دوم جنس چشم از
رمان يك به نگاهي
بشري ناتمام رنجهاي به نگرشي
جوان سينماي اخبار
دوم جنس چشم از
لاتين امريكاي در نويسنده زنان آثار
سياسي واقعيتهاي از لاتين امريكاي كشورهاي در نويسندگي *
ندارد فاصله شدنها ناپديد و خشونت سركوب ، فقر ، نظير
به پا لاتين امريكاي كشورهاي در دهه 1960 از كه آثاري
از برخورداري و شخصيت تنوع حيث از گذاشت ظهور منصه
و سياسي زمينه حيث از شگفتانگيز ، و جالب بس طرحهاي
البته.بود نويسنده مردان كار "مشخصا و تاثيرگذار تاريخي
يا نمينوشتند لاتيني امريكاي زنان كه روي آن از نه
به اما مينوشتند هم زنان.نميكردند چاپ را آثارشان
رمان كه آلنده ايزابل مثل -خاص نفر چند استثناي
از بسياري در سپس و امريكا در "ارواح خانه" پرجاذبهاش
معدود و نميشد ترجمه "عموما زنان آثار -شد منتشر كشورها
هم ميشد ترجمه امريكا يا اروپا كشورهاي در كه آثاري
عقيده عدهاي.نميكرد كسب عمومي انظار جلب در توفيقي
لاتيني امريكاي نويسنده زنان از اثري كمتر كه دارند
زنان دست به قابلي كار "واقعا چون شده منتشر و ترجمه
بايد را دلايلندارد صحت عقيده اين اما است ، نشده انجام
.جست ادبي سركوب انواع ساير و ادبي غامض سياستهاي در
كوتاه داستانهاي گزيده نخستين باشد كه هرچه دليل اما
امريكا در سال 1974 در "قلب چشم" عنوان با لاتين امريكاي
نويسنده زنان آثار از داستان پنج آن در كه شد منتشر
كوتاهي داستانهاي مجموعه اولين اينبود شده گردآورده
لاتين امريكاي نويسنده زنان از انگليسي زبان در كه بود
.رسيد تجاري چاپ به
يا كوچك ناشران سوي از مجموعهها پارهاي آن از پيش
از اما.بود شده منتشر دانشگاهها بعضي انتشارات توسط
به مدتها كه صدايي سرانجام بعد به "قلب چشم" چاپ زمان
.ميشود شنيده نميرسيد گوش
كلاريس" مثل لاتين امريكاي نويسنده زنان از عدهاي
النا" آرژانتيني ، "لينچ مارتا" برزيلي ، "ليسپكتور
كشورهاي در مكزيكي "كاستلانوس روزاريو" و "پونياتوفسكا
زبان به آنها از اثري گاهي از هر و مشهورند بسيار خود
مجموعه "ديگر شعلههاي".است شده منتشر و ترجمه انگليسي
درباره كه است لاتين امريكاي زنان داستانهاي از ديگري
عاطفه ، قلمروهاي در غيرمترقبهاي مضامين با و زنان خود
مشتمل كتاب اين.است خاطرات و ارواح مرگ ، قتل ، بدنامي ،
مسائل از است ، هنري روشهاي و سبكها اقسام و انواع بر
از واقعي داستانهاي تخيلي ، علمي داستانهاي تا گرفته زنان
رئاليسم مايه در كه سوررئاليستي آثاري همچنين و سياست
.شده نقل جادويي
كلاريس نوشته "نسترن تقليد" نظير قصهها اين از خيلي در
نويسنده دخيرور راشل اثر "شوهر انتقام" و ليسپكتور
يا و زندگي در شكست روحي ، اضمحلال افسردگي ، برزيلي
آثار اين مطالعه از خواننده.است غالب مضمون خودكشي ،
.جادو از عاري واقعيتي احساس.ميكند سختي دل احساس
مشكلات با زن سنتي مقام در داستانها مونث شخصيتهاي
.هستند چارهانديشي و تدبير اهل بلكه نميشوند روبهرو
نوشته كتاب اين براي كه مختصري مقدمه در "آلنده ايزابل"
