شوراي در پرورش و آموزش وزير اظهارات
تهران شهر
ماده افسانهء
دو دانشآموزان :پرورش و آموزش عالي شوراي
ميشوند معاينه سال در نوبت
ايران مختلف مناطق سنتي پوشاك بررسي
شد شناسايي كشور استان مردم 27 تنپوشهاي
شوراي در پرورش و آموزش وزير اظهارات
تهران شهر
و آموزش شوراي استان ، در 29 تاكنون :فرهنگي علمي گروه
شهر پرورش و آموزش شوراي كشور شهر در 400 و استان پرورش
.است شده تشكيل
شوراي جلسه در ديروز پرورش و آموزش وزير مظفر حسين
استانداران:گفت مطلب اين اعلام با تهران شهر اسلامي
رئيس فرمانداران و استانها پرورش و آموزش شوراهاي رئيس
.هستند شهرستانها پرورش و آموزش شوراهاي
از تن يازده و نوري عبدالله رياست به كه جلسه اين در وي
شوراهاي تشكيل شد ، برگزار تهران شهر اسلامي شوراي اعضاي
مديريتي سيستم تمركززدايي جهت در گامي را پرورش و آموزش
به مجبور ما :گفت و كرد ذكر پرورش و آموزش وزارت
اختيارات از بسياري راستا اين در و هستيم تمركززدايي
استانها پرورش و آموزش شوراهاي به مالي و مديريتي
.است شده واگذار
كرد مطرح بزرگ خلاء يك عنوان به را معلمان شوراي نبود وي
.است بررسي دست در زمينه اين در لازم فضاي ايجاد:گفت و
نيز مدارس اجرايي نامه آئين:كرد اعلام همچنين مظفر
شده ابلاغ سراسركشور به گذشته كههفته است شده اصلاح
در تصميمگيري ازقبيل اختياراتي نيز نامه آئين ودراين
آئيننامهانضباطي دانشآموزان ، لباس نوع امتحانات ، خصوص
شده واگذار مدارس مديران به پرورشي و آموزشي كلاسهاي و
.است
وپرورش آموزش وزارت مالي مشكلات به ازسخنانش دربخشي وي
حاضر درحال وپرورش آموزش مالي وضعيت:گفت و كرد اشاره
ازبيرون هم و ازدرون هم اقتصادي مسائل نظر از و نيست خوب
.است مواجه مشكل با
قبل سال از ريال ميليارد وزارت 600 اين:اظهارداشت وي
مطالبات از ريال ميليارد نيز 230 امسال و دارد بدهي
و مزايا طلبهاي از نيز ريال ميليارد حدود 300 و معلمان
يك بالاي درنهايت كه است مانده معلمان فوقالعادههاي
با (حقوق) اول فصل پرداخت براي ريال ميليارد و 100 هزار
.مواجهاست بودجه كسري
امسال وبودجه ، برنامه سازمان:افزود وپرورش وزيرآموزش
اعتبار غيرحقوقي كارهاي و مدارس براي ريال ميليارد 250
حقوق اعتبار كسري دليل به مبلغ اين كه بود داده تخصيص
.شد داده انتقال حقوق بودجه به مربوط فصل به معلمان ،
ماده افسانهء
جان و ديويز پال :نوشته
نائيني علوي سعيد دكتر:ترجمه
:سرآغاز
گريبين ، جان و ديويز پال كه است كتابي عنوان ماده ، افسانه
با مرتبط آثار نشر بازار به و تاليف سال 1992 در را آن
چهار تا و امروز از.كردهاند ارائه جهان در علوم فلسفه
از خلاصهاي چهارشنبه ، روزهاي در "ترجيحا و ديگر هفته
در نائيني ، علوي سعيد دكتر گزينش و ترجمه به را كتاب اين
انتشار است اميد.كرد خواهيم منتشر فرهنگي علمي صفحه
علوم ناقدان و علاقهمندان پرارزش ، كتاب اين از خلاصهاي
.آيد كار به را كشورمان انديشمندان نيز و
فرهنگي علمي گروه
مقدمه
آن ، از دانش و علم قلمرو در كه است واژهاي "انقلاب"
حتي اين ، وجود با.است آمده عمل به بسياري استفادههاي
