شروع خانه از را كودكان آموزش
كنيد
كودكان تحصيلي موفقيت چگونه
ببريم؟ بالا را
شروع خانه از را كودكان آموزش
كنيد
كار آهستهتر كند ، كمك شما به ميخواهد شما كودك وقتي *
خواهيد شادابتري و خوشحالتر فرزند طريق اين به كنيد
شد خواهد مسئولي فرد درآينده كه داشت
و است شما سال پنج زير كودكان آموزش مكان بهترين خانه *
.هستيد فرزندتان ايدهآل آموزگار شما
كار آهستهتر كند ، كمك شما به ميخواهد شما كودك وقتي *
خواهيد شادابتري و خوشحالتر فرزند طريق اين به كنيد
.شد خواهد مسئولي فرد درآينده كه داشت
كند ، مبارزه كوچك مشكلات با تا كنيد كمك كودكتان به *
مورد كه فعاليتهايي به تا نكنيد مجبور را او اما
.بدهد ادامه نيست ، علاقهاش
تشويق (متشكرم تو كمك از) يا (آفرين)گفتن با را كودكان *
اشاره دهد ، انجام نتوانسته كه كارهايي به زياد و كنيد
.نكنيد
بدهيد ، نشان را كاري انجام نحوه كودكانتان به آنكه براي *
بده ، ادامه":بگوييد او به سپس.كنيد صرف بيشتري زمان
"بدهي انجام را آن كه توست نوبت حالا
:اگر باشيد خود سال پنج زير كودك آموزگار ميتوانيد شما *
توضيحاتش به و كنيد نگاه ميدهد ، انجام آنچه به دقت با *
.دهيد فرا گوش
و ايدهها آموختن از را خود شادي نگراني بدون *
.دهيد نشان آموخته كودكتان كه جديدي مهارتهاي
با اگر حتي دهيد ادامه بيوقفه را خود كوشش و تلاش *
.شويد روبهرو مشكلي
عنوان به را جزئي خطاي اين گرفت ، صورت خطايي زماني اگر *
توانايي و شايستگي او كه كنيد احساس و نكنيد قلمداد شكست
.دارد را آموختن
به كافي وقت اختصاص و سال پنج زير كودك به نمودن توجه
براي كودك نمودن آماده روش بهترين نمودن تشويق و او
بازيها ، صحبتها ، ، مكالمات تمام واقع در.ميباشد دبستان
انجام منزل در كه خواندنهايي وكتاب گروهي فعاليتهاي
.ميگذارد كودك پيشرفت روي مثبتي اثرات ميگيرد ،
كتاب سالهتان پنج زير كودك براي حوصله با كه ساعاتي
دانشگاه گزارش آخرين.است ارزش با "واقعا ميخوانيد
خواندن كودكان از بسياري كه است مسئله اين بيانگر شفليد
هنگام كودكان "اصولا.ميآموزند خانه در را نوشتن و
در والدين با گفتگوي يا و علاقهشان مورد كتاب خواندن
به مدرسه ، در رسمي آموزش از قبل محبوبشان ، داستان مورد
موقعيتهاي روزمره زندگي در.ميدهند علاقهنشان خواندن
بدهيد نشان كودكتان به شما تا ميآيد پيش مناسبي
با بازي مثال طور به.دارند وجود جا همه در نوشتهها
برداشتهايد ، آشپزخانه قفسه از كه حقيقي كنسروهاي قوطي
اين به و ميسازد آشنا است ، قوطي درون آنچه با را كودكان
خوراكي زود خيلي و ميشناسد را فوق كلمات كودك ترتيب
.ميكند شناسايي را علاقهاش مورد
به ميگيرد انجام مادر يا پدر توسط كه خانه در آموزش
او به و ميبخشد نفس به اعتماد سال پنج زير كودك
پنيمان ، دكتر.دارد را آموختن توانايي كه ميفهماند
زير كودكان از گروهي كه لانكشاير مركزي دانشگاه روانشناس
داشتند ، كردن محاسبه و خواندن توانايي كه را سال پنج
كودكان اين:ميدارد اظهار چنين داده ، قرار مطالعه مورد
