پژوهشهاي براي تازه راهي
قرآني
و قرآن دانشنامه درباره خرمشاهي بهاءالدين با گفتگويي"
"قرآنپژوهي
عرصه در كه آثاري مهمترين از يكي و آخرين:جستارگشايي
-داده رخ آن در انقلابي اخير سالهاي در كه -قرآنپژوهي
و دارد نام "قرآنپژوهي و قرآن دانشنامه" است ، شده منتشر
كتاب اين.شده چاپ "دوستان و ناهيد" انتشارات سوي از
و كوتاه مقاله هزارها واجد كه صفحهاي چندهزار دوجلدي
است ، مجيد قرآن درباره همهجانبهاي و عديده مطالب و مفصل
زبان مشكلگشاي و سريعالحصول فرهنگنامههاي نوع از
ساير و معجمالمفهرس كنار در و ميشود محسوب فارسي
به بزرگي كمك قرآني ، دائرتالمعارفهاي و فرهنگنامهها
بهتر مناسبت بههمين.است فارسي زبان در قرآنپژوهي
موءلف و مدير و پديدآورندگان سرپرست زبان از كه ديديم
كيف و كم با خرمشاهي بهاءالدين دكتر اثر اين عمده
اين از استقبال ضمن ايشان.شويم آشنا "...دانشنامه"
به شيرين و طنزآلود هم تاحدودي و صميمانه گپي در گفتگو ،
فضاي همين حفظ براي نيز ما ;گفتند پاسخ ما پرسشهاي
به را گفتگو اين شكل همان به كرديم سعي صميمانه
هر بهكنيم تقديم قرآني مباحث به علاقهمند خوانندگان
ديني معارف و مباحث چهره و افتد مقبول كه اميدواريم رو
ناآشنايان از برخي كه خشكياي و اندوه و عبوسي ظل از نيز
بيرون ميكنند تصور آن سرخوشيهاي و سرزندگي و لطائف با
.آيد
معارف گروه
دايرتالمعارفهاي و فرهنگها ساير با اثر اين فرق:همشهري
چيست؟ آن امتيازات و (زبانها "احيانا و) عربي و فارسي
همه سلسلهجنبان كه بزرگ خداوند ياد و نام با:خرمشاهي
فرهيخته خوانندگان و شما بهاطلاع موفقيتهاست ، و توفيقها
.است داشته سابقههايي كار اين كه ميرسانم همشهري نشريه
كه (ادواري كتابهاي بهصورت) "قرآن دايرتالمعارف" ازجمله
چهلستون كتابخانه موءسس و مدير سعيد حسن آيتالله مرحوم
آن از دفتر 1011"حدودا و ميكردند منتشر تهران در
مرحوم شرححال ما.است ايشان با تقدم فضل و شد منتشر
همين در را ايشان دايرتالمعارف نيز و سعيد آيتالله
دايرتالفرايد" ديگر كوششكردهايم معرفي حاضر دانشنامه
دكتر استاد معاصر نامدار قرآنشناس اثر "قرآن فرهنگ در
هم و خودشان هم و اثرشان هم كه است محقق محمدباقر
از.است شده معرفي حاضر دانشنامه در تفسيرشان "احتمالا
و شده منتشر بعثت انتشارات ازسوي جلد اثر 67 اين
مجلدات هنوز بيشتر و دهه يك گذشت بعداز چرا نميدانم
و علمي بسيار اثر ايناست نيافته انتشار آن بعدي
و معرفي پيش سال پانزده -چهارده در بنده و است محققانه
ايشان اينكه به و نوشتم "دانش نشر" مجله در آن بر نقدي
.گرفتم ايراد دادهاند راه كارشان در هم را معجمالمفهرس
كار به شروع كه موقع آن كه فرمودند من پاسخ در ايشان
يك.بود نشده منتشر قرآن واژهنماهاي هنوز بودند كرده
"اسماءاللهالحسني" ايشان كه بود اين در بنده ديگر ايراد
(سنت و كتاب يعني شرع ناحيه از صادرشده و محدود)توقيفي را
حال و گذشته در علما بين هم اينباره در كه نميدانند
.است درگرفته بسياري بحثهاي