دارند ، علمي مطالب به گذرا علاقهاي تنها كه كساني
"واقعا تغييرات برخي حاضر زمان در ديد خواهند و ميدانند
.است گرفتن شكل حال در انقلابي ،
حال در "دايما كه مشخصي كشفيات متوجه آنقدر ما منظور
و متعدد پيشرفتهاي به معطوف نيز و نبوده ، است رخدادن
.نيست ميدهد ، روي فنآوري در كه هم شگفتآوري
قدر به خود درون در و فيالنفسه تغييرات اين كه است درست
و تغيير رشته يك حال ، اين با ;هستند انقلابي كافي
علم دروني و بنيادين شالوده در هم ژرفتر بسيار تبديلهاي
به دانشمندان كه طريقي در يعني -است انجام حال در دانش و
تغييراتي عالم ، از آنان كلي ديدگاه در و -مينگرند جهان
.است تكوين شرف در بنيادين
از را خود تصور دانشمندان:است گفته كوهن تاماس فيلسوف
كه ميكنند بنا ويژهاي دورههاي فكري روال حول واقعيت ،
(پارادايمها) "Paradigms" آنها به انگليسي زبان در
."دوره يك فكري روال":يعني "پارادايم" پس.ميگويند
هميشگي صورت آن به و رايج معني آن به نظريه يك پارادايم ،
طرح" يك ديگر عبارت بهاست فكري چارچوب يك بلكه نيست ،
مشاهدات و ، آزمايشها اطلاعات آن حول كه است "عمومي تصور
.ميشود سازماندهي دانشمند يك
بنيادين پارادايم در تغييري يك افكار ، تاريخ در گاهگاهي
تنها نه ميافتد ، اتفاق اين كه هنگاميميآيد پديد
از دانشمندان تصور بلكه ميكند ، تغيير علمي نظريههاي
اين.ميكند تغيير نيز عالم به نسبت آنها ديدگاه و جهان
.است دادن رخ حال در حاضر حال در كه اتفاقي همان است
گريبين 1992 جان -ديويز پال
ماديگرايي مرگ :نخست بخش
برخي كه رسيدهايم آگاهي اين به ما روزمره ، زندگي در
گونه اين ديگر برخي كه حالي در ميكنند ، تغيير چيزها
و ميشويم سالخوردهتر ما ، همه.نميكنند تغيير و نيستند
روي برايش تغييرات كه يي"ما" اين اما خردمندتر ، شايد
روز ، هر.ميماند باقي تغيير بدون "ظاهرا ميدهد ،
ستارگان و خورشيد اما ميدهد ، رخ زمين روي جديدي اتفاقات
و حد چه تا ديد بايد حال.ميآيند تغيير بدون نظر به
ماست؟ احساسهاي به محدود انساني ، ديدگاههاي اين اندازه
طبيعت درباره پرشوري و سترگ جدل و بحث باستان ، يونان در
مانند فيلسوفان ، برخيكرد پيدا جريان "تغيير" فطرت ، و
حال در "چيز همه" كه بودند اين به قائل "هراكليتوس"
تغيير نوعي از نميتواند چيز هيچ و ;است جريان و سيلان
"همهچيز":ميكرد بحث "پارمنيدس" ديگر ، سوي از.كند فرار
از.نيست كه شود چيزي نميتواند ;پس هست ، كه است همان
تنها اين بنابر و ;است مغاير "بودن" با "تغيير" رو ، اين
در.دانست واقعي "حقيقتا ميتوان را جهان دايمي جنبههاي
اين از درخشاني فرار راه مسيح ، ميلاد از پيش پنجم قرن
تمام وي ، نظريه درشد پيشنهاد "دموكريتوس" توسط معما
نشدني ، تخريب ريز بسيار واحدهاي از است شده ساخته ماده
خود دموكريتوس ، نظر طبقناميد "اتم" را آنها وي كه
ثابت خواصي كه حالي در ماندند ، باقي تغيير بدون اتمها ،
.داشتند شكل و اندازه مانند
شكلهاي به و كنند حركت فضا در ميتوانستند آنها اما
قابل اجسام كه گونهاي به شوند ، تركيب هم با مختلف