ديگر كشور هر يا) لاتين امريكاي در بودن زن":مينويسد
".محتوم بودن بنده يعني (سومي جهان
در محتوم بندگي آن با نظر مورد كتاب در نويسنده زنان
باز آنكه عجيب اما نهادهاند فراتر آن از پا و ميافتند
را كار همين اجازه خود زن شخصيتهاي از خيلي به خود
.است بسيار مورد اين در نمونههانميدهند
در هم آن اخلاق سنتي حوزههاي در بيپروايي ملاحظه
ميشوند طبقهبندي سوم جهان زمره در "عموما كه كشورهايي
آن نمونه.ميدهد خبر حوزهها اين حدود شدن سست از
نويسنده "خيدو بئاتريس" نوشته "خونين كنتس" داستان
دخترهاي ديوانه ، اشرافي خانم يك آن در كه است آرژانتيني
رفتارها شنيعترين و فجيعترين با و كرده حبس را جوان
.ميدهد شكنجه
نويسنده زنان قديم نسل كار طرز بيان داستانها اين غالب
شهادت به آنها از خيلي كه نويسندگانياست لاتين امريكاي
جهاني جنگ از ديدگاههايشان و هستند اروپايي كنيههايشان
كشور سه از بيشتر نويسندگان اين.است پذيرفته تاثير دوم
.هستند مكزيك و آرژانتين ، برزيل ، -لاتين امريكاي پيشرفته
از آثاري بحث مورد داستانهاي مجموعه در ديگر عبارت به
وجه همين گوياي آن مضامين و شده گردآورده خاصي نويسندگان
شد صحبت اجمال به پيشتر آن درباره كه مضاميني.است خاص
امريكا در خوانندگان ذائقه با كه شده انتخاب نحوي به
چشم از قدرت به آثار اين در زنان.باشد داشته انطباق
جنبه اين ساختن نمايان.ميكنند نگاه مردان با خود روابط
جالب و داشته سزايي به اهميت لاتين امريكاي ادبيات از
از مانخل آلبرتو داستانها گردآورنده برداشت كه است توجه
.نيست بعدي تك امروزي لاتين امريكاي در زنان
سياسي واقعيتهاي از لاتين امريكاي كشورهاي در نويسندگي
افتراق و فاصله شدنها ناپديد و خشونت سركوب ، فقر ، نظير
راه ادبي آثار به گوناگون اشكال به واقعيتها اين.ندارد
كلمبيايي نويسنده آنخل آلبالوسيا اثر "چريك".يافتهاند
.است چريك يك به جواني دختر دلدادگي روايت
روزي سرانجام و دارد پيش در سختيهايي كه ميداند وي
چريك تا ميريزند سكونتش محل به دولتي ماموران كه ميرسد
و آزار باد به را او منظور اين براي و كنند پيدا را
هكر ليليانا نوشته "مسروقه جشن" در يا ميگيرند شكنجه
و ميكند شركت اربابش دختر تولد جشن در مستخدم يك دختر
طبقاتي اختلافات از صريحي و گزنده مطالب با آنجا در
.ميشود روبهرو
است توانسته داستانها اين آيا كه ديد بايد اينها همه با
را لاتين امريكاي امروز نويسنده زنان گرايشهاي و سبكها
ترديد مورد سوءال اين پاسخ بودن مثبت دهد؟ نشان بيطرفانه
در كه است مدعي البته بحث مورد مجموعه گردآورنده.است
نكات پارهاي اما.ميداند موفق را خود و كوشيده جهت اين
اين در.است بسيار اهميت حائز كه دورمانده وي نظر از
نشده آورده مركزي امريكاي نويسنده زنان از اثري مجموعه
اهل "نارانخو كارمن" مثل نويسندهاي كه حالي در
زنان از همچنين.دارد اعتنايي خور در آثار كاستاريكا
و مركزي امريكاي قاره غرب) آند منطقه كشورهاي نويسنده
شيلي يا و بوليوي پرو ، .نيست خبري مجموعه اين در (جنوبي
