نيست مرخصي ساعت ورزش زنگ
مدارس در ورزش كنوني موقعيت به نگاهي
زنگ دورتر ، گذشته از مانده يادگار به عادت يك برپايه *
مدرسه شدن آخرتعطيل ساعتهاي در و تفنن تفريح ، به ورزش
ميشود برگزار
از مانع امكانات و لازم تشويقهاي اصولي ، برنامه نبود *
است شده كشور مدارس در ورزش توسعه و رشد
درآمد پيش
كشور مدارس در نسيم همچون اميدبخش ، شايعهاي امسال پاييز
اما "مدارس در ورزش روز بهنام روزي انتخاب".گرفت وزيدن
پيامدهاي چه و شد برگزار ترتيبي چه به نيكو ، روز اين
كه داشته مدارس ورزش توسعه و رشد براي مطلوبي و مثبت
.نيافتهايم دست مشخصي نتيجه به هنوز
ورزش در كه بپذيريم را تلخ واقعيت اين بايد نخست
گذشتههاي از مانده يادگار به عادت يك بنابه آموزشگاهها
در و است نشده داده لازم بهاي ورزش رشته و زنگ به دورتر
ساعت تداعيكننده ورزش ، زنگ دانشآموزان از بسياري ذهن
شدنمدرسه تعطيل آخر ساعتهاي در بيشتر و تفنن استراحت ،
كاري تا زده بالا را آستينهايش هم عاشقي مربي اگراست
روبهرو گوناگون كمبودهاي با بدهد انجام مدرسه ورزش براي
رشد در مدارس در ورزش خالي جاي سوء پيامدهاي.است شده
نيست پوشيده كسي بر پسر و دختر دانشآموزان رواني و جسمي
امروز دانشآموز دختران براي آن ناگوار عوارض ويژه به و
قالب در پزشكي پژوهشهاي از بسياري در فردا ، مادران و
زنگ يك و تفنن يك ورزش كه بپذيريم.است شده گوشزد هشدار
رشد زيربناي آن ، واقعي معناي به ورزشنيست بهرجهت باري
با حاضر گزارش در.ماست جوانان روحي و جسمي بنيه تقويت و
درباره مادران و پدران و دانشآموزان مربيان ، مسئولان ،
بهبود براي ممكن راهحلهاي و مشكلات كنوني ، موقعيت
.كردهايم گو و گفت مدارس در ورزشي برنامههاي
گزارش گروه
است برخوردار ويژه جايگاهي از دانشآموزان زندگي در ورزش
موقعيت دليل به تحصيل دوران در دانشآموزان كه آنجا از و
ميباشند جسمي تقويت نيازمند جهت همه از كه دوره اين سني
نياز اين مدرسه در ورزش ويژه به گوناگون راههاي از بايد
به است جسماني تقويت آنها از يكي كه كنند ، تامين را
چنانچه اگر ".است سالم بدن در سالم فكر":گفتهاند درستي
نشود داده اهميت جواني و نوجواني سنين در ورزش به
خواهند افسردگي و رخوت نوعي دچار ما فرزندان ناخودآگاه
خواهند اجتماعي فكري ، رشد امكان كمتر صورت آن در كه.شد
دارد دانشآموزان زندگي در ورزش كه اهميتي عليرغم.داشت
و نظرات لذا.است نيافته را خود واقعي جايگاه هنوز
را كشور دانشآموزان بدني تربيت مسئولان برنامههاي
به كنيم مي ارائه دانشآموزان و مردم ديدگاههاي با همراه
در ورزش گسترش براي موءثري و تازه راههاي كه اميد اين
.شود پيدا كشور مدارس
مورد در پرورش و آموزش بدني تربيت مديركل پهلوان محمدرضا
:ميگويد چنين دانشآموزي ورزش وضعيت
مدارس مربيان و مسئولان همچنين و والدين نظر كه زماني تا
داشتن بهرغم نشود جلب ورزشي فعاليتهاي توسعه به
و استفاده به قادر مطلوب بطور مختلف برنامههاي
نخواهيم ورزش گسترش جهت در موجود امكانات از بهرهبرداري
اين به گوناگون مقولههاي در ما كه علت همين به.بود
و حمايت برنامه يك از جامعه هرگاه كه برميخوريم نكته
و ميشود فراگير موضوع آن طبيعي طور به كند استقبال
نزد در ويژه به عمومي ، اقبال اگر اما.ميكند پيدا توسعه
روبهرو شكست با برنامه آن باشد نداشته وجود والدين
ورزش توسعه كه است اين ما نظر حاضر حال در.ميگردد
.دارد مسئولان و والدين ويژه حمايت به نياز دانشآموزي
كليه بايد كه باشيم معتقد امروز ما اگر":ميافزايد وي
كنيم ، حل دولتي مسئولين حمايت جلب طريق از را مشكلات
است زياد بقدري زمينه اين در مشكلات و نيست درستي توقع
