اقتصادي هوشمندانهءتعديل سياست
تورم دام در
در توسعه كلان برنامههاي به مربوط گزارش از بخش دومين
علينقي" نقطهنظرهاي از ديگري بخش درج با را ايران ،
.پيميگيريم اقتصادي برجسته كارشناس "مشايخي
در نرمافزاري انداختن راه معني به "توسعه" واقع به *
مولد نيروهاي بهرهوري نرمافزار آن با كه است اقتصاد
كند ايجاد زايش و رفته بالا
تعديل سمت به تلاش دوم و اول برنامه در من نظر به
سمت به عمل در متاسفانه اما بوده هوشمندانه اقتصادي
تعديلي نشد؟ اجرا تعديل چرا.نكرديم حركت متعادل اقتصاد
سودهاي كند ، منطقيتر را قيمتي مكانيزمهاي بايد كه
را اداري تخصيصهاي در موجود فساد و كند حذف را بادآورده
و تعديل فلسفه آنكه يكي بود مشخص آن دلايل !دهد پايان
اجراي دوران در لذا و نشد درك دقيق و عميق آن هدفهاي
منافات تعديل روح با كه ميبينيم را حركتهايي اول برنامه
.آورد فراهم را مشكلاتي و شد ساز مسئله آن درپي و داشت
يك اول برنامه در.بود ارز موضوع مسائل اين از يكي
قيمت طرف به بايد ارز قيمت كه بود مطرح كلي جهتگيري
كند پيدا را خود واقعي ارزش و حركت مديريتشدهاي شناور
ارز كه مفهوم اين به.باشد داشته هم زيادي بسيار خواص كه
داخلي توليدات از و ميكرد پيدا را منطقي و متعادل ارزش
.ميشد حمايت
شود ، داده تخصيص دولتي ارزان بسيار رسمي ارز وقتي زيرا
ارز ، گرفتن با كه ميدهند ترجيح دولتي دستگاههاي از خيلي
كنند وارد خارج از را نيازشان مورد وسايل و ماشينآلات
.بود هم ارزانتر و داشت بيشتر اطمينان و بهتر كيفيت كه
كالاي يك با ميشد مجبور داخلي توليدكننده وقت آن و
كه كند رقابت پايين قيمت با و غيرواقعي ارز با وارداتي
از غيرمنصفانه توليدكنندگان از بسياري و نبود امكانپذير
ارز رسمي نرخ كردن كم حركت با روند اين.شدند حذف بازار
بود شده اعلام.شد همراه ميدادند متقاضيان به بانكها كه
و كرده اعتبار گشايش ميتواند ميخواهد ، قدر هر هركس كه
تسلط و آگاهي اين بانكي سيستم آنكه بدون كند ، وارد كالا
غيرواقعي 60 نرخهاي با واردات متقاضيان كه باشد داشته را
توجهي قابل تخلفات دوران آن در.تعدادند چه تومان يا 80
كردن خارج و قيمتها آن با ارز خريد جمله از شد انجام هم
.كشور از آن
بسيار كه اعتبارها گشايش ميزان روند ، اين با حال هر به
مدتدار كه اعتبار گشايش اين و بود ارزي درآمد از بيشتر
بهرههاي نرخ با را توجهي قابل بدهي ميشد انجام هم
به منجر روند اين و كرد تحميل كشور به بالا بسيار
كشور براي كلان بدهي بارآمدن و بانكي سيستم بياعتباري
.شد
سياست از ناشي كه ديگر مسئله:كارشناس اين گفته به
تلاش مركزي بانك.است بدهيها موضوع بود تعديل از انحراف
آن بندي قسط با و كند تنظيم را آن بازپرداخت نوعي به كرد
با كه ترتيب اين به.شد وارد ايران اقتصاد به جدي ضربه
دلار ميليارد حدود 7 بايد نفت درآمد دلار ميليارد 16
كاهش آن نتيجه و ميشد پرداخت بدهيها فرع و اصل بابت
