شوراي مصوبات آخرين براساس
بدو در معلمان برنامهريزي عالي
مهارتهاي دوره بايد استخدام
ببينند معلمي
فهرست در "پيسها" باستاني تپه
گرفت جا ايران ملي آثار
با تهران در تونس سفير ديدار
ارشاد وزير
!نشويد خفه باشيد مواظب
بنياد از جديد كتابهاي انتشار
فارابي سينمايي
مركز از جديد كتاب چند انتشار
و مطالعات تحقيقات ،
برنامهاي سنجش
ديدگاه
درآموزش تحقيق درس جاي
است خالي ما پرورش و
اقبال ستاره داريد 77 قصد اگر
و فرزندان خوشبختي آسمان در
:بيفروزيد خود دانشآموزان
را تربيتي 77رهنمود
بسپاريد خاطر به
كشف در كوچك آزمايشگاه همكاري
استاندارد زير و تقلبي داروهاي
تلخاك
به مزايا و حقوق پرداخت جدول
شد اعلام بازنشسته فرهنگيان
و امربهمعروف هفته برنامههاي
تهران مدارس منكردر از نهي
شوراي مصوبات آخرين براساس
دربدو معلمان برنامهريزي عالي
مهارتهاي دوره بايد استخدام
ببينند معلمي
و سيصد در برنامهريزي عالي شوراي :فرهنگي علمي گروه
وزير معين مصطفي دكتر رياست به خود جلسه سومين و هفتاد
مورد را كارشناسي مقطع در برنامه پنج عالي آموزش و فرهنگ
و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به.داد قرار تصويب
آلودگي ناپيوسته كارشناسي دوره برنامههاي عالي ، آموزشي
زيست ، محيط سازمان پيشنهادي (كنترل و شناخت) زيست محيط
قرآن ، علوم:رشته چهار در حديث و قرآن علوم كارشناسي دوره
پيشنهادي اسلامي تاريخ و تراجم و رجال علوم حديث ، علوم
معارف و فرهنگ كارشناسي دوره اسلامي ، مذاهب دانشگاه
كارشناسي دوره اسلامي ، علوم جهاني مركز پيشنهادي اسلامي
نفت استخراج مهندسي كارشناسي دوره و نفت اكتشاف مهندسي
عالي شوراي جلسه آخرين مصوبات از نفت وزارت پيشنهادي
مهارتهاي ساله يك برنامه جلسه اين در.است برنامهريزي
.رسيد تصويب به نيز پرورش و آموزش وزارت پيشنهادي معلمي
داوطلب ليسانس مدرك دارندگان كليه طرح اين موجب به
بود خواهند موظف پرورش و آموزش وزارت در دبيري استخدام
شغل به سپس و بگذرانند را معلمي مهارتهاي و تربيتي دروس
.بپردازند معلمي
فهرست در "پيسها" باستاني تپه
گرفت جا ايران ملي آثار
به مربوط "پيسها" تپه تاريخي اثر :فرهنگي علمي گروه
شماره با همدان شهر غربي شمال در واقع پيش سال حدود 4500
.رسيد ثبت به ملي آثار فهرست در 2023
تپه اين كشور فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
از كه فصلي بزرگ رودخانه و است غربي -شرقي تپه دو شامل
.ميگذرد آن وسط از ميگيرد سرچشمه كوه الوند آبهاي نشست
و بوده موجود محل در گذشته زمانهاي از شده ياد رودخانه
وجود به را تمدني و ساكن آن اطراف در مردماني مرور به
.آوردهاند
اواخر و اول هزاره به مربوط تپه روي بر مكشوفه سفالهاي
.است م.ق دوم هزاره
بيماري به مبتلا افراد كه آن سبب به پيسها تپه
داشتند سكني مذكور تپه روي بر شهر حاشيه در (پيسي)جذام
.است يافته شهرت نام اين به
تپه خاكاست مترمربع آن 400 عرض و تپه 800 اين طول
را آن حاشيه اطراف نواحي و است سياه رنگ به پيسها
مستعد بسيار كه ميدهد تشكيل رودخانه آبرفتي رسوبات
.است كشاورزي
باستاني سفالينههاي پراكندگي آن پيرامون و تپه سطح در
با منقوش سفالهاي همچنين و خاكستري سفالهاي جمله از
پيش سال تا 4500 از 4000 مانده جا به نخودي زمينه
.است تپه در موجود باستاني لايههاي نماينده
و دخل و زمان گذشت با غربي و شرقي تپههاي از يك هر
.شدهاند تقسيم كوچكتري تپههاي به انساني تصرفات
با تهران در تونس سفير ديدار
ارشاد وزير
يك ميدهد رخ ايران در اكنون آنچه:فرهنگي علمي گروه
كه است فرهنگي زاينده جريان يك بلكه نيست ، مخرب كشمكش
.دارد را آن لياقت ايران غني فرهنگ و تمدن
با ديداري در تهران ، در تونس كشور سفير رمضان ، ناصر سعيد
مطلب اين بيان با كشورمان اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
:افزود و شد تونس و ايران فرهنگي همكاريهاي توسعه خواستار
توسعه زمينه پيش تونس به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير سفر
.است همكاريها اين
دكتر ديدار اين در اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
طي نيز كشورمان اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني
ما كشور:گفت كشورمان اخير تحولات به اشاره با سخناني
مدت اين در و است بوده شاهنشاهي نظام سلطه زير سال 2500
نقطه يك به رسيدن تا و نداشتهاند نظر اظهار اجازه مردم
يك مانند آزادي:افزود وي.داريم پيش در زيادي راه متعادل
را آن خواستيم كه سرعتي هر با كه نيست مسابقه خودرو
با بايد كه است بلورين صفحه يك مانند آزادي برانيم ،
.شويم روبرو آن با احتياط
را ايران اسلامي جمهوري در هنري و فرهنگي فعاليتهاي وي ،
