علمي نشر
ائل شفاهي آذربايجان
بيرباخيش ادبياتينا
دكتراي دانشآموخته اولين
عمران مهندسي
كتابفروشيها پيشخوان روي
صرفهجويي با جديد واگن فولكس
شد ساخته زياد بسيار
دام به را مجرمان فانتوماس
مياندازد
پرورش و آموزش و مدني جامعه
هفته كتاب گزارش
علمي نشر
ائل شفاهي آذربايجان
بيرباخيش ادبياتينا
به نگاهي" آن عنوان فارسي ترجمه كه كتاب اين اول چاپ
پرويز توسط ميدهد ، معني "آذربايجان مردم شفاهي فرهنگ
صفحه ، در 210 انديشهنو انتشارات توسط و زارع ، يكاني
قيمت به سال 1377 در نسخهاي ، دوهزار شمارگان در و رقعي
نشر بازار به تركي و فارسي زبان دو به و تومان 850
.است شده ارائه محلي كتابهاي
و متدولوژيك اثر يك ارائه دنبال به موءلف كتاب ، اين در
مفهوم ، و آذربايجان شناسي جمعيت و فولكلور زمينه در علمي
و ايجاد در ابزاري عنوان به شفاهي فرهنگهاي اهميت و ارزش
معرفي با تا ميكوشد و است ايراني ملي هويت تقويت
به اشاره با آن ، قدمت و آذربايجاني فرهنگ ريشههاي
آذربايجاني ، قوم رسوم و آداب از برخي فلسفه و تاريخچه
روانشناسي و شناسي مردم جامعهشناسي ، زمينه در مفاهيمي
دهد ارائه را فولكلور به مربوط
دكتراي دانشآموخته اولين
عمران مهندسي
از عمران مهندسي رشته دكتراي دوره دانشآموخته اولين
.شد فارغالتحصيل تهران دانشگاه فني دانشكده
آقاي دكتراي رساله از دفاع جلسه ما ، خبرنگار گزارش به
(عمران مهندسي دوره فارغالتحصيل اولين) عسگري فرجالله
شهيد تالار در ماه 78 ، فروردين چهارم و بيست روز در
.شد برگزار تهران دانشگاه فني دانشكده چمران
كتابفروشيها پيشخوان روي
ناب باده *
:گردآورنده /(فضولي) سليمان محمدبن حكيم اشعار برگزيده
اول ، چاپ /مدينه انتشارات موسسه:ناشر /تاجالدين سعيد
.تومان هزار /رقعي صفحه ، 200/جلد هزار سه /زمستان 1377
با 1480 برابر هجري سال 888 در فضولي ، سليمان محمدبن
به ديده كربلا شهر در و كنوني عراق سرزمين در ميلادي
و فارسي ادب شعر استادان ناميترين از او ، .گشود جهان
فضولي ، .است عرب و ترك ادبيات تاريخ در درخشان ستارهاي
و بزرگان از فلسفه و حكمت نجوم ، در ادبيات ، جز به
تركي و فارسي زبان جز به وي ، .بود خويش دوران استادان
تسلط نيز عربي زبان به (بوده شاعر اين مادري زبان كه)
به خويش از زبان سه هر به فراواني تاليفات و داشته كامل
و تركي فارسي ، شعر ديوانهاي بر علاوه.است گذاشته جاي
زير تاليفات به ميتوان سليمان ، محمدبن آثار از عربي ،
:كرد اشاره
،(تركي) مجنون و ليلي مثنوي معمائيات ، رساله باده ، و بنگ
ترجمه) اربعين حديث گدا ، و شاه جام ، هفت يا ساقينامه
(عربي) صحبتالاشمار زاهد ، و رند ،(تركي به جامي حديث چهل
جمجمهنامه ، ،(تركي)حديقهالسعدا ،(عربي)مطلعالاعتقاد ،
....و (تركي)نامهها انيسالقلب ،
بر شود چه ساقي" فضولي بيت اين از الهام با حاضر ، كتاب
ناب eباده ،"دهد ناب باده ز مرا جرعه يك /آب ريزد آتشم
فضولي خواندني اشعار برگزيده با آن در و شود مي ناميده
و مسدس مسبع ، تركيببند ، غزليات ، قصيده ، بخشهاي در
.ميشويم مواجه رباعيات
فارسي ، ادبيات در كه اقتداري رغم به فضولي ، سليمان محمدبن
نشده شناسانده شايسته قدر به تاكنون دارد ، عربي و تركي
.مسير اين در است گامي كتاب ، اين و است
(اول جلد -واژه كتاب) قرآن در سرآغازها *
نشر و پژوهش مركز مدينه ، انتشارات موسسه /محدث مجتبي
وزيري ، صفحه ، 150/نسخه هزار پنج /اول ، 1377 چاپ /فرهنگي
.تومان 800/رنگ دو
قرآني ، مباحث طرح براي شده پذيرفته شيوههاي از يكي
تحقيق مبناي عنوان به كريم ، قرآن آيههاي از بخشي انتخاب
مشخص ملاكي براساس انتخابها از هريك.است تاليف محور و
مجموعه.ميگيرد صورت موردنظر ، اهداف با متناسب و
اين از خود ، اهداف به توجه با نيز ، قرآن در سرآغازها
تاليف و تحقيق محور را قرآن سرآغازهاي و كرده پيروي شيوه
واژه واژه ، 31 كتاب از جلد اين در.است داده قرار خود
نخست سوره پنج سرآغاز آيههاي متن در رفته كار به اصلي
بخش در واژه واژهنگاري ، 207 بخش در واژه كريم ، 135 قرآن
متمركز صورت به قرآني واژه مجموع 373 در و ديگر واژههاي
.است شده مطرح خانواده ، هم واژههاي سلسله در و
(البلاغه نهج در سيري با) رهبري و مديريت *
/پور اصلي محمد :موءلف
/رقعي صفحه ، 200/ نسخه 5000/اول ، 1377 چاپ شوراي نشر
تومان 550
خود حركت بايد مكتب بر مبتني اجتماعي نظام يك در مديران
كه كنند تنظيم طوري هستند كه وحوزهكاري بخش هر در را
اسلامي ، معيارهاي براساس جامعه اداره در بتوانند مردم
كه است ميسر صورتي در تنها كار ، اينباشند داشته مشاركت
روي به باز درهاي سياست تفكر جامعه ، مديريت بر حاكم تفكر
ذهنيت در آنجا تا مردم توانايي به اعتقاد و باشد مردم
مشاركت زمينههاي همه عمل در كه باشد كرده رسوخ مديران
مديران متقابل روابط.كنند فراهم را جامعه اداره در مردم
با مديريت اعمال و مختلف دستگاههاي در خود همكاران با