لوييزا ماريا كه است شگفت جاي.دارند بزرگي نويسنده زنان
لوييزا چون سرشناسي داستاننويس يا شيليايي بومبال
جنوبي امريكاي نويسنده زنان ميان در آرژانتيني والنزوئلا
نبايد.بمانند دور مدنظر از جديد نسل زنان يا.نباشند
نويسندگان همه البته داستان مجموعه يك كه بماند ناگفته
انتظار از دور "ابدا كاستيهايي چنين و دربرنميگيرد را
از قبل تا آنكه چهنميكاهد كار ارزش از و نبوده
امريكاي نويسنده زنان از اطلاع همين مجموعه اين گردآوري
.نبود دست در نيز لاتين
حاضر عصر ادبيات بزرگ كانونهاي از كه لاتين امريكاي قاره
نيز قاره اين زنان.نيست غره خود مردان به تنها اينك است
كه كردهاند ثابت و گذاشتهاند جهان ادبيات عرصه به پا
بيشتر در كه زناني.دارند جهاني جامعه به گفتن براي حرفي
كه دادهاند نشان و هستند نوشتن سرگرم سخت قاره كشورهاي
مردان از كمي دست ادبي سبكهاي همه در ابداع و خلاقيت در
مجالي لاتين امريكاي در زنانه خلاقيتهاي.ندارند
از پيرامونش و خويش به بتواند بشر آن در تا است استثنايي
.بيندازد نظر دوم جنس چشم
بيرجندي فاضلي محمود :ترجمه
اينترنت :منبع
رمان يك به نگاهي
بشري ناتمام رنجهاي به نگرشي
دلدادگي دل *
مندنيپور شهريار:نويسنده *
علمي:انتشارات *
بهار 1378:انتشار تاريخ *
تومان بهاء3200 *
جرقههاي و ميشود آغاز اوج در "دلدادگي دل" رمان
و زلزلهزده فضايي از عيني توصيفاتي با اوليهاش
.ميكند پيدا ادامه ملموس و پرالتهاب
و طبيعي بلايي از گوشهاي توانسته حق به كه توصيفاتي
ريزبيني.دهد انتقال خوانندهاش به را برانداز خانمان
بازماندگان تار و تلخ زواياي درآوردن كلمه به در نويسنده
متحمل گونهاي به كه شخصيتهايي درون موشكافي و واقعه
.آورد شمار به رمان محاسن از ميتوان را شدهاند زيان
در عمد به كه پاياني ميشود ، آغاز پايان در دلدادگي دل
دنبال به رمان انتهاي تا خواننده و است شده گنجانده آغاز
.است آغاز در پايان و پايان در آغاز همين كشف
موارد كه است استوار فرعي و اصلي محور برچند رمان ماجراي
.عشق زلزله ، جنگ ، :قرارند اين از اصلي
ماجراهايي در شده ياد موضوعهاي بست و چفت و تنيدگي هم در
جذب پيش از بيش را داستاني تعليق در غرق خواننده مدام كه
درونمايه و ميروند پيش به موازي خط سه در و ميكنند
.ميكنند برونافكني خواننده براي و داده شكل را رمان
به برآمده شده ياد موارد تفكيك عهده از خوبي به نويسنده
رنگ و نگرفته قرار ديگري تحتالشعاع كدام هيچ كه گونهاي
.نميبازند
مورد زاويه چندين از ميتوان را رمان اصلي شخصيت "روجا"
با گونهاي به كه شخصيتهايي نگاه از و داد قرار بررسي
.نگريست ابعادش به درگيرند او
و دوستداشتني اسطورهاي ، موجودي "كاكايي" نگاه از او
حسرت و جنگ در كاكايي روزافزون رشادتهاي.است ماورايي
نويسندگي عالم در زيبا قرينهاي روجا به ناكام عشق از
تو شخصيتي داراي نيز خود كه كاكايي نگاه در روجا پس.است
كه باشد "وطن مام" سمبل ميتواند است پيچيده و تو در
