درباره پرورش و آموزش وزير تازه اظهارات
تهران دانشگاه كوي حادثه
را كودكان شاد دنياي بيست نمره وقتي
...ميزند برهم
مدارس براي رايانه تاءمين
رحماني ونظر انساني نظر
درباره پرورش و آموزش وزير تازه اظهارات
تهران دانشگاه كوي حادثه
وقايع:گفت پرورش و آموزش وزير :فرهنگي علمي گروه
(ره) خميني حضرتامام نام به كه سالي در اخير اسفبار
و علل و دقيق يابي ريشه بايد است ، شده نامگذاري
.شود مشخص دقيقا مساله اين شكلگيري در عواملموءثر
مظفر حسين پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
قابل غير را آموزشي و دانشجويي و علمي بهمراكز حمله
با امر اين:افزود كردو توصيف آميز فاجعه و قبول
به شرايطي در بيرحمانه ، و زشت بسيار شيوههاي
اتاق در كه آنان حتي دانشجويان همه كه وقوعپيوسته
تعرض مورد بودهاند ، ومطالعه استراحت مشغول هايشان
ابعاد روشنشدن تا بايد موضوع و گرفتهاند قرار وحشيانه
.شود پيگيري آن
حركتهاي را دانشگاه كوي به حمله از پس حوادث وي ،
:افزود و دانست انقلاب دشمنان براي انتحارسياسي و انحرافي
دستهاي شد ، كشيده بهخيابانها انحرافي جريان اين وقتي
در يكسره ميكردهو هدايت را اشرار جمع اين كثيفي و پليد
.بودهاند همقطارانشان و همفكران كردن جمع و يارگيري حالت
مطرح جمهوري رئيس توسط كه سياسي توسعه معناي:گفت مظفر
مصالح حفظ بر همواره ايشان و نيست مرجسياسي و هرج شد ،
پرورش و آموزش وزير.كردهاند تاكيد حريمها حفظ و نظام
عبرتآموزي يك موجب تلخ ، تجربه اين كرد ، اميدواري اظهار
شود كشور مسئولان ويژه به مردم همه براي بخش لذت و شيرين
تنظيم نحوي به را خود سياسي فعاليتهاي و آيند خود به تا
و نشست هم با بتوانند اختلافنظرسياسي عين در كه كنند
رفتار آن ومتعادل درست سياسي رفتار و باشند داشته برخاست
هم به موجب سياسي نظرهاي اختلاف هرگز كه است منطقي
گروه دو يا انسان دو بين اخلاقي و انساني خوردنمناسبات
.نشود
را كودكان شاد دنياي بيست نمره وقتي
...ميزند برهم
يا هجده كوتاه فاصله كه است آنقدر بيست ارزش آيا *
فرزندانمان كه كنيم سخت و ناهموار آنقدر را آن تا نوزده
و ناراحتي و اشك صخرههاي از بيست ، قله به دستيابي براي
بروند؟ بالا دلواپسي
;اشاره
و جديد سال آغاز تا و شده تمام تحصيلي سال چند هر
است ، مانده باقي زيادي زمان هنوز مهرماه ، اول فرارسيدن
رها "بيست نمره" كابوس از كودكان ، از بسياري هنوز ولي
حتي و اطرافيان و خانواده طرف از كه آنها و نشدهاند
به چنداني تمايل بودهاند ، بيشتري فشار در مدرسه كادر
.ندارند آموزشي واحدهاي در مجدد حضور و مدرسه بازگشايي
استادان از را گوناگوني مطالب تاكنون فرهنگي ، علمي گروه
در پرورش و اجراييآموزش دستاندركاران و دانشگاهها
با كه رسانده چاپ به بيستگرايي مذموم پديده با ارتباط
مطلبي ميآيد ، پي در آنچه.است شده روبهرو نيز استقبال
و تعليم اجرايي نيروهاي از يكي توسط اينبار كه است
يك ناحيه از دبستان آموزگار ياقوت ، زهره خانم يعني تربيت
.است شده نوشته اينباره در تبريز
را اسمهايشان يكي يكي بچهها ، وقتي .بود مهر اول روز
برق بقيه از بيشتر سحر چشمان مينشستند ، و ميگفتند
.زندگي شور و شادي زبروزرنگي ، شلوغي ، برقميزد
