|
![]() |
|
براي اصولي برنامهريزي ضرورت
مدارس بهداشت مدارس بهداشت هفته بهمناسبت ![]() جدي همكاري با مدارس بهداشت مربيان و بهداشت كلي اهداف* تحقق درمان و بهداشت وزارت و پرورش و آموزش وزارت مييابد پيشدرآمد ميشود ، سپري ايران در مدارس تاسيس از سده دو به نزديك در موءثر و نيرومند زيرساختهاي به دستيابي هنوز اما اجراي تجربهها همه وراي است ، نشده عملي مدارس بهداشت روشني چشمانداز مدارس بهداشت مربيان تربيت به مربوط طرح و گشود آموزشي حساس دوره اين بهداشتي مشكلات حل براي را و علاقهمند جوانان از نفر صدها مناسب گزينه ازطريق آماده مدارس بهداشت مربيان بهعنوان خدمت انگيزه داراي پارهاي وجود اما.شدند فرهنگي مهم كانون اين در خدمت بهداشت ، وزارت و پرورش و آموزش وزارت ميان ناهماهنگيها مفيد طرح اين تحقق از مانع همچنان پزشكي ، آموزش و درمان ميبريم پي بيشتر مدارس بهداشت مشكلات به وقتي.است شده امروزه -آمده گزارش اين متن در كه همچنان بدانيم ، كه خدمات و بهداشت مربيان داشتن از كشور مدارس از بسياري كه واقعيت اين به باتوجهميباشند محروم ضروري بهداشتي نوجواني و كودكي دوران در رواني و جسمي بيماريهاي بروز است لازم كشوردارد ، جمعيت سلامتي و بهداشت در مهمي تاثير گفته پيش وزارتخانه دو نزديكتر هماهنگي و همكاري با زيرساختهاي آمدن بهوجود شاهد دهه اين پايان در حداقل .باشيم كشور مدارس در مناسب بهداشتي مدارس بهداشت هفته بهداشت ، جهاني روز با زمان هم سال هر و آموزش وزارت مدارس تغذيه و بهداشت كل اداره سوي از بر تاكيد با هفته اين نيز امسال.ميشود اعلام پرورش جهاني موضوع و "بزرگها پدر و بزرگها مادر سلامت" شعار ، .برميگيرد در را ماه فروردين تا 24 ، 18"سالمندان سلامت" از جدا خاص ، مناسبتي به هفتهاي يا روز اختصاص بيترديد مسايل از بسياري براي ميتواند صوري ، همبستگيهاي طرح عنوان به هفته يك اعلام معلم ، يك قول به.راهگشاباشد بهرحال كه باشد خوبي بهانه ميتواند مدارس ، بهداشت هفته قرار بيشتري توجه و شناسايي مورد مدارس غيربهداشتي مسايل بهداشتي حداقلهاي تحقق براي را برنامههايي و گيرند .كنند دنبال و آموزش مدارس بهداشت و تغذيه مديركل جعفري ، شريفه دكتر اين در":ميگويد هفته اين برنامههاي مورد در پرورش به بهداشتي مسايل مختلف برنامههاي با ميشود سعي هفته اين.شود داده آموزش دانشآموزان و مديران معلمان ، دانشآموزان ، براي صحبت و متخصص افراد از دعوت برنامهها يا انشاء نوشتن مثل مسابقهها و فعاليتها برخي اجراي و برميگيرد در را زمينه اين در ديواري روزنامه تهيه نظر در را برنامههايي خود ، توانمنديهاي فراخور به مدارس مدارس بهداشت هفته اعلام واقع ، در.ميكنند اجرا و گرفته و شود كار بيشتر خاصي موضوعهاي روي كه است بهانهاي بهداشت اصلي محورهاي اهميت شدن روشن براي دانشآموزان ".باشند داشته فعال مشاركت مدارس دربرگيرنده مدارس بهداشت ارتقاي البته":ميافزايد وي مورد مستمر گونهاي به بايد استكه اي گسترده اهداف دانشآموزان ، به آموزش.يابد تحقق و گرفته قرار توجه آنها به خدمات ارائه و دانشآموزان خانواده مدرسه ، كادر بدون چراكه.شود لحاظ جدي طور به بايد چارچوب اين در .بخشيد تحقق را هدف اين نميتوان خدمات ارائه آموزش ذيربط ، مراجع به ارجاع و بيماري موقع به تشخيص همچنين و بچهها سالم تغذيه و سلامتي حفظ براي پيوسته آنها ، ارائه كه است مهمي خدمات جمله از محيط بهداشت تامين درمان بهداشت ، وزارت مدارس ، مديريت خانوادهها ، مشاركت و آموزش از خارج ارگانهاي ساير و شهرداري پزشكي ، آموزش و ".