ملي صرفهجويي مواديك بازيافت
جمعآوري اروپايي ، كشورهاي از بسياري در اكنون *
رواج جداگانه ظروف در و تفكيك طريق به شهري زبالههاي
ميكند محيط حفظ به مهمي كمك و يافته
چشم در جامع طور به زباله بازيافت و تفكيك طرح اجراي با
ها آلودگي قبيل اين شاهد كمتر طبيعت زيباي اندازهاي
.بود خواهيم
:اشاره
از جلوگيري براي اصولي حل راه يك عنوان به مواد بازيافت
توجه مورد جهان در اقتصادي منابع حفظ و زيست محيط آلودگي
.ميشود محسوب ملي صرفهجويي نوعي و است گرفته قرار
دهه دو طول در جهان مناطق از بسياري در مواد بازيافت
در طريق اين از كه محصولاتي و است درآمده اجرا به اخير
در شده عرضه مصرف بازار به و گرفته قرار توليد چرخه
.ميشود ديده معتبر فروشگاههاي
براي آن به مربوط طرحهاي و مواد بازيافت ما كشور در
اجرا به اصفهان شهرداري و تهران شهرداري توسط بار نخستين
نام همين تحت شهرداري تابعه سازمانهاي از يكي و درآمد
از زباله تفكيك طرح سراسري انجام براي امادارد فعاليت
در درازي راه است ، مواد بازيافت براي گام نخستين كه مبدا
در مهمي نقش تشويقي اهرمهاي از استفاده.داريم پيش
نوجوانان و كودكان بخصوص شهروندان رغبت و شوق برانگيختن
و زباله تفكيك به مربوط طرحهاي در مشاركت جهت در
مناطق از خيلي در نيز آب بازيافت.دارد مواد بازيافت
هم از آينده ، سده در آبي كم بحران با مقابله براي جهان
طرحهاي نيز ما كشور در و گرفته قرار توجه مورد اكنون
يا و مطالعه تحت پسابها از كشاورزي آب بازيافت مقدماتي
.قراردارد اجرا دست در
مواد بازيافت را شده مصرف كالاهاي از دوباره استفاده
استفاده جهان كشورهاي از بسياري در امروزه.ميگويند
ساخته فلز و كاغذ شيشه ، پلاستيك ، با كه كالاهايي از مجدد
به صرفهجويي و درآمد مهم منبع يك و دارد رواج شدهاند ،
حفظ به اقتصادي درآمد ايجاد ضمن عمل اين.ميآيد حساب
در كه داشت توجه بايد البته.ميكند كمك نيز زيست محيط
با طرحهايي چنين موفق اجراي جهان كشورهاي از بسياري
.است شده عملي مردم جانبه همه و وسيع مشاركت
با و مرور به كه طرحي براساس آلمان در نمونه عنوان به
جداگانهاي مخزنهاي است درآمده اجرا به مردم همكاري
ايجاد محلهها و گذرگاهها در زباله جداسازي و تفكيك براي
پلاستيك و فلز شيشه ، كاغذ ، شامل خشك زبالههاي و است شده
اين به و ميشود داده قرار مخزنها اين در مردم توسط
و كارخانه به حمل براي زبالهها جمعآوري امكان ترتيب
.ميگردد فراهم توليد ، چرخه در آنها دادن قرار
و همكاري با فعاليتها قبيل اين كه داشت توجه بايد البته
.است گرفته شكل مردم مشترك تلاش
از پيش تا:ميگويد اقتصاد كارشناس بهرامي ، مهندس
زباله كالاها ، انبوه توليد و سرمايهداري عصر فرارسيدن
توليد كه زبالههايي نوع و نبود مشكلزا چندان بشر براي
.ميگشت باز طبيعت به دوباره طبيعي چرخه يك در ميشد
چنين طبيعت چرخه در ميوهها بقاياي و پوست مثل موادي
زندگي در تجزيه غيرقابل و مقاوم مواد هنوز و داشت وضعي