آنها بين بود نشسته -همسايهشان و دوست -عاطفه كنار او
او ، چشمان برق.ميشد مشاهده داشتني دوست و پاك صميميتي
و جنبوجوش پر دختري او .شد بيشتر بيست ، اولين گرفتن با
اما.ميبردم لذت موضوع اين از من ، و بود شاد و سرزنده
كمتر نوزده سومين و دومين اولين ، گرفتن با شور ، همه اين
به تبديل او ماه ، چند گذشت از بعد كه جايي تا شد كمتر و
او ، ذهن در و شد گوشهگير و حساس ناآرام ، مضطرب ، دختري
.سياه ديوي به شد تبديل عاطفه
چيزي چه !كرد؟ عوض سرعت اين به را او چيزي چه راستي به
كه فشاري ريخت؟ هم به را كودكياش شلوغ و بيآلايش دنياي
او به بيست نمره آوردن دست به جهت مادر و پدر طرف از
اين در ميكرد احساس او كه بود زياد قدري به ميشد ، وارد
.است داده دست از را خود چيز همه مدت ،
غلط ، يك نوشتن خاطر به بودم ، ديكته گفتن مشغول كه روز يك
چنان و بودند شده خيس اشك قطرات از سحر صحيح كلمههاي
آرامش به كلامي هيچ با كه بود گرفته را وجودش اضطرابي
كشيدم كناري به را او ديكته ، اتمام از بعد.نميشد مبدل
!نمره؟ يك بخاطر اشك ، همه اين دخترم:كردم سئوال او از و
گاهي هم ، بزرگها آدم.بگيرد بيست هميشه آدم كه نيست قرار
.ميكنند اشتباه و ميشود پرت حواسشان
خودم.خانم ميدانم:داد جواب معصومش و كودكانه لحن با
.ميكنند دعوا مرا مادرم ، و پدر امانميشوم ناراحت
:كردم سئوال بود ، گرفته را وجودم تمام تاسف كه حالي در
خانم ، نه:داد جواب ميكني؟ هم بازي خانه در جان سحر
.بخواني درس بايد ميگويد مادرم
كتابهايم اما خانم ، بله:گفت ميروي؟ هم مهماني به:گفتم
.رابپرسد بايدچندباردرسهايم مادرم چون ميبرم ، هم را
ميكردم ، آرزو كه هم من بود ، تركيده سحر بغض كه درحالي
!چي؟ براي آخر:پرسيدم بتركانم ، را بغضم ميتوانستم كاش اي
بازي اگر ميگويد مادرم اينكه براي !خانم :داد جواب
تو و ميگيرد بيست عاطفه كني ، تماشا تلويزيون يا كني
آخه بزنم فرياد ميخواست دلم كه حالي در.نميگيري بيست
همه كه بدان اما:گفتم و كشيدم سرش به را دستم ؟آرام چرا
.دارند دوست را بچههايشان پدرها و مادرها
اشك غلتاندن به بگويد ، چيزي ميخواست دلش كه حالي در او
.خانم بله:گفت فقط و كرد قناعت گونههايش روي به
سئوال چند
آن ، خاطر به كه هست آنقدر بيست ارزش آيا راستي به
سنگين لحظههاي به را فرزندانمان سبك و شاد لحظههاي
ارزش آيا !كنيم؟ تبديل حالي پريشان و دلواپسي و اضطراب
را بچهها مقدس و بيريا پاك ، دوستي كه هست قدر آن بيست
!كنيم؟ تبديل ناسالم و مريض رقابتي به
نوزده يا هجده كوتاه فاصله كه هست آنقدر بيست ارزش آيا
براي فرزندانمان كه كنيم سخت و ناهموار آنقدر را آن تا
و ناراحتي و اشك صخرههاي از بيست ، قله به دستيابي
كه هست آنقدر بيست ارزش آيا بروند؟ بالا دلواپسي
و بگيريم آنها از را كودكان بازي و شادي از پر لحظههاي
!كنيم؟ آن جانشين را مداوم و اجباري مطالعه خشك لحظههاي
هياهوي و سرزندگي و پويندگي كه هست آنقدر بيست ارزش آيا
پرخاشگري و افسردگي و سرخوردگي به تبديل را الهي هديه يك
هم را فرزندانشان نمرهبيست عدهاي ، چرا راستي به !كنيم؟
قرار ديگران به زندگيشان كشيدن رخ به وسايل از يكي جزو
