مدني جامعه ظهور بر موءثر هاي موءلفه
(پاياني بخش) مدني جامعه تحقق در تربيت و تعليم نظام نقش
و مدني جامعه شكلگيري چگونگي گذشته ، شماره در :اشاره
قرار تامل مورد آدمي رفتار و بينش با آن متقابل رابطه
و تعليم نقش كه است متقابل رابطه اين در دقت با.گرفت
مقاله اول قسمت در همچنينميشود مشخص و بارز تربيت
مدني جامعه ظهور در كه قانونمندي و آزادي چون گزينههايي
اين ادامه شماره اين در كه شد گذارده بحث به هستند موءثر
.ميشود ارائه بحث
مقالات گروه
انتقادي تفكر و عقلاني تفكر -3
كه است امر اين موءيد پيشرفته جوامع وضعيت به تاملي
مبناي را شناختي پروژههاي و عقلائي طرحهاي آن نخبگان
عقلي مرجعهاي و داده قرار پديدهها به نسبت خويش نگرش
.برگزيدهاند امور تفسير جهت را
ساير از آدمي تمييز وجه مهمترين از آن شيوههاي و عقل
است رسيده الهي خليفه مقام به آن ، بواسطه و بوده موجودات
و مييابد جلا عقل ، صافي طريق از انسان ذات كه چرا
آن بوسيله آدمي فعاليتهاي و ميشود محقق او انسانيت
عقلاني فهم در ريشه عبادت اگر حتي و مييابند اعتبار
و تلقيني نوع از عبادتهائي و ميشود ارزش واجد باشد
.نميمانند پايدار چندان تقليدي
مدني جامعه تحقق در نظر مورد و مطلوب تغييرات ايجاد
و بوده آن در فكر به قادر كه است ميسر افرادي بوسيله
.باشند داشته را مختلف افكار با برخورد جهت كافي شجاعت
قوهاي چنين پرورش در تربيت و تعليم رسالت ارتباط اين در
اگر.ميباشد اول نقش سالار ، مردم نظام يك در آن توسعه و
محفوظات بردن بالا و اطلاعات انتقال كردن تربيت از هدف
و شد نخواهد تحصيل تربيتي هدفهاي والاترين يقين به باشد
وجود منصه به جامعه انتظار مورد سازنده و مطلوب رفتارهاي
.رسيد نخواهند
كه موارد اين متفكران بين در و آكادميكي محافل در "غالبا
تقليدي پذيرش از و بياموزند را كردن فكر بايد شاگردان
عمل در كه آنچه اما ميشود تكرار بيشتر نمايند ، اجتناب
غير ميشود مشاهده جامعه در تربيت و تعليم پيامدهاي از
عمل آن خلاف در فرايندها بسا چه و ميباشد مساله اين از
.مينمايند
ناشي واقعيت اين از آن ، روشهاي كسب و كردن فكر اهميت
تزايد به رو بيسابقهاي طور به بشري معلومات كه ميشود
كسب آدمي ، ساعات كل تخصيص صورت در كه طوري به است
ممكن بشري ، معرفت جنبههاي از يكي در كامل اطلاعات
باشد آموزش نظام توجه مورد بايد كه آنچه پس.نميباشد
كه فرصتهايي ايجاد و آموزشي شرايط كردن برانگيز تفكر
و انديشيدن شيوههاي اطلاعات ، صرف كسب جاي به دانشآموز
.كنند تجربه را امور به نسبت عقلائي و متفكرانه برخورد
آموزش كتاب در كه وايتهد نورث آلفرد از سخني جا اين در
اشاره است ، شده آورده ابيلي ، خدايار ترجمه انتقادي ، تفكر
اينكه مگر است بيفايده شاگردان يادگيري" كه ميشود
جزئيات و بسوزانند را خود جزوات كنند گم را خود كتابهاي
وايتهد اظهارات."كنند فراموش امتحان براي را شده بر از
اشكال وجود بر دلالت اول مساله ميكند ، مشخص را مساله دو
به گرايش در آموزشي نظام موجود كاركردهاي به نسبت
تحقق عدم به اشاره دوم اشكال و طوطيوار يادگيريهاي
جامعه يك ساخت براي كردن فكر يعني تربيتي هدف والاترين
متفكر يك عنوان به گرچه ايشان اظهارات است رشد به رو
در آن مصداق اما است آموزشي نظامهاي تمامي متوجه غربي
كمك فراگيران به بايد مدرسه.دارد عينيت بيشتر ما جامعه
به نسبت تنها نه انديشهورز فعال فرد يك عنوان به كند
اين در و داشته آگاهي خويشتن به نسبت بلكه پيرامون محيط
مورد در متضاد و مخالف نظريههاي طرح از نبايد زمينه
آموزش جهت روش مهمترين كه چرا نمود اجتناب پديدهاي
با شاگرد كه ميشود حاصل زماني تفكري چنين سازههاي
شده روبهرو مسالهاي مورد در مختلفي باورهاي و نظريهها
