مدني آموزش
برقراري براي دانشآموزان به كمك معناي به شهروندي آموزش
آنان ، عملي زندگي و ميگيرند ياد كه آنچه بين ارتباط
.ميباشد
ميپردازد موضوع اين به ابتدا در حاضر مقاله:اشاره
اين مردم و داشته نزولي سير امريكا در شهروندي كه
تاكيد.ندارند مختلف امور در فعال كشورمشاركت
فاقد امروز كه است آموزان دانش قشر بر اساسينويسنده
مقاله اساس براين.هستند شهروندي وظايف و حقوق از دركلازم
دربرابر را دانشآموزان كه ميكند مطرح را پيشنهاداتي
غالبا كه ازآنجا پيشنهادات اين.ميسازد حساس خود سرنوشت
.مفيدباشد ميتواند دارند فراگير و عام جنبه
مقالات گروه
يك سعادت حفظ براي و مردم وسيله به حكومت سنت قوام براي
كه است امري بلكه ;نيست انتخاب يك شهروندي آموزش ملت ،
.شدهاند ايجاد آن براي مدارس
كه كرد تاكيد سال 1786 در (B.Rush)راش بنجامين
از گونهاي به كه شود داده آموزش بايد جوانان به
تنها ايالت آن آزاديهاي انگار كه كنند مراقبت خود ايالت
جفرسون از وقتي و.است وابسته آنها مراقبت به
عموميسوال افكار بودن اعتماد قابل درمورد (T.Jefferson)
نهايي برايقدرت را اميني ضامن هيچ من:داد پاسخ او شد
مردم كه ميكنيم فكر ما اگرندارم سراغ مردم خود جز جامعه
كافي وآگاهي دارايبصيرت قدرتشان و كنترل اعمال براي
آگاهي بايد بلكه نيست ازآنها قدرت وصول كار چاره نيستند
.بالابرد آموزش با را آنها
تلاشهايي قرن 19 ، در عمومي مدارس از گستردهاي شبكه استقرار
گسترش جهت فشارهابود دموكراسي روند تسريع راستاي در
تسريع كهمتوجه خواستههايي با مقايسه در عمومي آموزش
شخصي منفعتهاي كمتربا بودند ، ملت مدني و اجتماعي پيشرفت
ديدگاه امروزه كه است مسالهاين حال هر به.درآمد حركت به
تحقق آموزش با كه دموكراسي مسائلاساسي پيرامون جفرسوني
ويژه به كه آنچه و ميشود تلقي شهر عنوانآرمان به مييابد
دهه در كه نيز مدارس اصلاح جنبش اينكه ناراحتكنندهاست
دانشآموزان آموزش به ناكافي توجه شد 1980ايجاد
.است داشته ملت اساسي نهادهاي و پيرامونتاريخ
در متحده ، ايالات مدارس در مدني آموزش كاهش مساله اهميت
.ميشود روشن (NAEP) - آموزشي پيشرفت ملي ارزيابي ـ گزارش
كلاس دانشآموزان از تنها 53درصد كه داد نشان تحقيق اين
دبيرستان آخر سال آموزان ازدانش درصد تنها 57 و هشتم
و آزادي حيات ، حق متحده ايالات منشوراستقلال كه ميدانستند
دانش از درصد تنها 44 و است كرده تصريح سعادترا جستجوي
سال دانشآموزان از نيمي از بيشتر كمي و هشتم آموزانكلاس
قانون متمم در مذهبي آزادي حق كه ميدانستند آخر
ميافزايد ما تاسف بر كه آنچه.است شده اساسيگنجانده
كارول جيمس توسط كه است مدني كتابهاي نقدياز
:كه رسيد نتيجه اين به او.پذيرفت انجام(J.Caroll)
و اصول از بياني چندان گستردهاي سطح در ازكتب بسياري
واهميت معاني كه هستند مجادلاتي فاقد و ندارند واقعيتها
ميشود خواسته دانشآموزان از.كند القاء را دولت و سياستها
آن از استفاده اينكه جاي به خودبيفزايند ذهني شناخت بر تا
مشاركتي جنبه بنابراين.گيرد قرار تاكيد شناختهامورد
از افراد تحليل نيازمند كه جنبهاي مباحثيعني
طور به است دموكراتيك انتخابهاي و ارزشها ، فرايندها
.است شده واقع غفلت گستردهمورد
حال در دهندگان راي مشاركت كه نيست شگفت جاي هم چندان پس
