كشور از 40 خارجي انديشمند حضور 60 با
اسلامي وحدت بينالمللي كنفرانس دوازدهمين
ميكند آغاز را
خود كار امروز
فنآوريهاي آينده گردهمايي برگزاري
كشور نيازهاي و هوافضايي
پايان امتحانات نتايج اعلام با همزمان
با
;كشور سراسر مدارس
در تحصيلي سال
كنيم؟ برخورد چگونه خود فرزندان كارنامه
دانشگاه ورزشكار دانشجويان اعتراض
سينا بوعلي
دارويي تعطيلي
شيخ مجموعه" معماري عنصر قديميترين
شد شناسايي
"اردبيلي صفيالدين
به فردا شيمي آموزي دانش المپياد تيم
ميرود تايلند
با مصر اسلامي متفكران و انديشمندان نشست
تسخيري
آيتالله
كشور از 40 خارجي انديشمند حضور 60 با
اسلامي وحدت بينالمللي كنفرانس دوازدهمين
ميكند آغاز را خود كار امروز
وحدت بينالمللي كنفرانس دوازدهمين :فرهنگي علمي گروه
و جهان كشور و 40 خارجي انديشمند حضور 60 با اسلامي ،
امروز داخلي ، انديشمندان و علما از كثيري جمع همچنين
.ميشود برگزار تهران در (تير هفتم)
،"آينده قرن در اسلامي امت و اسلام" عنوان با كنفرانس اين
همايشهاي مركز در وحدت هفته رسيدن فرا با همزمان
.ميشود سيمابرگزار و صدا بينالمللي
ادامه خود فعاليت به تير تا 10 كه كنفرانس اين در
تحولات پيرامون بررسي و بحث به شركتكنندگان ميدهد ،
در اسلام جهان مشكلات و گذشته سال در 100 اسلام دنياي
آستانه در اسلامي امت ومسئوليتهاي وظايف و كنوني عصر
.ميپردازند يكم و بيست قرن
شيعيان ، و سنت اهل بين برادري و صميمانه روابط ايجاد
تلاش يكديگر ، از مذاهب شخصيتهاي و علما متقابل شناخت
موضوعات در اسلامي كشورهاي ديدگاههاي نزديكسازي براي
عملي و علمي دستاوردهاي با ميهمانان آشنايي اخلاق ،
اين برگزاري اهداف مهمترين از... و اسلامي انقلاب
.است كنفرانس
چين ، امريكا ، كشورهاي از انديشمنداني گزارش اين براساس
تركيه ، استراليا ، عربستان ، پاكستان ، ژاپن ، آلمان ، فرانسه ،
شركت كنفرانس اين در.. و كويت مالزي ، يمن ، اندونزي ،
.ميكنند
فنآوريهاي آينده گردهمايي برگزاري
كشور نيازهاي و هوافضايي
نو فنآوريهاي پژوهشكده همت به :علميفرهنگي گروه
آينده" يكروزه گردهمايي نخستين اميركبير ، صنعتي دانشگاه
سهشنبه) فردا "كشور نيازهاي و هوافضايي فنآوريهاي
.ميشود برگزار دانشگاه اين محل در (8/4/78
از هدف عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
و موجود وضعيت از صحيح شناخت گردهمايي ، اين برگزاري
تدوين اصلي عوامل عنوان به هوافضا صنعت آينده نيازهاي
اين در است گفتني.است صنعت اين برنامههاي و سياستها
حضور با علمي ميزگرد يك و سخنراني يكروزه 7 گردهمايي
.ميشود ارائه محققان
پايان امتحانات نتايج اعلام با همزمان
با ;كشور سراسر درمدارس تحصيلي سال
كنيم؟ برخورد چگونه خود فرزندان كارنامه
آموزشي ، مهم مكانهاي از يكي متمادي زمانهاي طول در مدرسه
استعدادهاي كشف و شناسايي با كه هست و بوده پرورشي
آنان ، به لازم مهارتهاي دادن ضمن دانشآموزان ،
آنان در را اجتماعي و فكري اخلاقي ، علمي ، توانمنديهاي
تجربيات درمعرض مدارس در دانشآموزان گرچه.ميكند ايجاد
