ضرورت بر عمومي فرهنگ شوراي
بزرگداشت براي ملي بسيج
كرد تاكيد (ره)خميني امام
توسعه و آموزش ، پژوهش
پايدار توسعه سرمايهانسانيدر
دندانهاي از ميتوان چگونه
كرد؟ مراقبت خوبي به شيري
لباس طراحي بينالمللي مسابقه
داخلي دكوراسيون و
ميشود برگزار
گوش درباره توصيهها اين به
!كنيد گوش كردن ،
ارزشمند زربافت پارچه قطعه يك
شد اهدا رضوي قدس بارگاه به
كتابفروشيها پيشخوان روي
پرورش و آموزش وزارت سوي از
ثبتنام چگونگي شد اعلام
نمونه مدارس ورودي آزمون در
دولتي
اولين برگزيدگانمسابقه اسامي
فيزيك نوبل جايزه سوي به گام
شد اعلام
تجربيات با تهراني كتابفروشان
ميشوند آشنا يكديگر
كريمدر قرآن بزرگ نمايشگاه
شد برپا ورامين
ضرورت بر عمومي فرهنگ شوراي
بزرگداشت براي ملي بسيج
كرد تاكيد (ره)امامخميني
خود جلسه نخستين در عمومي فرهنگ شوراي :فرهنگي علمي گروه
مردمي و عمومي مشاركت و ملي بسيج ضرورت بر جاري سال در
(ره)خميني امام سال عنوان به سال 1378 شكوه با برگزاري در
.كرد تاكيد
عطاءالله سيد رياست به ديروز كه عمومي فرهنگ شوراي
به جاري سال نامگذاري به اشاره با شد ، مهاجرانيبرگزار
آنرا انقلاب ، معظم رهبر طرف از(ره)خميني امام سال عنوان
افكار وتحليل شناخت براي ملي اجماع و سراسري حركت يك
.دانست ايران اسلامي جمهوري بنيانگذار
موسسه مقام قائم انصاري حميد حضور با كه جلسه ، اين در
برنامههاي و اهداف شد ، برگزار(ره)آثارامام نشر و تنظيم
امام حضرت تولد يكصدمينسالگرد بزرگداشت طرح پيشنهادي
جوان ، تعامل نسل نياز به توجه ضرورت بر و بررسي(ره)خميني
جمهوري بنيانگذار آثار و آرا تبيين در گوناگون ديدگاههاي
.شد اسلاميتاكيد
اميدواري ابراز جلسه اين در عمومي ، فرهنگ شوراي اعضاي
براي(ره)امامخميني بزرگداشت از عموميحاصل فضاي كردند
.شود برادري و وحدت ، همدلي منشاء ملت
فرهنگي انقلاب عالي شوراي ابلاغيه همچنين جلسه اين در
مخل موارد بررسي براي عمومي فرهنگ ماموريتشوراي بر مبني
و شد بررسي مطبوعات درقانون "عمومي حقوق" و "ديني مباني"
و صاحبنظرانحقوقي نظر از مهم اين انجام براي شد مقرر
.شود استفاده فقهي
پژوهشگاههاي مجموعه از شد مقرر عمومي فرهنگ شوراي در
شود دعوت هستند فعال قم در كه جملهپژوهشگاههايي از كشور
در عمومي حقوق و ديني مخلمباني موارد بررسي زمينه در
حضور كارشناسيبا وگروههاي كنند تحقيق مطبوعات قانون
پيشنهاد به پژوهشي مراكز كارشناسان و فقهي صاحبنظران
از كميته چند در شورا تاييد و عمومي شورايفرهنگ اعضاي
به بررسيها نتايج و تشكيلشود "فقهي و كلامي" كميته جمله
.گردد ارسال فرهنگي انقلاب شوراي
كشوردر مطبوعات وضعيت گزارش بررسي از پس گذشته سال در
اصل 24 به توجه با شورا اين انقلابفرهنگي ، عالي شوراي
مطالب بيان در ونشريات مطبوعات" ميگويد كه اساسي قانون
،"عموميباشد حقوق و ديني مباني به مخل آنكه مگر آزادند
به را عمومي حقوق و ديني مباني مخل موارد درباره بررسي
.كرد ارجاع عمومي شورايفرهنگ
توسعه و آموزش ، پژوهش
پايدار
توسعه سرمايهانسانيدر
توسعه براي ساختاري پيششرط شش بررسي
كشور در پژوهشي و آموزشي نظام
از كه خواهدبود مساعد توسعه براي هنگامي آموزشي ، نظام *
روحنوآوري و علمي و فكري مخاطره و چانهزني و انتقاد
آموزشگيرندگان ، براي بتواند كلاسهايش فضاي كند ، استقبال
بلند بيشتر دستهايي درس ، درحين نمايد ، برپا ذهني توفان
...و بيفتد جروبحث سربگيرد ، گفتوگو شود ،
;اشاره
و منابع متغير از تابعي پايدار ، درونزاي توسعه
(Human Resourses and Potentialities) انساني استعداهاي
جامعه در "خصوصا ;آنهاست از بهرهوري چندوچون به منوط و
بازسازي كار در و گذر حال در و دارد جوان جمعيتي كه ما
بهينه استفاده كه راستاست اين در و است خويش همهجانبه
اهميت از توسعه براي كشور پژوهشي و آموزشي ظرفيتهاي از
پژوهشي و آموزشي فرآيندهاي اما.ميشود برخوردار خاصي
بربيايند ، كار به پايدار توسعه مسير در اينكه براي نيز ،
پارهاي به حاضر نوشتار در كه دارند ساختاري پيششرطهايي
همايش در اين از پيش مقاله ، اين.ميشود پرداخته آنها از
و بودجه و برنامه سازمان توسط كه توسعه سوم برنامه تدوين
.بود شده ارائه شد ، برگزار سيما و صدا همايشهاي محل در
خودگرداني
(Self-governing)
ايران ، در آموزشي نظام مزمن و ساختاري ضعفهاي از يكي
آموزشي ، سيستماست بوده قدرت بدنه به آن شديد وابستگي
و ميشد تلقي حكومت زيرمجموعههاي و حواشي از ،"معمولا
سبب ، بههمين و مييافت سازمان عمودي ، و متمركز الگويي با
را لازم خلاقيتپروري و پويايي و انعطافپذيري خاصيت
ميشد بنا قصر جنب هخامنشي ، دوره در مراكزآموزشي.نداشت
و صاحبمنصب خود ، براي تا بود حاكم طبقات انحصار در و
تربيت ستارهشناس و پزشك حتي و مترجم و حسابدار و دبير
استاد ، گزينش مديريت ، فرآيندهاي كشور ، سياسي مركزيت.كنند
كنترل شاپور گندي را خارج به اعزام و امتحانات دروس ،
.ميكرد
نظام بيثباتي موجب ايران تاريخ سياسي ناپايداريهاي
بر مذهبي تعليمات صفوي ، دوره در "مثلا ميشد ، آموزشي
محدوديت.افكند سايه حرفهاي و فني علمي ، آموزشهاي
آموزشي ، روشهاي.يافت افزايش زنان ، براي آموزشي
و تكلفآميز حال عين در و تعصبآلود و سختگيرانه
دارالفنون ، كه است قاجار دوره در ديگر نمونه.شد دشوارياب
تحت و بزرگزادگان انحصار به "عملا اميركبير ، از پس
جاي به طباطبايي ، محيط تعبير به و درآمد حكومت كنترل
.شد نوكرسازي كارخانه علم ، اهل تربيت
و نوين مدارس تاسيس جنبش كه قمري سده 20 آغاز در
صدارت از استفاده با كساني سرزد ، ملي "احيانا
،(ق.-ه 1315) معارف انجمن تشكيل با كوشيدند امينالدوله
اين.كنند تقويت استقلال جهت در را ايران آموزشي نظام
با رياستش و ميشد تامين مردمي كمكهاي با انجمن ،
دولتآبادي ، رشديه ، چون كساني و بود احتشامالسلطنه
داشتند ، عضويت آن در ديگران و ناظمالاطبا امينالضربها ،
اتابك كارآمدن روي و امينالدوله عزل با متاسفانه ولي
توسعه و تجددخواهي و معارف انجمن به او امينالسلطان ،
نفاقافكنيهاي پي در و نداد نشان خوش روي نوين آموزش
معارف عالي شوراي و آمد فراهم انجمن انحلال زمينه دروني ،
براي.شد آن جايگزين بود ، شده تشكيل اتابك خود توسط كه
و كردند تبعيدش عاقبت و ايجاد محدوديتهايي نيز ، رشديه
(1).شد متوقف مستقل مدارس تاسيس جديد حركت
سپس و مدارس رضاخان ، دوره در نيز و مشروطه از بعد
نظريات به و بود حكومت كامل قيوميت و تحتكنترل دانشگاه ،