و مديريت اصول از عمدهاي بخش خلاقيت بر مبتني صحيح شيوه
.ميدهد تشكيل را رهبري
شده توجه بدان نهجالبلاغه در كه عمدهاي ازمباحث يكي
كتاب در است اسلام بر مبتني رهبري و مديريت بحث است ،
و نهجالبلاغه وتحليل مطالعه با است شده تلاش حاضر
به توجه با آنها ، مديريتي ومطالب موضوعات دستهبندي
و مديريت اصلي عناصر و ويژگي علمي ، مديريت اصول و مباني
.شود استخراج رهبري
درسي برنامهريزي عملي راهنماي *
/پيوند - نوپردازان:ناشر /محرمآقازاده:اقتباس و تاليف
600/رقعي صفحه ، 140/نسخه هزار سه /پاييز 1377 اول ، چاپ
.تومان
درسي برنامهريزي چگونگي فرآيند بررسي براي كتاب اين
آن پيشنهادهاي به عمل با كتاب كاربرد.است شده تاليف
مستقل طور به و است شده گرفته نظر در تمرينات وانجام
.سازد آماده را برنامهدرسي يك ميتواند
درسي كتاب عنوان به درسي برنامهريزي عملي راهنماي كتاب
قرار استفاده مورد ميتواند "درسي برنامهريزي" واحدهاي
و ارشد كارشناسي و كارشناسي دوره دانشجويان.گيرد
كتاب اين از را بهره بيشترين ميتوانند برنامهريزان
.ببرند
درباد موزههايي *
/علامهطباطبائي دانشگاه:ناشر /فرهادي مرتضي دكتر:نوشته
با گلاسه كاغذ صفحه ، 418/نسخه هزار دو /اول ، 1377 چاپ
گالينگور جلد و رنگي تصوير 248
آن ، در كه است جديدي تحقيق بادعنوان در موزههايي
حكاكي نقوش مجموعه عظيمترين معرفي به كرده تلاش پژوهشگر
نشانههاي و نقوش كثرت نظر از ايران صخرهاي و شده
.بپردازد مضمون تنوع و قدمت و كار گستره نمادين ،
، كتاب اين در پژوهشگر توسط شده كشف نگارههاي سنگ مجموعه
پهلوي ، كتيبههاي چندنگاره ، نگاره ، سنگ هزاران شامل
.است نمادين نشانههاي و علائم از بسياري و فارسي و عربي
.گيرد قرار گردشگران مورداستفاده ميتواند كتاب اين
فراشناخت نظريه آموزشي كاربردهاي و نظري مباني *
نوپردازان:ناشر / محمداحديان دكتر آقازاده ، محرم:تاليف
هزار سه /زمستان 1377 اول ، چاپ /تهران پيوند و كرمانشاه
...قيمت /رقعي صفحه ، 160/نسخه
روانشناختي ، و فلسفي مباحث درميان كه است موضوعي شناخت
سقراط و افلاطون زمان از و دارد طولاني بسيار سابقهاي
بررسي مورد گوناگوني صورتهاي به شناخت امروز ، به تا
شناخت به مربوط مباحث محور اين بنابر.گرفتهاست قرار
بوده توجه مورد جسم با ارتباط در گاه شناخت است متعدد
.گذاشتهاند بحث به روان و روح با همراه را آن گاه و است
به فراشناخت نظريه آموزشي وكاربردهاي نظري مباني كتاب
و ويژگيها و فراشناخت راهبردي آموزش چون مباحثي
ارزشيابي راهنماي آموزش ، طراحي فراشناخت آن ، ديدگاههاي
كتاب اين نوشتن براي.است پرداخته... و معلم آموزش روش
.است شده بهرهگيري انگليسي منابع از
ايران سياحت *
ترجمه /آذين پدرام:آرا صفحه /يساولي جواد:تنظيم و تهيه
چاپ /يساولي انتشارات:ناشر /برادري مهزاد:تصاوير شرح
تصوير ، تمام خشتي ، صفحه ، 132/نسخه هزار سه / اول ، 1377
.تومان هزار سه/رنگ چهار
به ايراني عكاسان دوربين دريچه از كوتاه سفري كتاب ، اين
.است ايران عزيزمان كشور مختلف مناطق
از وگيرا جذاب فوقالعاده رنگي تصوير با 193 كتاب ، در
شناساندن ميتوانددر كه ميشويم روبرو عكاسي هنر لحاظ
كشورمان به خارجي مسافران براي ايران گردشگري جاذبههاي
.باشد موءثر
افشين شده ، باعث كتاب ، خوب ليتوگرافي و آرايي صفحه
عابديني ، بهرام اسكويي ، مهرداد محمدشهرآبي ، بختيار ،
وديگر مختاري عليرضا متين ، علي بهارناز ، محمدرضا
به شده ، استفاده كتاب دراين آنها عكسهاي از كه عكاساني
و تماشاگران براي را خود عكاسي هنر بتوانند خوبي
.دهند نشان ايراني خوانندگان
صرفهجويي با جديد واگن فولكس
شد ساخته زياد بسيار
اتومبيلي (Lupi TDI) دياي تي لوپو مدل جديد واگن فولكس
مصرف سوخت ليتر از 3 كمتر كيلومتر هر 100 در كه است
اتومبيل صنعت زمينه در نظر تبادل و بحث موضوع و ميكند
سال بهار در لوپو.است داده اختصاص خود به دهه 90 در را
گازوئيل آن سوخت.گرفت خواهد قرار بهرهبرداري مورد 1999
مصرف كيلومتر هر 100 در ليتر معادل 99/2 "دقيقا و بوده
كه بود خواهد اتومبيلي اولين لوپو اين ، بر علاوه.ميكند
از كيلومتر هر در كربن منواكسيد گرم از 90 كمتر مقداري
بهترين را آن ميتوان دليل ، همين به و ميكند خارج خود
با باورنكردني و پايين مقادير ايندانست زيست محيط دوست
به را موتور چرخشي نيروي كه دستگاهي) رانشگر ساختن بهينه
دست به اتومبيل وزن كردن كم و (ميدهد انتقال چرخها
در آلومينيوم همچون سبكتر مواد بردن كار به.است آمده
.است داده كاهش كيلوگرم به 800 را آن وزن لوپو ، ساخت
اين براي هوا 29/0 مقاومت ضريب كه كرد اضافه بايد
روءيا يك از بيش چيزي دارد ، طول متر كه 53/3 كوچك اتومبيل
.نيست
در ايمني آوردن بوجود جهت معمول قواعد و روشها كليه از
اين صد تا صفر.است شده پيروي رانندگي هنگام اتومبيل
دارد ليتر ظرفيت 2/1 با آلومينيومي موتور كه اتومبيل
قفل از كه است ترمزي سيستم به مجهز لوپو.است ثانيه 9/13