بخش در ويژه به ايران در:افزود و كرد توصيف گسترده
.است داده رخ اساسي تحول يك فرهنگي
كه سينمايي فيلمهاي:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
توليدات مجموع از بيشتر ميشود توليد ايران در سالانه
تصريح وي.است ايتاليا و فرانسه آلمان ، كشور سه سينمايي
و سينمايي فيلم تا 80 سالانه 60 توليد با ايران:كرد
زنان آنان از تعدادي كه مطرح فيلمساز از 200 بيش وجود
آثار توليد در جهان مطرح كشورهاي جزو هستند فيلمساز
.است سينمايي
!نشويد خفه باشيد مواظب
;سرآغاز
مرگ شايع علل از يكي غذا لقمه كردن گير دليل به خفگي
هم شما خود موارد از بسياري در.است انسان در ناگهاني
بهبود...و شديد سرفه با و شده حالت اين دچار است ممكن
وارد گلو از غذا زحمت بدون عادي ، حالت در.باشيد يافته
عنوان به تنفسي راه ابتداي در اپيگلوت وجودميشود مري
.ميشود تنفسي مجراي به غذا ورود از مانع اطمينان دريچه
و غذا بلع هنگام گلوت كارايي در ناهماهنگي وجود صورت در
خفگي و تنفسي مجراي به غذا ورود امكان خاص ، بيماريهاي يا
.دارد وجود
چيست؟ خفگي
و بافتها به آن انتقال و اكسيژن گرفتن وظيفه تنفس دستگاه
بدن از خارج به (Coيا 2 كربن اكسيد دي) كربنيك گاز دفع
پس و شده وارد دهان يا بيني راه از هوادارد عهده بر را
سپس و كوچك هوايي مجاري به بزرگ ، هوايي مجاري از عبور از
كه ميشود گفته حالتي به خفگي.ميرسد هوايي حبابچههاي
دچار بدن و شده ريهها وارد نتواند اكسيژندار هواي
.شود اكسيژن كمبود
خفگي علل
:از عبارتند خفگي مهم علت سه
هوايي ، راه انسداد -1
;كربن مونواكسيد گاز با مسموميت -2
;شدگي غرق -3
تنفسي راه انسداد
مواد ورود هوايي ، راه انسداد شايع و مهم علل از يكي
و عجله با خوردن غذا.است آن به غذا لقمه "خصوصا خارجي
احتمال غذا ، جويدن هنگام زدن حرف و خنديدن و فراوان شتاب
اسباببازي ، خارجي ، جسم اطفال ، در.ميكند بيشتر را خفگي
و شده تنفسي راه وارد ميتوانند نيز پول سكه يا تكمه
.كنند ايجاد خفگي
خفگي نشانههاي و علائم
زير و لبها شدن كبود:از عبارتند خفگي نشانههاي و علائم
دهان ، از كف خروج شديد ، سرفه خفقان ، احساس ناخنها ،
تشنج ، گردن ، عروق شدن برجسته گردن ، و صورت برافروختگي
.هوشياري اختلال و چشمها مردمك گشادي
ضروري اقدامهاي نخستين
قطع و هوايي راههاي در خارجي جسم يا و غذا لقمه كردن گير
به اكسيژن نرسيدن دليل به دقايقي ظرف در ميتواند تنفس ،
خارج در عمل سرعت نتيجه ، در.كند وارد جدي صدمات مغز
.است مهم بسيار بيمار تنفس برگرداندن و خارجي جسم كردن
در و كرده سرفه به وادار را او باشد ، هوشيار بيمار اگر
دست ، كف با آرام ، كردهايد ، خم پايين را او سر كه حالي
سبب كار اين.كنيد وارد او كتف دو بين ناحيه به ضربه چند
سرفه ، .شد خواهد خارجي جسم يا غذا لقمه شدن خارج
راههاي از خارجي جسم كردن بيرون براي شيوه موءثرترين
مثل خارجي اجسام و بازكرده را بيمار دهان.است هوايي
خارج را..و استفراغي مواد غذا ، لقمه مصنوعي ، دندان
جسم كردن خارج جهت (ليش هايم) "لايك هايم" روش از.كنيد
خود دستهاي بايستيد ، بيمار سر پشت.كنيد استفاده خارجي
شكم بالاي قسمت روي را خود مشت و زده حلقه او دور را
دست قراردهيد ، (سينه جناغ پايين قسمت و ناف بين) بيمار
محكم و سريع تكان چند و دهيد قرار مشت روي را خود ديگر
.كنيد وارد بيمار شكم بالايي قسمت به
تنفس برگشت نظر از را بيمار شكمي ، تكان بار چند از بعد
اختلال و خارجي جسم خروج عدم صورت در.كنيد بررسي
شروع را (مصنوعي تنفس) احياء اقدامات بيمار ، در هوشياري
نظر از دهان داخل بررسي ضمن باشد ، بيهوش بيمار اگركنيد
تاخير.كنيد شروع را دهان به دهان تنفس خارجي ، جسم وجود
.ميشود بدن حياتي اعضاي ديگر و مغز به رسيدن صدمه موجب
لايك روشهايم از ميتوانيد نيز ، بيهوش بيماران در
قرار پشت به خوابيده وضعيت در را بيمار.كنيد استفاده
بيمار رانهاي طرفين در و بازكرده را خود پاهاي دهيد ،
شكم بالاي و وسط قسمت در را خود دست يك كف بزنيد ، زانو
ديگر دست و داده قرار (سينه جناغ پايين قسمت و ناف بين)
.بگذاريد آن روي را خود
شكم به آرنجها كردن خم بدون و خود وزن از استفاده با
لحظهاي براي فشار بار هر از بعد.كنيد وارد فشار بيمار
تا 10 را 6 كار اين.آوريد وارد فشار "مجددا و كنيد صبر
.كنيد تكرار ميتوانيد بار
كنار در ميتواند امدادگر متخصصين ، از برخي نظر طبق
وارد فشار او شكم به فوق دستور طبق و گرفته قرار بيمار
(قلبي ماساژ و مصنوعي تنفس) احياء اقدامات بتواند تا كند ،
.كند اجرا سريعتر لزوم صورت در را
تنها او و كند گير نفر يك گلوي در غذا لقمه كه شرايطي در
