به پوست
عدد يك به تنها روزانه فرد ، كه آناست نيكوتين ، آدامس به
يكبرنامه.نمياندازد دور را آن و ميكند پيدا آناحتياج از
كوچكتر آن ، قطعات ميكشدو طول هفته تا 12 معمولا 10 درماني
اين از استفاده و سيگار كشيدنهمزمان.ميشوند كوچكتر و
كه ميدهد نشان شواهد و باشد ميتواندخطرناك چسب ،
.واقعميشود موثر موقت ، صورت به تنها نيز ، چسبنيكوتين
آن ازترك دخانيات ، استعمال از پيشگيري ميرسد بنظر
و نوجوانان ترغيب براي مطالعاتي برنامههاي.باشد اثربخشتر
اين جمله از سيگار كشيدن وسوسه برابر در مقاومت به جوانان
مدرسه دوران همان از ميشود تلاش بنابراين ، .روشهاست
پيشنهادسيگار برابر تا شود داده آموزش بهنوجوانان ،
كارآساني وهمسالان ، دوستان تقاضاي رد.بگويند بتوانندنه
تصديق و شدن پذيرفته به نوجواناننياز اينكه بخصوص.نيست
كه داده نشان تحقيقات ولي.دارند همسالانخود جانب از
در مقاومت در نوجوانان به آموزشي ارائهفيلمهاي
.است بوده اثربخش سيگار برابرپيشنهاد
پيشگيري روشهاي جمله از نيز ، مردم ذهنيت تصحيح و تعديل
شيوع ميزان درباره واقعي اطلاعات دادن به آن در كه است
است حاكي گزارشها ، .ميپردازند ديگر حقايق و كشيدن سيگار
.است بوده موثر نيز روش اين كه
سيگار ، مصرف براي مستقيم غير و مستقيم تبليغ از جلوگيري
اقدامات جمله از سينمايينيز فيلمهاي ساخت در خصوصا
دخانيات استعمال كه اثري از كردنوالدين آگاه.است كارساز
.است ديگر روش يك نيز دارد ، بررويفرزندان
و ضعيف مثلخودپنداره روانشناختي ، عوامل برخي كه آنجا از
سيگار مصرف به تمايل در استدلالها با آمدن كنار در ناتواني
خودپندار ، تقويت براي آموزشي دارند ، برنامههاي نقش
به كاهشتمايل در ميتواند استرس ، با مقابله وشيوههاي
.باشد داشته موثري نقش سيگار ،
كه درصدكساني از 90 بيش كه بدانيد است جالب پايان در
مشاوران روشهاي بدونكمك و خود كردهاند ، ترك را سيگار
!دادهاند راانجام كار اين حرفهاي ،
ابراهيمي:برگردان
Davidson,
اميدي و آغاز براي جرقهاي
...حركت براي
فعاليتهاي بر خرداد دوم حماسه تاثير در كنكاشي در ديروز
در حضور به دانشجويان علاقهمندي افزايش به دانشجوئي
هفتمين.شد اشاره.. و سياسي اجتماعي ، مختلف تشكلهاي
كه است متعددي دارايويژگيهاي جمهوري رياست انتخابات
متمايز گذشته انتخاباتدورههاي از را آن اينويژگيها
فعاليتتشكلهاي بر خرداد دوم حادثه اثرعميق.ميكند
نگرش و رفتار در ايجادتغيير همچنين و دانشجوئي
نفر سه صحبتهاي ديروز.ويژگيهاست اين از دانشجويانيكي
اين در را سياسي مسائل صاحبنظران و دانشگاهها استادان از
از ديگر نفر سه امروزنظريات.خوانديم هم با باره ،
.ميخوانيم دراينبارهباهم را صاحبنظران
صنعت و علم علميدانشگاه هيات عضو نوحي ، حميد سيد
از گذشته سال يك در طورمستقيم به كه مشاهدههايي براساس
دوم حادثه كه بگويم ميتوانم داشتهام ، دانشجويان وضعيت
.است شده دانشجويان روحيه در تحولي ايجاد باعث خرداد
در آنها فعاليتهاي در دانشجويان روحيه شدن بهتر طبعا
سياسي و ورزشي هنري ، اجتماعي ، علمي ، مختلف جنبههاي