.بود نشده گرفته كار به روزمره
بقاياي قبيل از زبالههايي هم هنوز:ميافزايد وي
و تبديل قابل طبيعت چرخه در غذاها ، و گياهان و ميوهها
دراز ساليان تا پلاستيكها مثل موادي اما ميباشند ، جذب
را زيست محيط شديد آلودگي موجبات و ميمانند باقي خاك در
.مينمايند فراهم
آنكه از پس هلند فرانسه ، آلمان ، مثل كشورهايي در
در زباله شدن رها جبران غيرقابل گاه و مهلك زيانهاي
برمبناي تازهاي طرحهاي شد ، آشكار طبيعي محيطهاي
.درآمد اجرا به مرور به و گرفت شكل مواد تبديل و بازيافت
تبديل و بازيافت به مربوط طرحهاي:ميكند نشان خاطر وي
محيط از حفاظت و زباله جمعآوري براي روش بهترين كه مواد
تهران شهرداري توسط بار نخستين براي ميباشد ، شهري زيست
صورت به اما درآمد اجرا به آزمايشي صورت به مناطقي در و
.نيافت ادامه پيگير
به و ميكردند همكاري نيز مسئول دستگاههاي ساير اگر
يك عنوان به طرح اين جاانداختن جهت در سيما و صدا ويژه
رسيده بهتري نتايج به اكنون ميكرد ، تلاش ملي فرهنگ
.بوديم
اهميت به اشاره با بهار خيابان ساكن "محمدي ثريا" خانم
وقتي پيش سال چند:ميگويد مبدا از زباله تفكيك طرح
من فرزندان شد ، شنيده طرح اين اجراي مورد در زمزمههايي
و شيشه كاغذ ، شامل زبالهها تفكيك به فراوان شوق با
براي بخصوصي مراكز بود ، قرار و پرداختند پلاستيكها
اين در متاسفانه ، اما.بيايد وجود به مواد اين خريداري
.نگرفت صورت پيگير و جدي اقدام مورد
مورد در من نظر به:ميگويد دانشجو "انوشيفر حسين"
جداسازي يعني جديد ، روشهاي به شهري زبالههاي جمعآوري
و جامعه براي اندازه چه تا كاري چنين اينكه و مواد
يعني.شود اساسي كار بايد ميباشد ، سودمند كشور اقتصاد
از بعد و گردد يادآوري مردم به كاري چنين سودمند اثرات
جمعآوري جايگاههاي ايجاد به نسبت مناسب تبليغات
.آيد عمل به اقدام بازيافت قابل و شده تفكيك زبالههاي
سرمايهگذاريهاي و نشود پيشقدم زمينه اين در دولت اگر
.رسيد قطعي نتيجه به نميتوان ندهد ، انجام را لازم
تن تهران 6000 در روز هر آماري يافتههاي برخي براساس
زباله مقدار اين از توجهي قابل بخش ميشود ، توليد زباله
و شيشه پلاستيك ، كاغذ ، شامل خشك زبالههاي اصطلاح به را
برگيرنده در بيشتر كه بقيه و ميدهند تشكيل فلزات انواع
زبالهتر اصطلاح به ميباشد ، ميوه و غذايي مواد پسمانده
به نسبت كاربردي و درست روشهاي با اگر.ميشود ناميده
اقدام شهري محلههاي در مبدا از زباله تفكيك طرح اجراي
قابل درآمد تهران ، در زباله بهحجمزياد توجه با شود ،
.ميگردد تامين ملي اقتصاد سود به ملاحظهاي
كه زبالهاي مقدار نميدانند ، هنوز مردم از بسياري اما
اندازه چه ميشود جمع آنها خانههاي در شبانهروز در
براي مواد ، اين از ميتوان چگونه و دارد اقتصادي ارزش
آلودگي از و كرد استفاده صنعت از بخشي اوليه مواد تهيه
.آورد عمل به جلوگيري زيست محيط
روش يك بازيافت:ميگويد عمران كارشناس ساله م 25.سعيد
