بزرگترها سليقه با دانشآموزي اردوهاي
(نخست بخش) نو مشكلات كهنه ، حرفهاي تابستاني ، تعطيلات
براي موءثري روش آموزشي هدفهاي با سالم تفريحات گسترش
از 9 پس كه است دانشآموزاني روحي و جسمي فكري ، پرورش
ميباشند برنامهها اين از بهرهگيري نيازمند تحصيلي ماه
درآمد پيش
كه است نيافته را آن توفيق هنوز ما كشور آموزشي نظام
و تحصيلي ماه نفسگير 9 و متراكم برنامههاي ميان
وجود به را لازم تناسب و تعادل تابستان ماهه سه تعطيلات
پايان محض به كه است شده سبب ناهمگوني اين.آورد
به و بكشند راحتي نفس دانشآموزان سال ، آخر امتحانات
نخست ، هفتههاي همان در اما.بسپارند دل تابستاني تعطيلات
و سرگرميها و مسافرت مثل جايگزين برنامههاي با اگر
مشكلات نشود ، مهار دانشآموزان سرگردان وقت سالم تفريحات
برخي در مشكلاتميدهد نشان را خود يكي يكي آن عوارض و
و پدران كه است دامنهدار چنان اولاد پر خانوادههاي
وجود ، اين با !ميخورند حسرت مدرسه روزهاي براي مادران
تعطيلات كاهش يا حذف با كه است داده نشان مكرر تجربههاي
برون راه بلكه ساخت ، برطرف را مشكلات نميتوان ، تابستاني
دقيق سنجش مينمايد ، رخ تابستان هر كه تنگنا اين از رفت
فراغت اوقات تامين براي كشور امكانات برآورد و نيازها
است بديهي.است تابستاني تعطيلات ايام در دانشآموزان
و مالي مشكلات انبوه به توجه با پرورش و آموزش وزارت
كلان برنامه چنين اجراي به قادر تنهايي به امكانات فقدان
ساير مشورتهاي و حمايتها از بايد و نميباشد فراگير و
كه مدارس و پرورش و آموزش شوراهاي بهويژه دستگاهها ،
و مشكلات.شود برخوردار است ، مردم اراده از برخاسته
حاضر گزارش در دانشآموزان تابستاني تعطيلات راهكارهاي
.است شده بررسي
اغلب دانشآموزان والدين براي تابستاني تعطيلات فرارسيدن
تعطيلي روشن عبارت به است ، اضطرابآميز و دغدغهآور
و خيابان كوچه ، به جوانان و نوجوانان شدن سرازير و مدارس
خانوادههاي براي را بيشماري ذهني دغدغههاي بوستانها
نه آنان براي فراغت اوقات پركردن لذا.ميكند فراهم آنان
والدين ديد از.است اجتماعي نياز بلكه ضرورت يك تنها
هيچ آن از بهينه استفاده نحوه و فراغت اوقات گذران
بچهها دارند علاقه آنان اغلب كه چرا.نميكند تفاوتي
سه طول در را علمي يا فن اينكه تا باشند سرگرم بيشتر
و فراغت اوقات مقوله اما بگيرند ياد تابستان ماهه
تربيتي و آموزشي كارشناسان ديد از آن گذران شيوههاي
بستر كردن فراهم و فراغت اوقات سازي بهينه.است متفاوت
برنامهريزي براي لازم شاخصههاي از يكي تربيت و آموزش
.ميآيد شمار به فراغت اوقات گذران
جذاب و متنوع طرحهاي با ميتوان كه است مناسبي فرصت اين
در را دانشآموزان شكوفايي و رشد زمينه تربيتي و آموزشي
همچنان ميشود تصور غلط به اغلب.آورد فراهم مختلف ابعاد
است دانشآموزان تربيت عهدهدار پرورش و آموزش وزارت كه
سازي غني عهدهدار نيز تابستان ماهه سه طول در ميبايست
برنامهريزي و طراحي كه حالي در باشد آنان فراغت اوقات
وزارتخانه اين عهده و توان از دانشآموز ميليون براي 18
آموزشي تجربههاي كنار در كه است لازم بنابراين است خارج
ديگر آموزشي و فرهنگي سازمانهاي و نهادها وزارتخانه ، اين