در سال 1988 در متحده ايالات شهرهاي از يكي.است كاهش
يعني داشت كننده شركت درصد فقط 50 جمهوري رياست انتخابات
كه گزارشي.است بوده اخير سال در 64 حد كمترين رقم اين
نشر (انتخابات و رسانهها به مربوط) ماركل موسسه توسط
راي سد مي نظر به ميداردكهامروزه بيان است يافته
عملكرد در را خود قانوني جايگاه امريكايي ، دهندگان
ميكنند عمل گونهاي به يك هر و امريكايينميدانند دموكراسي
فرد به متعلق جمهوري رياست انتخابات در انگارشركت كه
.ديگرياست
.است ظهور درحال شهروندي آموزش گسترش براي تلاشهايي البته
(NCSS)اجتماعي مطالعات ملي سالموسسه چندين براي
مطالعه جهت اولويتهايي تعيين براي را مدارس مديران
به.است همآورده گرد اجتماعي نهادهاي ساير و دولت پيرامون
مدني آموزش ومركز (CAC) شهروندي پيشرفت علاوهانجمن
ناممدنيت به درسي يكبرنامه روي بر گروهي شكل به (CCE)
فنون مهارتهاو و انتقادي تفكر آنبر تاكيد كه ميكنند كار
پي در متعدد ايالتهاي در نيز تلاشهايي.مشاركتاست به مربوط
.هستند اجتماعي علوم تقويتدروس
كه كرد ادعا ميتوان هم باز موارد اين همه با
و است شده واقع لطفي كم مورد امريكا در شهروندي آموزش
كاهش هستند مردم توسط دولت هدايت به معتقد كه كساني براي
كه جهاني در.شود قلمداد بياهميت نميتواند مدني آموزشهاي
امري عمومي ازمسائل غفلت است خطر معرض در انساني بقاء
داريم نياز امروزهبدان ما آنچه.نيست شده پذيرفته
اجتماع سايه در كه هستند افراد از متوجه و آگاه گروههايي
از شهروند عنوان به فرايندهايدموكراتيك در و آيند هم گرد
اما.باشند داشته مشاركت هم با آموختهو چيزهايي يكديگر
كرد؟ حركت راه اين در ميتوان چگونه
مدني آموزش اصول
شوند ، مسئول شهرونداني به تبديل دانشآموزان اينكه براي
:باشند مهم ويژگي چند داراي بايد مدني آموزش برنامههاي
دموكراسي.دارد پيوند ارتباطات با ابتدا در مدني آموزش -1
انجمنهاي محلي ، گردهماييهاي نظير مواردي) صريح گفتمان با
مذاكرات و غيررسمي گفتگوهاي مطالعاتي ، گروههاي شهر ،
اين به حداقل شهروندي آموزش و ميرود پيش به (تلويزيوني
انتقادي تفكر كه شود آموخته دانشآموزان به كه است معني
با بصيرت و قدرت با و دهند گوش دقت باشند ، با داشته
.سازند برقرار يكديگرارتباط
وصحبت دهند گوش دقت با كه بگيرند ياد دانشآموزان اگر
مدنيكارآزموده لحاظ از تنها نه بنويسند و بخوانند كنند ،
انسان گفتمانها ، چگونهدر كه دانست خواهند بلكه شد خواهند
چندان كشور يك سرنوشت چراكه بازشناسند ، جعلي از را معتبر
صاحب علاقه و تمايل به بلكه تهديدنيست در هستهاي سلاحهاي با
روشني به را حقايق كه است پيامهايي درارسال عمومي منصبان
.مطرحنميكنند
دارايشناختي دانشآموزاني بايد همچنين مدني آموزش -2
نهادهايي اجتماعيو مسائل متوجه كه شناختي بپرورد ، اساسي
گزارشي در:ميكند مهيا را دموكراسي درك آنها براي كه است
مطالعه به دانشآموزان همه كه شد بيان عنواندبيرستان تحت
در كه كرديم تاكيد مابپردازند خود كشور دولت و تاريخ
حال در كه مشاركتي به دادن اهميت براي آمريكا مانند كشوري
لاك و افلاطون از سياسي متفكرين با دانشآموز است سقوط
Madison) مديسون جيمس و (J.Adams) آدامس جان تا (J.Locke)
مديسون آراء و اساسي قانون استقلال ، اعلاميه و شود آشنا (J.
