ساكن دانشآموزان ثبتنام به موظف مدارس
هستند خود محله در
مدير از 60 بد ارزشيابي 60
شدند انتخاب سال تربيتي علوم برتر مقالات
ساكن دانشآموزان ثبتنام به موظف مدارس
خودهستند محله در
و بازرسي ارزشيابي ، دفتر كل مدير :علميفرهنگي گروه
مدارس :كرد اعلام وپرورش آموزش وزارت شكايات به رسيدگي
راثبتنام محل آن در ساكن دانشآموزان هستند موظف محل هر
مناطق ، سطح در خانوادهها ، حال رفاه براي :افزود وي.كنند
شد تشكيل ثبتنام بر نظارت ستاد ووزارتخانه ، كل ادارات
در پيشرفت براي :گفت وي.كند رفع را مربوطه مشكلات تا
فرعي بهستادهاي ابتدا بايد خانوادهها ثبتنام ، كار
در و كنند مراجعه ميشود ، تشكيل مناطق در كه ثبتنام
مركزي ستاد به نيافتند ، دست دلخواه نتيجه به صورتيكه
.مراجعهكنند ثبتنام بر نظارت
نتيجهگيري براي وزارتخانه اين بازرسان :افزود عسگري
در و كرد خواهند بازديد مدارس از صورتسرزده به بهتر ،
وي.كرد خواهند متخلفينبرخورد با تخلف ، مشاهده صورت
در را تخلف مورد دهها بازرسان گذشته ، سال در :افزود
و عزل چون برخوردي مديران با كه مشاهدهكردند مدارس
.شد توبيخ
مدير از 60 بد ارزشيابي 60
از مديران ناصحيح ارزشيابي منفي جنبههاي به نگرشي
خود زيردستان و كاركنان
ارزشيابي فصل و ميشود نزديك خود پايان به تحصيلي سال
مدارس در زودي به معلمان ، ساله يك فعاليتهاي از مديران
بيش ايام ، اين در ديگر ، عبارتي به.شد خواهد آغاز كشور
را معلم ميليون يك حدود ارزشيابي مدير ، هزار صدوده از
اداري ، انفعالات و فعل همين براساس و ميگيرند برعهده
گروههاي ارتقاي معلمان ، سالانه حقوق افزايش ميزان
.ميافتد اتفاق ديگر اقدامات بسياري و تشويقي و استحقاقي
گذشته ، تحصيلي سال در چگونه مدارس ، مديران راستي به
پديده به مثبت ديدگاه كردند؟ ارزشيابي را خود معلمان
قريب اكثريت بگوييم كه ميكند حكم اينگونه ما به مديريت ،
متعالي ، و والا انگيزههايي با مدارس ، مديران اتفاق به
آنان شايستگيهاي براساس و صحيح طور به را خود معلمان
ولي ، .كردند مشخص را آنها عملكرد ارزشيابي نمره و زده محك
منفي ، نگرش براساس و ديگر ديدگاهي از حاضر ، مقاله موءلف
در و مدير نوع به 20 را دسته هر و دسته سه به را مديران
و كرده تقسيمبندي بد مدير به 60 را مديران كل نهايت
كرده بررسي بد مدير اين 60 ديد از را بد ارزشيابيهاي
.است
اين جمله از است ، شده ارائه مختلفي تعاريف ارزشيابي ، از
برنامه يك ارزش مورد در قضاوت را آن ،(1)اسكريون كه
يك كامل توضيح را ارزشيابي ،(2)استيك و ;ميكند تعريف
مدركي عنوان به را ارزشيابي ،(3)تايلر و ;ميداند برنامه
همچنين.ميگيرد نظر در هدفها به نيل بر دال
اطلاعات جمعآوري عنوان به را ارزشيابي ،(4)استافيلييم
خود زندگي طول در انسانها.ميكند تعريف تصميمگيري براي
ديگران و خود رفتارهاي و توانمنديها از ارزشيابي به
حال در "دائما آنها گفت ميتوان كه بهطوري ميپردازند ،
.هستند پيرامون جهان و ديگران و خود از ارزشيابي
دارد ، وجود غيردولتي و دولتي سازمانهاي كليه در ارزشيابي
و جهان كشورهاي در پرورش و آموزش نهاد گستره جهت به ولي
بحث خانوادهها ، كليه درون به آن فعاليتهاي تسري