كيسه داراي همچنين و (ABS) ميكند جلوگيري چرخها شدن
.است اتومبيل جلوي در سرنشين دو براي باد
مارس 1999 ديچلند ، مجله :منبع
هاشمينسب پيمان :ترجمه
دام به را مجرمان فانتوماس
مياندازد
.دارد عجيب و استعداد با همكاري آلمان دورتموند شهر پليس
را چهرهاي كه وقتي.ميشناسد را هرشخص "كاملا فانتوماس
.كرد نخواهد فراموش را آن هرگز ميكند ، ضبط خود حافظه در
بهطور كه است شناختتصويري برنامه يك نام فانتوماس
شهر دادهشناسي مركز و "رور" دانشگاه محققين توسط مشترك
تصاوير نرمافزار مجموعه اين.است آمده بهوجود بوخوم
مربوط تصاوير با ويديويي ، تصاوير با را متخلفين ديجيتالي
و بينيها انواع تصوير شناساساز ، يا نگاشت چهره به
شهود راهنمايي يا بزهكار شناسايي براي كه غيره و چشمها
بزهكار تقريبي قيافه و ميكنند سوار هم روي آنان توصيف و
آمده بدست شهود گفتههاي براساس كه ميسازند آشكار را
متخلفين چهره ميتواند دستگاه اين.ميكند مقايسه است ،
به قادر همچنين و كند شناسايي سال سالهاي از پس حتي را
و عينك كلاهگيس ، از تغييرقيافه براي كه اشخاصي شناسايي
خود امتحان فانتوماس.ميباشد كردهاند ، استفاده ريش يا
ي"ورشو" و امريكا ي"سانتاآنا" شهر دو در موفقيت با را
.است داده پس لهستان
مارس 1999 ديچلند ، مجله :منبع
هاشمينسب پدرام :ترجمه
پرورش و آموزش و مدني جامعه
وجود مدرسه كه وقتي دارد ، وجود دولت :ميگويد كلمن *
بايد ميخواهيد ، خود دولت براي شما كه را چه آندارد
كه معتقدند عدهاي حتي و بگذرانيد مدرسه در را آن اول
دولت مشروعيتدهنده و كنترلكننده ميتواند هم مدرسه
نارضايتي ايجاد براي بالقوه منبع ميتواند هم و باشد
باشد سياسي
به پرورش و آموزش از ميتوانند بخواهند ، دولتها اگر *
جامعه استقرار براي مهم بسيار ابزارهاي از يكي عنوان
كه دارد انتظاراتي به بستگي اين و كنند استفاده مدني
دارند خود آموزشي نظام و پرورش و آموزش از دولتها
;اشاره
در "مدني جامعه پيشنياز مدني ، تعليمات" مقاله انتشار
گفتگو باب فرهنگي ، علمي صفحه در سهشنبه 29/10/77 روز
را پرورش و آموزش در مدني جامعه با مرتبط مباحث درباره
"مدني جامعه" و "پرورش و آموزش" بين ارتباط از.كرد مفتوح
به گفتگو و بحث كمتر يكديگر ، بر دو آن تاثر و تاثير و
يكي كه است نوشتهاي ميآيد پي در آنچه.است آمده ميان
ارتباط اين در آموزشي ، مباحث دانشآموختگان و معلمان از
ارسال همشهري به فرهنگي ، علمي صفحه در انتشار براي و
.است كرده
جامعه و پرورش و آموزش متقابل روابط درك و تبيين براي
دهيم ، بدست آنها از هريك از تعريفي است لازم مدني ،
و شكلگيري روند و بدانيم را دو هر كاركردهاي و ويژگيها
.كنيم بررسي زمان بستر در را آنها تكوين
مدني جامعه
ديگر ، اصطلاحات از بسياري همانند "مدني جامعه" اصطلاح
از...و سوسياليسم ليبراليسم ، پارلمان ، دموكراسي ، :چون
در آن كاربرد و ظهور كه است شده اقتباس غرب سياسي فرهنگ
از بعد و ميلادي قرن 17 به مربوط ديار ، آن سياسي ادبيات
.است آن
مدني جامعه از واحدي تعريف غربي ، نظريهپردازان اما
.نيست يكسان نيز نظرشان مورد مصاديق و ندادهاند ارائه
و نظريات كه است غربي متفكرين سرشناسترين از لاك جان
آن به مربوط نظريات و مدني جامعه مرجع و موجد او آراي
است ، سياسي اصطلاح يك مدني جامعه كه آنجايي از و است شده
.است ضروري لاك ، سياسي نظريات به سريع و گذرا نگاهي
سياست باب در را خود نظريات (م تا 1704 1632) لاك جان
در "مدني حكومت درباره رساله دو" نام به اثري در وحكومت
لاك.(ص 144 كاپلستون 1976).كرد منتشر و ارائه سال 1690
و رويارويي به متفكرين از نفر دو با رساله دو اين در
حقالهي" نظريه اول ، رساله در.برميخيزد مقابله
دفاع آن از سال 1680 در فيلمر رابرت كه را "پادشاهان
سلطنت مبناي را نظر اين زيرا ميشمارد ، مردود بود ، كرده
تصريح به هرچند دوم ، رساله در و ميداند استبداد و مطلقه
واز ميكند اندام عرض هابز توماس مقابل در نميگويد ،
رغم به.ميكند انتقاد طبيعي ، وضع از هابز برداشت و تصور
.مساوياند هم با "طبيعتا بشر ، افراد هابز ،
فردي هر آيد ، وجود به دولتي كه آن از قبل طبيعي ، حال در
ديگران بر حال عين در و كند حفظ را خود آزادي دارد ميل
بر همه جنگ آزادي ، و سلطهطلبي بين تعارض از.يابد تسلط
دارد وجود مالكيت نه طبيعي ، حال در.ميآيد پديد همه ، ضد
.دارد وجود جنگ فقط بلكه بيعدالتي ، نه و عدالت نه و
گريز براي بشر افراد:ميگويد هابز.(ص 850 راسل 1945 ، )
توافق و ميآيند گرد هم دور بلوا ، و آشوب و جنگ اين از
حكومت كه كنند انتخاب حاكمهاي هيات يا حاكم كه ميكنند
هابز.دهد خاتمه را عمومي جنگ و كند اعمال را آنها بر
قراردادي يا و پيمان يك وسيله امر ، اين كه ميكند وانمود
حكومت هابز.(ص 865 راسل 1945 ، ).شود واقع اجتماعي
بين قدرت آن ، در كه را نظامي و ميدهد ترجيح را سلطنتي
ميداند تحمل غيرقابل باشد ، شده تقسيم پارلمان و پادشاه
حق حاكم به و ميشمارد نامحدود را حاكم اختيارات و
