پيش آمد و رفت فرهنگ ارتقاء
است تحولات همهء نياز
پاگير و دست غلط ، سنتهاي
است ازدواج
پيش آمد و رفت فرهنگ ارتقاء
است تحولات همهء نياز
و رفت كنترل براي بسياري مناسب و مدون قوانين كه حالي در
در كه وجودي با و دارد وجود شهري برون و درون آمدهاي
و (تهران در حداقل) شهري معابر فيزيكي وضعيت اخير سالهاي
آمار متاسفانه اما است يافته زيادي بهبودهاي شهري بين
بسيار شهري برون و درون حوادث در جاني خسارت و تصادفات
صورت آن حل در قاطعي اقدام هيچ و است تكاندهنده
را نرخي مختلف عوامل به توجه با اقتصاد علم در.نميگيرد
بالايي عدد "معمولا كه ميكنند تعيين جامعه فرد يك براي
از حاصل مادي خسارت ميتوان عدد اين به توجه با ، حال است
را اقتصاد فقط اگر).كرد محاسبه را انساني نيروهاي تلفات
اين كه نميدانم من (را انساني مسائل نه و بگيريم نظر در
آمار باشد كه اندازه هر اما است؟ ميزان چه ايران در نرخ
ترديدي نبايدجاي كه !بالاست قدري به مالي و جاني خسارات
اجتماعيكه و سياسي ديدگاه هر دستاندركارانبا براي
فرهنگ ارتقاي مورد در كهبايد گذارد باقي باشند داشته
با آمد و رفت كلامفرهنگ خلاصه و اتومبيلها شد و آمد
.انديشيد فوري اتومبيلتدبيري
اجتماعي رفتار و مرتب و آراسته ظاهري افرادش كه جامعهاي
اجتماعي مسائل همه باشنددر قانوني و قاعده تابع و منظم
كرد ، خواهند مراعات و جستجو را قانون و ضابطه اصول ، نيز
در آراسته "نسبتا ظاهر با فردي حركات كه سادگي همان به
.دارد تفاوت دارد نامرتبي ظاهر كه فردي با "كاملا خيابان
خانه از خروج لحظات اولين همان از جامعه يك كودكان وقتي
كف سفيد خطوط كه ميآموزند و ميبينند اجتماع به ورود و
كردن نگاه ارزش حتي رانندگي علائم و تابلوها و خيابانها
كتابها صفحات براي فقط قوانين بسياري و !!ندارند را
ميتوان كاري هر فرمان پشت و خيابان در و بس و ميباشد
چنين در.نميشوند قايل ارزش قانوني هيچ براي ديگر كرد ،
صفحات بر است شعاري تنها نيز قانونگرايي و قانون جوامعي
به ما اجتماعي رفتار برخي فرهنگ بايد چرا راستي به.كاغذ
تا قوانيني اجراي كه وقتي آيا.باشد پايين تاسفآوري حد
يا و خودروها شد و آمد مقررات رعايت مانند ساده حد اين
نمودن وادار يا و مخصوص محل از پياده عابرين عبور كنترل
قرمز چراغ پشت از عبور سرعت حداقل اينكه به موتورسواران
يا و مشكل و پيچيده اندازه اين تا !كنند كمتر را خود
ميتواند قانونمند جامعه و قانون از صحبت باشد ، محال
.باشد؟ خيال يك جز چيزي
افراد از بسياري عده شدن زخمي و كشته روزانه اخبار شنيدن
را ما نبايد آيا !خود هاي آمد و رفت در هم آن جامعه يك
روابط و آمد و رفت فرهنگ ارتقاء كه بيندازد فكر اين به
تحولات همه پيشنياز و اجتنابناپذير ضرورتي اجتماعي
افراد كه زماني تا زيرا.ميباشد ديگر اجتماعي و فرهنگي
داشته مشكل خود اجتماعي رفتار ابتداييترين در جامعه يك
و بينش هر با جامعه اين مشكلات ساير حل به اميد باشند
.بود نخواهد بيش خيالي اجتماعي و سياسي تفكر
هيچ به "عملا كه را تهران خيابانهاي كشي خط هزينه فقط
قوانين كه وجودي با !بگيريد نظر در ميشود نگريسته
زمينههاي همه و) دارد وجود زمينه اين در مشخصي "كاملا