اهميت سازمانها ديگر از تربيت ، و تعليم امور در ارزشيابي
جمله از "آموزش" اينكه دليل به و ميكند پيدا بيشتري
از ارزشيابي اين بنابر است ، آموزشگاه يك خدمات مهمترين
برنامههاي به بخشيدن بهبود در اساسي و مهم جنبه يك آن ،
فعاليتهاي از ارزشيابي به وقتي.بود خواهد آموزشي
از كه ميشود مترتب برآن اهدافي آموزشيميپردازيم ،
:كرد اشاره زير مورد پنج به ميتوان مهمترينآنها
بخشي اثر ميزان مورد در معلم به بازخورد دادن *
;او آموزشي فعاليتهاي
روش درس ، محتواي بخشيدن بهبود جهت در معلم به كمك *
;آموزشي هدفهاي و تدريس
;مديران تصميمگيري به كمك *
درباره دانشآموزان درك و قضاوت قوه مسئوليت ، حس پرورش *
;آموزشي هدفهاي و درس محتواي معلم ،
براي معلم يك اثربخش آموزش به مربوط شواهد ساختن فراهم *
(5)او ، امتيازات افزايش و ارتقاء زمينه در تصميمات اتخاذ
با معلمان ، آموزش فرآيندهاي و فعاليتها از ارزشيابي
(7)پوپام ،(6)مكنيل.است امكانپذير گوناگون روشهاي
دسته دوازده به را روشها اين ،(1977) (8)سنترا و (1973)
:كردهاند تقسيم زير
;مديران وسيله به معلم ارزشيابي -1
;تعليماتي راهنمايان وسيله به معلم ارزشيابي -2
;همكاران سوي از معلم ارزشيابي -3
;(خودارزشيابي روش) خود كار از معلم ارزشيابي -4
;معلم آموزش نحوه از منظم مشاهدات طريق از ارزشيابي -5
يادگيري مقدار از استفاده با قراردادي روش -6
;(دانشجويان يا) دانشآموزان
;عملكردي آزمونهاي روش -7
.يادانشجويان و دانشآموزان وسيله به معلمان ارزشيابي -8
;همكار معلمان عقايد -9
;فارغالتحصيل دانشآموزان توسط ارزشيابي -10
;معلم امتحانات و درسي مطالب محتواي طريق از ارزشيابي -11
(9).حرفهاي ارزشيابان سوي از ارزشيابي -12
و دقت مستلزم شده ، ذكر ارزشيابي روش نوع هر 12 بررسي چون
نيز ، يكم روش اجراي در شدن دقيق حتي و است فراواني حوصله
كردن محدود با لذا دارد ، نياز بايستهاي توجه به خود
از ارزشيابي "صرفا نخست ، روش بررسي به مقاله اين دامنه
كنكاش مورد را مديران توسط معلمان فرآيندهاي و فعاليتها
خواهيم مديراني از دسته آن سراغ تنها و داد خواهيم قرار
نوعي به خود ، زيرمجموعه نيروهاي از ارزشيابي در كه رفت
در تزلزل و ارزشيابي صحت در كاستي رفتار ، در ضعف دچار
ناصحيح ارزشيابي شيوههاي واقع ، در.هستند تصميمگيري
دارند ، اشكال خود كار در نوعي به كه را مديراني
.نمود بازخواهيم
مقاله ، اين در كه شود گفته است لازم سخن ، آغاز از پيش
"بد مدير دسته سه" درقالب را مديران ارزشيابي روشهاي
خود بر كه هستند مديراني اول دسته.كرد خواهيم ارزيابي
بر كه ميدهند تشكيل مديراني را دوم دسته ميزنند ، زخم
شامل را مديراني سوم ، دسته و ميرسانند آسيب خود همكاران
از و ميكنند ايجاد تنش و مشكل خود سازمان در كه ميشوند
از يك هر.ميدهند افزايش را سازمان آسيبپذيري راه ، اين
جمع حاصل "مجموعا كه است مدير نوع شامل 20 دسته ، سه اين
در "عمدتا مديران ، اين.داد خواهد دست به را مدير نوع 60
به خود ، پوشش تحت نيروهاي از ارزشيابي چگونگي و شيوه
و دلسردي آوردن فراهم از غير به و هستند اشكال دچار نوعي
مثبتي كاركردي اثر هيچ خود ، كاركنان بين در انگيزه كاهش