درآورد ، سانسور تحت را عقيده اظهار هرگونه كه ميدهد
راسل).است مفيدتر جامعه آرامش و صلح براي كار اين زيرا
(ص 761 1945 ،
كه وضعي":ميكند تعريف گونه اين را طبيعي وضع لاك ، اما
ميكنند ، زندگي هم كنار عقل مقتضاي بر انسانها آن در
بر ايشان ميان داوري اختيار با مشتركي سالار بيآنكه
وضع لاك ، زعم به(ص 145 كاپلستون 1976 ، ) "باشد زمين
اين در.باشد حاكم آن بر طبيعي قانوني كه است آن طبيعي
وجود باري و بيبند اما دارد ، وجود آزادي اگرچه وضع ،
انسانهاي همه به و است حاكم عقل وضع ، اين در بلكه.ندارد
همهاشان چون كه ميآموزند ميجويند ، راي عقل از كه عاقل
سلامت ، جان ، به گزندي نبايد كس هيچ مستقلاند ، و برابر
يعني.(ص 145 كاپلستون 1976 ، ).بزند كسي مال يا آزادي
و زور و قدرت قانون را طبيعي قانون كه هابز ، برخلاف
قانون يك طبيعي ، قانون لاك ، نظر در ميدانست ، نيرنگ
لاك.است آدمي عقل از صادره و فراگير اخلاقي طبيعي
حكم اخلاقي قانون يك طبيعي ، وضع در اگرچه":ميگفت
بدارند ، پاس را همديگر حقوق و آزاديها انسانها ، كه ميكند
و "عملا و باشند گونه اين عمل در كه برنميآيد چنين اما
به اينرو از بگذارند ، احترام همديگر حقوق به "واقعا
حقوقشان ، و آزاديها موءثر حفظ براي كه آنهاست مصلحت
(ص 148 كاپلستون 1976 ، ).دهند تشكيل يافته سازمان جامعه
:لاك يافته سازمان جامعه در
تعريف طبيعي قانون آن در كه دارد وجود مكتوبي قانون (1
.است اختلافات مرجع و است شده
تجاوز و زيادهروي مانع كه دارد وجود قضايي نظام يك (2
امري ، چنين وقوع صورت در و است همديگر حقوق به آدميان
.ميكند تعيين را مجازات
و قوانين كه دارد وجود اجرايي نظام يك سرانجام (3
.ميكنند اجرا را (قضائيه و مقننه) پيشين نظام دو تصميمات
.(ص 149 كاپلستون 1976 ، )
آن برابر در و مدني جامعه كارگزار دولت ، لاك ، نظر از
و حيات حفظ كه خود وظايف از كه صورتي در يعني.است مسئول
مقابله او با كند ، تخطي است ، مالكيت حقوق و آزادي
و صنفي و سياسي تشكلهاي گروهها ، احزاب ، ميكنند
سلطه از فارغ كه هستند وسايلي و ابزار آزادي ، و مطبوعات
طبقات و افراد سياسي آزاديهاي و مدني حقوق از دولت ،
آگاهي و دولت از انتقاد به و ميكنند دفاع جامعه مختلف
حكام كژرويهاي و خود حقوق درباره مردم به دادن
بر و متعدد ، مدني جامعه سازمانهاي و نهادها.ميپردازند
مادي منافع از.متفاوتند همبستگي و اتحاد محورهاي حسب
محور ميتواند هريك سياسي و هنري يا فكري علايق تا گرفته
(ص 13 پيمان 1376 ، ).باشد تشكلها شكلگيري
مدني جامعه ويژگيهاي
فرد ، هر براي راي و وجدان استقلال اراده ، آزادي پذيرش (1
جامعه ، افراد ديگر از او تمايز و يگانگي كه گونهاي به
.گيرد قرار قبول مورد
علايق براساس همديگر با افراد مناسبات و روابط انتخاب (2
و خود نقش به نسبت اعضاء ، همچنين و است مشترك منافع و
.دارند آگاهي جامعه ، كل محصول و مشترك علايق
طريق از افراد كه است اين بر اصل مدني ، جامعه در (3
و راهحلها و برسند حقيقت به انديشه ، تضارب و نظر تبادل
همگان خردمندي و جمعي نظر تبادل و بحث محصول تصميمات ،
عقلانيت به را خود جاي ذهني تك عقلانيتباشد
.بدهد جمعي و بينالاذهاني
.است قانونمند و ومقيد مشروط حكومت قدرت و اختيارات (4
دولت برابر در هم مدني جامعه و جامعه برابر در فرد (5
و آزادي حيات ، حرمت مدني ، جامعه در يعنيدارد اصالت
اصل در هم مدني جامعه و است مقدم چيزي هر بر فردي حقوق
پيمان).ميشود تشكيل فرد حقوق و زندگي از حراست براي
(ص 12 1376 ،
خودش علايق و منافع دنبال به هركس مدني ، جامعه در چون
چون و دارد وجود همگاني و عمومي مشاركت حالت يك است ،
مشاركت ، اين دارند ، آگاهي خود علايق و نقش از اعضاء
از كه اين نه.است تعيينكننده و سرنوشتساز و آگاهانه
و گفتهها تصميمات ، تصديق و تاييد براي ديگران ، طرف
.شوند داده سوق يا خوانده فعاليت عرصه به كردارهايشان
حقوق و علايق منافع ، كه است قرار مدني ، جامعه در اگر
شود ، داشته پاس و شناخته رسميت به و محترم افراد طبيعي
هم با بيشتري اشتراكات كه افرادي طبيعي حقوق و علايق پس
تشكيل را متنوع فرهنگي و قومي مذهبي ، گروههاي دارندو
نتيجه در و شود داشته پاس و تاييد محترم ، بايد ميدهند ،
.است مدني جوامع برجسته مشخصههاي از تعدد و كثرتگرايي
پرورش و آموزش
انسان و است انسان پرورش ، و آموزش موضوع كه جايي آن از
مورد و شده تعريف مختلفي زاويههاي و ديدگاهها از نيز
داراي نيز پرورش و آموزش "طبعا است ، گرفته قرار شناسايي
خواهد مختلف جوامع و فرهنگها در مختلفي تعاريف و معاني
.بود
است "تربيت" معني به پرورش و آموزش اسلامي ، ديدگاه از
به انسان ساختن رباني" يعني نيز تربيت و ،(شكوهي ، 72)
برگزيند خويش رب يگانه عنوان به را خدا تنها كه گونهاي
(ص 44 باقري 75 ، )".زند سرباز غير ربوبيت از و
مورد نظريه تناسب به هريك هم غربي متفكرين ساير و فلاسفه