.است كرده نبرد به مجبور جنبه دو در را كاكايي
و عاطفي حسي "صرفا نگاهي روجا به "داوود" نگاه اما
ميگيرد قرار "كاكايي" نگاه مقابل در درست كه است زودگذر
همراه به را نويسنده جانبداري كه ميشود جدالي موجب و
به كاكايي شخصيت از زيركانه كه پنهاني جانبداري.دارد
كاكايي راز و پررمز دنياي به را خواننده و شده گرفته كار
چند ياسهاي مقابل در روزافزونش تكامل و رشد و بيسواد
.ميكشاند سياسي پشتوانه با فردي عنوان به "داوود" گانه
هر كه "وطن" به متعرضان با كاكايي جدال پيدرپي صحنههاي
نيز داوود انفعال و بريدگي مقابل در ميشود تشديد روزه
.باشد موضوع اين موءيد ميتواند
است عالم نفرتهاي تمام سمبل كه ست"يحيا" نگاه سوم نگاه
زلزله دلخراش ماجراي در هم و جنگ دار و درگير هم كه
راه اين در و ميدهد ادامه خود آلوده زندگي به حريصانه
با و ميكشد وار"قابيل" "وطن مام" نه و ميشناسد وطن نه
.دارد ماوا بلندي در حال اين
.ندارد توضيح به احتياجي ديگر روجا به او نگاه نوع پس
به ديگر زاويهاي از نگرشينو رمان اصلي درونمايه
پرداختي با دردمندانه نگاهي است ، بشر ناتمام رنجهاي
در را خود توان عمده نويسنده ميرسد نظر به كه هنرمندانه
آنجا تا است ، گرفته كار به جريان اين كردن روشنتر هرچه
رمان از سر او كوتاه آثار شخصيتهاي تمامي كه
اين مسئوليت از گوشهاي نويسنده مدد با و درآوردهاند
...گرفتهاند عهده به را كار
نظر در كند توجه آن به بيشتر بايد مندنيپور كه آنچه
دقت بايد آثاراو خواننده و است خواننده حق گرفتن
.دهد نشان خود از بيشتري
دو كششي بايد امروز خواننده و نويسنده كه ميرسد نظر به
راه اين در و باشند داشته همديگر سوي به محكمتر و سويه
.دانست مقصر را هيچكدام نميتوان
آباديان رسول
جوان سينماي اخبار
روماني در "داكينو" فيلم
از كه "داكينو" فيلم بينالمللي جشنواره نهمين دبيرخانه
پايتخت بخارست شهر در جاري سال آبانماه هشتم تا سوم
مهوش ساخته "يوفك" فيلم خواستار ميشود برگزار روماني
.شد شيخالاسلامي
اين ايران جوانان سينماي انجمن عمومي روابط گزارش به
با ويدئويي و ميليمتري و 35 قطعهاي 16 در جشنواره
حداكثر.ميپذيرد فيلم انيميشن و مستند داستاني ، موضوعات
انيميشن 30 فيلم براي جشنواره اين در قبول مورد زمان
.است دقيقه داستاني 50 و مستند فيلمهاي براي و دقيقه
فيلم تماشاي از پس جشنواره اين نمايندگان است گفتني
جشنواره اين در آن حضور خواستار فنلاند تامپره در "يوفك"
.شدهاند
شد نمايش آماده "صبحگاه"
نمايش آماده سليميان حميد تازه كار "صبحگاه" كوتاه فيلم
اخير ماههاي در كه است سليميان فيلم دومين فيلم اين.شد
بود وي از ديگري فيلم "پل".ميشود نمايش آماده انجمن در
روابط گزارش در.است شده داده نمايش فلسطين سينماي در كه
بدين فيلم اين مشخصات ايران جوانان سينماي انجمن عمومي
:است آمده شرح
محسن :تصويربردار سليميان ، حميد :كارگردان و نويسنده
رسانه ، خانه :طرح مجري ابراهيمي ، عليرضا :تدوين اقتصاد ،
ايران جوانان سينماي انجمن :تهيهكننده
|