وقعي درسي برنامهريزي نحوه در صاحبنظران انتقادات و
در و شهريور 20 و جهاني جنگ از پس تنها.نميشد نهاده
فرهيختگان همت به كه بود ايران در دمكراسي بحران دوره
و دانشگاه استقلال جهت در نو از حركتي جامعه ،
طي نيز را قانوني مراحل و آمد بهوجود آن غيرمتمركزشدن
استقلال مجوز سياسي ، اكبر علي دكتر.ش سال 1321 در.كرد
دانشكده ، هر رياست و كرد زمينهسازي را تهران دانشگاه
شوراي توسط دانشگاه رياست و علمي ، هيات شوراي توسط
آزمونها ، درسي ، برنامهريزي.گرديد انتخاب دانشگاه
شد قرار و يافت غيرمتمركز روندي...و علمي هيات استخدام
دانشجويان امور شوراي و گردد تامين شهريه ازطريق بودجه
رتبه دانشجويان و دانشكدهها منتخب نمايندگان از مركب
به امور ، پارهاي درباره تصميمگيري و آيد بهوجود اول ،
و بود مستعجل بسيار استقلال اين.شد تفويض دانشجويان خود
كنترل و بخشيدن تمركز به وقت حكومت ،"مجددا دهه 40 ، در
سياست متاسفانه (2).يازيد دست دانشگاهي و آموزشي نظام
از موجباتي و علل به نيز انقلاب بعداز در تمركزگرايي
برنامهريزيهاي ثقل مركز بدينترتيب ، و شد سرگرفته
در و ايالتي ، دانشگاههاي و بومي مناطق در نه تحصيلي ،
از هدايت ستادي مراكز در بلكه آكادميك ، نهادهاي خود درون
و درسي برنامهريزي در دانشگاهها.گرفت قرار بالا ، و دور
نميورزيدند ، سيستميك و نهادي مشاركتي ، آموزشي ، مديريت
در و اولويتها ، و هدفها تعيين در نظاممند ، نقشي
.نداشتند ارزيابي و برنامهريزي و سازماندهي
خودگرداني و ساختاري تغيير فكر ،"اخيرا اينكه تا
تحولاتي بركات از اين.آمدهاست بهميان دانشگاهها
دوم پديده و شده پيدا جامعه در است صباحي چند كه ميباشد
و تمركززدايي "مطمئنا.است آن ديگر آثار از نيز خرداد
عالي ، و متوسطه ابتدايي ، از اعم آموزشي ، نظام استقلال
بهگونهاي كشور ، پژوهشي و آموزشي ساختار كه ميكند ياري
اخير ، سالهاي در.شود دگرگون كنوني ، متحول دنياي درخور
حتي آورده ، روي غيرمتمركز آموزشي سيستم به شرقي اروپاي
تفويض" قدري و شده احساس آموزشي انعطاف ضرورت چين ، در
(3).است گرفته صورت "اختيار
نوآوري و سوءالبرانگيزي تفكر ، توليد باز
و ميدهند اطلاعات ،"صرفا كه دانشگاههايي و مدارس
و ميكنند ارزيابي و اندازهگيري را افراد حافظه آنگاه ،
دارد ، "تفكرزايي" استعداد كمتر آنها ، آموزشي عمليات
از اي گونه در برسانند؟ ياري توسعه به ميتوانند چگونه
مقدار بيشترين به را نمرهها بهترين آموزشي ، نظامهاي
كوتاهمدت حافظه در بسا چه آنهم -درسي جزوات كردن ازبر
و تفكر تيزترين به نه ميشود ، داده -امتحان شب به مربوط
در رايج امتحاني سوءالات كيف و كم بر مروري.انديشيدن
چنين در معلمها بهترين.مدعاست اين بر گواه دانشگاهها
صحيح پاسخهاي بيشترين كه بود خواهند كساني كاري ، فضاهاي
برايشان پرسش بيشترين كه آنها نه بدهند ياد افراد به را
.كنند ايجاد
كه است بهگونهاي درسي ، جزوات و كتابچهها طبيعت
.كنيد بر از را ما فقط شده كه طوري هر ميگويند ، آشكارا
.كردنياند حفظ ساختاري ، و ماهوي بهلحاظ آنها "اساسا
كه اكتشافي روشهاي مثل روشهايي با رايج ، آموزشي الگوهاي
رشد به و مينمايد ، لذتبخش و پرهيجان را تدريس جريان
و استعدادها پرورش و بيسابقه و نو افكار پرورش و تفكر
خاطرات در اينشتين.دارند فاصله ميانجامد ، خلاقيتها
( /1889(Luitpold پولد لوئيت آموزشگاه تحصيلش محل از خود
بودند مجبور بچهها آنجا در چگونه كه ميدهد توضيح
فراهم كردن ، سوءال زمينه بهندرت ، و كنند حفظ را هرچيزي
خوب شاگردي هم ، "آلبرت" خود مدرسهاي ، درچنانميآمد
!نميرسي جايي به هيچوقت تو:ميگفت او به معلمش و نبود
(4)
از كه بود خواهد مساعد توسعه براي هنگامي آموزشي ، نظام
نوآوري روح و علمي ، و فكري مخاطره و چانهزني و انتقاد
گيرندگان ، آموزش براي بتواند كلاسهايش فضاي.كند استقبال
درس ، درحين نمايد ، برپا (Brain Storming) ذهني توفان
بيفتد ، جروبحث سربگيرد ، گفتوگو شود ، بلند بيشتر دستهايي
و دانشآموزان تدريس ، روشهاي و درسي برنامههاي
بزند ، دامن افكارشان به و كند مسالهدار را دانشجويان
و برانگيزاند آزمون و انديشيدن به بيفكند ، پرسشهايي
و روشها از موهوم ترس و نوگريزي محافظهكاري ، فرهنگ
برآنها (New-Fobia) بديع و تازه تجربههاي و ايدهها
.نشود چيره
محوري فرآيند و فراشناخت
است آن توسعه ، با مناسب آموزشي سيستمهاي لوازم ديگر از
در "مثلا) "شناخت" بر علاوه آموزشگيرندگان ، براي كه
(هنر و پزشكي و فني يا انساني يا پايه علوم زمينه
بهگونهاي بدهند ، نيز "فراشناخت" مهارتهاي و تواناييها
فاصله خود ، آموزشي فرآيندهاي از پيوسته شوند قادر كه
را آنها (Evaluative Thinking) ارزياب تفكر با و گرفته
نو ، از مدام ، را خود تجارب و كند بازپردازي و ارزيابي
(5).بنمايند سازماندهي
فرآيند" خصيصه آموزشي ، نظامهاي است لازم منظور ، همين به
به كه باشد اين هدفشان و رسانند هم به "محوري
آشكار و عملي و فكري مهارتهاي ظهور در آموزشگيرندگان
از چگونه كه بگيرند ياد تا برسانند ياري خلاقيتها كردن
از پس و بيندوزند اطلاعات چگونه كنند ، استفاده خود حواس
مطابق.نمايند تفسير و پردازش و سازماندهي چگونه اندوزش ،
ماهي عدد سه روز هر كسي به اينكه عوض در ضربالمثل ، يك
.بياموزيد را آن كار طرز و بدهيد ماهيگيري تور يك ببخشيد ،
خود ، كه ميكنند كمك آموزشگيرندگان به نظامها ، اينگونه
اطلاعات از يا و آورند دست به تازه دادههاي و اطلاعات
فرضيهاي مشاهداتشان ، از و بگيرند جديد نتايج قديمي
در برعكس...و بيازمايند خوب را فرضياتشان و بپرورانند
از ذهن انباشتن جز هدفي ،"محور موضوع" آموزشي نظامهاي
بهترين /فشردهترين برنامهها ، بهترين.نيست اطلاعات
و آنهاست حجيمترين كتابها بهترين و /پرحرفترين معلمها ،
ذهن در انبوه دادههايي كه هستند كساني محصلين بهترين
يك و ميگيرند بيشتري نمرههاي درنتيجه و كردهاند انبار
.ميشوند !فارغالتحصيل ديگران از سريعتر ترم
مسالهگرا آموزشي سيستمهاي و مساله حل
ديويي جان نظريات مانند) آموزشي جديد رهيافتهاي اهميت
دنيا ، در اخير آموزشي پيشرفتهاي در آنها تاثير و (..و
به را كساني "معمولا آموزشي ، نظامهاي.است نكردني انكار
ميكنند ، حفظ زيادي فرمولهاي و اطلاعات كه ميآورند بار
مسالهاي زندگي ، در فرمولها ، آن با ميتوانند كمتر اما
كه داشت وجود مدارس در عادتي باز دير از.كنند حل را
ميخريدند بازار از را حلالمسائل كتابهاي دانشآموزان ،