.كردهاند تعريف و تصور گونهاي به را تربيت خويش ، قبول
آن ميانديشد ، آدمي وجود فردي جنبههاي به بيشتر كه آن
و ميكند معرفي فرد رغبتهاي كردن غني جهت در كوششي را
فن را تربيت دارد ، توجه اجتماعي جنبههاي به كه آن
سوادگر كه آن.ميكند قلمداد افراد آوردن بار اجتماعي
خدمت در عاملي فرد از تربيت ياري به كه است آن سر بر است
است آن پي در انسانگراست كه آن و بسازد ديگران خوشبختي
شكوهي)...و بخشد تحقق بشري جوامع در را واقعي انسان كه
و تعليم از تعريفي به سال 1921 از همه ، اين با (ص 22 72 ،
هرچه رشد تسهيل" از است عبارت كه برميخوريم تربيت
به هم و فرد عنوان به هم شخص ، هر استعدادهاي كاملتر
".ميشود اداره تعاون با كه جامعهاي از عضوي عنوان
(ص 26 شكوهي 72 ، )
:زمان بستر در پرورش و آموزش
به پرورش و آموزش پيشينه به كوتاه و گذرا نگاهي اگر
پديدهاي را آن باشيم ، داشته ميشناسيم ، امروزه كه صورتي
در فعلي آموزشي نظام زيرا.يافت خواهيم سياسي "كاملا
در كه حالي در.است آمده پديد جديد جوامع نياز به پاسخ
و نبود زندگي از جدا امري پرورش و آموزش گذشته ، جوامع
اجتماعي زندگي مراحل طي بلكه مدرسه ، در نه مردم بيشتر
تحولات.ميكردند پيدا پرورش و ميديدند آموزش خود ،
تاريخي پديده ويژه به اخير ، قرون در علمي و اجتماعي
زندگي شرايط در جانبهاي همه دگرگونيهاي صنعتي ، انقلاب
گسترش و ايجاد فكر جمله از.آوردند وجود به بشري جوامع
و حرفهاي پرورش همگاني ، آموزش براي ويژهاي نهاد
.افراد كردن اجتماعي
مدارس توسعه و رسمي را پرورش و آموزش كه شرايطي از يكي
قرن در اروپايي ملتهاي استقلال كرد ، تقويت را عمومي
و سياسي پرورش ضرورت آنها استقلال با كه بود ، نوزدهم
.گرفت قرار توجه مورد جامعه افراد در ملي هويت ايجاد
و آرمانها القاكننده عنوان به عمومي مدارس اهميت
با رفت ، بالا روز به روز ملي و فرهنگي مشترك ارزشهاي
كردن باسواد به نياز واجتماعي ، اقتصادي و سياسي تحولات
كشورها ، بعضي در نوزدهم قرن اواخر تا و شد تشديد مردم
تصويب به ابتدايي حد در اجباري پرورش و آموزش قوانين
شكل مرور به غيردولتي و دولتي آموزش الگوهاي.رسيد
قرن در غيراروپايي كشورهاي رسيدن استقلال به با و گرفتند
دولت ، كنترل تحت عمومي ، مدارس و آموزشي نظامهاي حاضر ،
.آمد وجود به نيز كشورها اين در
مدني جامعه و پرورش و آموزش بين ارتباط
قرون به متعلق دو هر مدني ، جامعه هم و پرورش و آموزش هم
تبيين براي پس.هستند سياسي "كاملا مفهومي دو هر و اخير
و پرورش و آموزش بين ارتباط از است بهتر آنها ، بين رابطه
سال 1965 در كلمن كه چنان.گفت سخن سياسي توسعه و سياست
آن.دارد وجود مدرسه كه وقتي دارد ، وجود دولت":ميگويد
را آن اول بايد ميخواهيد ، خود دولت براي شما كه را چه
هم مدرسه كه معتقدند عدهاي حتي و بگذرانيد مدرسه در
هم و باشد دولت مشروعيتدهنده و كنترلكننده ميتواند
".باشد سياسي نارضايتي ايجاد براي بالقوه منبع ميتواند
(ص 159 ليند 1989 ، فاجر)
:ميكند اشاره آموزشي نظام مهم عملكرد سه به (1965) كلمن
در جوانان شدن سياسي براي اصلي عامل پرورش ، و آموزش (1
.است جامعه
نخبگان آموزش و انتخاب براي اصلي عامل پرورش ، و آموزش (2
.است
كسب و سياسي وحدت به كمك اصلي عامل پرورش ، و آموزش (3
(ص 162 فاجرليند 1989 ، ).است سياسي آگاهيهاي
مختلفي افراد برگيرنده در خود ، كنوني شكل به مدارس *
متفاوت تعلقات و گرايشها و افكار داراي كدام هر كه هستند
بين گفتگوهاي و ارتباطات و تعاملات.هستند ويژهاي و
متنوعي سلايق و گرايشات و افكار با را آنها دانشآموزان ،
.ميشناسند نيز را خود از غير و ميكند آشنا
زمينه ميتواند خدماتي ، و علمي ورزشي ، گروههاي تشكيل *
مختلف اتحاديههاي و گروهها در ورودشان براي آنها پرورش
قواعد رعايت.باشد بزرگسالي دوران و بزرگتر جامعه در
آمادهسازي ، و ميدان از شدن خارج و شكست قبول و بازي
گروههاي در ديگر رقابتي براي مجدد سازماندهي و تمرين
مدارس در شده تشكيل دستههاي و گروهها مهمترين كه ورزشي
آينده رقابتهاي به آنها ورود مقدمه و زمينهساز هستند ،
.است اجتماع در
كلاس نماينده و ارشد انتخاب ميتوان را ديگر نمونه *
ضرورت ميتواند معلم.كرد معرفي دانشآموزان خود توسط
در هماهنگي و نظم و ارتباط ايجاد براي را نفر يك وجود
كه افرادي از كرده ، تفهيم و گوشزد دانشآموزان به كلاس
تا كنند آمادگي اعلام بخواهد دارند ، شدن انتخاب به ميل
با دارد ، دانشآموزان بين در را محبوبيت بيشترين آنكه
نماينده و ارشد عنوان به دوستانش آگاهانه و آزاد انتخاب
برعهده را مسئوليت اين معين مدتي براي و شود انتخاب كلاس
.بگيرد
كردن سياسي يا و شدن سياسي در مدرسه نقش از ديگر مورد *
.است كلاس در دانشآموزان با معلمان روابط دانشآموزان ،
و مطالب القاي براي سخنراني روش از هميشه كه معلمي
وقت اول از جانبه يك و طرفه يك و نميگيرد بهره مفاهيم
هرگونه اجازه و نميكند صحبت دقائق و ثانيهها آخرين تا
