ناب عقل ميراث
"ميراث آينه" شماره تازهترين
ناب عقل ميراث
دكتر الله آيت فقيد استاد تحليلي كتابشناسي
(بخش واپسين )يزدي حائري مهدي
نگاشته سالگي سن 16 در كه يزدي حائري اثراستاد نخستين
است شده
فلسفه سنت معتبر و مهم نماينده يزدي ، حائري مهدي *
در و زنده سنت به متعلق مسلمان ، فيلسوفي او.است اسلامي
برآمده جستارهاي و مسائل با استكه اسلامي فلسفه جريان
دارد كامل آشنايي غرب تفكر از
رضوي مسعود سيد نوشته
كلي علم -5
استاد تاليف نخستين "مابعدالطبيعه فلسفه" يا "كلي علم"
سپس و قم در سال 1335 ماه ارديبهشت در بار نخستين كه است
و حكمت انجمن طرف از آن از پس و تهران دانشگاه سوي از
منتشر فاخته نشر سوي از سال 1372 در بار آخرين و فلسفه
مقولات در استاد بحثهاي دربردارنده اثر اين.است گرديده
وجود وجود ، اصالت نظير ;اسلامي كلاسيك فلسفه مهم فلسفي
وحدت قدم ، و حدوث و امكان بحث معقول ، و عاقل اتحاد ذهني ،
.است...و كثرت و
ميشود آغاز "فلسفه فايده" باب در مقدمهاي با "كلي علم"
تا دارد فلسفه به طبيعي و ذاتي نياز چه انسان" اينكه و
در."نمايد وقت صرف و جهد بذل آن آوردن دست به راه در
همچون تا ميكوشد استاد ديگر ، سئوالات و پرسش اين جواب
در گزافگويي احتمال كه دراز سخنان معاصر متفلسفين بعضي"
كوتاه سخني در بلكه.نياورد ميان به "باشد برداشته
و مرتبه هر در حقيقت از فلسفه ، راستي به اگر":ميفرمايد
است حقيقت درك آن ماهيت و ميكند بحث هست كه صورتي هر به
انكار زيرا ;نيست متصور آن انكار براي راهي ديگر پس
حالي در بود خواهد حقيقت و درك انكار از محصولي فلسفه ،
كه را تعقل نه و درك ، نه و است انكار قابل حقيقت نه كه ،
است حيوانات ساير از او مميز فصل و بشريت مركزي هسته
".نمود تعطيل ميتوان
در كه است استوار فارسي زبان به جامع اثري "كلي علم"
اسلامي كلاسيك فلسفه مختلف موضوعات در كتاب بهترين مجموع
اعتماد قابل بسيار مدخلي ميرسد نظر به و است شده نگاشته
و موضوعات فهم و اسلامي كلاسيك فلسفه پژوهندگان براي
و مراكز از بسياري در اثر اين.باشد آن اساسي سرفصلهاي
اسلامي فلسفه درس منابع و كتب از يكي فلسفه ، دانشكدههاي
.ميباشد
متافيزيك -6
و فلسفي مقاله ده مجموعه متافيزيك عنوان به معنون كتاب
در تا 1360 سال 1349 از كه يزدي حائري استاد مرحوم منطقي
است مقالهاي تحت مقاله رسيدهاند ، طبع به مختلف نشريات
در نو انديشههاي" مجله شماره دو در و قسمت دو در كه
بعدي مقالات عناوين.است گرديده منتشر "انساني علوم
صديقين برهان و چيست؟ توحيدي آنتولوژي برتر ، خداشناسي
.است
دانشكده در استاد مرحوم درسهاي از قسمتي مقاله سه اين
سپس و سروش مجله در ابتدا كه است تهران دانشگاه الهيات
يا يكتاشناسي راستين روش عنوان تحت كتابي صورت به
.است شده منتشر توحيدي آنتولوژي
در استاد مرحوم سخنراني متن كانت فلسفه در خدا مقاله
بررسيها و مقالات مجله شماره 3635 در كه است دانشگاه
.گرديده منتشر (تهران دانشگاه الهيات دانشكده نشريه)
مرحوم سخنراني متن "سينا ابن فلسفه در ماهيت و وجود"
اين.شد برگزار سال 1359 در كه است بوعلي كنگره در استاد
جانب از سينا ابن هزاره كنگره مقالات مجموعه در مقاله
.شد منتشر يونسكو
است مقالهاي سينا ابن فلسفه در ماهيت و وجود ميان رابطه
.است شده نگارش مطهري مرتضي شهيد استاد يادنامه براي كه
طباطبايي علامه مرحوم حواشي برخي بر است نقدي عام امكان
مجله در مقاله اين.صدرالمتالهين اسناد بر سره قدس
.است شده منتشر زمستان 1346 ادبيات ، دانشكده
پاسخهاي تصديقي علم و قضيه و چيست؟ سالبهالمحمول موجبه
نقد به طباطبايي علامه مرحوم پاسخهاي به كه هستند ديگري
مجموعه در كه است يادآوري به لازم.شده داده فوقالذكر