آن كاربرد و است بهرهوري حداكثر به دستيابي براي تكميلي
مصرفي الگوهاي در بايد كه دارد مناسب بستر يك به نياز
ايجاد و اقتصادي سود تامين ضمن تا شود پيشبيني جامعه
عنوان به.كند جلوگيري نيز زيست محيط آلودگي از اشتغال
كالاها بستهبندي در موجود مواد از بسياري ميتوان مثال
را فلز حتي و شيشه كاغذها ، پلاستيكها ، انواع ويژه به
صرفهجويي به و بازگرداند مصرف و توليد چرخه به دوباره
.يافت دست مناسبي
زبالهها بازيافت زمينه در سبز جبهه مديرعامل معطري دكتر
معاونت حوزه تهران شهرداري كه اطلاعاتي براساس:ميگويد
ما اختيار در مواد تبديل و بازيافت سازمان شهري خدمات
معناي به مبدا در زباله تفكيك طرح است ، داده قرار
كه است زيستن سالمتر براي سالمتر محيطي به دستيابي
با تا است الزامي زمينه اين در جامعه فرد فرد همكاري
محيط حفظ در بتوانيم پسماندهها بازيافت طرح در مشاركت
شركت كشورمان ملي سرمايههاي مصرف در صرفهجويي و زيست
.نماييم
براساس آنها جداسازي زبالهها بازيابي در قدم اولين پس
:دسته دو به كه ميباشد زائد مواد و جنس نوع
مقوا ، و كاغذ پلاستيك ، خشك ، نان:مثل خشك پسماندههاي -1
:مثل تر پسماندههاي ديگر دسته و فلزات و شيشه
كه ميشوند تقسيم آشپزخانهاي زوائد و غذايي پسماندههاي
كارخانههاي به انتقال و جمعآوري از پس پسماندههايتر
كشاورزي در آن از و شده گياهي كود به تبديل كمپوست توليد
زائد مواد داشتن دليل به نيز ايران كه مينمايند استفاده
گياهي كود بازيافت به قادر بينالمللي سطح در زياد تر
اوليه مواد رفتن هدر به معناي به واقع در و ميباشد آلي
دقت صرفهجويي برنامه مورد در ميشود باعث كه است نيز
.شود بيشتري
پيگيري و تمرين
در مبدا از زباله تفكيك طرح اجراي به مربوط تجربههاي
به طرح اين كه محله هر در مردم كه ميدهد نشان تهران
كه مناطقي در اما كردند ، استقبال آن از رسيد انجام مرحله
اجراي با حتي مجريان گرديد وقفه دچار هردليل به طرح
كورش".نشدند مردم حمايت جلب به قادر آن دوباره
سكونت تهران جمالزاده خيابان در كه دانشجو "اديبنژاد
مشاركت نيازمند كه طرح يك اجراي:ميگويد دارد ،
در.باشد پيگير و سراسري بايد ميباشد مردم همهجانبه
با دوبار يكي سال 1373 ، در دارم ، سكونت من كه منطقهاي
از زباله تفكيك طرح اجراي براي تماسهايي خانهها ساكنان
از مختلف زبالههاي علاقه ، با همه مردم و شد گرفته مبدا
از كه جداگانه كيسههاي در را پلاستيك و شيشه كاغذ ، جنس
دادند ، قرار بود شده تحويل خانهها به طرح مجريان طرف
سابق صورت همان به زباله جمعآوري روش مدتي از پس اما
و موانع بايد من نظر به.دارد ادامه هم هنوز كه درآمد
اعتماد و شود برطرف دارد وجود زمينه اين در كه مشكلاتي
قبيل اين از طرحهايي پيگير و دقيق اجراي طريق از مردم
منبع طريق اين از ميتوانند شهروندان كه بخصوص.گردد حفظ
.كنند پيدا خود براي درآمدي
گزارش يك بازتاب
|
ميشود آغاز "پاسخ و پرسش" با "پژوهش"