(10).نميگذارند برجاي
اصلي متن از بيشتر استفاده براي تذكر دو ارائه همچنين ،
:شد خواهد تسهيل موجب مقاله ،
مقاله متن در "رئيس" و "مدير" واژه دو از استفاده (نخست
نيك كه حالي در.است رفته كار به هم معادل "تقريبا
و دارد همراه به را رئيس از فراتر مفهومي مدير ، ميدانيم
حالي در اين و ميرود كار به مثبت مفهومي درباره "عمدتا
به "معمولا اداري ، -ساختاري نگاه با رئيس از كه است
اول عنصر و اداري تصميمات و دستورات صادركننده فرد عنوان
تكرار از جلوگيري براي صورت ، هر در.ميكنند ياد سازمان
بديهي كه گرفتهايم وام هم "مدير" واژه از ،"رئيس" واژه
.نميباشند هممعني مطلق صورت به است
ارزشيابي روشهاي بررسي به مقاله آنكه ، رغم به (دوم
تطبيق و تغيير اندكي با ولي ميپردازد ، معلمان از مديران
در را بد مدير از 60 بد ارزشيابيهاي قبيل اين ميتوان ،
مقاله اين سخن ، ديگر به.كرد مشاهده نيز سازمانها ساير
ناصحيح ارزشيابي منفي جنبههاي بررسي به عام طور به
پرداخته سازمانها كليه در زيردستان و كاركنان از مديران
.است
ارزشيابي با و ميزنند زخم برخود كه مديراني (نخست دسته
ميكنند عميقتر را زخم اين خود ، نيروهاي از
و گزارشها متن در هميشه ملانقطي مدير :ملانقطي رئيس -1
اين به و ميكند پسوپيش را عبارات و ميبرد دست نامهها
ارزشيابي.ميماند كارش ميز روي مدتها نوشتهاي هر دليل ،
ملانقطيگري كه آن دليل به خود ، كاركنان از مدير اين
و ميكشد طول مدتها كند ، پيدا نمود "مجددا است ممكن مدير
را خود بودن خطا رافع و انگيزشي كاركرد ارزشيابي ، لذا ،
.ميدهد دست از
و دستها دست ، به چوب مدير مديريت با :دست به چوب رئيس -2
و ميافتد عقب كارها بيشتر و ميرود كار به كمتري دلهاي
به چوب مدير براي ارزشيابي.ميآيد دست به كمتر نتيجه
.نيروها ترساندن براي است ديگري چوب مثابه به دست ،
كارها همه به دارد علاقه مدير ، اين :كاره همه رئيس -3
كند اقدام "شخصا و بگيرد تصميم "شخصا و كند رسيدگي "شخصا
دليل به او ، مديريت تحت كاركنان ارزشيابي در امر ، اين و
كاركنان همه مورد در كاملي اطلاعات نميتواند وي آنكه
همواره لذا و ميكند ايجاد خلل آورد ، دست به خود
.است ناقص وي ارزشيابي
كرنش و احترامات به مدير ، اين :ماب رياست رئيس -4
و احترام درجه نوعي ، به لذا ، و دارد نياز خود زيردستان
آنها ارزشيابي نمره در را ، خودش به نسبت كاركنان كرنش
.بيشتر نمره با است مساوي بيشتر احترام و ميدهد دخالت
بسياري در مطلق متخصص را خود مدير ، اين :تكنواز رئيس -5
بينيازي احساس ديگران همفكري به و ميداند زمينهها از
با منطبق كه هرچيزي تكنواز ، روءساي ديدگاه ازميكند
بايد لذا ، و ميشود محسوب ضعف نباشد ، آنها ساختگي تخصص
.داد دخالت را آن زيردست ، نيروهاي ارزشيابي در نوعي به
و ميدهد قدركش آن را تصميم اخذ رئيس ، اين :دودل رئيس -6
منتفي منطقي تصميم لزوم تا ميكند دست آن و دست اين
تفاوتي هيچ دوشاب و دوغ براي مدير ، اين ارزشيابي.ميشود
كار اجراي زمان با ارزشيابي ، زمان كه چرا نميكند ، ايجاد
در بهسازي اثر هيچ و دارد فاصله بسيار پرسنل بد و خوب
.ندارد نيروها عملكرد
غيرمترقبه وقايع برابر در مديران اين :غافل رئيس -7