قابل تغييرات از ميشد ، آنهاساخته تركيب از كه مشاهدهاي
در و "بودن دائمي" ترتيب ، اين به.باشند برخوردار روءيت
.شد داده آشتي و گرديده تلفيق هم با "بودن سيلان" حال
در اتمها نوآرايي و بازآرايي در شد خلاصه تغييرات تمام
به "ماديگرايي" يا "مادهگرايي" نظريه بنابراين.خلا
.آمد وجود
رقابت به افكار ساير با ماديگرايي متمادي ، قرون طي
ميتوانست ماده كه باور اين با مثال ، براي:برخاست
و مرموز خواصي باشد ، داشته فعال و معجزهآسا كيفيتهايي
ظهور با مرموز تصاوير اين.ميشد القاء آن به سحرآميز
مورد ، اين در كليدي رخداد يك.باخت رنگ مدرن و جديد علم
،(Principia) "اصول" برجسته كتاب انتشار با سال 1687 در
.افتاد اتفاق نيوتن اسحاق نوشته
.كرد بيان را خود حركت مشهور قوانين نيوتن كتاب دراين
را ماده نيوتن خود ، از پيش يوناني گرايان اتم مانند
و بودن انفعالي حقيقت ، در.گرفت نظر در بياثر و انفعالي
درباره وي درنظريه مركزي نقشي (Inertia) ماده بياثري
باشد ، سكون حال در مادي جسم يك اگر.كرد بازي عالم
خواهد باقي حال آن در هميشه براي نيوتن ، قوانين براساس
همينطور.شود وارد برآن خارجي نيرويي كه اين مگر ماند ،
همان در و سرعت همان با باشد ، حركت حال در جسم آن اگر
برآن نيرويي كه آن مگر داد ، خواهد ادامه خود حركت به جهت
اين ، ماده بنابر.دهد تغيير را آن سرعت و جهت تا شود وارد
.ميكند عمل انفعالي "كاملا
ماده:ميگويد را چيز همه باره اين در نيوتن خود كلمات
و ناپذير نفوذ جرمگونه ، جامد ، ذراتي":از است شده تشكيل
".حركت قابل
خواص ميان اساسي تفاوت هيچ وي ، همزمانان و نيوتن براي
كيفيت مگر نبود ، آنها سازنده اوليه ذرات و روزمره اشياي
.نبود ذرات در اما داشت ، وجود جسم در كه نفوذپذيري
ماشين عصر
نيروهاي توسط كه جسمي عنوان به ماده ، از نيوتن ديدگاه
غرب فرهنگ در ژرفي بسيار بهطور است ، گرفته شكل خارجي
ديدگاه اين از صنعتي ، انقلاب زمان درشد مستقر و تثبيت
و قدرت آن ، بركت به غرب زيرا شد ، استقبال باز آغوش با
در نوزدهم و هجدهم قرون در.آورد دست به عظيمي ثروت
توليد امر در بهرهبرداري منظور به طبيعت نيروهاي اروپا ،
و لوكوموتيوها بخار ، نيروي و آهن همراهميشدند مهار
زمين سيماي توانست كه قدرتي و آمدند پديد عظيم كشتيهاي
پيشرفتها ، اين با.دهد تغيير آن تحتاللفظي معناي به را
خود همراه به را "ماده" زيادي مقادير مالكيت ، شوروهيجان
طلا زغالسنگ ، خروارهاي زمين ، هكتارهاي با ثروت ، آورد
.ميشد سنجيده كالاها ساير يا
پيروزي زمان و عجيب بهنفس اعتماد زمان صنعتي انقلاب
به محدود تنها مهندسان ، نفس به اعتماد.بود ماديگرايي
ميزان.نبود كوركورانه خطاي و آزمون در آنان موفقيت
عصر زيربناي و شالوده كه اصولي فهم و درك و علمي معرفت
را اصول اين.بود حيرتآور "واقعا ميشد ، شناخته ماشين
شرح هم سايرين توسط و كرده پايهريزي پيش قرن دو نيوتن
.بود شده داده
ماشينها پيچيدهترين نيوتن ، "اصول" كتاب انتشار زمان در
ساعت يك عنوان به طبيعت كار طرز تصوير و بودند ساعتها