به وابسته اقتصاد به خود به خود اين و شد واردات شديد
ريشه كه كرد وارد عرضه و توليد بخش در جديدي ضربه واردات
-سال 75 يعني بعد ، سال دو بودو تعديل برنامه از تخطي آن
ازاي به ريالي بودجه ، در دولت دلاري درآمدهاي كه وقتي 74
دلار با آن قيمت تفاوت شد ، محاسبه تومان دلار 175 هر
كسر نوعي به كه شد گذاشته دولت بدهيهاي حساب به سابق
.شد محسوب مركزي بانك از دولت استقراض و بودجه
به "تثبيت سياست" اتخاذ به ناگزير شرايط اين پي در دولت
را اقتصاد و نبوده كارساز كه سياستي.شد قيمتگذاري معني
.است نداده سامان تاكنون ،
هشدار انحراف اين به نسبت كارشناسان برخي زمان آن در
سياست از انحراف و نشد توجهي آنها تذكرات به اما دادند
.انجاميد گسيخته لجام تورم به تعديل
در نرمافزاري انداختن راه معني به "توسعه" واقع به
مولد نيروهاي بهرهوري نرمافزار ، آن با كه است اقتصاد
تاكيد بيشتر دوره آن در اما.كند ايجاد زايش و رفته بالا
فيزيكي پروژههاي يا و طرحها ساختن با كه بود اين روي
از فراتر بسيار كه طرحهايي اجراي!بيافتد اتفاق توسعه
اهداف از يكي:ميافزايد پايان در وي.بود كشور مالي توان
و رانت آن درست اجراي صورت در كه رانتهاست حذف تعديل
از قدر هر كه است دليل همين بهميرود بين از فساد
نبود از حاصل رانتهاي بمانيم عقب يا دور تعديل سياست
كه انحرافي همان "مثلا.ميشود بيشتر تعديل برنامه اجراي
رانتها از بسياري زمينهساز افتاد ، اتفاق ارز زمينه در
به آورده ارز ثروتهاي با مدت كوتاه در را عدهاي و شد
نيافت؟ توسعه خصوصي بخش چرا اما !رساند نوايي چنان
براي داشت توسعه از كه تصوري با دولتي بخش كه شرايطي در
هجوم است دولت مالي توان از خارج كه پروژههايي ساخت
از و شود خارج خصوصي بخش دسترس از دولتي منابع و بياورد
خصوصي بخش استعدادهاي و آيد وجود به رانتها سو ، ديگر
اگر خصوصي بخش.ميرود پيش آنها از استفاده سمت به نيز
توليدي ظرفيتهاي عشق و اعتقاد با و بكند كار اصيل بخواهد
در و.ميگيرد قرار فشار تحت شرايطي ، چنين در كند ، ايجاد
ايران در تعديل برنامه كه است وارد نكته اين ذكر پايان
.است نكرده كافي توجه اجتماعي امنيتي تورهاي به
توسعه سوم برنامه تصويب و تدوين تهيه ، مراحل
هيات و داده قرار بودجه و برنامه سازمان كه آنچه بنابه
نظام است ، كرده تصويب ماه 1377 شهريور در 29 دولت
فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، توسعه سوم برنامه برنامهريزي
:است كار مرحله داراي 3 ايران اسلامي جمهوري
بررسي -ميشود1 تقسيم بخش به 4 خود كه نخست مرحله &
نقاط و تنگناها و مشكلات موجود ، وضع تبيين گذشته ، عملكرد
چشمانداز تهيه -است20 عملكردي و ساختاري ضعف و قوت
نگرشهاي با كشور فرهنگي و اجتماعي اقتصادي ، بلندمدت
.آينده چالشهاي و دغدغهها شناخت و آمايشي
.مطلوب گزينه پيشنهاد و مختلف گزينههاي ارائه -3
.توسعه سوم برنامه كلي رهنمودهاي -4