به ورود براي.ميگرفتند ياد را آن آماده حلهاي راه و
با خصوصي ، كلاسهاي و تستها تمرين طريق از نيز ، دانشگاه
نتيجه در و ميشدند آشنا صحيح پاسخهاي و سئوالات انواع
مواجه مشابه سئوالات با سراسري كنكور جلسه در وقتي
و بودند كرده حفظ "قبلا كه آشنايي پاسخهاي به ميشدند ،
توانايي كمتر اما.ميزدند علامت ست ، ا صحيح ميدانستند
درسي كلاسهاي در.ميرسانيدند هم به را تازه مسائل حل
و آزمايشگاهي جمعي ، كوشش و مسائل طرح جاي به نيز ،
.است ميشده بسنده تئوريك كليات به آنها ، حل براي كارگاهي
در ميتوانستند كمتر ما ، آموختگان دانش نتيجه ، در
علمي ، مهندسي و طراحي به كاري ، مراكز و بازار و كارخانه
ما ، دانشگاههاي.برآيند مسائل حل عهده از و زده دست
.نبودهاند (Problem Oriented) مسالهگرا دانشگاههاي
كارآمد آموزشي نظام
(Effective Training)
ما ، كشور در آموزشي نظام ساختاري ضعفهاي اساسيترين از
تعداد) سيستم خروجي.است آن بودن ناركارآمد نيز ، يكي
خورد باز اما ميكند ، پيدا كمي افزايش (فارغالتحصيلان
:ميشود اشاره مورد چند به كه نيست ميان در مطلوبي كيفي
از انبوهي (6):(اشتغال كيفيت و كميت) كاركرد حيث از (الف
از متجاوز سال 1373 ، در.ميمانند بيكار فارغالتحصيلان
نرخ.داشت وجود بيكار دانشگاهي فارغالتحصيل هزار 45
درصد سال 1355 ، 1/4 در دانشگاهي ، فارغالتحصيلان بيكاري
قرار به "تفصيلا سال 1373 ، در درصد سال 1365 ، 9/5 در و
.است بوده شماره 1 جدول
در اينكه جاي به نيز اسلامي آزاد دانشگاه متاسفانه ،
موردي ، و خاص مهارتهاي پرورش و حرفهاي ، و فني رشتههاي
كرده تاسيس انساني ، علوم از زايد حجمي كند ، سرمايهگذاري
فارغالتحصيلان درصد است500 زده دامن بيكاري مشكل به و
بنابر.بودهاند آزاد دانشگاه از انساني علوم رشتههاي
فرصت ميليون حدود 5/1 سال 1383 ، در برآوردها ، پارهاي
روند با مقابل ، در و عالي آموزش داراي انساني نيروي شغلي
.داشت خواهيم كار متقاضي فارغالتحصيل ميليون كنوني ، 2
نيست ، دانشگاه خروجي از انبوهي بيكاري فقط مشكل وانگهي
كمتر تعدادي مييابند ، اشتغال كه نيز آنها ميان از بلكه
دهه چند در.ميشوند وارد توليد و سازندگي جريان به
و عمومي خدمات وارد دانشآموختگان ، چهارم سه حدود گذشته ،
بخشهاي نه و) دلالي و تجاري مناسبات "احيانا و اداري
.شدهاند (توليدي
كشاورزي متخصصين درصد فقط 9 اشتغال ملي توزيع نظر از (ب
از بيش و شدهاند جذب روستايي توليدات عرصه به "مستقيما
و تمركز شهري ، اقتصاد حوزه در دانشآموختگان كل درصد 90
.يافتهاند تجمع
تا 70 ، سال 55 از چند هر:اشتغال جنسي توزيع لحاظ به (ج
است ، رسيده درصد به 1/67 درصد از 5/25 زنان باسوادي نرخ
درصد از 9/12 كار بازار در آنها فعاليت و حضور ميزان اما
معلمي ، در بيشتر هم آن است ، كرده افت درصد به 7/8
.داشتهاند اشتغال كارمندي ، و بهياري پرستاري ،
به اغلب فارغالتحصيلان:كارآفريني و نقش نظر از (د
فكر به كمتر و هستند اشتغال براي آماده زمينههايي دنبال
.هستند خلاق و اصيل كار انگيزه داراي و كارآفريني
شغلي آينده به را دانشجويان نگرش كه تحقيقي مطابق
و حضوري نيمه و حضوري دولتي دانشگاهاي در) خودشان
آنها درصد است ، 61 كرده بررسي (اسلامي آزاد دانشگاه
ابداع و خلق آمادگي و نداشتند اشتغالي خود به تمايلي
خودشكوفايي و مادي تكاپوي و كار براي ابتكاري زمينههايي
.ندادند نشان
در فارغالتحصيل درصد اشتغال75 تخصصي توزيع حيث از (-ه
.مييافتهاند اشتغال خود ، تحصيلي رشته با بيربط شغلي
نظام سيستمي درون متغيرهاي به كه جا آن تا امر علت
و دورهها كه است اين ميشود ، مربوط كشور در آموزشي
چندان.داشتهاند كاربردي جنبه كمتر تحصيلي ، برنامههاي
و دانش تحولات و بومي و ملي اولويتهاي و نيازها با
اقتصادي بازار در تقاضا و عرضه مقتضيات و تكنولوژي
.نميشدهاند منجر كارآمد آموزش به و نبودهاند متناسب
دورههاي نيز و حرفهاي و فني آموزش به مدتها همچنين
توجهي حرفهاي ، كوچك كالجهاي و مدت كوتاه تخصصي آموزشي
آن بايستي نتيجه "مطمئنا.است نميشده معطوف خور ، در
نامطلوب ، فرايندهاي اين كه است بديهي.هست كه ميشده
كلان علل "مثلا) دارند آموزشي نظامهاي بيرون در نيز عللي
(...و سياسي اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي ، حيث از ساختاري
.است خارج گفتار اين خاص موضوع از كه
يك صورت به "كار سوي به آموزش" ژاپن ، پرورش و آموزش در
.دارد وجود آن براي خاص برنامههايي و است شده منظور اصل
ساختن و كار به علاقه بردن بالا برنامهها ، اين از هدف
فعاليتهاي و كار اهميت و ارزش ترفيع و مختلف چيزهاي
اين براي كه ژاپني اصطلاح.است تجربه با همراه سازنده ،
.است اين رفته ، كار به فعاليت از حيطه
Kinro ,Taiken و Gakushu
طريق ، اين از (كار تجربه و يادگيري آموزش ، ) Kyoiko
نيز عملي كار با نظري ، دانش از فراتر گيرندگان ، آموزش
آينده اشتغال درباره انديشيدن براي فرصتي ميشوند ، درگير
تمامي در بايد "الزاما مزبور اصلميكنند پيدا خود
براي لازم مواد.شود گنجانيده آموزشي و درسي برنامههاي
ميشود گذاشته دانشآموزان اختيار در رايگان به كار ،
توسط هزينه و (..و آزمايشگاه و گياهان تخم و نشا "مثلا)
علاوه و ميشود تامين مردمي كمكهاي يا و پرورش و آموزش
اين در پرورش و آموزش از خارج متخصصين از معلمين ، بر
(7).ميشود استفاده زمينه
پژوهش بر مبتني آموزش
شدن نهادي بدون دو هر و آموزش توسعه بدون پايدار توسعه
مبادي و) پژوهش فرهنگ ارتقاي.درنميآيد فعل به تحقيق ،
(...و نوآوري خلاقيت ، علمي ، تفكر عقلانيت ، مثل آن بنيادين
توسعه از مطلوب الگوي يك لازمه تحقيق نظام استقرار و
زمينههاي كه است آن مستلزم خود ، نوبه به و ميباشد
سرانجام و حقوقي قانوني ، سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي ،
و انجمنها رونق و رواج به مربوط اعتباري و اقتصادي
و منطقهاي ملي ، سطح در) تحقيقاتي و علمي نهادهاي
جذب و داخل محققان از جانبه همه حمايت و (بينالمللي
نفس تازه محققان پرورش ضمن كشور ، از خارج ايراني محققان
ساختار و ارتباطاتي الگوهاي "طبعا و آيد فراهم جديد ،
دهكده و اطلاعات عصر خور در گونهاي به كشور اطلاعرساني
استفاده نيازمند تحقيق مثال براي.شود متحول جهاني كوچك
و اينترنت كامپيوتر ، رسانهاي ، چند تكنولوژي از آسانياب
(8).است (World-Wide-Web) جهانگستر تار
شده دانشبر پيش ، از بيش آن روي بر زندگي كه دنيايي در
پژوهشي سالانه بودجه بالاي ارقام از صنعتي كشورهاي و است