زمان آن مردم ذهنهاي اعماق و ژرفا در شده ساخته استادانه
دقت و هماهنگي ترتيب ، و نظم نماد ساعت.بست نقش خوبي به
سازگاري زمان ، برآن مسلط الهيات با افكار اين.بود رياضي
.داشت
يك عنوان به عالم ، درباره باستاني تصورات و قديمي فكرهاي
به باشد ، شده انباشته مرموز مقاصد از كه زنده ارگانيزم
روشن رابطهاي نيوتني مكانيك.بربست رخت جهان از ناگهان
و علت مكانيكي توضيح.كرد برقرار معلول و علت ميان را
رياضي دقيق قوانين براساس ماده كه ميكرد ايجاب معلول
.نماند باقي مرموز كيفيات براي جايي و كند حركت
معجزهآسا و مرموزبودن ويژگيهاي كه قلمرويي آن حقيقت ، در
آسمانها ، يعني بود ، نگهداشته خود به هنوز را شدن قلمداد
فرود تسليم سر نيوتني مكانيك كاربرد موفقيتآميزترين به
نيوتن خود ، جاذبه قانون و حركت قوانين تركيب با.آورد
زمين ، دور به ماه كره گردش از قانعكننده توضيحي توانست
.دهد ارائه دنبالهدارها و سيارات مدارهاي و
روي فيزيكي تصاوير اين تاثير شدت در ميتوان سختي به
فيزيكي عالم كه آموزه اينكرد مبالغه ما جهاني ديدگاه
ساعت ساخت در كه بياثري و انفعالي ازماده شده تشكيل
رشتههاي تمام در است ، رفته كار به عالم عظيم جبري
بر ماديگرايي مثال ، براي ;كرد رسوخ و نفوذ انسان فعاليت
بيش هيچچيزي را زنده ارگانيزمهاي.يافت سلطه زيستشناسي
توسط كدام هر كه نميدانستند ، ذرات پيچيده مجموعههاي از
كه داوكينز ، ريچارد ميشود داده هل و كشيده همسايهاش
است ، ماديگرايانه زيستشناسي فصيح نظريهپرداز يك
"ژن ماشينهاي" عنوان به را زنده موجودات ساير و انسانها
آدمهاي مانند ارگانيزمها ، با اين بنابر.است كرده توصيف
تحت هم را روانشناسي افكاري چنينميشود رفتار مكانيكي
انسان فعاليتهاي تمام رفتاري ، مكتب.است تاثيرقرارداده
درآن كه ميداند ، نيوتني پوياي نظام نوع يك عنوان رابه
جبري ، بهطور "نهايتا و دارد بياثر و انفعالي نقشي ذهن
.ميدهد پاسخ محركها يا خارجي نيروهاي به نسبت
و ماديگرايي آموزه با نيوتني ، جهاني ديدگاه كه نيست شكي
نمودن فراهم با بود ، كرده الگوبرداري ساعت از كه عالمي
،(Intuitive) مستقيم درك قوه داراي و قوي چارچوبي
علم پيشرفت به و پرداخت پديدهها از عظيمي طيف بهبررسي
.كرد شاياني كمكهاي
ديدگاه اين كه نيست شكي قدرت ، همان با و ديگر سوي از
زندگي آن در كه عالمي به نسبت را انسانها نيوتني ، جهاني
.است كرده بيگانه ميكنند ،
عنوان به مغز عمليات كارشناس يك (Mackay) مككي دانالد
،"مغز ماشينزدگي بيماري" درباره ارتباطات ، سامانه يك
به افراد كه هنگامي ما ، عصر در":ميكند اشاره چنين
كه است اين بيشتر و بيشتر تمايل ميگردند ، توضيحي دنبال
".كنند مجسم ماشيني با مقايسه در را وضعيتي
انساني امور عرصه به را "كردن فكر ماشيني" كه هنگامي
و اخلاقيات زدودن به دهيم ، بسط اقتصاد و سياست مانند
.ميشود منجر شخصيت
"چرخدنده" تنها آنان زيرا ;ميكنند استيصال احساس افراد
ادامه خود كار به همچنان كه هستند ماشيني يك در هايي
.ندارد آنان اعمال و احساسها به كاري كه حالي در ;ميدهد
زيرا كردهاند ، رد را علمي ارزشهاي ازمردم ، بسياري