از يادشده اهداف به وصال در و ميگيرند قرار متعددي
درس ، كلاسهاي فضاي مدارس ، جوسازماني مثل مختلفي عوامل
و داخل روابط مدرسه ، و خانه ارتباط هم ، با معلمان ارتباط
ايجاد به آنچه اما ميپذيرند ، تاثير...و مدرسه بيرون
رسمي و جدي شكل "يادگيري" قالب در توانمنديها اين
مورد به معلمان توسط كه است "تدريس فرآيند" ميبخشد ،
معلم كه "ارزشيابي" با نهايت در كه ميشود گذاشته اجرا
اين تحقق ميزان ميدهد ، انجام "تدريس مورد" مطالب از
كاغذي صفحه در "نمره" بهنام كميتي قالب در را اهداف
.ميكند تعيين "كارنامه" بهنام
اعتبار و ارزش آنقدر "نمره" فرآيند اين در "بعضا
تصور اينگونه مادران ، و پدران از برخي كه مييابد
مدرسه به "نمره" كسب براي را خود فرزندان كه ميكنند
و تعليم عرصههاي دستاندركاران از برخي و ميفرستند
به دستيابي براي را دانشآموزان كه ميكنند فراموش تربيت
.سپردهاند آنان به "نمره" كسب از فراتر ارزشهايي
تعيينكنندهاي نقش چنان "نمره" كه راستاست همين در
تعليم جامعه كوشش و تلاش توجه ، تمامي كه ميآورد بهدست
متوجه دانشآموزان ، و معلمان مدارس ، خانواده ، تربيت ، و
جاي زمينه اين در ميشود ، گرفتن امتحان و دادن امتحان
دورههاي" مادران و پدران از برخي كه است تعجب بسي
دوره خود فرزندان با سوم ، حتي و دوم بار براي را "تحصيلي
بين "آموزشي ارتباط" آنكه ضمن امر ، همين و ميكنند
تنزل "آموزشي اتكاي" سطح به را خانواده و دانشآموز
كام در لذتبخش ، است امري كه را يادگيري فرآيند ميدهد ،
.ميكند تلخ آنان
دركارها ، لذت دادن دست از" (Stevenson) استيونسون قول به
".است همهچيز دادن دست از
عوامل دانشآموزان توسط درسي نمره يك كسب در گرچه
كانوني نقش نميتوان اما ميگذارند ، تاثير بيشماري
.داشت دور ازنظر را مدرسه و خانواده فردي ، استعدادهاي
فردي استعدادهاي
از گوناگون انسانهاي ميان حيرتآور تفاوتهاي وجود
عظيم گونهگوني است ، حيات بارز و اساسي جلوههاي
راز از بخشي نيز ، دانشآموزان توانايي و استعدادها
در فردي استعدادهاي تفاوت گرچه.است آنان تكامل و آفرينش
امروزه اما موءثرند ، افراد تحصيلي موفقيتهاي ميزان
طبيعي زنگوله يك بهصورت هوش كه معتقدند روانشناسان
با قادرند افراد عموم و است شده توزيع بشر افراد درميان
موفقيت از بالاتري بهمراتب بيشتر ، و بهتر آموزشهاي كسب
.يابند دست
را افراد استعدادهاي نميتوانيم ما گرچه ميان ، دراين
به توجه و بهتر درك با ميتوانيم اما دهيم ، افزايش
را آنان وجود در موجود پتانسيلهاي "احتمالا استعدادها
.بپرورانيم
داشته توجه بايد معلمان و والدين است ، اهميت حائز آنچه
نيست ، آتي موفقيتهاي ضامن استعداد وجود صرف كه باشند
پيشرفت در مفيدي بهنحو استعدادها از ميخواهيم اگر
استعداد هر بايد كنيم ، استفاده دانشآموزان تحصيلي
پرورش دقيق تحتانضباط متمادي سالهاي براي را بالقوهاي
.كنيم تغذيه و داده
خانواده
.است ديگري تعيينكننده شاخص خانواده ، اجتماعي محيط
با مواجهه درصورت دانشآموز يك بالقوه استعدادهاي
به والدين ، ازجانب زياد اهمالكاري يا تعارض محروميت ،
