ژاپني زن اين نوبت "سربازرايان" از پس
!است
را گيلاس اين طعم خيليها چرا
نظر و نقد
ندارند دوست
برگزار شهريور در سينما خانه جشن سومين
ميشود

ژاپني زن اين نوبت "سربازرايان" از پس
!است
اسپيلبرگ استيون تازه فعاليت
:اشاره
صرف را خود وقت تمام گذشته سال دو طي اسپيلبرگ استيون
فيلم فراوان بعدازموفقيت.كرد "رايان سرباز نجات" فيلم
را تازهاي كار هيچ مدتها تا اسپيلبرگ عمومي ، نمايش در
را مختلف طرح چندين وي كه بود حالي در اين و نكرد شروع
سرباز نجات" فيلم به ديگري زيرنگاه مطلب.داشت دست در
تازه كارهاي درباره بحث به سپس و دارد اسپيلبرگ "رايان
.ميپردازد وي
فيلم اول دقيقه چهار و بيست كه ميدانند همگان ديگر حالا
گرافيكي ، خشونت از بهرهگيري با "رايان سرباز نجات"
.ميدهد نمايش ممكن شكل خشنترين به را جنگي واقعيتهاي
خود تماشاچي دقايق اين در فيلم كارگردان اسپيلبرگ استيون
تا كه كابوسي ميبرد ، بحث قابل غير كابوسي درون به را
.است درنيامده نمايش به آمريكايي فيلم هيچ در اين از قبل
را واقعيتها ميخواستم كار اين با ":ميگويد اسپيلبرگ
فيلم تماشاگران نميخواستم "حقيقتا.بگذارم نمايش به
كه را آنچه آرامي به و بزنند تكيه خود صندلي روي راحت
صحنههايي ميخواستم بلكه كنند نگاه ميدهد رخ پرده روي
فيلم قصه با شود مجبور هم او كه دهم نشان تماشاچي به را
درگير جنگي شرايط آن درون در را خودش و كند همراهي احساس
".كند تجربه را لحظهها آن فيلم بازيگران همراه و ببيند
گرافيكي وحشت ارزش به هم فيلم اول بازيگر "هنكس تام"
و مخوف صحنهها اين":ميگويد و دارد اعتقاد فيلم
وقتي.است چنين نيز جنگ طبيعت كه چرا است ، نفرتانگيز
تماشا را بزرگ فرار مثل جنگي فيلمهاي و بودم بچه
با و ميگرفتم قرار آنها تاثير تحت سريع خيلي ميكردم
فيلمها نوع اين بازي به شروع خود سال و سن هم بچههاي
نجات" فيلم كه بچههايي نميكنم فكر اما.ميكرديم
دورهم آن ازتماشاي بعد ميكنند ، تماشا را "سربازرايان
".بپردازند جنگي بازي به و شوند جمع
تمام هيچگاه ميرسد نظر به كه -افتتاحيه سكانس در
نشان را آمريكايي نظامي گردان يك اسپيلبرگ -نميشود
نورماندي سواحل در سال 1944 ژوئن ششم روز در كه ميدهد ،
ورود از مانع بايد كه نازي ارتش نيروهاي.ميشوند پياده
.ميكنند شليك آنها سمت به شوند ، ساحل داخل به نيروها اين
است مختلف بدنهاي مييابد ، ادامه صحنه اين كه همانطور
خون.ميشود قطع كه پاهاست و دست و ميافتد زمين به كه
تكتك چشم و چهره در وحشت و ميگيرد فرا را صحنه سراسر
.ميشود ديده راحتي به هنكس تام كاراكتر و لشكرها سياهي
و واقعگرايانه هوايي و حال با را خود فيلم اسپيلبرگ
:ميگويد و است ساخته مستند فيلمهاي به شبيه بسيار
نقش اهميت نه و فيلمبرداري دوربين نقش اهميت ميخواستم"
كه ميگويد اسپيلبرگ ".بگذارم نمايش به را بازيگر يك
فيلمبرداري مدير و كرده حذف فيلم قصه از را رنگ آگاهانه
خود شانه روي را دوربين كه كرد رهبري سمت اين به را خود
احساس اين تا كند ، فيلمبرداري را صحنهها و بگذارد
