ثبتنام اصلي دغدغه اوليها
خانوادهها مشكلات و مدارس ثبتنام ضوابط
تفريح زنگ
...نميماند مدرسه درهاي پشت دانشآموزي امسالهيچ
در امسال پرورش و آموزش وزارت بخشنامه اساس بر
كليه از موظفاند مدارس شده ، تعيين محدودههاي
دبيرستان و راهنمايي ابتدايي ، اول پايههاي دانشآموزان
كنند ثبتنام
در علم تحصيل حق ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون
همچنين و متوسطه راهنمايي ، ابتدايي ، گوناگون دورههاي
داشته محفوظ مردم براي را دانشگاهي و عالي تحصيلات دوره
براي خانوادهها قانوني ، حق همين اعتبار بهاست
اقدام گفته پيش تحصيلي مقاطع در فرزندانشان ثبتنام
.ميكنند
از كه دهه چند طول در مدارس در ثبتنام مقررات و ضوابط
شده سپري ما كشور در امروزي شيوه به آموزشي نظام پيدايش
.است بوده متعددي تغييرات دستخوش گوناگون علل به است ،
اخير ، دهه دو طول در مقررات اين شتابناك تغييرات سير اما
را تغييرات اين علت.است بوده شديدتر و بيشتر مراتب به
همچنين و سو يك از كشور جمعيت افزايش در بايد
جو و جست كشور آموزشي ساختار در پي در پي دگرگونيهاي
پيدايش سو ، اين به سال 1368 از تحولات ، اين اوج.كرد
در.بود غيرانتفاعي و مردمي نمونه دولتي ، گانه سه مدارس
نظام ثابت بخش به گانه سه مدارس اين دهه يك از بيش طول
به انتفاعي غير مدارس.بود شده تبديل ايران آموزشي
نام ثبت و شهريه دريافت به خود ، امكانات و وضعيت تناسب
كه مردمي نمونه مدارس.ميكردند اقدام دانشآموزان از
براي قرارداشتند ، غيرانتفاعي و دولتي مدارس وسط حد در
برگزاري به مبادرت راهنمايي و ابتدايي اول پايههاي
كارشناسان ، برخي گفته به دوره ين درا.كردند ورودي آزمون
و غيراستاندارد مكانهاي در غيرانتفاعي مدارس
و مديران نگرش و ديدگاه تابع بيشتر كه برنامههايي
ميدادند ادامه خود فعاليت به بود مدارس اين گردانندگان
رابه مشخصي و ثابت شهريه دريافت مردمي نمونه مدارس و
به ملزم نيز آن ازاي در و قبولانده دانشآموزان اولياي
.انجامميشد نيز خدمات اين كه بودند مشخصي خدمات ارائه
و سال 1376 شهريورماه در خاتمي آقاي دولت معرفي از پس
پرورش و آموزش وزير عنوان به مظفر آقاي كار به آغاز
نظام ساختار در تازهاي تغييرات آثار مرور به جديد ،
تغييرات اين مهمترين از.شد آشكار كشور مدارس و آموزشي
دولتي مدارس به آنها تبديل و مردمي نمونه مدارس انحلال
ضابطهمند چارچوبهاي در غيرانتفاعي مدارس گرفتن قرار و
مشمول نيز متوسطه دوره در آموزشي جديد نظام.بود جديد
.دارد ادامه همچنان كه شد تغييراتي و تعديل
اول پايه از كشور جوان جمعيت سيل دوره اين در چه اگر
در ثبتنام حاد مشكلات و بود گذشته راهنمايي و ابتدايي
همچون مقرراتي اما ، داشت ، وجود كمتر پيشين سالهاي
محل نشاني اساس بر دانشآموزان ثبتنام منطقهبندي ،
شفاف ضوابط نبود دليل به و داشت وجود همچنان آنها اقامت
ماههاي خصوص به تابستان ، در زمينه ، اين در مجابكننده و