بين در حركت فرهنگ بردن بالا در اقدامي هيچ تاكنون (ديگر
نصب با نميتوان آيا.است نيامده عمل به خطوط اين
خيابانهاي و تهران خيابانهاي از مقايسهاي تابلوهاي
در حركاتشان زشتي متوجه را رانندگان همسايه ، حتي كشورهاي
با نميتواند سيما و صدا آيا نموده؟ معابر و خيابانها
اين در راندن صحيح براي روزي اعلان و تبليغاتي بسيج
تا رانندگي و راهنمايي قوانين اجراي آيا كند؟ تلاش زمينه
ايستادن فرهنگ ايجاد كه است چگونه است؟ مشكل اندازه اين
از استفاده فرهنگ اما اجراست قابل پياده عابر خط پشت
نه؟ سبقت و سرعت يا و خيابان خطوط
و خيابانها در رانندگي فرهنگ ارتقاء با كه روزي اميد به
با روز هر "تقريبا كه تلخي حوادث شاهد بينشهري جادههاي
براي هم روزي اختصاص اميد با و نباشيم هستيم روبهرو آن
.راندن درست آغاز
شريعتي مظفر
پاگير و دست غلط ، سنتهاي
است ازدواج
بايد كه رسومي و آداب.دارد خاصي رسوم و آداب كشوري ، هر
اين هميشه.كنند مشخص را كشور آن هويت تا شوند حفظ
خود سرزمين سنتي علايق و آداب عادات ، كه هستند بزرگترها
اشتباه رسوم اين گاه البتهميكنند منتقل تازه نسل رابه
بين از يا ميشوند اصلاح يا زمان مرور براثر و هستند
ميتوانيم بهراحتي را رسوم و آداب اين نمونه.ميروند
از ازدواج مراسم مثالها اين از يكي.ببينيم كشورمان در
در آن سنتي مراسم و ازدواج "اصولا.است انتها تا ابتدا
بيشتر و مثبت تا دارد منفي كاركرد بيشتر ما سرزمين
گروهي ، رسانههاي در سالهاست.گرهگشا تا است دستوپاگير
و خانوادهها تا ميشود سعي...و دانشگاهها مدارس ،
اما.كرد بيتفاوت كهنه رسوم اين به نسبت را جوانان
تاكنون است ، يكسويه اغلب كه تلاشها اين متاسفانه
.است مانده بينتيجه
تازگي به بگذريم كه ازدواج مراسم و جهيزيه و شيربها از
براي آنرا تا داشت برآن مرا كه بودهام شاهد را مسئلهاي
پايگاه جوان و تحصيلكرده اقشار بين كه شما ، روزنامه
.شود پيبرده عمل اين بهقبح شايد بنويسم ، دارد مناسبي
پاتختي بهاصطلاح كه آن فرداي و عروسي مراسم از پس
منزل به را خود هداياي دوستان و اقوام ميشود ، ناميده
ميگويند تبريك آنان به و ميبرند كرده ازدواج تازه زوج
شروع زماني از مشكل نيست ، مهم زياد مسئله اينجا تا
جمع در را هدايا بازكردن قصد زوجين نزديكان كه ميشود
و ميخواند بلند را هدايا منزل صاحب.دارند حاضران
باشد نقدي هديه اگر حتي ميكند مشخص را هديهدهنده
كه !ميشود اعلام ميهمانان به مبلغ و شده شمرده اسكناسها
به نسبت كه كسي و است زشت بسيار اجتماعي ازلحاظ عمل اين
احساس شدت به باشد آورده ارزانقيمت هديهاي ديگران
چون دستوپاگيري و كهنه رسوم ما اگرقدماي.ميكند حقارت
كردند پايهگذاري را...و شيربها حنابندان ، جهيزيه ،
خود جان بلاي و رساندهاند افراط به را رسوم اين معاصرين
اين از ميشوند عقلاييتر جوامع هرچه.كردهاند جامعه و
جاي مابه بزرگترهاي متاسفانه اما.هست خبري كمتر مراسم
خود كنند تشويق كردن زندگي درست به را جوانان اينكه
اين از يكي در خود من ، .ميشوند خطا سنتهاي پايهگذار
هديه خواندن كه دادم تذكر داشتم حضور "شخصا كه مراسم
حتي و صورت اين به نقد وجوه شمردن و ديگران