راميطلبد پرورش وزارت مدراس بهداشت مديركل خاني ، رمضان علي دكتر از اين برنامههاي مورد در پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت مشاركت ميزان و هفته پرسش هفته اين بهتر هرچه اجراي براي پرورش و آموزش با با عمل در مدارس بهداشت هفته":گفت پاسخ در وي.كرديم تقارن دندانپزشكي روز و بهورز روز بهداشت ، جهاني روز دنبال استانها سطح در را مشتركي برنامههاي ما كه دارد چند از واقع در پرورش و آموزش با هماهنگي اين.ميكنيم طول در مدارس بهداشت مساله البتهاست شده شروع پيش سال خاص مدارس ، درون در خدمات دادن و است مطرح ما براي سال اعلام جنبه بيشتر هفته يك اين بلكه نيست هفته يك اين ارائه "تقريبا و دارد را فعاليتها و كارها برنامهها ، تحقق براي كه حالي در.است بخشي بين هماهنگي نمودهاي وارد ميخواهد دانشآموز كه موقعي همان از مدارس بهداشت واكسيناسيون كنترل ميشود شروع او معاينات بشود ، مدرسه بوفهها و غذايي مواد بهداشت و محيط بهداشت بر نظارت او ، .ميگيرد قرار توجه مورد عمومي بهداشت آموزش نهايت در و معضل مهمترين نظام يك مثبت آثار و ويژگيها و حساسيت امروزه بيترديد و صريح بسيار و روشن موضوعي كارا و توانمند پويا ، آموزشي چنين تعيينكننده تاثير بويژه و ميآيد شمار به دقيق همه.است رسيده اثبات به كشور توسعه و رشد بر نظامي كه را جامعه فرزندان تربيت وپرورش ، آموزش نظام ميدانيم هستند مملكت سرمايههاي رشديابندهترين و پوياترين از است ، سالم بدن در سالم عقل بهمصداق همچنين و دارد بعهده و بدن در تنها آگاهي و علم كسب و خلاقيت قدرت و استعداد .مييابد رشد و شكوفايي امكان كه ميباشد سالم روان بيتوجهي آثار به توجه با مدارس در بهداشت تحقق بنابراين محسوب حياتي بلكه ضروري تنها نه اصل يك آن اجراي به .ميشود مديران ، دارند ، مستقيم ارتباط مدارس با نوعي به كه افرادي در را معضل مهمترين خانوادهها و دانشآموزان معلمان ، ميكنند عنوان متخصص نيروي يك و بهداشت مربي نبود مدارس مربوطه ، ارگانهاي كليه همدلي و مشاركت با معتقدند و آموزش و درمان بهداشت ، وزارت عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت بايد مرتبط ارگانهاي ديگر و پرورش و آموزش وزارت پزشكي ، مجموعه و گرفته قرار دقيق ارزيابي مورد مساله اين آنها جذب و انساني نيروي تربيت براي لازم برنامهريزيهاي .شود انجام ضروري سياستگذاريهاي مدارس ، در مناسب طور به مدارس بهداشت عالي ايجادمدارس پيشينه در استان مركز چهار در مدارس بهداشت عالي مدرسههاي استان سال 1357 ، 13 تا كه شد تاسيس شمسي هجري تاريخ 1350 فوق مدرك با آن فارغالتحصيلان و برگرفت در نيز را ديگر .ميكردند شروع مدارس در را كارشان مدارس ، بهداشت ديپلم بهداشت فارغالتحصيلان تعداد سال 1357 ، در كه گونهاي به .ميرسيد تن هزار هفت حدود به مدارس كه بيماريها از پيشگيري اوليه ، كمكهاي انجام بيماريابي ، و است مدارس در بهداشت مربيان نقش اساسيترين شايد اصلي محور دانشآموزان روان و تن بهداشت و آموزش "اساسا .ميداد تشكيل را مدارس بهداشت مربيان كار دولت تصويب براساس سال 58 ، در اسلامي ، انقلاب از بعد وزارت به پرورش و آموزش وزارت آموزشگاههاي بهداري موقت ، نيز مدارس فرهنگي ، انقلاب با همزمان.