ساختمانهاي نقش و آموزشي فضاهاي كمبود
استيجاري
آزادگي و آزادي نداي بهاران نداي
پيامنور دانشگاه در فرهنگيان تحصيل
![](../imgs/bar.jpg)
ساختمانهاي نقش و آموزشي فضاهاي كمبود
استيجاري
فضاي به است مربوط ميدارم تقديم حضورتان به كه مطلبي
دو قيد به پيش ماه حدود 6 كه لايحهاي و مدارس آموزشي
كامل متن كه است جالب.است گذشته مجلس تصويب از فوريت
ازچه موضوع مابدانيم كه نشد ، چاپ درجرايد هم قانون اين
.است قرار
حالا داشتم اشتغال مدرسهداري كار به سال از 30 بيش من
كه مطلبي و هستم ارتباط در مشكلاتشان و بامدارس هم
است ، مشاهده و تجربه سال لااقل 50 حاصل مينويسم
.گيرد قرار توجهتان مورد اميدوارم
موءثر و مدرسهداري و مدرسه اصلي اركان از آموزشي فضاي
جمعيت با متناسب آموزشي فضاي اگر.است تحصيلي رشد درامر
تحصيلي كيفيت اينكه بر علاوه باشد كلاس دانشآموزان
ميزان به گرفت خواهد قرار مطلوبي سطح در دانشآموزان
بهره بالايي ازرشد هماكنون كه تحصيلي افت از توجهي قابل
ساليانه پرورش و آموزش وزارت.شد خواهد كاسته دارد ،
كه ميشود متقبل را تحصيلي افت زيان ريال ميلياردها
تحصيلي افتاست آموزشي واحدهاي مالالاجاره برابر چندين
برروحيه ناگواري بسيار اثرات مادي زيان بر علاوه
منجر تحصيلي افت -دارد آنها خانوادههاي و دانشآموزان
دانشآموزان شكل مخروطي رشد و شد خواهد تحصيل ترك به
.است امر اين موءيد راهنمايي به ابتدايي ازدوره
باقي كودكان سلامت روي نامطلوبي تاثير آموزشي فضاي كمبود
ميكند ايجاب آپارتماننشيني و شهرنشيني زندگي -ميگذارد
كردن بازي و دويدن براي جايي درمدرسه لااقل بچهها تا
.ندارند كه باشند ، داشته
و است نامسمائي اسم كه انتفاعي غير باصطلاح مدارس اگر
توانستهاند دولتي غير يا ملي مدارس بگويند كه بهتر همان
براي كنند جلب را وبچهها خانوادهها و كنند كسب موقعيتي
و دانشآموزان اختيار در مناسبي امكانات كه است اين
آموزشي فضاي امكانات اين اهم و ميدهند قرار آموزگاران
مدارس مديران و معلمان اتفاق به قريب اكثريتاست
آموزش وزارت بازنشسته يا شاغل آموزگاران همان غيرانتفاعي
داريم عزيزان اين روحيه به كه آشنايي با و هستند پرورش و
از اعم مدرسه نوع دو هر در را آموزشيشان توان قدرمسلم
مهم مسئله منتهي -ميكنند صرف يكسان خصوصي و دولتي
.دارند تفاوت هم با كه است مدارس امكانات
وقت بودن محدود و پرجمعيت نوبته سه و دو كلاسهاي در
بعدازظهر گاهي و صبح گاهي ساعت تا 3 ساعت به 5/2 كلاس
يك و جمعيت كم كلاسهاي با معلم كارآيي عصرها "وبعضا
بازي فضاي داشتن و درس وقت ساعت تا 5 نيم و چهار و نوبته
.است متفاوت "مسلما غيره و
دولتها كه اخير سالهاي تا مشروطيت ازانقلاب بعد از
طريق سه به گرفتند عهده به را عمومي تعليمات مسئوليت
:ميكردند حل را آموزشي فضاي مسئله
در دولت وجوديكه با -ميساختند مدرسه دولتي بودجه از -1
كار ولي داشت بهره وسيعي مالي امكانات از اخير سالهاي
كمكاري حاصل موجود كمبودهاي و نداده انجام مفيدي چندان
.است زمان آن
ساخته مدرسه مردم و شهرداريها و اوقاف بودجه محل از -2
.نبود مثمرثمر چندان كه ميشد
اجاره طريق از ميشد شامل را وسيعي حجم كه كمبودها -3
به مربوط هم موجود استيجاري ساختمانهاي كه ميشد تامين
.است زمان آن
بعدازانقلاب
تخريب و تحميلي جنگ و مالي محدوديتهاي وجود با دولت -1