تحصيلي موفقيت ميزان.ميشود منحرف اصلي جاده از آساني
زندگي آن در كه خانوادگي محيط با "عميقا دانشآموزان ،
ميزان به موفقيت ، اين ميزان و است يافته پيوند ميكنند ،
بستگي هستند ، آن تامين به قادر والدين كه عاطفي حمايت
.دارد
موقعيتهاي بر بودهاند قادر نوابغ از بسياري گرچه
وجود احتمال اين همواره اما آيند ، فايق خانوادگي دشوار
را امنتري پرتاب سكوي خانوادهها چنانچه دارد و داشته
به دانشآموزان نمايند ، فراهم دانشآموزان براي
.خواهندشد نايل بيشتري موفقيتهاي
فروپاشي از حاصل اضطراب والدين ، مستمر پرخاشگري
و خانواده اعضاي ميان عاطفي ارتباط گسستگي خانوادهها ،
ازجمله دانشآموزان ، از خانواده رواني عاطفي ، حمايت عدم
دانشآموزان تحصيلي عملكرد سطح كاهش در كه هستند عواملي
.موءثرند
مدرسه
موفقيتهاي ميزان و دانشآموزان دربرانگيختن نيز مدارس
يك كه است شده ديده بسيار دارند ، بسزايي سهم آنان تحصيلي
كردن بيدار زمينه خود مثبت عملكردهاي با خوب مدرسه
افزايش و كرده فراهم را يادگيري به دانشآموزان اشتياق
قرار عمل ملاك و محور را يادگيري به دانشآموزان علاقه
به مدارس اينگونه در .را بالاتر نمرات كسب نه دادهاند ،
از ناشي پنهان فشارهاي تاثير از قابلتوجهي ميزان
و بهتلاشها و كاستهاند "نمره" براساس كاذب رقابتهاي
داده بها توانمنديهايشان با متناسب دانشآموزان چالشهاي
هر اساسي نياز كه را شدن پذيرفته و مقبوليت حس و
.كردهاند تامين آموزشگاه محيط در است ، دانشآموز
در بهتر نتايج به دستيابي كه كرد اذعان بايد لذا
عوامل عملكرد بهاصلاح دانشآموزان تحصيلي عملكردهاي
.دارد تام بستگي يادشده ،
دانشآموزان ، كارنامه با رويارويي در و ارتباط همين در
در ثبتشده نمرههاي تغيير به قادر مربيان و اولياء گرچه
كارنامه با آنان برخورد نحوه اما نيستند ، كارنامه
كاهش رواني ، -روحي امنيت ايجاد در ميتواند دانشآموزان
مثبت ، انگيزههاي تقويت دروني ، استعدادهاي تجلي اضطراب
در.باشد موءثر آنان در..و نيكو خصايل پرورش شخصيت ، رشد
است لازم ;اعتناست شايسته چند نكاتي به توجه زمينه ، اين
:اولياء
.باشند متين و آرام "كاملا كارنامه بررسي در *
از دور به سنجيده قضاوتهاي براساس را كارنامه *
.دهند قرار بررسي مورد شتابزده داوريهاي
با و ندهند قرار قضاوت مورد يكجانبه را كارنامه *
اعتماد حس تقويت به دانشآموزان با فكري تشريكمساعي
.كنند كمك آنان بهنفس
بهعنوان دانشآموز كردن متهم كه باشند داشته باور *
بيثمرترين و سهلترين سادهترين ، نمره ، كاهش اصلي عامل
.راههاست
ارج آنان تلاش به است ، دانشآموزان تلاش حاصل كارنامه *
.نهيد
با بيهمتا موجودي يك انساني هر اينكه باور با *
افراد كارنامه است ، خويش خاص محدوديتهاي و توانمنديها
.ننمايند مقايسه باهم را
كه كنند عمل بهگونهاي كارنامه بررسي هنگام *
كاستن در آنها پشتيبان و حامي كه كنند احساس دانشآموزان
.هستند ضعفهايشان
اين به دانشآموزان كه باشد بهگونهاي بايد برخورد *
و موفقيت مشكلات ، حل به مربيان و اولياء كه برسند باور
.هستند علاقهمند آنان پيشرفت