ثبتنام به مربوط مشكلات همچنان فصل اين پاياني
مهم مسائل از يكي صورت به اول ، پايههاي دانشآموزان
كه شديم خبر با امسالميكرد خودنمايي خانوادهها
به مربوط امور ساماندهي براي پرورش و آموزش وزارت
ستاد دهها همچنين و مركزي ستاد يك ايجاد به ثبتنام ،
تا است ، كرده اقدام استانها و تهران بزرگ شهر در فرعي
.گردد برطرف زمينه اين در احتمالي مشكلات
بويژه و كشور در آموزشي فضاي كمبود كارشناسان برخي
مشكل بروز مهم عوامل از را پرجمعيت و بزرگ شهرهاي
افزايش ميگويند ، آنان.ميدانند دانشآموزان ثبتنام
افزايش باعث سو ، اين به دهه 60 از جمعيت بيرويه
افزايش روند اين.شد كشور دانشآموزي جمعيت ناگهاني
جبران براي جديد مدارس احداث امكان كه بود سريع چنان
بر برخي دليل همين به.نداشت وجود آموزشي فضاي كمبود
همه با غيرانتفاعي مدارس كار به آغاز كه باورند اين
صورت مدارس قبيل اين فعاليت درباره كه انتقادهايي
آموزشي فضاي كمبود به مربوط مشكلات حدودي تا ميگيرد ،
.داد كاهش را
به رسيدگي و بازرسي ارزشيابي ، دفتر كل مدير عسكري محمد
پرورش و آموزش وزارت ثبتنام مركزي ستاد رئيس و شكايات
مهم عاملي را آموزشي فضاي كمبود فوق ، ديدگاههاي برخلاف
.نميداند ثبتنام مشكلات بروز براي
تراكم دليل به مناطق برخي در است ممكن:ميگويد وي
شهركهاي وجود بيرويه ، سازهاي و ساخت دانشآموز ،
شويم ، روبهرو مشكلاتي چنين با آموزشي فضاي فاقد اقماري
شهرستانها و تهران در كنوني آموزشي فضاي همين اما
روز طول در نوبت دو در دانشآموزان نياز پاسخگوي
سه مدارس وجود پيش سال چند تا:ميافزايد وي.ميباشد
اما ميشد محسوب پرورش و آموزش مهم معضلات از يكي نوبته
آموزش وزير اقدامات و تلاش و رهبري معظم مقام تاكيد با
به اماشد تبديل نوبته دو به مدارس قبيل اين پرورش و
و تعاوني شهركهاي احداث علت به كه مناطقي در حال هر
تعداد ناگهاني افزايش با جديد مسكوني مجتمعهاي
مشكلات خود به خود ميشويم ، روبهرو دانشآموزان
مناطق اين در چونميآيد پيش هم دانشآموزان ثبتنام
و ميخورد هم به آموزشي فضاي با دانشآموزي جمعيت تناسب
از دور فواصل در فرزندانشان نيستند حاضر هم خانوادهها
.شوند مشغول تحصيل به خانه
مطرح را گوناگوني مشكلات ثبتنام زمينه در خانوادهها ،
.ميكنند
منطقه در اسدآبادي الدين جمال خيابان ساكن "طاهري مهدي"
دوره در ما فرزندان كه زماني تا:ميگويد يوسفآباد
خاصي مشكل دوره پايان تا تحصيلاند سرگرم ابتدايي
بايد هم سالها همين در ثبتنام براي اينكه گو.نداريم
.برويم مدرسه به مدارك ارائه و ثبتنام براي بار يك سالي
تمام را ابتدايي تحصيلات دانشآموز اينكه محض به اما
همان با راهنمايي اول سال در او ثبتنام براي ميكند ،
سر بر ابتدايي اول سال در كه ميشويم روبهرو مشكلاتي
.غيره و برق و آب فيش خانه ، سند دوباره يعنيداشتيم راه
و ميكشند پيش را محدوده بحث مدارس و ميشود مطرح..
