دهه از 4 پس گامها نخستين خودروسازي
بينالمللي نمايشگاه نخستين برگزاري انگيزه به
تهران در خودرو صنعت دستاوردهاي
درصد ما 17 كشور داخلي ناخالص توليد در خودرو صنعت سهم *
حدود 70 يافته توسعه كشورهاي در سهم اين كه حالي در است ،
درصد تا 40 بين 25 توسعه حال در كشورهاي در و درصد
ميباشد
...گفتن براي حرفي *
اولين محصول خودروي نخستين توليد از دهه چهار به نزديك
از بخش اين اما.ميگذرد ايران در خودرو مونتاژ كارخانه
فروش رقابت ميدان و جهاني بازارهاي به هنوز ما كشور صنعت
.است نيافته راه ميشود ، فشردهتر سال هر كه خودرو
مليتي چند شركتهاي قالب در خودرو كارآمد توليدكنندگان
بازارهاي از بسياري مالي ، حيرتانگيز پشتوانههاي با
عمده بازارهاي در و درآوردهاند خود تصرف به را جهاني
حال ، اين با ميباشيم خودرو تجاريسلاطين نبرد شاهد تنها
درك و پيشرفته فنآوري به آميخته ابتكار و ذوق هنوز
در خودرو توليدكنندگان براي را فرصتهايي مشتري ، نياز
خودروسازي صنعت.است گذاشته باقي توسعه حال در كشورهاي
نخست گامهاي يكم ، و بيست قرن به جهان ورود آستانه در ما
ضمن است ، كرده آغاز جهاني استانداردهاي به رسيدن براي را
و اشتغالزايي لحاظ از را صنعتكشور از بخش اين آنكه ،
صنايع مهمترين از يكي عنوان به تواند مي افزوده ارزش
در آنكه ، براي فرصتها كه داشت توجه بايد اما باشد ، كشور
باشيم داشته گفتن براي حرفي نيز ما جهان صنعتخودرو
خودرو فنآوري در شگفتانگيز تحولات و است محدود بسيار
به را شماره اين گزارش.ميكند محدودتر را فرصت اين
دستاوردهاي بينالمللي نمايشگاه نخستين برگزاري انگيزه
.دادهايم اختصاص موضوع همين به كشور خودرو صنعت
صنعت دستاوردهاي آخرين از نمايشگاهي جاري ماه شهريور در
بينالمللي نمايشگاه محل در روز چند مدت به كشور خودرو
آن در انواعخودرو سازنده شركتهاي و شد برگزار تهران
در نمايشگاهي هر برگزاري كه معمول طور به و جستند شركت
قرار مردم توجه مورد تهران نمايشگاههاي دائمي محل
ساعات در آنكه ويژه به نيز خودرو صنعت نمايشگاه ميگيرد ،
اقبال مورد بيشتر -شد برگزار تا 23 يعني 17- غيراداري
كاسته بعدازظهر هوا گرمي شدت از زيرا.گرفت قرار مردم
تا مييافتند فرصت علاقهمند مردم از بسياري و ميشد
.شوند نمايشگاه اين راهي
مورد ديگري دستاورد هر از بيش نمايشگاه اين در كه آنچه
خودروي چند مسابقه گرفت ، قرار جوانان ويژه به مردم توجه
مشغول نمايشگاه اصلي ميدان جوار در كه بود ايران ساخت
با چنان آن جديد خودروهاي رانندگان.بودند اتومبيلراني
ترمز لنت بوي كه ميكردند طي را نشانهگذار خطوط سرعت
دور بار هر با و بود ، استشمام قابل هم دور مسافت از آنها
.برميخاست هوا به كه بود تماشاچيان كف و سوت صداي زدن
انبوه اشتياق و شور همه اين كه نشد معلوم نيز سرانجام
جديد مدل خودروهاي و خودرو صنعت نوآوري براي تماشاچيان
!جوان رانندگان هيجانانگيز عمليات يا بود
شاه مظفرالدين و وارداتي خودرو نخستين
تمدن و ماشين عصر دستاوردهاي از ديگر بسياري ورود مانند
فرانسوي رنو يك كه نيز وارداتي خودرو نخستين ايران ، به
شاه مظفرالدين هوس و تفنن سر از فقط و بيبرنامه بود
كنار در كه ميخوانيم تاريخي كتابهاي در.شد كشور وارد
خارجه ، ممالك از همراهانش و شاهان غريب و عجيب خريدهاي
دستگاه يك فرانسه به شاه مظفرالدين سفرهاي از يكي در
سال در را خودرو اين شاه و ميكند جلب را او توجه "رنو"
پاريس در فرانك هزار شانزده مبلغ به شمسي هجري 1281
ماهانه حقوق با فرانسوي راننده يك با را آن و خريداري