.شدهاند گرفته مستند صحنهها كه شود ايجاد
يك شكل سريع خيلي فيلم تخيلي قصه فيلم بازيگران براي
وادار را آنها تمام اسپيلبرگ.گرفت خود به واقعي ماجراي
.بگيرند قرار نظامي خشن و سخت تعليمات تحت روز ده كرد
و زدند اردوگاه يك كوهستاني منطقهاي در شهر از دور آنها
.گرفت عهده به را آنها هدايت كار نظامي حقيقي فرمانده يك
تام حتيبود هم فيلم نظامي مشاور همچنين فرمانده ، اين
مستثنا قاعده از نيز -دارد را ستاره يك حكم كه -هنكس
شركت تمرينات همه در ساده سرباز يك مثل بايد و نبود
كثافت و ولاي گل روي خوابيده نظامي لباس با و ميكرد
.ميكرد حركت
را نظامي گروهان يك بود كرده باور كه -نظر مورد فرمانده
فيلم در كه نامي به را فيلم بازيگران -دارد اختيار در
مجبور را فيلم بازيگران او كه زماني.ميكرد صدا داشتند
كيلومتر چهل حدود ولاي گل ميان در سرد شب يك در تا كرد
كه كردند مطرح را سئوالات اين مطبوعات بدوند ، را
كه بازيگران از يك هيچ اما.ميكند چكار دارد اسپيلبرگ
از شكايتي و گله داشتند ، بردوش نيز سنگين كولهپشتي يك
ميكرد اسپيلبرگ كه آنچه به آنها.نكردند كارگردان
سخت تعليمات اين از بزودي هم آنها اما داشتند ، اطمينان
هنكس تامزدند مسالمتآميز شورش يك به دست و شدند خسته
فرمانده تا كرد استفاده خود هنري موقعيت و قدرت تمام از
.كند تمام را سخت تمرينات اين كه سازد وادار را گروه خشن
آنها تمام براي خوبي بازپرداخت سخت ، تعليمات اين اما
نشريه.ستودند را آن بازيهاي و فيلم منتقدين تمام.داشت
كه ناب سينماي يك از شگفتانگيز قطعهاي" را فيلم ورايتي
"مياندازد صامت دوران بزرگ فيلمهاي ياد به را آدمي
.كرد توصيف
در شاهكاري فيلم ، ":نوشت نيز اينترتينمنت نامه هفته
آن از تايمز لوسآنجلس منتقد و ".است جنگ از وحشت نمايش
براي گرانقيمت تجربهاي كه برد اسم اثري عنوان به
ميبرد اتفاقي درون به خود با را آنها و است تماشاگران
منتقد اين.ميدهد رخ سينما پرده تصوير داخل در كه
تا كه مياندازد جنگ به نگاهي راحتي به فيلم":ميگويد
".است نشده نگاه آن به صورت اين به هيچگاه اين از قبل
براي فيلم عمومي اكران هنگام "اسپيلبرگ استيون"
راه به كشور سراسر در اخير ، سال هفده درعرض نخستينبار
اين شايد كار اين علتپرداخت خود فيلم تبليغ به و افتاد
نكوهش را فيلم درون خشونت منتقدان ، از تعدادي كه بود
گرافيكي خشونت منتقدان از دسته اين اعتقاد به.كردند
از بسياري هنوز كه است ومستقيم بيرحم خشن ، بهقدري فيلم
.ندارند را آن تماشاي آمادگي تماشاگران
تبليغ براي من اينكه دليل":ميگويد اسپيلبرگ استيون
كه بود اين زدم كشور سراسر به طولاني سفر يك به دست فيلم
سرگرم اثر يك فيلم اين كه بدهم هشدار مادرها و پدرها به
انجام را كاري چنين كه بودم مسئول من.نيست مفرح و كننده
نمايش به بيپرده را جنگ واقعيتهاي فيلم زيرا دهم ،
پرده روي فيلم اول دقيقه چهار و بيست بهويژه.ميگذارد
روز از او حال اين با ".ميافتد راه به واقعي جنگ يك
ادامه و داشت مثبتي ديد تماشاگران واكنش به نسبت نخست