پيشنويس تهيه بودجه و برنامه سازمان بخش اين در
-سالهاي 83 براي را كشور توسعه سوم برنامه كلي رهنمودهاي
تعطيلات ايام در جمهوري رئيس و رسانده پايان به 1379
ايشان و ارسال رهبري معظم مقام تاييد براي را آن نوروزي
تشخيص مجمع به را پيشنويس خود ، نظرات نقطه ارائه با هم
بررسي با نيز تشخيص ومجمع داشتند ارسال نظام مصلحت
به و آماده را خود پيشنهادهاي رهبري ، معظم مقام نظرات
.است رسانده كشور مسئولين اطلاع
كميته و 20 شورا فعاليت 7 حاصل كار اين ترتيب ، بدين
نفر هزار از 24 بيش صرف با و برنامهريزي نظام فرابخشي
طي از پس و شد تهيه ماه طول 3 در كارشناسي فعاليت ساعت
تا كرده آماده را خود برنامه سازمان گفته پيش مراحل
و كارشناسي واحد قالب 158 در را برنامه اين تدوين
توسط تصويب براي سال پايان تا و كند آغاز سياستگذاري
.شود تقديم مجلس به دولت
:ميشود كار بخش در 6 كه دوم مرحله &
برنامه كلي رهنمودهاي عملياتي برنامههاي تدوين -1
راهبردي سياستهاي و كلان اقتصاد سياستهاي تدوين -2
.بخشي استراتژيكي
سرزمين آمايش پايه طرح تهيه -3
مركز از اختيار تفويض و تمركززدايي چارچوبهاي تهيه -4
.استانها به
.مطلوب روند تصوير كردن نهايي -5
به سالجاري در آن تقديم و توسعه سوم برنامه لايحه -6
.نهايي تصويب و بررسي براي اسلامي شوراي مجلس
براساس استاني و بخشي برنامههاي تدوين:سوم مرحله &
سال 79 از كه آمايشي جهتگيريهاي و سوم برنامه قانون
.درآيد اجر مورد به بايد
سوم برنامه اصلي مضامين
از يكي دولتي شركتهاي ساماندهي و اجرايي نظام اصلاح
شركتهاي ساماندهي طريق از كه است سوم برنامه مهم مضامين
مدنظر مديريت و اداري ساختار اصلاح و خصوصيسازي و دولتي
.است گرفته قرار
است برنامه ديگر مضامين از سرمايهگذاري و توليد گسترش
تدوين و تنظيم و توليد موانع رفع و شناسايي با كه
رفع و شناسايي و توليد راهاندازي به معطوف سياستهاي
تدوين و تنظيم و غيردولتي بخش سرمايهگذاري موانع
توسعه نيز و خارجي سرمايهگذاري رشد به معطوف سياستهاي
بر ناظر مقررات و قوانين اصلاح و تعاوني و خصوصي بخش
.است گرفته قرار توجه مورد سرمايهگذاري و توليد
از اقتصادي فعاليتهاي كردن رقابتي و انحصارات تنظيم
طبيعي ، انحصارات به آن در و است سوم برنامه ديگر مضامين
و انحصارات ساير و اساسي قانون در شده تعيين انحصارات
توجه مصرفكننده از حمايت مباني و اصول تنظيم و رقابت
.است شده
بازارهاي ساماندهي توسعه سوم برنامه ديگر اصلي مضمون
و توسعه بيمه ، نظام و بانكي نظام اصلاح با كه است مالي
.است مدنظر...و سرمايه بازار تعميق
به آن در و است سوم برنامه مضامين ديگر از سرزمين آمايش
و قابليتسنجي براساس مناطق توسعه كلي خطوط ترسيم
و منطقهاي مديريت توانمندسازي و تمركززدايي اولويتها ،
فعاليت و جمعيت استقرار در سرزمين آمايش اصلي راهبردهاي
.است شده توجه سرزمين پهنه در