در و بزرگ اثر يك مگر.نداريم اثري فارسي زبان در ديگر
جلد در 114 "قرآن بزرگ دايرتالمعارف" بهنام تدوين دست
جليل آقاي جوان قرآنپژوه تدوين قرآن سورههاي تعداد به
در ايشان كار.است كمتر هم سال از 25 سنش كه ملاجوادي
.است ويرايش و نگارش و تاليف مرحله
بنده و هست اثر يك ميدانم من كه آنجا تا عربي زبان در
كه جلد در 11 "القرآني الموسوع" بهنام دارم را آن هم
دو فيالمثل و است دايرتالمعارفي غير و پراكنده بسيار
دو تفسير ، درباره جلد دو است ، معني -لغت درباره آن جلد
"اصلا و واژهنماست هم جلد دو يك و نبوي سيره جلددر
.كرد تلقي اصطلاحي بهمعناي دايرتالمعارف را آن نميتوان
چون اما ندارم خبر زبان اردو كارهاي از هم خارجي زبان در
بسيار قرآنپژوهي امر در مسلمان هنديهاي و پاكستانيها
از.باشند داشته كارهايي نميدانم بعيد دارند اهتمام
در واقع ليدن شهر در اروپا در اماندارم خبر هم تركها
و است غرب اسلامشناسي پايتخت "واقعا كه هلند
آلماني "قبلا و فرانسه و انگليسي به) اسلام دايرتالمعارف
چاپ به (ويرايش دو در) آنجا در تاكنون سال 1913 از (هم
زبان به را دوجلدي قرآني دانشنامه يك طرح ميرسد ،
و معتنابه و مهم كار ندارم ترديد كه ريختهاند انگليسي
فايدهاش اگر حتي شد ، خواهد تحقيقيارزشمندي و علمي مرجع
خاورشناسان قرآنپژوهي تحقيقات دادن انعكاس در منحصر فقط
.باشد
"دانشنامه" دادن اهميت خود به يا خودستايي سوزني سر بدون
در منابع و نويسنده نام امضاي كه مقاله با 3600 حاضر
(ي تا آ از) جامع و جدي اثر نخستين دارد مقاله هر پايان
و وزيري قطع در (صفحه در 1200 هريك) كلان مجلد دو در و
استفاده براي و خواناست"كاملا را ، كه ريز "نسبتا) حروف 11
تا دبيرستاني سالهاي دوم نيمه دانشآموزان سطح از عام
غيرمتخصصان بهويژه و همگان براي نيز و دانشگاه پايان
انتشارات سوي از هفتهگذشته اثر اين.است شده تدوين
.شدهاست پخش كشور سراسر و تهران در دوستان و ناهيد
مراحلي چه و بود چه كار اين در شما تاليف انگيزه:همشهري
براي عظيمي هزينههاي اينكه به توجه با كرديد؟ طي را
كرد؟ سرمايهگذاري بايد كارهايي چنين
معارف نشر به كمك فقط انشاءالله من ، انگيزه:خرمشاهي
و قرآن شيفتگان و عاشقان و هموطنان دست به [reference
گروههاي و نهادها و موءسسهها و حافظان و قاريان همه
.بود غيره و تجويد و تفسير مجالس و دارالقرآنها و قرآني
ميكنم عرض زدن "فخري الفقر" به را خود و نفس تزكيه بدون
اثر اين دوم و اول چاپ دو بابت از بنده حقالتاليف كه
با) كوشش 16 به (مقاله 3600) آن عديده مقالات نگارش صرف
دانشمند و كاردان و فاضل و جوان پژوه قرآن نفر (خودم 17
نامشان كه هستند كساني امروز تهران در.است شده روشمند و
يعني -تلفن يك با و است دلالت ريشه از مبالغه صيغه
اين چاپ پنج -چهار حقالتاليف اندازه به -تلفني معامله
در اما.نيستيم بخيل كه ما.ميآورند دست به پول اثر
دانشور وزير بزرگواريهاي و ياريها از كه دارد جاي اينجا
دكتر آقاي جناب شناسم قرآن دوست اسلامي ، ارشاد و فرهنگ