برنامههاي و طرحها كه آن امكان لذا و ميشوند غافلگير
در را خود پرسنل فوقالعاده فعاليتهاي و سازمان ضربتي
است ممكن يعني.است كم بسيار دهند ، دخالت آنها ارزشيابي
بد و خوب كارهاي از خود ، كاركنان ارزشيابي در مديران اين
.كنند غفلت آنها
را خود نارسائيهاي و نقصها مديران ، اين :جاهل رئيس -8
تاخير خودشان كه آن رغم به است ، ممكن لذا و نميشناسند
نيز را خود زيرمجموعه نيروي ارزشيابي نمره دارند ، ورود
واقع ، در و دهند كاهش وي ، سوي از ورود تاخير همان سبب به
در شيوه رطب منع و خورده رطب معروف حديث و قصه همان
.ندارد معني روءسا اين ارزشيابي
و ميخوابد كارها مديران اين غياب در :نزديكبين رئيس -9
به روءسا ، اين.ميكند پيدا فاحشي تقليل كار ميزان يا
خود ، كاركنان ارزشيابي در هستند ، نزديكبين آنكه دليل
به و ميكنند نظر اظهار ميبينند ، كه آنچه براساس فقط
غياب در كمكاري و مدير حضور موقع در پركاري فرهنگ نوعي
.ميكنند ترويج را وي
مشكل يك با وقتي روءسا ، قبيل اين :عليالاصولي رئيس -10
و اصول سراغ به ميشوند ، مواجه تصميمگيري و رهبري
مشكل نوع هر براي چون و ميروند آزموده و درست ضابطههاي
ممكن آزمودهاي ، پيش از و درست ضابطه و راهحل سازماني ،
روبهرو معضل با كاركنان ارزشيابي نباشد ، موجود است
كافي اعتبار و سنجيدگي از مدير تصميمات و ميشود
.نميشود برخوردار
و صريح نظر ندرت به مديران ، نوع اين :مقرراتي رئيس -11
همه معتقدند و ميكنند ابلاغ خود كاركنان به را خود كتبي
وجود عدم دليل به لذا شود ، انجام مقررات طبق بايد چيز
قصور و اهمال پرسنل ، بين در مقررات اجراي عملي مصداقهاي
انجام مقررات طبق نيز آنها ارزشيابي آنها ، كار در ممكن
صحيح مقررات طبق نيز ، حاصله نتيجه است بديهي و ميشود
.است
آرزو كارها شدن خراب هنگام مدير ، اين :خوشخيال رئيس -12
و برميگشت ورق كاش اي و بود نشده چنين كاش اي كه ميكند
آتي خوش خيالهاي با را خود مديريتي عمر از بخشي واقع ، در
استحقاق كه را كارمندي اگر روءسا ، قبيل اين.ميكند سپري
ارزشيابي با و ناحق به دارد ، تشويقي يا و پاداش دريافت
پذيرش جاي به ميكنند ، محروم حق اين از خود ، ناصحيح
و نگهميدارند سابق وضع همان در آن ، رفع و خود اشتباه
طي شده ، سپري اگرومگرهاي و خوش خيالهاي با را خود وقت
.ميكنند
و افكار كه دارند عادت مديران اين :ساعتي رئيس -13
كنند ، تفكيك هم از روز ساعات برحسب را خودشان فعاليتهاي
اتكا آنان سخنان و حرفها روي نميتوان وجه هيچ به لذا
اندك كاري فشار كه روز آن در مديران ، اين است ممكن.كرد
متعادلتر است ، نگذشته شبانگاهي استراحت از ساعاتي و است
بودن ، ساعتي اين.كنند برخورد روز ساعات بقيه از نرمتر و
كاركنان از ارزشيابي خصوص در مديران قبيل اين نگرش در
.است صادق هم
خود دستورات و نظريات پهلو ، دو مدير :پهلو دو رئيس -14
لذا و نميگويد خود زيردستان به روشن و صريح بهطور را
.ميخواهد چه خود كاركنان از دقيق بهطور كه نيست معلوم
و تفسير قابل و تلگرافي مديران قبيل اين دستورات عمدتا
عمل به آنها از متفاوتي برداشتهاي ميتوان و بوده تعبير
نتايج ناخواه - خواه دوپهلو ، خواستههاي اين.آورد