قراردادن و خود دست كردن مشت با ميتواند فرد خود باشد ،
.كند وارد ناگهاني فشارهاي شكم بالاي در آن
:كنيد دقت زير موارد به كودكان خفگي با برخورد در *
كودك پيشاني روي دست يك.كنيد باز را كودك هوايي راه
ديگر ، دست با و كنيد خم عقب به كمي را او سر و داده قرار
.نگهداريد باز را او دهان و برده بالا كمي را چانه قسمت
كار اين بپرهيزيد كودكان سر حد از بيش كردن خم از
كردن خارج براي.شود منجر راههوايي انسداد به ميتواند
نظر از دهان بررسي بزرگسالان ، مثل كودكان در خارجي جسم
اقدام كشيدن نفس و سرفه به او كردن وادار و خارجي جسم
.كنيد استفاده لايك روشهايم از ميتوانيد و شود
دستهاي در را كودك و برگردانده پشت به را طفل ميتوانيد
سر كه دهيد قرار خود پاهاي ران روي نحوي به و بگيريد خود
چند است ، آزاد كه دستي با سپس.باشد تنه از پايينتر او
چند ميتوانيد را كار اينبزنيد او پشت به محكم ضربه
تنفس وضعيت نظر از بررسي آن از بعد و كرده تكرار بار
.گيرد صورت
علويان سيدموءيد دكتر
بنياد از جديد كتابهاي انتشار
فارابي سينمايي
جشنواره هفدهمين مناسبت به فارابي ، سينمايي بنياد سوي از
سينمايي كتاب چند زمستان 1377 در فجر ، فيلم بينالمللي
.شد منتشر ويژهنامه صورت به جديد
و پزشك حسن محمد زيرنظر كه كتابها ، اين از برخي مشخصات
به شده ، عرضه نشر بازار به نوروزي ، داريوش سردبيري با
:است زير قرار
/براهيمي منصور:كوشش به ;ملودرام و رمانس ويژه *
12000/وزيري صفحه ، 430/عليزاد اكبر علي:ويراستار
صحيح گردآوري براي است كوششي ملودرام ، و رمانس.ريال
حال ، به تا كه ملودرام و رمانس مهم بسيار و نظري مباحث
.است نگرفته قرار مخاطبان اختيار در شده ، دستچين شكل بدين
است آن نخست وهله در مباحث ، اين معرفي و گردآوري از هدف
آيد فراهم ژانري عنوان به ملودرام و رمانس مجدد تعريف كه
شكلگيري در (كمدي تراژدي ، ) ديگر مهم ژانرهاي همتاي كه
.دارند عمده نقشي "بشري واقعيت"
/وزيري صفحه ، 249;روايت ضد و روايت ويژهنامه *
دو روايت ، در پيرنگ داستان ، بنيادين ساختار6000ريال
در روايت فيلم ، شناسي روايت سينما ، در روايت روايت ، اصل
تجربه شصت ، دهه در فيلم روايتگري هاليوود ، كلاسيك سينماي
ترجمه "عمدتا كه ديگر مقاله چند و رويدادها همزماني
اين مطالب مهمترين است ، زمينه اين در خارجي معتبر مقالات
.ميدهند تشكيل را كتاب
:ويراستاران /;نوجوان و كودك سينماي و هنر در تاملي *
.ريال 7000/وزيري صفحه ، 228/ملكي افسر جمشيدي ، فرانك
و كودك نياز ايران ، ادبيات در كودك تصوير از نمونههايي
بسياري و خيالپردازي كودكان ، روايتهاي افسانه ، سرچشمه
و كودك سينماي و هنر زمينه در استفاده قابل علمي مطالب
.است آمده گردهم ويژهنامه اين در نوجوان
/;(انقلاب از پس سينماي تحليلي تاريخ) سينما حضور در *
كتاب اين.ريال 12000/وزيري صفحه ، 230/طالبينژاد احمد
.است شده تقسيم ديگر بخش چهار به پيشگفتار ، از غير به
برزخي دوران يعني تا 1362 ، سالهاي 1358 به اول ، بخش
سالهاي فيلمهاي كه دوم بخش در و ميپردازد ايران سينماي
در سينماگران جدي حضور با ميكند ، بررسي را تا 1372 1363
سوم ، بخش در همچنين.ميشويم آشنا جهاني عرصههاي
در و گرفته قرار كيفي بررسي مورد انقلاب از پس فيلمهاي
به تا 1377 سالهاي 1373 فيلمهاي پاياني ، بخش در نهايت
.ميشوند بررسي شتابزده صورت
فارابي سينمايي انتشارات سوي از زير ، كتاب دو همچنين
:است شده منتشر
محمد:نوشته /;آويني شهيد ديدگاه از اشراقي ، سينماي *
تفكر.ريال صفحه ، 2500 72/پاييز 1377 اول ، چاپ /مددپور
اشراقي سينماي ماهيت حسابگرانه ، تفكر برابر در معنوي
مستند در الهي تجليات آينه مثابه به واقعيت و آويني شهيد
.هستند كتاب اين فصل سه عناوين اشراقي ،
:ترجمه /شارف استفان /;هيچكاك سينماي ساختاري عناصر *
.ريال صفحه ، 1400 308/پاييز 1377 اول ، چاپ /عظيمي شاپور
به را هيچكاك من:است نوشته كتاب اين مقدمه در موءلف
او دارم اعتقاد چون برگزيدهام ، تحقيق اين محور عنوان
سماجت با كه است كسي است ، سينما استادان بزرگترين از يكي
سبكهاي جستجوي در همواره و كرده تجربه را جديدي فرمهاي
.است بوده جديدي
مركز از جديد كتاب چند انتشار
و مطالعات تحقيقات ،
برنامهاي
سنجش
و صدا برنامهاي سنجش و مطالعات تحقيقات ، مركز توسط
علوم حوزه در جديد كتاب چند ايران ، اسلامي جمهوري سيماي
.شد منتشر رسانهاي دانش و ارتباطات
:است زير قرار به كتابها اين از برخي مشخصات
محمود:ترجمه /اينگليس فرد:نويسنده /رسانهها نظريه *
/نسخه هزار سه:شمارگان /اول ، 1377 چاپ /كاشاني حقيقت
.ريال 12000/وزيري صفحه ، 348
/مكلوهان مارشال هربرت:نويسنده/ رسانهها درك براي *