مسائل تحليل و تجزيه به آن از حاصل تنشهاي پذيرش ضمن و
جنبه آموزش شروع كه چقدر هر و نمايد اقدام آنها حل جهت
طرح طريق از كردن فكر زمينههاي و باشد داشته مسالهاي
.ميباشد مطلوبتر بسي شود ، فراهم مختلف سئوالهاي
ديني خردگرائي -4
زمينههاي در تنها عقلاني رويههاي گسترش و خردگرايي
ديني امور بلكه نيست نظر مورد اجتماعي و اقتصادي سياسي ،
ثابت تاريخ طول در چون ميدهد ، قرار توجه مورد نيز را
به ديني امور فهم در عقلانيت رويكرد كه زماني است شده
و نقليات بر تاكيد تنها دين درك در و شده رانده حاشيه
ديني انديشه خرافي ، آميزههاي گرديده ، يكسويه تعبيرهاي
.است داده قرار خود تاثير تحت را
مورد ديني امور به نسبت گزيني انديشه و تعقلگرايي اگر
سنتي باورهاي براساس مردم اينكه احتمال نگيرد قرار توجه
.ميباشند زياد گيرند ، قرار سوءاستفاده مورد خود ديني و
در كه خرافي و سوء آثار كه است عقلائي رويههاي طريق از
نظام و ميشود زدوده شده وارد دين پيكره بر ساليان طول
طول در خويش سازنده حركت به عقلاني استدلال براساس ديني
.داد خواهد ادامه زمان
آموزش مبناي كه داشت توجه بايد ديني پرورش و آموزش در
معلولي و علت روابط درك و عقلانيت شناخت ، براساس ديني
به مستلزم كه حفظيوار روشهاي از تنها و گيرد شكل
ديني مفاهيم تحليل و تجزيه بدون گزارهها صرف خاطرسپاري
قضاياي مورد در مختلف سئوالهاي طرح از و شود خودداري است
.نمود نيز استقبال بلكه نكرد اجتناب تنها نه ديني ،
برگيرنده در و ميشود ناشي انديشيدن از كردن پرسش كه چرا
از را مسائل كه است آن پي در تربيت مورد كه است امر اين
.بگيرد ياد خويش خرد قوه بستن كار به و عقلانيت طريق
اطلاعات ارائه كنار در آموزشي برنامههاي و درسي كتابهاي
مسالهاي ، حل و كاوشگري رويكردهاي طريق از بايد
از تا داده قرار ديني سئوالات مقابل در را دانشآموزان
براساس ديني امور زمينه در شناختي ساختارهاي طريق اين
.شوند ايجاد ديني مفاهيم تحليل و تجزيه
به تامل فرصت دادن و فوق شيوههاي كارگيري به
تربيت و تعليم در آزادي وجود نشاندهنده دانشآموزان ،
نوع هر و ميباشد ديني معرفت تحصيل زمينهساز كه است
"صرفا و آمرانه شيوه هر و امر اين در الزام و اجبار
معرفت گرديدن سطحي و ديني چهره شدن مخدوش موجب انتقالي
.ميشود ديني
:انسان كرامت -5
آفرينش وقتي كه ميفرمايد انسان تكريم و عظمت در (ع)علي
به نوخاستهاش وجود دقايق و رسيد كمال به (آدم خلق) خدا
دستور فرشتگان و ملائك به يافت ، هستي شگفتانگيز گونهاي
احترام راه از و آورند فرود تعظيم سر او مقابل در كه داد
.نمايند سجده را او
مخلوقات بديعترين از و آفرينش عجائب و بدايع از آدمي
.است
در كه او اصلي شخصيت كه است عملي زماني انسانيت تكريم
او به دوباره شده فراموش و تضعيف زماني مختلف شرايط طول
مرد ، يا است زن اينكه گرفتن نظر در بدون و شود بازگردانده
.گردد فراهم او بنيادي و ذاتي قواي شكوفائي موجبات
توسط زمينهها همه در احياگري جنبشهاي كه امروزه
روح كه دارد ضرورت يافته نضج بشري جوامع مصلح انديشمندان
در او انسانيت تا گردد انسان متوجه نيز نوسازي و احياگري
.يابد ظهور فرصت تربيتي ، صحيح روشهاي پرتو
در درست تصميمات اخذ جهت مردم شايستگي و صلاحيت به بايد
بدون انسانها همه و داشت اعتقاد و ايمان مختلف مسائل
فرصت غيره و قومي نژادي ، اقتصادي ، وضعيتهاي به توجه
تصميمگيريها در مشاركت و اجتماعي امتيازات به دستيابي
.باشند داشته را
كه همينبس راستا اين در تربيت و تعليم اهميت بيان در
مباني -غلامحسين شكوهي ، ) است آن به منوط آدمي گوهر تحقق
تربيت از برخورداري سايه در و (پرورش و آموزش اصول و
هرچه و ميشود فراهم آدمي ذات رسيدن فعليت به مجال صحيح ،