و تورم و پولي مالي ، سياستهاي شامل كلان اقتصاد سياستهاي
ديگر از اشتغال سياستهاي و تجارتي سياستهاي و ارزي
.ميباشد برنامه مضامين
اصلاحات اجتماعي ، بيمههاي طريق از اجتماعي رفاه و تامين
مضمونهاي از نيز غيربيمهاي حمايتهاي و سازماني و نهادي
.است برنامه مهم
اشتغال ، قيمتگذاري نظام و خريد قدرت حفظ و يارانهها
.است توسعه سوم برنامه كلي مضامين ديگر از غيرنفتي صادرات
توسعه و آموزش طريق از فرهنگي اجتماعي توسعه همچنين
توسعه اجتماعي ، مشاركت توسعه قضايي ، امنيت انساني ، منابع
نظم و قانون حاكميت و مدني جامعه استقرار و سياسي
فرهنگي توسعه و تبادل فرهنگي ، اعتدال و ارتقاء اجتماعي ،
فراغت اوقات كردن بارور و فرهنگي تهاجم با مقابله جهت در
.ميشود محسوب مهم مضامين از توسعه سوم برنامه در نيز
براساس مناسبات تنظيم روش با خارجي سياست ساماندهي
ملي امنيت و توسعه و بينالمللي روابط در تنشزدايي
.ميآيد شمار به برنامه ديگر مهم مضمون
كنترل فنآوري و صنايع توسعه با زيست محيط به توجه
دوباره استفاده و بازيافت سياستهاي و زيست محيط آلودگي
تقويت با نوآوري و فنآوري و علوم توسعه نيز و ضايعات از
و فني دانش انتقال و فنآوري و توسعه سازكارهاي و زيربنا
ديگر مهم مضامين از نوآوري و اطلاعات فنآوري و تحقيق
.است سوم برنامه
باشد؟ چه سوم برنامه راهبردهاي
ايران اقتصاد نبض همواره كه تنگناهايي مهمترين جمله از
درآمدهاي به كشور اقتصاد وابستگي داشته خود چنگال در را
شريان و گلوگاه همواره آن جهاني نرخ كاهش با كه است نفتي
ديگر ازميگيرد قرار تهديد معرض در ايران اقتصاد اصلي
كسري داخلي ، ناخالص توليد به سرمايهگذاري نرخ كاهش سو ،
...و بيكاري واسطهگري ، فربه نظام خارجي ، تعهدات و بودجه
نظران صاحب باور به.است داده رنج را كشور اقتصاد همواره
صادرات به توجه سوم ، برنامه اصلي راهبردهاي از يكي شايد
.باشد نفت از اقتصاد نبض ساختن جدا براي غيرنفتي
دارد ادامه
گزارش يك بازتاب
|
:هنرستانها تجسمي هنرهاي التحصيلان فارع
نداريم دانشگاه به راهي
رشتههاي دانشآموختگان از توجهي قابل شمار هماكنون
نشدن داير دليل به هنرستانها تجسمي هنرهاي به مربوط
سراسري كنكور در شركت از رشتهها اين دانشگاهي پيش دوره
دارندگان كه حالي در ميباشند ، محروم دانشگاه به ورود
رشتههاي در ميتوانند راحتي به فيزيك و رياضي ديپلم
آشكار تبعيض اين.بدهند تحصيل ادامه دانشگاهها در هنري
دختران هنرستانهاي تجسمي هنرهاي فارغالتحصيلان مورد در
فراهم را خانوادههايشان و آنان دلسردي موجبات پسران ، و
.است كرده
فارغالتحصيل پسران و دختران خانوادههاي از گروهي
روزنامه گزارش به اشاره با گرافيك و نقاشي هنرستانهاي
صفحه همين در كه "هنر" درس آموزش مشكلات درباره همشهري
تحصيل طول در كه كردهاند خاطرنشان همچنين بود ، شده درج
و شهريه بابت هنگفتي مبالغ هنرستان ، در فرزندانشان