.شوند همگام
يك به تحصيلي ماه گذراندن 9 از پس كه دانشآموزان براي
و طراحي مييابند دست خستگي رفع براي ماهه چند فرصت
جذاب و دلچسب آنچنان فراغت اوقات برنامههاي اجراي
و خواستهها از درستي سنجي نياز اگر ولي بود نخواهد
طرح از دانشآموزان كه بسا چه بگيرد شكل آنان انتظارات
.كنند استقبال فراغت اوقات غنيسازي
براي موءثري وسيله آموزشي هدفهاي با سالم تفريحات گسترش
نوعي به كه است دانشآموزاني اخلاقي و جسمي فكري ، پرورش
كلاسهاي يا و برنامه فوق كلاسهاي برپايي مجدد طرح از
.ميروند طفره آموزشي
جرائم رشد و تابستان
تعطيلات آغاز با كه ميدهد نشان شده انجام پژوهشهاي
جامعه ، سطح در دانشآموز ميليونها شدن رها و تابستاني
جامعه در جوانان و نوجوانان جرائم و بزهكاري ميزان
كنار در فراغت اوقات غنيسازي طرح لذا مييابد ، افزايش
.شود بزهكاريها از مانع ميتواند پرورشي طرحهاي
اوقات بهينه گذران كه باورند براين اجتماعي كارشناسان
نقش جوان و نوجوان افراد رواني و روحي پرورش در فراغت
براي گزينه بهترين ورزش و دارد تعيينكنندهاي و موءثر
. محسوبميشود ايام اين در فراغت اوقات سالم گذران
و مالي تنگناهاي كه كرد فراموش را نكته اين نبايد البته
تفريحي اماكن كمبود و خود خودي به خانوادهها اداري
و فرهنگي كانونهاي و سينما بوستان ، ورزشگاه ، مانند
جمله از جوان ، جمعيت سريع افزايش به توجه با تربيتي
اين در اساسي برنامهريزي انجام از مانع كه است مشكلاتي
تجهيزات و ابزارها داشتن بدون بنابراين.ميشود زمينه
و جوانان فراغت اوقات براي درستي به نميتوان مناسب
.كرد طراحي نوجوانان
و تفريح قالب در ميتوان را فراغت اوقات ديگر نگاهي از
بودجه ، ارائه به نيازي بنابراين و كرد محدود سرگرمي
به.نيست زمينه اين در مناسب برنامههاي تامين و امكانات
مناسبي محيط ميتواند خيابان و كوچه خانه ، ديگر عبارت
امروزه اماآيد شمار به دانشآموزان تفريح براي
آن پركردن چگونگي و فراغت اوقات اجتماعي ، علوم كارشناسان
جوان نسل شكوفايي و خلاقيت ايجاد براي ضرورت يك را
عاملي را مناسب برنامههاي و طرحها نبود ولذا ميدانند
.ميكنند قلمداد اجتماعي انحرافات رشد براي
ايران ، 24 آمار مركز سال 75 جمعيتي آمارهاي براساس
تا سنين 11 بين جوان و نوجوان و 768 هزار و 248 ميليون
ميليوني جمعيت 7 اگر كه دارد وجود كشور در سال 29
اضافه آنها به را چهارم تا اول پايههاي دانشآموزان
بيش براي بايد مسئولان كه ميرسيم واقعيت اين به كنيم ،
آنان تا كنند برنامهريزي ايران جمعيت از نيمي از
.كنند استفاده مناسب طور به خود فراغت اوقات از بتوانند
اوقات قديمي حكايت
آن متوليان و فراغت
تابستاني تعطيلات فرارسيدن با "فراغت اوقات" كهنه حكايت
به پرورشي كارشناسان و والدين و ميافتد برسرزبانها
بار ميرسد پايان به تابستان وقتي اما ميافتند تكاپو
درواقع يعني !.ميشود سپرده فراموشي به مسئله اين ديگر
كشور پرورشي و آموزشي نهادهاي در مهم چنين مسئلهاي
فراخور به دولتي مراكز از يك هر و ندارد خاصي متولي
براي تابستان در را برنامههايي خود تبليغات و امكانات
صورت به اقدامات گاهي كه ميكنند تدارك دانشآموزان
.ميشود انجام موازي