.است تاثيرگذاشته
از بسياري خرداد دوم حماسه بعداز گفت ، ميتوان واقع در
خود به متكي.آمدهاند انفعالبيرون و رخوت از دانشجويان
كه شده پيدا آنها غروريدر.شدهاند نفس به اعتماد وبا
آينده نسبتبه همچنين.نميشد مشاهده دومخرداد از پيش
.خوشبينشدهاند و اميدوار
ميان در روحي فرايندتغيير اين كه است ذكر قابل
هنگامي يعني.شد شروع خرداد دوم از پيش اندكي دانشجويان ،
آنزمان در.شد برگزار دانشگاهها آزمايشيدر انتخابات كه
خود پاي روي ميخواهند دادندكه نشان دانشجويان كه بود
اينانتخابات از كه هم نتايجيباشند ومستقل بايستند
از.بود غيرمنتظره واقعا آمد ، بهدست دانشگاهها در آزمايشي
بر را تاثير نخستين انتخاباتآزمايشي اين نتايج اينرو
دانشگاه با كه ستادهايانتخاباتي و استادان رويدانشجويان ،
.گذاشت جاي بر تماسبودند ، در
ميان در اميد اين آزمايشيدانشگاهها ، انتخابات از بعد
درنتيجه.شد برگزيدهخواهد آقايخاتمي كه آمد وجود به مردم
رقابتي تدابيرواقدامات همه خود ، فعال بامشاركت كشور مردم
به قشردانشجو كه بود اينجا از.كردند راخنثي نوع هر از
.شد اميدوار جامعه در نقشروشنفكران و خودش نقش
كه بود اين خرداد دوم مهمحماسه دستاوردهاي از ديگر يكي
محكوم كامل طور به را آن براندازي و نظام دگرگوني فكر
بسيار ولي دارد ، تفكرهنوزوجود اين از رگههايي هرچند.كرد
كشور از خارج در براندازي گروههاي جاذبه بهعلاوه.كماست
.است شده كم بسيار نيز ،
دانشجويان بهويژه مختلف ، اقشار ميان در كه ديگري نكته
زيادي حدود تا حذفي ، و خشن روابط كه است اين ميشود مشاهده
.است داده صلحجويانه و سالم همزيستي فضاي به را خود جاي
جلوي اگردارد خود افكار و احساسات بروز به نياز دانشجو
روي زيرزميني و مخفي فعاليتهاي به يا شود ، گرفته آن
آن نتيجه.ميشود مشغول غيرسازنده كارهاي به يا و ميآورد ،
خواهد سياست و آرمان و عقيده و فرهنگ به بياعتنايي نيز
فعاليتهايدانشجويي بر بزرگي تاثير خرداد دوم حادثه.بود
انواع در مشاركت دانشجويانبه تمايل و داشته
.شدهاست زياد ورزشي و فرهنگي فعاليتهايسياسي ،
تاثيرگذار هم تشكلهايدانشجويي در خرداد دوم علاوه ، به
تجمعهاي يا و روزنامهها در تاثير اين انعكاس.است بوده
گفتوگو حوزه دانشجويي ، تشكلهاي.است مشاهده قابل گوناگون
به تشكلها.دادهاند گسترش فرهنگيخودرا و فكري مبادله و
فرهنگي و شخصيتهايعلمي با كه آوردهاند رو اينسمت
منشاالهاماين علاوه به و كنند ارتباطبرقرار وانديشمندان
.نيست شخصيتمحدود چند به ديگر تشكلها ،
عالي آموزش و فرهنگ وزير مشاور خانيكي هادي دكتر
در سياسي مشاركت روند شكوفايي تجلي خرداد ، دوم حماسه
مقولهمشاركت دو ميان كه است طبيعي.بود ما جامعهاسلامي
جامعه هرچه يعني ;دارد وجود وثيقي پيوندهاي ورقابت
هرچه و ميگيرد شكل بيشتر رقابت باشد ، جو مشاركت بيشتر
منجر بيشتر مشاركت به باشد ، فراهم بيشتر رقابت زمينههاي
دين پرتو در ما جامعه در مساعد بستر اين خوشبختانه.ميشود
نظام بالاي ظرفيتهاي و شده فراهم اسلامي انقلاب فرهنگ و