و 110 ترتيب 150 به ژاپن و آمريكا "مثلا) هستند برخوردار
باشتاب نيز پيشرو توسعه حال در كشورهاي و (دلار ميليارد
و تايوان) برميدارند گام تحقيق كردن نهادي در تمام
ملي ناخالص توليد از درصد و 3/1 ترتيب 8/1 به سنگاپور
نسبت در درصد ، رقم 454/0 (ميكنند تحقيقات صرف را خود
تامل جاي ملي ، ناخالص توليد به ايران تحقيقاتي هزينههاي
به "بودجه" كه است اين آن از مهمتر اما (9).است بسيار
نوآوري ، و توليد و تحقيق روح در هنوز كه حالي در تنهايي ،
و مساعد ارتباطي الگوهاي پژوهش ، به متعلق مدني نهادهاي
تحقيقات ، گسترش براي لازم كمي برنامه سرانجام و كار ابزار
دهي به راه دارد ، وجود كاستيهايي و نارسيها خاميها ،
.نميبرد
درجه در است لازم تحقيقاتي ، و آموزشي نظام صورت هر به
درجه در و بروند پيش يكديگر دوشادوش و هم پاي به پا اول
و كار بازار اولويتهاي و نيازها با را خود دو هر بعدي ،
ارتباط در آن با و داده مطابقت ملي ، و بومي خدمات و صنعت
.باشند
فراستخواه مقصود
:منابع
حسين دكتر ايران ، در جديد تمدني موءسسات تاريخ * (1)
.تهران 1370 دانشگاه اردكاني ، محبوبي
. تهران ، 1354 صديق ، عيسي دكتر ايران ، فرهنگ تاريخ *
حكمت ، عليرضا دكتر باستان ، ايران در پرورش و آموزش *
.تهران 1351
. (451346) تهران دانشگاه راهنماي (2)
آن ، عمودي و متمركز الگوي و ايران آموزشي ساختار (3)
. جامعه فراستخواه ، مقصود
وكيلي ، نسرين سانتري ، لورنس جوان ، اينشتن آلبرت (4)
. عاليقاپو ، 1374
مهديزاده ، مجيد گالاگر ، جيمز تيزهوش ، كودكان آموزش (5)
.قدس ، 1372 آستان رضواني ، احمد
تاليف و ترجمه بيستم ، قرن در جهاني تربيت و تعليم *
.قطره ، 1372 صفوي ، امانالله
Creativity and Intelligence
Getzels, J.W.& Jackson, P.W.New York Wiley1962
:به بنگريد بخش اين ارقام و آمار پيگيري براي (6)
نيروي تربيت و تامين جامع طرح گزارشهاي تلخيص و بررسي *
برنامهريزي و پژوهش موءسسه خرداد 76 ، متخصص ، انساني
.عالي آموزش
محمد كاربردي ، نگاهي در ژاپن در پرورش و آموزش *(7)
جليل ، 1373 فرهنگي تحقيقاتي موءسسه جعفريان ،
Curriculum Leadership,
Innovation and change,
Pautler- Albert- I.1962
بهمن 1376 ، منطقهاي 2729 سمينار مقالات خلاصه (8)
عالي آموزش برنامهريزي و پژوهش موءسسه تهران ،
شماره ايران ، صنعتي و علمي پژوهشهاي سازمان نوآوران ، (9)
آذرماه 76 92 ،
دندانهاي از ميتوان چگونه
كرد؟ مراقبت خوبي به شيري
محافظت بهتر ، عبارتي به يا و اوليه پيشگيري كه است واضح
است بهتر پس.دارد ارجحيت درمان بر بيماري ، بروز درمقابل
دوران همان از شيري ، دندانهاي حفظ و پوسيدگي از جلوگيري
شامل كه مشخصي غذايي رژيم است لازم و شود شروع بارداري
مادر براي است ويتامينها و معدني مواد پروتئينها ،
.شود تجويز
سازد ، برطرف را مادر بدن احتياجات تمام كه خوبي تغذيه
صورت ودر كند تضمين نيز را كودك دندانهاي ميتواندسلامت
مواد ساير و ويتامينها تجويز به نيازي كامل ، تغذيه
عدهاي كه است فلورايد استثناء ، مورد تنها.نيست اضافي
شود ، تجويز بارداري در فلورايد قرصهاي اگر هستند معتقد
به اما ميشوند ، مصون پوسيدگي مقابل در شيري دندانهاي
شناخته "كاملا هنوز فلورايد ، جانبي اثرات كه اين دليل
.است سئوال زير آن تجويز نشدهاند ،
..و ژنتيكي عوامل دهاني ، بهداشت غذايي ، رژيم دهاني ، عادات
شيري ، دندانهاي حفظ در كه هستند فاكتورهايي جمله از.
به آنها ، مهمترين به اينجا در كه دارند تعيينكننده نقش
:ميشود اشاره اختصار
تغذيهاي عوامل -1
بارداري ، دوران در مادر صحيح تغذيه شد ، ذكر كه همانگونه
در را جنين دندانهاي و بوده برخوردار زيادي اهميت از
دنيا به از پس علاوه به.ميدهد قرار تاثير تحت آينده
كودك دندانهاي حفظ در را نقش مهمترين تغذيه ، كودك ، آمدن
انجام مادر شير با است بهتر كودك تغذيه.ميكند ايفا
كننده ايجاد عوامل و مغذي مواد رسيدن بر علاوه تا گيرد
ميشود ، حاصل مكيدن توسط كه فكين صحيح تكامل عمل ايمني ،
فلورايد بودن كم مادر ، شير اشكال تنها.بگيرد صورت نيز ،
سوم يا دوم هفته از فلورايد تجويز صورت اين در كه است آن
حد از بيش مصرف كه آنجا ازميگيرد صورت زايمان ، از پس
(Enamel Fluorosis) مينايي فلوروزيس باعث فلورايد ،
فلورايد ميزان و كودك سن بين تناسب است لازم ميشود ،
.شود رعايت شهر ، آب فلورايد ميزان به توجه با مصرفي
شود جلوگيري بطري توسط كودك به شير دادن از حتيالامكان
(Bottle milk Syndrom) يا شير شيشه سندرم دچار وي تا
در وسيع پوسيدگيهاي سندرم ، اين مشخصه علامتنگردد
باعث عادي حالت در شير.بالاست فك قدامي دندانهاي
در "مخصوصا ساعتها ، وقتي ولي نميشود ، دندان پوسيدگي
باعث بماند ، باقي دهان در است ، كم بزاق ميزان كه شب طول
از پس كودك.ميشود دندانها در وسيع پوسيدگيهاي ايجاد
كه ميكند غذايي مواد ساير از استفاده به شروع ماه ، چند
آنها دراختيار كمتر را قندها است بهتر ابتدا همان از
قدرت ،(قندها)كربوهيدراتها كه چرا داد ، قرار
دارا را غذايي مواد ساير به نسبت بيشتري پوسيدگيزايي
.ميباشند
ژنتيكي عوامل -2
مقابل در دندانها مقاومت و جنس دانشمندان ، تحقيقات طبق
دندانها رفتن دست از باعث كه عواملي ساير و پوسيدگي
توضيح كه ميكنند پيروي ژنتيكي مسايل از كمابيش ميشوند ،
.است خارج بحث اين حوصله ، از دراينباره
دهاني بهداشت -3
آنها رويش زمان از ميبايد كودك دندانهاي دهاني بهداشت
پارچه يا و دندانپزشكي گاز از استفاده با و شود شروع
از بعد ولي نمود ، آنها دندانهاي كردن پاك به اقدام تميز
كه دندان خمير و مناسب مسواك بوسيله ميتوان مدتي ،
به و داد انجام را عمل اين باشد ، فلورايد حاوي "ترجيحا
خود به را دندانها و دهان بهداشت رعايت مسئوليت تدريج
سن تا موارد بيشتر در لازم مهارت البته كرد ، واگذار كودك
كه زماني تا است تذكر به لازمشد نخواهد سالگيايجاد 7
بلعيدن احتمال ميشود ، انجام والدين توسط زدن مسواك عمل
.دارد وجود كودك توسط دندان خمير از مقداري
دهاني عادات -4
هستند غيرتغذيهاي دهاني عادات نوعي درگير كودكان اكثر
.شود ناهنجاري ايجاد به منجر مدت طولاني در ميتواند كه
انگشت مكيدن به ميتوان عادات ، اين مهمترين از
بلع آن متعاقب و زبان مكيدن و (شست انگشت"مخصوصا)
دندانهاي رويش تا عادات اين اگر كه كرد اشاره غيرطبيعي ،
.كرد خواهد ايجاد وسيع ناهنجاريهاي كند ، پيدا ادامه دائمي