كارنامه بازبيني از هدف كه باشد آن نشانگر بايد برخورد *
.است دانشآموزان "مجدد تلاش و سعي" فرصت يافتن براي
سرزنش ، و تحقير جاي به نمرات ، در كاهش مشاهده درصورت *
آتي عملكرد بهبود به لازم جديت با تا بدهند جرات آنان به
.بپردازند خود
آنان خوب نمره از دانشآموزان ، ضعيف نمره تقبيح جاي به *
استفاده دروس ساير يادگيري تقويت براي ابزاري بهعنوان
.كنند
ممكن چه نسنجند ، هم با را فرد يك مختلف دروس نمرات حتي *
در فراميگيرند ، بهسهولت را ادبيات "مثلا كه افرادي است
.باشند نيازمند بيشتري چالش و تلاش به رياضي آموزش
طبيعي "كاملا رشد و افت از برخي كه باشند داشته باور *
.هستند
برهم را خانه محيط آرامش نمره ، كاهش مشاهده درصورت *
.نزنند
احساسي نظام به نمره دو يا يك كاهش بهاي به *
.نرسانند آسيب دانشآموزان
به ارزشگذاري با را دانشآموزان نمرات به ارزشگذاري *
.نكنند توام آنان شخصيت
بيارتباط آنان شخصيت كه نمايند تفهيم دانشآموزان به *
.است احترام مورد و مطلوب مقبول ، هم كارنامههايشان به
.كنند جستجو را علت دانشآموزان ، نمرات كاهش در *
برنامهريزي آن ، كردن مرتفع براي علت ، يافتن از پس *
.باشند داشته منسجم و دقيق
.بدهند اطمينان دانشآموزان به شرايط تغيير براي *
چون.نمايند سرشار غني عواطفي از را دانشآموزان *
و والدين با محبتآميزي و صميمانه ارتباط كه افرادي
ضعفها جبران براي را انگيزه بيشترين دارند ، خود مربيان
.ميآورند بهدست آتي موفقيتهاي كسب و
.كنند يادآوري ناچيز ، هرچند را بهدستآمده موفقيتهاي *
موفقيت بزرگكردن و يادآوري كه باشند داشته باور *
.خواهدشد بعدي موفقيتهاي زمينهساز
دادن با و نشاندهند عكسالعمل موفقيتها مقابل در *
.بزنند دامن آنان در انگيزه ايجاد به مناسب ، پاداشهاي
پايدار فعاليت بر آموزشي ، شرايط در نهايت در *
آنان ، نمره افزايش نه كنند تاكيد يادگيري در دانشآموزان
بر تاكيد بهجاي يادگيري فعاليتهاي بر تاكيد زيرا
مستمر و آتي كوششهاي انگيزاننده بر نمره ، افزايش
.خواهدبود دانشآموزان
نوروزي رقيه
دانشگاه ورزشكار دانشجويان اعتراض
سينا بوعلي
تا ميشود باعث نينديشيده و عجولانه سليقهاي ، برخوردهاي
خود اهداف به تنها نه ورزشي و فرهنگي مختلف برنامههاي
روان و روح بر نيز جبرانناپذيري لطمات بلكه نيابند ، دست
.كنند وارد دانشجويان
دانشگاه ورزشكار دانشجويان است حاكي ما ، خبرنگار گزارش
بسيار امكانات البته و قوي انگيزههاي سينا ، با بوعلي
چشمگيري پيروزيهاي گذشته سال يك در توانستهاند محدود ،
اين مسئولان.كنند كسب ورزشي مختلف مسابقات در را
ترتيب را مراسمي دانشجويان اين از تقدير براي دانشگاه
.شود اهدا دانشجويان به جوايزي آن در كه بودند داده
شتابزده تصميمات پي در و منطقي دلايل بدون متاسفانه
اين در شركت از دختر دانشجويان مراسم اين از قبل دقايقي
سالن ميشود خواسته آنها از و ميشوند محروم مراسم
فاقد كه دانشگاه اين حجاب سالن مقصد به را مراسم برگزاري
آماده منظور اين براي "اساسا و بوده روشنايي امكانات
.كنند ترك بود ، نشده
رفتار به دانشجو دختران اعتراض پي در است حاكي گزارش اين