.ميكند دوپهلو هم را پرسنل از ارزشيابي
مافوق ، مقابل در هرگز مديران ، قبيل اين :يكطرفه رئيس -15
و انتظارات لذا و نميكنند دفاع خود كارمندان از
دقيق بهطور و بلندپروازانه پرسنل ، از آنها خواستههاي
كه دارند دوست و است سازمان ارشد مديران نظريات اساس بر
سازماني بالاي مقامات كه را چيزي آن هر آنها ، كاركنان
نگرش اين يكطرفه ، مديران.كنند اجرا موبهمو ميخواهند ،
.ميدهند تسري نيز خود پرسنل از ارزشيابي در را
برقراري كه ميكنند احساس مديران اين :منزوي رئيس -16
منافات مديريت مقتضيات با كارمندان ، با دوستانه روابط
يك برقراري به بيشتر خود ، دفتر گوشه در انزوا با و دارد
اكتفا موءسسه سازماني ساختار طريق از اداري ارتباط
عمل يك خود ، پرسنل از مديران اين ارزشيابي.ميكنند
شخصيتي و بفرد منحصر ويژگيهاي و است اداري و مكانيكي
.نميشود لحاظ آن در كاركنان
اطاق باز درهاي بهرغم زيردستان ، اگر :تشريفاتي رئيس -17
نايل آنها زيارت به آساني به نميتوانند مديران ، كار
اين.نهاد نام تشريفاتي رئيس را مدير اين ميتوان شوند ،
ملاقات روز تعيين جمله از ظاهري تشريفات به مديران ، قبيل
كار اصل ولي ميدهند ، اهميت ..و شكايات به رسيدگي و
زيردستان از ارزشيابي.ميماند باقي تشريفات حد در آنها ،
انجام بايد كه است تشريفاتي كار يك مديران ، اين ديد از
كه ارزشيابي اجراي از ناشي اثرات به واقع ، در و شود
.ندارند كاري است ، سازمان بر حاكم روابط بهبود
كه مواقعي در فقط مديران ، اين زيردستان :دربسته رئيس -18
پيدا را آنها با ديدار سعادت ميتوانند كنند ، اراده روءسا
مورد يك عنوان به نيز ارزشيابي با دربسته ، روءساي.كنند
بخواهند ، روءسا كه مواقعي در فقط و ميكنند برخورد دربسته
روءسا كه طور هر البته و مديريتي عنصر اين از ميتوان
.كرد استفاده ميخواهند ،
نظريات و پيشنهادها مديران ، اين :تجربهخواه رئيس -19
تجربه ، كه ميگويند و ميكنند نفي را جوانتر كارمندان
در "معمولا تجربهخواه ، روءساي .است سرمايه بزرگترين
باتجربهها به ناخواسته و خواسته خود ، كاركنان ارزشيابي
.ميدهند اولويت
را اداري شئون و حيثيت روءسا ، اين :حيثيتباز رئيس -20
از ارزشيابي.برسند خود شخصي هدفهاي به تا ميكنند ملعبه
به رسيدن براي ملعبهاي روءسا ، اين ديد از زيردست كاركنان
نمره دريافت با ناحق به زيردستي است ممكن و ;شخصي هدفهاي
غيربرازنده ارتقاء براي شود وسيلهاي پائينتر ، ارزشيابي
.وي روزمره كارهاي انجام لااقل يا و مدير
دارد ادامه
شدند انتخاب سال تربيتي علوم برتر مقالات
هشت تربيت ، و تعليم پژوهشكده سوي از :فرهنگي علمي گروه
.شدند معرفي و انتخاب سال 77 تربيتي علوم برتر مقاله
خسرو بازرگان ، زهرا ميرلوحي ، سيدحسين مهرمحمدي ، محمود
نعمتالله كديور ، پروين كاردان ، عليمحمد باقري ،
به آنها آثار كه هستند افرادي مهران گلنار و موسيپور
برگزيده افراد تمام.است شده انتخاب برتر مقالات عنوان
موضوعاتي قالب در آثارشان كه هستند دكترا مدرك داراي
اخلاقي مسائل پرورش ، و آموزش فلسفه محوري ، مدرسه همچون
ديدگاههاي و ايران ، ابتدايي آموزش تحول دانشآموزان ،
.است شده چاپ نشريات در اقتصادي ، نظريه بر مبتني تربيتي
|