وسيعي كوشش به مدرسه ساختن در معذالك اشغالي مناطق وسيع
.زد دست
هزاران -شتافتند دولت بهياري چشمگيري طرز به مردم -2
و دادند پرورش و آموزش وزارت تحويل و ساخته مجهز كلاس
.دارد ادامه همچنان افتخارآميز تلاش اين
امر در انقلاب از قبل دوران كمكاريهاي علت به معذالك -3
قابل غير هجوم و جمعيت بيرويه رشد بعلت و مدرسهسازي
آموزشي فضاي و مدرسه كمبود با شهرها به دهقانان پيشبيني
اجاره ازطريق ميبايست معمول رويه طبق كه روبروشديم
صاحب افراد از بعضي اينكه براي چرا؟ نشد كه ميشد تامين
پرورش و آموزش وزارت سالم روابط تصميمگيرنده و قدرت
فكركردند آنها -كردند مختل استيجاري مدارس صاحبان رابا
در -راندهند اجارهها بهتراست دولت صندوق به كمك براي
نظر با راحتي مالالاجارهها كنند ، تاخير اجاره پرداخت
بهانه به والنهايه كنند تعديل خودشان منتخب كارشناس
ناپسند رويه اين نتيجه.شوند مدارس تخليه از مانع احتياج
مبرم 19 احتياج عين در پرورش و آموزش وزارت كه شد اين
نتيجه -كند اجاره اطاق يك حتي است نتوانسته است سال
آموزشي فضاي كمبود وحشتناك و زشت آثار كه است اين ديگرش
-ماندند مدرسه درهاي پشت دستهاي -شد معصوم بچههاي تحميل
و ازمعلم استفاده شرايط شدند مدرسه داخل كه هم دستهاي
ميدهند وعده محترم مسئولان گاهي.دادند دست از را كلاس
كه شد خواهد حل آموزشي فضاي مشكل چهارم برنامه پايان در
براي ميشود ساخته بعد سال چند كه مدرسهاي گفت بايد
چه موجود التعليم واجب نسل تكليف -است زمان آن بچههاي
ميشود؟
و آموزش وزارت مختلف ارگانهاي كه دارم موثق اطلاع من
دانشآموزان تحصيلي سطح بردن بالا امر در پرورش
و هدفمند كارهاي ميكنند ، مطالعه ميكنند ، برنامهريزي
ميپردازند ، درسي كتابهاي كيفيت به ميدهند ، انجام صحيحي
اما -ميبرند بالا مختلف بهطرق را شاغل معلمان دانش سطح
برنامههاي رسيدن ثمر به از مانع آموزشي فضاي كمبود
.است شده مفيدشان
كرد؟ بايد چه پس
كه گذشت مجلس تصويب از فوريت دو قيد با لايحهاي "اخيرا
لايحه كننده تقديم كه پرورش و آموزش محترم وزير جناب اگر
عمل است داشته ملحوظ قانون كه صراحتي به هستند مجلس به
طبق -شد خواهد حل آموزشي فضاي كمبود مشكل حدي تا كنند
مالالاجارهها است موظف پرورش و آموزش وزارت قانون اين
روابط ترتيب اين با و كند تعديل كارشناسي نظر طبق را
استيجاري مدارس صاحبان با پرورش و آموزش وزارت شده تخريب
.كرد خواهد پيدا التيام
خيري اشخاص يا و هستند فرهنگي يا مدارس اين موجود مالكان
و گذاشتهاند مدرسه اختيار در را مايملكشان كه هستند
تمايلي اكثريتشان -ندارند متعادل اجاره دريافت جز توقعي
افراد شد خواهد موجب امر اين بنابراين ، -ندارند تخليه به
واگذار اجاره به مدرسه براي را ملكشان شوند حاضر هم ديگر
كمبودها يعني ميخواهيم ما كه است چيزي همان اين و كنند
براي گشايشي تا كنيم جبران اجاره ازطريق را
وزير جناب اگر اما.شود فراهم احتياجات رفع و سازي مدرسه
قانون شكل به و كرده تقديم را لايحه حسننيت با كه
دادگستري به را مدارس صاحبان بخواهند درآوردهاند
خلاف "اولا -كنند تعديل تقاضاي طريق آن از تا بفرستند
قرار نقطه همان در "ثانيا كردهاند عمل مصوب قانون صراحت
جز نشده عوض چيزي حقيقت در هستند ، حالا كه گرفت خواهند
.گرفتهاند سال 1380 تا را ساختمانها تصرف اختيار اينكه
مافي يحيي