/نسخه هزار سه:شمارگان /اول ، 1377 چاپ /آذري سعيد:ترجمه
جلد با /تومان شوميز 1500 جلد با /وزيري صفحه ، 444
.تومان كالينگور 1800
ادوين لايل ، جك شرام ، ويلبر/ ما زندگي در تلويزيون *
همكاري با) كاشاني حقيقت محمود:ترجمه /بيپاركر
مينو و كاتبي ناهيد رادپور ، فرهاد مهرافشا ، علياكبر
:شمارگان /اول ، 1377 چاپ (و 8 فصول 3 ، 5 ، 7 ترجمه در نيكو
.تومان 1800/وزيري صفحه ، 523/نسخه هزار سه
علي:ترجمه /بينگر اتولر:نويسنده /اقناعي ارتباطات *
صفحه ، 336/نسخه هزار سه:شمارگان /اول ، 1376 چاپ /رستمي
.تومان 1200/وزيري
:نويسنده /(وقت تنظيم و مديريت) كنيم تنظيم خودرا وقت *
:شمارگان /اول ، 1377 چاپ /رادپور فرهاد:ترجمه /ساليگرت
.تومان 600/وزيري صفحه ، 160/نسخه هزار سه
پژوهشو" پژوهشي و علمي فصلنامه و 16 شماره 15 همچنين
واپسين در و بوده نشريه اين پنجم سال به مربوط كه "سنجش
.شد عرضه نشر بازار به است ، شده منتشر سال 1377 روزهاي
و مطالعات تحقيقات ، مركز انتشارات از كه فصلنامه اين
است ، ايران اسلامي جمهوري سيماي و صدا برنامهاي سنجش
اختصاص "تلويزيون و كودك" به را خود شماره اين موضوع
.است كرده منتشر را ارتباط اين در تحقيقي مقاله و 20 داده
و شكلگيري در تلويزيون نقش خشونت ، و تلويزيون كودك ،
و ابتدايي دوره كودكان در اخلاقي و مذهبي مفاهيم تقويت
از كودكان ، ويژه تلويزيوني تجاري آگهيهاي محتواي تحليل
اين.است سنجش و پژوهش فصلنامه از شماره اين مهم مطالب
بازار به تومان قيمت 250 به و وزيري صفحه در 260 مجله ،
.است شده عرضه نشر
ديدگاه
آموزش در تحقيق درس جاي
است خالي ما پرورش و
به مربوط مسائل بنيادينترين از يكي پژوهش و تحقيق مسئله
و نظامدهي گونه هيچ "تقريبا كه نحوي به است ، بشري جوامع
انجام بدون اجتماعي ، اقتصادي ، صنعتي ، توسعه و پيشرفت يا
اكثر.بود نخواهد ممكن قبلي ، و اساسي مطالعات و تحقيقات
به زنجيرهاي صورت به كه دنيا در اختراعات و كشفيات
پژوهشگر عدهاي صادقانه فعاليت و كار حاصل ميرسد ، نتيجه
و چشمگير پشتكاري با و دراز ساليان طي در كه است متعهد
خود دلخواه موضوع روي بر بارها شبانهروزي ، تلاشي با
دست به منفي يا مثبت نتيجه هرگونه و كرده مطالعه و تحقيق
.كردهاند ثبت آيندگان براي كاست و كم بدون آمدهرا
ابتدايي مقدمات از قبلي اطلاع عدم است اين بر عقيده
از وافي و كافي بهره شد خواهد باعث پژوهش ، به مربوط
تحصيلي رشتههاي آن در ديگر سوي از.نبريم پژوهش و تحقيق
قبلي اطلاع عدم دارد ، وجود تحقيق روش درس كه دانشگاهي
مايه اغلب پژوهش ، ابتدايي مسايل و مقدمات از دانشجويان
انجام.است شده نيز علمي سطح كاهش و تدريس پيشرفت كندي
و كاربست و پژوهش كار و پژوهشي مقالات نوشتن طرز پژوهش ،
جوانان به دبيرستان و دبستان مراحل از بايد حاصله نتايج
به ميشوند ، وارد دانشگاه به كه هنگامي تا شود داده ياد
پژوهشهاي انجام آماده قوي ، روحيهاي با آگاهانه طور
بازار وارد گاه آن و شده خود تحصيلي رشتههاي در گوناگون
در پژوهشي اقدامات نيز و پژوهش ميرسد نظر به.شوند كار
و است نشده گرفته جدي شايد ، و بايد كه آنچنان ما ، مدارس
طلب را زيادي فعاليتهاي مقصود ، سرمنزل به رسيدن تا
.ميكند
كاظميان پروين
اقبال ستاره داريد 77 قصد اگر
فرزندانو خوشبختي آسمان در
:بيفروزيد خود دانشآموزان
را تربيتي 77رهنمود
بسپاريد بهخاطر
اشتغال معلمي شريف شغل به يا و هستيد مادر يا و پدر اگر
دنبال به خود ، دانشآموزان و فرزندان تربيت در داريد ،
رهنمودي هستيد ، 77 روانشناختي و تربيتي صحيح رهيافتهاي
با رهنمودها ، اين ;بسپاريد خاطر به ميآيد ، پي در كه را
آمده فراهم تربيتي علوم معتبر مراجع و منابع از استفاده
:است
"بردن لذت" مثبت ، نگرشي و اميدوار روحيهاي داشتن با -1
و لحظات در حتي.بياموزيد فرزندانتان به را زندگي از
مثبت جنبههاي به تا كنيد كمك آنان به سختزندگي ، اوقات
.بينديشند آن
خواهند آنان فرزندانتان ، خواهشهاي همه برنياوردن با -2
آنها سوي به چيز همه باشند داشته توقع آنكه جاي به آموخت
را خود راه و بروند خواستههايشان جستجوي به خود بيايد ،
.كنند پيدا زندگي در
بكشند زحمت ميخواهند ، آنچه براي كنيد تشويق را آنان -3
تلاش با و باشند نداشته مردم ساير اندوخته به حسرت چشم و
.آورند دست به را خود خواستههاي سختكوشي ، و
آنان از كه ناپسندي رفتارهاي و اشتباهات درباره هرگز -4
خودتان كه كنيد وانمود چنين و نخواهيد توضيح ميزند سر
به.شدهاند مرتكب را رفتار اين چرا كه نميدانيد هم
به كه تهمتهايي با نه و كنيد بازخواست آنان از نه عبارتي
.كنيد گفتن دروغ به وادار را آنان ميكنيد ، وارد آنان