گروهي فعاليتهاي طريق از را اعداد مفهوم و معني كه
ميتوانند كودكان ساير از راحتتر آموختهاند ، خانوادگي
.كنند درك را مختلف مسائل
است مهم چقدر كه بود اين من يافتههاي مهمترين از يكي
و داشته نفس به اعتماد جديد مهارتهاي كسب هنگام به كودك
او از و كرده كمك او به نياز صورت در والدينش كه بداند
.ميكنند حمايت
كودكاني:دريافتند آمريكا ميشيگان تحقيقات مركز محققان
موفقي مرد نيز بزرگسالي كردنددر شركت تحقيق اين در كه
حمايت از ناشي نفس به اعتماد را آن دليل ميتوان و بودند
كردند توصيف كودكاني را خود آنان.دانست والدين همراهي و
يادگيري توانايي از مدرسه تكاليف و دروس سختي وجود با كه
و آموختن به نسبت كل طور به و بوده برخوردار بالايي
.داشتند مثبتي نگرش خود تواناييهاي
روزمره فعاليت
آموزش ميتوانند شما روزانه كارهاي تقليد با كودكان
.ببينند
شستن وپز ، پخت مانند كارهايي در بخواهيد كودكتان از*
شما از او.كند كمك شما به خانه كردن تميز و ظرفها
خسته شما براي كه كارها اين و نمود خواهد زيادي سوءالات
.است انگيز هيجان و جالب او براي است ، بياهميت و كننده
پاسخ عملي طور به ميتواند او سوءالات ، پرسيدن با همزمان
.بياموزد را اشيا با كاركردن نحوه و كند پيدا را سوءالاتش
خواندن مصور ، كتابهاي تماشاي مانند فعاليتهايي در *
همراهي او با او علاقه مورد آوازهاي خواندن داستان ، كتاب
.كنيد
كردن شكوفه به.بدهيد نشان كودكتان به را فصلي تغييرات*
.كنيد اشاره پاييز فصل در برگريزان و بهار فصل در درختان
و سرما از و ببيند را ها پروانه ميتواند او تابستان در
به كمك و نان خرده ريختن با نيز زمستان فصل سختي
.ببرد لذت كنند ، پيدا غذا نميتوانند كه پرندگاني
(محل اطراف در گردش)رفتن بيرون
جالب بسيار او براي ميتواند فروشگاه اطفالبه بردن
خودش براي چيزهايي كه شود داد اجازه او به اگر باشد
.برد خواهد بيشتري لذت رفتن خريد از كند ، انتخاب
را شده خريداري اجناس پول او كه دهيد اجازه اگر *
اگر و آموخت خواهد مطالبي پول ارزش مورد در بپردازد ،
"حتما بياندازد ، پست صندوق در تا بدهيد او به را نامهاي
.ميرود كجا به نامه پرسيد خواهد شما از
.ببريد فروشگاه به اتوبوس با را كودكتان گاهگاهي *
همپاي و دهيد ترتيب كوتاهي مسافرتهاي امكان صورت در *
داريد خريد قصد اگر و ببينيد را مختلف مكانهاي كودكتان
.دهيد انجام تنهايي هنگام در را آن
كنيد كمك كودكتان به خود ، روزانه برنامه كردن مطرح با *
به ميرويم اول":مثل كند برنامهريزي خودش براي كه
را كتابها تا ميرويم كتابخانه به آن از بعد و نانوايي
منزل به پارك راه از كارمان اتمام از بعد و دهيم تحويل
".برميگرديم
كودكان تحصيلي موفقيت چگونه
ببريم؟ بالا را
ارزشمندي ، خود احساس رواني ، بهداشت در مهم مسائل از يكي
.است خود به احترام و نفس عزت
ويژگيهايي داراي ميداند مفيد و ارزش با را خود كه فردي
نسبت و است خوبي نفس به اعتماد داراي اينكه جمله از است
پشتكار و اراده با دارد ، اطمينان خويش تواناييهاي به