متاسفانه امااست شرمآور آنها از يادداشتبرداري
است چگونه پرسيد بايد.كردند دعوت سكوت به مرا بزرگترها
سيل ميآرايند غربي مدلهاي به را خود جوانان كه زماني
براي اما ميشود سرازير آنها بهسوي ارشاد و راهنمايي
سلامت همچشميكوركورانه چشمو روي از كه بزرگترهايي
مياندازند ، بهخطر رسوم و آداب اين با را جامعه رواني
!نيست؟ مرشدي
دانشجو -واعظي محدثه
نوشآباد؟ مسجد فقط چرا
بزرگي خدمت ملي آثار عنوان به نوشآباد جامع مسجد ثبت
كه است ضروري نكته اين ذكر ولي فرهنگي ميراث حفظ در است
ايام گذشت با كه است تاريخي اثر چندين از يكي جامع مسجد
بارگاه و گنبد كه آنگونه است نابودي و ويراني معرض در
.شد آهن و سيمان خروارها خشم اسير بهشتي شهيد حسينيه
دوران معماري فرد به منحصر نمونه كه (ع)علي مسجد مانند
كاشيهاي و گلي خشتهاي افتادن صداي جز امروزه كه است مغول
بقعه.نميرسد گوش به آن از صدايي هيچ فيروزهاي
ابنيه ديگر از (ع)علي حسنبن بن زيد محمدبن امامزاده
سال 1003 به موجود وقفنامه به بنا آن قدمت كه است قديمي
كاشيهاي جاي كه آن ساله هفتاد مخروطي گنبد.ميرسد هجري
قلعههاي.است گرفته سبز رنگ از وصلههايي آسمانياش
سيد حاج مسجد سلجوقي ، دوران به مربوط سيژان ، و مورچان
همه و همه آبانبارها ، و بازارها سال 1042 ، از حسين
و شود آنهاخيره به عاشقانه كه ميطلبند را چشماني امروز
.كند پاك آنها از غفلت و غربت گرد كه دستاني
نوشآبادي شهروند يك
پاسخ تقاضاي و پرسش دو
و درمان -بهداشت محترم وزير فرهادي دكتر آقاي جناب از
تقاضا اجتماعي تامين سازمان عاليه رياست و پزشكي آموزش
:شوند پاسخگو را پرسش دو اين دارم
دو مدت به كه مادام جديد ، فارغالتحصيل عمومي پزشكان -1
به ننمايند طبابت كشور داخل در رايگان تحصيل زمان برابر
در پزشكان اين تكليف نميشود ، داده دكتري مدرك آنها
"اخيرا كه اجتماعي تامين سازمان استخدامي آزمون
بود؟ خواهد چه كردهاند نامنويسي
جديد پزشكان با رشت در اجتماعي تامين سازمان چرا -2
عمل اين آيا نميكند؟ منعقد را بيماران بيمه قرارداد
حقوق گرفتن ناديده و پزشكان اين حق در ظلم و اجحاف نوعي
.نيست آنان
محفوظ امضاء
مجلس محترم نمايندگان از تقاضا
محترم نمايندگان از كاشان عمومي پزشكان انجمن موءسس هيات
به دورانديشي و ژرفنگري با ميخواهند اسلامي شوراي مجلس
پذيرش ظرفيت تنظيم و تعديل زمينه در دولت پيشنهادي لايحه
چندساله تجربه.بدهند مثبت راي پزشكي رشتههاي در دانشجو
از مشكلي تنها نه پزشكان تعداد افزايش كه داده نشان اخير
گرهاي بلكه نميكند حل را كشور درماني و بهداشتي مشكلات
كشور درماني و بهداشتي خدمات عرضه كور گره روي به
بيكار جوان پزشك حدود 7000 كه شرايطي در لذاميافزايد
تعليم و تربيت جهت كه گزافي هزينه كه است آن ارجح هستند
به پزشكي دانشجويان سازمان بر اضافه و حد از زيادي تعداد
و جوان پزشكان استخدام و بكارگيري صرف ميرسد ، مصرف
تحقيقاتي امور نيز و پزشكي دانشگاههاي كيفي سطح ارتقاء
كشور سراسر در پزشكي دانشآموختگان مناسب توزيع با و شده
كشور درماني و بهداشتي مشكلات حل جهت در اساسي گامي
.شود برداشته
كاشان عمومي پزشكان انجمن موءسس هيئت
|