آنها به را افكارش و گفتهها بررسي و نقد و اظهارنظر
فنون ساير و پاسخ و پرسش گروهي ، بحث روشهاي از و ميدهد
تنها را خود راهحل و ميكند استفاده تدريس مهارتهاي و
بسيار تاثير ميتواند نميپندارد ، آنها آخرين و راهحل
در سياسي مفاهيم كردن دروني و شكلگيري در را مهمي
معلمين اگرباشد داشته غيرمستقيم طور به دانشآموزان ،
و نقد را درسي كتب در شده عرضه مفاهيم و مطالب بتوانند
دانشآموزان براي را آن معايب و نواقص و كنند بررسي
ندانند ، ترديد غيرقابل و آنراوحيمنزل و سازند برملا
دردانشآموزان تجليل و نقل جاي به را تحليل و نقد روحيه
.ميدهند پرورش خود
كردن سياسي در پرورش و آموزش نقشهاي از ديگر يكي *
و آموزش شوراي اعضاي انتخاب نحوه در مردم ، ساير و جوانان
مديران و پرورش و آموزش ادارات مسئولين انتخاب پرورش ،
شوراي اعضاي انتخاب در "واقعا مردم اگر يعني.است مدارس
رياست بتوانند آنها و باشند دخيل شهر پرورش و آموزش
مدارس مديران و نمايند انتخاب را شهرستان هر آموزش اداره
در نصب و عزل قدرت و شوند برگزيده معلمين خود توسط نيز
بزرگ خانواده اعضاي يا و مردم دست به قانون چهارچوب
و كشاندن صحنه به براي بزرگي گامهاي باشد ، پرورش و آموزش
.ميشود برداشته پرورش و آموزش توسط آنان جويي مشاركت
دارند ، پرورش و آموزش از دولتها كه انتظاراتي *
مدني جامعه و پرورش و آموزش بين رابطه نوع تعيينكننده
را درسي كتابهاي محتوي حاكم ، نظامهاي و دولتهااست
.ميكنند تنظيم خود سياستهاي و خواستهها اهداف ، براساس
مدني جامعه كه بخواهد حاكم سياسي نظام اگر نتيجه در
كه را مطالب و موضوعات ميتواند كند ، پيدا اسقرار
مدني ، جامعه از دانشآموزان سياسي فهم و درك زمينهساز
.بگنجاند درسي كتب در هستند ، (زندگي روش) يك عنوان به
اقسام و انواع حاكمان ، و مردم روابط:چون موضوعاتي
استيفا چگونگي و اجتماعي و فردي حقوق با آشنايي حكومتها ،
عنوان به مملكت اساسي قانون با آشنايي آن ، از دفاع و
و زبانها نژادها ، مذاهب ، با آشنايي ملي ، وفاق محور
تشكيل را ملت يك مشخص ، مرزهاي داخل در كه مختلفي گروههاي
آراء تضارب و گفتگو راههاي و روشها با آشنايي ميدهند ،
نقشي و گروهي رسانههاي و مطبوعات با آشنايي ديگران ، با
آنها ، بررسي و نقد چگونگي همچنين و دارند اجتماع در كه
و سياسي احزاب و اصناف و اتحاديهها و تشكلها با آشنايي
عده نظر به:كه اين سرانجام و آنها بررسي و نقد چگونگي
قدرت بتوان تربيت و تعليم طريق از اگر متفكرين از زيادي
به جامعه مردم در را مختلفي نظرات و علايق پذيرش و تحمل
به خود به خود مردم ، اين ديدگاههاي درازمدت در آورد وجود
و رفت خواهد پيش نظرات شدن يكي و علايق پيوستگي سوي
شهروندان تربيت و ملي اجماع متضمن هم ، شدن سياسي فرايند
(ص 169 فاجرليند 1989 ، ).است وفادار و وظيفهشناس
از ميتوانند بخواهند ، دولتها اگر دانستيم ، كه چنان
براي مهم بسيار ابزارهاي از يكي عنوان به پرورش و آموزش
به بستگي اين و كنند استفاده مدني جامعه استقرار
نظام و پرورش و آموزش از دولتها كه دارد انتظاراتي
و آموزش از بخواهند دولتها اگر ولي.دارند خود آموزشي
آنگاه نمايند ، استفاده سلطه ابزار يك عنوان به پرورش
جدي موانع از يكي و خطرناك بسيار چيزي پرورش ، و آموزش
،(1965) كلمن قول به و بود خواهد مدني جامعه استقرار
قول به و.دارد وجود مدرسه كه زماني تا دارد ، وجود دولت
و راه خاصي غرض با خاصي طبقه كه هروقت ، و جا هر فريره ،
املاء آنان به و تعيين مردم براي را پرورش و آموزش رسم
و بيتصميم اتكايي ، اتكالي ، انفعالي ، مردم ، كند ،
كسي دهان به گوش و دست به چشم كه ميآيند بار دنبالهرو
است ، (مردم نجات) رسالت داشتن مدعي كه دارند ، طبقهاي يا
آموزش) ندارد آنان بر خويش تحميل جز نيتي حقيقت در اما
.(ص 1 ستمديدگان ،
كه دريافتند سال 1963 در(Streth) استرت و(Bredy) بردي
در مهمي عامل مدارس و ميشوند تلقين نوعي به جوامع ، همه
كه كرد اذعان بايد يعني.ميآيند شمار به فرايند اين
قدرت ساخت منعكسكننده مدرسهاي ، تربيت ساخت و محتوا
فاجرليند 1989) است سيستم اين بر آن ، تسلط و سياسي
.(ص 177
به را جامعه به ورود رسوم و آداب كه است نهادي مدرسه
(درسي برنامههاي) فروش مدرسه ، كار.ميآموزد كودكان
.نيست بيش بهانهاي دانش ، آموختن.است شده بستهبندي
بخورند ، جامعه درد به كه است افرادي توليد اصلي ، هدف بلكه
و حاكميت مظهر كه را مستقر و فعلي نهادهاي يعني
تحميلي درسي ، برنامههاي مطالب همه.سازند ابدي دولتاند
او اولياي يا شاگرد انتخاب يا و دلخواه به چيز هيچ و است
براي دولتها كه دارند عقيده صاحبنظران.نيست ديگران يا و
يكي مينمايند ، استفاده مهم ابزار هر از خود بقاي و دوام
مقابل در خارجي امنيت تامين براي نظامي نيروي و ارتش
و تعليم سيستم و آموزشي نظام هم ديگري و بيگانگان تهاجم
انتظارات و خواستها ارزشها ، آن ، طريق از كه است تربيت