اطرافيان و زندگي به نسبت ميكند ، دنبال را خويش اهداف
و جامعه براي ميتواند ميكند احساس و است خوشبين خويش
.شود واقع مفيد خويش اطرافيان
خود و بيارزشي حقارت ، احساس مسئله ، اين مقابل نقطه
.است كمبيني
ويژگيهايي جمله از بودن ارزشمند و خود به احترام احساس
و خانه محيط در تربيتي روشهاي محصول زيادي حد تا كه است
خود زندگي سالهاي مهمترين كودك كه جا آن از.است مدرسه
خانواده محيط در را دبستان از قبل سنين يعني را
ارتباط و برخوردها نوع كه است مسلم اين بنابر ميگذراند
شكلگيري در بسزايي تاثير كودك با و يكديگر با والدين
.داشت خواهد كودك شخصيت
چنان آن كودكي دوران اهميت به والدين از بسياري متاسفانه
دوران در ميكنند فكر و ندارند توجهي شايد و بايد كه
آن از پس و جسماني مسائل تغذيه ، امور به بايد تنها كودكي
عامل كه حالي در گماشت همت آموزشي امكانات كردن فراهم به
بايد كه است ارتباطي كودك ، آينده موفقيتهاي براي اصلي
است مسلم.كنند برقرار كودك با صحيح نحو به مادر و پدر
نظر در و كودك شناخت بر مبتني بايد ارتباطي چنين كه
اجازه او به نياز حد در تا باشد او تواناييهاي گرفتن
اطلاعات افزايش احساسات ، و عواطف ابراز تفريح ، بازي ،
جلوگيري او نياوردن حساب به و كردن محدود از و شود داده
.آيد عمل به
ارزشمندي خود كه باشند داشته توجه بايد مربيان و والدين
افراد طريق از رشد سالهاي تمام در فرد به احترام و
اتخاذ اين بنابرميشود پرورده و ساخته كودك پيرامون
مربيان و والدين سوي از آموزشي مناسب سياستهاي و تدابير
در ارزش و احترام حس پرورش به ميتواند اجتماع افراد و
.كند كمك كودكان
ارزشمندي خود بردن بالا و پرورش در موءثر روشهاي جمله از
:كرد اشاره زير موارد به ميتوان كودكان در
و والدين طرف از كودك شرط و قيد بدون و مثبت پذيرش -
را ديگران به نسبت خوشبيني و اطمينان و اعتماد مربيان ،
احساس خود زندگي محيط در كودك و آورده وجود به كودك در
ارزش كارش و او براي ديگران ميشود مطمئن و كرده امنيت
دوست و ميپذيرند هست كه چنان آن را او و هستند قائل
.دارند انتظار آنها و باشد بايد كه چنان آن نه دارند
و كودك درست عملكرد و رفتار مناسب و موقع به تشويق -
هم نظر مورد نتيجه به كه چند هر او تلاشهاي از تقدير
كه حال عين در تشويق كه داشت توجه بايد البته نيانجامد ،
خاطر به و باشد كودك سن و فعاليت نوع با متناسب بايد
.بگيرد خود به نيز افراطي شكل نبايد گيرد صورت كودك تلاش
عقايد ، پذيرش او ، به دادن بها و كودك به احترام -
از پرهيز و او به اظهارنظر اجازه و كودك سليقه و تصميمات
مقابل در كودك سرزنش و تحقيرآميز روشهاي بردن كار به
ديگران
فراهم و مختلف مهارتهاي كسب و يادگيري در كودك به كمك -
فعاليتهاي و استعدادها بروز براي مختلف زمينههاي آوردن
در چيرگي و شايستگي كردن تجربه براي خوبي فرصتهاي خلاق
.ميآورد فراهم را كارها
و خود به احترام حس تضعيف سبب كه اعمالي جمله از
زير موارد به ميتوان ميشود كودكان در خودارزشمندي