كشتن قيمت به را بيست حاضرند فكرانه كوته و ميدهند
ميليونها و بياورند دست به شده كه هم فرزندانشان روحيه
!بگيرند؟ كودك از خودشان لحظه يك شادي خاطر به را شاد لحظه
و بازيها شاديها ، تمام روي خوردن خط با كه بيستي نمره
آمده دست به كودكانه پاك و كوچك دنياي دلمشغوليهاي
و پول صرف به پاسخ يعني هدف ، به رسيدن يعني آنها براي
.آنها دلسوزي و جديت اصطلاح به و وقت
است الهي موهبتي كودكي
به يكبار فقط كه الهي است موهبتي كودكي كه نكنيم فراموش
اين كه بكوشند بايد مادران و پدران و ميشود عطا انسان
خاطرههاي از پر فرزندانشان ، براي را زندگي از دوران
.بنمايند آرامشبخش و داشتني دوست و شيرين
رسانهها و معلمين نقش
فاجعه اين آوردن وجود به در اوقات گاهي هم ، معلمان ما
بگيرد ، بيست كس هر نظير جملههايي با و نيستيم بيگناه
و نگرفتي؟ بيست چرا يا و بيست ، "صرفا و گرفت خواهد جايزه
را آتش چنان ، و چنين گرفتهاند بيست كه آنهايي يا
و راديو "مخصوصا گروهي رسانههاي در و ميكنيم شعلهور
با صحبت طرز و مصاحبه و گزارشها تهيه با تلويزيون ،
نوع سريالها ، در يا و است بيست معدلشان كه بچههايي
يا و ميگيرند بيست كه بچههايي برابر در عكسالعمل
اعمال براي ترغيب و تشويق را ناآگاه عدهاي گرفتهاند ،
.مينمايند كلاس تحفه اين آوردن دست به جهت فشار
!گروهي رسانههاي متوليان و معلمان !مادران !پدران
را معضل اين و بدهيم هم دست به دست خدا رضاي براي بياييد
ميان از برد ، بين از را آن ميشود هم راحت خيلي كه
.برداريم
مدارس براي رايانه تاءمين
خود فعاليتهاي آغاز انگليس در هنر و علوم جديد بنياد يك
استفاده براي رايانه دستگاههاي كردن تهيه جهت در را
.است كرده اعلام ايران در مدارس دانشآموزان
رايانهاي سيستم است توانسته تاكنون خيريه ، بنياد اين
رشد دبيرستان جمله از تهران محروم مناطق در مدرسه براي 3
نيز علمي مجله و كتاب جلد صدها و آورد فراهم منطقه 16 در
در تحقيقاتي موءسسههاي و مدارس كتابخانه در استفاده براي
.است كرده اهدا ايران
لندن كالج امپريال دانشگاه محل در كه "هنر و دانش بنياد"
را جوايزي و بورسيهها كرد ، خواهد تلاش ميكند ، فعاليت
.كند فراهم ايراني محققان و دانشجويان براي
رايانه ساختن 100 فراهم هنر ، و دانش بنياد اوليه هدف
.است شده اعلام ميلادي سال 2001 تا ايراني مدارس براي
بانك يك ايجاد براي نيز طرحهايي هدف ، اين با همگام
دانشگاههاي و مدارس نيازهاي مورد در سراسري اطلاعاتي
.ميشود اجرا ايراني
رياست به گردهمايي يك طي گذشته هفته بنياد ، اين مسئولان
لندن كالج امپريال دانشگاه محل در كه عدالت عباس پروفسور
مقيم ايرانيان جامعه از كمك جمعآوري برنامه شد ، برگزار
.بودند كرده اعلام را خارج
استادان و محققان از تعدادي حمايت از هنر و دانش بنياد
.است برخوردار انگليس دانشگاههاي در ايراني
رحماني ونظر انساني نظر
ايراني كهن آثار در يادگيري -ياددهي
،"رحماني نظر" و انساني نظر است ، دو "نظر" گفت طريقت پير
رحماني نظر و نگري "خود" به تو كه است آن "انساني نظر"
تو نهاد از انساني نظر تا و نگرد تو به "حق" كه است آن
(1).نكند نزول دولت به رحماني نظر برندارد ، رخت
خود و ذهني ، قالبهاي از رهايي راه تنها..بعد اما و