خوب.ميشود شروع مدارك كردن جور براي اولياء دوندگي
مشخصي و شفاف وضعيت با ما و بشود حل بايد مسايل اين
.باشيم روبهرو
پيش سالهاي در كه مشكلاتي به توجه با:ميگويد عسكري
آموزش وزارت طرف از كه بخشنامهاي طي امسال داشت ، وجود
شدهاند ملزم مدارس شده ، ابلاغ استانها كليه به پرورش و
سالهاي دانشآموزان ثبتنام به نسبت اولياء حضور بدون
و دوم ابتدايي ، پنجم تا دوم شامل كه كنند ، اقدام مياني
اين طبقميشود دبيرستان سوم و دوم و راهنمايي سوم
ندارند را ثبتنام براي معدل شرط اعلام حق مداس بخشنامه
(نشاني تغيير) دانشآموز منزل جابجايي نبايد همچنين و
مدرسه مدير يعني.دهند قرار ملاك ثبتنام عدم براي را
كه اول پايههاي از غير اولياء حضور بدون است موظف
ثبتنام را بالاتر پايههاي ميباشند ، خاصي ضوابط مشمول
.كنند
اول خصوص به اول ، پايههاي مورد در:ميافزايد وي
مورد در بيشتر و نداشتيم مشكل هم پيش سالهاي ابتدايي
كه داشت وجود مسائلي دبيرستان و راهنمايي اول پايههاي
ثبتنام براي خانوادهها برخي تمايل از ناشي بيشتر
براي امسال بود ، خاص و مردمي نمونه مدارس در فرزندانشان
دانشآموز ثبتنام در احتمالي مشكلات بروز از پيشگيري
شده اتخاذ ترتيبي دبيرستان ، و راهنمايي اول دورههاي در
يا مدرسه موقعيت به توجه با منطقه هر در كه است
ثبتنام محل دانشآموزان ، اقامت محل و نشاني و دبيرستان
منطقه هر پرورش و آموزش ترتيب اين به.شود مشخص آنان
دورههاي اول پايه به ورودي دانشآموزان است موظف
دبيرستاني يا مدرسه در و چيدمان را دبيرستان و راهنمايي
هيچ.كنند ثبتنام است شده گرفته نظر در برايشان كه
اگر موارد اين در.بياورد بهانه نبايد هم مدرسهاي
يا مدرسه در ثبتنام به علاقهمند دانشآموز اولياي
كه امكاناتي برابر "الزاما نباشند ، شده تعيين دبيرستان
يا مدرسه است ممكن و كنند عمل بايد دارد وجود آن از پس
.باشد اختيارشان در اقامت محل محدوده از خارج دبيرستاني
دانشآموزان ثبتنام براي مدارس محدودهبندي از پس
آنكه ، جمله از.كرد بروز نشدهاي پيشبيني مشكلات
محدوده دو ميان مرز در آنها سكونت محل كه دانشآموزاني
دو در واقع مدارس از يك هيچ و شدند سرگردان داشت ، قرار
.نشدند دانشآموزان قبيل اين ثبتنام به حاضر محدوده ،
چون بود هضم غيرقابل خانوادهها براي مشكل اين
قرار آنها همسايگي در درست كه مدرسهاي در نميتوانستند
و آموزش وزارت امسال.كنند ثبتنام را فرزندشان.داشت
كار به را تازهاي روشهاي مشكل اين حل براي پرورش
امسال ثبتنام مركزي ستاد رئيس گفته بهاست گرفته
در ميتوانند محدودهها مرز در واقع دانشآموزان
و كنند ثبتنام آنهاست سكونت محل به نزديك كه مدرسهاي
.بياورد عمل به ثبتنام آنان از است موظف هم مدرسه
.ميشود دولتي مدارس شامل گفته ، پيش ضوابط و مقررات
خودشان خاص مقررات تابع شاهد و غيرانتفاعي مدارس