ميكنيد ، مشاهده فرزندانتان در ناپسندي رفتار گاه هر -5
مورد را آنان كار ، آن براي و كنيد گوشزد فقط است بهتر
.ندهيد قرار تمسخر و طعنه
آنان به و داشته قبول هستند كه طور آن را فرزندانتان -6
هرگز و شوند چيره خود ضعف نقاط بر تا كنيد كمك
.نكشيد رخشان به را اشتباهاتشان
برايشان برميآيد ، آنان خود عهده از كه را كاري هرگز -7
تشويق نو كارهاي انجام به را آنان بلكه ندهيد ، انجام
به و نباشند شكست نگران هرگز كه بخواهيد آنان از و كنيد
معطوف كاري انجام به را توجهشان كردن ، شكايت و شكوه جاي
و ناله جاي به كه كنيد تشويق را آنان همواره سازند ،
.كنند تجربه را زندگي بكوشند شكايت
و باشيم نداشته اوضاع از را بد نتايج انتظار هرگز -8
.بياموزيم آنان به را خود به بودن متكي ارزش
.كنند تقويت را خود تفكر قوه تا دهيد فرصت آنان به -9
شويد يادآور فرزندانتان ، خودباوري و مستقل فكر تقويت جهت
خودت ببين نيست مهم "اصلا ميگويند ، چه مردم اينكه" كه
"ميكني؟ فكر چه
عمل ، اين زيرا نگذاريد ، انگشت بد عادات روي هرگز -10
.ميكند تشويق را عادات آن تكرار
ترس نوعي نشانه كه عملي يا بدخلقي بينظمي ، هرگاه -11
صبر با سپس كنيد ، دور صحنه از را خود سرزد ، آنان از بود ،
انجام به را كوچكي كار تا بمانيد منتظر زياد ، شكيبايي و
.دهيد قرار تشويق مورد موفقيتشان ، از بعد و رسانده
به كه بيمعني رفتاري از فرزندانتان داشتن باز براي -12
به بياهميتي راه ، تنها ميدهند ، بروز توجه جلب منظور
آنان از خوبي عمل كه مواقعي در فقط و رفتارهاست اينگونه
.كنيد تشويقشان ميزند ، سر
چون و باشيد داشته فرزندانتان با قاطع و جدي رفتاري -13
.باشيد آنان پشتيبان و قلب قوت استوار كوهي
طور به و نپذيريد را آنان بهانههاي شرايطي ، هيچ تحت -14
.نباشيد رفتار اين تصحيح صدد در مستقيم
و حد از بيش مراقبت كه چرا بپرهيزيد ، عيبجويي از -15
ما توصيههاي به آنان كه ميگردد سبب شك ، و عيبجويي
دست از را خود نفس به اعتماد كه آن ضمن شوند ، بيتفاوت
.داد خواهند
انساني مانند كودكي ، دوران همان از فرزندانتان با -16
و سايرين براي كه احترامي همان همواره و كنيد رفتار كامل
.بداريد روا آنان حق در هستيد ، قائل بزرگتر بچههاي همه
و تامل با كنيد ، حل را آنان مسائل كه آن جاي به -17
راه تا كنيد تشويق را آنان و داده گوش آنان به شكيبايي
.كنند پيدا خود مسائل براي حلي
از كه دهيد نشان كودكان ، به ارزش و احترام اظهار با -18
وجود سبب به و ميبريد لذت آنان با همنشيني و مصاحبت
.هستيد شادمان و زده هيجان زندگيتان ، در آنان
محبت طلب شما از فرزندانتان كه ننشينيد منتظر هرگز -19
ابراز آماده همواره والدين ، محبت و عشق بايد بلكه بكنند ،
.باشد
در را حقارت احساس كودكان ، شمردن كوچك با هرگز -20
سايرين با آنان مقايسه صدد در و نياورده پديد وجودشان
.شد خواهد تضعيف آنان در خودباوري حس كه چرا برنياييد ،
جاي به نكنيد ، بسنده اندرز و موعظه به "صرفا هرگز -21
نكنند سعي و باشند صادق خود با كه بخواهيد هميشه موعظه
"احتمالا" كه نمائيد گوشزد.بزنند گول را خود كه
هرگز اما دهند ، فريب را ما جمله از و ديگران ميتوانند
".بزنند گول را خود كه باشند اين بر نبايد
راستي الگوي عمر ، سراسر در گفتار ، راستي و صداقت با -22
.بود خواهيد فرزندانتان براي درستي و
جاي به و كنيد صحبت فرزندانتان با مهرباني با هميشه -23
و صداقت روي همواره دهيد ، فرمان و دستور آنان به كه آن
و صداقت از اثري زندگي در اگر كه چرا كنيد تاكيد درستي
.ديد نخواهيد را آسايش و راحتي روي هرگز نباشد ، راستي
صدد در هرگز و نكنيد ، تحميل آنها به را چيزي هرگز -24
.برنياييد قدرت ابراز و سلطهجويي
تا باشيم مشخص ارزشهاي با ملايم انساني كنيم سعي -25
.نكنيم مصالحه ارزشها ، اين سر بر كه آنجا
و آرامش رعايت منطقي ، مقرراتي و نظم اعمال با همواره -26
.بياموزيد آنها به را مسئوليتپذيري نيز و اطرافيان آسايش
آنها به ميبينيد ، خشمگين را فرزندانتان كه هنگامي -27
حاضر وقت هيچ و بوده آنها خود مسئله خشم" كه شويد يادآور
".شويد سهيم آنها با خشونت اين در نيستيد
آنان به فرزندانتان در ارزشمندي حس و باروري جهت -28
وقتي و بوده آنان خود مسئله نفس حرمت حفظ" كه بگوييد
از نميتوانند نباشند ، قائل احترامي و ارزش خود براي
".باشند داشته احترام انتظار سايرين
"وجود" كه آن خاطر به بگذاريد ، احترام فرزندانتان به -29
بخواهيد و هستند خداوند آفريدههاي از مخلوقي و دارند
".باشند داشته ديگران با متقابل رفتاري نيز آنان
داشته انتظار باشد ، آنان زدن كتك به لزومي كه بيآن -30
دهيم نشان واقع در.كنند تصحيح را رفتارشان خود كه باشيم