كه است اين در جاهلانه نگريهاي خود و كودكانه محوريهاي
ببينيم هست كه همانگونه را آن ميكنيم ، نظر كه چيز هر به
كجفهميها ، خطاها ، همه !ميخواهيم كه آنگونه نه و ،
از ناشي پديدهها از ما شناختي نارساييهاي و تحريفها
فهم رنگ به ابتدا در را چيزي هر يعني.است انساني نظر
.مينگريم را آن رنگ همان با و درميآوريم خود
.است انساني محدودنگر عينك از رهايي ،"رحماني" نظر اما
ذهني بندهاي و قيد از رهايي.است ميانبيني خود از رهايي
ارنا اللهم:ميفرمايد (ص)اكرم پيامبر اينكه.است عيني و
من به هستند كه همانگونه را اشياء خدايا) ;كماهي الاشيا
او نگاه كه اين براي است ، "رحماني" نظر به اشاره (بنما
ما اگر.باشد نامحدود و ناب خالص ، معنيدار ، نگاه يك
به نيز و ديگران و خود به "رحماني" نگاه با بتوانيم
به" را هستي جهان ترديد بدون بنگريم ، اشياء و طبيعت
به ما نگاه جزييترين آنگاه.ديد خواهيم "ديگر گونهاي
.ميكند خلق را شگفتيها بزرگترين پديدهها ، جزييترين
از را معني خلاقترين نگاه ، ناچيزترين با آنگاه ،
چيز همه رحماني نگاه در.گرفت برخواهيم هستي پديدههاي
چيز همه.است "تسبيح" حال در چيز همه.است "جاودانه"
هستي ، عناصر همه و آتش و باد و خاك و آب.است "جاندار"
:ميشوند "هست"
زندهاند آتش و باد و خاك و آب
زندهاند حق با مرد ، تو و من با
و ميشود "لذت" ،"بلا" و ميشود "بقا" ،"فنا" آنگاه
.ميگردد "آخرت" و "دنيا"
به مقيد هميشه آدمي شناختشناسي كه است انساني نگاه در
علم ، كه است انساني نگاه در.است خويش ناقص و تفكر محدوده
از آدمي "شناخت" رحماني نگاه در ولي ميشود ، اكبر حجاب
.ميگيرد خود به الهي رنگ و ميگردد آزاد آدمي فهم محدوده
رحماني نظر و انساني نظر مرزميان است اين سئوال حال ،
است؟ چگونه نگاه اين كشف راههاي.كجاست
علم" كه است اين گام اولين سئوالات ، اين به پاسخ براي
را "خام" دانش و بازشناسيم "ديني علم" از را "مدرسهاي
"معرفت" از را "اطلاعات".كنيم متمايز "پخته" دانش از
"بصيرت" به را فهميدن و فهميدن به را يادگيري.كنيم جدا
كه ديد خواهيد آنگاه ، .كنيم تبديل "حكمت" به را بصيرت و
آدمي قلب در خداوند كه نوري ميشود ، "نور" علم ،
بل التعليم ، بكثره العلم ليس:فرمود زيراميتاباند
(2)يشاء من قلب في الله يفذفه نور العلم
در.نيست آمار و ارقام در حقيقت ، كه ديد خواهيد آنگاه
دور درماست دل در حقيقت.نيست تجربي علل و دلايل
نيست ، راه انتهاي در.است نزديكي همين در نيست ، دستها
ما اما.ماست ميان در نيست ، ما برابر در است ، راه خود در
كه است "رحماني" نگاه با تنها و شدهايم آن حجاب خود
.مييابد نجات "انسان" زندان از حقيقت
كريمي عبدالعظيم دكتر
كوشش به الاسرار ، كشف تفسير گزيده گهربار ، روايات -1
ص 185 ثروتيان ، بهروز
خداوند كه است نوري علم بلكه نيست تعليم كثرت به علم -2
مياندازد فرو خواست كه هر دل در
فرهنگي - كوتاهآموزشي اخبار
|
علمي مجمع :سامانيان فرهنگ و تاريخ علمي مجمع برگزاري *
مدت به امسال مرداد بيستم سامانيان فرهنگ و تاريخ تمدن ،
دبير شعردوست ، اصغر علي.ميشود برگزار مشهد در روز دو
وزارت سوي از مجمع اين:گفت مطلب اين اعلام ضمن مجمع اين