ميخوابند ، دهان در انگشت با و شب طول در كه كودكاني در
دهاني ، عادات اين.ميشود مشاهده شديدتري ناهنجاريهاي
اين غير در شود ، ترك سالگي تا 5 سن 4 تا حداكثر بايد
.است الزامي زمينه اين در اطفال دندانپزشك با مشورت صورت ،
شكاريان ماريتا دكتر
لباس طراحي بينالمللي مسابقه
داخلي دكوراسيون و
برگزارميشود
با داخلي دكوراسيون و لباس طراحي بينالمللي مسابقه
و علمي تربيتي ، سازمان توسط چين قديمي فرهنگ بر تاكيد
ژاپني موءسسه يك همكاري با (يونسكو) متحد ملل فرهنگي
.ميشود برگزار
زينتآلات ، لباس ، طراحي زمينه چهار در مسابقه اين
برگزار آن به مربوط تزئينات و منزل لوازم و مبلمان
فرهنگهاي شناخت به جوان طراحان تشويق آن هدف و ميشود
.است آنها ميان ارتباط برقراري براي زمينه ايجاد و جهان
در زمينه چهار اين از يكي در ميتواند تنها طراح هر
كاغذي در و رنگي بهصورت را خود طرح و كند شركت مسابقه
.بفرستد يونسكو به سانتيمتر xابعاد 4030 به
خرداد 25) ژوئن 1999 تاريخ 15 از پيش تا ميبايست طرحها
مختصر توصيف با بايد طرح.شود فرستاده يونسكو به (1378
مورد مواد موضوع ، هدف ، ) فرانسه يا و انگليسي زبان به
.باشد همراه (اثر توليد براي رفته بهكار فنون و استفاده
طرحها پشت در اثر صاحب تلفن شماره و نشاني نام ، ذكر
.است ضروري
كسب براي ميتوانند مسابقه اين در شركت علاقهمندان
يونسكو ملي كميسيون به شركت فرم دريافت و بيشتر اطلاعات
مسجد روبهروي بلوارميرداماد ، تهران ، نشاني ، به ايران در
اداره پلاك 17 ، يكم ، كوچه حصاري ، شهيد خيابان الغدير ،
.كنند مراجعه فرهنگ
گوش درباره توصيهها اين به
!كنيد گوش كردن ،
تمرين با موءثر كردن صحبت توانايي كه همانگونه ;اشاره
.است موءثر و مفيد نيز دادن گوش در تمرين است ، ميسر
به توجه فرد ، هر روزانه كار درصد تا 40 متوسط 30 بهطور
دادن ، گوش.نيست دادن گوش شنيدن ، امااست ديگران حرفهاي
سپس و كردن دقت يكي به خود اطراف مختلف صداهاي بين از
ميخواهيم اگر.است سپردن بهخاطر و فهميدن شنيدن ، آنرا
ابتدا بايد مسير ، اين در و بشنويم بهدقت بايد دهيم ، گوش
از را آنها و كرده شناسايي را دادن گوش مخل عوامل
:عبارتنداز عوامل اين.برسانيم بهحداقل يا و بينبرده
...و افكار گسيختگيهاي اضطراب ، نگراني ، سروصدا ،
كردن گوش فنون
.بنشينيد راحت *
صندلي روي و داشته آمادگي جسماني نظر از تدريس بههنگام
.بنشينيد راحت خود
.باشيد داشته روحي آمادگي *
باشيد داشته درس به راجع اطلاعات مقداري قبل ، از يعني
اين.بشنويد ميخواهيد را چيزهايي چه بزنيد حدس اينكه تا
دقيقه حدود 15 در و درس اجمالي مطالعه با را آمادگي
.آوريد بهدست ميتوانيد
.فهميدن براي مسئوليت قبول *
براي گوشدهنده مسئوليت حس به دادن گوش در موفقيت شرط
بايد شما معلم ، بعداز كنيد فكر "مثلا.دارد بستگي فهميدن
.كنيد تدريس
.كردن تكذيب بهجاي فهميدن ، بهقصد دادن گوش *
و عناد با نه اما است ، خوب انتقاد با همراه دادن گوش
.تكذيب
.كنيد كنترل را خود احساسات *
ميآموزيد ، را چيزي چه كه كنيد توجه نكته اين به يعني
آمد ، هم بدمان كسي از اگر لذا.ميگويد كسي چه نهاينكه
.كنيم گوش حرفهايش به
.فكر بودن سريعالانتقال *
شاگرد ، "معمولا.است الزامي تدريس سرتاسر در فكر تمركز
جلوتر هميشه فكري ازلحاظ و كرده فكر معلم از سريعتر خيلي
به شاگرد ميشود باعث سرعت اختلاف همين و است دبير از
.بماند جا معلم مطالب از و كرده فكر ديگري مطالب
بيانات تفسير و مرور صرف را اضافي زمان بايد بنابراين
.كرد معلم
.اصلي ايده به دادن گوش *
و كرده فكر بيشتر جزئيات به دادن ، گوش هنگام است ممكن
مطالب كه باشيد داشته توجه.بدهيد دست از را اصلي مطالب
براي را آنها معلم ولي باشد توجه جالب است ممكن جزئي
را اصلي نكات بتوانيد بايد لذا ميگويد ، اصلي مطلب تاكيد
.كنيد جدا فرعي از
.يادداشتبرداري *
مطالب تدريس ، هنگام و داشته ومداد كاغذ كلاس ، در هميشه
كه كنيد يادداشت طوري را جزئي مطالب و بنويسيد را اصلي
نيز ، شنوندگان بهترين حتي.كند كمك اصلي مطلب شدن روشن به
.بياورند بهياد شنيدهاند كه را آنچه همه نيستند قادر
.بنشينيد تخته و دبير به نزديكتر *
داشته كمتري دشواري كردن درك و ديدن شنيدن ، براي تا
.باشيد
.كنيد ارزشيابي ميشنويد ، كه را آنچه *
كه آنچه با آن ارتباط و است گوينده منظور كه آنچه درباره
.بينديشيد ميدانيد ، اينباره در
.كنيد متمركز را خود حواس *
كه آنچه به نه كنيد توجه ميگويد آموزگار آنچه به تنها
صداي و لحن به.دهيد انجام هفته آخر تعطيلات در بايد
.كرد توجه نبايد..و اشارات و حركات گوينده ،
.بپرسيد *
نپرسيدن.بپرسيد نشديد ، متوجه يا نميدانيد كه را هرچه
.كشيدن بهدوش را ندانستن بارخواري عمر يك:يعني
فدائي علي
ارزشمند زربافت پارچه قطعه يك
اهداشد رضوي قدس بارگاه به
كتيبه و بازوبندي نقش با نفيس بسيار زري پارچه قطعه يك
و فرهنگي ارزش از نقش و رنگ تكنيك ، بافت ، نوع نظر از كه
فرهنگي ميراث سازمان سوي از است برخوردار شاياني هنري
.اهداشد رضوي قدس آستان به كشور
دارد ، عرض متر و 5 طول سانتيمتر كه 114 پارچه اين
دارد "موسيالرضا بن علي اباالحسن يا" مضمون به كتيبهاي
.است ثلث خط به قرينه و تكرار صورت به كه
نقش با اطلسي بافت نوع از شده ، اهداء زري پارچه قطعه
از سبز زمينه در گلابتون و دارچيني پررنگ آبي بازوبندي
مخملبافي و زري كارگاه در كه است خالص ابريشم جنس
.است شده بافته سازمان اين سنتي هنرهاي پژوهشهاي مديريت
به و طراحي طريقي محمد استاد توسط ارزشمند پارچه اين
آن نقشبندي و شده بافته صدفيپور فضلالله استاد وسيله
هنرهاي بنام هنرمندان از ساري محمودي محمود استاد را
.است داشته عهده به ايران سنتي
بافت سابقه تاريخي ، روايات براساس كه است گفتني
نخ از آن تزئيني عناصر يا زمينه در كه پارچههايي
حدود 1500 يعني پيش سال به 2000 است شده استفاده گلابتون
ايران در پارچهبافي هنر و بافندگي آغاز از پس سال
.ميرسد
دوره ميدهد نشان زمينه اين در مطالعات ديگر ، سوي از
در و ميشود محسوب طلايي عصر و زريبافي هنر اوج صفويه
پايگاه و مهد يزد و كاشان اصفهان ، شهرهاي زمان ، اين
.شدند هنر اين آفرينش
اين اساتيد اهتمام به نيز كنوني دوران در است ذكر شايان
با و تاسيس سال 1309 در زريبافي كارگاههاي هنر ،
پارچههاي بافت كار كاشان ، شهر از هنرمندان فراخواني
.شد آغاز "مجددا بود ، مانده متروك مدتي كه زريبافي
سال در كشور فرهنگي ميراث سازمان سنتي هنرهاي مديريت