زيرا.ميشود تثبيت و ترويج مسلط ، نظام و حاكمه هيات
تحت "شديدا كه است اجتماع نهادهاي از يكي پرورش و آموزش
در نيز اجتماعي نهادهاي همه و ميگيرد قرار دولتها كنترل
مطيع و انسانها سلطهپذيري هم آن و ميكنند عمل راستا يك
حاكم سياسي نظامهاي حقيقت در.است آنها كردن رام و
وضع به پرورش و آموزش طريق از ميخواهند و خواستهاند
جامعه در را اجتماعي - سياسي ثبات و بخشند تداوم موجود
.كنند تضمين
امريكايي ، جامعهشناسان تيس ، گين هربرت و بولز ساموئل
ميكنند عمل دولتها منافع جهت در مدارس كه دارند اعتقاد
و سازمانها نياز مورد فني و اجتماعي مهارتهاي تامين به و
بسنده اين به آنها اما.ميرسانند مدد جامعه نهادهاي
و اقتدار به احترام كار ، نيروي تربيت ضمن بلكه نميكنند ،
و اقتدار روابط و ميكنند القاء هم را انضباط پذيرش
بر تاكيد با و مراتبي سلسله مدرسه ، در كنترل و نظارت
.(ص 166 بند 1372 ، علاقه) است اطاعت
موجود ، وضع تثبيت در پرورش و آموزش نقش به توجه با
"شديدا و داشته آن بر تسلط بر سعي هميشه سياسي ، نظامهاي
متمركز طريق از كنترلها اين.پرداختهاند آن كنترل به
.ميشود آموزشياعمال سيستم كردن
جهان كشورهاي در "مخصوصا -پرورش و آموزش اساس و بنيان
اين در درسي كتابهاي به گذرا نگاهي.است درسي كتب -سوم
هيات توسط را پرورش و آموزش از ابزاري استفاده ممالك ،
درسي كتب در مساله اين.ميدهد نشان وضوح به حاكمه
تغيير محض به.دارد بارزتري جلوه انساني ، علوم رشتههاي
جامعهشناسي ، فلسفه ، تاريخ ، كتابهاي حاكمه ، هيات در
.ميكنند تغيير پا تا سر..و ادبي متون ديني ، تعليمات
بنويسند ، بايد دانشآموزان كه مقالاتي و انشاها عناوين
حداقل يا و تلقين ديكته ، بالا از "معمولا و ميكند تغيير
.ميشوند !!توصيه
هنرمندان و ادبيان ، نويسندگان شاعران ، از زيادي تعداد نام
از حاكم ، سياسي نظام مخالف افكاري داشتن دليل به مملكت ،
مزدور عوامل عنوان به حتي و شده حذف ادبيات تاريخ كتب
.شد خواهند معرفي بيگانگان
كه سياستمداران و انقلابيون و مبارزان از بسياري عده نام
تنها نه داشتهاند ، بسزايي و شگرف نقش كشور يك تاريخ در
نيز خائن عنوان به بلكه شد ، خواهد حذف تاريخ درسي كتب از
.ميشوند معرفي آينده نسل به
و مذهب نژاد ، زبان ، با مردمي از "معمولا كشوري ، هر
انسانها و است شده تشكيل متفاوتي و جداگانه دينهاي
و زبان يك يكرنگ ، افرادي گوسفند ، گلههاي مانند هيچوقت
و است پروردگار نشانههاي از اين و.بود نخواهند فكر يك
(1).است شده ذكر الهي آيات از يكي عنوان به كريم قرآن در
.است جاهلان خصوصيات از نيز خداوندي آيات به بيتوجهي و
(2)
تحميل در سعي مستبد و غيردمكراتيك رژيمهاي حال ، اين با
خاص مذهب و نژاد يك برتري يا و زبان يك اشاعه و تبليغ و
هماهنگي حاكمه هيات اعضاي تمايلات و افكار با "معمولا كه
از ملي ، وحدت بهانه به و مينمايند دارد ، بيشتري تناسب و
درسي كتب در و ميكنند پيروي فرهنگي يكسانسازي سياست
شناساندنپاره و معرفي از اثري دانشگاهها ، و مدارس
و نميخورد چشم به آينده ، نسل و دانشآموزان به فرهنگها ،
سياسي نظامهاي با عقبمانده بسيار كشورهاي بعضي در حتي
زباني ، و مذهبي نژادي ، اقليتهاي ديكتاتوري ، "شديدا
رام و اهلي بايد كه ميگردند معرفي وحشي قبايل بهعنوان
ذوب آن در و كرده تبعيت حاكم و غالب فرهنگ از يعني.شوند
.گردند
معروفيان جلال
آيه 22 دوم ، سوره -1
آيه2 قمر ، و آيه 105 يوسف ، سوره -2
علمي گروه در مقاله ، استناد مورد منابع ساير مشخصات *
.است موجود همشهري روزنامه فرهنگي
هفته كتاب گزارش
رمان "معمولا ادبي نقد نظريههاي به مربوط بحثهاي در *
گل نام" غلط به ايران در كه "امبرتواكو" اثر "نسترن نام"
ادبيات از نمونهاي عنوان به را است شده ترجمه "سرخ
جايي در اثر اين نويسنده "اكو".ميكنند مطرح پستمدرن
است اين مدرنيسم شورش به مدرنيسم پست پاسخ" كه بود گفته
نابودي از چون كنيم ، نابود را گذشته نميتوانيم ما كه
بياوريم جا به را گذشته بايد ما برنميخيزد سكوت جز چيزي
و شيفتگي با نه منتها ببريم ، كار به را آن ميراثهاي و
و "مدرنيسم پست شوخطبعي و بارندي بلكه رمانتيسم سادگي
اثر شاخصهاي درزمره ميتوان نيز را "باتگيت بيلي" رمان
و نوشته دكتروف.ال.اي را رمان اين.قرارداد مدرن پست
به فارسي مترجمان بهترين زمره در كه "دريابندري نجف"
بازگشت "باتگيت بيلي".است نگاشته را آن ميرود شمار
يك از گذشته ادبيات شيوههاي به است شوخآميزي و رندانه
اين.ديگر ازسويي بيستم قرن گانگستري رمانهاي به و سو
در است قرار كه رسانده چاپ نوبه طرح انتشارات را اثر
ترجمه با را جانسون لزلي "فرهنگ منتقدان" نزديك آينده
.برساند چاپ به موحد ضياء
مرتضي نوشته "آب شعلههاي در" رمان زمينه همين در *
اثر اين.رسيد خواهد چاپ به كوير انتشارات سوي از مرديها
ايران جنگ به تازهاي زاويه و نگاه كه است آثاري از كه
انساني زاويهاي از نويسنده آن در كه نگاهي ;دارد عراق
.ميكند روايت را جنگ صحنههاي مهيجترين