عناوين تحت طباطبايي علامه مرحوم از مقاله دو متافيزيك
موجبه نام به قضيهاي" و "امكان درباره بحثي"
.است مندرج نيز "سالبهالمحمول
مسلمان زنان نهضت سوي از ماه 1360 آذر در متافيزيك كتاب
.است شده منتشر و چاپ
حكومت و حكمت -7
ايشان نظري جامع تحليل و يزدي حائري استاد سياسي فلسفه
معروف تز و است مندرج "حكومت و حكمت" كتاب در سياست در
(حاء ضم به) حكم نه و حكمت از حكومت اشتقاق بر مبني ايشان
و وكالت تئوري همچنين.است شده تحليل كتاب اين در
كه شده ارائه اثر همين ضمن در نيز دموكراتيك مشروعيت
جمله از غربي ، دموكراسي نظريات بر وثيق نقدهايي واجد
"حكومت و حكمت"ميباشد ديگران و روسو ژاك ژان ديدگاههاي
شده منتشر فارسي زبان به انگلستان كشور در سال 1995 در
.است
احكام حكمت تا ناب عقل از فلسفه ، آفاق -8
مقالههاي نمونه برخي گفتگو ، چند بردارنده در كتاب اين
فيلسوف آن آراء و آثار زندگي ، شناخت در ضمائمي و استاد
فقيد استاد با رضوي مسعود را گفتگوها اين.ميباشد فقيد
به "روز فرزان پژوهش و نشر" سوي از زودي به و داده انجام
.رسيد خواهد چاپ
حضوري علم در رسالهاي -9
سال 1978 در كه بوده فقيد استاد دكتراي رساله كتاب ، اين
دانشگاه در غرب فلسفه برجسته استادان از تن چند نظارت با
از عبارتند استادان اين.است شده نگاشته كانادا تورنتو
،Savan.Dساوان پروفسور ،w..K Frankena فرانكنا پروفسور
استيونسن پروفسور ،K. Schmitzاشميتز پروفسور
فايرودر پروفسور ،T.Langلانگ پروفسور ،.J.Stevenson
از و انجاميد طول به سال مدت 9 "جمعا كه.J.Fairweather
.ميشود محسوب خود نوع در آثار جامعترين
سوي از سال 1992 در كه كتاب اين بر نصر سيدحسين دكتر
مقدمهاي رسيد ، چاپ به انگليسي زبان به نيويورك دانشگاه
:ميخوانيم آنرا از كهقسمتي نگاشته
و مهم نماينده يزدي ، حائري مهدي آقاي شخص واقع در..."
متعلق مسلمان ، فيلسوفي او.است اسلامي فلسفه سنت معتبر
و مسائل با كه است اسلامي فلسفه جريان در و زنده سنت به
چالشهاي و دارد كامل آشنايي غرب تفكر از برآمده جستارهاي
او نوشتههاي.است كرده هضم و جذب را زمين مغرب فكري
يك بلكه نيست ، توجه قابل و جالب تفكر تاريخ حيث از تنها
كه مينويسد زباني به او اين ، بر علاوه.است معاصر متفكر
براي هم و اسلامي فلسفه متعارف و سنتي طلاب براي هم
اروپا قاره مكاتب يا و آنگلوساكسون فلسفه به آشنايان
.است فهم قابل اخير دهههاي در (كنتيننتال)
و مقالهها از توجهي قابل تعداد همچنين و ايشان اثر اين
مهم فيلسوفي او كه دارند آن از حكايت كتاب ، اين جستارهاي
اسلامي فلسفه سنت زمينه بر استواري به كه است معتبر و
كه كرده برخورد گونهاي به مسائل برخي با و ايستاده
ايشان.يافت متقدم آثار در را آن مشابه و نظير نميتوان
.است كلمه كلاسيك و دقيق معناي به اصيل انديشمند يك
به است يزدي حائري مهدي برجسته آثار از يكي كه حاضر كتاب
شهابالدين توسط بار نخستين كه ميپردازد مسئلهاي
.گرديد بيان (شيخالاشراق) سهروردي
ميان تمايز بر را خويش معرفتشناسي اشراق ، مكتب موءسس
.كرد بنا "حضوري معرفت" و "سازانه مفهوم حصولي معرفت"
سپس و ميكند آغاز را خود بحث تمايز اين با يزدي حائري
را آن نتايج و توالي و كرده ايضاح را حضوري معرفت معناي
بيان عرفان و الهيات كيهانشناسي ، معرفتشناسي ، در
.ميكند
عميقترين از استادانه ، شيوهاي به كتاب ، اين در نويسنده
را آن كه گونهاي به ميكند ، بحث حضوري معرفت معناي
حضوري علم و هستي به الهي علم نفس به ميسازد مرتبط
با بحث و جدل به گستردهاي نحو به وي.عالم به خداوند
ديگراني و ويتگنشتاين راسل ، كانت ، نظير فلاسفهاي
و واقعيت از آگاهي بدون را خود معرفتشناسي كه ميپردازد
"...دادهاند توسعه حضوري علم معناي