كشور علوم آكادمي همكاري با و اسلامي ارشاد و فرهنگ
.شد خواهد برگزار رضوي قدس آستان و تاجيكستان
ميان رايانه و آزمايشگاهي مسابقههاي برگزاري*
رايانه و آزمايشگاهي مسابقههاي دوره سومين :دانشآموزان
شيمي ، فيزيك ، دروس در كشور سراسر متوسطه دوره دانشآموزان
نهايي مرحله.رسيد نهايي مرحله به رايانه و زيستشناسي
اصفهان در روز مدت 2 به ماه مرداد از 24 مسابقهها اين
.ميشود برگزار
"كهندژ" يا "طبس ارگ" تاريخي اثر :شد ملي اثر طبس ارگ*
در واقع قاجار دوره اواخر تا اسلام اوايل به مربوط
ارگ اينگرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در طبس شهرستان
خود در را محدود جمعيتي زيرزميني ، هرچند خانههاي با
در و اخير دهههاي تا دوران همان از اما ميداده پناه
.است بوده مسكوني شده ، متعددي تغييرات دستخوش كه حالي
كه ميدهد نشان طبس ارگ در موجود پراكنده بقاياي و آثار
و ارسي چوبي درهاي گچ ، روي نقاشي گچبري ، آن بناهاي در
طبس ارگ خرابههاي.است رفته كار به متداول تزئينات ساير
شهريور 1357 زلزله 25 از پس كه است يادگارهايي جمله از
.است مانده برجاي شد ويران كامل بهطور كه قديم طبس از
:هتلداري و گردشگري صنعت باشگاه نخستين كار به آغاز*
بنياد سياحتي مشاوره و مطالعات آموزش ، موءسسه توسط
برقراري منظور به اسلامي ، انقلاب جانبازان و مستضعفان
متخصصان ، مديران ، بين تبادلنظر و همكاري ارتباط ،
و گردشگري با مرتبط دانشجويان و فارغالتحصيلان استادان ،
ايران در هتلداري و گردشگري صنعت باشگاه نخستين هتلداري ،
چمران ، شهيد بزرگراه در باشگاه ، اين.كرد كار به آغاز
.است شده واقع اوين هتل جنب
:رياضيات جهاني سال ملي ستاد خبري نشريه انتشار *
سال ملي ستاد برنامهريزي كميته خبري نشريه شماره پنجمين
و فرهنگ وزارت پژوهشي معاونت سوي از رياضيات ، جهاني
همايش دومين برگزاري از گزارشيشد منتشر عالي آموزش
شكوفههاي از تقدير اصفهان ، صنعتي دانشگاه در رياضيات
عبدالحسين استاد با گفتگو رياضيات ، روز گراميداشت رياضي ،
استاد با آشنايي رياضي ، كنفرانس سيامين برگزاري مصحفي ،
رياضي مسابقه سومين و بيست اصفهان ، دانشگاه نمونه
براي جهان كشورهاي در شده اعلام برنامههاي دانشجويي ،
فقيد استاد صديقي كريم دكتر از يادي و رياضيات سال
.است نشريه اين مطالب جمله از شيراز دانشگاه
تحقيقات ملي مركز :بيوتكنولوژي ملي همايش برپايي *
و مدرس تربيت دانشگاه زيستي ، تكنولوژي و ژنتيك مهندسي
همايش نخستين ايران ، اسلامي جمهوري بيوتكنولوژي انجمن
آموزش و فرهنگ وزارت همكاري با را ايران بيوتكنولوژي ملي
كشاورزي.ميكنند برگزار ماه 1378 اسفند اول دهه در عالي
و دام معدن ، و صنعت داروسازي ، و پزشكي طبيعي ، منابع و
بيوانفورماتيك ، مولكولي ، زيستشناسي زيست ، محيط آبزيان ،
و حقوقي جنبههاي و بيوتكنولوژي استاندارد و كيفي كنترل
براي شده انتخاب تخصصي زمينههاي بيوتكنولوژي در اخلاقي
مهرماه تا 30 دارند فرصت صاحبنظران و است همايش اين
ملي مركز همايش ، دبيرخانه آدرس به را خود مقالات 1378 ،
پستي صندوق يا زيستي تكنولوژي و ژنتيك مهندسي تحقيقات
.كنند ارسال 634314155
فرهنگي علمي گروه
|
|