همچنين.دهد قرار مطالعه مورد را فدراليست اعلاميههاي در
را جايگاهشان تا ميشوند آماده كه حالي در بايد دانشآموزان
هستند ، مشترك سرنوشتي داراي كه مردمانيمتنوع با جهاني در
.بياموزند نيز فرهنگها ساير ميراث درباره دريابند ،
متاسفانهآموزش:باشند فعال مكانهاي بايد مدني كلاسهاي -3
درسي كتابهاي بر بيشتر آن كاركردهاي و دولت پيرامون
را دانشآموزان كافي اندازه به اينكه بدون است شده متمركز
پيشرفت ملي ارزيابي.دهند دخالت تصميمگيري فرايند در
روش متداولترين كتاب قرائت وظيفه كه داد نشان آموزشي
نوشتن نظير فعاليتها ساير.است مدني كلاسهاي در آموزش
.است داشته اهميت كمتر گروهي فعاليتهاي اجراي و مقاله
شركتآنها درباره دبيرستان آخر سال دانشآموزان از وقتي
سوال هياتدولت يا تصنعي انتخابات آزمايشي ، محاكمات در
شركت چنينفعاليتهايي در كه داشتند بيان آنها شد
در كه دانشآموزاني:ميافزايد گزارش اين ولينداشتهاند
در كه كساني از بهتر گرفتهاند قرار آموزشهايي چنين معرض
.كردهاند عمل نداشتهاند ، شركت فعاليتها اين
زندگيما وارد مدني آموزش اينكه براي ميكنم پيشنهاد من
دانشآموزان.شوند واقع آزمون مورد بايد دولت نظريههاي شود
شود خواسته آنها از و شوند آگاه معاصر مسائل به نسبت بايد
مثال براي.كنند سنگين و سبك را خود انتخابهاي صراحت با
توسط اخيرا كه بحثانگيز مسالهاي است ممكن دانشآموز هر
قرار توجه مورد قانونگذاري و حقوقي نهادهاي و دولت كنگره ،
مورد نقاط مساله ، آن تاريخ عمقي بهطور و برگزيند گرفته
براي محلي به بايد كلاس فضاي.بدهد نشان آنرا راهحل و تنش
.شود تبديل گفتگو و بحث
:شويم مواجه عالمانه تفاوتهايمان عميقترين با بايد ما -4
به كه مسائلي درباره اما خوبند اصل در تفاوتها اين تمامي
حقيقت چطور؟ است مشكل آنها كنترل و ميشوند ظاهر حاد شكل
مسائل پيرامون ملي اجماع ميرسد نظر به كه است اين آشكار
همين وجود امروز جامعه ويژگي.است شده متزلزل متعدد
همگوني و اجماع ديگر كه ميرسد نظر به و است تمايزات
مربياني با ملي مدارس امر اين.باشد غيرممكن تقريبا
حساس اجتماعي مسائل ارايه در سعي كه صورتي در را متوسط
درباره كه كنند كمك دانشآموزان به بخواهند و باشند داشته
بپردازند ، دچار مباحثه به است عمومي خير دهنده تشكيل آنچه
واقع در بحثبرانگيز مسائل از غفلت اكنون.مينمايد سردرگمي
دقيق تفكر در دانشآموزان ، ناتواني به ناقص آموزش ارايه
درباره حتي كه دارم مناطمينان.است زندگي مهم نقاط درباره
شديدا آنها پيرامون يا آنها نسبتبه جامعه كه موضوعاتي
چرا هستند ، ويژهاي بسيار نقش داراي مدارس است شده تقسيم
اميدواريم ما اگر.ميروند فراتر موجود وضع مدارساز كه
باشيمبايد داشته فرهنگ در عميق تضادهاي حل در كهپيشرفتي
مناقشه موردمسائل در بحث حتي حساس و باز مباحثات مشوق
فرهنگي تفاوتهاي موادمخدر ، ،(مرد و زن) جنس نظير برانگيزي
عالمانه بطور كه راهي يافتن.باشيم كلاسها در مذهبي عقايد و
كه باشد چالشي بزرگترين بپردازدشايد عميق تفاوتهاي به
حل راه ارايه در و است مواجه باآن اكنون شهروندي آموزش
.باشند داشته را مساعدتكافي بايد معلمين
:شود ارايه ديگري روشهاي به بايد مدني آموزش -5