مظفرالدين ترتيب اين به و ميآورد ايران به فرانك 700
اتومبيل يك داراي ايراني پادشاه اولين عنوان به شاه
.ميشود زبانزد
ايران به خودرو اولين ورود از طولاني سالهاي گذشت از پس
در البته.گرفت شكل كشور داخل در خودرو توليد دهه 40 ، از
سال ، چند از پس و بود وارداتي كامل طور به خودرو ابتدا
شركت در و خريداري مادر شركت از (دي.كي.سي) خودرو قطعات
خودروسازان كه كشيد طول مدتها و ميشد مونتاژ خودروسازي
توليد به را آن و افتادند خودرو قطعات كپي فكر به ايران
تدريج به كه كشيد طول سالها آن از پس و رساندند انبوه
.افتادند نيز خودرو طراحي فكر به خودروسازان
كه بود سال 1346 در:ميگويد خودرو صنعت كارشناس يك
صنعت اين در كپيسازي و شد آغاز دركشور پيكان مونتاژ
و مناسب فني دانش از برخورداري بدون البته.افتاد اتفاق
در خودرو طراحي كار كه است چندي اكنون اما قطعه طراحي
هدف يك خودرو كل طراحي كه هرچند است شده آغاز كشور
عنوان به خودرو از بخشهايي طراحي اما است ، بلندپروازانه
توجه مورد اينك هم صنعت بخش در اشتغالزا و مهم صنعت يك
.است گرفته قرار اقتصادي سياستگذاران
دهه از و كند حفظ خودرا توانست فقط صنعت اين دهه 1360 در
اتفاق خودرو صنعت در تحول ايجاد جهت در حركتهايي 70
جمله از توليد و قطعهسازي مونتاژ ، مرحله البته.افتاد
بخش واقع به و ميآيد شمار به صنعت اين ابتدايي بخشهاي
سازندگان جدي توجه به نياز كه است تحقيقات و مهندسي
.دارد خودرو
از پيش دوران در صنعت اين خودرو ، صنعت كارشناسان باور به
اين در و نبوده برخوردار عملي حركتهاي از اسلامي انقلاب
نداشته وجود استراتژيك و هدفمند تفكر كشور صنعت از بخش
برنامه يك مرور به تا 68 سالهاي 62 دوره در امااست
پس سالهاي بين در و گرفت شكل صنايع وزارت سطح در هدفمند
تعديل سياستهاي پي در و تا 71 يعني 68 تحميلي جنگ از
اين در.شد مطرح جدي صورت به موضوع اين كشور اقتصادي
عدم و اطمينان عدم جو وجود دليل به سو ، يك از سالها
مقررات از ناشي تنگناهاي و صنعتي سرمايهگذاري به تمايل
مناسب مالياتي نظام يك نبود و نامناسب گمركي و بازرگاني
موءثر صنعت اين ناكاراي عملكرد در توليد و توسعه مشوق و
اوليه مواد به صنعت شديد وابستگي ديگر سوي واز ميافتد
توزيع و بيسواد و غيرماهر كارگران انبوه وجود و خارجي
فرسودگي صنايع ، در تحصيلكرده كار نيروي ناهمگون
و صنعتي مديران سازماندهي محدود كارايي و ماشينآلات
يك تحقق از مانع توليد در فني اطلاعات سطح بودن پايين
به و ميشود كشور خودرو صنعتي توسعه در موءثر استراتژي
!افزود نيز را ارزي تنگناهاي بايد عوامل اين همه
اين در تازه تحركي خودرو قانون تصويب با و سال 71 در اما
در زيادي قطعهساز واحدهاي آن پي در و آمد پديد صنعت
كردن داخل و ساخت زمينه در را خود فعاليت كشور سراسر
.كردند آغاز توليدي خودروهاي قطعات بيشتر هرچه
مورد اين در صنايع وزارت محركه نيروي و خودرو مديركل
خودرو ، توليد خصوص در صنايع وزارت سياست اكنون:ميگويد
از بايد جديد خودروهاي و است ارزي تراز استراتژي به توجه
كشور در اكنون.باشند داشته ارزي تراز قرارداد ، شروع اول
خودرو صنعت در قطعهساز صدها و خودرو توليدكننده واحد 11
دستگاه هزار سواري ، 45 دستگاه هزار سالانه 185 و داريم
و هزار ديفرانسيل ، 11 دو خودروي دستگاه هزار وانت ، 14
و 36 اتوبوس دستگاه و 500 هزار مينيبوس ، 6 دستگاه 500
هزار به 298 آن جمع كه ميشود توليد كاميون دستگاه هزار
.ميرسد دستگاه
توليد كشور در خودرو دستگاه هزار تعداد 206 نيز پارسال
.بود كشور خودروسازي ظرفيت درصد معادل 70 كه شد