اين در فعاليت به سنتي هنرهاي حفظ راستاي در و 1366
و هنرمندان وافر تلاشهاي با و پرداخت زمينه
هنر اين توسعه و رواج به اينك مجموعه اين دستاندركاران
.است پرداخته رفته ياد از
نيز اصفهان و كاشان چون شهرهايي در تهران ، بر علاوه
هنر اين گسترش و راهاندازي براي بيوقفهاي تلاشهاي
اين زريبافي كارگاه در حاضر حال در.است گرفته صورت
بافته مخمل و زري انواع از جالب بسيار نمونههايي سازمان
بهترين با طرح و رنگ تنوع نظر از آنها از برخي كه ميشود
پارچه كه ميكند برابري گذشته در سنتي هنر اين بافتهاي
.است نمونهها اين از رضوي قدس آستان به اهدايي
كتابفروشيها پيشخوان روي
كارنينا آنا
اول چاپ /سميرا نشر /قازارسيمونيان ترجمه /تولستوي لئون
.تومان 3800/صفحه 968/نسخه تعداد 3300 /1377
چگونگي اما يكديگرند ، شبيه نيكبخت خانوادههاي همه"
اين ".است آن خود به مختص خانوادهاي هر سيهبختي
آناكارنينا (رمان) بلند داستان كه است جملهاي
آغاز آن با روس نويسنده بزرگترين تولستوي ، اثرگرانسنگ
به كه است سرگذشتي داستان ، كه پيداست ناگفته و ميشود
(آناكارنينا همان يا آركاويونا آنا) كسي نامرادي و ناكامي
.ميشود ختم
گذشته هم ايران در بلند رمانهاي دوران كه شود گفته شايد
چاپ نخستين چاپ اين "احتمالا رسمي طور به كه چرا است ،
هم ديگر رمانهاي فروش اما.است دهه دو از پس كتاب اين
به كه واميدارد را خواننده اخير ، سالهاي در آن حجم
.بگردد ديگر دلايل دنبال
كه روان نثري با است قبولي قابل ترجمه حاضر ، ترجمه
.نمياندازد دشواري به را خواننده
به كه آنجا از و نيست دير گاه هيچ تولستوي آثار خواندن
نسلها همه براي ميپردازد ، انساني عميق مسائل و رنجها
.است بردن لذت و درك قابل
(1)مدرن مهندسي طراحي در مكانيزمها
انتشارات /نيكبخت محسن:ترجمه /آرتوبولوسكي تاليف
.تومان 2600/جلد 2000/اول 1377 چاپ /خرد جاودان
قرار مطالعه مورد مكانيزم عنوان به كتاب اين در آنچه
در سالها كه است مكانيزمهايي واقع در ميگيرد
.است رفته كار به مكانيكي مختلف سيستمهاي
در لولاي يك مثل ساده سيستمي در كه حركتهايي براي
توليد كارخانجات در كه پيچيدهاي سيستم تا معمولي
دو از بعدي ، جلد شش و حاضر كتاب.ميشود ديده كامپيوتر
-"انگليسي فرهنگهاي" و "مكانيزمها":است شده تشكيل قسمت
.برعكس و فارسي
(رمان) آشوريها
دكتر و طاري كريمي كوشيار دكتر ترجمه /گيلد نيكلاس
/اول 1377 چاپ /گستر سخن انتشارات /منصور بيت ويلسون
تومان 2350/نسخه 2000
تاكنون كه است آمريكا معروف نويسندگان از يكي گيلد
رئيس مردان تابستاني ، سربازان همچون پرفروشي رمانهاي
كتاب اين داستان.است نوشته را بازيافته و گمشده و جمهور
آشور قوم تاريخ برهههاي سرنوشتسازترين از يكي به مربوط
درگيريهاي از سرشار و (ميانرودان جنوبي نيمه ساكن)
.است شهرياري و عشق برسر گونهگونه
سياه فرعون
انتشارات /همداني فرزاد ترجمه /ژاك كريستيان نوشته
تومان 1300/نسخه 2000/اول 1377 چاپ /مرواريد
اين از پيش آنها ، روزگار و مصر فراعنه مورد در
با كه "فرعون مخصوص پزشك سينوهه ، " كتاب با كتابخوانها
آشنا است ، شده منتشر بسيار شمارگان در و متعدد ترجمههاي
در را خود كنجكاوي عطش برخي شايد داستان ، درآن.شدهاند
.كردهاند سيراب فراعنه روزگار مورد
است مصر فراعنه از شيريني و جذاب داستان نيز حاضر كتاب
كتاب اين.است شهره پرفروش آثار نوشتن به آن نويسنده كه
فروش نسخه ميليون فرانسه 5/2 در تنها ناشر ، ادعاي به نيز
از يكي پيانخي دوران به رمان اين ماجراي.است داشته
كرده حكومت سال سي از بيش كه پنجم و بيست سلسله فراعنه
كهن ، مصر زبان در ،"پيه" يا "پيانخي".ميپردازد است ،
."زنده":دارد جالب معنايي
فردوسي شاهنامه
(مسكو چاپ نسخه براساس)
(مشهد) سخنگستر انتشارات /ياحقي جعفر محمد دكتر مقدمه با
.تومان 7500/صفحه 623/نسخه 3000/اول 1377 چاپ
شدن سروده زمان از فردوسي ، ابوالقاسم حكيم شاهنامه
عامه.است بوده خواص و عوام توجه مورد همواره تاكنون
يك معناي دانستن كه بيآن -آن شنيدن يا خواندن از مردم
خود گذشته به شدهاند ، سرگرم -سازد نگرانشان واژه چند يا
در را خود ناتوانيهاي كردهاند ، افتخار خود ميهن و
از و ساختهاند كمرنگ پهلوانان ديگر و رستم قهرمانيهاي
.شدهاند زده هيجان آن داستانهاي حادثهاي ساختار
درپي معمول ، بهرههاي و لذتها بر علاوه اما ، خواص ،
كاويدهاند چه هر و بودهاند آن نكتههاي و رازها گشودن
آن ، خالق و شاهنامه بزرگي اينان نظر از.يافتهاند بيشتر
كه است آن در چيزي نيست ، معمول سرايندگان و آثار بزرگي
.ميخواند سطح از فرورفتن و فرا به را "مرد دانشي"
يگانه ارزشهاي واجد نيز ديگر مراياي و مناظر از شاهنامه
فارسي زبان كاركرد و كاربرد از بينظير گنجينهاي.است
در بسياري سياسي كاركردهاي واجد نيز گذشته آن از و است
.است بوده تاريخ طول
نوع دو خاص و عام خوانندگان تفكيك با معاصر ، دوران در
گرفته قرار اقبال مورد عظيم اثر اين از چاپ و ويراسته
با و مختلف شكلهاي در جلدي يك چاپ نوع يك "عمدتا.است
تصاوير با و غلط پر اغلب و ناويراسته و متفاوت ابيات
ناشران سوي از كنندگان استفاده عامه براي خانهاي قهوه
ارزنده پژوهشگران ديگر سوي از و است شده منتشر مختلف
آن به نزديك و منقح اثري تا كردهاند سعي خارجي و ايراني
اخير ، دسته ميان ازكنند منتشر است ، سروده فردوسي چه
هنوز "برتلس" فقيد ايرانشناس زيرنظر روس پژوهشگران كار
.ميشود شناخته كار بهترين عنوان به
چاپ نوع دو اين ساختن نزديك براي گام نخستين حاضر ، كتاب
تصاوير با جلدي يك صورت به كتاب.است شاهنامه از
مسكو چاپ براساس اما (رخسار استاد اثر) قهوهخانهاي
اساتيد از ياحقي دكتر نيز را آن مقدمهاست شده منتشر
اين مورد در ذكر قابل ديگر نكته.است نوشته شاهنامهشناس
كرده منتشر را كتاب اين شهرستاني ناشر يك كه است آن كتاب
محسوب مهمي اقدام نشر ، صنعت خوب چندان نه دوران در كه
آن از خراسان فرهنگي ميراث سازمان كه چند هر ميشود ،
.است كرده حمايت
امروز ايران در سياسي جناحهاي
انتشارات /كلام زيبا صادق دكتر مقدمه با مرتجي حجت نوشته
/نسخه 5000/اول ، 1377 چاپ /شفيعي انتشارات و نگار و نقش
.تومان 1250
اسلامي انقلاب از پس كه است پديدهاي جناحبندي و جناح
فرهنگي ، مختلف محورهاي حول و اسلامي جمهوري نظام درون در
فاقد سياسي جناحهاي.است گرفته شكل سياسي و اقتصادي
و مرامنامه داشتن جمله از سياسي حزب يك ويژگيهاي
.هستند شده اعلام مدون برنامه و اساسنامه