سهراب و جامعي مسجد احمد جناب و مهاجراني سيدعطاءالله
كه كنم سپاسگزاري ارشاد وزارت در ايشان همكاران حميديو
امكان اثر ، اين از دوره هزار يك "حدودا خريد پيش با
بتوانيم ما كه كردند فراهم را امر اين امكان يعني.دادند
اين چاپ حدودي تا حتي و تدوين و تاليف مخارج عهده از
سيدصادق آقاي جناب فرهنگپرورم دوست از.برآييم كتاب
-500"حدودا و شد اثر اين باني و باعث اولين كه هم خرازي
و عسرت زمان در را ما و كرد خريد پيش را آن از نسخه 600
.كنم ياد نيكي به داد ياري درماندگي حتي و تنهايي دست
خداوند باشد ، فراموشكار خدا بندگان و بنده حافظه هم اگر
درصد براي 90 كه ميكنم عرض همينجا.نميكند فراموش
يكهزار خريد پيش همين (مراجع يعني) دست اين از كتابهايي
پايان به را كار و است كارساز نسخه پانصد و يكهزار يا
ناگزير كارها گونه اين سرپرست و موءلف آنكه مگر ميرساند ،
همين.شد خواهد هنگفت خرجش كه باشد ، موءسسهاي تاسيس از
قرآن عاشق پاكنهاد مسلمانان همه مثل كه دانشمندم دوست
جدي موءسسه يك كه كردند توصيه حتي و پيشنهاد بنده به است ،
كمك با قرآن براي جلدي دانشنامه 1520 يك و كنم برپا
تاليف اسلامشناسي و اسلام جهان بلكه و كشور قرآنپژوهان
فرمايش بنده ولي بكشد ، طول سال چه 203040 اگر كنيم ،
عليه ، مدور قليل":كه شدم يادآور ايشان به را (ع)مولاعلي
و بحث مدار كه كوچك چيزي) يامنه / عنه ملول كثير خيرمن
طرح از بهتر باشد مردم بين در دستگردان و متداول و تحقيق
و (خيزد ملال آن اطاله و طول از كه است بلندي بالا كار و
نام به مهمي كتاب كه را شوماخر معاصر جامعهشناس قول
چاپ -رامين علي دكتر آقاي جناب ترجمه) "زيباست كوچك"
كار اين كردم عرض و دادم قرار مستند نيز (-سروش انتشارات
تصحيح و ترجمه و تاليف از پس) من عمر كارهاي آخرين جزو
خود از و است (مقاله از 500 بيش نگارش و كتاب از 50 بيش
دل نيست گران بار اين مرد:حافظ قول به و نميبينم
.مسكينم
پايان به كوتاهي مدت در را كار موءلف مدد 16 با خلاصه و
دور و خام آرزويي صورت به كه كار اين فكر از يعنيبرديم
و ويترين پشت به كتاب آمدن تا بود من ذهن در دسترس از
طول ماه فقط 20 ايران و تهران كتابفروشيهاي پيشخوان روي
كار در بنده ميكنم عرض خودستايي شائبه بدون زيرا.كشيد
در سال جمله 1516 از دارم تجربه قدري مرجع كتابهاي
در سپس و كردهايم منتشر جلد كه 6 "تشيع دايرتالمعارف"
چاپ -"اسلامي علوم اصطلاحات فرهنگ" نشر طبع و تصحيح
دانشنامگي فرهنگ" در "اخيرا و -اسلامي پژوهشهاي بنياد
و قاسميان مسعود آقايان كاردانم دوستان همكاري با "فرزان
هرمز آقاي نظير كم كارشناسي و فني نظر زير و محقق بابك
نمايشگاه تا آن جلد دو انشاءالله كه مجلد در 5 وحيد ،
نيز.شد خواهد منتشر حق حضرت عنايت به كتاب ، آينده
ضميمه كه واژهاي هزار 12"قرآني فارسي -عربي فرهنگ"
.ديگر كارهاي و است اينجانب قلم به كريم قرآن ترجمه
دارد ادامه
معارف كتابخانه
|
بقلي روزبهان