دانشگاه اين بدني تربيت مسئول دستاندركاران ، مناسب نا
آزردگي موجبات خود سخنان با و گرفته قرار تريبون پشت
.ميآورد فراهم را دانشجويان بيشتر
به نامهاي ارسال با بوعليسينا دانشگاه دانشجويان
برخورد خواستار عالي ، آموزش و فرهنگ وزارت مسئولان
.اند شده موضوع اين با شايسته
دارويي تعطيلي
براي را سنگيني هزينه ايدز ، به مبتلا بيماران از بسياري
روزانه ضدويروسيكه (دارويي معجونهاي) دارويي كوكتلهاي
دلار هزار ده از بيش پرداخت .ميپردازند ميكنند ، مصرف
به قرصها اين بلكه نيست ، بيماران اين مشكل تنها سال ، در
و تهوع حالت همچون وحشتناكي جانبي اثرات زمان ، مرور
چربي لايههاي آمدن بهوجود و مفرط خستگي دلبهمخوردگي ،
خارج طبيعي حالت از را بدن بالايي قسمت ظاهري شكل كه
اين از بعضي كه ندارد تعجبي پس .داشت خواهند ميكند ،
دارويي تعطيلي از و ميشوند اشتباه دچار گهگاه بيماران ،
،(HIV) ايدز ويروس كه است اين مشكل ميكنند استفاده
كه هنگامي و نميگيرد داروها اين از تاثيري هيچگونه
به مواقع بعضي در ويروس اين ميشود ، متوقف قرصها خوردن
تحقيقاتي مركز يك محققين پيش چندي .ميرسد خود اوج حالت
خود درمان اوايل در كه بيماراني از تن چهار درباره ايدز
كردند ، قطع آنرا بعد و استفاده درماني كوكتل از
بيماران ، از نفر دو مورد در .كردند تهيه را اطلاعاتي
باقي سطح بالاترين در خود ، اوليه حالت در ويروس مقدار
شروع را دارو اين استعمال دوباره آنها اينكه تا ماند
اين از كمي مقدار ابتدا در ديگر ، مورد دو در اما.كردند
مدت به حداقل بعد و رفت ازبين شگفتانگيزي بهطور ويروس
نبود آن شناسايي امكان كه داشت قرار سطحي در ماه چهارده
بيماراني چنين تعداد اينكه ، با.نشد مشاهده آن از اثري و
آيا كه ميشود مطرح اينباره در سوءالاتجالبي ولي است كم
كه تلقيحي) توانافزا تلقيح يك بهعنوان ويآي.اچ ويروس
و ايمني و اثر ازدياد براي تلقيحات سلسله يك اتمام از پس
اين در و بازميايستد عملكردش از ،(انجامميشود غيره
ويروس اين بر احاطه آماده را بدن ايمني سيستم حالت
معيني روش با ايدز تحقيقاتي تيم چندين "قبلا ميكند؟
تا كردند بيماران از بعضي درماني كوكتل دادن ترك به شروع
تعطيلي به كوتاهمدت دارويي تعطيلي اين آيا كه ببينند
!خير يا خواهدشد تبديل هميشگي
فوريه 1999 تايم ، مجله :منبع
هاشمينسب پدرام :ترجمه
شيخ مجموعه" معماري عنصر قديميترين
شد شناسايي "اردبيلي صفيالدين
مجموعه غربي حريم كاوش فصل دومين در :فرهنگي علمي گروه
از باقيمانده معماري آثار مجموعه اردبيلي صفيالدين شيخ
معاصر ادوار تا هشتم قرن به مربوط عبادي و مذهبي فضاي يك
.آمد بيرون خاك زير از
شناسايي كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
نقره سكه يك و هجري هشتم و هفتم قرن سفالينههاي نمونه
اصلي تالار كف قسمت از ايلخاني ابوسعيد سلطان به مربوط
مجموعه عنصر قديمترين معماري ، واحد اين كه ساخت روشن
او جانشينان يا شيخ خود زمان در كه است صفيالدين شيخ
.است ميگرفته قرار استفاده مورد
ساخت در و است آهك و گل يا گچ ملات با آجري كلا بنا اين