كه هستيم قائل ارزش و احترام خود براي آن از بيش كه
.شود احترام هتك ما به كه دهيم اجازه
بذر فرزندانتان ، شخصيت جنبههاي تمامي به احترام با -31
.كنيد آبياري وجودشان در را ارزشمندي
صورت در و بوده وفادار خود پيمان و عهد به پيوسته -32
مشورت و صحبت با خود ، پيمان رساندن تحقق به امكان عدم
بايد كردهايد ، تنظيم كه برنامهاي چرا كه دهيد توضيح
.كند پيدا تغيير
تعهد و پيمان يك مانند خود قراردادهاي و قول به -33
ميدهند ، كه قولي به بياموزيد آنان به و بوده پايبند
.نزنند حرفي فكر و تامل بدون هرگز و بگذارند احترام
خود رفتار با و بوده متكي معنوي ارزشهاي به همواره -34
بلكه نيستيم ، حقيقت به معتقد زبان با فقط كه دهيم نشان
.ميرويم شمار به آن از جزيي
آنها با بلكه نكنيد ، موعظه فقط معنوي ارزشهاي درباره -35
نباشيد حاضر شرايطي هيچ در كه چنان آن كنيد ، زندگي
.بگذاريد پا زير را خود معنوي ارزشهاي
روي از "هرگز" و كنيد ياد نيكي به ديگران از همواره -36
و صداقت همواره و نياوريد زبان بر حرفي دشمني يا تعصب
"صرفا اينكه نه دهيد ، قرار خود سرمشق را درستي و صميميت
اين نيز فرزندانتان سان بدينكنيد پراكني سخن آن درباره
.كرد خواهند رفتار چنين
نياز گاه -خودمان مثل -بزرگترها مثل نيز فرزندانتان -37
را تنهايي تا بگذاريد آزاد را آنان دارند ، "تنهايي" به
.نكنند خطر احساس كار ، اين از و كنند لمس
بيمورد شدن عصباني يا آنها به چسبيدن به لزومي -38
احساساتتان نبايد آنان كوچك مسائل با نيست ، آنها درباره
.شود برانگيخته
به كمك فكر همواره و بوده اثر منشا هميشه كنيد سعي -39
.هستند خود فرزندان آيينه والدين ، كه چرا باشيد ، ديگران
براي هميشه باشد ، قدغن خانه در نبايد حرفي هيچ بيان -40
باشيد ، يكرنگ و صميمي آماده ، نو انديشههاي و عقايد شنيدن
و يكرنگي نباشيد ، موافق آنان عقايد از بعضي با كه هرچند
برايشان ما كنار در زندگي كه ميشود سبب ما صميميت
.شود مسرتبخش
تا ميگردد موجب اظهارنظرهايشان شنيدن به شما تمايل -41
.درآيند بيتعصب فردي بهصورت آينده در
نكته اين متوجه را فرزندانتان خود ، اعمال و رفتار با -42
نيستيد ، آن جانب از بيحرمتي تحمل به حاضر هرگز كه كنيد
.باشند بوده ناراحت و عصبي موقعيت در هم كه هراندازه
و ناراحت هم هرقدر" كه شويد يادآور آنان به صميمانه -43
حق هم باز باشماست ، حق كه كنيد تصور يا باشيد ، عصباني
."كنيد بياحترامي ديگران به نسبت نداريد
حرف يا كرده بيحرمتي شما به نسبت فرزندانتان هرگاه -44
و ندارند منظوري "واقعا كه بدانيد بايد ميزنند ، ناپسند
كنند ، جلب خود به نسبت را ما توجه كه است اين هدفشان فقط
فقط.كند وارد ما محبت در خللي نبايد آنان رفتار لذا
چنين انتظار كه داد بايد تذكر قاطعانه ولي ساده خيلي
متوجه را عصبانيت بايد و نداريد آنان از را رفتاري
رفتاري هم ، به نسبت هستند مايل كه كساني نه كنند ، خودشان
.باشند داشته انساني و موءدبانه
جوييد ، دوري آنان از فرزندانتان ، خشم بههنگام -45
را آنان گشاده بازواني با خشمتان ، فرونشستن از پس آنگاه
.بسپاريد فراموشي به را موضوع و كرده عفو بگيريد ، آغوش در
ديگران ، مقابل در فرزندانتان حرفهاي تصحيح با -46
به را آنان بلكه.نياوريد فراهم را ناراحتيشان موجبات
مقابل در نهاينكه نماييد ، صحبت خلوت در و برده گوشهاي
.سازيد دستپاچهشان خانواده ، اعضاي ساير يا و دوستان
مقابل در فرزندانتان نكردن كوچك به نسبت شما حساسيت -47
خود بچههاي با را رفتار همان فردا ميشود سبب سايرين ،
.باشند داشته
را آن بايد كه نيست تدبيري" فرزندان ، تحقير عدم -48
."طبيعي است امري آنان شخصيت به احترام بلكه كنيد ، اتخاذ
كردند ، تصحيح ديگران مقابل در را ما كودكان هرگاه -49
تصحيح ديگران مقابل در را تو هرگز من":شويد متذكر چنين
من مورد در را ادب اين دارم انتظار تو از و نكردهام
."بسپاري بهخاطر را حرفم كن سعي كني ، رعايت
فقط آن و جداست گناه از اشتباه كه بياموزيد آنان به -50
گناه احساس آنكه بدون بگيريد ياد بايد همه و خطاست يك
كبيره گناه شدن ، اشتباه مرتكب شويم ، اشتباه مرتكب كنيم ،
دوستشان كارشان ، بودن اشتباه عليرغم اينكه و نيست
.داريد
نو هدفهاي به رسيدن براي تلاش و آزمايش به را آنان -51
آورد بهوجود شما براي ناراحتيهايي اگرچه كنيد ، تشويق
سرزمين در و كنند آغاز را جديدي فعاليت كه است اين مهم
.بپردازند جستجو به ناشناختهها
دخالت با) سالم تفريحات با نماييد سعي بيشتر -52
تا آوريد فراهم موقعيتي (آن برنامهريزي در فرزندانتان
مقررات و قانون مدت تمام اينكه نه ببريد ، لذت زندگي از
.كنند عمل شده ، گفته كه آنچه طبق و بياموزند
