فراغت اوقات براي كلان برنامهريزي ضرورت
دانشآموزان
(پاياني بخش) نو مشكلات كهنه حرفهاي تابستاني تعطيلات
بايد دانشآموزان تابستاني تعطيلات ساختن غني براي
و سازمانها هماهنگي و كمك با لازم امكانات و اعتبارات
شود تامين پرورش و آموزش وزارت
:اشاره
با سال هر دانشآموزان فراغت اوقات و تعطيلات و تابستان
به بنا هم جمعي ارتباط وسايل.ميرسند راه از گرما موسم
و مينويسند امكانات كمبود و تقاضا فراواني از وظيفه
قصه و بحث شهريور ، خنك نسيمهاي وزش با اما ميگويند
بعضي ميان اين در..بعد سال براي ميماند فراغت اوقات
فزوني و كشور جمعيت بودن جوان مثل تكرارياند بحثها
برخي اماميرسد كه سالي هر در امكانات بر تقاضا
مثل برخوردارند تازگي از موجود مشكلات حل براي پيشنهادها
تابستاني اردوهاي هنوز ميگويند ، كه دانشآموزان حرفهاي
گذشته ساليان روال همان به و بزرگترها سليقه مطابق را
وقت تامين براي موجود امكانات اينكه يا ، .ميدارند برپا
واحدي سياستگذاري تابع تابستان طولاني تعطيلات و فراغت
شود داده لازم بهاي دانشآموزان وسليقه نظر به اگر.نيست
-تفريحي همايشهاي و اردوها برگزاري نحوه نوعي به و
.است پيش به خودگامي شود ، هماهنگ نوجوانان هنري و ورزشي
است شده تهيه مناسبت همين به كه را گزارشي پاياني بخش
:ميخوانيد
نهادها ، آموزشي ، و تربيتي امور دستاندركاران خانوادهها ،
از بيش امسال كه باورند براين هنري و فرهنگي مراكز
شكل به خود فراغت اوقات و امكانات از گذشته سالهاي
اتلاف و رفتن هدر از حداقل تا كنند استفاده مطلوبي
جلوگيري دانشآموزان تابستاني تعطيلات از ساعت ميليونها
.شود
-فرهنگي سازمان دولتي ، هنري و فرهنگي مراكز ساير كنار در
خانه فرهنگسرا ، 52 داشتن 10 با نيز تهران شهرداري هنري
چند و عكاسخانه يك نگارخانه ، كتابخانه ، 22 فرهنگ ، 32
تهران بيستگانه مناطق سطح در ورزشي -فرهنگي مجموعه
اين راهاندازي از هدف اينكه با ميكند ، فعاليت
با غرب فرهنگي تهاجم با مقابله هنري -فرهنگي مجموعههاي
مناسب شرايط ايجاد و بانوان و جوانان قراردادن اولويت
تجربه اما است بوده آنان فراغت اوقات غنيسازي براي
كه داد نشان تهراني شهروندان انتظار و ساله چند مديريت
بيشتري عده ميتوانست كه عظيم مجموعه اين كنوني وضعيت با
نتوانسته قراردهد خود فعاليتهاي پوشش تحت را جوانان از
.كند عمل مخاطبان و مسئولان انتظار حد در است
فرهنگي مراكز و فرهنگسراها عملكرد زمينه در "درودي زهرا"
:ميگويد تهران شهرداري هنري -فرهنگي سازمان پوشش تحت
و تابستان فصل در چه بسياري خانوادههاي قبل سالهاي تا"
آموزشي و فرهنگي امكانات و برنامهها از فصول ساير در چه
اخير سالهاي در ولي ميكردند استفاده فرهنگي مراكز اين
از برخي كيفي افت و كلاسها برپايي هزينه گراني
از را علاقهمند جوانان و نوجوانان آموزشي ، برنامههاي
.است بازداشته مراكز اين به مراجعه
سوء و بودجه كاهش خاطر به "ظاهرا اخير ماههاي طول در
براي خصوص به آموزشي كلاسهاي از بهرهوري هزينه مديريت
در اين.است كرده پيدا افزايش درصد تا 50 از 20 بانوان
مراكز اين به كننده مراجعه افراد بيشتر كه است حالي
هستند دولتي كاركنان و كمدرآمد خانوادههاي از فرهنگي
.ندارند را آموزشي بالاي هزينههاي پرداخت توان كه
در موجود تجهيزات و امكانات از بهينه استفاده بيترديد