شده استفاده قواره لاشه سنگ و آجر از ديوارها ، از بعضي
.است
حداكثر 60/1 و متر يك حداقل قطر به و قطور عموما ديوارها
بيانگر استكه متر به 5/2 ديوار قطر نقطه دو در و متر
.است بنا اين در فوقاني طبقه نتيجه در و پله راه وجود
شكل قواره لاشه سنگهاي از اثر ، محيطي و سراسري ديوارهاي
سنگهاي از اصلي تالار جنب بنا بيروني جداره و گرفته
بيروني قسمت در كار شيوه اين.است شده نماسازي تراشدار
.ميخورد چشم به نيز صفوي دوره هشتي
شيخ بزرگ طرح مدير و باستانشناس موسوي محمود گفته به
غرب جنوب جبهه در نورگير يا پنجره دو اردبيلي ، صفيالدين
حاكي نورگيرها اين وجود كه دارد وجود تالار شرق جنوب و
.است بوده زمين سطح در بنا داشتن قرار از
سقف و پوشش كه است آن بيانگر مانده باقي نمونههاي
داراي و گچ ملات و آجري تاق با عموما تالارها و اتاقها
.است بوده كمي ارتفاع
اعتقادي و آئيني نماد يك نشانگر شده ياد سقفهاي كوتاهي
جبهه حجرات در كه است صفي شيخ مجموعه مذهبي بخشهاي در
.ميخورد چشم به نيز داخلي حياط شمالي
جبهه در شده كشف رنگ خاكستري شكل ستارهاي سنگهاي از
.است ميشده استفاده حوض كف كردن فرش براي بنا ، شمالي
مجاورت در چاه وجود با ولي است پراكنده سنگها اين چه اگر
حوضي استو بوده وضوخانه محل اين كه دارد احتمال آنها
را داخل به ورود قصد كسانيكه تطهير جهت كف از بلندتر
.است شده تعبيه آنجا در داشتهاند
با پيشتر كه اردبيلي صفيالدين شيخ مجموعه است گفتني
از يكي است ، شده ثبت ملي آثار فهرست در شماره 64
.ميرود شمار به آذربايجان هنري تاريخي ، بناهاي زيباترين
مركز و شيخ مسكن خانقاه ، ابتدا ، در بقعه كنوني محل
گرديده مدفنش شيخ مرگ از پس و بوده وي مريدان و صوفيان
.است
صفي شيخ فرزند موسي صدرالدين سيد زمان در بقعه اصلي بناي
آن بر ديگري بناهاي تدريج به صفويه زمان در كه شده ساخته
.است شده افزوده
به فردا شيمي آموزي دانش المپياد تيم
ميرود تايلند
:كرد اعلام جوان پژوهان دانش باشگاه :فرهنگي علمي گروه
چهار از متشكل شيمي ، جهاني المپياد دانشآموزي تيم
عازم فردا المپياد ، اين در شركت براي برگزيده دانشآموز
از كلانتري رضا لاهيجان ، از ساجدي پويا.ميشود تايلند
چهار بابل ، از گرايلي وبابك مشهد از كهرم مهدي تهران ،
منصورعابديني ، دكتر سرپرستي به كه هستند برگزيدهاي نفر
شيمي المپياد دوره يكمين و سي در تا ميشوند بانكوك عازم
.شركتكنند
با مصر اسلامي متفكران و انديشمندان نشست
تسخيري
آيتالله
انديشمندان ميان دوستانه نشست يك در :فرهنگي علمي گروه
از برخي فارسي زبان گروه روءساي و مصر اسلامي متفكران و
فرهنگي كميته رئيس تسخيري ، آيتالله با مصر دانشگاههاي
در ايراني شركتكننده هيات رئيس و اسلامي كشورهاي سران
نظير مهمي موضوعات مورد در قاهره ، اسلامي اجلاس يازدهمين
غرب ، فرهنگي تهاجم با مقابله و ظهور تمدنها ، گفتگوي
همكاريهاي گسترش ضرورت و نقش و اسلام ، جهان اوضاع
گفتگو و بحث مشترك مسائل چارچوب در اسلامي كشورهاي
پاسخ حاضران سئوالات به تسخيري آيتالله و آمد بهعمل
.داد
|