اينك اما كردهاند ، پرداخت تحصيل دوره گوناگون هزينههاي
راهي دانشگاهي پيش دوره نبود دليل به آنها شدهاند متوجه
.ماندهاند محروم تحصيل ادامه از و ندارند دانشگاه به
از يكي نقاشي رشته فارغالتحصيلان از يكي همچنين
دبستان در تحصيل دوره همان از:ميگويد تهران هنرستانهاي
راهنمايي دوره به ورود از پس و بودم علاقهمند نقاشي به
كه كردند تشويق مرا دبيرانم ، و شد مشخص بيشتر استعدادم
هنرستان به ورود با را علاقهام مورد تحصيلي رشته "حتما
زياد هزينه و زحمات تحمل از پس اكنون اما.كنم دنبال
ادامه براي و است بسته دانشگاه به ما ورود راه متاسفانه
از نياز مورد دانشجويان دانشگاهي ، هنر رشتههاي در تحصيل
.ميشوند انتخاب ديگر رشتههاي فارغالتحصيلان ميان
به:ميگويد تهران ، دبيرستانهاي نقاشي دبير "كامياب"
است مانده غريب ما رسمي آموزش فرهنگ در هنر رشته كلي طور
دانشگاهي پيش دوره ايجاد به نسبت مسئولان توجه عدم و
نشاندهنده هنرستانها هنري رشتههاي دانشآموختگان براي
طريق از بار چندين را آموزشي نقص اين.است غربت همين
و فرهنگ وزارت اطلاع به رسمي مكاتبات يا و كنفرانسها
گشايش زمينه اين در هنوز اما رساندهايم ، عالي آموزش
.است نشده حاصل
هنرستانها ، فارغالتحصيلان ميان در":ميافزايد وي
علت به كه دارند وجود استعدادي با و خلاق بسيار چهرههاي
يا و بشويند تحصيل ادامه از دست ناچارند مشكلات همين
".شوند خانهنشين
كدام در":ميگويد هنر رشته فارغالتحصيلان از ديگر يكي
ادامه از دانشآموز كه داريد سراغ دنيا آموزشي نظام
آيا.كند اكتفا متوسطه دوره به فقط و بماند باز تحصيل
تلف دانشآموزان از كه عمري به پرورش و آموزش مسئولان
براي خانوادهها كه هنگفتي مبالغ همچنين و ميشود
بهتري فرداي كه آن اميد به ميكنندتا هزينه فرزندانشان
سرمايه ديگر سوي از و بگشايند خود فرزندان روي پيش را
تنظيم ، هنگام آيا كردهاند؟ فكر رود مي هدر كه ملياي
را دورتري زمانهاي نبايد كشور آموزشي كلان برنامههاي
فكر مقطعي كه آن نه ببينند؟ بهتر را آينده و نمايند لحاظ
ما.كنند برنامهريزي محدود و كم زمانهاي براي و كنند
ما جوابگوي هم هيچكس پس راه نه داريم پيش راه نه امروز
هنر رشته دانشگاهي پيش دوره ايجاد با كه حالي در.نيست
در كه چرا.كرد طرف بر توان مي را كنوني هنرستانها ، مشكلات
ادامه به اميدي نه و ماست براي كاري بازار نه حاضر حال
.كنيم مشغول را خود ذهن مدتي براي بتوانيم حداقل تا تحصيل
آموزشي مسئولان از":ميگويد ادامه در مسلمنيا گيتي
به را ما و كنند باز ما براي راهي ميخواهيم مجدانه كشور
".سازند اميدوار آينده
نقاشي رشتههاي فارغالتحصيلان خانوادههاي ديگر سوي از
است باقي فرصت تا كردهاند تقاضا مسئولان از هنرستانها
قبيل اين وجودي فلسفه تا كنند اقدام فوق مشكل حل به نسبت
جوان استعدادهاي از توجهي قابل گروه سال هر كه هنرستانها
.نرود سئوال زير اين از بيش ميكنند ، جذب را
|
|