باشد شايستهتر آن مربيان و مترقيتر تربيتي نظامهاي كه
بسيار كانت سخن اين مييابد ، عينيت بيشتر فوق هدف تحقق
انسان ، از برتر طبيعت با موجوداتي اگر كه است پرنغز
آدمي كامل رشد امكان از داشتند بعهده را آدميان تربيت
.ميشديم باخبر
از آدمي رهائي براساس بايد آموزشي برنامه هر و تربيت
قائم و خويشتن بر او نمودن متكي وابستگيها ، و تعلقات
رام براساس نه گيرد شكل دروني انگيزههاي بر او ساختن
در آدمي كمال كه است صورت اين در چون.محيطي كردنهاي
.ميكند پيدا مفهوم او رشد و ميگيرد قرار اكمال مرحله
دانشآموز كردن وفادار عين در بايد تربيت و تعليم نظام
به نسبت درستي و صحيح تصور اجتماعي ، قراردادهاي به
خود ، حقوق به فراگير كردن آشنا ضمن و دهد ارائه خويشتن ،
.دهد آموزش نيز را آن كسب چگونگي و قانوني روشهاي
محمدي داوود
انديشه تازههاي
|
نوين عدليه و حقوق عالي آموزش نظام تاريخچه در چهرهها
اول ، چاپ /پيدايش نشر /مباركيان عباس :گردآوري و پژوهش
.تومان 3000/صفحه 607/نسخه 2000/1377
چگونگي با آشنايي زمينه در تحقيقي تلاشي كتاب ، اين
نوين عدليه شكلگيري و حقوق عالي آموزش نظام تشكيل
علمي حال شرح دليل ، همين به.است ايران در (دادگستري)
دهههاي تا حقوق عالي آموزش نظام تشكيل بدو از كه كساني
.است شده ارائه داشتهاند ، نقش اخير
قانون تدوين و تاريخي اهميت دليل به كتاب اين در همچنين
ايران ، حقوق در ممتاز و شاخص اثري عنوان به ايران مدني
اسناد ارائه و قانون اين تدوين سير و چگونگي شرح به
.است شده پرداخته آن به مربوط تصويري
تدوين و تهيه دست در مجموعهاي از جلد نخستين كتاب اين
و مطرح و مشهور چهرههاي از بسياري علت ، همين به و است
.نشدهاند معرفي قضائي نظام حقوقي
روانشناسي و مذهب آيينه در خودشناسي
/اسلامي فرهنگ نشر دفتر /موحد خلجي امانالله :تاليف
.تومان 600/نسخه 2000/رقعي صفحه ، 186/اول1378 چاپ
مذهب از الهام با روانشناسي ، به كوتاه نگرشي كتاب اين
نقش روان ، آلام مقابل در محكم سدي خداباورياست فرهنگ و
تعارض ، رواني ، دفاعي مكانيسمهاي روان ، آلام بهبود در كار
جمله از..و فرزندان پرورش و تربيت سختي ، ناكامي ،
.است كتاب اين عناوين
انديشيدن براي لحظهاي
اول ، چاپ /(نواب) رحيمي فروغ :ترجمه /ورنيكاري :تاليف
.تومان 250/نسخه 2000/جيبي صفحه ، 48/نارنج نشر /1378
به بخشيدن وسعت چون موضوعهايي به پرداختن با كتاب اين
باور خود ، به ايمان بخشندگي ، صداقت ، تشويق ، مشاركت ، خود ،
در خودباوري ايجاد باعث تا دارد سعي...و ديگران كردن
.شود خواننده
تاريخ بزرگ زنان
اول چاپ /موج نشر :ناشر /شيرزادي عفت :مترجم /پوپ جورج
.تومان قيمت1300 /1377
حاضر قرن چون زن ماهيت و مفهوم و معني قرني ، هيچ در
دنياي در تاريخي اسناد و نوشتهها.است نشده دگرگون
مشتمل تصرفات و جنگها برآمار چيز هر از بيشتر مردان
آنها.داشتهاند اجتماع در جايي ندرت به زنان و ميشود
در تنها زن ويژه صلاحيت كه چنان خانهاند ، به محدود
كه حالي در است مدنظر فرزندان تربيت و خانواده با رابطه
عنوان به وجودشان و است گرفته شكل نيز زنان همت از تاريخ
.است ساخته متعادلتر و تحملتر قابل را انسانها انسان ،
و "جهان بزرگ زنان" كتاب دو از چكيدهاي كه كتاب اين در
بزرگ زنان بعضي زندگي بر تنها است ، "بيستم قرن زنان"
چگونه كه ميدهد نشان وصف اين با اما دارد ، كوتاه نگاهي
سرزمين فرهنگ بر عملكردشان و شخصيت با اعصار همه در زنان
.كردهاند دگرگون را جهانيان تصور يا و نهاده تاثير خود
با نهايت در و آغاز كلئوپاترا و هوچپيوت داستان با كتاب
سوفي و و گاندي اينديرا مادرترزا ، دوبوار ، سيمون معرفي
.ميرسد پايان به شول
|
|