كار دارم ميكردم احساس ميساختم ، را فيلم وقتي":ميدهد
".ميدهم انجام درستي
كرده متقاعد را اسپيلبرگ "رايان سرباز نجات" فيلم موفقيت
.ببرد دوربين جلوي را خود جنگي بزرگ پروژه چهارمين كه
به نوولي براساس كه دارد نام "گيشا يك خاطرات" فيلم اين
كارهاي ديگر با فيلم اين اما.ميشود ساخته نام همين
به دوم جهاني جنگ:دارد اساسي تفاوت يك اسپيلبرگ جنگي
فيلم قصهكرد خواهد عمل فيلم ماجراهاي زمينه پس عنوان
از كه ميكشد تصوير به ژاپن در را بختي تيره زن سرگذشت
پشت از پس و ميشود آشنا محنت و فقر با كودكي دوران
دوم جهاني جنگ بحبوحه در را خود بسيار موانع سرگذاشتن
تا كودكي از را زن اين سرگذشت فيلم.ميكند پيدا
كار آماده فيلم فيلمنامه چه اگر.ميكند تعريف بزرگسالي
كليد اما است ، فيلمنامه اين شيفته سخت هم اسپيلبرگ و است
فيلمساز.شد نخواهد جديدزده قرن شروع از پيش فيلمبرداري
قرن در سينماييام ساخته نخستين نميخواهد دلم ":ميگويد
شما اما.باشد "گيشا يك خاطرات" مثل غمانگيز فيلمي جديد
پرده روي را فيلم اين آينده سال دو تا كه باشيد مطمئن
".ديد خواهيد سينماها
ميبرد؟ دوربين جلوي را فيلم كدام اسپيلبرگ آن از قبل
سوم قسمت توليد خبر كه زماني از سال يك از بيش هماكنون
از خبري هيچ اما ميگذرد شد پخش "ژوراسيك پارك" فيلم
اعلام اسپيلبرگ اين از قبل.نيست فيلمبرداري كار شروع
ديگري فرد ميدهد ترجيح سوم قسمت براي كه بود كرده
و توليد مدير فقط او و بگيرد عهده به را فيلم كارگرداني
جرات كس هيچ هنوز اما.بود خواهد آن كنندگان تهيه از يكي
موفقيت شايد كند ، فيلم اين كارگرداني نامزد را خود نكرده
انگيزهاي عمومي اكران در "ستارهاي جنگهاي" چهارم قسمت
را "ژوراسيك 3 پارك" توليد زودتر تا شود فيلمساز براي
.كند شروع
توليد خبر رضايت با اسپيلبرگ كه است شرايطي چنين در
بعد.ميدهد را "افليت گزارش" نام به تخيلي -علمي فيلمي
"سوم نوع از نزديك برخورد" و "ئيتي" مثل فيلمهايي از
جالب نكته.ميرود فضايي كار يك سراغ به دوباره اسپيلبرگ
فيلم اول نقش در تامكروز حضور پروژه اين با رابطه در
دوستدار هميشه كرد اعلام مصاحبهاي در كروز تام.است
با فيلمي در كه است بوده مايل و بوده اسپيلبرگ فيلمهاي
كه اخير سالهاي روال طبقباشد داشته مشترك همكاري او
محدودند ، دوربين جلوي انزوا و سكوت در سينمايي پروژههاي
و اخبار افليت ، گزارش -پروژه درباره داده ترجيح اسپيلبرگ
و لوكاس جرج اين از قبل.ندهد مطبوعات به زيادي اطلاعات
خود فيلمهاي توليد هنگام را مشابهي رفتار كوبريك استنلي
.گرفتند پيش در "بسته "كاملا چشمان" و "شبح تهديد"
اينترنت :منبع
زياري كيكاووس :ترجمه
نظر و نقد
را گيلاس اين طعم خيليها چرا
ندارند دوست
گيلاس طعم سينمايي فيلم انتظار ، مدتها از پس بالاخره
فراواني حديثهاي و حرف و درآمد بهنمايش كيارستمي ساخته
ميدهد نشان را خود همه از بيش كه آنچه.آورد بهوجود را
به وارد اشخاص زبان از آنهم زمينه اين در مختلف نظرات
مطرح زمينه اين در "اساسا كه سوءالي.سينماست مقوله
از فيلمهايي مورد در "اصولا چرا كه است اين ميشود