و اسلامي جمهوري نظام در سياسي جناحهاي از دقيق شناخت
آنها عملكرد پيشبيني در كننده تعيين نقشي آنها ، مواضع
در جناحها عملكرد به نسبت را تحليل قدرت و دارد
اين در تاكنون كه مطالعاتي.ميبرد بالا مختلف انتخابات
برخي در ژورناليستي مقاله چند به است ، شده منتشر زمينه
.است بوده محدود نشريات
بيانيهها ، به استناد با خلا اين رفع براي حاضر پژوهش
فاصله در جناحها به وابسته افراد اظهارات و نشريات
انجام موردآنها در داوري بدون خرداد 76 ، تا سالهاي 74
مبارز روحانيت جامعه مواضع فصل سه در كتاب ايناست شده
نزديك گروههاي و مبارز روحانيون مجمع همسو ، تشكلهاي و
پيام گروه اسلامي ، انقلاب ارزشهاي از دفاع جمعيت آن ، به
در را سازندگي كارگزاران و انصارحزبالله دانشجو ،
.است كرده بررسي مختلف جنبههاي
پرورش و آموزش وزارت سوي از
ثبتنام چگونگي شد اعلام
نمونه مدارس ورودي درآزمون
دولتي
دبيرستانهاي ورودي آزمون ثبتنام :فرهنگي علمي گروه
تا داوطلبان و شده آغاز ماه ارديبهشت از 17 دولتي نمونه
به مراجعه با تا دارند فرصت روز مدت 20 به ماه همين پنجم
ارسال و فرم تكميل به نسبت خود تحصيل محل راهنمايي مدارس
.كنند اقدام نام ثبت مدارك
اين در شركت داوطلبان اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
پايه در تحصيل به اشتغال چون شرايطي داراي بايد آزمون
مردودي سابقه نداشتن تحصيلي 7877 ، سال در راهنمايي سوم
در كل 15 معدل حداقل وكسب راهنمايي دوره تحصيل ترك و
.باشند خرداد 78 در راهنمايي سوم سال نهايي امتحانات
براساس كه است فصلي رتبه احراز علمي ، نظر از پذيرش شرط
تعيين ورودي آزمون نمره و راهنمايي سوم سال نمرات معدل
.ميشود
روستايي ، 10 دانشآموزان به ورودي سهميه درصد حداقل 60
آزادگان ، شهدا ، فرزندان شامل شاهد دانشآموزان به درصد
به آموزشي واحد ظرفيت بقيه و جانبازان و مفقودالاثرها
.مييابد اختصاص شهري مستعد دانشآموزان
را ورودي علمي آزمون درسي مواد پرورش ، و آموزش وزارت
تعليمات عربي ، فارسي ، ادبيات بر مشتمل عمومي دروس شامل
دروس و يك ضريب با انگليسي زبان اجتماعي ، علوم ديني ،
با تجربي علوم و چهار ضريب با رياضيات بر مشتمل اختصاصي
.كرد اعلام سه ضريب
دولتي نمونه دبيرستانهاي ورودي آزمون گزارش اين براساس
راهنمايي سوم سال ماه خرداد نهايي امتحانات پايان از پس
.ميشود برگزار
اولين برگزيدگانمسابقه اسامي
فيزيك
نوبل جايزه سوي به گام
شد اعلام
دانشآموزان برگزيده مقاله يازده :فرهنگي علمي گروه
مسابقه هفتمين در شركت براي كشورمان دبيرستاني
نوبل جايزه سوي به گام اولين عنوان با فيزيك بينالمللي
.شد ارسال لهستان كشور به فيزيك
پرورش و آموزش وزارت بينالمللي علمي همكاريهاي دفتر
لهستان علوم آكادمي فيزيك موءسسه اعلام پي در كرد اعلام
دانشآموزان فيزيك بينالمللي مسابقه هفتمين كه
فيزيك نوبل جايزه بسوي گام اولين عنوان با را دبيرستاني
مقاله ميان 247 از ميكند ، برگزار ميلادي جاري سال در
شركت براي كشورمان دبيرستاني دانشآموزان سوي از واصله
مقالات عنوان به را مقاله داوري 11 كميته مسابقه ، اين در
مسابقات در شركت جهت دفتر ، اين سوي از و انتخاب برتر
ذكر شايان.است كرده ارسال لهستان علوم آكادمي به مذكور
اين دوره ششمين و پنجمين در ايراني دانشآموزان كه است
.گرديدهاند افتخار ديپلم سه اخذ به موفق مسابقهها ،
آكادمي از مسابقه دوره هفتمين نهايي نتايج دريافت محض به
.شد خواهد اعلام برندگان اسامي لهستان ، علوم
:است زير شرح به برگزيده مقاله نويسندگان 11 اسامي
دادي مريم كرمانشاه ، از داداري غزل مشهد ، از آگنج ايمان
نسيم اصفهان ، از اراني رضوي مريمالسادات مازندران ، از
علي ، آل نازنين سيده اروميه ، از فلاحت سميه و ميهني
و عامري شروان ترشيزي ، فواد توكلي زهرا آشتياني ، سميرا
.تهران از عاملي سياوش
تجربيات با تهراني كتابفروشان
ميشوند آشنا يكديگر
"كتابفروشان تجربيات انتقال" سمينار :فرهنگي علمي گروه
و ناشران اتحاديه محل در امسال فروردين چهارم و بيست
.ميشود برگزار كتابفروشان
و پژوهشگر آذرنگ عبدالحسين روزه يك سمينار اين در
و بازاريابي در متخصص رامين علي دكتر همچنين و كتابشناس
سابقه با كتابفروشان از جمعي كنار در كتاب مسائل به آشنا
به پاسخ و خود تجربيات انتقال به گفتوگوهايي در تهران
.پرداخت خواهند شركتكنندگان پرسشهاي
تا 15 ساعت 9 از امسال فروردين سهشنبه 24 سمينار اين
.ميشود برگزار
كريمدر قرآن بزرگ نمايشگاه
شد برپا ورامين
استان كريم قرآن بزرگ نمايشگاه نخستين :فرهنگي علمي گروه
فرهنگسراي در خم غدير سعيد عيد بزرگداشت مناسبت به تهران
.شد برپا ورامين شهرستان ستاري شهيد
متنوعي بخشهاي از تهران استان كريم قرآن بزرگ نمايشگاه
قرآنهاي قرآني ، اشياء نفيس ، و خطي قرآنهاي نمايش شامل
قرآني ، علوم كتابهاي قرآني ، تفسير مترجم ، قرآنهاي چاپي ،
عليبن الموحدين مولي حضرت ويژه عترت كتابهاي قرآن ، قصص
از الهامگرفته نشانهاي و آرمها هنري ، آثار ،(ع)ابيطالب
و قرآني نرمافزارهاي قرآني ، هنري تابلوهاي كريم ، قرآن
تواشيح گروههاي و قاريان تصويري و صوتي آثار قرآن ، آموزش
نيز و نوجوانان ويژه بخش خارجي و ايراني همخواني و
كريم قرآن بزرگ نمايشگاه.است شده تشكيل قرآني فعاليتهاي
.بود خواهد داير جاري ماه فروردين روز 26 تا
علمي اخبار
|
برويد هم بزرگسالان در ميتواند مو پياز
بزرگسالان ، در:گفتهاند ما به دانشمندان گذشته ، در
دارد؟ حقيقت اين آيا اما.برويد نميتواند مو پياز
سر موي ريزش بررسي جديدترين ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
موءسسه در پژوهشگران.است ريخته هم به را سنتي ، تصورات
را موضوع اين شيكاگو دانشگاه در واقع "هواردهيوز" پزشكي
كه آنجايي تا.كردهاند آزمايش مختلف موشهاي روي به
شبيه انسان و موشها در پوستي مسايل و بيماريها ميدانيم ،
بهاصطلاح موشهاي دريافتهاند دانشمندان اين.است هم به
.شوند برخوردار تازه موي پيازهاي رويش از ميتوانند "كچل"
با انسان كه دادهاند درس ما به":ميگويد كارشناس يك
رويش از نميتواند و ميآيد بهدنيا مو پياز معيني شمار
در كه دادهايم نشان ما.شود بهرهمند جديد موي پيازهاي
هم بزرگسالي سنين در كه دارد وجود توانايي اين انسان بدن
جديد موي پياز رويش سبب كه چيزي ".برويد تازه مو پيازهاي
.است "بتاكاتينون" نام به پروتئيني شد ، موشها در
:ميگويد است ، دكترا مدرك داراي و خانم كه كارشناس همين