شد منتقل بهداري شدند ، بازگشايي دانشگاهها كه سال 1362 در و شد تعطيل مدارس بهداشت رشته جايگزين عمومي ، بهداشت كارداني رشته وزارت درمان و بهداشت شبكههاي طرح دنبال به و گشت شدن پياده مسير در فعال طور به سال 1364 از كه بهداشت ، كشور درماني خدمات ارائه مراكز بهداريها گرفت ، قرار گذراندن با كه را مدارس بهداشت مربيان و شده محسوب ميشدند ، معرفي خانواده بهداشت كاردان بهعنوان كلاسهايي سيستم براساس كه پيشفرض اين با خواندند فرا مدارس از جمله از و جامعه افراد همه بهداشت ، درماني شبكههاي .ميگيرند قرار بهداشتي پوشش تحت دانشآموزان بهداشت ، وزارت سياستگذاري در حاضر حال در ترتيب ، اين به رفع جهت در بهداشتي ، يكپارچه سيستم ارائه منظور به شده حذف مدارس بهداشت تخصص جامعه ، عمومي بهداشت نيازهاي .است گرفته قرار توجه مورد عمومي بهداشت وكارداني بهداشتي مشكلات وجود دليل به اخير سالهاي در البته مسري بيماريهاي شيوع و كشور محروم نقاط مدارس در بهويژه به مدارس بهداشت مراقبان انتقال طرح دانشآموزان ، بين در .رسيد تصويب به اسلامي شوراي مجلس در پرورش و آموزش پرورش و آموزش به مدارس بهداشت مربيان طرح ، اين براساس اندك ، تعداد اين متاسفانه كه اينجاست نكته اما برگشتند بعد و نبوده كشور مدارس كليه بهداشتي معضلات حل به قادر به مدارس بهداشت مربيان انتقال يعني اقدام ، اين از توجه مورد بايد جامعتري برنامهريزي يك پرورش ، آموزشو .گيرد قرار مسئولين در پرورش ، و آموزش مدارس بهداشت كل مدير گفته به زيرا درصد حدود 30 تنها مدارس در بهداشت مربيان تعداد واقع مدارس بقيه و ميدهند پوشش را شهري ابتدايي مدارس تنها دكتر.هستند بهداشت مربي بدون استانها از بسياري در مسئول پرسنل كمبود":ميافزايد زمينه اين در جعفري شريفه وزارت وسيله به بايد كه است مهمي مسئله مدارس بهداشت وزارتخانه دو و شود حل درمان و بهداشت و پرورش و آموزش در كه برسند توافق به مدارس بهداشت اداره چگونگي مورد در و راهنمايي و ابتدايي مقاطع كليه در ما صورت ، اين امري بهداشت زيرا.داشت خواهيم مربيبهداشت دبيرستان ، فرقي حال ، باشد ، آن متولي متخصص نيروي يك بايد كه است از يا شود تامين بهداشت وزارت از نيرو اين كه نميكند نيست بهداشتي امور متخصص معلم ، .پرورش و آموزش وزارت كنار در بهداشتي نيروي يك عنوان به معلم وبكارگيري ".است نبوده موفقي طرح آموزشياش فعاليت نقش تهران ، دبيرستانهاي در مديريت سال سابقه 15 با مديري و ميداند درمدارس مدير نقش از بالاتر را بهداشت مربي آن وقتي بهويژه دانشآموز بيماري شناسايي":ميگويد آثار شاهد بارها من.ميباشد مهم بسيار است مسري بيماري چگونه كه بودهام بيماري ، موقع به شناسايي عدم اين سوء بهويژه.است كرده فلج را مدرسهاي بلكه كلاس يك تنها نه حداقلهاي از خانوادهها كه كشور محروم مناطق مدارس در بسيار بهداشت مربيان فعاليت نيستند ، برخوردار بهداشتي مكتب دخترانه دبيرستان مدير قويفكر ، مهناز.است ضروري مسئولان آموزش بهويژه مدارس در بهداشت آموزش الاحرار ، عمده بسيار را دانشآموزان همچنين و معلمين مدارس ، مشكلات به مديري مثال براي اگر":ميگويد و ميداند آگاه بيافريند ، ميتواند مدارس در بهداشت نبود كه عظيمي ضرورت و ميكند استفاده نيز امكانات حداقل از باشد ، خوبي به را ومحيطي فردي بهداشت با دانشآموز آشنايي دنبال را حداقلي برنامهريزيهاي جهت اين در و ميداند خواهد كاسته هزينهها بسياري از راستا اين در و ميكند ".شد دارد ادامه ![]() |
![]()
|