اعضاييك از هستند مدرسه در كه هنگامي به دانشآموزان
چگونه ايننهاد كه بدانيد بايد پس ميشوند ، محسوب نهاد
تصميماتي در و مدرسه در بايد آنها.مينمايد وظيفه انجام
.باشند داشته شركت مينهد تاثير آنها زندگي بر آينده در كه
عنوان به كلاسي اثرشزندگي در (D.bricker) بريكر ديويد
اعظم قسمت كه ميدارد بيان را اساسي نكته اين مدني آموزش
بيان طريق از ميگيرند ياد شهروندي درباره جوانان كه آنچه
بايد عمومي مكان يك در افراد اينكه پيرامون كلاس در معلم
.ميپذيرد انجام باشند ، داشته رفتاري چگونه
برايدانشآموزان را مشاركتهايي و دخالت چنين اين ما اگر
اندازيم تعويق به هستند نوجواني سنين در آنها كه هنگامي
معوق همچنان نيز عمر طول در كه دارد وجود زيادي احتمال
شهروندي.افتد تعويق به كه نيست چيزي شهروندي اما.بماند
بهويژه دارد شركت دانشآموز آن در كه نهادي هر در بايد
.يابد تحقق و ارايه مدرسه
دانشآموزانبراي به كمك معناي به شهروندي آموزش -6
عملي وزندگي ميگيرند ياد كه آنچه بين ارتباط برقراري
مورددبيرستانهاي در مطالعه طول در.ميباشد آنان ،
دنياي با ازجوانان زيادي عده كه دريافتيم ما امريكا ،
اينجا در علاوه به.دارند بينيازي و بريدگي احساس بيرون
واقع در دارد ، وجود مسن افراد و جوانان بين عديده شكافي
هم با پيرترها و جوانترها آن در كه نسلي بين جدايي يك
تا است ضروري كه مطمئنم من.نميشوند مشترك گفتمان يك وارد
كه دريابند مدني ، آموزش اعظم بخش عنوان به دانشآموزان
معناي به آموزش اينكه و است كردن زندگي براي يادگيري
عمل و اعتقادها به دادن شكل قضاوتها ، ساختن توانائي توسعه
ما چالشها اين به پاسخ در.است مستقر ارزشهاي راستاي در
برپايه جديد واحد يك كه كرديم كتابدبيرستانپيشنهاد در
هر از كه است اين اصلي ايده.شود خدماتنهاده ارايه
درخانه را خود زمان از بخشي تا شود دانشآموزخواسته
سپري مرتبط مكانهاي ساير و افتاده دور جوانان ، روستاهاي
دروسخصوصي و دهد تعليم كودكان ديگر به مدرسه در يا كنند
دهنده عاملهشدار يك اينجا در اما.بگذارد مورد اين در
ميان در طرحهاييميتواند چنين اين كه حالي در.دارد وجود
اين وجود اين با ايجادكند ارزشمندي احساس دانشآموزان
يك صرفا نه و آموزشي ازتجربه بخشي عنوان به بايد طرحها
طرحهاي چنين ويژه طور به.شود مدرسهنگريسته از بعد فعاليت
تا گيرد قرار ارزيابي مورد دانشآموز بايدتوسط خدماتي
نظر بهدهد پيوند كلاس تئوريهاي به را فعاليتهاياجتماعي
در بهدانشآموز كمك معناي به ويژگياش هر با مدني منآموزش
آن اجراي و واجتماعي اخلاقي ملاحظات با برخورد چگونگي
به بايد ما.يادميگيرند كلاسها در كه است چيزهايي
آنها انتخابهاي همه كه دريابند تا كنيم كمك دانشآموزان
راهحلهايي آموزشهايي چنين.نيست داراياعتبار يكسان بطور
سوال هر براي كه نميگويد يا نميكند ياتحميل ديكته را
كمك معناي به بلكه.دارد وجود سادهاي پيچيدهايپاسخ
عمل و عقيده تفكر ، جهت روشهايي توسعه براي بهدانشآموز
.است مسولانه
مدنياست ، آموزش ويژگيهاي جمله از كه فوق ويژگيهاي با
.كرد اندازهگيري را عمومي آموزش كيفيت ميتوان
باير.ال ارنست:نوشته
عليخواه فردين:ترجمه
|