نام به را (ارديبهشت يكم) گذشته روز كه سعدي درباره *
بسياري كتابهاي كردهاند نامگذاري ايران در سعدي روز
كتابي زمينه دراين اثر تازهترين اما است ، شده نوشته
پنج اين مگر" عنوان با پيرار ناصرپور از است انتقادي
نيز و اضافه صفحه قريب 100 با آن دوم چاپ كه "روزه
.است رسيده چاپ به كارنگ نشر سوي از مجدد ويرايش و پيرايش
زندگينامه در است ترديدي" نويسنده نوشته به اثر اين
منجر او هيئت از تازه ترسيمي به كه مصلحالدين شيخ رسمي
منابع از استنتاج با و كار اين در نويسنده ".ميشود
ما شناسان سعدي كه زندگينامه آن" است معتقد تاريخي
و تجاهل و تخيل و امتزاج و اختراع و ابداع با "غالبا
در سير آن آفاق ، سياحت آن:ساختهاند وي براي تسامح ،
جوزي ، ابن شاگردي و سهروردي مريدي آن مستنصريه ، و نظاميه
تخيلات ، اين نمودن واقعي براي كوشش و نيست افسانه جز
".افزود نخواهد ما برشيخ چيزي
شده منتشر سياسي فلسفه درحوزه كه آثاري ميان در اما*
"مكتوب ميراث نشر دفتر" كوشش به كه كمياب و گرانسنگ اثري
"عباسي الانوار روضه" كتاب است ، شده بازار روانه و تصحيح
"سياستنامه" از فراتر بسي آن اهميت ميشود گفته كه است
سبزواري ملامحمدباقر را اثر اين.است الملك نظام خواجه
دكتر حتي و نبود آن از اثري قبل سال چند تا و نگاشته
پيشينه درباره كه خود معروف كتاب دردو طباطبايي جواد
اثر اين به اشارهاي هيچ نگاشت ايران در سياسي فلسفه
وجود از وي كه دارد حكايت امر اين نيزاز خبرها و نكرد
كه خواستهاست اطلاع از پس و بود بياطلاع اثري چنين
قطور حجمي در اثر اينشود فرستاده برايش ازآن نسخهاي
و مبسوط مقدمه و تصحيح اردهالي چنگيزي اسماعيل توسط
شده نگاشته مصحح توسط اثر اين اهميت درباره نيز خواندني
كار به را سياسي علوم دانشجويان خصوص به علاقهمندان كه
.ميآيد
نهضت ويژه به و ايران معاصر ازتاريخ درست شناخت براي *
و رويدادها درباره موثق و دقيق آگاهيهاي از گذشته ملي ،
اقتصادي ، و اجتماعي عوامل و سياسي شخصيتهاي و نيروها
اين در مطرح تحليلي ديدگاههاي و نظري بسترهاي از آگاهي
جريانات از دقيق ارزيابي و تحليل بر ميتواند نيز دوران
مطرح چهرههاي جمله از ملكي خليل بيفزايد شخصيتها و
نظري مباحث كه ميرود شمار به تا 40 دهه 20 درسالهاي
كشور اجتماعي -سياسي مسائل درباره را ارزندهاي تحليلي
كمك ميتواند وي نوشتههاي خواندن لذا و داشت بيان
ملي نهضت" كتاب.بنمايد جريانات آن فهم به ارزندهاي
فراهم برهان عبدالله كوشش به كه "اجتماعي عدالت و ايران
شده نشر بازار روانه مركز نشر سوي از و آمده
كه است ملكي نوشتههاي و مقالات از استمجموعهاي
پژوهندگان نيز و ايران معاصر سياسي تاريخ علاقهمندان
.ميآيد كار به را سياسي نظريههاي
گذشته اما است درازمدت گرچه آن پيشينه و سانسور *
دركتاب.ميگردد باز وسطي قرون فرانسه به آن دردسترس
فريدون ترجمه با و روبرنتس اثر "سانسور به تاريخي نگاهي"
تحولات بازتاب سانسور نهاد كه ميشود داده نشان فاطمي
در عوامل از يكي عنوان به بايد سانسور به و است تاريخي
از اطلاع.جامعهنگريست اجتماعي و سياسي قدرتهاي موازنه
رويكرد نيز و آگاهي بر ميتواند موضوع اين تاريخي گذشته
به مركز نشر نيز را اثر اين بيفزايد پديده اين به افراد
.است رسانده چاپ
مكتبها ، جلدي مجموعه 12 از جلد ترجمه 10 "درام" انتشار با
تنها و رسيده پايان به هنري و ادبي اصطلاحهاي و سبكها
آنها انتشار با كه است مانده باقي اسطوره و طنز سبك دو
و نوشته "داوسن.و.س" را درام.ميشود تكميل مجموعه اين
مركز نشر نيز را اثر اين.است كرده ترجمه مهاجر فيروزه
.است كرده نشر بازار روانه
به دنيا در آن تاريخ و تاتر درباره كه كتابي چند*
فارسي برگردان به مترجمين از تن چند نيز و درآمده نگارش
محض تاتر به را خود بررسي شيوه نمودهاند ، اقدام آن
كه "تاتر بخش -تمدن تاريخ" كتاب اما دادهاند اختصاص
ويل تمدن تاريخ جلوههاي مجموعه از هوشيارانه گزينشي
.است آميخته در تاتر رشد با را تمدني بحث است ، دورانت
و مدرسان از خود كه شادروان عباس كوشش به كتاب اين
و گردآوري ميرود ، بهشمار كشور تاتر شده شناخته محققان
با و وي توسط نيز آن كاستيهاي و كمي و شده مجدد تدوين
افزوده اصلي متن بر و ترجمه ديگر معتبر منابع از استفاده
فرهنگي و علمي انتشارات كه گردد كتابي حاصل تا شد
.است داده انتشارش
اين گشت مكشوف جهانيان بر نفت اهميت كه زماني از*
منطقه و شد تبديل قدرتطلبان نزاع محل به خدادادي پديده
اعتنا خور در اهميتي جهان نفت قلب عنوان به خاورميانه
اما شده نگاشته متعددي كتابهاي تاكنون نفت درباره.يافت
شده فارسي برگردان توجه خور در سرعتي با كه اثر آخرين
برگزيده كه دارد نام "خاورميانه در سياست و نفت" است
در كه است انگليس رياموند گروه سوي از شده ارائه راههاي
حوزه در كه "بركشلي فريدون دكتر" و شده نوشته سال 1998
قومس نشر و ترجمه را آن است راي و صاحبنظر نفت و سياست
.است داده انتشارش
|