آزادگي و آزادي نداي بهاران نداي
ميهماني به سفيد و سرخ شكوفههاي با بهار عزيز همميهن
ميآيند شما
و خيابانها در كوچهها ، پس و كوچهها در بهار بوي
كه بهاري ميرسد ، مشام به جنگلها و سبزهزارها
نوزادان چون زمستان ، سخت سرماي بيم و ترس از جوانههايش
و بودند رفته خواب به پرنيان از پوششي در زيبا و لطيف
و ميگشايند لب آزادانه ميديدند ، بهاري خوش خوابهاي
.ميفرستند درود آزادي به و بهار به و طبيعت به خندان
و ميكنند عطرآگين را بامدادان و ميشوند باز جوانهها
به.ميخوانند فرا رنگارنگ گلهاي ميهماني به را بلبلان
خداوندي ، لطفآميز دست كه زيبايي و قشنگ گلهاي ميهماني
.ميروند است ، كرده آميزي رنگ را آن برگ برگ
دشت پهن در بهاري ملايم نسيم كه زمان آن زيباست چقدر
رقص به افسونگر و بلند گيسوي چون سبزهزارهايش كه خداوند
ميسازد خيره را بيننده هر چشم آن ، امواج و ميآيند در
قيد از ريخته ، فرو را ديوارها آزادانه چگونه بهار كه
به را دوباره تولد و زيبايي و عشق تا شده ، رها وبندها
.بخشد ارزاني طبيعت
روان شتاب ، با كنان غرش رودخانهها ، و جويبارها دربهار
تا ميكنند گذر دشتها و كوهها و صخرهها از ميشوند ،
كه خاكي ديوار از دانهها سازند ، بارور را زمين جاي همه
غنچه رهاميشوند ، و آزاد مينامند ، زندانش آدميان
... و مينشينند بار به و ميدهند
به سرنوشت كه را اندوهگين بيننده هر علفزار شكوه بهار در
اندوهش و رنج تا ميدارد وا سرور و وجد به داشت روا او
.بادبسپارد بدست را
پرچمها دركنار بنفشهها سرخ ، و سفيد شكوفههاي بهار در
درود آزادانديشي و آزادي به دوستي و عشق رهروان به
ستم بيگانگان به را خويش آتشين و سرخ پيام تا ميفرستند
.برسانند پيشه
شاخكهاي روي داشتني دوست و زيبا پرندگان بهار ، در
از كه تازه برگهاي و شكوفه و غنچهها به جنگل درختان
شادي سرمست و ميگويند آمد خوش بازگشته ، بامدادي نكهت
را شنونده هر گوش دلانگيزشان ، نغمههاي و ميشوند ،
.ميدهند نوازش
قلب بسان پاك رودخانه ، چون شتابان ميآيد ، كه بهاري در
چون محبت و عشق كبوتران ، چون آزادگي و آزادي كودكان ،
سخت برگ ، گل نرمي به رفتار و گفتار خوشآواز ، بلبلان
پاهاي با و دهيم قرار خود سرلوحه را مورچگان بسان كوشي
پيشرفت بسوي و بشكنيم را آهنين سد اين استوار و ستبر
از سرشار كه را ديگري بهاران ديگر ، بهاري تا كنيم ، تلاش
.باشيم شاهد باشد آزادي و راستين عشق
سبحاني حسين
پيامنور دانشگاه در فرهنگيان تحصيل
كه شده مقرر نور پيام دانشگاه بخشنامه براساس "اخيرا
و دهند تحصيل ادامه دانشگاه اين در ميتوانند فرهنگيان
فرهنگيان تحصيلي هزينه از نيمي پرداخت نيز پرورش و آموزش
تشكر ، درخور و شايسته است اقدامي اين كه است كرده تقبل را
اين دارد ، وجود خير نيت اين در گلايهآميز نكته يك اما
معلمين هزينه از نيمي پرداخت فقط پرورش و آموزش كه
سال باسابقه 20 معلمان ديگر و است كرده تعهد را تازهكار
آن مفهوم كه كنند پرداخت "شخصا را هزينه تمام بايد تدريس
درنظر قديمي معلمان براي امتيازي نهتنها كه اين يعني
هزينه تمام پرداخت از ناگزير را آنها بلكه نگرفتهاند
دليل به تصميم اين اتخاذ آيا پرسيد بايدكردهاند تحصيل
كه باشد اين دليلش شايد يا است قديمي معلمين فرسودگي
دوره پايان به سال چند از بيش فرهنگيها اينگونه
!است؟ نمانده باقي خدمتشان
ابنعباس -ر -سنندج
|