نشر:ناشر /كيواني مجدالدين دكتر:ترجمه /ارنست كارل
صفحه تومان ، 280 قيمت1250 /پاييز 1377 اول ، چاپ /مركز
است ايراني تصوف برجسته و اصلي شخصيتهاي از بقلي روزبهان
اوست سزاوار كه حد آن در شهرتي از پيش چندي تا كه
و دشواري امر اين دلايل از يكي شايد و نبود برخوردار
انتزاعي و استعاري حد از بيش بيان و نوشتههايش ديريابي
و بديعترين از برخي همه اين با.است بوده او
در را عرفاني تصورهاي و انديشهها خارقالعادهترين
يافت ميتوان روياپرور جمالپرست عشقباز عارف اين مصنفات
زيباپرستي و عشق در را معنوي كمال به وصول طريق كه
و راز و پررمز جهاني صوفيانهاش آثار و ميجست
ترسيم روياآميز و تخيلي سخت صحنههايي و خيالانگيز
.مينمايد ناممكن آدمي ذهن براي تصورش كه ميكنند
يك بنيانگذار استثنايي ، عارفي مقام در روزبهان گرچه
متعدد رسالات و كتب مولف و معروف و متنفذ شخصيتي طريقت ،
خور در بيشتر آنچه اما اعتناست ، محل اصول و فقه تفسير در
ذهنيت و انديشه جهان او ، دروني عالم است ، تحقيق و توجه
مشحون وي عمر سراسر كه است مكاشفههايي و "رويتها" و او
ويژه به جنبهها ، اين همه به نيز كتاب اين و است آنها
و شهودي تجربههاي روانشناختي و علمي تحليل و تشريح
.است پرداخته شگفتانگيز شخصيت اين باطني
(اسلام 2 در سياسي انديشه) ولايي حكومت
/پاييز 1377 اول ، چاپ ني ، نشر:ناشر /كديور محسن:نويسنده
صفحه تومان ، 430 قيمت1600 /رقعي قطع
شيعه سياسي انديشه تطور دوم مرحله اساسي مفاهيم از ولايت
در اسلامي جمهوري استقرار از پس كه است غيبت عصر در
.يافت توسعه تزايدي روبه شكل به و شد مطرح دوباره ايران
مراد و است مردم و الهي زمامدار بين رابطه نوعي "ولايت"
ولايت و كلامي ولايت با كه است فقهي يا شرعي ولايت آن از
آن در كه است حكومتي "ولايي حكومت".است متفاوت عرفاني
"شرعي ولايت" براساس مردم و زمامدار بين رابطه
و است مردم بر ولي زمامدار يعني است ، شده پايهگذاري
امور حوزه در (عليهم مولي) مردم تصرف و دخالت هرگونه
بر ولايت.است وليفقيه اجازه يا قبلي اذن به منوط عمومي
.نيست جمع قابل مردم از وكالت با مردم
بخش در.است شده تدوين بخش دو در "ولايي حكومت" كتاب
ولايت لغوي ، معناي شده ، تشريح ولايت تصوري مبادي كه اول
سنت ، در ولايت قرآن ، در ولايت فقهي ، كلامي ، عرفاني ،
وكالت فقيه ، نظارت تصرف ، جواز و ولايت فقيه ، شرعي ولايت
و ولايت اسلامي ، جمهوري عصر در ولايت تاريخچه مردم ، از
.است شده تبيين و آورده جمهوريت
فصل در 12 را ولايت تصديقي مباني نويسنده دوم بخش در
عقلي ضرورت و بداهت بررسي:عبارتنداز كه ميكند تبيين
فقيه ، ولايت فقيه ، ولايت شرعي ضرورت بررسي فقيه ، ولايت
فقيه ولايت ادله ولايت ، عدم اصل مذهب ، اصول و اعتقادات
و صادق امام اميرالموءمنين ، پيامبر ، از منقول روايات در
حكومت قرآني مستندات بررسي ،(عج)زمان امام و (ع)كاظم
بر محض عقلي ادله ولايي ، حكومت بر اجماع دليل ولايي ،
. فقيه ولايت بر غيرمستقل عقلي ادله و فقيه ، ولايت
|
|