نهادهاي بر وارده فشار ميتواند هنري -فرهنگي مراكز
".بكاهد را آموزشي
جمعيت با مقايسه در امكانات كمبود دليل به تهران شهر در
به امكانات مجموعه از نميتوانند متقاضيان شهر ، اين جوان
وضعيت نيز شهرستانها اما كنند استفاده بهينه و اصولي شكل
كشور استانهاي از بسياري در حاضر حال در و ندارند مطلوبي
پوشش تحت دانشآموزان از درصد تنها 30 امكانات بسيج با
.گرفتهاند قرار فراغت اوقات تامين برنامههاي
سازي همگون به تاكيد با پرورشي كارشناس "آموزگار ناصر"
از بعد":ميگويد فراغت اوقات غنيسازي فعاليتهاي
اوقات كه دارد ضرورت نظري ، آموزش و تحصيل ماه گذراندن 9
.پرشود تفريحي و ورزشي برنامههاي با دانشآموزان فراغت
جهت و دانشآموزان فراغت اوقات از مناسب بهرهگيري با
آنان در رفتاري اختلالات ميتوان برنامهها اين به دادن
سريع رشد به توجه با ميگويند كارشناسان.برد بين از را
و تفريحي آموزشي ، فضاهاي ايجاد ضرورت كشور ، در جمعيت
براي.ميشود حس پيش از بيش جمعيت رشد با همگام ورزشي
رهايي و تابستان تعطيلات هنوز خانوادهها از بسياري
ديگري گونه به مدارس جدي و خشك فضاي از دانشآموزان
خاطر به ديگر بار دارند علاقه آنان ميشود ، تعبير
به دوباره را بچهها خانوادگي گرفتاريهاي و مشغلهكاري
تعبير بيشتر كه بسپارند غيردولتي يا دولتي آموزشي مراكز
در ميرسد ، ذهن به بچهها از جانبي حمايت و "كودك مهد"
تربيتي ديدگاه از آن پركردن و فراغت اوقات مفهوم كه حالي
".است متفاوت جامعه سنتي نگرشهاي با
خطرات خانوادهها از برخي كه است درست":ميافزايد وي
را مالي و جاني مخاطرات ساير و جرائم بروز آتشسوزي ،
سر از را بچهها بدبينانه نگاه با و ميدهند قرار مدنظر
اينكه آن و ميكنند فراموش را نكته يك اما وامينهند خود
به بچههاست ، خاطر به فقط روزمره تلاش و كار خستگي تمامي
را بچهها شادي و سعادت تا ميكنند كار آنان ديگر عبارت
"!نميكنند فكر اينگونه تابستان كه حالي در كنند فراهم
اشاره با تابستاني پايگاههاي از يكي مدير "عباسي بهروز"
موجود كلاسهاي از دانشآموزان و والدين استقبال عدم به
پايگاههايي تهران استان سطح در اينكه بهرغم":ميگويد
فعاليتهاي دروس ، تقويتي برنامههاي از استفاده جهت را
كه نميرود انتظار ولي است ، شده تعيين برنامه فوق
برنامههاي كه چرا باشند كرده نام ثبت بيشتري مراجعان
برخوردار ملاحظهاي قابل تغيير و تنوع از تابستاني
طرح دولتي ، آموزشگاههاي كنار در اينكه با.نيستند
شده منظور بالا شهريههاي با غيردولتي مراكز از استفاده
خود بچههاي مالي ، توان فراخور به والدين از يك هر ولي
".كردهاند نام ثبت مراكز اين در را
از برخي هوايي و آب وضعيت به توجه با":ميافزايد وي
نيستند برخوردار مطلوب كننده خنك امكانات از نيز كلاسها
را كلاسها هم روي تحصيلي ماه خستگي 9 و گرما بنابراين
".است كرده دهنده آزار
بودجه تخصيص عدم
دولتي نهادهاي عهده به را مشكلات اين تمامي نبايد البته
بالاخره و واحد متولي مالي ، نداشتن اعتبارات نبود انداخت ،
هزينههاي ناخواسته برنامه فوق تجهيزات از برخي گراني
.است داده افزايش را تابستاني آموزشي مراكز نام ثبت
پايگاههاي برپايي كه ميدهد نشان گذشته سالهاي تجربه
براي برنامهريزي از ناشي كه آن از پيش تابستاني
تامين باشد ، جوانان و نوجوانان فراغت اوقات غنيسازي