بهصورت را زندگي آموختن ، تجربه نو ، كارهاي انجام -53
رشته يك بهخاطرسپردن بهجاي درآوردن تفريحي سرگرمي
يك به را فرزندانتان كه است طريقي نبايدها ، و مقررات
.ميسازد رهنمون سالم زندگي
"بودن سلامت" به را خود كه بياموزيد فرزندانتان به -54
.نگيرند جدي را جزيي ناراحتيهاي و بدهند عادت
در آنان نمرات كه كنيد يادآوري خود فرزندانتان به -55
هدفهاي آن بهكمك كه است وسيلهاي تحصيل طول
در را خود توجه و كنند تنظيم خود براي واقعبينانهاي
معطوف ميدهند ، انجام مدرسه در كه كاري روي اول ، درجه
.مينمائيد
عصباني آنان در فعاليت انگيزه نبودن بهعلت را خود -56
آنان از مصرانه ولي صداقت ، و ملايمت با درعوض نكنيد ،
.بكنند بيشتري تلاش است لازم كه دروسي در بخواهيد
هنري ، و ورزشي علمي ، فعاليتهاي در هيچگاه -57
مداخله با كه چرا نكنيد ، مقايسه ديگران با را فرزندانتان
فشار و اضطراب دچار را آنان خود ، گونه افراط و بيمورد
.ميسازيد رواني
حتي دارند ، كه اعتقاداتي از بخواهيد فرزندانتان از -58
روبهرو قديمي و كهنه سياستهاي و خشك مقررات با اگر
:كنيد تاكيد صميمانه و كنند ، پشتيباني مصرانه ميشوند ،
مبارزه آن عليه است ، نادرست قوانين اين ميكني تصور اگر"
به كه باش نداشته توقع ديگر كس هر يا و من از اما كن ،
عواقب بايد تو.بجنگند تو براي و بيايند ميدان به تو جاي
موفق زياد بهاحتمال و بالاخره اما.شوي متحمل را كارت
."بنشاني كرسي به را خودت حرف ميشوي
."است شگفتانگيزي شيوه دادن ، گوش" -59
فرزندانتان به چيزي كنيد سعي آنكه بهجاي همواره
ياد آنها از چيزي كه دهيد نشان درواقع بياموزيد ،
هستيد قايل ارزش آنان براي كه كنند احساس وقتي.ميگيريد
تاثير برخورد ، اين ميكنيد ، گوش حرفهايشان به بهدقت و
.خواهدداشت آنها بر نيكويي
بهطور كه كوچك كارهاي فرزندان ، نگاه دريچه از -60
تلقي بزرگ مهربانيهاي ميدهيد انجام برايشان روزمره
براي اوقاتي صرف و سالم تغذيه به توجه از لذا ميشود ،
.ننماييم دريغ...و خنده و شوخي
نكرده مداخله كارشان در -باشد نياز -بيآنكه -هرگز -61
.نپردازيد مخالفت به آنها با و
داشته فرزندانتان با احترامآميز برخوردهاي همواره -62
در خودنمايي براي نه البته سايرين ، نزد در خاصه باشيد ،
هستيد ، آنها با كه اوقاتي تمام در حتي بلكه ديگران ، مقابل
.باشد جلوهگر ميبايست آنان به نسبت ما احترام و محبت
خواهند فرزندانتان متقابل ، محترمانه رابطه ايجاد با -63
نيز ديگران از و گذاشته احترام خود به آينده در كه آموخت
.باشند خواهان را متقابل احترامي
از سرشار آينده در فرزندانتان بخواهيد چنانچه -64
باشند انسانها تمام به نسبت احترامآميز و مثبت احساسات
قرار نمونه با بايد بگذارند ، احترام حيات مظاهر همه به و
قائل احترام بايد همه براي كه دهيد نشان خود رفتار دادن
.شد
خود با لحظه چند ميشويد ، عصباني دستكسي از هرگاه -65
كه نكنيد سعي هيچگاه و شود مهار خشمتان تا كنيد خلوت
روش ، اين درواقع.درآوريد خود سربچههاي بر را آن تلافي
فرزندانتان به.است نيكانديش و مقدس انسان يك تدبير
با آنكه از قبل و برگردند خود به خشم درموقع كه بياموزيد
خود خونسردي دهند ، قرار حمله مورد را ديگران عمل ، يا حرف
.آورند بهدست را
نكشيد رخشان به را آنان كاستيهاي و ضعف نقاط هرگز -66
نقاط رفع در را آنان دلگرمكننده ، تشويقآميز جملات با و
:كنيد خطاب چنين را فرزندانتان صميمانه و دهيد ياري ضعف
كه دارم اطمينان خواهدشد ، بهتر رفتارت تو كه ميدانم"
يك توانستي اگر" يا "دهي انجام ميتواني هم اين از بهتر
و ميداني آنرا پس بدهي ، امتحاني سئوال به درست جواب
".داري بيشتري تمرين به احتياج فقط
مهم را آن تا باشيد مثبت نكته يك دنبال به هميشه -67
.كنيد تقويت ساخته ، جلوه
افزايش به را فرزندانتان خود ، مثبت نگرش با -68
به همواره آنان تا بياموزيد و كنيد تشويق توانائيهايشان
و بپوشند چشم بديها از.بنگرند اشياء مثبت جنبههاي
ايمان خود توانائيهاي به همواره تا كنند تشويق را ديگران
.باشند داشته
انتظار تواناييشان از بيش فرزندانتان ، از هرگز -69
و كودك ، يك مثل كودكي ، دوران در اينكه از و باشيد نداشته
يك مثل جواني دوران در و نوجوان يك مثل نوجواني دوران در
كمك آنان به.نگيريد خرده برآنان مينمايند ، رفتار جوان
خود بودن نوجوان از خود ، بودن كودك از آنكه بدون كنيم
.كنند رشد كنند ، شرمساري احساس
و اهانت مورد را آنان كوچك ، خطاهاي دليل به هيچگاه -70
.كنند سبكبالي و آرامش احساس تا ندهيد قرار شديد دشنام
نه و راهحل ، دنبال به تا بياموزيد فرزندانتان به -71
.بگيرند بهعهده را خود خطاهاي مسئوليت و بگردند مسئله