محروم مناطق ويژه كه دولتي نمونه مدارس همچنين ميباشند
متقاضيان ثبتنام به نسبت آزمون برگزاري طريق از است
.كرد خواهد عمل
مردمي نمونه دولتي ، نوع سه به مدارس تقسيمبندي زمان از
به شهريه دريافت زمينه در گوناگوني مشكلات غيرانتفاعي و
تصميم به بنا مردمي نمونه مدارس آنكه ، وجود با آمد وجود
اما شدهاند ، منحل سال 1377 از پرورش و آموزش وزارت
رفع در مايلند ، خود تشخيص به بنا خانوادهها بعضي هنوز
است تحصيل سرگرم آن در فرزندشان كه مدرسهاي معضلات
همچنين و بضاعت تناسب به "معمولا كمك اين باشند ، سهيم
اين.ميگيرد انجام داوطلبانه صورت به و خانوادهها رغبت
نمونه مدارس از شماري درخشان و خوب عملكرد نتيجه تمايل
طعم عمل صحنه در مردم كه گونهاي به است ، سابق مردمي
مدارس انحلال اعلام از پس حتي چشيدندو را همياري شيرين
مدارس اين بقاي خواستار مردم از بسياري مردمي ، نمونه
شد ، گفته كه شرحي به داوطلبانه كمكهاي سواي اما.شدند
مسايلي جمله از مختلف عناوين تحت گوناگون وجوه دريافت
.ميباشند روبهرو آن با مردم مدارس بعضي در كه است
دولتي مدارس بخشنامهاي طي امسال پرورش و آموزش وزارت
كرده منع شهريه عنوان تحت وجهي گونه هر دريافت از را
دريافت بيمه يا و شنوايي سنجش بابت كه وجوهي.است
مدارس همچنين.است مستثني بخشنامه اين از ميشود
.ميكنند دريافت كتاب بابت وجهي تابستان در ابتدايي
تابستان در مدارس پرورش و آموزش وزارت بخشنامه بنابه
و ندارند را وجهي هيچگونه دريافت حق برنامه فوق بابت
.گيرد صورت تابستان در نبايد فوقبرنامه براي نام ثبت
از ثبتنام با همزمان ميتوانند مهر ماه آغاز با مدارس
برنامه فوق ساعات در شركت به مايل كه دانشآموزان
.كنند دريافت آنان از را مربوط وجوه ميباشند ،
مدارس نوع اين آمدن بوجود ابتداي از غيرانتفاعي مدارس
.كردهاند عمل مختلف گونههاي به شهريه دريافت زمينه در
ميزان كه است شده تصريح پرورش و آموزش سوي از امسال اما
و اعلام مدرسه اعلانات تابلوي در بايد مدرسه هر شهريه
اولياي سوي از كمكي گونه هر همچنين.شود نصب
تحصيلي سال طول در بايد مدارس قبيل اين به دانشآموزان
شهريه ، بابت همچنين.ثبتنام هنگام به نه شود پرداخت
نقد پول دانشآموزان اولياي از نبايد غيرانتفاعي مدارس
حساب به بايد پول و كنند ، دريافت حامل وجه در چك يا
به بايد هم چك صدور طريق از و گردد واريز بانك در مدرسه
.گردد عمل طريق همين
خود فرزند ثبتنام از آنكه از پس خانوادهها از بسياري
و آموزش مناطق به ناچار به ميشوند ، مايوس مدرسه يك در
.ميكنند مراجعه پرورش
فصل در مراجعات افزايش دليل به گذشته سالهاي در
كردن مطرح به موفق خانوادهها از بسياري ثبتنام
پرورش و آموزش مناطق در خويش پيشنهادهاي و خواستها
مشكل اين حل براي امسال پرورش و آموزش وزارت.نشدهاند