براي مكان كردن فراهم دبيران ، كارانه هزينههاي
كلاسهاي برپايي بالاخره و جامعه در شده رها دانشآموزان
رهگذر اين در شايد.است بوده تجديدي افراد براي تقويتي
تخصيص ولي باشند كرده درك را فراغت اوقات اهميت نيز بخشي
اين موءيد كلان سياستهاي در برنامهريزي عدم و بودجه
كلان برنامهريزي براي گيري تصميم هنوز كه است نكته
بيشترمي توجه نيازمند ، ميليون از 30 بيش فراغت اوقات
طلبد
كه شد قرار پرورش ، و آموزش وزارت پرورشي معاون گفته به
منظور اين براي را خاصي رديف بودجه و برنامه سازمان
صورت مناسب برنامهريزي مهم كار اين براي تا دهد اختصاص
كردن پر براي فرهنگي مراكز و سازمانها از بعضي.گيرد
ريال ميلياردها جوانان و نوجوانان كودكان ، فراغت اوقات
سازي غني براي پرورش و آموزش وزارت اما دارند ، بودجه
محل از اما ندارد مصوب بودجه دانشآموزان فراغت اوقات
كار اين براي ريال ميليارد ده هزينهها در صرفهجويي
و تهراني والدين ديرباز از البته.است يافته اختصاص
از نتوانستند اگر كه بردهاند پي واقعيت اين به شهرستاني
مراكز پرهزينه اما جذاب و متنوع آموزشي برنامههاي
و نوجوانان ميتوانند لااقل بگيرند ، بهره هنري - فرهنگي
بلكه تا بگمارند حرفهاي كارهاي به را خود بيكار جوانان
براي را حرفهاي اجباري "كاد طرح" با تابستان طول در
.زنند رقم خود آينده
سال پايان از قبل مادرها و پدر اغلب دور چندان نه سالهاي
جستجو را راهكارهايي آشنايان و اقوام طريق از تحصيلي
و فني خدماتي ، كار محيطهاي در فرزندانشان تا ميكردند
.بگيرند ياد را حرفهاي كار اصول بتوانند كشاورزي
كار محيطهاي با جوانان و نوجوانان كردن آشنا بيشك
فراغت اوقات كردن پر براي مفيدي اقدام ميتواند حرفهاي
و ارزان كار خانوادهها از برخي براي.آيد بهشمار
.است كننده تعيين نيز دانشآموزان از برخي پايين دستمزد
و خيابانها در سال و سن كم گرد دوره فروشندگان حضور
در خانوادهها از دسته اين تلقي طرز نمايانگر كوچهها
.است تابستاني تعطيلات ماه از 3 استفاده
در آدامس و سيگار سيار فروشندگان از يكي "عليخاني رضا"
كمك با بزرگترم برادر:ميگويد پمپبنزين جايگاه كنار
سرمايه با هم من است ، شده مشغول كار به اقوام از يكي
پرسهزدن از حداقل ميفروشم سيگار و شكلات آدامس ، كوچكي
پول بايد كه ما براي آن بر علاوه است بهتر كوچهها توي
باقي ديگري راه كنيم تامين را تحصيلي سال ماه توجيبي 9
شب تا صبح مادرم و پدر هستيم ، عائله سر ده.است نمانده
راه اين از تابستانها كه است سالي دو حدود ميكنند ، كار
كلاسهاي توي دوستانم از خيلي.ميكنم جمع توجيبي پول
وضعيت از آنها اغلب البته كردهاند نام ثبت آموزشي و شنا
.برخوردارند مالي مناسب
حرفه آموزش براي كاري محيطهاي در جوانان و نوجوانان حضور
اما شود قلمداد مثبت و موءثر گام يك ميتواند فن و
مختلف خردهفرهنگهاي با اشخاص كار محيطهاي در متاسفانه
اين را آتي بزهكاران كه بسا چه و ميكنند معاش امرار
اخلاقي غير رفتارهاي غلط ، برخوردهاي.ندهند تشكيل بچهها
روح و جسم بر ميتواند كار محيطهاي بدآموزي نهايت در و
.باشد داشته غلطي تاثير جوانان و نوجوانان
كارهاي به بچهها گماردن از قبل است لازم اين بنابر
فرهنگي و اخلاقي وضعيت و شاغل افراد كار ، محيط حرفهاي ،
ناكرده خداي تا شود ارزيابي والدين توسط "قبلا آن
.نيايد بار به پشيماني
|