شايد شود حل معمولي روند يك طريق از باشد قرار اگر كه
در ميتوانيم مردم مشاركت جلب با اما بكشد طول مدتها
و موانع و.كنيم حل را مشكلات از بسياري كوتاه فاصلهاي
در آنچه.كنيم برطرف شده نگراني موجب امروز كه را مشكلات
درس ساعتهاي كه است اين دارد وجود دانشآموزي ورزش جامعه
كه زماني تا و نيست برخوردار مطلوبي كيفيت از بدني تربيت
كشف زمينه در كنيم حل را مشكلات زمينه اين در نتوانيم
توفيقي نيز فرزندانمان روحي و جسمي پرورش و استعدادها
.داشت نخواهيم
كنوني وضعيت &
در ورزش و بدني تربيت داريم آگاهي ما همه كه همانطور
.است مطرح درسي فعاليت يك عنوان به مدارس درسهاي جدول
بايد كه را خاصي جايگاه و اهميت آن مهم رشته اين اما
از يكي كه.دارد مختلفي علل كاستي اين و ندارد باشد دارا
بر كه برميگردد مضيقههايي و تنگناها و مشكلات به آنها
.دارد وجود فعاليتها اين صحيح اجراي و توسعه راه سر
هنوز دانشآموزي ورزش كه باورند اين بر ورزشي كارشناسان
اهميتي و است جانيفتاده والدين براي ضرورت يك عنوان به
در است نداشته ورزش هيچگاه دارد ، آنها براي ديگر دروس كه
بخواهيم ما اگر يعني باشد برعكس نكته اين بايد كه حالي
انساني تجربي ، علوم جمله از دروس ساير در دانشآموزانمان
نشاط با و تندرست روح و جسم از بايد باشند موفق رياضي و
در توانمندي و سلامتي اين اگر و باشند برخوردار
موفق هم ديگر دروس در او.باشد نداشته وجود دانشآموز
نياز فني و نظري درسهاي فراگيري براي امروز.بود نخواهد
اين منتهي.باشيم برخوردار خوبي جسمي وضعيت از كه داريم
در ورزش برنامههاي و جانيافتاده ما مدارس در هنوز قضيه
.نميشود انجام خوبي به مدارس
مورد در كشور مدارس هندبال انجمن رئيس فرجاد عليرضا
در كه مشكلاتي از يكي":ميگويد مدارس ورزش كنوني وضعيت
در دانشآموزان اندازه از بيش تراكم دارد وجود حاضر حال
شمار آموزشي استانداردهاي برپايه.است كلاس يك
در باشد نفر تا 25 بين 20 كلاسبايد يك در دانشآموزان
كلاس يك در دانشآموز نفر از 35 بيشتر اكنون كه حالي
مسائل و لباس به رسيدن و كردن غياب و حضور و.دارد وجود
حداقل آنكه ضمن ميگيرد معلمان از زيادي وقت بچهها ديگر
كه حالي در باشند داشته معلم يك بايد نفر هر 25
نفر اينكه 25 وجود با ما و است نفر جهاني 20 استاندارد
در مبصر يك عنوان به معلم بازهم ولي گرفتهايم نظر در
.مربي و معلم يك عنوان به نه است مطرح كلاس
بيشتر كه شده باعث آموزگاران معيشتي مسائل گذشته اين از
نداشته بدني تربيت كلاسهاي كردن اداره به گرايشي آنها
و فوقديپلمها ديپلم ، از بيشتر رشته اين براي و باشند
ميباشند كار به مشغول حقالتدريسي صورت به كه كساني يا
كاري سابقه آنها از بسياري است ممكن كه ميشود استفاده
.باشند نداشته هم چنداني
و آموزش در بودن ورزش معلم به گرايش اينكه ديگر نكته
فيزيك به كه دانشجوياني تعداد هميشه و است كم خيلي پرورش
عامل همين و است بوده ورزش از بيشتر دارند گرايش شيمي و
كه هم آنهايي و است ورزش رشته در معلم كمبود در مهمي
از غير بخشهايي در آوردهاند بدست زمينه اين در تخصصي
.ميكنند كار پرورش و آموزش
هر ابتداي در جديد نظام درسي ساعات براساس ديگر سوي از
حالي در ميشود گرفته نظر در ورزش درس براي جلسه سال 16
و نميشود تشكيل كلاس بيشتر جلسه تا 12 عمده 9 طور به كه
به را ورزش تخصصي آموزش فرصت ، اين با نميتواند مربي يك
اين از تجهيزات و امكانات كمبود بدليل و رساند انجام
عنوان به.كرد بهينه استفاده نميتوان هم اندك فرصت
ميكنم پيدا را دانشآموزي البرز دبيرستان در من نمونه
اين من دارد خوبي آمادگي سرعت دوي براي بدني لحاظ از كه