گسترده حد اين در آنهم مخالف و موافق نظرات اينقبيل
نميشود؟ برآورده تماشاگران از خيلي توقع اما ميشود مطرح
از فيلمهايي "اصولا كه باشد اين دليلش مهمترين شايد
.تصويري جذابيت تا هستند فكري جذابيت پي در بيشتر نوع اين
متفكر ، سينماي از خاص شيوه و سبك نوع اين در درحقيقت
آنرا خودمان بايد ما نميگويد ، را چيزها خيلي فيلمساز
نميخواهد و باشد تنبل هنري ازلحاظ ما ذهن شايد.بسازيم
را شده پيچيده نسخه يك كه است آن پي در بيشتر و كند فكر
كه كرد قبول را نكته اين بايد بگيرد تحويل فيلمساز از
براي كه تماشاگري و است هنري اثر يك با مكالمه يك اين
فيلم اين ديدن براي را وقتش نبايد ميآيد سينما به تفريح
انسان درون شكافتن براي مواقع بعضي درحقيقت.كند صرف
زدن حرف براي شايد و است لازم ملودرام از بيشتر چيزي
بايد ما شايدباشد نداشته وجود ديگر قالبي كيارستمي
از بردن لذت راه و فيلمها اينگونه به كردن نگاه زاويه
مسئله اين از نبايد البته.كنيم پيدا را آثار نوع اين
.بدانيم را فيلمساز فكري مبناي بايد كه گذشت بيتفاوت
و فيلم بين فاصله كه كرده ثابت فيلم اين در كيارستمي
را كار واين است واقعيت عين فيلم و برداشته واقعيت
.است كرده مطرح تكنيك و تفكر تلفيق درقالب
از تفكيك غيرقابل سينماي نوع يك او سينماي درحقيقت
اما ميگردد روايت ساده بستري در كه است واقعيت
.دارد خود زيرين لايههاي در را خاصي پيچيدگيهاي
ما تماشاگران از بسياري كه كرد قبول بايد را نكته اين
اين هنوز و هستند متوسطي تماشاگران نگارنده خود ازجمله
اينگونه با بايد چگونه كه است نشده داده آنها به آموزش
ناقص بهعمد قسمتهاي آن و كنند برقرار ارتباط فيلمها
مثال يك كيارستمي فيلم.كنند تكميل چگونه را فيلم مانده
است (اثر تفسير و تاويل) "هرمنوتيك" مورد در زنده
خود ذهن گيرايي برپايه ميتواند تماشاگري هر كه بهنحوي
مثال براي.باشد داشته فيلم اين از شخصي برداشت يك
فيلم يك كيارستمي فيلم كه است براين نگارنده شخصي اعتقاد
.نيست خوبي تجربه دوم بار براي آن ديدن كه است خستهكننده
گودرزينژاد بابك
برگزار شهريور در سينما خانه جشن سومين
ميشود
بهمنظور ايران سينماي جشن سومين :هنر و ادب گروه
اهداي و ايران سينماي دستاندركاران عملكرد ارزيابي
جامعه توسط سينمايي ، مختلف حرفههاي به سينما خانه تنديس
برگزار آينده شهريور در (سينما خانه) كشور سينمايي اصناف
.ميشود
انيميشن و كوتاه مستند ، سينمايي ، فيلمهاي جشن اين در
تا شهريور 1377 فاصله در درآمده نمايش به يا و شده توليد
ارزيابي مورد صنفي و تخصصي ديدگاه از شهريورماه 1378
.ميگيرد قرار
طراحان و فيلم عكاسان فيلمسازان ، تهيهكنندگان ،
اين در خود آثار شركت به علاقهمند كه سينمايي پوسترهاي
و دريافت منظور به تير تا 15 حداكثر بايد هستند جشن
مراجعه سينما خانه عمومي روابط به جشن در شركت برگ تكميل
.كنند
توليد انيميشن و مستند آثار "استثنائا امسال است گفتني
ايران سينماي جشن در ميتوانند نيز ويديويي بهطريقه شده
.كنند شركت
|