با و بحرانارزي به كشور آنكه از پيش و گذشته سالهاي طي
بخش در سياست مهمترين شود مواجه نفت قيمت شديد كاهش
رسيدن و سال 1382 در خودرو دستگاه هزار توليد 500 خودرو
صنعت در ارزي لحاظ به خودكفايي يا صفر ارزي تراز به
.بود خودرو
هزار توليد 500 سطح به رسيدن برآوردها ، طبق بر اما
نياز دلار ميليون به 500 نزديك سال ، در خودرو دستگاه
دلار ميليارد يك از بيش تا را آن برخي حتي كه دارد ارزي
ريال ميليارد هزار برآن 5 علاوه و كردهاند برآورد هم
بايد آن عمده بخش كه است نياز مورد سرمايهگذاري جهت نيز
.بگيرد انجام قطعهسازي شركتهاي بخش در
در كه است اين است برخوردار ويژهاي اهميت از كه نكتهاي
جهاني بازارهاي در ايران سهم سرمايهگذاري چنين صورت
اين است داخل نيازهاي رفع پاسخ اگر و بود خواهد چقدر
اين آينده و بود؟ خواهد اقتصادي حد چه تا توليد ميزان
است؟ چگونه دولتي حمايتهاي به متكي صنعت
و خارجي سرمايهگذاري جلب:ميگويد اقتصادي كارشناس يك
بيع قراردادهاي قالب در صنعتي و تجاري همكاريهاي توسعه
مهيا را خودرو صنعت توسعه به دستيابي امكان متقابل
توجه مهم موضوع و بخش اين به بايد صنعتگران و ميكند
.كنند بيشتري
ناخالص توليد در خودرو صنعت سهم كارشناس اين گفته به
هنوز اما يافته افزايش اخير سال چند ظرف چه اگر داخلي
ناخالص توليد در خودرو صنعت سهم زيرا.نيست كننده راضي
كشورهاي در و درصد حدود 70 صنعتي پيشرفته كشورهاي داخلي
اين اما است نوسان در درصد تا 40 بين 25 توسعه حال در
سطح ، اين افزايش براي و است درصد حدود 17 ما كشور در سهم
خرج به بيشتري تلاش بايد قطعهسازان و خودرو سازندگان
.دهند
منفصله قطعات مونتاژ
كشور از قطعات واردات براي ارز زيادي مقادير ساله همه
قطعات و يدكي لوازم كه است حالي در اين ميشود ، خارج
.است برخوردار بالايي مصرف از دنيا جاي همه در خودرو
و كشور اقتصادي شرايط به توجه با كارشناسان باور به
خودرو صنعت توانمندي نفتي ، درآمدهاي به اتكا كاهش ضرورت
صادرات توسعه براي مناسبي جايگزين ميتواند قطعهسازي در
.باشد كشور اقتصاد رشد و
كه كرد اعلام زمينه اين در تازگي به سايپا شركت مديرعامل
به كشورها ساير به نسبت ايران در خودرو ساخت فعاليت شروع
ايران خودرو صنعت اول مرحله.است گرفته صورت كندي
اين اما كشيد طول سال حدود 30 (منفصله قطعات مونتاژ)
توجه با البتهبرد زمان سال فقط 4 جنوبي كره در مرحله
ساخت زمينه در اخير سالهاي در داخلي صنعتگران تلاش به
خارجي ، جديد خودروهاي ورود خودرو ، مهندسي و طراحي قطعات ،
توجه موضوع اين به بايد كه ميشود ملي منابع اتلاف موجب
.شود
:ميگويد اقتصاد رشته استادان از يكي نظر اين مقابل در
بار به بخشي رضايت نتايج خودرو ، مونتاژ سال چندين
قالبها ، تعويض توليد ، ميزان به توجه با و نياورده
تعويض جاي به ايران در است بهتر اين بنابر.نيست اقتصادي
در سرمايهگذاري فكر به مونتاژ تازه تداركات و قالبها
ازكشورهاي بعضي در اكنون.باشيم خودرو قطعات ساخت صنعت
اند آورده روي خودرو قطعات صادرات و ساخت به فقط پيشرفته
.ميكنند وارد آماده خودرو مقابل در و
كه ميكنند نظر اظهار چنين خودرو صنعت بخش مسئولان البته
و ندارند هم با مغايرتي قطعهسازي و خودرو مونتاژ صنعت
هزار به 500 نياز ما جامعه شده انجام برآوردهاي با
و است دستيابي قابل داخلي صنعت با كه دارد خودرو دستگاه
صادرات امكان ما قطعهسازان آيا كه است اين مهمتر نكته
كه رسيدهاند حدي به استاندارد لحاظ از آيا و دارند را
!آورند بدست جهاني بازارهاي در را خود جايگاه بتوانند
دارد ادامه
|