تحريك را تازه موي پيازهاي رويش ميتواند بتاكاتينون"
بدن نمو و رشد هنگام "معمولا كه است فرايندي اين.كند
بدن پوست در ميتوان را فرايند اين.ميشود انجام
".كرد القاء بزرگسالان
اشاره كارشناس اين.هست راه اين در نيز خطراتي اما
تا يعني.برويد پيش حد از زياده ميتوانيد شما":ميكند
.شود غدهاي به تبديل و نشده متوقف مو پياز رويش كه جايي
روشن كليد كه است اين دهند انجام بايد دانشمندان كه كاري
اجازه يعني.آورند دست به را فرايند اين كردن خاموش و
خاموش با سپس و كرده رشد طبيعي اندازه به مو پياز بدهند
".سازند متوقف را فرايند اين آن ، كردن
رشد حد از بيش غدهها نميخواهيم چون ميگويند دانشمندان
.بشود زمينه اين در بيشتري پژوهشهاي بايد پس كنند ،
مولكول اين بفهميم بايد ما":ميگويد كارشناس همين
كار و شده تنظيم مو پياز ياخته درون در چطور پروتئين
ارتقاء باليني سطح به را آن ميتوانيم آنگاه.ميكند
".كنيم اعمال انسان مورد در و دهيم
مردان مسئله تنها ، مو ريزش ميكنند فكر افراد از بسياري
به هستند ، سال بالاي 50 كه مرداني درصد حدود 50.است
از مختلفي انواع اما.ميباشند دچار مو ريزش به نوعي
هم را كودكان و زنان ميتواند كه دارد ، وجود مو ريزش
به شايد آنان يافتههاي ميگويند ، پژوهشگران.كند مبتلا
.نكند كمك كس همه
به "كچل" كه آنهايي براي":ميدهد ادامه كارشناس اين
ريخت ، خواهد كلي به آنها موهاي بهزودي يا ميآيند ، دنيا
".نميشود اعمال ما يافتههاي "احتمالا بگويم بايد
صبر بگوئيم بايد ميبريد ، رنج مو ريزش از اگر بنابراين
.باشيد داشته
دارند پا بال ، جاي به كه مرغهايي
جاي به مرغها بدن بر توانستهاند آمريكا ، در دانشمندان
دانشگاه پزشكي دانشكده در پژوهشگران.برويانند پا بال ،
از پيشگيري به سرانجام پژوهش ، نوع اين:ميگويند هاروارد
.انجاميد خواهد انسان در اندام نقص
مرغ تقدم مسئله گرچه سي ، .بي.بي تلويزيون گزارش به
و كرده سردرگم و گيج را دانشمندان هم هنوز وتخممرغ
پژوهشگران اما است ، مانده باقي نشده حل همچنان تاكنون
و دست مانند بدن اعضاي برخي چطور كه دريافتهاند اكنون
هاروارد دانشگاه پزشكي دانشكده در كار.ميكنند رشد پا
جاي به اضافي پاهاي با مرغهايي ميتوان است داده نشان
و "معمولا كه را "ژني" پژوهشگران ، .داد پرورش بالهايشان
مرغي جنين درون به و گرفته ميشود ، يافت مرغ پاي در فقط
كارساز ترفند اين.كردند تزريق بود ، بال رشد حال در كه
چنين.آورد در پا بال ، جاي به بررسي ، مورد جنين.بود
سال 1997 ، درنيست جديد ها ، "ژن" از استفادهاي
به گوسفندي ژنتيك ، مهندسي از بهرهبرداري با دانشمندان
راه به جنجالي و كردند(Clone)"شبيهسازي" را"دالي" نام
گوش يك كه آورد وجود به را موشي كار ، اين نظيرانداختند
.بود شده رويانده پشتش بر انسان
در اعضا پيوند مورد در امر اين كه دادند قول دانشمندان
را بسياري آزمايش ، اين امابگذارد چشمگيري تاثير انسان
آزمايشها اين دانشمندان كه حالي در.ساخت خشمگين "شديدا
ميدانند ، پيشرفت و آينده امكانهاي و احتمالات بر دليل را
.نمينهند آنها بر پيشرفت نام سايرين كه است روشن
كارهايي شاهد ما ديگر يكبار":ميگويد كارشناس يك
فرانكنشتين داستان كه هستيم آزمايشگاههايي در اينچنيني
براي بيشتر اينها بخواهيد را راستش.ميآورد ذهن به را
علم كه اين تا است خود به مطبوعات عنوانهاي دادن اختصاص
بسيار آزمايشهاي مسير از را پول كارها ، اين.باشد واقعي
كه آزمايشهايي.است كرده منحرف غيرجانوري مهم
بيماريهايي درمان در و هستند واقعي علم و تاثيرگذارند
".بودهاند كارساز وآلزايمر سرطانها قلبي ، مرضهاي مانند
تاكيد دارند ، شركت آزمايشها اين در كه دانشمنداني
.دهند پرورش پا چندين با مرغهايي نميخواهند ميكنند
از جلوگيري به آينده ، در ميتواند كار اين ميگويند آنان
اما.كند كمك جانوران در وهم درانسان هم اندامها ، نقص
بايد آزمايشها ، اين پزشكي بهره و ارزش ميگويند مخالفان
اين به را جانوران از استفاده تا باشد العاده فوق "واقعا
.كند توجيه طريق
جرمهاي ارتكاب احتمال باردار ، زنان كشيدن سيگار
ميبرد بالا پسرشان فرزندان در را خشونتبار
بيشتر.دارد محكمي مدارك و شواهد سيگار دود خطرهاي
عوارض به نسبت را لازم هشدارهاي بايد سيگارسازي ، شركتهاي
يك امابدهند خود مصرفكنندگان به كشيدن ، سيگار جانبي
ميكشند ، سيگار كه بارداري زنان ميدهد نشان جديد بررسي
.دارند نگراني براي جديدي دليل "احتمالا
ميگويند ، پژوهشگران ان ، .ان.سي تلويزيون گزارش به
بارداري هنگام كه مادراني ميان را رابطهاي "احتمالا
.يافتهاند آنها پسر فرزندان رفتار و ميكشند سيگار
بكشند ، سيگار بيشتر آنان چه هر":ميگويد كارشناس يك
از ".ميشود بيشتر آنها پسر فرزندان در جرم ارتكاب آهنگ
زن هزار از 4 دانمارك در پزشكان تا 1961 ، سال 1959
چند روزي بنويسند خود خاطرات دفترچه در خواستند باردار
پروندههاي پژوهشگران بعد ، سال كشيدهاند340 سيگار
آورده دنيا به زنان آن كه پسراني توسط را جرم ارتكاب
.كردند مطالعه بودند ،
زنان كه پسري فرزندان درصد تنها 8 داد ، نشان بررسي اين
.شدند خشونتبار جرمهاي مرتكب آوردند ، دنيا به غيرسيگاري
روز در سيگار تا 20 كه 10 زناني براي درصد اين اما
آنان پسران كه اين احتمال يعني.شد برابر ميكشيدند ، 2
درصد به 16 شوند ، دائمي طور به خشونتبار جرمهاي مرتكب
بالقوه عوامل پژوهشگران اطلاعات ، اين تحليل دررسيد
هنگام مخدر مواد مصرف جمله از كردند ، حذف را ديگر
.خانواده اقتصادي وضعيت و پدر ، جرمهاي تاريخچه بارداري ،
روانپزشكي آرشيوهاي" نشريه در كه آنان نتايج اساس بر
چاپ به (AMA) "آمريكا پزشكي انجمن" به متعلق "عمومي
اثر:ميگيرند نتيجه آنان ديگر ، پژوهشهاي و است ، رسيده
رفتار روي تاثير به منجر كه است جنين مغز روي نيكوتين
.ميشود شخص
بهويژه ميرسد بهنظر رفتار اين":ميگويد كارشناس يك
اثر پژوهشگران گرچه ".باشد مربوط بودن تهاجمي و خشونت با
آوردند ، دنيا به زنان اين كه دختراني روي را نيكوتين
در كه ميگويند دانشمندان ولي نكردهاند ، مطالعه
بيشتر نر حيوانات مغز آزمايشگاهي ، جانوران روي آزمايشهاي
.گرفت قرار نيكوتين تاثير تحت ماده ، جانوران مغز از
اين قطعههاي تمام ميخواهيم ما":ميگويد كارشناس همين
ميخواهيم.كنيم كشف را آن و بگذاريم هم پهلوي را معما
جنايت و جرم ارتكاب در را خطرزا بالقوه عوامل تمام
آن بروز از آينده در بتوانيم تا دهيم ، شرح و بفهميم
".كنيم جلوگيري
خارجي هاي رسانه واحد:ترجمه
|
|