به اشاره با پرورش و آموزش وزارت پرورشي معاون
:ميگويد آن ضرورت و دانشآموزان فراغت اوقات برنامهريزي
اوقات كردن پر براي فرهنگي مراكز و سازمانها از بعضي"
دولت از اعتبار ريال ميلياردها جوانان و نوجوانان فراغت
نيز دولتي مراكز بيشتر حال عين در و ميكنند دريافت
.هستند مهم كار اين براي تربيتي و فرهنگي امكانات داراي
به امكانات اين موقت واگذاري خواستار پرورش و آموزش
خدمت در را آنها بتوان تا است شده تربيت و تعليم دستگاه
قرار موافقت مورد تقاضا اين اما قرارداد دانشآموزان
بخشي كه است اين دولتي دستگاههاي از انتظار حداقل.نگرفت
فرزندان اختيار در تابستان ، در را خود فرهنگي امكانات از
ترتيب اين به كه دهند قرار دستگاه آن به وابسته كاركنان
.گرفت خواهند قرار پوشش تحت دانشآموز ميليونها
مهمترين از يكي عنوان به خانواده حساس نقش به توجه با
پرورش و آموزش با خانوادهها همكاري اجتماعي ، هستههاي
جوانان فراغت اوقات تامين زمينه در خوبي نتايج ميتواند
.باشد دربرداشته
پنج و هزار يك خود سهم به پرورش و آموزش":ميافزايد وي
كانون تربيتي ، 600 اردوگاه تربيتي ، 276 و فرهنگي كانون
با بتوان تا است كرده بسيج را مدرسه هزار و 15 ورزشي
شكل به را دانشآموزان فراغت اوقات آنها از استفاده
".كرد پر مناسبي
پانصد و ميليون دو جاري سال در مراكز اين كارگيري به با
تابستاني برنامههاي پوشش تحت شرايط واجد دانشآموز هزار
.گرفت خواهند قرار
فقدان و فراغت اوقات
برنامهريزي
برنامهريزي نبود فراغت اوقات زمينه در مشكل عمدهترين
مشخص سازمان تعيين يا واحد مديريت ايجاد با البته.است
نفر ميليون به 30 نزديك فراغت اوقات امور ساماندهي براي
تنظيم را مدوني و واحد برنامههاي ميتوان كشور جمعيت از
.كرد
دغدغه دولتي ، سازمانهاي و مراكز از شماري حاضر حال در
هر و دارند را جامعه آيندهسازان فراغت اوقات پركردن
متاسفانه ولي درميآورند اجرا به را برنامههايي هم ساله
جذب 5/2 توانايي تنها كشور آموزشي نهاد پرتجربهترين
هنوز بنابراين.دارد را ميليوني جمعيت 30 از نفر ميليون
افراد بقيه تكليف كه است نشده داده پاسخ پرسش اين به
شد؟ خواهد چه فراغت اوقات گذران برنامههاي براي متقاضي
آموزش و فرهنگ پرورش ، و آموزش خانههاي وزارت اينكه با
هلال سازمان مقاومت ، بسيج اسلامي ، ارشاد و فرهنگ عالي ،
خصوصي ، فرهنگي مراكز فرهنگسراها ، مساجد ، صداوسيما ، احمر ،
و جداگانه طور به يك هر روستا و شهر اسلامي شوراهاي
اوقات غنيسازي به مربوط برنامههاي هم موازات به "بعضا
مشخص تاكنون اما ميكنند تدارك را دانشآموزان فراغت
داريم كشور در امكانات مقدار چه مورد اين در كه است نشده
ميباشيم؟ روبرو كمبودهايي چه با يا و
سازمان اين اسلامي ، تبليغات سازمان فرهنگي معاون گفته به
با را جوانان و نوجوانان از نفر ميليون سه فراغت اوقات
در.كرد خواهد پر ورزشي و هنري فرهنگي ، كارهاي انجام
و چهارهزار اسلامي تبليغات سازمان سوي از امسال تابستان
يك و نوجوانان براي "نماز بوستان" عنوان تحت پايگاه 500
جوانان براي "ولايت بوستان" عنوان تحت پايگاه و 200 هزار
.ميكنند اجرا را ويژهاي برنامههاي
دارد ادامه
|