مركزي ستاد اساس اين بر است آورده روي تازهاي روش به
است ، شده تشكيل پرورش و آموزش وزارت در ثبتنام بر نظارت
ستاد نام تحت استانها در ستاد اين زيرمجموعههاي
آموزش كل ادارات ارزشيابي واحدهاي در ثبتنام بر نظارت
در ثبتنام بر نظارت ستاد همچنيندارند فعاليت پرورش و
اين بر علاوه.است شده برقرار نيز پرورش و آموزش مناطق
خواستها به رسيدگي به موظف نيز مناطق در فرعي ستادهاي
سركشي ضمن موظفند ستادها اعضاي.شدهاند مردم مشكلات و
را آموزشي مراكز اين در ثبتنام بر نظارت نحوه مدارس به
تابستان پايان در ستادها اين فعاليت نتايج.دارند اعلام
كشور ، جمعيت سني هرم به توجه با.شد خواهد مشخص امسال
ابتدايي دوره متوجه فشار بيشترين كه پيش سالهاي برخلاف
متوسط دوره در دانشآموزان تراكم اكنون بود ، راهنمايي و
.دارد وجود
كه پرورش و آموزش شوراهاي همكاري با:ميگويد عسكري
و مشكلات بررسي دست در طرحهاي همچنين و شدهاند تشكيل
.شد خواهد برطرف نيز جمعيتي فشار اين از ناشي پيامدهاي
براي پرورش ، و آموزش وزارت نام ثبت بر نظارت مركزي ستاد
زمينه در كه خانوادههايي مشكلات به سريع رسيدگي
شماره ميباشند ، روبهرو مشكل با خود فرزندان ثبتنام
:شامل شمارهها اين.است كرده اعلام تماس براي تلفنهايي
.ميباشد و 8172302 8172393 ، 8172392 ، 8898051 ، 8894068
گزارش يك بازتاب
|
بزنيم بالا را آستينها
و شهرستانها مردم از بسياري شده ، شايع كه آنچه برخلاف
با و شدهاند ماندگار تهران در بهناچار كه روستاها
آلودگي از ناشي عصبي فشارهاي سنگين ، خانه كرايه تحمل
شغله ، چند صورت به شهري مشكلات ساير و ترافيك هوا ،
و كار از روشني چشمانداز اگر ميكنند ، گذران را زندگي
مشخص برايشان و ببينند روستاها و شهرستانها در توليد
هزينه ميتوانند حلال و متعارف كار يك قبال در كه شود
تهران عطاي "حتما كنند ، تامين را خانواده و خود زندگي
و شهرستان آن راهي بيدرنگ و ميبخشند لقايش به را بزرگ
از فارغ زندگي و سالم هواي حداقل تا ميشوند روستا يا
همه اين ميان در اما.باشند داشته خستگي و سروصدا
در شهرها به مهاجرت درباره كه سخنراني و مقاله و سمينار
وضعيت يك هنوزبه ميشود ، اجرا و نوشته برگزار ، سال طول
روشن را منطقه هر استعدادهاي و كاري زمينههاي كه مشخص
با نقاط بعضي در كه دارم دقيق اطلاع و نرسيدهايم كند
جذب توليدي كار قصد به را كساني اگر صنعتي جاذبههاي
خيلي كه چرا.است نبوده موفقيتآميز چندان نتيجه كرده ،
و كار نيروي نقل ، و حمل اوليه ، مواد مورد در محاسبات از
سرمايهگذاري ، به علاقهمند شخص و است شده شرايط ساير
به بدهي مقداري با و كرده برپا فلزي سوله يك نهايت در
اين اصلي مشكلات از يكي.است بازگشته شهر به بانكها
همين درباره حسابي و درست آمار كشور ، اين در ما كه است
نداريم صنعتي و اقتصادي موقعيتهاي سرزميني ، استعدادهاي