كار اين زمينه همواره كشور ، مديريت و رهبري اسلامي ، جمهوري
.است ساخته فراهم را
روند ، اين ظهور و بروز عرصههاي مهمترين جمله از
نقش من نظر بههستند دانشگاهيان و دانشگاهها ، دانشجويان
رياست هفتم دور انتخابات در ودانشگاهيان دانشجويان
نقش ، اين تبع به و است بوده اساسي تاريخيو نقشي جمهوري ،
زمينه اين در معناداري همتاثير دانشجوئي تشكلهاي
.يافتهاند
سياسي فضاي به چشمگيري صورت به دانشگاهها فضاي حقيقت در
آن ، از پس و انتخابات طول در شده مطرح مفاهيم و شد تبديل
عدالت آزادي ، نقد ، و گفتگو مدني ، جامعه قانونگرائي ، مانند
.شد دانشجويان جاري مباحث جزء...و
توجه امور ، اين به نهادي و بنيادي توجه لازمه كه است طبيعي
قانونمندي و دانشجويي تشكلهاي و نهادها به اساسي
صرفنظر من نظر به كه است ، آنها ميان وارتباط فعاليتها
در تجربگي كم يا توجهي كم از ناشي عوارض برخي از
جديدي فرهنگ پذيرش به عمومي گرايش دانشجويي ، فعاليتهاي
چارچوبهاي در آراء برخورد تحمل ، تفاهم ، آن در كه است
و روبهرشد اسلامي انقلاب وموازين آرمانها بر منطبق و قانوني
مقبوليت از خرداد دوم شعارهاي ديگر عبارت بهاست گسترش
ميبايست و ميتواند و برخورداراست دانشگاهها در فراواني
از منبعث قوانين آن ، كهدر بگيرد خود به شدهاي نهادي شكل
.باشد تشكلها گروههاو همه رفتار مبناي اسلامي انقلاب
تهران دانشگاه استاد كسائي ، روحالله دكتر
تحولات سلسله يك براساس مردم خرداد دوم رويداد در
نامزد به انتخابات در خود جانبه همه حضور با اجتماعي
.دادند راي خود واقعي
خاطرنشان را نكته اين داشتم ، جمهوري رئيس به كه تبريكي در
باعث شما رقيبان از سرخوردگي همچنين و شما وجود كه كردم
انتخابات در بار نخستين براي مردم از بيشماري جمع كه شد
اين كه باشد گونهاي به شما رفتار كه است اميد و كنند شركت
.نباشد مردم بار آخرين بار ، اولين
جوان نسل فعال حضور دليل به پيروزي اين از عمدهاي بخش
دانشجويان ، حضور همچنين.است گرفته صورت دانشجويان بويژه
صحنههاي در خود دائمي حضور و كشور آينده به نسبت را آنها
از كه طوري به.ساخت اميدوار خشونت و درگيري بدون مختلف ،
ساختههاي و باورها از بسياري حماسه اين خرداد ، دوم فرداي
.ريخت فرو را مردمي جريان اين مخالفان ذهن
اين دانشگاه محيط در خرداد دوم حماسه اثرات از ديگر يكي
سياسي صحنههاي در فعال حضور و تحرك و نشاط روحيه بودكه
نميشد ، مشاهده دانشگاهي قشر ميان در ديگر كه واجتماعي
طوري به.بازگشت دانشگاه استادان و دانشجويان به دوباره
كه ميكنند احساس دانشجويان بويژه دانشگاهي قشر كه
مجلس محلي ، انجمنهاي مانند مختلفي انتخابات در ميتوانند
.باشند تاثيرگذار...و خبرگان مجلس اسلامي ، شوراي
دانشجويان كه معنوي و مادي نابسامانيهاي كه اين آخر نكته
كه خرداد دوم از پس بود ، كرده فرسوده بيرون و درون رااز
را خود جاي آورد ، وجود به مردم ميان در را بارقهاميدي
و مسئولان از برخورداري و آزادتر زندگي اميدبه به
.است داده خدمتگزار و دلسوزتر مديراني
|