:كرد اشاره
و خانه محيط در ناسالم رقابت ايجاد يا تبعيض وجود -
صورت به را خود كودك والدين مواردي چنين در:مدرسه
به را او امتيازات و كرده مقايسه ديگر كودكان با نادرست
موفقيت شاهد كه موردي هر در والدين.ميكشند خود كودك رخ
نامعقول شكل به نيز خود فرزند از باشند ديگر كودكان
.دارند را شدن موفق انتظار
نقاشي خوب چقدر مينا ببين:ميگويند مثال عنوان به
همچنين نميتواني؟ تو چرا خوب ميخواند ، درس يا ميكشد
ميان والدين و مربيان خانه ، يا مدرسه محيط در است ممكن
تفاوت دارند متوسطي توانايي كه كودكاني و موفق كودكان
با دوگانه و نامعقول رفتارهاي گونه اين تكرار.شوند قائل
ديگران كه كرد خواهد تلقين آنها به را مسئله اين كودكان
چنين.برترند شايستگي و استعداد نظر از او به نسبت
غبطه حد از بيش ديگران موفقيتهاي به نسبت هميشه افرادي
.ميشوند مايوس خود از و ميخورند
در انگيزه ايجاد براي بهتر راههاي از يكي دانست بايد
.ميباشد گذشتهاش عملكرد با او قابليتهاي مقايسه كودكان
و رضايت ايجاد براي روش مناسبترين ميتواند عمل اين
در را سالمي مشخص رقابت احساس زيرا باشد ، كودك در خشنودي
:ميگويد كودك به مادر يا معلم "مثلا.ميدهد شكل كودك
.ميكني نقاشي بهتر پيش روز به نسبت روز هر تو جان مريم
از مانع كه عواملي ديگر از:كودك حد از بيش حمايت -
از حد از بيش حمايت ميشود ، افراد در ارزشمندي خود احساس
استكه مربيان يا والدين به آنها نمودن وابسته و كودكان
ضعف و قوت نقاط و خود به نسبت كودك كه ميشود آن از مانع
و نفس به اتكاء عدم باعث نهايت در و كند پيدا شناخت خويش
.ميشود كودك استقلال
به نسبت او.باشد متكي كسي به دارد نياز هميشه فردي چنين
عملكرد و ميگيرد تصميم ميگويد ، آنچه توانايياش ، خود ،
برخوردار كمتري جسارت و جرات از و داشته ترديد و شك خود
.است
از بعضي:نادرست برچسبهاي از استفاده و تمسخر تنبيه ، -
را كودك نادرست رفتار اصلاح راه تنها مربيان و والدين
برخوردهايي چنين "مسلماميدانند كودك تحقير يا تنبيه
اعتماد عدم خودكمبيني ، حقارت ، احساس ايجاد باعث كودك با
خواهد او در رفتاري مشكلات ساير و كمرويي انزوا ، نفس ، به
داشتن و كودك شايسته و درست راهنمايي دانست بايد.شد
يا كودك نادرست رفتار اصلاح و رفع در او با مثبت ارتباط
.او مكرر سرزنش و تنبيه تا بود خواهد موءثرتر دانشآموز
آنها درباره آنچه و شنيدهها طريق از اغلب كودكان همچنين
بزرگترها وقتي.ميبرند پي خود شناسايي به ميشود گفته
دست خسيس ، بداخلاق ، زشت ، مانند نادرست برچسبهاي طريق از
استفاده كودكان مورد در غيره و شلخته و چلفتي پا و
قرار قضاوت مورد را آنها نادرست طريقي به يا و ميكنند
پديد خودش به نسبت كودك در را ناخوشايندي احساس ميدهند
.ميآورند
كارگيري به از بايد معلمان و مربيان والدين ، اين بنابر
را كودك احساسات زيرا ورزند ، اجتناب برچسبها گونه اين
او در را منفي خودپنداري و شخصي تصور و كرده دار جريحه
.ميبخشند قوت
نريماني اشرف
روانشناسي ارشد كارشناس
|