مثال ، عنوان به.ميلنگد كارها بقيه نباشد آمار وقتي و
مقدار چه ما كشور داخل در كه كنيم محاسبه اينكه بدون
ايجاد مجوز متقاضي زيادي تعداد به داريم ، مصرف ماكاروني
وزارت و سازندگي جهاد از اعم) ميدهيم سازي ماكاروني
.ميماند بيمشتري ماكاروني محصول نتيجه در (...و صنايع
به بايد همه كه ميشود فشرده آنقدر رقابت عرصه يعني
در "طبعا و فروش براي بياورند روي تلويزيوني آگهيهاي
ميآورند روي و ميشوند ورشكست هم تعدادي يك ميانه اين
ضرر به را تورم و دلالي و خدماتي فعاليتهاي و كارها به
ميشنويم طرف آن از.ميكنند سنگينتر درآمد كم اقشار
هزارها اطراف و اروميه بيشتر و غربي آذربايجان استان در
ميدانيم خوب و ميماند باغداران دست روي درختي سيب تن
يا و آب به بشوند تبديل كه صورتي در ايران ميوههاي كه
اين چرا ، اما دارد ، زيادي خواهان دنيا در كنسانتره
تبديل ميباشد ، تلاش و زحمت سالها حاصل كه زياد سيبهاي
قول به نميشود؟ صادراتي كنسانتره يا و ميوه آب به
ميلنگد؟ كار كجاي معروف
راه احتمالي كارخانههاي به سيب مقدار همين اگر خوب ،
دنيا مردم ذائقه باب صادراتي محصول به تبديل و مييافت
كار جذب مناطق همان در ما هموطنان از زيادي عده ميشد ،
باز.نميآوردند روي شهرها به ناچاري روي از و ميشدند
جايي و مازندران مثل منطقهاي.بگويم ديگر نقطه يك از
جهاني شهرت آن مركبات انواع و پرتقال كه تنكابن مثل
كنسانتره يا و پرتقال آب توليد سراغ كسي چرا اما دارند ،
دو يكي همين ميگويند ، دليل چه به و نميرود؟ آن
.نميكند صرف برايشان دارند ، فعاليت كه هم كارخانهاي
كه علاقهاي خاطر به داريم را صادرات بازار طرف آن از
ديگر ، طرف از دارند ، ما ميوههاي مزه و طعم به جهان مردم
كنند ، سرمايهگذاري زمينهها اين در علاقهمند عدهاي
به نميشود؟ فراهم مطلوب نحو به كار اسباب چرا اما
ميتوان شود ، شناخته مسايل قبيل اين ريشههاي اگر درستي
و كوچك شهرهاي در توليدي مفيد كارهاي براي را زمينه
جوان نيروهاي براي شغل ايجاد ضمن و كرد فراهم روستاها
خودمان مطبوعات در.نمود تقويت را مملكت اقتصاد مملكت ،
و توليد در اكنون هند پهناور كشور كه بودم خوانده
از بيشتر و دارد خوبي خيلي موقعيت دستي صنايع صادرات
كشور آن نصيب عايدات بابت اين از ما نفتي درآمدهاي
چرا و نميانديشيم درآمدهايي چنين به ما چرا.ميشود
ندارد؟ را شدن همهگير قابليت ما دستي صنايع
صنايع سنن ، و آداب ايراني ، اقوام گوناگوني كه حالي در
پديد خودش جاذبههاي با را ميهن اين از هرگوشهاي دستي
صنايعدستيمان روي ميتوانيم نيز ما حداقل و است آورده
اين حال به تا چرا اما.كنيم باز حساب شدن جهاني براي
اما است سخنبسيار مورد اين در است؟ نيافته تحقق آرزو
علتها جستوجوي به جدي طور به امروز همين از اگر
.نيست دير بزنيم ، بالا را آستينها و بپردازيم
اجلالي محمد
|
|