و سرد تنها ، شده ، گندزدايي فلسفهاي ماديگرايي ميگويند
بله ، :بدهيم مژده بايد افراد اين به.است بيپناه
.است مرده ماديگرايي
دو دانشآموزان :پرورش و آموزش عالي شوراي
ميشوند معاينه سال در نوبت
اجرايي آئيننامه تصويب با پرورش ، و آموزش عالي شوراي
براي كرد موظف را كشور سراسر آموزشگاههاي مديران مدارس ،
نظر در پزشكي معاينه نوبت دو حداقل سال در دانشآموزان
.بگيرند
مشاهده هنگام به بايد مديران آئيننامه ، اين براساس
وي اولياي اطلاع به را مراتب دانشآموز ، در بيماري علائم
تحت را بيمار سايرين ، به بيماري سرايت از قبل تا برسانند
.دهند قرار درمان
موظف مدارس مديران:كرد تاكيد پرورش و آموزش عالي شوراي
بر مدرسه ، محيط سلامت و بهداشت بهبود به كمك براي هستند
بهداشتي ، سرويسهاي آشاميدني ، آب تامين قبيل از اموري
تهويه دانشآموزان ، سر موي و بدن لباس ، پاكيزگي به توجه
.باشند داشته كامل مراقبت همواره كلاسها روشنايي تامين و
سال ابتداي بايد مدارس مديران:شد يادآور شورا اين
و كنند اقدام دانشآموزان (حوادث) بيمه به نسبت تحصيلي
را خانوادهها آن ، مزاياي از استفاده چگونگي خصوص در
.كنند راهنمايي
مربي كه مناطقي در مدارس ، اجرايي آئيننامه براساس
برنامههاي اجراي براي درماني بهداشتي مركز يا بهداشت
وقت اسرع در بايد مدرسه مدير باشد ، نداشته وجود بهداشتي
و آموزش اداره اطلاع به را مراتب لازم ، گزارش تهيه با
برنامههاي اجراي براي لازم اقدامات تا برساند محل پرورش
.گيرد صورت ايمني خدمات و بهداشتي مراقبتهاي به مربوط
به شهري مدارس از بعضي و روستايي مدارس تمام "تقريبا
محروم آموزشي مطلوب امكانات از كه دور مناطق در ويژه
.ميدانند خود ثانوي مسائل از را بهداشت تامين هستند ،
ايران مختلف مناطق سنتي پوشاك بررسي
شد شناسايي كشور استان مردم 27 تنپوشهاي
بهمنظور كه ايران پوشاك اطلس نخستين :فرهنگي علمي گروه
تهيه دست در ايران مختلف مناطق سنتي پوشاك معرفي و بررسي
.ميگذارد سر پشت را خود كار مرحله دومين است ،
استان در 27 روستا و شهر در 564 مطالعه با كه اطلس اين
و تنپوش سرپوش ، بخش سه در دارد قصد ميشود تهيه كشور
اخير سال در 50 ايران سنتي پوشاك بررسي به پايپوش
.بپردازد
با كشور ، فرهنگي ميراث سازمان عمومي روابط گزارش به
انواع از تازهاي اطلاعات اطلس ، اين بخش دومين اتمام
.ميآيد دست به مردان و زنان تنپوشهاي
:قبيل از مردان و زنان تنپوشهاي انواع اساس اين بر
كمر شال پيراهنرو ، زيرپوش ، روپوش ، شلوار ، پيراهن ، انواع
.است شده شناسايي...و
و مدل براساس شلوار قد ، براساس دامن و پيراهن همچنين
.شدهاند تقسيم ديگري اجزاي به جنس نظر از روپوش انواع
پنج براساس مردان و زنان پوشاك انواع شناسايي است گفتني
روستايي ، و شهري منطقه اقليمي ، شرايط همچون عمده شاخص
.است گرفته صورت مذهب و اقوام معيشت ، نحوه
پژوهشكده در سال 1374 از كه ايران پوشاك اطلس تحقيقي كار
است شده آغاز كشور فرهنگي ميراث سازمان مردمشناسي
.ميشود "پايپوش" يعني خود مرحله آخرين وارد بهزودي
|