و آموزش كانونهاي به و كنم ترغيب چگونه را دانشآموز
سال يا 5 اگر 4 كه است فردي دانشآموز اين بياورم؟ پرورش
ملي قهرمانهاي از يكي ميتواند قطع بطور شود كار او روي
فرد اين پرورش براي لازم گرايش اما.باشد آسيا حداقل يا
ورزش به رويآوري ميكنند فكر چون ندارد وجود خانواده در
حاضر بنابراين و ميدهد كاهش را دروس ساير فراگيري فرصت
و دهند قرار فرزندانشان ورزش اختيار در را وقتي نيستند
.كنند ترغيب و تشويق كار اين در را او حداقل يا
دانشآموزي ورزش به والدين نگاه &
مورد اين در پرورش و آموزش بدني تربيت مديركل پهلوان
دانشآموزي ورزش زمينه در كه بزرگي مشكل":ميگويد چنين
يك عنوان به ورزش به خانوادهها كه است اين دارد وجود
آنكه مهمتر و نميكنند نگاه فرزندشان زندگي در ضرورت
فيزيك ، رياضي ، درس از ميشوند مدرسه وارد كه اوقاتي بيشتر
شايد و ميكنند سوءال دانشآموز دروس ديگر يا و علوم
ورزشي وضع از نميافتد اتفاق "اصلا كه گفت بتوان
مراجعه امتحاناتوالدين دروقت فقط و كنند سوءال فرزندشان
نمره "فرضا چرا و شد ما 20 بچه رياضي چرا كه ميكنند
نمره چون كه ميكنند فكر آنها بيشتر و است او 10 ورزش
".باشد بايد 20 نيز او ورزش است فرزندشان 20 رياضي
:ميگويد تهران مدارس از يكي ورزش مربي محمدي پرويز
خاصي نشاط و شور از اينكه به توجه با بچهها بيشتر"
اولياء سمتدهي و ميدهند اهميت ورزش به برخوردارند
موءثر بسيار آنها فعاليت شكلگيري در والدينشان و مدرسه
همان ميكنند سعي پايين سنين در ويژه به بچهها.است
يعني.آنهاست والدين علاقه مورد كه دهند انجام را كاري
ديگر درسهاي يا رياضي درس والدين براي كه ببينند اگر
دروس اين صرف را بيشتري وقت طبيعي طور به دارد اهميت
كه كنند احساس چنانچه اگر هم ديگر سوي از اما.ميكنند
در ميباشد اهميت واجد ضرورت يك عنوان به بدني تربيت درس
و.ميكنند لحاظ را مهم رشته اين برنامهريزيهايشان
ميبرند خانه داخل را كارنامه وقتي كه ميدانند بچهها
دروس نمره ميگيرد قرار والدين توجه مورد كه چيزي نخستين
دليل همين وبه بدني تربيت يا ورزش نمره نه است غيرورزشي
عمل در اگر استو موءثر بسيار والدين جهتگيري ميگوييم
دارد اهميت برايشان هم تربيتبدني درس كه دهند نشان
آن در كه ميكند سعي شده ، بيشتر آموز دانش رغبت خودبخود
نشان بيشتري رغبت والدين اگر و.شود فعال بيشتر هم بخش
لحاظ به هم.كردهاند بيمه را دانشآموز واقع در دهند
.اجتماعي لحاظ به هم و فردي
در پسر چه و دختر چه دانشآموز هر بهرحال:ميافزايد وي
گذرها اين و كند عبور سختي گذرهاي از بايد زندگي طول
نتوانيم ما اگر و دارد ويژه رواني و جسمي آمادگي به نياز
طور به بدهيم دانشآموز به را آمادگي اين جسمي لحاظ از
دليل همين به و شد خواهد مشكل دچار آينده زندگي در طبيعي
تا بدهند بيشتري اهميت موضوع اين به بايد مادرها و پدرها
قائل اهميت موضوع اين براي نيز مدرسه اولياء آن تبع به
كلاسهاي ما مدارس در چرا كه است مطرح پرسش اين.شوند
برقرار غيره و فيزيك و رياضي درسهاي براي فوقالعاده
.نميشود برپا كلاسها قبيل اين ورزش براي اما ميشود
موءثر ورزش دورههاي تشكيل عدم در والدين بيرغبتي "ظاهرا
.است
به ورزش به جامعه كه زماني تا:ميگويد ورزشي كارشناس يك
ندهد را لازم بهاي جوان نسل براي حياتي نياز يك مثابه
زندگي دوران تمام در انسان سلامتي با كه مهم رشته اين
وهله در.بود خواهد منزوي مدارس در همچنان دارد ارتباط
و صبحگاهي ورزش احياء با بايد پرورش و آموزش وزارت نخست
براي را زمينه ورزش ، درس ساعات و مباني تقويت همچنين
.كند فراهم كشور مدارس در حياتي و مهم رشته اين توسعه
"دارد ادامه"
|