نخستين از اگر تحقيقاتي فعاليتهاي و تحقيق به بهادادن
و مهم بسيار اثرات بگيرد ، شكل ابتدايي دوره سالهاي
خواهد ما جامعه تعالي و فرهنگي رشد در كنندهاي تعيين
روز 20 در كه را پژوهش مورد در همشهري گزارش وقتي.داشت
رسيد ذهنم به سئوال اين كردم ، مطالعه بود ، شده چاپ خرداد
آشنا تحقيق اهميت با كودكي دوره از ما فرزندان چرا كه
پرسشهاي و كنجكاوي كه رسيدم نتيجه اين به اما.نميشوند
تحقيق جذاب دنياي به ورود براي مقدمهاي ميتواند بهجا
دوره در چه تحصيل دوره در ولي باشد پژوهشي فعاليتهاي و
به اندازه چه تا دبيرستان و راهنمايي چه و ابتدايي
واقعيت ميشود؟ داده پرسيدن فرصت ما نوجوانان و كودكان
متعهد ، و حوصله با معلمان از بعضي استثناي به كه است اين
و سريع پاسخ يك با و ندارند حوصلهاي و حال چنين ديگران
عملي از را كننده پرسش "نكنيد موضوع از خارج سئوال" ساده
وقتي است طبيعي.ميكنند پشيمان داده انجام كه
تحويل و دروس كردن حفظ خاطر به كه ميدانند دانشآموزان
و بگيرند را لازم نمره ميتوانند امتحان موقع در دادنشان
نشان تحقيقاتي كار به رغبتي بروند ، بالاتر مراحل به
پرسشهاي و كنجكاوي با تحقيقي هر مقدمه يعني.نميدهند
به بايد مربيان و ميشود آغاز نوجوانان و كودكان ساده
فضايي و كنند گفتوگو آنها با و بدهند جواب سئوالات اين
هرگونه از بيواهمه كنندگان سئوال كه بياورند وجود به را
به و ذهن در كه را آنچه بتوانند احتمالي توبيخ و تحكم
از كه دهندگاناند پاسخ اينكنند مطرح دارند سئوال صورت
بلكه ، باشند داشته هراسي پاسخهانبايد و پرسش اين
.كنند فراهم را جامعه پايدار فرهنگي رشد موجبات بايد
در و خانواده محيط در كودكي دوره در كه فردي مسلم بهطور
چنين اساس از و نيافته را خود سئوالات پاسخ مدرسه محيط
در تحصيل دوره در نكردهاند ، فراهم او براي فرصتي
به و ميدهد دست از را پژوهش و تحقيق به شوق نيز دانشگاه
"مضافا ميكند ، افت ما كشور در تحقيق و پژوهش دليل همين
داده لازم بهاي نيز رشتهها اين استادان به اينكه به
هر اجتماعي و سياسي رشد مباني جامعهشناسان.نميشود
جامعه آن در پاسخ و پرسش فضاي بازبودن را جامعهاي
تحقيقات رشد براي را زمينه شنود و گفت كه چرا.ميدانند
از اگر اما ميكند ، فراهم نيز تحقيقاتي فعاليتهاي و
نشود ، داده نوجوانان و كودكان به كردن سئوال فرصت ابتدا
.ميدهد نشان را خود تحقيقات ركود صورت به آن پيامدهاي
از توجهي قابل عده دانشگاهي ، تحصيلات دوره در يا
كه واقعي تحقيقات انجام جاي به ميدهند ، ترجيح دانشجويان
از ميباشد ، محدود بسيار ما كشور در آن بستر و زمينه
اميد.بگيرند را نمرهشان و كنند استفاده ديگران آثار
مباني براي زمينه كردن فراهم با ذيربط مسئولان است
تحقيقات به لازم بهادادن و آموزشي پايين سطوح در تحقيق
بخش اين بالندگي و رشد موجبات جامعه ، و دانشگاهي سطوح در
.سازند فراهم را كننده تعيين و مهم
سليميان كيخسرو -تهران
|
|