."سازند مبدل آموزنده درسي به را خود اشتباهات" درواقع
به و نشويد خسته خود اطراف زيبائيهاي ديدن از هرگز -72
كه كس هر و هرچيز در را زيبائيها تا كنيد كمك فرزندانتان
.كنند جستجو هست آن اطراف در
خود زندگي شبهاي و روزها و صبحگاهان از قلب ، صميم از -73
از بردن لذت" فرزندانتان تا ببريد لذت آن لحظه هر از و
.بياموزند را "الهي مواهب
درميان فرزندانتان با را زندگي راز شگفتانگيزترين -74
باشي ، نداشته خود قلب در پرستشگاهي اگر":كه بگذاريد
."كني پيدا پرستشگاه در را قلبت توانست نخواهي هرگز
محبت و مهر انوار با و باشيد تابندهاي نور بيائيد" -75
تابنده نيز خود زندگي ، در دهيد فرصت فرزندانتان به خود
."باشند
.كنيد تجسم توانمند را فرزندانتان خود ، ذهن در همواره -76
زيباترين تا دادهايد ياري را فرزندانتان بدينترتيب -77
.كنند ترسيم زندگيشان تابلوي در را "معنا"
عبادتي حميده:از گردآوري *
كشف در كوچك آزمايشگاه همكاري
زيراستاندارد و تقلبي داروهاي
استاندارد زير داروهاي توزيع و تقلبي داروهاي توليد
.است شده دنيا مردم سلامتي براي جدي مشكلي
كه سيار آزمايشگاه يك آزمايش ، و امتحان سال دو دنبال به
كشف كار است ، استوايي منطقه در استفاده مناسب اكنون
.است كرده آسان بسيار را تقلبي داروهاي
آلمان دارويي و سلامتي صندوق توسط اف.ايچ.پي.جي لب ميني
توليدكنندگان توسط كه است قدم نخستين اين و آمده بوجود
معلوم عمل در و شده برداشته آلمان در تحقيقاتي داروهاي
كيفيت اندازهگيري و شناسايي در دستگاه اين كه شده
فيليپين و تانزانيا غنا ، كنيا ، كشورهاي در كه داروهايي
.است كارآمد وسيلهاي شدند ، آزمايش
و فعال اجزاي پانزده از نمونههايي داراي مينيلب ، اين
.است آزمايشگاهي تجهيزات تمام و منتخب
www.gphf.) اينترنت شبكه در زمينه اين در بيشتر اطلاعات
.است موجود (org
مارس 1999 ديچلند ، مجله :منبع
هاشمينسب پدرام :ترجمه
تلخاك
نگاه يك كتاب ، يك
اول ، چاپ /پاسارگارد انتشارات :ناشر /كرمي ناصر :نوشته
.تومان قيمت1000 /رقعي قطع صفحه ، 280/اسفند 1377
شده تشكيل جمله چهار از تنها تلخاك بلند رمان فصل نخستين
دنيا به بعد سال سه كه مردي تنها كه نكته اين ذكر:است
نازي و نامي ماجراي از بعد صدسال توانست خواهد ميآيد ،
درباره روشني احساس بيهيچ هم آن".بياورد خاطر به چيزي
بوده زندگي به كامل اعتمادي حاصل كه نيافتني دست عشقي
رمزآميز اينگونه بيرونياش ، رويه در داستان اما"است
پركشش ماجرايي از را صميمانه و مستقيم روايتي و نميماند
ماجراهاي عمق در حتي اينهمه ، با.ميگيرد پي خواندني ، و
ميگذرد كه آنچه همه كه ميداند خوب خواننده نيز داستان
كه زماني از پيش كه مهمتر واقعه يك از است سايهاي
دستمايه ايناست داده رخ بگذارد تلخاك به پا "نازنين"
.است بررسي قابل هم داستان فرعي شخصيتهاي براي حتي
"تلخاك" در نيز..و منصور هيبت ، خدايار ، دولت ، هلندي ،
آنها سرنوشت" ميدانيم چه اگر ميرسند ، خود كار فرجام به
".است خورده رقم ديگر ماجراهايي در و اينها از پيش بسيار
.ميدهد نشان مسلط داشته ، اختيار در كه عناصري به نويسنده
ماه يك در تلخاك ، است شده موجب كه بوده عامل همين شايد
كتاب اين موفقيت.باشد رمانها پرفروشترين از يكي گذشته
دهنده نشان ديگر يكبار شايد آن ، انتشار كوتاه مدت در
حال در ما ، كشور در نويسي داستان هنر كه باشد نكته اين
نيز داستان خوانندگان برشمار آن تناسب به و است نوزايي
.است شده افزوده
به مزايا و حقوق پرداخت جدول
شد اعلام بازنشسته فرهنگيان
در پرورش و آموزش وزارت بازنشستگان :فرهنگي علمي گروه
دريافت حقوق اضافه ماه يك خدمت سال دو هر ازاي به سال 78
.ميكنند
و آموزش بازنشستگان از دسته آن خبر مركزي واحد گزارش به
دو هر ازاي به ميشود صادر احكامشان سال 78 در كه پرورش
معادل خدمت سال سي ازاي به و حقوق ماه يك خدمت سال
.كرد خواهند دريافت حقوق ماه پانزده
افتخار به آن از قبل و سال 74 پايان تا كه بازنشستگاني
به امسال ماه دي اول تاريخ از شدهاند نايل بازنشستگي
گروه دو پائينتر و ديپلم تحصيلي مدرك داشتن صورت در بعد
.يافت خواهند ارتقاء گروه يك ليسانس و
و امربهمعروف هفته برنامههاي
تهران
مدارس منكردر از نهي
احياي هفته بزرگذاشت برنامههاي :علميفرهنگي گروه
.شد اعلام تهران شهر مدارس در منكر از نهي و امربهمعروف
با همزمان تهران ، شهر پرورش و آموزش كل اداره گزارش به
همايشهاي ازمنكر ، نهي و معروف امربه احياي هفته برپايي
گانه ازمناطق 19 برخي در نماز نمايشگاههاي و دانشآموزي
مراسم در شركت ضمن دانشآموزان و شده برپا تهران شهر
عاشورا زيارت اختصاصي مراسم برگزاري به اقدام نمازجمعه ،
.خواهندنمود شهيدان سالار عزاداري و
|