فيالفقه الحجه -10
اصول علم در "فيالفقه الحجه" نام با استاد اثر آخرين
يكي و -استاد آثار مهمترين از بخشي "اساسا و شده نگاشته
علم تقريرات و نظرات -ايشان تاليفات ناشناختهترين از
آيتالله فقه اصول درس تقريرات فقيد ، استاد.است اصول
آيتاللهالعظمي اصول درس تقريرات نيز و خوانساري
پيرايش از پس كه بود نگاشته سالگي هجده سن در را بروجردي
تا.برسد چاپ به مجلد چهار در است قرار بسيار ، ويرايش و
.است رسيده چاپ به اثر اين اول جلد زمان ، اين
آن ذيل در كه است اثر اين اصلي عنوان "فيالفقه الحجه"
منالدراسات تحصيلات و تقريرات":است شده ذكر
آيتاللهالعظمي عصره فقهاء العاليتلاعظم
لاقل مضجعه ، نورالله السيدحسينالطباطباييالبروجردي ،
."مهديالحائرياليزدي خدمتالعلم ،
به "الرساله موءسسه" سوي از كه ارزشمند اثر اين اول جلد
منتشر اخير سال در صفحه و 280 وزيري قطع در رسيده ، چاپ
مذكور جلد چهار از جلد مهمترين شايد مجلد ايناست شده
جمله از اصول ، بنيادي بحثهاي بر مشتمل زيرا باشد ،
اين "اولا كه واقفند همگان و است "الالفاظ فيمباحث"
علم اين امكان دقيقترين و اصول علم مبداء و مبنا مباحث
فقيد استاد "ثانيا و است فقه علم كل و بعدي مباحث در
مقام "اساسا و داشتند مبحث اين در ويژه تبحري و علاقه
سبب "منطقي تحليل" به موسوم فلسفه عرصه در ايشان شامخ
و شيعه اصولي برگزيده آثار زمره در حاضر اثر تا است شده
-انصاري اعظم شيخ "مكاسب" و "رسائل" حد در "مسلما
.گيرد قرار -سرهالشريف قدسالله
"موضوعالعلم" بحث از پس ،"وضع" درباره استاد مستوفاي بحث
ساير به نسبت كتاب اين جامعيت نشاندهنده تنهايي به
آيتالله حضرت جامعالحكمتين ، متاسفانهاست اصولي آثار
مجلدات ساير انتشار تا نيست ما ميان در حائري مهدي دكتر
.باشد شاهد را ارزشمند تقريرات اين رواج و
و تابناك انديشههاي و محشور خداوند اولياء با پاكش روان
انديشهها سپهر در همواره الهي فلسفه در خردمندانهاش
...باد درخشان
"ميراث آينه" شماره تازهترين
خود فعاليتهاي قبل سال حدود 4 از كه مكتوب نشرميراث دفتر
است ، آغازكرده آنها انتشار و كهن خطي متون احياي براي را
قبل ماه حدود 6 واز خود فرهنگي فعاليتهاي ادامه در
قرار خود كار دستور در را اطلاعرساني ماهنامهاي انتشار
منتشر شماره يك در كه آن چهارم و سوم شماره كه داده
چه اندك اندك وزين ماهنامه اين كه ميدهد نشان شدهاند ،
و شايسته جايگاه مطالب كيفيت جهت از چه و كمي لحاظ به
اهل و كهن متون به علاقهمندان ميان در را خود بايسته
.است كرده پيدا مصححان خصوص به تحقيق و پژوهش
كه ميپردازد آثاري بررسي و بحث به شماره اين مطالب عمده
و رسيده چاپ به مكتوب ميراث نشر دفتر سوي از اين از پيش
فهرست.ميگذراند را چاپ از پيش فني مراحل آخرين يا
:است عبارت مطالب
حسن سيد) الظنون كشف به تهراني بزرگ آقا شيخ ايرادات
فارض ابن ازخمريه جامي تحرير و ترجمه /(فاطمي
دكتر) دهلوي غالب كلام و انديشه در كلامي /(جوياجهانبخش)
تهذيب" و نصير خواجه "ناصري اخلاق" /(حائري حسن محمد
حكمت /(امامي ابوالقاسم دكتر) رازي مشكوبه "الاخلاق
غلامحسين دكتر) اسلامي فلسفه در بديع اثري:"خاقانيه"
و اخلاق در:"عباسي الانوار روضه" /(ديناني ابراهيمي
(ثاني يوسف محمود) حكمت ميراث /(روشن محمد) كشورداري شيوه
اخوان جليل) برآن نصير خواجه شرح و بطلميوس "ثمره" /
جواد) سبزواري كاشفي "التفسير جواهر" بر گذري /(زنجاني
تصحيح روش /(ميرانصاري علي) زمان گذر در بهار /(عباسي
/(خديوجم حسين ترجمه) منجد صلاحالدين دكتر) خطي نسخههاي
علي) "التراث لاحياء (ع)البيت آل موءسسه" با آشنايي
دكتر درگذشت مناسبت به اندازي قلم /(علامرودشتي رفيعي
(بهارجو رضا) صفا ذبيحالله
|